Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Blomqvist, Laura (2016)
    Tämä pro gradu –tutkielma tarkastelee ulkomaisten välitystuomioiden tunnustamista ja täytäntöönpanoa New Yorkin yleissopimuksen perusteella. Sopimus turvaa ulkomaisten välitystuomioiden tehokkaan tunnustamisen ja täytäntöönpanon kansallisissa tuomioistuimissa sopimusvaltioissa. Sopimus pitää kuitenkin myös sisällään säännöksiä joiden perusteella täytäntöönpaneva tuomioistuin voi kieltää välitystuomion tunnustamisen ja täytäntöönpanon. Tämänlainen säännös on sopimuksen artikla V(2)(b). Tämän artiklan mukaan tuomioistuin voi kieltää välitystuomion täytäntöönpanon, jos tunnustaminen ja täytäntöönpano olisi vastoin valtion oikeusjärjestelmän perusteita ja muodostaisi täten ordre publicin. Tutkielmassa tarkastellaan yksityiskohtaisesti sopimuksen V(2)(b) artiklan tulkintaa ja käyttöä, sekä oikeuskirjallisuuden että oikeuskäytännön perusteella. Mitä on ordre public, miten se määritellään ja miten sitä käytetään käytännössä? Mitkä ongelmat liittyvät periaatteeseen? Lisäksi tarkastellaan lähemmin miten tuomioistuimet kolmessa tarkasteluvaltiossa ovat tulkinneet ja käyttäneet ordre public -periaatetta oikeuskäytännöissään. Käyttävätkö tuomioistuimet tulkintalinjaansa johdonmukaisesti ja eroaako ordre publicin tulkinta tarkasteluvaltioiden välillä?
  • Kovanen, Sirpa (2016)
    Tutkielmassa tarkastellaan sitä, miten eurooppalaisessa oikeuskirjallisuudessa ja -käytännössä on käsitelty internetlinkittämisen ja yleisölle välittämisen suhdetta. Velvoite säätää oikeudenhaltijan yksinoikeudesta teoksen välittämiseen perustuu tietoyhteiskuntadirektiiviin ja WIPOn tekijänoikeussopimuksiin. Direktiivin ja sopimusten mukainen yleisölle välittämisen määritelmä ei kuitenkaan ole niin yksiselitteinen, että olisi selvää, kattaako se linkittämisen. Tutkielmassa tarkastellaankin sitä, pidetäänkö tekijänoikeudella tai lähioikeudella suojattuun aineistoon linkittämistä aineiston välittämisenä yleisölle. Tämän jälkeen tarkastellaan sitä, millä perusteella ainakin tietynlainen linkittäminen on rajattu yksinoikeuksien ulkopuolelle, vaikka linkittämistä pidettäisiin yleisölle välittämisenä. Lisäksi selvitetään, mikä tutkielmassa käsiteltyjen oikeuskirjallisuuteen ja -käytäntöön perustuvien ratkaisutapojen suhde on tutkielman kirjoitushetken oikeustilaan ja pohditaan kunkin ratkaisutavan vahvuuksia ja heikkouksia. Näitä vahvuuksia ja heikkouksia käsitellään erityisesti oikeudenhaltijan ja verkon käyttäjän intressien sekä perusoikeuksien näkökulmasta. Tietoyhteiskuntadirektiivin yleisölle välittämistä koskevan 3 artiklan 1 kohdan heikon ratkaisuvoiman vuoksi linkittämistä koskeva käytäntö on ollut Euroopassa hajanaista. Unionin tuomioistuimen viimeaikaiset Svensson- ja BestWater -tapaukset ovat selkeyttäneet oikeustilaa, mutta niiden myötä on herännyt myös uusia kysymyksiä. Tutkielman kirjoittamishetkellä unionin tuomioistuimessa on vireillä kaksi linkittämiseen liittyvää tapausta: GS Media ja Stichting Brein. Oikeuskirjallisuudessa ja -käytännössä ilmenevät mielipiteet yleisölle välittämisen soveltumisesta linkittämiseen voi jakaa karkeasti kahteen kategoriaan: ensimmäisen mukaan linkki tarjoaa pääsyn aineistoon ja on siis yleisölle välittä-mistä. Toisen mukaan linkki rinnastuu osoitetietoon tai viitteeseen eikä voi välittää aineistoa yleisölle. Unionin tuomioistuimen Svensson- ja BestWater -tapauksissa linkittäminen katsottiin lähtökohtaisesti yleisölle välittämiseksi. Ratkaisujen mukaan linkittäminen ei kuitenkaan ole direktiivin mukaista yleisölle välittämistä, ellei aineistoa välitetä uudelle yleisölle eli yleisölle, jota oikeudenhaltija ei ottanut huomioon antaessaan luvan alkuperäiseen välittämiseen. Käytännössä aineisto välitetään uudelle yleisölle, jos linkki kiertää yleisön pääsyn rajoittamiseksi toteutetun toimen. Ratkaisuista jää epäselväksi, mitä tällaisella toimella tarkoitetaan ja miten tulisi arvioida luvattomasti saataviin saatettuun aineistoon linkittämistä. Ratkaisuja on kritisoitu sekä siitä, etteivät ne mahdollista linkittämistä riittävän vapaasti että siitä, että ne johtavat oikeudenhaltijoiden yksinoikeuksien sammumiseen. Vireillä olevissa GS Media- ja Stichting Brein -asioissa on kyse linkittämisestä luvattomasti saataviin saatettuun aineistoon. Julkisasiamies on antanut GS Media -asiassa ratkaisuehdotuksen, jossa hän poikkeaa aiemman käytännön mukaisesta yleisölle välittämisen määritelmästä. Oikeustila saattaa siis muuttua. Myös hiljaisen suostumuksen konstruktion on katsottu voivan soveltua linkittämiseen. Konstruktio perustuu ajatukseen siitä, että asettamalla aineistoa saataville verkkoon oikeudenhaltija suostuu linkittämiseen. Konstruktio mahdollistaisi erilaisten linkittämistilanteiden tapauskohtaisen arvioinnin, mutta sen tarkempi sisältö on vakiintumaton ja siitä on oikeuskirjallisuudessa ja -käytännössä ristiriitaisia käsityksiä. Tietynlainen linkittäminen voi olla mahdollista myös tekijänoikeuden rajoitussäännösten nojalla. Nämä säännökset perustuvat tietoyhteiskuntadirektiiviin ja kansainvälisiin tekijänoikeussopimuksiin. Rajoitussäännösten soveltamisalasta on kuitenkin erimielisyyksiä, ja niiden sanamuodon perusteella ne mahdollistavat linkittämisen vain melko harvoissa tapauksissa. Lisäksi rajoituksista säätäminen ei ole pakollista, mikä voi johtaa lainsäädännön hajanaisuuteen eri maissa. Koska uuden yleisön edellytys mahdollistaa linkittämisen hiljaisen suostumuksen konstruktiota ja rajoitussäännöksiä laajemmin, näiden soveltamisala jäänee hyvin kapeaksi. Mahdollisuus linkittämiseen on tärkeä sananvapauden kannalta, sillä linkit edistävät tiedon vapaata liikkuvuutta ja sen löytämistä. Unionin tuomioistuimen tämänhetkinen käytäntö ei kuitenkaan mahdollista erilaisiin linkittämistilanteisiin liittyvien intressien arviointia, mikä saattaa aiheuttaa painetta suojata oikeudenhaltijoiden oikeuksia ainakin kaupallista linkittämistä vastaan muilla tavoin, esimerkiksi kustantajan lähioikeudesta säätämällä.
  • Sorvettula, Atte (2018)
    The aim of this thesis is to study the problems of interoperability in the IoT regime that are created by the EU copyright system, mainly the Software Directive. The main research question is the following: How can we solve the problems of interoperability relating to the internet of things created by the Software Directive? The EU digital single market, fundamental freedoms and basic principles of the EU will be a general framework for the study. The sub-questions are to following: Is interoperability possible with the legislation as it is in relation to the internet of things and what are the current problems of the legislation? Are intellectual property laws hindering the development of interoperability in relation to the internet of things and is copyright the correct way to protect software in relation to IoT? Are there any other possible solutions to the problems of IoT from the EU Copyright perspective? What about other perspectives? I will also consider some policy aspects for EU copyright law in relation to IoT and give some general policy considerations. It is necessary to consider the problem of interoperability from an legal point of view and especially from a copyright point of view. It is true that some of the problems could be solved by the relevant actors themselves conducting normal business or for example by the open source movement. On the other hand, whole other plethora of questions might also rise from the fact that software is also patentable. In the end the situation is that there is legislation about software interoperability, which has an effect on IoT. Suggestions in this relation can only be given by studying relevant copyright legislation. The reason why the study is at an EU level is because it is fundamentally at least an EU wide problem. Grand scale IoT is even more vast of a challenge. But when reviewing the problems on a European level, it is quite clear that 27 different types of legislation will not promote interoperability. This is why the study is made on an EU level. Another theoretical context that is relevant in relation to IoT (and all technology based legislation) is that the development of technology is hard to anticipate. Thus it needs to be kept in mind that less legislation or no legislation can sometimes be the better option. Legislating development is very hard but it can also be the correct answer sometimes. Current legislation also provides a framework for new legislation. In an international level the member states of the EU are members of the Berne Convention for the Protection of Literary and Artistic Works and the EU itself is a member to the TRIPs agreement. And as there is already legislation regarding software interoperability in the Software Directive and national legislation, we have to acknowledge the reality of possible limitations to policy-making and new legislation. In the first chapter I will set out the technological framework of the thesis and describe the research question. The second chapter explains the relevant EU framework. The third chapter is concerned with the main research question and chapter 4 provides the practical answers to these questions. These practical problems are mainly related to conceptual ambiguities of the Software Directive described in chapter three. Correspondingly, the practical solutions to these problems were given in chapter four, accompanied by long term policy considerations. In chapter 5 I will give my conclusions on the topic.
  • Toro, Ville (2014)
    Verkkopiratismi, jolla viitataan yleisesti ilman oikeudenhaltijan lupaa tapahtuvaan teosten levittämiseen tietoverkon välityksellä, on globaali ilmiö, joka omaa merkittäviä yhteiskunnallisia ja kansantaloudellisia vaikutuksia. Vaikka arviot sen oikeudenhaltijoille ja laajemmin yhteiskunnalle aiheuttamista vahingoista vaihtelevat, voidaan pitää selvänä, että kyseessä on merkittävä yhteiskunnallinen ongelma. Tekijänoikeuksien täytäntöönpanoa verkkoympäristössä leimaa tehokkaiden oikeussuojakeinojen puute. Viime aikoina oikeudellisessa keskustelussa huomio on kiinnittynyt yhä enenevässä määrin erilaisiin verkossa toimiviin välittäjiin (engl. ISP, Internet Service Provider), toisaalta niiden vastuuseen siirtämästään, tilapäisesti tallentamas- taan tai säilyttämästään tiedosta, ja toisaalta yleisemmin niiden rooliin verkkopiratismin ja sen vaikutusten torjunnassa. Tämä johtuu siitä, että välittäjillä on usein parhaat mahdollisuudet puuttua luvattomaan verkkojakeluun. Oikeudenhaltijat ja monet etujärjestöt ovat vaatineet välittäjille aktiivisempaa roolia loukkausten ehkäisemisessä. Tutkimus kohdistuu niin sanottuihin internetoperaattoreihin, ei muihin verkossa toimiviin välittäjätahoihin. Termillä viitataan tässä toimijoihin, jotka tarjoavat vain tekniset edellytykset internetin toiminnalle, eivätkä itse, ainakaan lähtökohtaisesti, osallistu sisällöntuotantoon. Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää ensinnäkin, millä eri tavoin operaattorit osallistuvat tekijänoikeussuojan toteuttamiseen Euroopan unionissa ja Yhdysvalloissa, minkälaisia velvoitteita niihin kohdistuu, ja mihin nämä perustuvat. Toiseksi, pyrin selvittämään, mikä on operaattoreihin kohdistuvien toimintavelvoitteiden suhde niiden tietyin edellytyksin hyväkseen saamaan vastuuvapauteen. Luonnollisesti tämä edellyttää ensin vastuuvapautta koskevien säännösten tarkastelua ja vertailua. Kolmanneksi tutkin, miten eri osapuolten (tekijät, operaattorit, kolmannet) perus- ja ihmisoikeudet toteutuvat tekijänoikeuksien täytäntöönpanossa verkkoympäristössä. Tämän mahdollistamiseksi kartoitan ensin aiheeseen liittyvät keskeiset oikeudet ja selvitän kyseisten oikeuksien sisältöä ja keskinäissuhdetta. Tutkimuksessa käy ilmi, että ilman internetoperaattoreiden myötävaikutusta tekijänoikeuksien täytäntöönpano verkkoympäristössä olisi käytännössä mahdotonta, eikä oikeudenomistajilla olisi juurikaan keinoja puuttua verkkopiratismiin. Tekijänoikeussuojan toteuttamiseksi omaksutut menettelyt vaihtelevat paljon, ja toisaalta samankaltaisiin ratkaisuihin ollaan päädytty hyvinkin erilaisin tavoin; osa menettelyistä perustuu lainsäädäntöön, osa oikeudenhaltijoiden ja operaattoreiden vapaaehtoisiin, yksityisiin sopimuksiin. Tutkimuksessa havaitaan, että oikeudenomistajien ja operaattoreiden yhteistyö verkkopiratismin torjumisessa on lisääntynyt. Tämä johtuu pitkälti siitä, että kyseisten tahojen intressit ovat lähentyneet toisiaan. Toisaalta vastuukysymyksiin liittyvät epävarmuustekijät estävät osaltaan operaattoreita sitoutumasta ainakaan kovin pitkälle meneviin toimenpiteisiin. Tutkimuksessa todetaan, että oikeudenomistajien kannalta lähtökohtaisesti tehokkaimmat menettelyt, kuten aineiston monitorointi ja suodattaminen, ovat samalla ongelmallisimpia kolmansien oikeuksien, kuten sananvapauden ja yksityisyyden suojan kannalta. Tutkimuksessa esitetään yleistys, jonka mukaan Euroopan unionin ja sen jäsenvaltioiden lainsäädäntö mahdollistaa operaattoreihin kohdistettavan selvästi laajempia toimintavelvoitteita kuin Yhdysvaltojen lainsäädäntö. Tutkimuksessa osoitetaan, että lopulta kysymys palaa aina siihen, miten turvata eri osapuolten (tekijät, operaattorit, kolmannet) oikeuksien tasapaino. Tämä seikka on niin lainsäätäjän kuin tuomioistuintenkin otettava huomioon. Edellä mainitun yhtälön ratkaiseminen on kaikkea muuta kuin helppo tehtävä; oman haasteensa tuo mukaan teknologian nopea kehitys. Vapaaehtoiset menettelyt mahdollistavat usein joustavamman ja nopeamman reagoinnin uusiin tilanteisiin, mutta toisaalta intressipunninta saattaa jäädä niissä vaillinaiseksi.
  • Savola, Pekka (2013)
    Työssä tarkastellaan Internet-operaattoreihin liittyviä perusoikeuskysymyksiä yleisesti ja monipuolisesti. Objektinäkökulmassa tarkastellaan yksityisten välisiä tai yksityisen ja julkisen vallan välisiä perusoikeussuhteita silloin, kun näitä pyritään toteuttamaan operaattoria "välineenä" käyttäen. Kyse voi olla perusoikeuksien edistämisestä (esimerkiksi sananvapaus, poliittinen osallistuminen, tosiasiallinen tasa-arvo tai TSS-oikeudet) tai rajoittamisesta (esimerkiksi valvonta ja tunnistamistietojen luovuttaminen yksityisiin tai yleisiin tarkoituksiin). Subjektinäkökulmassa kyse on operaattorin omien perusoikeuksien kannalta kiinnostavista tilanteista (esimerkiksi viestintämarkkinalain ja sähköisen viestinnän tietosuojalain sääntely ja erilaiset sisällölliset rajoitukset ja estomääräykset). Tarkastelu rajataan Internet-yhteyden tarjoamiseen (ns. tekninen välittäminen), eikä muita, esimerkiksi tallennus- ja sähköpostipalveluita käsitellä. Tutkimusmenetelmänä on lainoppi. Lainopillinen lähestymistapa on yhdistelmä analyyttis-deskriptiivistä selvitystä, perusoikeuskeskeistä laintulkintaa ja normatiivis-kriittistä problematisointia. Lähestymistavalla pyritään ensisijaisesti löytämään kysymyksiä ja pohtimaan niitä, eikä niinkään tarjoamaan yksiselitteisiä vastauksia. Työssä tutkimuskohdetta tarkastellaan oikeudenalat ylittävästi. Aineistona käytetään lähinnä lainsäädännön esitöitä, kirjallisuutta, artikkeleita ja tuomioistuinratkaisuja. Ulkomaista aineistoa hyödynnetään täydentävällä ja vahvistavalla tavalla. Objektinäkökulmassa tarkastellaan erityisesti oikeutta Internet-yhteyteen ja sen rajoittamista, Internetin suhdetta poliittisen sananvapauden käyttämiseen ja laajasti käyttäjien yksityiselämän suojaan kohdistuvia perusoikeuksien rajoittamispaineita. Suomalaisessa tuomioistuinkäytännössäkin ilmennyt Internet-yhteyden katkaiseminen eräissä väärinkäytöstapauksissa on perusoikeuksien kannalta suhteeton ja tarpeeton keino. Internet luo edellytyksiä todelliselle poliittiselle osallistumiselle ja keskustelulle, vaikka tässä onkin runsaasti rakenteellisia haasteita. Käyttäjän yksityiselämän suojaan liittyviä puuttumispaineita tarkastellaan sekä yksityisten että julkisen vallan intresseistä käsin. Erityisesti selvitetään tunnistamistietojen keräämistä, säilyttämistä ja luovuttamista. Yksityisille luovuttaminen on periaatteessa varsin tarkasti säänneltyä, mutta poliisi- ym. viranomaisille luovutukset voivat tapahtua varsin vapaasti. Lainsäädännössä huomio on kiinnittynyt varsinaisiin telepakkokeinoihin, mutta työssä todetaan varsinkin poliisilain tunnistamistietojen saantioikeuden ongelmallisuus. Tässä yhteydessä tarkastellaan laajasti ja kyseenalaistaen yleistä etua perusoikeuksien rajoitusten oikeuttamisperusteena. Yksityisten, tuomioistuimen ja poliisin toimintaa tarkastellaan esimerkinomaisesti ns. Chisugate-tapauksen valossa. Tältä osin todetaan tuomioistuimen arvioinnin ja prosessiasetelman olleen ongelmallinen ja poliisin toiminnan kyseenalainen. Subjektinäkökulmassa tarkastellaan lähemmin omaisuudensuojan ja elinkeinovapauden merkitystä operaattorin kannalta. Omaisuudensuoja on vähintään puolivälitöntä ja sitä arvioidaan yleisesti Länsinevan kriteerien perusteella. Kriittiseksi (ja avoimeksi) kysymykseksi jää, mitkä ovat tavanomaisen käytön sääntelyn rajat ja mikä merkitys tälle tulisi antaa perusoikeusarvioinneissa. Elinkeinovapauden toiminnan aikaisten velvoitteiden tulkintakäytäntö on vielä täsmentymättä. Kuitenkin eräät lausunnot ja EU-perusoikeudet ovat luoneet painetta myös tämän huomiointiin. Lisäksi elinkeinovapaudelle tulisi nähdä itsenäistä merkitystä siten, että julkisen vallan tulisi pidättäytyä muusta kuin välttämättömästä toiminnan sääntelystä. Näiltä osin yleisten oppien kehittyminen olisi toivottavaa. Työssä tarkastellaan viestintämarkkinalain ja sähköisen viestinnän tietosuojalain velvoitteita pääpiirteittäisesti. Viestintävirastolle delegoitua asiallisesti rajoittamatonta määräystenantovaltaa ja sääntelymallia problematisoidaan. Yleispalveluvelvoitteen laajentamiseen liittyvät kysymykset todetaan ongelmallisiksi. Kokoavasti velvoitteita ryhmitellään korvauksettomiin ja osaksi tai kokonaan korvattaviin. Pääsäännöksi hahmotetaan kokonaan korvaaminen, mikä osaltaan vähentää perusoikeusongelmia. Operaattorin oikeus Internet-palvelun sisällöllisiin rajoituksiin sopimusehtojen puitteissa todetaan tietyissä rajoissa mahdolliseksi. Lapsipornolain mukaista puoliväkisin toteutettua vapaaehtoista järjestelmää kritisoidaan tehottomuuden, haitallisuuden, korvauksettomuuden ja oikeusturvan puutteiden vuoksi. Lopuksi tarkastellaan sananvapauslain ja tekijänoikeuslain estomääräysmenettelyitä, joista tässä jälkimmäinen on keskeisin. Erityisesti selvitetään kolmannen viestintämahdollisuuksien vaarantamisen kieltoa, kohtuullisuutta määräyksen tarkkuuden, tehokkuuden ja kohdistamisen sekä kokonaisarvioinnin näkökulmasta. Estomääräys on ilmeisen tehottomana kohtuullisuuskriteerin osalta elinkeinovapauden ja omaisuudensuojan kannalta kyseenalainen, koska operaattori joutuu korvauksetta edistämään tekijänoikeuden haltijoiden taloudellisia intressejä ilman, että menettely edes merkittävästi vähentäisi oikeudenhaltijoiden taloudellisia tappioita.
  • Helenius, Jukka (2013)
    Tutkielma käsittelee Internet-piratismia Suomessa rikosoikeudellisesta näkökulmasta keskittyen vertaisverkkoihin. Tutkielmassa selvitetään, minkälainen toiminta vertaisverkoissa on kiellettyä ja mitä oikeudellisia seurauksia tällaisesta toiminnasta voi aiheutua. Tutkielmassa pyritään kiinnittämään huomiota myös kriminalisointien laajuuteen ja piratismiin valvontaan sekä esittämään perusteltuja parannusehdotuksia. Metodi on rikoslainopillinen kriminaalipoliittisella orientaatiolla. Tutkielman aineisto koostuu koti- ja ulkomaisesta kirjallisuudesta sekä suomalaisesta ja ruotsalaisesta oikeuskäytännöstä. Alussa huomio keskittyy piratismin kriminalisoinnin toteutukseen Suomessa. Tarkasteltavana ovat niin tekijänoikeusrikkomus kuin -rikoskin, joiden yhteydessä keskitytään tekijänoikeuslain säännöksiin kappaleen valmistamisesta ja yleisön saataviin saattamisesta. Tekijänoikeuslain hyvitysseuraamukseen kiinnitetään erityistä huomiota. Osion johtopäätös on, että hyvityskorvaukset muodustuvat usein kohtuuttomiksi, koska hyvityksen luonnetta rankaisullisena vahingonkorvauksena ei nähdä ja hyvityksen määrä lasketaan kyseenalaisilla perusteilla. Hyvitystä voidaan tuomita rikosoikeudellisen rangaistuksen ohella niin vertaisverkon ylläpidosta, kuvaustiedoston lisäämisestä kuin yksityiseen käyttöön lataamisestakin, muutamin poikkeuksin. Vertaisverkkoihin liittyvää piratismia käsitellään tyyppitapausten kautta. Ensimmäinen tyyppitapaus on vertaisverkon ylläpito. Käsittelyn yhteydessä analysoidaan Suomen Finreactor-tapausta ja Ruotsin Pirate Bay -tapausta. Pääpaino on osallisuusoppien soveltumisella vertaisverkon ylläpitoon eli sillä, miten ylläpitäjien vastuu on eri tapauksissa johdettu käyttäjien toimista. Vertaisverkon ylläpito on kriminalisoitu varsin selkeästi. Kritiikki kohdistuu lähinnä hyvitysvastuun poissulkeutumiseen avunantajien osalta. Toinen tyyppitapaus on kuvaustiedoston lisääminen vertaisverkkopalvelimelle, mikä on myös kriminalisoitua. Kuvaustiedoston lisäämisen kriminalisointi johtaa siihen, että myös Internetin toimintaan liittyvä normaali linkittäminen vaikuttaa laittomalta, jos linkki johtaa laittomasta lähteestä peräisin olevaan aineistoon. Kolmas ja viimeinen tyyppitapaus on tiedostojen lataaminen vertaisverkosta yksityiseen käyttöön. Yksityiseen käyttöön lataaminen on periaatteessa kiellettyä mutta ei rangaistavaa. Vertaisverkossa ongelmia aiheutuu tiedostojen automaattisesta jakamisesta. Käytännössä automaattinen jakaminen tekee lataamisestakin rangaistavaa. Oikeuskäytännössä ei kuitenkaan ole otettu asianmukaisesti huomioon jakamisen automaattisuuden suhdetta tekijän tahallisuuteen. Lataamisen yhteydessä piratismin kriminalisointi ulottuu liian laajalle, koska oikeudenhaltijoiden tiedonsaantioikeus ja hyvityskorvaukset huomioon ottaen se mahdollistaa liian laajan kontrollin. Kokonaisuutena Internet-piratismiin liittyvä lainsäädäntö Suomessa on vaikeaselkoinen. Kaikki mahdollinen on kriminalisoitu varmuuden vuoksi. Lainsäädännön suurimmat ongelmat ovat hyvityskorvaukset nykyisellään sovellettuna ja piratismin kriminalisoinnin ulottaminen yksittäisiin lataajiin.
  • Kaartinen, Simo (2020)
    Tutkielmassa käsitellään kryptoprotokollapohjaisten täysin virtuaalisten internetyritysten yhtiöoikeudellista luonnetta ja kansainvälistä verotusta voimassaolevien vero-oikeuden normien sekä erityisesti OECD:n BEPS-hankkeen yhteydessä 14.10.2020 julkaiseman digiyhtiöitä koskevan tuoreen nexus-sääntöehdotuksen pohjalta. Digitalisaatio tarjoaa yrityksille uusia tapoja harjoittaa liiketoimintaa. Internet mahdollistaa automaattisten palveluiden sekä tuotteiden myymisen asiakkaille ja data on noussut keskeiseen asemaan yritysten arvon luojana. Datan omistajuus on keskittynyt jättimäisille digiyhtiöille ja niiden vaikutus kaikkiin yhteiskunnan osa-alueisiin on kasvava. Kryptot ovat digitalisaation seuraava taso, jonka avulla toimijoiden taloudellista toimintaa voidaan järjestää uudella hajautetulla tavalla täysin virtuaalisesti. Niiden myötä digitaalisten palveluiden avulla luotu arvo voidaan jakaa tasapuolisemmin järjestelmään osallistuneiden tahojen kesken ja perinteinen omistajuuden tunne saadaan palautettua. Kryptot edustavat siis uutta yhtiöoikeudellista muotoa harjoittaa liiketoimintaa. Digitalisaatio on luonut haasteensa kansainväliselle vero-oikeudelle. Erityisen haastavaksi on muodostunut se, että voimassaolevat kansainväliset veronormit eivät riittävällä tavalla pysty tavoittamaan digitaalisen talouden perusteella syntynyttä arvonnousua rajat ylittävässä liiketoiminnassa. Tämä on väistämättä nostanut esiin sen kysymyksen, että miten valtioiden välinen oikeudenmukainen verotusoikeuksien jakautuminen voidaan toteuttaa digitalisoituneessa maailmassa, jossa kiinteitä toimipaikkoja ei välttämättä muodostu. Kryptoprotokollan avulla toteutettua liiketoimintaan luo entisestään painetta kansainvälisten vero-oikeuden normien muuttamiselle, sillä toiminta tapahtuu täysin verkossa ilman minkäänlaista fyysistä yhteyttä valtioihin. Näin ollen tulevaisuuden internetyritykset välttävät täysin fyysisten yhteyksien muodostumisen, mikä asettaa todellisen haasteen kansainvälisen vero-oikeuden periaatteeseen, jonka mukaan verotus tapahtuu siellä, missä arvo syntyy. Edellä mainituista lähtökohdista tutkimuksessa asetetaan kaksi tutkimuskysymystä, joiden perusteella pyritään ensinnäkin selvittämään, missä määrin nykyisten yhtiöoikeudelliset normit ja teoriat onnistuvat tavoittamaan kryptoprotokollan avulla harjoitettavan täysin virtuaalisen liiketoiminnan ja voidaanko tätä toimintaa pitää esimerkiksi elinkeinoverolain mukaisena liiketoimintana. Toisella tutkimuskysymyksellä havainnoidaan sitä, voidaanko nykyisten kansainvälisten vero-oikeuden normien avulla verottaa täysin verkossa toimivaa liiketoimintaa ja toisaalta selvitetään OECD:n ehdottaman uuden nexus-sääntöehdotuksen soveltumista internetyhtiön liiketulojen verottamiseen rajat ylittävissä tilanteissa. Toisaalta tutkimuksessa nostetaan esiin haasteita, joita täysin verkossa harjoitettu liiketoiminta voi aiheuttaa sekä yhtiöoikeudelle että kansainväliselle vero-oikeudelle, kun sijoittautumistarvetta mihinkään valtioon ei ole olemassa. Tutkielman näkökulma on lainopillinen, mutta molempien tutkimuskysymysten tarkastelu edellyttää myös de lege ferenda -tyyppistä sekä veropoliittista pohdintaa. Tutkielmassa päädytään lopputulokseen, jonka mukaan voimassaoleva yhtiöoikeudellinen sääntely ei kykene tunnistamaan kryptoprotokollan avulla organisoitua taloudellista toimintaa itsenäisen oikeushenkilön toiminnaksi, jonka perusteella niiden operointi tapahtuu täysin yhtiöoikeudellisen sääntelykehikon ulkopuolella. Tulos johtaa siihen, että myöskään kansainvälisen vero-oikeuden voimassaolevat normit tai ehdotettu uusi nexus-sääntö eivät sovellut niiden verottamiseen, vaikka ehdotettu uusi nexus-sääntö tarjoaa ainakin teoreettisen mahdollisuuden siihen. Tutkielmassa esitetään kuitenkin väite, että olemassa olevien kryptoprotokollalle perustuvien internetyhtiöiden toiminta on de facto verrattavissa modernien osakeyhtiöiden toimintaan, jolloin valtioiden veropoliittisessa intressissä tulisi olla myös niiden verottaminen. Mitä pidemmälle kryptoprotokollien avulla harjoitettu liiketoiminta kehittyy, on se etulyöntiasemassa moderneihin osakeyhtiöiden nähden, kun sen liiketulot ovat verottomia. Vero-oikeudessa vallitsevan neutraalisuuden periaatteen tai valtioiden veropohjan rapautumisen estämisen kannalta tätä ei voida pitää toivottuna tilanteena. Näin ollen kryptoprotokollia koskevaa sääntelyä tulisi edelleen kehittää ja teknologian potentiaali tulisi huomioida nykyistä kokonaisvaltaisemmin.
  • Jämsén-Smith, Iina Marjaana (2022)
    The purpose of regulating public procurement within the EU is to establish rules that enable the contracting authority to select the tender that offers the best value for money in respect of the goods or services that are being procured. However, value for money will not be achieved if the purchase price is increased by tenderers entering into unlawful agreements amongst each other with the aim of distorting competition in contract award procedures. Competition can be distorted by collusive tendering or through other means such as unlawful joint tendering. European and national competition authorities have investigation and enforcement powers to react to such schemes by issuing penalties in the form of fines after the award of the contract. Although fines fulfil the purpose of punishing tenderers and acting as a general deterrent, they are an ex-post sanction and do not prevent the award of a contract in a pending public procurement procedure to a tenderer that has ignored the deterrent and has regardless of it participated in a scheme that distorts competition. It is thus vital to also react to such schemes prior to the award of the contract. Article 57(4)(d) of Directive 2014/24/EU on public procurement empowers contracting authorities to exclude tenderers from ongoing public procurement procedures if the contracting authority suspects a tenderer’s involvement in a scheme that distorts competition. However, legal uncertainty has arisen in relation to how Article 57(4)(d) should be interpreted. The wording of the provision is very similar to that of Article 101(1) of the Treaty on the Functioning of the European Union (‘TFEU’) and both provisions pursue similar objectives. Given these similarities, the first part of this thesis centres on exploring whether Article 57(4)(d) of Directive 2014/24/EU should be interpreted in line with Article 101 TFEU. The focus of the second part is on the application of Article 57(4)(d) of Directive 2014/24/EU in the context of joint bidding in public procurement. Joint bidding is expressly permitted by EU public procurement law and can potentially generate sincere advantages to the economy. However, it can also be used as a means for engaging in illegal cartel conduct that infringes Article 101 TFEU. Distinguishing legitimate procompetitive joint bidding agreements from anticompetitive joint bidding agreements that infringe Article 101 TFEU can be difficult, particularly when complicated joint bidding arrangements are concerned. The second part of this thesis focuses on identifying the criteria that should be considered in assessing whether a joint bid is compliant with Article 101 TFEU. The identification of such criteria is crucial to assist contracting authorities in the application of Article 57(4)(d) of Directive 2014/24/EU in the context of joint bidding and economic operators considering the submission of a joint bid.
  • Pantieri, Karin Maria (2022)
    According to UNICEF, between the years 2005 and 2020 more than 93 000 children have been recruited to armed groups. Child soldiers are often subjected to different forms of exploitation within their own armed group including sexual and gender-based violence. However, the conduct is not explicitly prohibited in international humanitarian law or international criminal law. This thesis aims to clarify the possible ways to prosecute intra-party sexual violence against child soldiers in non-international armed conflicts, especially under Rome Statute. Secondly, the aim is to identify, how these strategies could be applied in the Colombian transitional justice system, which has opened a case concerning the recruitment of underaged persons, including sexual violence as associated conduct. There have been some precedents in other international tribunals, especially the ICC and the SCSL. However, while some of the prosecutions have been successful, there have been also a lot of critiques and the normative framework regarding the prosecution of intra-party sexual violence continues to be in flux. The thesis argues that prosecution of such crimes would not be against the principle of legality as some critiques state, but rather provide a more gender-sensitive and contemporary interpretation of existing laws, that permits the prosecution of sexual violence towards child combatants. On the other hand, this thesis stresses the importance of such prosecution in the Colombian transitional justice system, since it is an opportunity to strengthen the developing legal framework internationally, while nationally it is an opportunity to contribute to the reparation of the victims and to the durable transformation of the society from conflict towards peace.
  • Räsänen, Liisa-Maria (2023)
    This thesis assesses the patentability of inventions generated by AI (AIGIs) through the inventive step requirement as per Article 56 of the European Patent Convention (EPC). This topic has been approached through one preliminary and two main research questions, to which the methods of legal-dogmatics as well as de lege ferenda have been applied. Despite being a current topic, conversations relating to AIGIs have been focused on the inventorship issue and other important elements of the relationship between AI, AIGIs and patent law, such as the inventive step requirement, have received less attention. As the inventive step is considered one of the more difficult areas of patent law, if not the most, a comfortable understanding of its basics as well as the operations of the European Patent Office (EPO) have been provided through the preliminary research question, which considers the patentability of AI inventions through the inventive step. The aim of the preliminary research question is to offer a clear understanding on the basics of the inventive step and its relationship to AI inventions as a means to create a foundation on which further discussion, analysis and interpretations of AIGIs can subsequently be built. The first main research question focuses on analysing the current relationship of AIGIs, the EPC and the inventive step. Despite the EPC requiring a human inventor, AIGIs have the capacity to access the patent system through various means: the current AIGIs require some form of human intervention in the inventive process and thus the human assisting the AI could be considered the inventor. All of this will be discussed under the first main research question and the relevancy of addressing the relationship with the inventive step requirement. The inventive step shall be analysed and discussed against the patent applications for inventions which were claimed to have been generated by an AI machine named DABUS. Under the second main research question, the future prospects of protecting AIGIs under the EPC shall be assessed through the inventive step requirement and discussion on how the requirement could be perhaps amended through standardisation to remain an effective tool in examining inventions which have been generated by evolving AI provided they become a part of the patent system. Other future possibilities of examining and protecting AIGIs are also discussed.
  • Kyyhkynen, Konsta (2021)
    Perinteisesti desentralisoituun institutionaaliseen välimiesmenettelyyn perustunut ulkomaisten sijoittajien ja sijoitusten isäntävaltioiden välisten riitojen riidanratkaisujärjestelmä (”ISDS-järjestelmä”) on ollut voimakkaan kritiikin kohteena etenkin 2000-luvulla. Tämän kritiikin puitteissa ISDS-järjestelmän legitimiteetti on kyseenalaistettu varsin kokonaisvaltaisesti. Yhtäältä kyse on institutionaalisesta ja menettelyllisestä ongelmasta, joka on seurausta ISDS-menettelyiden kehyksenä käytettyjen institutionaalisten välimiesmenettelyiden perustavanlaatuisesta yhteensopimattomuudesta voimakkaan julkisen intressin kohteina olevien investointiriitojen ratkaisukeinona. Toisaalta ongelma kytkeytyy välimieslainkäytön kohteena olevien riitojen sisällölliseen puoleen investointisuojasopimusten muodostaessa epämääräisen, tulkinnalle avoimen aineellisoikeudellisen pohjan, jonka puitteissa ISDS-menettelyitä hoitavien välitystuomioistuinten lainkäytön on katsottu haittaavan valtioiden demokraattista prosessia ja itsesääntelyoikeutta perusteettomilla ISDS-järjestelmän puitteissa esitettävillä korvausvaateilla. Investointituomioistuinjärjestelmällä (investment court system) tarkoitetaan EU:n unionin yhteisen kauppapolitiikan alla Kanadan, Vietnamin, Singaporen ja Meksikon kanssa neuvottelemien uuden sukupolven kahdenvälisten kauppa- ja investointisuojasopimuskokonaisuuksien sisältämää uudenlaista ISDS-mekanismia. ICS-reformissa on kyse ennen kaikkea institutionaalisesta ja menettelyllisestä uudistuksesta, jonka tarkoituksena on parantaa niitä perinteisen ISDS-menettelyn alueita, jotka voimakkaimmin vaikuttivat ISDS-järjestelmän legitimiteettiongelmiin. ICS-reformin yhteydessä sopimuskumppanit ovat lisäksi tarkentaneet investointisuojan aineellista puolta, jossa pääpainona on ollut isäntävaltioiden itsesääntelyoikeuden nimenomainen turvaaminen. Tarkastelen ICS:n ohella lyhyesti myös YK:n UNCITRALin työryhmä III:ssa työn alla olevaa monenvälistä investointituomioistuinta (multilateral investment court). MIC-hankkeen pyrkimyksenä on luoda täysin uusi monenvälinen investointiriitojen ratkaisujärjestelmä. Pyrkimys kytkeytyy vaikuttavuudeltaan vahvasti ICS-reformiin sen jakaessa samoja sisällöllisiä tavoitteita ja toisaalta ICS-mekanismin sisältäessä suoran liitäntämekanismin mahdolliseen MIC-mallin mukaiseen tuomioistuinjärjestelmään. Tässä tutkielmassa tavoitteenani on mainitun ICS-reformin systematisoinnin ja vertailun kautta antaa mahdollisimman kokonaisvaltainen kuva uudistuksen sisällöstä. Pohjustan tätä tutkielman lainopillista ja vertailevaa puolta tarkastelemalla aluksi sekä ISDS-järjestelmän rakennetta että sen suhdetta EU-oikeuteen. Näin lainopillinen analyysi saa sellaisen kontekstin, jossa uudistuksen merkittävyys on paremmin hahmotettavissa. Tätä vasten tutkielman varsinaisena tutkimuskysymyksenä on selvittää se, miten ICS-reformi sen nykyisellään julkaistussa muodossa vastaa edellä viitattuun ISDS-järjestelmän kritiikkiin sekä niihin yleisen tason tavoitteisiin, joihin ICS-reformilla alkujaan esitettiin puututtavan. Tältä osin tarkastelu osoittaa, että ICS-reformin insitutionaalinen ja menettelyllinen osuus vastaavat suoraan esitetyn kritiikin ytimeen tuomalla välimieslainkäyttöön kansallisen oikeudenkäyntimenettelyn piirteitä. Institutionaalisesti ICS:n sisäisten mekanismien kautta määräytyvät ICS:n tuomioistuinten tuomarit oletusarvoisesti helpottavat vanhan järjestelmän puitteissa esitettyjä väitteitä ISDS-järjestelmässä vaikuttavien välimiesten vastuullisuuden ja riippumattomuuden puutteista. Menettelyllisellä puolella etenkin UNCITRALin avoimuussääntöjen täysimääräinen implementointi osaksi ICS-mekanismia sekä täysin uutena elementtinä erillisen muutoksenhakutuomioistuimen sisällyttäminen ICS-mekanismiin parantavat menettelyn legitiimiyttä etenkin avoimuuden, vastuullisuuden ja johdonmukaisuuden osalta. Toisaalta uudistuksen kipukohtana vaikuttaisi olevan pyrkimys välimieslainkäytön ja perinteisen oikeudenkäyntimenettelyn parhaiden puolien yhdistämisestä aiheutuviin yhteensopivuusongelmiin, jotka korostuvat etenkin ICS-mekanismiin sisällytetyissä kytkennöissä institutionaalisiin välimiesmenettelysääntöihin. Tässä etenkin ICSID-yleissopimuksen ja sen välimiesmenettelysääntöjen sisältö törmää ICS-mekanismin välimieslainkäyttöön tuomiin modifikaatioihin.
  • Luukko, Nea (2023)
    Sijoitus- ja lainamuotoista joukkorahoitusta koskeva sääntely harmonisoitiin vuonna 2021 joukkorahoitusasetuksella. Yksi asetuksen päätavoitteista on sijoittajansuojan parantaminen joukkorahoituksessa. Tämä tutkimus pyrkii tarjoamaan kattavan katsauksen siitä, millä tavoin joukkorahoitusasetus pyrkii parantamaan sijoittajansuojaa. Joukkorahoitusmarkkinoilla erityisesti informaatioasymmetria ja joukkorahoitukseen liittyvät korkeat riskit puoltavat tulkintaa siitä, että sijoittajansuojan standardi olisi asetettu korkealle. Tutkielmassa päädytään lopputulokseen, että joukkorahoitusasetus korostaa pääoman saatavuutta sijoittajansuojan kustannuksella. Tutkielmassa pyritään vastaamaan seuraavaan tutkimuskysymykseen: "Mitä sijoittajansuojaan kohdistuvia pykäliä joukkorahoitusasestus sisältää ja kuinka tehokkaita kyseiset pykälät ovat sijoittajien suojaamisessa?"
  • Alahuhta, LIisa (2021)
    The study clarifies how foreign investors’ legitimate expectations are interpreted in environment-related investment disputes and what criteria are used to apply the legitimate expectations doctrine. Additionally, the study examines whether the application of legitimate expectations doctrine in environmental investment disputes differs from other disputes under international investment agreements and whether they should differ. As the protection of investor’s legitimate expectations is the product of arbitral tribunals’jurisprudence without actual textual support from the international investment agreements, the study has been conducted mainly based on the abundant case law on legitimate expectations. Although the focus is primarily on disputes with an environmental dimension, to provide a full picture of the doctrine some of the most influential awards without any environmental aspects are analysed as well. The analysis is conducted based on three different categories of legitimate expectations; investor’s legitimate expectations that are based firstly on contractual relationship between the investor and the host state, secondly on specific representations given by the host state, and thirdly on the general legal framework. The main conclusions of the study are that there exist significant inconsistencies in the application of the doctrine, and the outcome of a specific case depends largely on its details. Furthermore, there appears to be no differences in the application of the doctrine in environmental cases and others. Finally, the study examines briefly the future of the legitimate expectations doctrine in light of the so-called new generation investment agreements, which have stricter formulations of the FET standard compared to the older ones; despite these new agreements, the doctrine will continue to be relevant also in the future.
  • Andersson, Hannakaisa (2015)
    Tämä tutkielma tarkastelee, miten kansainvälinen oikeus sääntelee ulkomaisia sijoituksia, ja millainen rooli kansainvälisellä välimiesmenettelyllä on yksityisten sijoittajien ja valtioiden välisissä investointiriidoissa. Tutkielman tarkempana tavoitteena on ensinnäkin selvittää, mitä eri vaihtoehtoja yksityisellä sijoittajalla on, jos tämä haluaa nostaa kanteen Kiinan ja Afrikan maiden kahdenvälisten investointisopimusten nojalla. Toisekseen tutkielmassa selvitetään Kiinan solmimien kahdenvälisten investointisopimusten funktiota eri aikoina. Aihe on tärkeä, sillä Kiina on tänä päivänä maailman toiseksi suurin ulkomaisten suorien sijoitusten vastaanottajamaa ja jo kolmanneksi suurin lähettäjävaltio. Kiinan investoinnit ovat kasvaneet voimakkaasti nimenomaan Afrikassa. Lisäksi Kiina on omaksunut liberaalimman asenteen kansainväliseen välimiesmenettelyyn, mistä johtuen investointiriitojen odotetaan yleistyvän jatkossa. Kansainvälinen välimiesmenettely ja investointisuoja ovat myös erittäin ajankohtaisia aiheita kansainvälisessä investointioikeudessa yleisemmin. Tutkimuskysymyksiin on pyritty vastaamaan analysoimalla ja ryhmittelemällä tällä hetkellä voimassa olevat Kiinan ja Afrikan maiden kahdenväliset investointisopimukset niiden riidanratkaisulausekkeiden perusteella. Sopimustekstien analyysin lisäksi tutkimuskysymyksiä lähestytään jäsentelemällä oikeuskäytäntöä ja -kirjallisuutta. Tutkimuksessa on löydetty kolme kiinalaista sopimussukupolvea, joiden riidanratkaisuvaihtoehdot riippuvat kunkin yksittäisen kahdenvälisen investointisopimuksen sopimusehdoista. Ensimmäisen sopimussukupolven muodostavat investointisopimukset, joiden mukaan vain pakkolunastuksesta myönnettävän korvauksen määrästä voidaan nostaa kanne ad hoc -välimiesmenettelyssä̈. Toinen sopimussukupolvi puolestaan mahdollistaa kansainvälisen välimiesmenettelyn tietyin ehdoin joko ad hoc tai ICSID-menettelyssä. Kolmas ja toistaiseksi viimeisin sopimussukupolvi mahdollistaa sijoittajan harkinnan mukaan vapaan pääsyn kansainväliseen välimiesmenettelyyn riitatyypistä riippumatta. Tutkielmassa havaitaan Kiinan solmivan kahdenvälisiä investointisopimuksia suojaamaan erilaisia oikeudellisia intressejä eri aikoina. Kun Kiina on sijoitusten vastaanottajavaltio, sillä on yhtäältä tarve houkutella ulkomaisia suoria sijoituksia Kiinaan ja toisaalta tarve suojata valtion suvereniteettia. Kun Kiina puolestaan solmii investointisopimuksia Afrikan kanssa, rooli on toinen. Tällöin Kiinalla on tarve suojata kiinalaisten yksityisten sijoittajien investointeja Afrikassa, jolloin vapaa pääsy kansainväliseen välimiesmenettelyyn on kiinalaisten intressissä, eikä se (ainakaan tällä hetkellä) aiheuta uhkaa Kiinan suvereniteetille. Sanotusta huolimatta Kiinan sopimukset eivät ole noudattaneet säännönmukaisesti tällaista intressijaottelua, vaan pikemminkin sopimusehtojen katsotaan heijastelevan sopijavaltioiden neuvotteluvoimaa.
  • Mustonen, Marika (2016)
    The national security exception under Article XXI of GATT is a major exception to Members’ obligations under the WTO. However, it has been claimed to be a loophole to the WTO system, and it goes beyond the principles of general international law on lawful suspension of treaty obligations. Throughout the GATT 1947 and WTO practice, from early cases to the case US – Helms-Burton regarding the U.S. embargo against Cuba, it has not yet been resolved whether Article XXI could be subject to the WTO dispute settlement system. The subject matter of this thesis has significant importance today. Russia imposed counter sanctions on the EU, Norway, the United States, Australia and Canada, and banned the importation of listed agricultural products, raw materials and food from the targeted countries. By doing so, Russia violated its obligations under the WTO. However, Russia justified its measures stating that it is a matter of its ‘national security interests’. Economic sanctions have played a role in the trade arena as a tool for states’ foreign policy. The relationship between the WTO and national security remains still unresolved after nearly 70 years. The Russian unilateral justification for its counter sanctions, could make a potential case to the WTO panels or the Appellate Body on Article XXI of GATT. This thesis will discuss, whether the WTO panels and the Appellate Body should have a competence to investigate the national security exception Article XXI of GATT in a dispute, and second, whether they can assess the justification of economic sanctions taken under Article XXI(b)(iii) of GATT, and third, if so, how such assessment and interpretation of justification could be conducted. Forth, it will be reviewed whether the WTO should tolerate the unlimited invocation of Article XXI by Members. This thesis is faithful to legal dogmatic method. To understand the subject matter, the first part will shortly explain the main provisions of GATT and economic sanctions in the context relevant to this study, and then provide an overview of the WTO jurisdiction and its dispute settlement system in the light of state sovereignty, which is vital to bear in mind in the discussion of national security. In the second part, this thesis will study thoroughly Article XXI of the GATT, focusing on its most controversial subsection (b)(iii). To understand well the key issues, it is necessary to discuss in this part the historical background and the preliminary works of the security exception clause. This will be examined and assessed through the relevant cases on the invocation of the Article XXI, in the light of the presented varying interpretations and factual grounds. The third part will look at the WTO panels’ and the Appellate Body’s possible methods for interpreting ‘justification’ of economic sanctions taken under Article XXI(b)(iii) of GATT, both in the light of case history and principles of general international law, and will propose an alternative approach which could be applied arising national security related disputes. Last, the conclusion will summarize the findings and make suggestions for possible solutions for the current controversy.
  • Ilia, Eleni (2021)
    The emergence of a new wave of private companies and entrepreneurs who are entering the space industry, colloquially known as New Space, is challenging the traditional model of space exploration and exploitation and has brought with it a multitude of new opportunities and challenges, particularly in the realm of space mining. With the increasing interest in the extraction of valuable resources from celestial bodies such as the Moon, questions surrounding the legal status of the celestial bodies have become more pressing than ever before. This master’s thesis seeks to explore the legal status of the Moon in light of the emerging activities of New Space, specifically with regards to space mining. The thesis begins by providing a historical overview of the legal framework that currently governs outer space, focusing on the the Outer Space Treaty of 1967 and the Moon Agreement of 1979, as well as the discussions before and after the conclusion of these international agreements. It also examines the various proposals and debates surrounding the legal status of the Moon, including the concept of “common heritage of mankind.” Next, the thesis delves into current state practice embedded in recent national laws and policies that permit space mining, exploring the various legal frameworks that have been proposed or put into practice by governments. This includes a detailed analysis of the legal challenges facing space mining, such as the lack of clear property rights and the potential for conflict between different actors. Finally, the thesis explores some (existing yet marginalised) alternative ways to think vis-à-vis outer space and the celestial bodies at the age of New Space, by highlighting the need for continued collaboration and dialogue between international actors, as well as the importance of clear and comprehensive legal frameworks that define the legal status of the Moon for a peaceful and sustainable future for extraterrestrial activities.
  • Seppänen, Marc-Johann (2014)
    This Master’s Thesis researches and contemplates on the regulatory framework of IPOs in Finland. The study has a clear law & economics focus and analyzes the efficiency of the regulation from a law & economics perspective. The purpose of this study is to enlighten the regulatory environment regarding IPOs in Finland and more precisely to contemplate the reasons behind the low rate of IPOs in NASDAQ OMX Helsinki from a regulatory viewpoint. The central research questions are what is and what creates a so called regulatory agony towards IPOs and whether this regulatory agony creates a disincentive for new IPOs in Finland or not. The main focus is laid upon the regulatory agony in connection with various obligations of information disclosure derived from the Securities Markets Act (SMA) and the regulatory agony associated with IFRS Accounting standards. The regulatory agony associated with IPOs will be discussed from both ex ante and ex post perspective with a focus on duties of information disclosure, due to the fact that a substantial part of the regulatory burden is deemed created after the company becomes a publicly listed company. Also other regulatory disincentives for IPOs will be presented and analyzed with a particular stress on taxation. Even taxation disincentives are naturally mainly created ex post in relation to the IPO. The leading hypothesis of the study is that the combined effect of the regulatory burden and non-neutral taxation harm the interest towards IPOs and heightens the threshold for new IPOs. The study concentrates on the measures taken in the recent reform of the former Finnish Securities Markets Act 495/1989 (FSMA) in Finland. I will elaborate if the measures taken in the reform can be deemed sufficient enough to reduce the regulatory agony and threshold straining IPOs in Finland. The study will also present both regulatory and non-regulatory measures that could be taken in order to streamline the existing regulation and ameliorate the status quo of the NASDAQ OMX Helsinki’s IPO scene. The study resorts also to fundamental regulatory theory and law & economics in order to be able to analyze the context and purpose of the securities markets regulation of the IPOs and the securities markets as a whole with main focus on the role of information. The questions of interests are what the purpose of the regulation is and how the regulation tries to affect its operational environment and the conduct of different market participants. Consequently, the study also assesses the role and significance of information on securities markets as a part of the abovementioned purpose. Analyze will be focused on whether the existing regulation is able to attain this purpose and meet the needs of opposite interests; economically efficient, dynamic regulation that guarantees the function of free, effective markets against sufficient transparency and access to information on the securities markets. The study strives to analyze the content and effect of the existing regulation in larger societal context with a strong regulatory theoretical perspective. The study has a strong law & economics character due to comprehensive national economic foothold and impact of the subject matter. Furthermore, the above stated purpose to analyze the effects and expediency of the existing regulatory framework and to propose concrete measures how this regulation and its interpretation could be reassessed in order to serve better the securities markets provides the study with elements of de lege ferenda research. The study concludes that in order to be more market oriented and efficient it is essential that both domestic and EU legislators assimilate a more pragmatic, utility and cost efficient focused approach on future regulation. The focus of the future securities markets legislative work should be to emphasize the economic impact assessment of new regulation initiatives, streamline the structure of the existing regulatory framework and to apply a more regulatory theoretical law & economics assessment on new regulation. For the future regulation of financial and capital markets, it is imperative that the legislator takes more into consideration the fundamental elements of risk, cost and utility as natural parts of the market dynamics and the game on the markets.
  • Laukkala, Sampo (2015)
    Teollistumisen ja koneellistumisen myötä irtainten esineiden vaihdannallinen merkitys on kasvanut, minkä seurauksena myös irtaimen esineen vuokra on saanut aiempaa vahvemman jalansijan taloudellisessa toiminnassa. Tavanomaisten lyhytkestoisten vuokrasuhteiden rinnalla ovat yleistyneet pitkäkestoiset ja taloudellisesti merkittävät vuokrasuhteet, kuten rahoitusleasing. Sanotusta kehityksestä huolimatta irtaimen esineen vuokraa koskeva lainsäädäntö on meillä Suomessa yhä varsin puutteellista. Irtaimen esineen vuokran oikeusvaikutukset ovat lähes kokonaan lailla sääntelemättä, minkä lisäksi myöskään julkaistuissa korkeimman oikeuden ratkaisuissa ei ole nimenomaisena oikeuskysymyksenä otettu kantaa keskeisimpiin irtaimen esineen vuokralleottajan esineoikeudellista asemaa koskeviin kysymyksiin. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millainen irtaimen esineen vuokralleottajan esineoikeudellinen asema on suhteessa vuokratun esineen uuden omistajan omistusoikeuteen. Toisin sanoen arvioitavana on takautuvan sivullissuhteen kollisio, jossa vuokralleantaja on ensin perustanut vuokraoikeuden primukselle ja tämän jälkeen myynyt samaisen esineen kesken vuokrasopimuskauden sekundukselle. Tutkimusmetodina on käytetty pääasiassa perinteistä oikeusdogmatiikkaa. Irtaimen esineen vuokraa koskevan lainsäädännön aukollisuuden vuoksi tukea on jouduttu hakemaan muiden omaisuuslajien vuokraa sekä irtaimen kauppaa koskevasta lainsäädännöstä. Kun irtaimen esineen vuokraa koskevan lainsäädännön lisäksi myös aihetta käsittelevä oikeuskäytäntö on tutkimuskysymyksen osalta varsin niukkaa, tutkielmassa keskeisessä asemassa ovat olleet ennen muuta oikeuskirjallisuudessa esitetyt kannanotot ja ns. reaaliset eli oikeuspoliittiset argumentit. Tutkielmassa on tehty myös vertailevia huomioita sen suhteen, millainen irtaimen esineen vuokralleottajan esineoikeudellisen asema on muualla Euroopassa – erityisesti muissa Pohjoismaissa. Perinteisen näkemyksen mukaan irtaimen esineen vuokrassa ”kauppa rikkoo vuokran”, eikä vuokraoikeus näin ollen sido esineen myöhempää luovutuksensaajaa riippumatta siitä, onko vuokralleottajalla ollut esineen hallinta tai tiesikö luovutuksensaaja vuokralleottajan oikeudesta. Tilanteessa vuokralleottajan suojakeinoksi on katsottu jäävän ainoastaan oikeus vaatia vahingonkorvausta omalta sopimuskumppaniltaan vuokrasopimuksen ennenaikaisen päättymisen johdosta. Oikeusteoreettinen kehitys, muita vuokramuotoja koskevat lainsäädännölliset uudistukset sekä taloudellisesti merkittävien vuokrasuhteiden yleistyminen ovat kuitenkin johtaneet siihen, että irtaimen esineen vuokralleottajan esineoikeudellisen aseman osalta kauppa rikkoo vuokran -periaatteen mukainen tulkinta on altistettavissa kritiikille. Tutkielmassa on käynyt ilmi, että irtaimen esineen vuokralleottajan sivullissuojaa tulisi nykyisin arvioida perinteisestä kauppa rikkoo vuokran -periaatteesta poikkeavalla tavalla. Vuokralleantajan vahingonkorvausvelvollisuus ei useinkaan tarjoa riittävää tai todellista suojaa vuokralleottajalle. Tutkielmassa on katsottu, että irtaimen esineen vuokralleottajan esineoikeudellinen asema suhteessa myöhempään luovutuksensaajaan tulisi arvioida samoin perustein, kuin omistajan asema. Tämä tarkoittaisi sitä, että vuokralleottaja saisi lähtökohtaisesti suojaa jo tehdyn vuokrasopimuksen perusteella, mutta olisi vuokraobjektin hallinnan saatuaan suojattu myös vilpittömässä mielessä ollutta myöhempää luovutuksensaajaa vastaan. Kantaa on perusteltu mm. varallisuusoikeuksien tasa-arvoistumista koskevalla kehityksellä ja sillä, että tiettyjen vuokrasuhteiden kohdalla vuokralleottajan asema on monilta osin verrattavissa esineen omistajan asemaa. Vaikkakin vuokralleottajan suojan tarve on korostunut pitkäkestoisten ja taloudellisesti merkittävien vuokrasuhteiden kohdalla, tulisi vuokralleottajaa suojata samoin perustein vuokrasuhteen kestosta ja vuokraobjektin arvosta riippumatta.
  • Huovinen, Juuso (2023)
    Eurooppalaisen urheilun organisointitavan mukaisesti järjestäytyneen urheilulajin piirissä esiintyvät toimijat asettuvat suhteessa toisiinsa pyramidia muistuttavalla tavalla. Mallissa jokaisella tietyllä maantieteellisesti jaetulla alueella on yksi urheilulajia hallinnoiva taho, mikä ilmentää mallin sangen yksinomaista luonnetta. Pyramidin huipulla sijaitsee urheilulajia hallinnoiva kansainvälinen lajiliitto, joka vastaa lajin korkeimpien arvokilpailujen järjestämisestä. Lajiliittojen asemaan liittyy olennaisesti paitsi mahdollisuus päättää kilpailujen järjestämisestä myös mahdollisuus hyötyä kaupallisesti kilpailutoiminnasta. Asetelma synnyttää siten tietyn eturistiriitatilanteen. Lajiliittojen kilpailulupajärjestelmät voidaan nähdä pyramidimallin yksinomaisuuden kulminaatiopisteenä. Lajiliitoilla on mahdollisuus päättää kuka saa järjestää kilpailutoimintaa, sillä se hallinnoi lajin kilpailun järjestämiseen tarvittavia lupia ja voi estää jäsenistöään osallistumasta ilman lupaa järjestettyyn toimintaan uhkaamalla näitä seuraamuksilla. Irtautuva kilpailutoiminta on pyramidirakenteesta irtautuvaa toimintaa, jossa lajin kilpailutoimintaa järjestetään kilpailulupajärjestelmästä piittaamatta. Irtautuvina tahoina voivat olla yksittäiset urheilijat tai urheiluseurat. Lajiliittojen intresseissä on estää näitä tahoja irtautumasta. Tutkielman tavoitteena on tarkastella lajiliittojen kilpailulupajärjestelmään johtavan valta-aseman syitä sekä havainnoida ja paikantaa irtautuvalle kilpailutoiminnalle ominaisia piirteitä. Näiden taustateemojen avulla on mahdollista arvioida ongelmakeskeisesti painottuneen lainopin metodin avulla kilpailulupajärjestelmien ja kilpailuoikeuden välisiä jännitteitä. Kilpailuoikeudelliseen tarkastelukehikkoon kuuluu olennaisesti myös liitännäisrajoitusoppi. Tutkielmassa arvioidaan irtautuvan kilpailutoiminnan ominaispiirteiden vaikutusta kilpailulupajärjestelmän hyväksyttävyyttä tarkastelevalle liitännäisrajoitusopin harkintarakenteelle. Harkintarakenne avaa myös mahdollisuuden liittää tutkielmaan teoreettisen lainopin piirteitä. Harkinnassa arvioidaan niitä oikeutettuja päämääriä, joihin kilpailulupajärjestelmillä pyritään ja irtautuvan kilpailutoiminnan näille päämäärille asettamia uhkakuvia. Tarkastelu voidaan siten ulottaa tapahtumaan urheiluoikeuden yleisten oppien valossa. Tarkastelussa voidaan arvioida, miten urheiluoikeuden arvo- ja tavoiteperusta ilmenee käsillä olevassa asetelmassa. Harkintarakenteessa kunkin lajin erityispiirteet muodostavat omanlaisensa urheilumarkkinat, joiden taustalla vaikuttavat urheilullisuutta ilmentävät arvot heijastuvat lajisidonnaisesti. Tarkastelun perusteella voidaan todeta kilpailulupajärjestelmän ja kilpailuoikeuden välillä olevan jännitteitä, joiden realisoituminen voidaan todeta vain yksittäisessä harkintatilanteessa. Irtautuvalla kilpailutoiminnalla voi myös olla sellaisia ominaispiirteitä, jotka asettavat uhkakuvia järjestelmällä pyrittäviin tavoitteisiin. Kummankin puolen tarkastelu edellyttää kuitenkin urheiluoikeuden arvo- ja tavoiteperustan arviointia. Asetelmia ei voida nimetä ongelmallisiksi tarkastelematta niiden vaikutuksia urheiluoikeuden arvopohjalle. Viime kädessä kysymys on siitä, kuinka yhtäältä kilpailulupajärjestelmän ja toisaalta irtautuvan kilpailutoiminnan urheiluoikeudellinen legitimiteetti perustuu niiden suhteeseen urheiluoikeuden perustaviin arvoihin.
  • Kommio, Jenni (2013)
    Työnantajan irtisanoessa tuotannollisella tai taloudellisella perusteella vain osan samaa tai samankaltaista työtä tekevistä työntekijöistään, työnantajan on ensin valittava irtisanottavat työntekijät. Työnantaja ei ole kuitenkaan täysin vapaa tekemään näitä valintoja, vaan hänen päätöksentekoaan rajoittaa irtisanomisjärjestystä koskeva sääntely. Sääntely jakautuu legaaliseen, lakiin perustuvaan, sekä sopimusperusteiseen sääntelyyn. Irtisanomisjärjestystä (tai työvoiman vähentämisjärjestystä) koskevissa määräyksissä on pohjimmiltaan kyse työntekijän paremmasta oikeudesta sääntelyn määrittämillä valintakriteereillä jäädä työnantajan palvelukseen. Suomen lainsäädäntöön ei sisälly yleistä säännöstä irtisanomisjärjestyksestä. Yleisellä tasolla irtisanottavien valintaa ohjaa työsopimuslain (TSL) 2 luvun 2 §, joka kieltää työnantajaa asettamasta työntekijöitä eri asemaan syrjivillä perusteilla, ja velvoittaa työnantajaa kohtelemaan työntekijöitään tasapuolisesti. Työmarkkinaosapuolten solmimiin työehtosopimuksiin sisältyy monilla aloilla irtisanottavan valintaa ohjaavia määräyksiä. Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliitto ry:n (nykyään Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry) ja Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö ry:n vuonna 2001 solmimassa irtisanomissuojasopimuksessa on seuraava määräys työvoiman vähentämisjärjestyksestä (17 §): Muusta kuin työntekijästä johtuvasta syystä tapahtuneen irtisanomisen ja lomauttamisen yhteydessä on mahdollisuuksien mukaan noudatettava sääntöä, jonka mukaan viimeksi irtisanotaan tai lomautetaan yrityksen toiminnalle tärkeitä ammattityöntekijöitä ja saman työnantajan työssä osan työkyvystään menettäneitä sekä että tämän säännön lisäksi kiinnitetään huomiota myös työsuhteen kestoaikaan ja työntekijän huoltovelvollisuuden määrään. Työtuomioistuimen vakiintuneen tulkintakäytännön mukaan yksittäisellä työntekijällä ei kuitenkaan ole oikeutta työehtosopimuksen mukaiseen vahingonkorvaukseen vuorojärjestyksen rikkomisen perusteella. Sen sijaan TSL 2 luvun 2 §:n tasapuolisuusvelvoitteen rikkomisesta voidaan tuomita vahingonkorvaukseen. Työntekijöiden, jotka on irtisanottu vähentämisjärjestyksen vastaisesti, kannattaakin hakea korvausta yleisessä tuomioistuimessa.