Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Lammi, Vilho (2015)
    Verosubjekti on tunnistettava ennen kuin toimijan verovelvollisuutta voidaan arvioida. Ulkomaisten entiteettien määrittelyyn ei ole kuitenkaan olemassa omia sääntöjä, vaan niiden luokittelu tehdään tuloverolain yleisten määritelmien avulla. TVL 3 § 7 kohdan mukaan kotimaisiin yhteisöihin verrattavat oikeushenkilöt ja muut varallisuuskokonaisuudet ovat yhteisöjä. Tätä verrattavuusvaatimusta on analysoitu osakeyhtiön ja osuuskunnan näkökulmasta. Tutkielman tarkoituksena on tuloverolain verosubjektien yleisten määritelmien avulla muodostaa ulkomaisten entiteettien luokittelua koskeva säännöstö ja systematisoida luokitteluprosessia. TVL 3 § 7 kohdan sanamuoto ei itsessään kerro, vaaditaanko verrattavuutta kotimaisten yhteisöjen kanssa myös muulta erityiseen tarkoitukseen verrattavalta varallisuuskokonaisuudelta vai koskeeko verrattavuusvaatimus vain oikeushenkilöitä. Yhtymäksi luokitteleminen ei edellytä entiteetin vertaamista kotimaisiin henkilöyhtiöihin, vaan TVL 4 § sisältää yleisen määritelmän muulle elinkeinoyhtymälle. Jos ulkomainen entiteetti ei ole luokiteltavissa yhteisöksi, yhtymäksi tai yhteisetuudeksi, on siirryttävä tarkastelemaan entiteetin takaa paljastuvia omistajia oikean verosubjektin tunnistamiseksi. Vastaavuuden arviointi perustuu sekä yhtiöoikeudellisten ja tosiasiallisten piirteiden analysointiin. Koska sekä osakeyhtiölaki ja osuuskuntalaki mahdollistavat laajan valinnanvapauden, pitäisi myös ulkomaisia entiteettejä verrata koko tahdonvaltaisen lainsäädännön määrittelemien toimintamuotojen piiriin. Koska entiteetin verotuksellinen asema vaikuttaa suoraan sen toimintaan, tulisi myös ulkomaisen entiteetin verokohtelulle sen asuinvaltiossa antaa merkitystä. Vastaavuuden arvioinnissa huomiota tulisi kiinnittää entiteetin ominaispiirteiden sisältöön ja tarkoitukseen eikä ulkomaisen lainsäätäjän tekemiin teknisiin ratkaisuihin. Tuloverolain mukaisen luokittelun lisäksi entiteetin kuulumista verosopimuksen soveltamisalan piiriin on arvioitava erikseen. Tuloverolain mukaan yhteisöksi luokiteltava entiteetti saattaa jäädä verosopimuksen soveltamisalan ulkopuolelle, minkä johdosta tarkastelu siirretään entiteetin omistajien asuinvaltion ja tulon lähdevaltion väliseen verosopimukseen. EU-oikeudella on myös merkitystä vastaavuusarvioinnin kannalta: luokittelu, jonka seurauksena toisessa jäsenvaltiossa asuva entiteetti tulee luokitelluksi eri lailla kuin sitä vastaava suomalainen entiteetti, voi muodostaa kielletyn sijoittautumisoikeuden rajoituksen.
  • Vesikivi, Mikko (2019)
    Suomen verolainsäädäntö ei nykyisellään pidä sisällään erityisiä säännöksiä ulkomaisten sijoitusrahastojen Suomesta saamien tulojen verotuksesta. Niinpä ulkomaisten sijoitusrahastojen Suomesta saamien tulojen verokohtelu riippuu siitä, mihin suomalaiseen toimijaan ulkomainen sijoitusrahasto voidaan Suomen verolainsäädännön näkökulmasta rinnastaa. Kohdennetun lainsäädännön puuttuessa arviointi suoritetaan tapauskohtaisesti lähdeverokorttihakemusta, lähdeveron palautushakemusta tai ennakkoratkaisuhakemusta käsiteltäessä. Tässä tutkielmassa on käsitelty ulkomaisten sijoitusrahastojen verotukseen liittyvää oikeuskäytäntöä tarkoituksena määrittää keskeisiä arvioinnissa huomioon otettavia seikkoja. Mittavasta oikeuskäytännöstä huolimatta lainsäädännön puute aiheuttaa epätoivottua epävarmuutta ulkomaisten sijoitusrahastojen Suomesta saamien tulojen verokohtelulle. Nykyisessä oikeuskäytännössä vertailtavuusarvioinnissa on annettu huomattavaa painoarvoa ulkomaisen sijoitusrahaston oikeudelliselle muodolle, rahaston toiminnallisten ominaisuuksien sijasta. Tämä on johtanut tulkintoihin, joissa ulkomaisen sijoitusrahaston erillinen oikeushenkilöllisyys ja suomalaista osakeyhtiötä muistuttavat piirteet ovat helposti johtaneet rahaston verovapauden epäämiseen. Korkeimmalla hallinto-oikeudella on mahdollisuus keskusverolautakunnan ennakkoratkaisusta 58/2017 tehtyä valitusta tutkiessaan ottaa kantaa oikeudellisen muodon ja toiminnallisten ominaisuuksien suhteeseen vertailuarvioinnissa. Sijoitusrahastojen verovapautta koskevan lainsäädännön tavoitteiden sekä pääomien vapaata liikkuvuutta koskevan EU-tuomioistuimen oikeuskäytännön valossa olisi perusteltua laittaa enemmän painoarvoa ulkomaisen sijoitusrahaston toiminnallisille ominaisuuksille oikeudellisen muodon sijasta. Ulkomaisten sijoitusrahastojen verokohtelu Suomessa ei ole myöskään ollut EU-tuomioistuimen tarkasteltavana, mistä johtuen nykyisen oikeus- ja verotuskäytännön EU-oikeuden mukaisuudesta ei ole täyttä varmuutta. Erityisesti ongelmat liittyvät UCITS-direktiivin mukaisten muiden kuin sopimusperusteisten yhteissijoitusyritysten verokohteluun. Ulkomaisten sijoitusrahastojen verokohtelun ennakoitavuuden parantamiseksi valtiovarainministeriö on valmistellut TVL:n uudistusta, jolla tuloverolakiin sisällytettäisiin säännökset kotimaisten sijoitusrahastojen ja näitä vastaavien ulkomaisten sijoitusrahastojen verokohtelusta. Tätä koskeva hallituksen esitys (HE 304/2018 vp) on julkaistu 13.12.2018. Uutta sääntelyä voidaan pitää tarkoituksenmukaisena ottaen huomioon lainsäädännön puutteesta aiheutuneet tulkintaongelmat ja oikeudellinen epävarmuus. Ehdotettuun sääntelyyn liittyy kuitenkin epäselvyyksiä, jotka ovat omiaan vesittämään sääntelyn tavoitetta lisätä lainsäädännön ennakoitavuutta ja oikeusvarmuutta. Ei ole myöskään selvää, täyttäisikö ehdotettu lainsäädäntö EU-oikeuden asettamat vaatimukset vai tulisiko hallintotuomioistuimien ratkaistavaksi myös jatkossa ulkomaisten sijoitusrahastojen pääomien vapaaseen liikkuvuuteen perustuvia rinnastamistapauksia. Hallituksen esitysluonnoksesta annetuissa lausunnoissa erityisen ongelmallisena on pidetty verovapauden rajaamista ainoastaan sopimusperusteisiin sijoitusrahastoihin. Tätä voidaan EU-oikeuden näkökulmasta pitää ongelmallisena, erityisesti ottaen huomioon UCITS-direktiivin antamat vaihtoehdot yhteissijoitusyritysten oikeudelliselle muodolle. Ulkomaisten sijoitusrahastojen Suomesta saamien tulojen verokohtelu elää jatkuvasti uuden oikeuskäytännön muodostuessa. Oikeuskäytännöstä on johdettavissa tiettyjä edellytyksiä, joiden täyttyessä ulkomaista sijoitusrahastoa voidaan pitää rinnastettavana suomalaiseen sijoitusrahastoon. Koska ulkomaiset sijoitusrahastot toimivat kuitenkin monissa oikeudellisissa ja toiminnallisissa muodoissa, on arviointi aina enemmän tai vähemmän tapauskohtaista. Ehdotettu uusi lainsäädäntö voisi tietyiltä osin poistaa verokohteluun liittyvää epävarmuutta. Ehdotettuun sääntelyyn liittyvistä tulkinnanvaraisuuksista sekä sääntelyn ja EU-perusvapauksien välisestä suhteesta johtuen ulkomaisten sijoitusrahastojen Suomesta saamien tulojen verokohtelua tultaisiin kuitenkin todennäköisesti jatkossakin arvioimaan tapauskohtaisesti Verohallinnon, keskusverolautakunnan ja hallintotuomioistuimien toimesta. Teemaan liittyvän EU-oikeudellisen tulkinnanvaraisuuden johdosta olisi toivottavaa, että ulkomaisten sijoitusrahastojen verokohtelu Suomessa saatettaisiin EU-tuomioistuimen ratkaistavaksi.
  • Peltoniemi, Katja (2018)
    Tutkielman lähtökohtana ovat perus- ja ihmisoikeudet. Tahdosta riippumatonta hoitoa arvioidaan vapaudenriistona, mikä tarkoittaa syvälle käyvää rajoitusta PL 7 §:ssä ja esimerkiksi EIS 5 artiklassa turvattujen oikeuksien suhteen. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin antoi Suomelle langettavan tuomion tapauksessa X v. Suomi (3.7.2012). EIT totesi tuomiossaan, että Suomen kansallinen lainsäädäntö ei taannut riittäviä oikeusturvakeinoja mielivaltaa vastaan. Tapauksessa oli kyse objektiivisen lääkärilausunnon puuttumisesta tahdosta riippumattoman hoidon edellytysten arvioinnissa hoitoa jatkettaessa. Tämän jälkeen mielenterveyslakia (1116/1990) muutettiin lisäämällä uusia säännöksiä potilaiden oikeudesta ulkopuolisen lääkärin puolueettomaan arvioon hoitoon määräämisen edellytysten täyttymisestä tahdosta riippumattoman hoidon jatkamispäätöksenteon yhteydessä. Ulkopuolisen lääkärin lausunto perustuu aina potilaan henkilökohtaiseen tapaamiseen. Tässä tutkielmassa pyrin vastaamaan kysymykseen; minkälainen merkitys on ulkopuolisen lääkärin lausunnolla tahdosta riippumattoman hoidon jatkamispäätöksenteon yhteydessä. Ensin tarkastelen sitä, tuoko säännöksen sisältämä henkilökohtainen keskustelu potilaan kanssa jotain lisää hoitoon määräämisen edellytysten arviointiin suhteessa muihin hoidon jatkamisen kannalta oleellisiin lääketieteellisiin lausuntoihin. Toiseksi tarkastellaan ulkopuolisen lääkärin lausunnon esiintyvyyttä itse keräämäni aineiston pohjalta Vaasan hallinto-oikeudesta. Tutkielma on oikeusdogmaattinen, mutta hyödynnän empiiristä tutkimusmenetelmää uuden aineiston keräämisessä. Uusi aineistoni kattaa kaikki Vaasan hallinto-oikeuteen vuonna 2016 vireille tulleet tahdosta riippumattoman hoidon jatkamispäätökset sekä niihin kohdistuvat valitukset. Empiirisellä aineistolla tuon ulkopuolisen lääkärin lausunnon merkityksen tarkasteluun käytännön näkökulmaa. Oikeusdogmatiikkaa edustaa tutkimuksessani julkaistut tiivistelmän muotoon kirjoitetut oikeustapaukset. Tutkielmani tuloksissa muodostuu järjestys eri lausuntojen välillä tahdosta riippumattoman hoidon jatkamispäätöksenteon yhteydessä. Mielenkiinto kohdistuu siihen, mihin kohtaan ulkopuolisen lääkärin lausunto sijoittuu. Lyhyesti tutkielmani osoittaa, että potilaan henkilökohtaiseen kohtaamiseen perustuva lausunto, jota myös ulkopuolisen lääkärin lausunto edustaa, voidaan sijoittaa asiakirjaharkinnan ja potilaan tuntemiseksi vaadittavan pidempiaikaisen hoitosuhteen väliin. Asiakirjaharkintaa edustaa hallinto-oikeuden asiantuntijajäsenen lausunto, Terveyden- ja hyvinvointilaitoksen lausunto sekä tietyin edellytyksin myös johtavan ylilääkärin lausunto. Potilassuhteeseen perustuvaa lausuntoa edustaa tarkkailulausunto hoitavan lääkärin toimesta. Järjestys osoittaa, että henkilökohtaista potilaan kohtaamista pidetään luotettavampana tapana arvioida potilaan mielisairautta ja hoidon tarvetta kuin asiakirjoista arvioimista. Toisaalta ulkopuolisen lääkärin lausunnossa on heikkoutensa. Ensinnäkin mielenterveyden edellytysten täyttymisen arviointi on haastava kokonaisuus. Yhden tapaamiskerran avulla, ei kiistatonta mielisairauden toteamista ole mahdollista suorittaa. Hallinto-oikeus on katsonut, että pitkä hoitosuhde ja potilaan tunteminen ovat luottamusta osoittavia tekijöitä. Ulkopuolisen lääkärin eriävä mielipide kuitenkin asettaa hoitavan lääkärin ja hoidosta päättävän lääkärin punnitsemaan omaa lausuntoaan tarkemmin ja perustelemaan päätöksensä paremmin. Itse keräämäni aineisto Vaasan hallinto-oikeudesta sisälsi vireille tulleita alistuksia yhteensä 291 kappaletta. Mielenkiinto kohdistui ulkopuolisen lääkärin esiintyvyyteen hoidon jatkamista koskevien hallintopäätösten yhteydessä. Aineistossani ulkopuolisen lääkärin lausuntoa oli käytetty yhteensä 146 kertaa ja siitä oli kieltäydytty 144 kertaa. Mielenkiintoista oli se, että kunnallisen puolen psykiatrista hoitoa tarjoavissa laitoksissa, joissa hoitoaika on usein lyhyempi, oli jokaisessa tapauksessa ollut ulkopuolinen lääkäri antamassa lausuntonsa hoidon edellytysten olemassaolosta. Näitä tapauksia oli yhteensä 48 kappaletta. Valtion mielisairaalan puolelta, jossa hoitoaika on keskimäärin 8 vuotta, kiinnostus ulkopuolisen lääkärin lausuntoon oli selvästi heikompaa. Valtion puolella psykiatrisen hoidon jatkamispäätöksiä tehtiin yhteensä 244 kappaletta, joista ulkopuolinen lääkäri oli mukana ainoastaan 99 tapauksessa. Tämän mukaan kieltäytymisiä oli huomattavasti enemmän eli 143 kappaletta. Tämä tarkoittaa sitä, että ulkopuolisen lääkärin lausunto oikeusturvakeinona ei jostain syystä herätä kiinnostusta pitkäaikaisesti hoidossa olevien potilaiden keskuudessa.
  • Kuhanen, Laura (2017)
    Tutkielmassa käsitellään ulkopuolisen työvoiman käytön aiheuttamia yhteistoimintavelvoitteita. Ulkopuolisella työvoimalla tarkoitetaan tässä yhteydessä sekä alihankintaa, että vuokratyötä. Alihankintaa tilastoidaan hyvin vähän sen moninaisista muodoista johtuen. Vuokratyön käytön määrää puolestaan on tilastoitu viimevuosina. Vaikka tilastoihin perustuen ulkopuolisen työvoiman käyttö on vielä muutamien prosenttien luokkaa, puhutaan joillain aloilla jo varsin merkittävästä ilmiöstä. Ulkopuolisen työvoiman käyttöä sääntelevä normisto on hajallaan ympäri lainsäädäntöä. Ulkopuolisen työvoiman käytön aiheuttamien yhteistoimintamenettelyjen kannalta tarkasteluun tässä yhteydessä nousivat laki yhteistoiminnasta yrityksissä (yhteistoimintalaki) sekä laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (tilaajavastuulaki). Ulkopuolisen työvoiman käyttöä sekä niihin kohdistuvia yhteistoimintamenettelyjä koskevat yhteistoimintalain säännökset kuuluvat kuitenkin säännöksiin, joista voidaan yhteistoimintalain 61 § 1 momentin mukaan sopia toisin työnantajien ja työntekijöiden valtakunnallisten yhdistysten välillä. Tämän vuoksi tarkastelu ulkopuolisen työvoiman käytöstä johtuvasta yhteistoiminnasta tulee tässä yhteydessä ulottaa työehtosopimuksiin. Työehtosopimuksia otetaan tarkasteluun esimerkinomaisesti normeina sekä työtuomioistuimen oikeuskäytännön kautta. Tutkielmassa on tarkoitus selvittää ulkopuolisen työvoiman käytön aiheuttamia yhteistoimintavelvoitteita niin lainsäädännön kuin työehtosopimustenkin näkökulmasta. Tutkielman tarkoitus on vastata siihen, minkälaisia yhteistoimintavelvoitteita ulkopuolisen työvoiman käyttö voi aiheuttaa soveltuvasta normistosta riippuen. Yhteistoimintalaki sekä useat työehtosopimukset asettavat erilaisia yhteistoimintavelvoitteita alihankinnalle ja vuokratyön käytölle. Käytännön tilanteissa rajanveto alihankinnan, sekä vuokratyövoiman käytön välillä saattaa olla haastavaa. Rajanveto alihankinnan ja vuokratyön välillä nousee kuitenkin merkittäväksi yhteistoimintavelvoitteita määritettäessä. Työtuomioistuimen oikeuskäytännössä alihankinnan ja vuokratyön välisessä rajanvedossa painoarvoa on annettu työnjohto- ja valvontaoikeuden paikantamiselle. Vakiintuneesti alihankinnan osalta työnjohto-oikeus on kokonaisuudessaan työntekijöiden omalla työnantajalla, kun vuokratyössä puolestaan työnjohto- ja valvontaoikeutta käyttää käyttäjäyritys. Yhteistoimintalain asettamia velvoitteita voidaan jakaa tiedonantovelvoitteisiin sekä neuvotteluvelvoitteisiin. Yhteistoimintalain mukaan työantajan tulee pyydettäessä esittää henkilöstön edustajalle selvitys alihankintaan sovellettavista periaatteista, kun taas vuokratyövoiman käyttöä koskevia periaatteita tulee käsitellä yhteistoimintamenettelyssä. Vastaavia eroavaisuuksia alihankintaan sekä vuokratyövoiman käyttöön liittyvistä yhteistoimintavelvoitteista löytyy myös työehtosopimuksista. Lisäksi yhteistoimintalain 6 ja 8 lukujen säännökset tulevat sovellettavaksi, jos ulkopuolisen työvoiman käytöllä on henkilöstövaikutuksia. Myös tilaajavastuulaki sisältää oman tiedonantovelvoitteen ulkopuolisen työvoiman käyttöön liittyen. Tilaajavastuulaki nousee esiin myös sen tarjoaman alihankinnan määritelmän kautta, johon yhteistoimintalaki viittaa. Alihankinnan ja vuokratyön käytön erilaista sääntelyä perustellaan hyvin niukasti, ei juuri lainkaan yhteistoimintalain esitöissä eikä työehtosopimuksissa. Erot kuitenkin eri ulkopuolisen työvoiman muotojen sääntelyn välillä yhteistoiminnan näkökulmasta vaikuttavat merkittäviltä siihen nähden, että tosiasiallisesti rajanveto alihankinnan ja vuokratyön välillä saattaa olla hyvin haastava. Ulkopuolisen työvoiman käyttöön liittyvään normistoon liittyy epäjohdonmukaisuutta, joka liittyy sekä yleisesti alihankinnan ja vuokratyön käsittelyyn, että ulkopuolisen työvoiman käsittelyyn yhteistoiminnankin kannalta. Työehtosopimusten piirissä tulee kuitenkin koko ajan muistaa, että kyseessä on työmarkkinajärjestöjen neuvotteluratkaisu, jota tulisi usein arvioida kokonaisuutena.
  • Kokkonen, Tuomas (2020)
    Laissa takaisinsaannista konkurssipesään (26.4.1991/758, TakSL) säädetään edellytyksistä, joiden nojalla sinänsä päteviä oikeudellisia määräämistoimia voidaan peräyttää. Takaisinsaannilla voidaan siten palauttaa konkurssipesään tai muun insolvenssimenettelyn piiriin omaisuutta, jonka luovuttaminen on loukannut velkojien tasa-arvoisuuden periaatetta tai koko velkojakollektiivin oikeuksia. Tarkoituksena on mitätöidä taloudellisiin vaikeuksiin ajautuneen velallisen sellaiset määräämistoimet, joilla on suosittu yhtä velkojaa toisten kustannuksella tai siirretty omaisuutta täytäntöönpanotoimien ulottumattomiin. TakSL 12 §:n mukaan velkojan ulosmittauksella saama maksu peräytyy pääsääntöisesti, jos ulosmittaus on toimitettu myöhemmin kuin kolme kuukautta ennen konkurssihakemuksen tekemistä tai muuta määräpäivää. Tämä säännös on edullinen takaisinsaantia vaativan kannalta, sillä peräyttäminen sen nojalla on mahdollista ilman erityisedellytyksiä koskien esimerkiksi velallisen taloudellista asemaa ja velkojan vilpitöntä mieltä. Ulosottokäytännössä on yleistä, että velallinen tekee maksuja ulosottoon ilman ulosottomiehen pakkotoimia. Tällaisia vapaaehtoisia suorituksia voidaan tehdä maksukehotuksesta ja maksuajalla sekä vahvistetun maksusuunnitelman tai -sopimuksen puitteissa. Kysymyksellä siitä, voidaanko TakSL 12 §:ää soveltaa vapaaehtoisesti ulosottomiehelle tehtyihin maksuihin, on siten käytännön merkitystä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä edellytyksillä tällaisia maksuja voidaan peräyttää. Ennen ulosottolainsäädännön uudistusta, joka kulminoitui uuden ulosottokaaren (15.6.2007/705, UK) voimaantuloon vuonna 2008, lakiin ei sisältynyt säännöksiä ulosottomiehelle vapaaehtoisesti tehdyistä maksuista. Tällaiset maksut oli kuitenkin jo pitkään sallittu ulosottokäytännössä, mutta korkein oikeus oli linjannut, ettei niitä pidetty TakSL 12 §:ssä tarkoitettuina ulosmittauksella saatuina varoina (KKO 1995:89). Ulosottolainsäädännön uudistuksessa lakiin otettiin vapaaehtoisesti ulosottomiehelle tehtyjä maksuja koskevat säännökset. Vaikka lakitekstissä tai esitöissä ei ollut otettu huomioon tämän muutoksen vaikutusta TakSL 12 §:n soveltamisalaan, oikeuskirjallisuudessa tällainen heijastusvaikutus havaittiin nopeasti. Nykyisen UK:n mukaan varat, jotka velallinen on suorittanut maksusuunnitelman tai maksusopimuksen perusteella, katsotaan heti ulosmitatuiksi, kun ne on maksettu ulosottomiehelle. Tämän säännöksen nojalla maksusuunnitelman ja -sopimuksen nojalla tehdyt vapaaehtoiset maksut voidaan samaistaa ulosmitattuihin varoihin. Siten vaikuttaa perustellulta, että niihin voidaan soveltaa TakSL 12 §:ssä säädettyä ulosmittauksella saatuja varoja koskevaa peräyttämisperustetta. Korkein oikeus vahvistikin tämän tulkinnan vuonna 2019 annetussa ennakkoratkaisussa (KKO 2019:91). Lakiteksti, esityöt ja oikeuskäytäntö eivät kuitenkaan edelleenkään anna selkeää vastausta siihen, voidaanko TakSL 12 §:ää soveltaa maksukehotuksen johdosta tai maksuajalla ulosottomiehelle tehtyihin suorituksiin. TakSL 12 §:n joustavaa tulkintaa siten, että kaikkien vapaaehtoisesti ulosottomiehelle tehtyjen maksujen katsottaisiin kuuluvan sen soveltamisalaan, voidaan puoltaa tietyin argumentein. Laissa ja esitöissä on esimerkiksi toisinaan käytetty sanamuotoja, joissa myös maksukehotuksesta ja maksuajalla tehdyt maksut rinnastuvat ulosmittauksella saatuihin maksuihin. Laajentavaa tulkintaa vastaan puhuu kuitenkin se, että laissa ei ole sitä selkeästi tukevia sanamuotoja ja esitöissä on toisinaan tehty ero ulosmitattujen ja vapaaehtoisesti maksettujen varojen välille. Lisäksi perinteisesti on katsottu, että takaisinsaantiperusteita tulisi tulkita suppeasti, koska takaisinsaannilla puututaan sinänsä päteviin oikeudellisiin määräämistoimiin. Myös korkeimman oikeuden ratkaisukäytäntö tukee ajatusta takaisinsaantiperusteiden ei-laajentavasta tulkinnasta. Siten parhaiten perusteltu on näkemys, jonka mukaan ulosottomiehelle maksukehotuksen jälkeen tai maksuajalla suoritettuja varoja ei voida peräyttää TakSL 12 §:n nojalla. Jos TakSL 12 §:ää ei voida soveltaa, takaisinsaantia haluavien on vedottava johonkin muuhun takaisinsaantiperusteeseen. Kyseeseen tulevat TakSL 10 §:n mukainen velan maksun peräytyminen ja TakSL 5 §:ssä säädetty yleinen takaisinsaantiperuste. Nämä säännökset ovat velalliselta suorituksen saaneen takaisinsaantivastaajan kannalta edullisempia kuin TakSL 12 §, sillä niissä asetetaan peräyttämiselle useita erityisedellytyksiä. Erityisedellytykset koskevat muun muassa maksun vaikutusta velallisen taloudelliseen asemaan, maksun suuruutta ja takaisinsaantivastaajan vilpitöntä mieltä. Käytännössä kuitenkin TakSL 10 § soveltunee usein ulosottomiehelle maksukehotuksesta tai maksuajalla tehtyihin suorituksiin, jos maksu on ollut määrältään huomattava. Myös TakSL 5 §:ää voidaan periaatteessa soveltaa tällaisiin suorituksiin, mutta pykälässä esitetty tunnusmerkistö asettaa peräytymiselle varsin tiukat edellytykset.
  • Sihvo, Tiina (2016)
    Ulosottovelalliselle on ulosottokaaressa säädetty laaja tietojenantovelvollisuus. Velallisen on annettava ulosottomiehelle tämän pyytämät täytäntöönpanon kannalta tarpeelliset tiedot totuudenmukaisina. Jotta velallinen toteuttaisi tietojenantovelvollisuutensa, sen tehosteeksi on säädetty rangaistusuhka, ja velallinen voidaan velvoittaa tietojen antamiseen myös sakon uhalla. Itsekriminointisuojan mukaan jokaisella on oikeus tutkittaessa rikossyytettä häntä vastaan täysin takein yhdenvertaisena olla tulematta pakotetuksi todistamaan itseään vastaan tai tunnustamaan syyllisyytensä. Periaatteen ydinsisältö on se, että kukaan ei ole velvollinen myötävaikuttamaan oman syyllisyytensä selvittämiseen rikosasiassa. Itsekriminointisuoja sisältää sekä vaitiolo-oikeuden, oikeuden olla myötävaikuttamatta oman syyllisyyden selvittämiseen ja jopa niin sanotun ”valehteluoikeuden”. Tietojenantovelvollisuuden ja itsekriminointisuojan välinen ristiriita syntyy siitä, kun ulosottovelallinen velvoitetaan rangaistuksen uhalla tai pakkokeinoin antamaan totuudenmukaiset tiedot varallisuusasemastaan ja siihen vaikuttaneista seikoista. Antaessaan tietoja esimerkiksi omaan varallisuusasemaansa vaikuttavista oikeustoimista velallinen saattaa joutua ilmaisemaan myös sellaisia seikkoja, jotka paljastavat hänen syyllistymisensä rikolliseen menettelyyn. Mikäli näitä tietoja myöhemmin käytetään näyttönä velallista vastaan rikosprosessissa, joudutaan itsekriminointisuojan kannalta ongelmalliseen tilanteeseen. Oikeuskäytännössä velallisen oikeuteen vedota itsekriminointisuojaan ulosottomenettelyssä on suhtauduttu vaihtelevasti. Viimeisimmässä KKO:n asiaa koskevassa ratkaisussa on vahvistettu, ettei velallisella ole ulosottomenettelyssä vaitiolo-oikeutta, vaan velallisen oikeus olla myötävaikuttamatta oman syyllisyytensä selvittämiseen taataan jälkikäteen ulosottokaareen palomuurisääntelyn kautta. Tässä tutkimuksessa tarkastelen velallisen tietojenantovelvollisuuden ja itsekriminointisuojan välistä ristiriitaa ja sitä, miten velallisen oikeuteen vedota itsekriminointisuojaan ulosottomenettelyssä tietojenantovelvollisuutensa rajoituksena on oikeuskäytännössä aikojen saatossa suhtauduttu. Lisäksi tarkastelen, takaako ulosottokaaren palomuurisäännösten antama ns. jälkikäteinen suoja velallisen oikeusturvan toteutumisen riittävästi, ja millainen ratkaisu tähän ristiriitaan takaisi parhaiten sekä itsekriminointisuojan että ulosottomenettelyn tarkoituksen toteutumista ja olisi samalla yhdenmukainen niin kansallisten kuin kansainvälistenkin itsekriminointisuojaa koskevien säännösten kanssa.
  • Saarikko, Sofia (2019)
    Underprestation utgör i praktiken en mycket komplex uppsägningsgrund. För att en uppsägning på grund av underprestation ska vara godtagbar bör i allmänhet en rad olika kriterier uppfyllas. Dels måste arbetstagaren vara medveten om resultatmålet och på vilket sätt arbetsuppgifterna ska utföras för att målet ska nås, och dels ska det resultatmål som arbetstagaren i fråga ska sträva efter att nå vara rimligt i förhållande till arbetstagarens förutsättningar att nå målet. Även om individuella resultatmål kan ställas upp för varje arbetstagare, bör minimikraven för arbetstagare med motsvarande erfarenhet och förutsättningar att nå ett visst mål överensstämma. Uppsägning på grund av underprestation ska alltså endast kunna ske om en miniminivå som är samma för alla motsvarande arbetstagare underskrids. Innan uppsägning med anledning av underprestation kan ske, bör arbetsgivaren vidta åtgärder för att undvika att arbetstagaren sägs upp. I samband med underprestation betonas arbetsgivarens skyldighet att främja arbetstagarens arbetsprestation och att i första hand vidta mildare åtgärder än uppsägning, så som exempelvis omplacering. I rättspraxis har framgått att ju mer arbetsgivaren ansträngt sig för att förbättra arbetstagarens resultat innan uppsägning vidtagits, desto större är chansen att uppsägningen godtas av domstolsväsendet. Syftet med denna avhandling är att reda ut i vilka fall underprestation kan utgöra grund för uppsägning. Vid underprestation är det lätt att automatiskt fokusera på arbetstagaren och dennes fel eller försummelse. Även om både arbetstagarens och arbetsgivarens skyldigheter och möjligheter att motverka underprestation behandlas i denna avhandlig, läggs större vikt än vanligt vid arbetsgivarens ansvar för underprestation. Syftet med avhandlingen är inte att snedvrida ansvaret för underprestation och att lägga mer ansvar än befogat på arbetsgivaren, men däremot att belysa att arbetsgivaren på många sätt är delaktig i arbetstagarens arbetsprestation och det resultat som uppnås. En av arbetstagarens viktigaste förpliktelser är att följa de anvisningar som arbetsgivaren inom ramen för sin direktionsrätt ger gällande arbetets utförande. Om arbetsgivaren är missnöjd med arbetstagarens arbetsinsats måste arbetsgivaren enligt rättspraxis ge arbetstagaren tydliga instruktioner om hur denne i fortsättningen ska agera för att nå de uppsatta resultatmålen. Arbetsgivaren kan dock inte på egen hand förväntas förbättra arbetstagarens arbetsprestation, utan detta kräver självfallet också aktivitet från arbetstagarens sida, vilket arbetsgivaren också har rätt att förvänta sig.
  • Skult, Staffan (2019)
    Avhandlingens tema är tillverkningsavtal. Köplagen utgår ifrån ett normalköp; där varan existerar vid tidpunkten för köpet. Det innebär att köparen kan undersöka varan innan själva köpet, och om köparen är nöjd med det han ser kan han sedan köpa varan. Efter att varan blivit avlämnad till köparen skall han undersöka varan. Om det visar sig att varan är behäftad med fel eller på något annat sätt inte är avtalsenlig skall köparen reklamera varan till säljaren och göra någon av påföljderna vid fel gällande. Det systemet är inte särskilt välanpassat för tillverkningsavtal i och med att varan som säljs inte finns vid tidpunkten för köpet. Beställaren av varan har därför inte möjlighet att undersöka den vid tidpunkten för ingåendet av köpet. Avhandlingen syftar till att svara på följande frågor: Har beställaren någon rätt att undersöka varan medan den tillverkas eller måste han vänta med undersökningen tills avlämnandet har skett? Vad händer ifall det vid tidpunkten för leveransen visar sig att varan inte är avtalsenlig, har då beställaren en rätt att avvisa leveransen och samtidigt hålla fast vid köpet och kräva att tillverkaren åtgärdar felet? De två forskningsfrågorna är tätt sammanlänkade. I avhandlingens tredje kapitel behandlas beställarens rätt att vid tillverkningsköp undersöka varan innan avlämnandet sker. I fjärde kapitlet behandlas den andra frågan om huruvida beställaren har en rätt att avisa varan ifall den innan avlämnandet visar sig vara behäftad med fel. Då köplagen inte har reglerat dessa frågor har man inom branscherna börjat reglera undersökningsrätten samt avvisningsrätten i sina standardavtal. För att svara på forskningsfrågorna undersöks därför hur de vanligaste standardavtalen har reglerat undersökningen av varan medan den tillverkas och om de ger beställaren någon rätt att avvisa varan. Därefter försöks lösningarna i standardavtalen placeras in i köplagens system. Avtalspraxis visar tydligt att beställaren har både en rätt att undersöka varan med den tillverkas och (oftast) en rätt att avvisa varan med den tillverkas. I regel är undersökningen mer omfattande ju mer komplext tillverkningsavtalet är. Skeppbyggnadsavtal har den mest ingående rätten för beställaren att undersöka varan medan den ännu tillverkas. Där får beställaren följa med hela tillverkningsprocessen från början till slut, och innan leveransen skall fartyget genomgå provturer. Minst rätt att undersöka varan har standardavtalet NL17 som kräver att parterna kommer överens om att undersökning skall ske. Ifall parterna inte avtalat om undersökning, kan beställaren ändå insistera på att få göra det med hänvisning till köplagen 49 §, enligt vilket beställaren skall ges en möjlighet att undersöka varan innan han betalar för den. Undersökningen skall göras så att beställaren med en hög grad av säkerhet kan slå fast att varan är avtalsenlig. Ifall beställaren märker att något inte är avtalsenligt skall han meddela detta till tillverkaren så fort som möjligt. Gör han inte det kan han anses ha förlorat rätten att åberopa felen i ett senare skede, eller så kan han få stå för de extra kostnaderna som uppstår i och med att felen måste åtgärdas i ett senare tillfälle. Skeppsbyggnadsavtal ger en uttrycklig rätt för beställaren att avvisa skeppet ifall det inte är avtalsenligt, och genom tolkning kan man även läsa in en motsvarande rätt i andra tillverkningsavtal. En avvisningsrätt kan även erhållas genom att tolka köplagens 23 § om fasthållande av köp analogt, och låta domstolen efter en intresseavvägning avgöra om det föreligger en avvisningsrätt i det enskilda fallet. Den här lösningen stöds också av köplagen 3 § om att handelsbruk kan fylla ut det enskilda avtalet. Vidare kan stöd till avvisningsrätten sökas i köparens rätt att hålla inne med sin prestation. Då man avgör om det föreligger avvisningsrätt skall man ta i beaktande följande saker: felet måste gå över ens viss tröskel samt att tillverkaren måste ha en skyldighet att åtgärda felet, och det skall gå att göra inom en rimlig tid. Det kan inte föreligga avvisningsrätt vid minsta lilla fel, men tröskel behöver inte heller vara lika hög som hävningströskeln.
  • Baran, Selin (2017)
    Startups are today's famous form of businesses that aim to create value and innovation to solve problems or satisfy the needs that exist in society. They differ from traditional businesses in their purposes and structures. They are founded by entrepreneurs with vision and ideas, yet, they mostly lack the necessary experience and funding. Therefore, they sell their company shares to investors in exchange for mentorship, network, and funding. Investors aim to look for opportunities for growth and financial returns in their investment and they plan their exits from the company. Shareholder agreements are used as tools to plan and execute those exit strategies. Finnish and Nordic startup scenes are thriving with the number of investments and the number of innovative startups. For the safety and continuity of the ecosystem, it is important that startups understand the shareholder agreements and they can use those documents to securely plan their future exits, as well. The primary purpose of the master`s thesis is to understand the traditional exit strategies applied in the startup world and to utilize shareholder agreements as a tool to prevent conflicts among founders and investors in the case of an entrepreneurial exit. The paper applies the legal methodology of doctrinal analysis and analyzes available rules and regulations along with the free market applications of shareholder agreements.
  • Mitts, Sandra (2017)
    This thesis analyses the international law on trafficking in human beings, and its implementation on national level in Finland. Trafficking in human beings consists of three elements, the act, means, and the purpose. This thesis focuses on the element of means, and more specifically on subtle and psychological means such as the “abuse of power or a position of vulnerability”. Trafficking has stereotypically been viewed as only including cases where violence or physical coercion have been used, when in fact, the traffickers often use psychological pressure and other subtle means in order to keep the victims in exploitative situations. The purpose of this thesis is therefore to shed light on the use of psychological means in trafficking, and to study how they have been understood both on international and national law concerning trafficking in human beings, and whether there is a gap between these understandings. The first part of the thesis covers international law on trafficking, and how the definition and object and purpose have developed throughout history. The main source for the international law on trafficking is the UN Protocol to Prevent, Suppress and Punish Trafficking in Persons, Especially Women and Children (the ‘Trafficking Protocol’), which was adopted in 2000, and entered into force in 2003. Since the adoption of the Protocol, the understanding of the element of “means” has continued to develop, and the thesis will therefore look also at more current understandings on the means of trafficking. European regional legal frameworks on trafficking are also discussed briefly. The second part of the thesis then looks at how the international law on trafficking has been implemented and understood in Finland, both on a theoretical and practical level. The focus is on the Finnish Criminal Code and how it has defined trafficking and the element of “means”, as well as how the law has been understood in practice by the national courts. The second part looks at the developments of the national legislation on trafficking, and the discussions and criticism surrounding that. This is supplemented by a case law analysis with a focus on more recent case law on trafficking in Finland. Finland first adopted a definition on trafficking in human beings to its Criminal Code in 2004. A law amendment was made in 2015. The amendment was partly a reaction to criticism against the inadequate legal provision on trafficking and similar crimes from 2004. The aim of the amendment was to broaden the scope of protection of trafficking victims, and to make the criminal law provision more in line with international law on trafficking. The Finnish criminal law amendment from 2015 shows an increased understanding of international law and the elements of “means” of trafficking. This can also be noted in the case law of the national courts. However, there are still a few issues which could be noted both in the legal provisions as well as the interpretations of the courts. The thesis concludes that while improvements have been made with regard to understand the “means” of trafficking within the Finnish national legal systems, the situation is still not perfect. This has mainly been due to two different reasons. One being the dominant stereotype that prostitution would always include some type of coercion and abuse, meaning that cases of trafficking for sexual exploitation are often convicted as pandering, if no overt physical means have been used. The second reason is an overlap in the legal provisions on trafficking and usury, especially concerning subtle means, which leads to confusion as to what crime a specific case amounts to when it is a question between cases of usury and trafficking for forced labour.
  • Abdullayeva, Gulara (2013)
    The aim of this research is to study the situation of unexpected events which render the performance under the contract much more difficult than originally planned or totally impossible to perform. The research includes the comparative study of different international instruments dealing with the unexpected change of circumstances, also the English and U.S. common law and the relevant case law. The study of the case law showed that though the preference by courts and arbitral tribunals is given to the principle that contracts should be kept, there have been numerous cases where the party has been exempted from contractual obligations under the change of circumstances and this should be regarded as a way to assure the fairness principle in contractual relations. The paper also examines the requirements which are necessary for exclusion of the performance under unexpected change of the circumstances. As a general principle, the occurrence of the unexpected event itself will not be sufficient for exempting a party from contractual obligations. Number of things need to be determined and taken into account when assessing whether the party can be excused for non-performance. Furthermore, as regards to the effects of such events the balance of interests is followed by giving the affected party the right to choose the relevant remedy. Taking into account the complexity of modern contractual relationships, it is preferable that parties follow the principles of good faith and cooperation which lies in the centre of renegotiations. However, in the case of failure to negotiate the parties can “pass” to courts the right to determine whether adjustment or termination will conclude the contractual relationships.
  • Drobitskaya, Anastasia V. (2014)
    The contracts are entered into on a daily basis. In general, a contract is a multipage document laid down in professional language. To examine this document a person has to have at least basic legal skills and/or practical experience of reading/execution of the agreements. When a consumer commits himself to an agreement, the risk of misunderstanding of contractual content appears. As a consequence, this may lead to imbalance between legal rights and obligations of the contractual parties. A drafting party may present the contract in a standard form, force a weaker party to sign the boilerplate or impose unfair terms causing harm and putting a consumer into disadvantageous position. The purpose of this paper is to make an analysis of the mainstream legal instruments in the area of consumers’ protection against unfair terms in business-to-consumer contracts, to show the reaction of legislators and researchers on application of abusive clauses, to support the study with an assessment of relevant case law. Furthermore, the thesis aims to recognize the consequences of unfair terms imposition. The research is mainly focused on the analysis of the Council Directive 93/13/EEC on unfair terms in consumer contracts and other European legal instruments which have been recently proposed. Comparative analysis of unfair contract terms regulation in various legal systems also takes place in the paper. The value of this study consists in a deep analysis of different legal and scholarly sources concerning the issue of consumers’ protection in contracts with a dominant business party, and identification of main conclusions on the problems set forth as objectives of the research.
  • Hartzell, Anton (2021)
    Tutkielmassa tarkastellaan Kansainvälisen yksityisoikeuden yhtenäistämisinstituutin (”UNIDROIT”) julkaiseman Principles of International Commercial Contracts -periaatekokoelman (”UNIDROITin periaatteet”) soveltamista kansainvälisessä välimiesmenettelyssä osapuolten väliseen liikesopimukseen ilman sopimusaineistoon otettua periaatekokoelmaa koskevaa viittausta. Taustoituksena ensin arvioidaan UNIDROITin periaatteiden oikeudellista merkitystä sekä yleisissä tuomioistuimissa että välimiesmenettelyssä, kun sopijapuolet ovat päättäneet valita sopimukseen sovellettavan UNIDROITin periaatteita. Toiseksi tutkielmassa arvioidaan, millä perustein UNIDROITin periaatteita voidaan soveltaa kansainvälisessä välimiesmenettelyssä, kun sopimuksesta puuttuu kansallista lainsäädäntöä koskeva lainvalinta. Tutkielmassa osoitetaan, että kansainvälinen välimiesoikeus voi valita voie directe -opin ja lex forin puuttumisen nojalla sopimukseen sovellettavan UNIDROITin periaatteita, kun i) sopimuksesta puuttuu lainvalinta ja sopijapuolet jättäytyvät välimiesmenettelyssä täysin passiiviseksi lainvalintaa koskevan kysymyksen osalta; ii) sopijapuolten tarkoituksena on ollut irrottaa sopimus kansallisesta lainsäädännöstä; tai iii) kansallisen lainsäädännön valinta muodostuu sopijapuolten eriävien tahdonilmaisujen ja liikesopimuksen luonteen takia erityisen hankalaksi. Kansainvälisen välimiesmenettelyn ratkaisutoiminnan yhtenä perustavanlaatuisena luonteenpiirteenä on tarkoitus tuottaa oikeudenmukaisia ratkaisuja, jotka palvelevat kaupallisia intressejä. Tämän seurauksena on kehittynyt transnationaalinen lex mercatoria sääntelemään kansainvälisiä kaupallisia sopimuksia ja niistä johtuvia riitoja. Tutkielmassa kolmanneksi osoitetaan, että UNIDROITin periaatteita voidaan soveltaa lex mercatorian aineellisoikeudellista sisältöä ilmentävänä lähteenä, kun UNIDROITin periaatteet rakentuvat lex mercatorian keskiöön kuuluville oikeusperiaatteille. Lisäksi UNIDROITin periaatteita voidaan soveltaa lex mercatorian sisältöä ilmentävänä lähteenä, kun periaatekokoelma nauttii merkittävää hyväksyntää kansainvälisten markkinatoimijoiden keskuudessa. Lopuksi tutkielmassa arvioidaan, voidaanko UNIDROITin periaatteita soveltaa vakiintuneina tapoina ja käytäntöinä. Tutkielmassa päädytään tulokseen, ettei periaatekokoelman soveltamiskäytäntöä voida pitää tapojen ja käytäntöjen valossa riittävän vakiintuneena. Tästä huolimatta UNIDROITin periaatteisiin kuuluvia good faith ja fair dealing -periaatteita sekä sopimusten tulkintaoppeja koskeva julkaistu kansainvälinen välimiesoikeuskäytäntö on runsasta. Lopuksi osoitetaan, että eräiden hyväksyttävyyttä koskevien reaalisten argumenttien takia UNIDROITin periaatteisiin kuuluvia good faith ja favor contractus -periaatteita sekä sopimusten tulkintaoppeja voitaisiin hyödyntää vakiintuneiden tapojen ja käytäntöjen tavoin sopimuksen täydentämisessä, mikäli sopijapuolten sopimuksessa ei ole kielletty UNIDROITin periaatteiden soveltamista. Kuitenkin tilanteessa, jossa sopimuksen ja UNIDROITin periaatteiden välillä vallitsee ristiriita, eikä arvioinnin kohteena oleva sopimusehto loukkaa sopimusoikeuden pakottavaan sisältöön kuuluvia lakiin kirjaamattomia yleisiä periaatteita, on sopimuksen ehdolle annettava kansainvälisessä kaupassa vallitsevan laajan sopimusvapauden ja asiantuntijapresumtion takia aina etusija.
  • Thesleff, Alexander (2017)
    Tutkielmassa tarkastellaan tekijänoikeuden alaan kuuluvaa ja etenkin moraalisten oikeuksien doktriiniin kiinnittyvää ristiriitaista erityiskysymystä uniikkien ja ainutkertaisten taideteosten hävittämisestä. Vakiintuneen laintulkinnan mukaan uniikin teoskappaleen omistaja voi tekijänoikeuden rajoittamatta halutessaan vapaasti hävittää teoksen siitäkin huolimatta, että teoksen ns. tekijäkunniaa loukkaava muuttaminen on respektioikeuden (TekijäL 3.2 §) nojalla kiellettyä. Tulkinta on peräisin tekijänoikeuslain säätämiseen johtaneesta komiteamietinnöstä 1953:5, jossa todetaan eksplisiittisesti, ettei respektioikeuden mukainen teoksen muuttamiskielto merkitse tekijän oikeutta vastustaa teoksen täydellistä hävittämistä. Hävittämiskysymys otetaan tutkielmassa kriittisen tarkastelun kohteeksi. Kysymys sisältää Suomessa hyvin vähäiselle huomiolle jätetyn periaatteellisen ja monisäikeisen intressikonfliktin, jonka ratkaisu on oikeusvertailevassakin katsannossa hyvin polarisoitunut. Tutkielmassa nähdään perusoikeuksien tekijänoikeudellisen merkityksen kasvun vaikuttaneen kysymyksen kaltaisten ongelmien punnintaan, minkä vuoksi hävittämiskysymyksen vakiintunutta vanhaa tulkintaa pidetään aiheellisena problematisoida varsinkin nykyaikaisen perusoikeusparadigman perspektiivistä. Tutkielmassa pyritään laaja-alaista ongelmakeskeistä lähestymistapaa, kriittistä perusoikeuskeskeistä lainoppia ja praktista oikeusvertailua tutkimusmenetelmällisinä lähtökohtina käyttäen selvittämään, tulisiko tekijälle nykyisestä tulkinnasta poiketen kuulua oikeus vastustaa tekemiensä uniikkien ja ainutkertaisten teosten rajoituksetonta hävittämistä. Alustavana hypoteesina pidetään myöntävän vastauksen mahdollisuutta. Varsinkin tutkielman loppupuolella omaksuttu normatiivinen tutkimusvire liittää tutkielman myös oikeuspoliittisen de lege ferenda -tutkimuksen alaan. Aiheeseen johdattamisen ja tutkielman teoreettisten sitoumusten erittelyn jälkeen tutkielmassa paneudutaan hävittämiskysymyksen kuvailevampaan taustoittamiseen. Ensimmäisessä varsinaisessa käsittelyjaksossa perehdytään tekijänoikeuden oikeutus-perusteisiin ja paikannetaan tutkimuksen premissien keskeiset oikeudelliset lähtökohdat. Jaksossa syvennytään respektioikeuden nykyiseen ja historialliseen tulkintaan, hävittämiskysymyksen ja respektioikeuden käsitteelliseen erittelyyn ja eräisiin muihin tutkimusongelman käsittelyn tarpeellisiin esikysymyksiin. Erityisen painoarvon saa tekijänoikeuden kohteen perusteellisempi analyysi, sillä (immateriaalisen) teoksen ja (fyysisen) teoskappaleen ontologiset erot ja yhtäläisyydet liittyvät olennaisesti teosten hävittämisvapautta koskevaan keskusteluun ja ylipäätään teoskappaleeseen kohdistettujen muutosten itse teoksessa miellettyihin vaikutuksiin. Myös teoksen hävittämisen aiheuttamaa tekijään kohdistuvaa ja respektioikeuden soveltumisen edellytyksenä olevaa loukkaavuutta pyritään analysoimaan syvemmin. Ennen siirtymistä perusoikeusnäkökulman soveltamiseen edetään tutkielmassa vielä tarkastelemaan hävittämiskysymyksen laajempaa lainsäädännöllistä ja systeemistä lähimaastoa vallitsevan doktriiniin näkökulmasta. Samassa yhteydessä selvitetään myös hävittämisvapauden ja kuvitellun hävittämissuojan kiinnekohtia käytäntöön. Oheisilmiöiden tarkastelu palvelee kahta rinnakkaista tarkoitusta: laajemman kehyksen näkökulmalla pyritään kartoittamaan toisaalta mahdollisen hävittämissuojan tosiasiallista tarvetta ja toisaalta sen järjestelmäsidonnaista yhteensopivuutta. Pääasiallinen tutkimuksellinen painopiste on tekijänoikeuden ja hävittämiskysymyksen perusoikeusmyönteisessä tarkastelussa. Aluksi tehdään selkoa 1990-luvun puolivälin jälkeisen uudistuneen perusoikeusparadigman perusteista. Tämän jälkeen luodaan katsaus perusoikeusajattelun juurtumisesta myös tekijänoikeuteen, ja osoitetaan perusoikeusmyönteisen argumentaation relevanssi myös hävittämiskysymyksen kannalta. Uniikkien teosten hävittämisen sallittavuuden arviointi nähdään muutamien keskeisten perusoikeusperiaatteiden kollisioon palautuvana intressiristiriidan ratkaisuna. Hävittämiskysymyksen arvioinnissa vaikuttavat ainakin omaisuudensuoja, elinkeinovapaus, itsemääräämisoikeus, kunnian suoja, taiteen vapaus, sananvapaus ja kulttuuriperinnön suojeluvastuu, joista kolme jälkimmäistä turvaavat myös tärkeitä julkisia etuja. Kunkin perusoikeuden tutkimusongelmaan suhteutettua painoarvoa ja merkitystä arvioidaan aluksi erikseen ja lopulta tasapainon ja punninnan kautta kokonaisuuden osina. Tutkimuksen loppupuolella syvennytään vielä vertailevaan jaksoon, jossa hävittämiskysymys liitetään laajempaan alueelliseen kontekstiin, ja jossa tutkielman aiemmille löydöksille etistään reaalimaailman viitteitä ja suuntaa-antavia peilauspisteitä. Vertaileva katsaus paljastaa tutkimuskysymyksen monivivahteisuuden, mahdollisten tekijämyönteisten ratkaisuvaihtoehtojen kirjon ja hieman yllättävästikin kysymyksen ratkaisun riippumattomuuden moraalisten oikeuksien järjestelmäkohtaisesta historiallisesta vahvuudesta. Tutkielman keskeiset löydökset ja johtopäätökset esitetään viimeisessä kokoavassa jaksossa. Hävittämisen rajoitukseton salliminen voidaan liittää Suomessa omaisuudensuojan aikaisempaan ylikorostuneeseen asemaan sekä vanhahtavan autoritäärisen oikeuslähteen vakiinnuttamaan kyseenalaistamattomaan tulkintaan, jonka painoarvo ja ajankohtaisuus on mahdollista nähdä varsinkin nykyisen monipuolisen perusoikeusmyönteisen intressipunninnan ihanteen katsantokannasta alentuneena. Esimerkiksi tekijän luoksepääsyoikeuden toteuttamisen takaavaa jonkinlaista lievän hävittämisrajoitusta pidetään Suomessa mahdollisena ja toivottavana de lege ferenda.
  • Saloheimo, Mira (2014)
    Tutkielman tavoitteena on selvittää ja selventää Euroopan unionin kansalaisten oikeutta sosiaalisiin etuihin vapaan liikkuvuuden perusteella ja tämän oikeuden rajoja. Tutkielmassa käytetty tutkimusmetodi on oikeusdogmaattinen. Lainopillisen metodin valinta perustuu muun muassa siihen, että aihetta koskevaa sekundäärioikeuden sääntelyä on hiljattain päivitetty. Lisäksi Euroopan unionin tuomioistuin on antanut aihepiiristä runsaasti ratkaisuja, joten unionin oikeuden sisällön systematisointi ja analysointi on tarpeen. Tutkimus keskittyy unionin kansalaisten oikeuksiin, jolloin kolmansien valtioiden kansalaisten oikeudet on rajattu tutkimuskysymyksen ulkopuolelle. Unionin kansalaisten oikeus sosiaalisiin etuihin perustuu vapaalle liikkuvuudelle ja kansalaisuuteen perustuvan syrjinnän kiellolle. Sosiaaliturvajärjestelmien pääperiaatteiden määrittely kuuluu jäsenvaltioiden toimivaltaan, mutta unionin oikeudella on vaikutusta niihin edellytyksiin, joiden perusteella sosiaaliturvajärjestelmien piiriin tulee päästä. Unionin kansalaisten oikeudesta sosiaalisiin etuihin säädetään tarkemmin kolmella sekundäärioikeuden instrumentilla, jotka ovat sosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamista koskeva asetus 883/2004, työntekijöiden vapaata liikkuvuutta koskeva asetus 492/2011 sekä unionin kansalaisten ja heidän perheenjäsentensä oikeutta liikkua ja oleskella vapaasti unionin alueella koskeva direktiivi 2004/38/EY. Sekundäärioikeuden instrumentit ovat soveltamisaloiltaan osittain päällekkäisiä ja rinnakkaisia. Tutkielmassa selvitetään sekundäärioikeudessa vapaalle liikkuvuudelle säädettyjä rajoja sekä instrumenttien välisiä suhteita. Tutkielmassa keskitytään erityisesti syrjimättömyysperiaatteen toteutumiseen unionin kansalaisten oikeuksien kannalta ja siihen, miten ja minkälaisilla kansallisilla edellytyksillä jäsenvaltiot voivat oikeutetusti poiketa syrjimättömyysperiaatteesta rajatessaan henkilöpiiriä, jolla on oikeus jäsenvaltion tarjoamiin sosiaalisiin etuihin. Unionin tuomioistuin on katsonut sosiaalisia etuja koskevassa oikeuskäytännössä, että jäsenvaltiot voivat oikeutetusti edellyttää unionin kansalaisen ja jäsenvaltion välille tosiasiallista yhteyttä myöntäessään sosiaalisia etuja. Tämä jäsenvaltioon integroitumiseen liittyvä edellytys on keskeinen unionin kansalaisten oikeuksien laajuuden kannalta ja sen voi katsoa suojaavan jäsenvaltioiden julkisen talouden kestävyyttä. Lissabonin sopimuksen myötä Euroopan unionin perusoikeuskirja on nostettu primäärioikeuden tasolle ja perusoikeuksien näkyvyys on vahvistunut unionissa. EU-tuomioistuin ei ole vielä soveltanut perusoikeuskirjaa tapauksissa, joissa on ollut kyse unionin kansalaisen oikeudesta sosiaalisiin etuihin, mutta tutkielmassa arvioidaan perusoikeuskirjan mahdollista vaikutusta unionin kansalaisten oikeuksiin.
  • Junkkari, Antto (2023)
    EU:n perussopimusten mukaan jokainen, jolla on jonkin jäsenvaltion kansalaisuus, on myös unionin kansalainen. Unionin kansalaisen asemaan liittyy lukuisia perussopimuksissa määrättyjä oikeuksia, joita on täsmennetty sekä sekundaarilainsäädännössä että EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännössä. Vastaavasti kun henkilö menettää jäsenvaltion kansalaisuutensa, menettää hän myös unionin kansalaisuutensa, ellei hän ole lisäksi jonkin toisen jäsenvaltion kansalainen. Kansalaisuuden saamisen tai menettämisen ehdoista ei kuitenkaan säädetä sen enempää primaari- kuin sekundaarilainsäädännössäkään mitään. Vahvan kansainvälisoikeudellisen lähtökohdan mukaan kansalaisuuden saamista ja menettämistä koskevat ehdot kuuluvat kunkin valtion yksinomaiseen toimivaltaan. Jäsenvaltion kansalaisuuden ja unionin kansalaisuuden välisen kohtalonyhteyden myötä unionin tuomioistuin on kuitenkin todennut, että jäsenvaltioiden tulee käyttää tätä toimivaltaansa unionin oikeuden mukaisesti. Tutkielman pääasiallisena tarkastelun kohteena on EU-tuomioistuimen niin kutsuttu Rottmann-oikeuskäytäntö, jossa jäsenvaltioiden velvollisuuksia unionin kansalaisuuden menettämistä koskevissa tilanteissa on määritelty. Jo kansainvälisestä oikeudesta seuraa vakiintuneesti esimerkiksi velvollisuus välttää kansalaisuudettomuutta. EU-tuomioistuin on Rottmann-oikeuskäytännön perusteella kansalaisuudettomuuden välttämisen sijaan ensisijaisesti kiinnostunut nimenomaan unionin kansalaisuuden menettämisen seurauksista unionin oikeuden kannalta. EU-tuomioistuimen toimivalta ja jäsenvaltioihin kohdistuvat vaatimukset ovat tässä kontekstissa rakentuneet ja laajentuneet asteittain oikeuskäytännön kehityksen myötä. Toisaalta tämän kehityskulun taustalla on havaittavissa oikeuskäytäntöä jo vuosikymmenten takaa. Ne vaatimukset, joita EU-tuomioistuimen oikeuskäytäntö pääsääntöisesti asettaa jäsenvaltioille tilanteissa, joissa päätös tai lainsäädäntö johtaa unionin kansalaisuuden menettämiseen, voidaan ainakin systematisointitarkoituksessa jakaa yhtäältä vaatimukseen legitiimistä syystä ja toisaalta vaatimukseen suhteellisuusperiaatteen noudattamisesta. Mikäli jäsenvaltio voi perustella kansalaisuuden riistämisen tukeutumalla keskeisiin kansalaisuutta koskeviin kansainvälisiin sopimuksiin, lienee käsillä lähtökohtaisesti legitiimi syy myös unionin kansalaisuuden menettämiseen. Tällöinkin toimien tulee kuitenkin olla suhteellisuusperiaatteen, sellaisena kuin sitä on Rottmann-oikeuskäytännössä täsmennetty, mukaisia. Suhteellisuusarvioinnissa myös perusoikeuskirjan mukaiset perusoikeudet ovat keskeisessä osassa.
  • Sucksdorff, Jennika (2022)
    Avhandlingen granskar verkningarna som den snabba teknologiutvecklingen och särskilt utvecklingen av artificiell intelligens (AI) medfört den patenträttsliga uppfattningen av uppfinnarskap. Ämnet kan anses viktigt på grund av dess aktualitet och särskilt då vi enligt många står inför ett paradigmskifte som möjligtvis kommer innebära betydande förändringar för samhället. I och med att teknologin för artificiell intelligens tagit betydande utvecklingssteg under de senaste decennierna, har ett skifte också skett inom det patenträttsliga innovationsarbetet. Framom att enbart utnyttja AI-system som assisterande hjälpmedel, har systemen börjat få en allt centralare roll i uppfinningsprocessen, där bidragen som AI-systemet stått för i vissa fall redan nu utgjort en väsentlig del av uppfinningsinsatserna. I dessa fall har uppfinningsinsatserna varit så pass betydliga att ifall de skulle ha varit framförda av en människa, skulle insatserna räckt till att granska personen i fråga som uppfinnare eller meduppfinnare till uppfinningen. Denna betydliga involveringsgrad av AI-system i uppfinningsarbetet väcker således nya frågor och utmanar de traditionsenligt människocentrerade patenträttsliga uppfattningarna, varmed det finns ett motiverat behov att granska dessa uppfinningars ställning inom patenträtten. Avhandlingen granskar huruvida uppfinningar som skapats med betydliga insatser av AI-system kan få patenträttsligt skydd inom den europeiska patentregimen och ifall en viss grad av mänsklig involvering i sådana fall krävs. Ytterligare granskar avhandlingen huruvida den nuvarande patentregleringen fungerar adekvat beträffande skyddet av dessa uppfinningar eller ifall det finns ett behov att se över regleringen. Avhandlingen framför att patenträttsligt skydd kan beviljas den ifrågavarande uppfinningstypen, men identifierar vissa problem relaterade till vagheten av kravet på en tillräcklig mänsklig involveringsgrad, som utgör ett kriterium för beviljandet av patent. Oklarheten med vad som anses med detta absoluta kriterium belyser svagheter i det rådande patentsystemet som samtidigt utsätter systemet för ett hot av missbruk. Slutligen belyser avhandlingen medel med hjälp av vilka de patenträttsliga incentiven kunde åtnjuta en bättre balans, vilket samtidigt skulle minska patentsystemets utsatthet för missbruk.
  • Klemets, Monica Anna Sofia (2013)
    Civilprocessen har under de senaste dryga 20 åren genomgått stora förändringar. Tvistemål kan i tingsrätten lösas både genom domstolens avgörande i form av en dom och genom att domstolen stadfäster parternas förlikningsuppgörelse. I rättegångsförfarandet är domstolen skyldig att verka för förlikning. Domstolen kan även verka som medlare i ett förfarande av medling i domstol och stadfästa förlikningar som nåtts i medling utanför domstol. En förlikning som stadfästs av domstolen har samma rättsverkningar som en dom vad gäller laga kraft, ändringssökningsmöjlighet, rättskraft och verkställbarhet och det kan därför hävdas att medling numera är jämställt med rättegången så som tvistlösningsförfarande. Forskningsfrågan för avhandlingen är vilka funktioner som dagens civilprocess i tingsrätten uppfyller. Forskningen bedrivs genom en rättsdogmatisk metod och eftersom ändamålet är att bidra till de allmänna lärorna kan avhandlingen anses vara teoretiskt rättsdogmatisk. Avhandlingen presenterar funktionsdiskurserna som framställts i processrättsdoktrinen och de olika tvistlösningsförfarandena. Genom att fråga om förfarandena uppfyller funktionerna och i sådana fall på vilket sätt och ur vems synvinkel, granskar sedan avhandlingen hur tingsrättens tvistlösningsförfaranden ter sig utifrån processrättsdoktrinens funktionsdiskurser. Avhandlingen granskar även vilka funktionsuppfattningar som hittas i lagförberedelsematerial och speglar tvistlösningsförfarandena i dessa funktionsuppfattningar. Avhandlingen visar att tingsrättens tvistlösningsförfaranden uppfyller många funktioner. Granskningen visar att lagstiftaren uppfattar två huvudfunktioner för civilprocessen, konfliktlösning och rättsskydd, varav rättsskyddsfunktionen bäst uppfylls genom rättegången alltmedan konfliktlösningsfunktionen uppfylls bättre i förlikningsinstitutet, i domstolsmedlingen och i domstolens stadfästelse av förlikning som ingåtts i medling utanför domstol. Domstolskulturen har ändrats och konfliktlösningsfunktionen har blivit allt mer central. I civilprocessen kan tydligt skönjas en utveckling där alternativa tvistlösningsmetoder haft stor inverkan på domstolsväsendet, en utveckling som sammanhänger med att antalet tvistemål i domstolarna minskar. Granskningen i avhandlingen visar att det kan skönjas en viss diskrepans mellan processrättsdoktrinens funktionsdiskurser och dagens omstöpta civilprocess i tingsrätten. Avhandlingen finner att utrymme torde finnas för nya funktionsdiskurser och avhandlingen framför två dylika förslag. Eftersom civilprocessen i tingsrätten idag består av både rättsskipning och förfaranden som influerats av alternativ tvistlösning, är både förfarandegarantier för rättvis rättegång och upplevd rättvisa signifikanta. Därför förespråkar avhandlingen att det till civilprocessens funktioner idag också hör en rättvisefunktion, enligt vilken civilprocessen bör ge antingen objektiv eller subjektiv rättvisa. Eftersom granskningen i avhandlingen visar att domstolens uppgift i dagens civilprocess i relativt stor utsträckning ter sig vara att göra tvistuppgörelser verkställbara, förespråkar avhandlingen också att civilprocessen idag även har en verkställbarhetsfunktion.
  • Jaarola, Laura (2021)
    Gränsdragningen mellan uppsåt och oaktsamhet är avgörande för den straffrättsliga bedömningen av gärningar och uppsåtets nedre kan anses vara det viktigaste begreppet inom straffrätten. Trots det råder det en viss oklarhet om hur och var uppsåtets nedre gräns ska dras. I de nordiska länderna har lagstiftaren kommit fram till olika rättsliga lösningar beträffande innehållet av uppsåtets nedre gräns och huruvida det ska definieras i lag eller i rättspraxis och doktrin. I Finland tillämpas ett enkelt sannolikhetuppsåt, i Sverige likgiltighetsuppsåt och i Norge och Danmark en kombination av sannolikhetsuppsåt och ett positivt eventuellt uppsåt. I Finland och Norge definieras uppsåt i lag medan lagstiftaren i Sverige och Danmark har överlåtit uppgiften till rättsvetenskapen och domstolarna. Samtliga gränsdragningsmodeller har utsatts för omfattande kritik. Det har ifrågasatts huruvida en skarp gränsdragningsmodell ens överhuvudtaget är nödvändig. Avhandlingens syfte är att utreda var gränsen mellan uppsåt och oaktsamhet dras i gällande rätt (de lege lata) samt att besvara frågan hur uppsåtets nedre gräns borde definieras (de lege ferenda). Metoden är en kombination av rättsdogmatik och kriminalpolitisk forskning med utgångspunkt i de nordiska uppsåtslärorna. Sannolikhetsuppsåt har sin utgångspunkt i en ren sannolikhetsbedömning, vilket utesluter beaktandet av övriga omständigheter såsom t.ex. gärningspersonens inställning till gärningen. Därför lämpar det sig dåligt till uppsåtsbedömningen vid vissa svåra gränsdragningsfall såsom rysk roulette. Likgiltighetsuppsåtet som avgör uppsåtets nedre gräns i gällande svensk rätt tillåter däremot i bredare omfattning beaktandet av övriga gärningsomständigheter vid uppsåtsbedömningen och erbjuder en mer flexibel lösning utan att äventyra rättssäkerheten förutsatt att det finns tydliga ramar för dess tolkning och tillämpning. Mot bakgrund av en pro et contra -avvägning av de nordiska gränsdragningsmodellerna anser jag att det finns skäl att revidera strafflagens uppsåtsdefinition med utgångspunkt i likgiltighetsuppsåtet. I avhandlingen presenterar jag mitt motiverade förslag på hur legaldefinitionen kunde lyda.
  • Krootila, Kristian (2016)
    Tutkielman tarkoituksena on tarkastella rakennusurakan yleisten sopimusehtojen YSE 1998 mukaisissa rakennusurakkasopimuksissa tapahtuvia urakoitsijan suorituksen viivästyksiä erityisesti sellaisissa tilanteissa, joissa viivästys on urakoitsijan ennalta suunnittelema, ja joissa viivästys ulottaa vaikutuksensa rakennusurakkasopimusta edeltäneeseen urakkakilpailuun. Käsittelyn kohteena ovat nimenomaan sellaiset suunnitellut viivästykset, joita voidaan pitää oikeustaloustieteellisestä näkökulmasta tehokkaina sopimusrikkomuksina. Tehokkaassa sopimusrikkomuksessa sopimuksen välittömille osapuolille ei aiheudu sopimusrikkomuksesta vahinkoa, vaan tilaajalle koituva vahinko viivästyksestä kompensoidaan sopimussakolla, ja urakoitsija laskee etukäteen, kuinka paljon rakennusurakka voi viivästyä, jotta hän tekisi rakennusurakalla voittoa. Itse sopimusrikkomus koskee rakennusurakkasopimusta, mutta ulottaa merkityksensä myös urakkakilpailuun ja erityisesti urakoitsijan menestykseen urakkakilpailussa, minkä johdosta tutkielmassa puhutaan tehokkaasta sopimusrikkomuksesta rakennusurakkasuhteessa. Rakennusurakkasopimuksen sopimusrikkomus voi ulottaa merkityksensä urakkakilpailuun tutkielman mukaan silloin, jos tilaaja suosii mahdollisimman nopeaa urakka-aikataulua, mikä on myös ilmaistu tarjouspyynnössä. Tällöin urakoitsija voi tehdä urakkakilpailussa sellaisen tarjouksen, jonka sisältämässä urakka-aikataulussa urakoitsijan on alkujaankin mahdotonta pysyä ja jonka urakkahintaan on laskettu etukäteen mukaan rakennusurakan yleisten sopimusehtojen YSE 1998 mukainen viivästyssakko. Olennaista on myös se, että urakoitsija salaa varsinaisen toimintasuunnitelmansa tilaajalta, sillä näin urakoitsija voi tällaisella vilpillisellä tarjouksella voittaa sellaisen urakkakilpailun, jota urakoitsijan ei olisi mahdollista voittaa totuudenmukaisella ja realistisella tarjouksella. Toimintamallin toimivuus perustuu etenkin siihen, että rakennusurakoissa käytetään usein rakennusurakan yleisten sopimusehtojen viivästyssakkoehtoa sellaisenaan, eikä kyseinen viivästyssakkoehto ole erityisen ankara urakoitsijaa kohtaan. Lisäksi toimintamalli vaatii, että tilaaja on tarjouspyynnössään ilmoittanut voittavan tarjouksen merkittävimmäksi valintaperusteeksi nopean urakka-ajan. Tutkielmassa käsitellään sekä yksityisiä urakkakilpailuja, joihin sovelletaan rakennusalan urakkakilpailun periaatteita, sekä julkisia urakkakilpailuja, joihin sovelletaan lakia julkisista hankinnoista. Menettelyt muistuttavat jossain määrin toisiaan, ja molempien menettelyjen pääasiallinen tarkoitus tutkimuskysymyksen kannalta relevanteilta kohdin on suojata erityisesti urakkakilpailuun osallistuvien urakkakandidaattien oikeuksien toteutumista urakkakilpailussa, eikä niinkään tilaajan tai hankintayksikön oikeuksia, vaikka toki näitäkin suojataan. Tutkimuskysymykset ovat (1) selvittää, onko urakkakilpailun sääntöjen kiertäminen tosiasiassa mahdollista tässä kuvatulla tavalla sekä (2) kuinka tämänlainen toimintamalli voitaisiin kaikkein tehokkaimmin ehkäistä. Asian keskiössä on ennen kaikkea tilaajan tai hankintayksikön mahdollisuus selvittää urakoitsijoiden tarjousten aito toteuttamiskelpoisuus, johon liittyvät urakkakilpailun periaatteiden sekä hankintalain kohdat epäilyttävän alhaisesta hinnasta ja sen merkityksestä tarjouksen hylkäämisperusteena urakkakilpailussa. Tutkielmassa otetaan kantaa siihen, pitäisikö esimerkiksi epäilyttävän nopea urakka-aikataulu olla epäilyttävän alhaisen hinnan ohella tarjouksen hylkäämisperuste niin yksityisissä kuin julkisissakin urakkakilpailuissa, jotta tutkielmassa kuvattua kyseenalaista urakkakilpailutoimintaa voitaisiin ehkäistä. Tutkielmassa käytetään metodina oikeustieteelle tyypillisesti ennen kaikkea oikeusdogmaattista metodia, mutta asioita tarkastellaan niiden luonteen sekä käytännönläheisyyden takia myös oikeustaloustieteellisessä viitekehyksessä. Myös tutkimuskysymykseen (2) pyritään vastaamaan oikeustaloustieteellisiä argumentteja, käytännössä tehokkuusvertailua hyödyntäen.