Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Lehtonen, Linnea (2018)
    Yhdenmukaistettujen menettelytapojen käsitteellä on merkittävä rooli EU-kilpailuoikeudessa, sillä käsitteen soveltamisala pitkälti ratkaisee, pidetäänkö yritysten markkinakäyttäytymistä sallittuna toimintana vai kiellettynä kartellina. Yhdenmukaistettujen menettelytapojen käsite on Euroopan unionin tuomioistuinten (EUT) ja Euroopan komission ratkaisukäytännöstä huolimatta edelleen jossain määrin epäselvä käsitteen tulkinnanvaraisuudesta johtuen. Yhdenmukaistettujen menettelytapojen käsitteen soveltamisalaa on viimeaikaisen oikeuskäytännön valossa laajennettu koskemaan yritysten epäsuorien kontaktien lisäksi yritysten toimintaa online-ympäristössä. Toimintakentän muutos on tuonut esille useita mielenkiintoisia kysymyksiä kilpailuoikeuden täytäntöönpanosta digiympäristössä, ja kilpailuoikeudellinen ja- poliittinen rajanveto-ongelma kielletyn yhdenmukaistetun menettelyn ja sallitun yhdenmukaisen käyttäytymisen välillä on noussut uudelleen keskusteluun. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten yhdenmukaistettujen menettelytapojen käsitettä arvioidaan EU:n kilpailuoikeudessa, ja miten vallitseva doktriini yhdenmukaistetuista menettelytavoista soveltuu online-ympäristöön. Tutkielmassa havaitaan, kuinka yhdenmukaistetun menettelytavan käsitteen soveltamisalaa on tulkittu laajasti EUT:n ja komission ratkaisukäytännössä. Ennakoitavuuden vaatimuksen näkökulmasta ei voida pitää suotuisana sitä, että yrityksen on varauduttava siihen, että sen käytös voidaan yhdenmukaistetun menettelytavan tulkinnanvaraisuuden johdosta katsoa kielletyksi toiminnaksi komission ja EUT:n ajamien omien täytäntöönpanopoliittisten tavoitteiden seurauksena. EUT:n yhdenmukaistetun menettelytavan soveltamista online-ympäristössä koskeneen tapauksen Eturas valossa EUT näyttäisi omaksuneen pehmeämmän linjan yrityksen kilpailunvastaisen käyttäytymisen osallisuuden arvioinnin suhteen, mitä voidaan verkkoympäristön erityispiirteet huomioon ottaen pitää yrityksen oikeusturvan kannalta positiivisena asiana. Jää nähtäväksi, kuinka EUT tulee soveltamaan yhdenmukaistetun menettelytavan käsitettä tilanteisiin, joissa yritysten välinen yhteydenpito on korvattavissa algoritmeilla. Tutkielmassa päädytään siihen, että komissiolla on yhdenmukaistetun menettelytavan käsitteen laajasta tulkinnasta johtuen riittävät keinot soveltaa yhdenmukaistetun menettelytavan käsitettä yritysten käyttämien algoritmien tekemiin hinnoittelupäätöksiin. Huolimatta lisääntyvästä kolluusion riskistä online-ympäristössä, komissiolla ei tämän hetkisen oikeustilan valossa ole keinoja puuttua algoritmien yhdenmukaiseen käyttäytymiseen. Tutkielman merkittävimpinä oikeuslähteinä unionitasoisen lainsäädännön ohella ovat EU-tuomioistuinten oikeustapaukset sekä komission päätökset. Tutkielman näkökulma on puhtaasti EU-oikeudellinen. Lisäksi tutkielmassa hyödynnetään kattavasti sekä ulkomaista että kotimaista oikeuskirjallisuutta aiheesta.
  • Jeganova, Julia (2018)
    Tutkielmassa tarkastellaan kysymystä siitä, millaisissa tilanteissa työntekijöiden erilainen kohtelu voisi olla sallittua työntekijän työn suorittamiseen tai työtehtävien laatuun liittyvillä argumenteilla. Työtehtäviin liittyvän ominaisuuden puuttuminen tai sen tietynlainen ilmiasu voi vaikuttaa työntekijän suoritukseen eri asteisesti. Työntekijän suoritettavissa olevien työtehtävien laatu voi olla suppeampi tietyn syrjintäperusteiden listassa mainitun ominaisuuden johdosta. Toisaalta myös työntekijän työtehtävien tosiasiallinen suorittaminen voi vaikeutua syrjintäperusteen nojalla. Tärkeä rajanveto kulkee kielletyn syrjinnän, oikeuttamisperusteen mahdollistaman erilaisen kohtelun ja ei-syrjivän kohtelun välillä. Tutkielman tutkimuskysymystä on lähestytty siltä kannalta, millaisilla perusteilla työntekijöiden työtehtävät ja syrjintäperusteet suhteutuvat toisiinsa erikseen suorittamisen ja laadun osalta. Erilaisen kohtelun oikeuttamisperusteita tarkastellaan erikseen työtehtävien suorittamisen ja laadun osalta ja syrjintäperusteittain. Jako työtehtävien laatuun ja niiden suorittamiseen on nähty mielekkääksi, sillä sen avulla on mahdollista perehtyä syvällisemmin erilaisen kohtelun taustalla oleviin taustatekijöihin. Työnantajan toiminnan taustalla voivat vaikuttaa hyvin monenlaiset intressit, asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden odotukset ja liiketoiminnan tavoitteet. Huomiota kiinnitetään erityisesti niihin argumentteihin, joilla on merkitystä erilaisen kohtelun perustelemisessa, käyttäen tulkinta-apuna kotimaista ja kansainvälistä oikeuskäytäntöä ja oikeuskirjallisuutta. Esille on nostettu erinäisissä kotimaisissa laeissa mainittuja perusteita, säilyttäen kuitenkin YhdenvertL:n mukaiset oikeuttamisperusteet tutkielman keskiössä. Erilainen kohtelu voidaan pyrkiä osoittamaan ei-syrjiväksi esimerkiksi perustellen sillä, että kyse on olennaisesti erilaisesta tapauksesta tai henkilöstä tai menettely katsotaan muuten hyväksyttäväksi. Työtehtävien suorittamiseen liittyviä vaatimuksia on tutkielmassa pyritty jaottelemaan vahvoihin, harkinnanvaraisiin ja kiellettyihin. Tämän lisäksi tutkielmassa käsitellään lyhyesti, millä tavalla työntekijään kohdistetut negatiiviset seuraukset tai epäsuotuisampaan asemaan asettaminen voivat näyttäytyä ja miten positiivista erityskohtelua ja kohtuullisia mukautuksia koskevat säännökset voisivat suhtautua työntekijän erilaista kohtelua ja oikeuttamisperusteita koskeviin velvoitteisiin.
  • Laitinen, Aappo (2017)
    Oikeusperiaatteiden huomattava merkitys nykyisessä oikeudellisessa ajattelussa on kiistaton. Niihin vedotaan usein niin oikeudellisen ratkaisutoiminnan perusteina kuin tavoitteina, joihin oikeudellisella sääntelyllä pyritään. Oikeusperiaatteiden jokseenkin epäselvästä oikeuslähdeopillisesta ja sisällöllisestä luonteesta huolimatta ne auttavat jäsentämään oikeusjärjestystä. Yhdenvertaisuusperiaate ilmentää ainakin länsimaisessa ajattelussa keskeistä arvopäämäärää, ihmisten tasapuolista kohtelua. Yhdenvertaisuusperiaate velvoittaa myös Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa. Yhdenvertaisuusperiaate ja etenkin sen sisältöä tarkentavat säännökset ovat kuitenkin samalla kaventaneet kirkollisen itsehallinnon alaa. Perinteinen käsitys kirkkoa koskevan lainsäädännön ja kirkon oikeuden itsenäisyydestä on muutoinkin tullut haastetuksi yleisen normitulvan myötä, kun yhä useammat säädökset ulottavat vaikutuksensa kirkon toimintaan. Julkisoikeudellisena yhteisönä Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa sitovat paitsi kansallinen lainsäädäntö, myös kansainväliset ihmissopimukset ja muut velvoitteet Perustuslain 76 §:ään perustuva kirkkoa koskeva oikeusjärjestelmä mahdollistaisi kuitenkin yleisestä yhdenvertaisuudesta poikkeavien ja kirkon omista lähtökohdista nousevien säännösten sisällyttämisen kirkon oikeuteen. Tosiasiassa tällaista sääntelyä ei siihen sisälly. Esimerkiksi kirkollisessa hallintomenettelyssä noudatetaan pitkälti hallintolain säännöksiä. Tutkimus osoittaa, että kirkko on omilla ratkaisuillaan ja kannanotoillaan itse kaventanut itsemääräämisoikeuttaan. Esimerkkinä voidaan mainita tasa-arvolain laaja soveltaminen kirkossa lakiin edelleen sisältyvästä uskonnonharjoitusta koskevasta soveltamisalarajoituksesta huolimatta. Yhdenvertaisuuden näkökulmasta sekä kirkon sisäisessä päätöksenteossa että oikeuskäytännössä omaksuttu linja on toistaiseksi ollut johdonmukainen ja tosiasiallista yhdenvertaisuutta tukeva. Yhdenvertaisuusperiaate edellyttää, että mahdollinen poikkeaminen yleisistä syrjintäsäädöksistä on objektiivisesti perusteltavissa. Kirkko-oikeuden kontekstissa asiaa tulee tarkastella niin kirkon opista ja tunnuksesta kuin perusoikeusjärjestelmästä käsin. Kirkkolain nojalla kirkon uskoa ja oppia koskevat kannanotot ja toimenpiteet kuuluvat kirkolliskokouksen toimivaltaan. Kirkolliskokous ei ole katsonut tarpeelliseksi esittää kirkkolakiin poikkeamia yleisestä yhdenvertaisuudesta. Viime vuosina yhdenvertaisuuskysymykset ovat kirkossa liittyneet sukupuolivähemmistöjen asemaan. Vastakkain ovat joutuneet kirkon perinteinen seksuaali- ja avioliitto-opetus ja yleisen lainsäädännön normit. Yhteiskunnallinen keskustelu yhdenvertaisuudesta heijastuu väistämättä myös kirkkoon.
  • Hietanen, Elina (2016)
    Tutkielman aiheena on terveyden- ja sairaanhoidon arvonlisäverotus erityisesti yhdenvertaisuusperiaatteen näkökulmasta. Tutkimuskysymyksenä tarkastellaan sitä, onko terveyden- ja sairaanhoidon arvonlisäverotus käytännön tilanteissa yhdenvertaisuusperiaatteen mukaista, ja miltä osin sääntelyyn tai oikeuskäytäntöön sisältyy yhdenvertaisuusperiaatteen kannalta ongelmallisia kysymyksiä. Aihevalintaan on vaikuttanut erityisesti sosiaali- ja terveyspalveluiden kirjoitushetkellä käynnissä oleva rakennemuutos, joka huomioon ottaen terveyden- ja sairaanhoidon arvonlisäverokysymykset ovat erityisen ajankohtainen teema. Aiheen käsittelemiseksi tutkielmassa määritellään ensin yhdenvertaisuusperiaatteen sisältö ja pyritään hahmottelemaan sen suhdetta verotukseen kiinteästi liittyvään verotuksen neutraalisuuden periaatteeseen. Tämän jälkeen terveyden- ja sairaanhoidon arvonlisäverotuksessa aktualisoituvia käytännön tilanteita ryhdytään käsittelemään siten, että tarkastelu jaetaan palvelun tarjoajaa ja toisaalta palvelun sisältöä koskeviin kysymyksiin. Jaottelu noudattelee Verohallinnon terveyden- ja sairaanhoidon arvonlisäverotuksesta keväällä 2015 julkaisemaa syventävää vero-ohjetta. Terveyden- ja sairaanhoidon arvonlisäverotuksen oikeuslähteiden pohja on vahvasti eurooppaoikeudessa, ja myös aiheeseen liittyvän kansallisen lainsäädännön tulee olla yhdenmukaista arvonlisäverodirektiivin kanssa. Tutkielmassa käydään läpi olennaisimmat oikeuslähteet sekä eurooppaoikeudellisella että kansainvälisellä tasolla, ja ryhdytään sen jälkeen käsittelemään terveyden- ja sairaanhoidon arvonlisäverotusta siitä näkökulmasta, millaisia yhdenvertaisuusperiaatteen ilmentymiä tai siihen mahdollisesti liittyviä ongelmakohtia aiheeseen liittyvästä oikeuskäytännöstä voidaan nostaa esille. Tutkielman loppupäätelmänä voidaan pitää sitä, että terveyden- ja sairaanhoidon arvonlisäverotuksen osalta on löydettävissä melko runsaasti yhdenvertaisuusperiaatteeseen liittyviä ongelmallisia kysymyksiä. Vaikka sekä kansalliset tuomioistuimet että Euroopan unionin tuomioistuin ovat antaneet useita ennakkoratkaisuja terveyden- ja sairaanhoidon arvonlisäverotuksen piiristä, lukuisia avoimia kysymyksiä jää edelleen esimerkiksi liittyen palveluntarjoajan koulutuksen muodon merkitykseen tarjottavan palvelun arvonlisäverokohtelussa, sekä arvonlisäverottoman terveyden- ja sairaanhoidon terapeuttisen tarkoituksen määrittelyyn. Näillä näkymin vuonna 2019 toteutuva sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistusprojekti tarjoaa lukuisia uusia näkökohtia myös terveyden- ja sairaanhoidon arvonlisäverotuksen tulevaisuuden näkymille.
  • Lehtinen, Inka (2017)
    Työnhakija on työtä hakiessaan suojattu yhdenvertaisuutta loukkaavalta kohtelulta yhdenvertaisuuslain nojalla. Työhönottosyrjintää tapahtuu kuitenkin jatkuvasti, ja siihen on usein vaikea puuttua näyttövaikeuksien, pienen intressin ja siihen suhteutettuna raskaan prosessin johdosta. Tässä tutkielmassa käydään läpi työhönoton yhdenvertaisuutta lainopilliselta kannalta yksityisellä sektorilla. Työnhakijan yhdenvertaisuuden rinnalla vaikuttaa työnantajan liikkeenjohto-oikeuteen ja elinkeinoharjoittamisen vapauteen perustuva suhteellisen rajoittamaton työhönotto-oikeus. Tutkielmassa käsitellään kahta tutkimuskysymystä. Ensimmäinen tutkimuskysymys tarkastelee työhönottosyrjintää yhdenvertaisuuslain kannalta. Toinen tutkimuskysymys täydentää ensimmäistä laajentamalla käsittelyä muuhun työhönoton yhdenvertaisuutta koskevaan sääntelyyn. Tässä tarkastellaan työsopimuslain tasapuolisen kohtelun velvollisuuden mahdollista ulottumista työhönottoon, sekä työnhakijan yksityisyyden suojaa ja näiden vaikutusta työnhakijan yhdenvertaiseen kohteluun. Pääpaino on ensimmäisellä tutkimuskysymyksellä. Nämä kaksi tutkimuskysymystä muodostavat kokonaiskuvan työhönoton yhdenvertaisuuden sääntelystä. Tutkielman metodi on lainopillinen. Työssä systematisoidaan ja tulkitaan yhdenvertaisuussääntelyn suhdetta työhönottoon. Tärkeimpänä lähteenä toimii yhdenvertaisuuslaki, joka uudistettiin vuoden 2015 alusta. Tätä analysoidaan lain esitöiden ja kotimaisen oikeuskirjallisuuden avulla. Yhdenvertaisuuslain ollessa suhteellisen uusi, on uuden lain mukaista oikeuskirjallisuutta rajoitetusti. Tulkinta-analogiaa on tästä syystä haettu paikoin tasa-arvoa koskevasta lainsäädännöstä ja oikeuskirjallisuudesta. Kansallista ja kansainvälistä oikeuskäytäntöä on työhönottosyrjinnästä vähän. Etenkin kansainvälisillä oikeustapauksilla työsuhteen aikaisesta yhdenvertaisuudesta on tulkinta-arvoa työhönottoa koskevissa yhdenvertaisuusloukkaustilanteissa. Merkittävänä rajauksena on yksittäisten syrjintäperusteiden tarkastelu, sillä tutkielmassa näkökulma työhönottosyrjintään on laajempi painottaen työhönottosyrjintää kokonaisuutena. Keskeisenä tutkimustuloksena havaittiin, että työnhakijan oikeusturva työhönotossa ei ole aukoton, vaikka yhdenvertaisuuslaki soveltamisalaltaan ulottuu työhönottoon ja sääntely on uuden lain johdosta kattavampaa. Suurin puute yhdenvertaisuuslaissa on sen määritelmällinen epätarkkuus, eli laki ei vastaa kaikkiin käytännön tilanteisiin siitä, onko jokin teko tulkittavissa syrjinnäksi. Puutteita havaittiin erilaisen kohtelun oikeuttamisperusteiden sääntelyn epätarkkuudessa, joka yhdistettynä lain muuhun määritelmälliseen epätarkkuuteen käytännössä heikentää työhönottosyrjintää epäilevän oikeusturvaa. Arviointi työhönottosyrjintää epäillessä lähtee aina työtehtävän edellytyksien tarkastelusta, eikä työnhakijan henkilökohtaisista ominaisuuksista, mutta pelkkää lain sanamuotoa tarkastelemalla tämä vaatimus tai sen sisältö ei ole ilmeistä. Käytännössä työhönottosyrjintää kohtaavan kannalta ongelmallista on myös työnantajan selvitysvelvollisuuden puuttuminen yhdenvertaisuuslaista, mikä vaikeuttaa näytön hankkimista ja syrjintäolettaman luomista. Lisäksi työsopimuslain tasapuolisen kohtelun velvollisuuden ulottuminen työhönottoon on oikeustilalta epäselvä. Myös työantajan asettamien kelpoisuusedellytysten ja yhdenvertaisuuden suhteessa on epäselvyyttä, sillä työnantaja ei voi olla varma, mitkä edellytykset ovat sallittuja ja mitkä eivät tarkastelemalla toisaalta yhdenvertaisuuslakia ja toisaalta yksityisyyden suojaa koskevaa lainsäädäntöä.
  • Caravitis, Markus (2023)
    E-urheilu on kasvattanut suosiotaan viimevuosina kiihtyvää vauhtia, ja e-urheilumarkkinat lähestyvätkin jo perinteisen urheilun markkinoita. Hidastavana tekijänä e-urheilun kasvulle voidaan kuitenkin nähdä sen organisaatiorakenteen perustavanlaatuiset erot verrattuna perinteiseen urheiluun. Siinä missä perinteisen urheilun organisaatiorakenteet ovat vakiintuneet vuosien saatossa mukailemaan niin kutsuttua urheilun pyramidirakennetta, ei e-urheilussa voida katsoa tämän toteutuvan. Tämä luo haasteita varsinkin e-urheilun kurinpidolle, sillä tämänhetkisessä tilanteessa on useita rinnakkaisia ja osin päällekkäisiä instansseja, jotka voivat asettaa e-urheilijoille kurinpidollisia sanktioita. Tutkielma tarkastelee yhtäältä pelinkehittäjien ja toisaalta e-urheilun integriteettiä valvovan ESIC:n asettamia sanktioita. Kummallakin taholla on omat keinonsa sanktioida rikkeitä tehneitä e-urheilijoita. Nämä keinot ja niiden vaikuttavuudet vaihtelevat myös suuresti. Varsinkin pelinkehittäjien asettamia sanktioita leimaa niiden ennalta-arvaamattomuus sekä ehdottomuus. Pelinkehittäjillä on asemansa vuoksi mahdollisuus antaa kurinpidollisia sanktioita e-urheilijoille jo ennen ammattilaisuraa tapahtuneista rikkeistä. ESIC:n menettelytavat mukailevat pitkälti perinteisen urheilun vastaavia, mutta sen toimintaa hidastaa se, ettei siihen ole sitoutunut kuin pieni osa e-urheilun toimijoista. Kurinpidolliset sanktiot vaikuttavat e-urheilijoiden perusoikeutena turvattuun elinkeinovapauteen. Tutkielman tarkoituksena on tarkastella e-urheilussa annettavia kurinpidollisia sanktioita Suomen perusoikeuksien yleisten rajoitusedellytysten kautta. Tutkielmassa selviää, ettei e-urheilun kurinpidollinen sanktiointi kestä kokonaisuudessaan tarkastelua Suomen perusoikeuksien valossa. ESIC:n kurinpito kestää tarkastelua tiettyyn pisteeseen asti, mutta pelinkehittäjien kurinpito ei laisinkaan.
  • Komi, Kaisa (2018)
    Vaaralliset rikoksenuusijat ovat puhututtaneet Suomessa jo 1800-luvulta alkaen. Rikosoikeudellisessa keskustelussa ja seuraamusjärjestelmän kehityksessä on aikojen saatossa tavoiteltu sopivia keinoja ja rangaistuksia uusien rikosten ehkäisemiseksi ja vaarallisten tekijöiden kontrolloimiseksi. Yhteiskunnallinen suojelu ja rikosten sekä turvallisuusriskien minimointi ovat olleet pysyvästi tärkeitä arvoja, joskin käsitykset niin näistä arvoista kuin vaarallisista rikoksentekijöistä ovat kriminaalipoliittisessa ja rikosoikeustieteellisessä keskustelussa vaihdelleet yhteiskunnan muuttumisen mukana. Suomessa useita kymmeniä vuosia voimassa ollutta pakkolaitosjärjestelmää on 2000-luvun puolella muutettu lähemmäs perus- ja ihmisoikeudellisia arvoja, kun pakkolaitosrangaistus korvattiin vuonna 2006 voimaan tulleella koko rangaistuksen suorittamisella vankilassa. Järjestelmään jäi kehitysyrityksistä huolimatta eräitä olennaisia epäkohtia ja tavoite rikoksentekijöiden hallitusta valvonnan alaisesta sopeuttamisesta yhteiskuntaan ei täyttynyt riittävästi, kun useat näistä rikoksentekijöistä vapautuivat yhteiskuntaan ilman minkäänlaista valvontaa. Järjestelmää on jälleen uudistettu, kun 1.1.2018 astui voimaan yhdistelmärangaistus, joka uutena rangaistuslajina korvaa koko rangaistuksen suorittamisen vankilassa. Rangaistus tuo seuraamusjärjestelmään sellaisia elementtejä, joita siinä ei ole aikaisemmin ollut. Siihen sisältyy kaikille rangaistukseen tuomituille rikoksentekijöille pakollinen vuoden valvonta-aika. Samanaikaisesti sillä on useita rangaistukseen tuomittujen perusoikeuksiin puuttuvia vaikutuksia, ja se koettelee tiettyjä rikosoikeudelliselle seuraamusjärjestelmälle muodostuneita kulmakiviä. Tutkielman tarkoituksena on tarkastella yhdistelmärangaistusta kriminaalipoliittisesta näkökulmasta. Valtiolla on ensinnäkin tiettyyn rajaan asti ulottuva positiivinen toimintavelvollisuus perusoikeuksien turvaamiseksi. Vaarallisten rikoksenuusijoiden kohtelussa on kiinnitettävä erityistä huomiota muun yhteisön turvallisuuteen ja muihin perustavanlaatuisiin oikeuksiin. Toisaalta rikosoikeudellisten seuraamusten asettamisessa on huomioitava tärkeät rikosoikeudelliset lähtökohdat ja erityisesti perusoikeuksien rajoittamiselle asetetut edellytykset. Tutkielmassa arvioin yhdistelmärangaistusta erityisesti näiden perusoikeuksien rajoitusedellytysten valossa ja nostan esille niin rangaistusta puoltavia kuin sitä vastaan puhuvia seikkoja. Tutkielman lopussa kokoan yhteen tekemäni havainnot sekä tuon esille päätelmän siitä, onko yhdistelmärangaistus näiden tutkielmassa tarkasteltavien elementtien valossa kriminaalipoliittisesti tarpeellinen seuraamusjärjestelmän muutos.
  • Rajamäki, Vuokko (2014)
    Tutkielmassa tarkastellaan aatteellisen yhdistyksen hallituksen jäsenen vahingonkorvausvastuuta kolmatta kohtaan. Vastuuta tarkastellaan sekä vahingonaiheuttajan eli yhdistyksen hallituksen jäsenen näkökulmasta että vahingonkärsijän eli kolmannen tahon näkökulmasta. Erityistä huomiota kiinnitetään yhdistyksen velkojan asemaan. Hallituksen jäsenen vastuu kolmatta kohtaan voi syntyä sekä yhdistyslain että yleisen vahingonkorvauslain perusteella. Säädösten rinnakkainen soveltaminen ei kuitenkaan ole aivan itsestään selvää, vaan rinnakkaista soveltamista on myös vastustettu. Rinnakkaisesta soveltamisesta hankalaa tekee se, ettei yleistä vahingonkorvauslakia ole suunniteltu taloudellisia vahinkoja silmällä pitäen. Yhdistystoiminnassa syntyvät vahingot ovat yleensä taloudellisia vahinkoja. Useimmiten vahingot korvataan yhdistyslain vahingonkorvaussäännöksen perusteella. Hallituksen jäsenen on korvattava toimessa tahallisesti tai huolimattomuudesta aiheutettu vahinko. Vahingon korvaaminen edellyttää myös, että vahinko on aiheutettu yhdistyslakia tai yhdistyksen sääntöjä rikkomalla. Epäselvää on, mitä tässä yhteydessä tarkoitetaan lain rikkomisella. Korkein oikeus on linjannut, ettei ainakaan yhdistyslain 35 §:n huolellisuusvelvollisuuden rikkomista voida pitää lain rikkomisena. Tätä on perusteltu muun muassa sillä, että muissa yhteisömuodoissa hallituksen jäsenet eivät voi joutua vastuuseen kolmatta kohtaan huolellisuusvelvollisuuden rikkomisen perusteella. Tutkielmassa tarkastellaan myös sitä, voidaanko hallituksen laiminlyöntiä luovuttaa yhdistyksen omaisuus konkurssiin pitää lain rikkomisena. Yhdistyslain 61 §:n mukaan yhdistyksen omaisuuden luovuttamisesta konkurssiin päättää yhdistyksen hallitus. Säännöksessä ei suoraan aseteta konkurssiin luovuttamista hallituksen velvollisuudeksi, mutta näin on kuitenkin tehty yhdistyslain esitöissä. Se, asetetaanko yhdistyslain 61 §:ssä selkeä toimintavelvoite, jota voidaan rikkoa, vaikuttaa siihen, tarvitaanko yhdistyslakiin erillistä velkojia suojaavaa varojen vähyyttä koskevaa sääntelyä. Kysymys velkojansuojasta on yhdistyksissä ajankohtainen, koska velkojia suojaavalle sääntelylle on yhdistyksissä selkeä tarve. Yhdistystoiminnan luonne on muuttunut yhdistyslain säätämisen jälkeen. Monet yhdistykset harjoittavat nykyään aatteellisen toiminnan lisäksi elinkeinotoimintaa, johon liittyy huomattava taloudellinen riski. Yhdistyslaissa, toisin kuin osakeyhtiölaissa, ei ole varsinaista varojen vähyyttä koskevaa sääntelyä, johon velkoja voisi perustaa vahingonkorvausvaatimuksensa. Varojen vähyyttä koskeva sääntely suojaa nimenomaan velkojia, koska velkojan vahinko syntyy vasta, kun yhdistys on maksukyvytön. Tutkielmassa käydään läpi myös vahingonkorvausvastuun syntymisen yleiset edellytykset kuten tuottamus ja syy-yhteys. Näitä edellytyksiä arvioidaan yhdistystoiminnan erityispiirteet huomioon ottaen. Lisäksi pohditaan sitä, missä tilanteessa hallituksen jäsen voi vapautua vahingonkorvausvastuusta. Vaikka yhdistyksen hallitus olisi tehnyt vahinkoa aiheuttavan päätöksen, ei yksittäinen hallituksen jäsen välttämättä ole kuitenkaan vastuussa vahingosta. Tällaisissa tilanteissa kaikki muut vastuun yleiset ja erityiset edellytykset saattavat täyttyä, mutta vahingon ja hallituksen jäsenen toiminnan välillä ei voida osoittaa olevan syy-yhteyttä.
  • Tiainen, Eeva (2014)
    Tutkielmassa tarkastellaan yhdistyksen ja sa?a?tio?n mahdollisuuksia harjoittaa liiketoimintaa. Yhdistykset ja sa?a?tio?t muodostavat yhdessa? siviilioikeudellisten oikeushenkilo?iden ryhma?n, ja ne eroavat kaupallisista yhteiso?ista? siina?, etteiva?t ne ole liiketoimintayksiko?ita?, eika? niiden pa?a?asiallisena tarkoituksena voi olla voiton tavoittelu. Tutkielmassa tarkastellaan yhdistys- ja sa?a?tio?lain liiketoiminnalle asettamien rajoitusten lisa?ksi myo?s sita?, mika? vaikutus yhdistyksen ja sa?a?tio?n yleishyo?dyllisyydella? on mahdollisuuteen harjoittaa liiketoimintaa. Yhdistyksen mahdollisuutta harjoittaa liiketoimintaa rajoittaa ensinna?kin yhdistyslain asettama vaatimus yhdistyksen tarkoituksen aatteellisuudesta. Yhdistyksen tarkoituksena ei saa olla voiton tai muun va?litto?ma?n taloudellisen edun hankkiminen siihen osalliselle eika? yhdistyksen tarkoitus tai toiminnan laatu saa muuten olla pa?a?asiassa taloudellinen. Ratkaisun siita?, voidaanko yhdistysta? pita?a? aatteellisena, tekee yhdistyksen rekistero?imisvaiheessa yhdistysrekisteriviranomaisena toimiva Patentti- ja rekisterihallitus. Sa?a?tio?lle sa?a?tio?laissa asetetut liiketoiminnan rajoitukset ovat yhdistykselle asetettuja rajoituksia tiukemmat. Ta?ha?n on mahdollisesti tulossa muutos la?hiaikoina, silla? uudesta sa?a?tio?laista on annettu luonnos hallituksen esitykseksi, jossa sa?a?tio?n mahdollisuutta harjoittaa liiketoimintaa on ehdotettu laajennettavaksi. Voimassa olevassa sa?a?tio?laissa sa?a?tio?n mahdollisuus suoranaisen liiketoiminnan harjoittamiseen on suljettu tosiasiassa kokonaan pois. Sa?a?tio?n on nimitta?in mahdollista harjoittaa vain liiketoimintaa, joka va?litto?ma?sti edista?a? sa?a?tio?n tarkoituksen toteuttamista (Sa?a?tio?L 8 a §). Yhdistyksen ja sa?a?tio?n on mahdollista harjoittaa myo?s va?lillista? liiketoimintaa. Va?lillisella? liiketoiminnalla tarkoitetaan toimintaa, jota yhdistys tai sa?a?tio? harjoittaa omistamansa tai ma?a?ra?ysvallassaan olevan yrityksen kautta. Erityisesti sa?a?tio?n osalta kysymys va?lillisen liiketoiminnan sallittavuudesta on mielenkiintoinen. Voimassa olevassa sa?a?tio?laissa ei ole varauduttu siihen, etta? sa?a?tio? yhtio?itta?isi toimintansa, eika? sa?a?tio?lakiin sisa?lly va?lillista? liiketoimintaa koskevia sa?a?nno?ksia?. Ongelmallisena sa?a?tio?n toiminnan yhtio?itta?mista? voidaan pita?a? erityisesti silloin, jos yhtio?itta?misen seurauksena sa?a?tio?n tosiasialliseksi tarkoitukseksi ja?a? ainoastaan yhtio?n omistaminen. Ta?llo?in sa?a?tio?n rakenteessa ja toiminnassa on tapahtunut muutos ilman sa?a?tio?n sa?a?nto?jen muuttamista tai lupa- ja valvontaviranomaisena toimivan Patentti- ja rekisterihallituksen myo?ta?vaikutusta.
  • Alhonnoro, Leena (2016)
    Korkein hallinto-oikeus antoi vuoden 2015 aikana kaksi ratkaisua Yhdysvalloissa asuvien sijoitusrahastojen osinkotulon lähdeverotuksesta. Ratkaisussa KHO 13.1.2015 taltio 61 yhdysvaltalainen sijoitusrahasto rinnastettiin kotimaiseen sijoitusrahastoon ja ratkaisussa KHO:2015:9 rinnastus tapahtui suomalaiseen listattuun osakeyhtiöön. Sijoitusrahastojen verovapaudesta säädetään tuloverolaissa eikä laissa rajoitetusti verovelvollisten tulon verottamisessa oteta kantaa ulkomaisten sijoitusrahastojen verotuskohteluun. Verotuskäytännössä ulkomaisen sijoitusrahaston verotus on johdettu tuloverolain 20 §:stä ja verovapauden soveltumisen edellytyksenä on, että ulkomainen sijoitusrahasto on verrattavissa kotimaiseen sijoitusrahastoon. Vaikka ulkomaisen sijoitusrahaston verovapauden tarkastelu tapahtuu kotimaisen lainsäädännön tasolla, kotimaista lainsäädäntöä on tulkittava EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännön mukaisesti. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millainen EU-tuomioistuimen laintulkinta on ollut erityisesti ratkaisun C-190/12 Emerging Markets Series of DFA Investment Trust Company valossa. Vertailukelpoisuuden tarkastelu edellyttää tutustumista yhdysvaltalaisiin sijoitusrahastoihin ja niiden sääntely-ympäristöön. Tutkielmassa pyritään etsimään kotimaisesta ja yhdysvaltalaisesta sijoitusrahastoista sekä niiden lainsäädäntöympäristöstä olennaisia eroja ja yhteneväisyyksiä, joille vertailu perustetaan. Sen jälkeen tarkastellaan sitä, poikkeaako EU-tuomioistuimen mainitussa ratkaisussa ja doktriinissa omaksuttu tapa siitä, millaiseen laintulkintaan korkein hallinto-oikeus on päätynyt.
  • Laamanen, Anna (2016)
    Ad hoc -rikostuomioistuimet (ICTY ja ICTR) ovat merkittävästi vaikuttaneet oikeuskäytännöllään kansainvälisen rikosoikeuden kehitykseen. Kyseiset rikostuomioistuimet ovat muodostaneet laajan oikeuskäytännön henkilökohtaisen rikosoikeudellisen vastuun arvioimisesta kansainvälisissä rikoksissa, kuten joukkotuhonnassa. Erityisesti tuomioistuimet ovat tukeutuneet yhteinen rikoshanke -opin (joint criminal enterprise, JCE) soveltamiseen rikosvastuuta arvioidessaan. Tutkielmassa on keskitytty tarkastelemaan ICTR:n Karemera-tapausta, joka oli rikostuomioistuimen yksi viimeisistä ratkaisuista ennen tuomioistuimen toiminnan loppumista joulukuussa 2015. Tuoreen tapauksen avulla tutkielmassa on nostettu esille tuomioistuimen oikeuskäytännön kehityksen uusimpia ongelmia suhteessa henkilökohtaisen rikosoikeudellisen vastuun muodostamiseen sekä joukkotuhontarikokseen. JCE-tyyppinen vastuumuoto on nähty tarpeelliseksi kansainvälisessä rikosoikeudessa, koska kansainvälisissä rikoksissa on useasti hyvin haastavaa osoittaa rikostuomioistuimessa vastaajien osallisuus ja vastuu kyseisestä rikoksesta. Tämä johtuu siitä, että rikoksiin osallistuvilla henkilöillä on hyvinkin erilaiset roolit rikoksen toteutuksessa ja toisaalta yksittäisten henkilöiden toimintaan liittyvän todistusaineiston hankkiminen on usein hankalaa. JCE-vastuu on eräänlainen laaja tekijäkumppanuusvastuun muoto, jonka avulla kaikki niin kutsuttuun rikolliseen hankkeeseen osallistuneet henkilöt voidaan saattaa rikosoikeudelliseen vastuuseen tehdystä rikoksesta. Koska JCE-opin mukaan arvioidaan koko ryhmää tekijänä, eikä yksittäistä henkilöä, vältetään JCE-vastuuta sovellettaessa kansainvälisten rikosten luonteesta aiheutuvat ongelmat. Joukkotuhontarikos kuuluu kansainvälisen rikosoikeuden määritelmän mukaan varsinaisiin kansainvälisen oikeuden vastaisiin rikoksiin. Joukkotuhontana pidettävän rikoksen ehkäisemiseksi ja rankaisemiseksi koskevan yleissopimuksen (joukkotuhontasopimus) on katsottu jo saavuttaneen tapaoikeudellisen aseman kansainvälisessä rikosoikeudessa. Joukkotuhontarikosta pidetään kansainvälisen rikosoikeuden vakavimpana rikoksena. Rikoksen tunnusmerkistön mukaisuus vaatii myös sitä, että tekijällä on ollut erityinen tahallisuus tehdä rikos. Tekijän tarkoituksena on siten täytynyt olla jonkin kansallisen, etnisen, rodullisen tai uskonnollisen ryhmän hävittäminen kokonaan tai osittain. JCE-vastuuta sovelletaan helposti niin, että rikosvastuun ala ulottuu liian laajalle. Ad hoc -rikostuomioistuinten oikeuskäytännön perusteella voidaan jopa väittää objektiivisen rangaistusvastuun toteutuneen. Näin ollen erityistä huomiota tulisi kiinnittää siihen, että sekä rikoksen että sen yhteydessä sovelletun vastuumuodon objektiiviset ja subjektiiviset elementit eivät vaarantuisi tapausta arvioidessa.
  • Vepsäläinen, Joona (2015)
    Eurooppaan perustettiin ylikansallinen pankkivalvoja, kun yhteinen valvontamekanismi aloitti toimintansa 1.11.2014. Yhteisellä valvontamekanismilla tavoitellaan pankkien yhdenmukaista valvontaa ja euroalueen vakautta. Tutkielmassa pyritään selvittämään, onko yhteisellä valvontamekanismilla sen rakenteen, toimivaltuuksien sekä alueellisen ja toimijallisen ulottuvuuden puitteissa edellytykset mainittujen tavoitteiden saavuttamiseen. Tutkielmassa selvennetään myös sitä kehityskulkua, joka ylipäänsä johti pankkivalvonnan painopisteen siirtymiseen kansallisesti toimivaltaisilta viranomaisilta ylikansalliselle pankkivalvojalle. Pankkivalvonta oli yhteisen valvontamekanismin perustamiseen asti kansallisten viranomaisten vastuulla siitä huolimatta, että rahoitusmarkkinoiden sisämarkkinat olivat yhdentyneet voimakkaasti. Finanssikriisi osoitti järjestelyn tehottomuuden, kun useat EU-jäsenmaat joutuivat turvautumaan hätärahoitukseen pelastaakseen kansallisen pankkisektorin. Yhteinen valvontamekanismi siirsi vastuun merkittävien pankkien vakavaraisuusvalvonnasta EKP:lle. Valvontatehtävien siirtäminen EKP:lle edellytti sen rahapoliittisten tehtävien ja valvontatehtävien eriyttämistä intressiristiriitojen ehkäisemiseksi. Tutkielmassa esitetään, että päätöksentekomenettelyä koskevia ongelmia lukuun ottamatta EKP:lla on instituutiona erinomaiset valmiudet hoitaa valvontatehtäviä. Valvottavien luottolaitosten toimijallisen ja alueellisen ulottuvuuden osalta yhteisen valvontamekanismin tavoitteet ja toteutus eivät täysin kohtaa, sillä luottolaitokset voivat irtaantua yhteisestä valvontamekanismista yritysmuodon muutoksilla, jos niiden emoyhtiö sijaitsee euroalueen ulkopuolella. Johtopäätöksenä esitetään, että yhteinen valvontamekanismi on kuitenkin merkittävä edistysaskel pankkivalvonnan järjestämisessä.
  • Turunen, Henna (2020)
    Tässä tutkielmassa selvitetään, mitä yhteisen rangaistuksen mittaamisesta on säädetty ja kirjoitettu oikeuskirjallisuudessa sekä miten kyseisiä normeja on sovellettu oikeuskäytännössä. Tutkielmassa selvitetään myös, onko yhteisen rangaistuksen mittaaminen toteutettu läpinäkyvästi tuomioissa. Tämän selvittämiseksi tutkielmassa käydään lävitse useita oikeustapauksia. Lisäksi tutkielmassa selvitetään, millainen konkreettinen vaikutus jäännösrangaistuksella on yhteiseen rangaistukseen ja onko tämän mittaaminen toteutettu läpinäkyvästi tuomioissa. Tutkielmassa havaittiin, että yhteisen rangaistuksen mittaamisessa on kehitettävää. Ongelmia aiheuttaa muun muassa se, että tuomion perusteluissa ei välttämättä avata tarpeeksi läpinäkyvästi sitä, mistä yhteinen rangaistus lopulta koostuu. Tutkielmassa on kuitenkin esitetty perusteltu ratkaisu läpinäkyvyyden kehittämiseksi. Lisäksi tutkielmassa havaittiin, että jäännösrangaistukseen liittyy monia tulkinnanvaraisuuksia. Tulkinnanvaraista on esimerkiksi se, missä määrin jäännösrangaistus vaikuttaa konkreettisesti yhteiseen rangaistukseen. Tutkielmassa on kuitenkin esitetty perusteltu tulkintasuositus jäännösrangaistuksen konkreettisesta vaikutuksesta yhteiseen rangaistukseen.
  • Hirvimäki, Eero (2022)
    Kapitalismia vastaan kohdistunut kritiikki on viime vuosina kohdistunut myös enenevissä määrin osakeyhtiöiden tarkoitukseen tuottaa voittoa osakkeenomistajille. Voitontuottamistarkoituksen ja osakkeenomistajakeskeisyyden on nähty johtavan lyhytnäköisyyteen ja yhteiskuntavastuun laiminlyöntiin. Kasvanut vihreä osakkeenomistaja-aktivismi on pyrkinyt siten vaikuttamaan osakeyhtiöiden toiminaan yhtiökokouksissa yhteiskuntavastuun korostamiseksi. Ilmiö on rantautunut myös Suomeen ja esimerkiksi Fortumin yhtiökokouksessa WWF Suomi ehdotti yhteiskuntavastuullisen tavoitteen ottamista osaksi yhtiön tarkoitusta. Lisäksi Finnairin toimialaa on muutettu yhtiön hallituksen aloitteesta, jonka pyrkimyksenä oli sallia yhteiskuntavastuun huomioiminen paremmin, erityisesti ympäristöystävällisyyden osalta, yhtiön toiminnassa. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella osakeyhtiölain olettamasäännöksistä erityisesti OYL 1:5 §:n mukaista yhtiön tarkoitusta tuottaa voittoa osakkeenomistajille ja OYL 1:8 §:n mukaista yhtiön johdon velvollisuutta edistää huolellisesti toimien yhtiön etua. Tutkielmassa pyritään vastaamaan ensinnäkin kysymykseen, johtavatko kyseiset säännöt todellisuudessa lyhytnäköisyyteen ja/tai yhteiskuntavastuun laiminlyöntiin. Lisäksi tarkastellaan johdon velvollisuuksia edistää yhtiön etua ja erityisesti, miten johdon tulisi päätöksentekoprosessissaan huomioida yhtiön eri sidosryhmien edut ja yhteiskuntavastuu. Tutkielmassa tarkastellaan lisäksi, miten osakeyhtiön tarkoituksen tai toimialan muuttaminen yleishyödylliseen suuntaan, muuttaisi yhtiön edun määritelmää ja siten johdon velvollisuuksia sitä edistää. Parantavatko kyseiset toimet johdon mahdollisuuksia huomioida yhteiskuntavastuu päätöksenteossaan? Lisäksi tarkastellaan yhtiön tarkoituksen uudelleen määrittelemisestä mahdollisesti syntyviä ongelmia ja miten yhtiöt voisivat nämä ongelmat ratkaista. Miten yhteiskuntavastuu kannattaisi ottaa osaksi yhtiöjärjestystä ja tarvitaanko lisäksi muitakin toimia yhteiskuntavastuun toteuttamisen mahdollistamiseksi? Finnairin ja Fortumin yhtiökokouksissa ehdotettuja muutoksia käytetään tutkielmassa ja tarkastellaan edellä mainittuja kysymyksiä tarkasteltaessa. Tutkielmassa päädytään siihen, että osakkeenomistajakeskeisyys sallii ja kannustaa yhtiön johtoa huomioimaan yhteiskuntavastuun siinä määrin kuin se on taloudellisesti pitkällä aikavälillä yhtiölle kannattavaa. Yhtiön toimiala ei vaikuta siihen, miten yhtiö voi yhteiskuntavastuun toiminnassaan, mutta osakeyhtiön tarkoituksen muuttaminen mahdollistaa laajemman yhteiskuntavastuun huomioimisen, sillä yhtiön päätöksenteon ei tarvitse perustua ainoastaan taloudellisiin vaikutuksiin. Yhtiön johdon tehokkaan päätöksenteon ja opportunismin estämiseksi yleishyödyllisen tarkoituksen ottaminen tulisi yhteiskuntavastuu ottaa osaksi yhtiöjärjestystä toimintaa rajaavana tai varojenjakomääräyksenä. Avoimempi yleishyödyllinen tavoite vaatii myös yhtiön sidosryhmien keskinäisen arvojärjestyksen määrittelemistä.
  • Viitasalo, Kaisu (2016)
    Yhteiskuntavastuulla tarkoitetaan organisaatioiden taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristövastuun muodostamaa kokonaisuutta. Yhteiskuntavastuuta koskeva julkinen keskustelu on 2010-luvulla liittynyt muun muassa yritysten ympäristövas-tuuongelmiin ja hankintaketjujen sosiaalisen vastuun kysymyksiin. Viimeaikainen keskustelu on käsitellyt niin yksityisten yritysten, valtio-omisteisten yhtiöiden kuin julkisen hallinnon taloudellisen vastuun kysymyksiä. Alkuperäisten ympäristö- ja ihmisoikeusvastuukysymysten rinnalle ovat nousseet erilaiset muut modernin yhteiskunnan vastuullisuustekijät. Taloudellista, sosiaalista ja ympäristövastuuta edistävistä toimenpiteistä saatuja myönteisiä tuloksia on myös pyritty hyödyntämään laajalti yhteiskunnassa. Yhteiskuntavastuun sääntelytarve on tunnustettu, mutta näkemykset sääntelyn vaihtoehdoista eroavat. Tutkielmassa tarkastellaan, miten julkinen valta, yhteiskuntavastuun sääntely ja sen valvonta kiinnittyvät toisiinsa modernin hallinnon aikakaudella, jota luonnehtivat muun muassa julkisen ja yksityisen erojen suhteellistuminen, hallinto-tehtävien yksityistäminen ja julkinen liiketoiminta, oikeudellisen sääntelyn merkityksen lisääntyminen Euroopan unionin lainsäädännön myötä ja sen vastavoimana sääntelyn purkuvaatimukset. Tutkielman tavoitteena on selvittää, mikä on julkisen vallan rooli yhteiskuntavastuun edistämisessä sekä miten yhteiskuntavastuuta säännellään ja sen toteutumista valvotaan. Yhteiskuntavastuuta tarkastellaan yleisellä ja kokonaisvaltaisella tasolla. Neljän erilaisen yhteiskuntavastuun sääntelyinstrumentin tarkemman analyysin avulla pyritään konkretisoimaan yhteiskuntavastuun oikeudellista ulottuvuutta sekä sen sääntelyyn ja valvontaan liittyviä kysymyksiä. Julkinen valta on pitkään korostanut yritysten yhteiskuntavastuun vapaaehtoisuutta, ja pyrkinyt edistämään yritysten sitoutumista yhteiskuntavastuuseen yritysten yhteistyökumppanina, edellytysten luojana ja tukijana. Yhteiskuntavastuun on katsottu perustuvan Suomessa kattavalle ja korkeatasoiselle lainsäädännölle. Viimeaikainen Euroopan unionin lain-säädäntökehitys on kuitenkin lisäämässä yhteiskuntavastuun oikeussääntelyä myös Suomessa. Yhteiskuntavastuu ei koske yksinomaan yrityksiä. Vastuullisuusodotukset ja -vaatimukset kohdistuvat laajalti yhteiskunnan eri toimijoihin, julkinen valta mukaan lukien. Yhteiskuntavastuuta koskevissa valtioneuvoston periaatepäätöksissä yhteiskuntavastuu on määritelty yritysten, julkisen hallinnon ja muiden yhteisöjen taloudelliseksi, sosiaaliseksi ja ympäristölliseksi vastuuksi. Julkinen valta on pyrkinyt vahvistamaan oman toimintansa vastuullisuutta muun muassa sosiaalisesti vastuullisilla julkisilla hankinnoilla sekä edellyttämällä valtio-omisteisten yhtiöiden raportoivan yhteiskuntavastuustaan. Tutkielmassa tehty tarkastelu osoittaa, että yhteiskuntavastuun luonnehdinta vapaaehtoisena yksityisenä itsesääntelynä tai pehmeänä viranomaissääntelynä ei huomioi riittävästi eri sääntelyinstrumenttien eriasteisia liityntöjä velvoittavaan julkiseen oikeussääntelyyn. Yhteiskuntavastuun sääntelykokonaisuuteen sisältyy sekä velvoittavia että vapaaehtoisia instrumentteja. Pehmeäksi sääntelyksi luonnehdittunakin yhteiskuntavastuun sääntelyinstrumenteilla voi lisäksi olla liityntöjä julkiseen oikeussääntelyyn niiden valvonnan kautta.
  • Muuronen, Vilppu (2016)
    Tutkielma käsittelee yhteismetsää omistamisen, sijoittamisen ja vakuuskäytön näkökulmasta. Yhteismetsä on kiinteistöil-le kuuluva yhteinen alue, jonka tarkoituksena metsätalouden harjoittaminen. Yhteismetsän oikeudellinen toimintaympä-ristö liittyy siis vahvasti kiinteistöihin liittyvään juridiikkaan. Yhteismetsää säätelee yleislakina vuodelta 2003 oleva yh-teismetsälaki, mutta yhteismetsän toimintaan vaikuttavat myös muun muassa metsälain, kiinteistönmuodostamislain ja maakaareen säännökset. Yhteismetsä on ikivanha suomalainen instituutio, minkä takia nykyiset yhteismetsät ovat voi-neet syntyä hyvinkin erilaisilla tavoilla. Yhteisiä alueita on tunnettu jo keskiajalta lähtien, mutta 1700-luvulla alkanut iso-jako oli ensimmäinen ajanjakso, jolloin yhteismetsiä perustettiin laajamittaisesti. Yhteismetsiä syntyi paljon 1900-luvun asutuslainsäädännön yhteydessä. Ennen 2003 lainsäädännön uudistusta yhteismetsälain tavoitteena oli estää osuuk-sien joutuminen muun kuin metsätalouden harjoittajien käsiin. Taustalla oli 1800-luvulta periytyvä pelko siitä, että Suo-men metsät kaadettaisiin kokonaan pois. Vuoden 2003 uudistuksen yhteydessä tästä ajattelutavasta halutiin eroon, joten yhteismetsäosuuksien vaihdantakelpoisuutta parannettiin. Vuoden 2003 uudistuksen jälkeen syntyi uusia yhteis-metsätyyppejä, kuten suvun ja sijoittajien yhteismetsät. Tutkielmassa yhteismetsän omistamista on käsitelty lähinnä sopimuksella perustettujen yhteismetsien näkökulmasta. Tutkielmassa on käyty läpi sopimusperusteisen yhteismetsän elämänkaari käsittelemällä yhteismetsän sopimusperustei-nen perustaminen, hallinto ja purkaminen erillisinä kokonaisuuksinaan. Yhteismetsä perustetaan tulevien osakkaiden välisellä perustamissopimuksella, johon on otettava määräykset esimerkiksi yhteismetsän perustajista ja yhteismetsäksi muodostettavasta alueesta. Osuuksien suuruudet määritellään myös tässä perustamisvaiheessa, ja tässä suuruuksien määrittelyssä on lähtökohtana, että kenenkään oikeus ei saa huonontua. Yhteismetsä muodostetaan kiinteistötoimituk-sella, johon sovelletaan pääsääntöisesti yhteismetsälain 10 luvun säännöksiä. Yhteismetsää hallinnoi osakaskunta, jonka päätettäväksi kuuluvat kaikki tärkeimmät yhteismetsää koskevat asiat. Osakaskuntaan kuuluvat kaikki osakaskiin-teistöjen omistaja. Osakaskunnan jäsenet käyttävät päätösvaltaansa osakaskunnan kokouksissa. Kokousten välillä yhteismetsän juoksevista asioista huolehtii hoitokunta tai toimitsija. Yhteismetsä voidaan lopettaa sopimusperusteisessa yhteismetsässä sopimuksin, kun taas muissa yhteismetsissä kyseessä on luvanvarainen toimi. Käytännössä yhteismet-sän lopettaminen voidaan toteuttaa esimerkiksi myymällä yhteismetsä. Sijoittamista koskeva osio käsittelee yhteismetsäsijoitukseen liittyviä juridisia ja taloudellisia kysymyksiä. Osiossa tar-kastellaan sitä, miten yhteismetsäsijoitus on mahdollista tehdä. Mahdollisia yhteismetsän osakkaaksi pääsemistapoja ovat metsän luovuttaminen yhteismetsään ja valmiin yhteismetsäosuuden ostaminen jo osakkaana olevalta taholta. Suora rahasijoitus yhteismetsään ei ole mahdollinen. Osiossa käsitellään myös yhteismetsään liittyviä verokysymyksiä. Tuloverotuksessa osakkaan kannalta hyödyllisin seikka on se, että yhteismetsän kohdalla ei ole kaksinkertaista vero-tusta, toisin kuin esimerkiksi osakeyhtiön tapauksessa. Myös yhteismetsään liityttäessä osakas saa veroedun, sillä met-sän liittämistä yhteismetsän osaksi ei käsitellä vastikkeellisena luovutuksena. Osiossa tarkastellaan myös yhteismet-säsijoituksen luonnetta taloudellisessa mielessä. Tutkielmassa on päädytty siihen, että yhteismetsä on pitkäaikainen ja vakaa sijoituskohde, jonka tuotto ei kuitenkaan ole kovin korkea. Vakuuskäyttöä koskevassa osiossa on tarkasteltu yhteismetsän käyttöä vakuutena sekä osakaskunnan että yksittäisen osakkaan näkökulmasta. Osakaskunnan kannalta suurimman ongelman muodostaa se, että osakaskunta ei omista maa-pohjaa, jota se hallinnoi. Näin olleen maapohjaa ei voida myöskään käyttää vakuutena. Tutkielmassa ongelman ratkai-semiseksi on tarjottu erilaisia vaihtoehtoja, kuten yhteismetsään kuulumattoman maan käyttämistä kiinteistövakuutena. Osakkaan näkökulmasta tarkasteltuna tutkielmassa on kiinnitetty huomiota erityisesti ongelmaan, joka syntyy yhteismet-säosuuden kiinnityskelvottomuudesta. Koska osuus ei tilasta erillään ole nykyisen käsityksen mukaan kiinnityskelpoi-nen, yhteismetsäosuutta ei voi käyttää tilasta erillään vakuutena muodostamatta siitä omaa kiinteistöään. Ongelman ratkaisuksi tutkielmassa on ehdotettu lainsäädännön muutosta tai jonkin muun julkivarmistuskeinon sallimista.
  • Valkamo, Santeri (2022)
    Tutkielman ydinkysymyksenä on pohtia, millainen rikosoikeudellinen vastuu yhteisön johdolla on tilanteissa, joissa yhteisön toiminnassa on syyllistytty rikokseen. Yhteisöjen toiminnan yhteydessä tapahtuvaan rikollisuuteen liittyvät ongelmat samoin kuin tämän rikollisuuden muodon asettamat haasteet rikosoikeuden yleisille vastuuopeille on tiedostettu jo pitkään. Yksilökeskeisen rikosoikeuden lähtökohta on selkeä: rikoksesta rangaistaan siihen syyllistynyttä. Arvioinnin lähtökohta muuttuu selvästi haastavammaksi, kun kyse on rikoksesta, joka ei välttämättä ole välitöntä seurausta johdon omista toimista, mutta on osin saattanut aiheutua esimerkiksi johtamiseen, toiminnan organisoimiseen ja valvontaan liittyvistä laiminlyönneistä. Tutkielman tutkimustehtävänä on selvittää, kuinka rikosoikeudellisen vastuun kohdentamista yhteisön johtoon tulisi arvioida yhteisön toiminnassa tapahtuneiden tuottamuksellisten laiminlyöntirikosten yhteydessä. Tuottamukselliset laiminlyöntirikokset valikoituivat tarkastelun pääpainopisteeksi kahdesta syystä. Ensinnäkin kyseiset rikokset ovat olleet niin sanotun vastuun kohdentamisopin tyypillisintä käyttöalaa. Toiseksi, kyseisissä rikostyypeissä ollaan rangaistavuuden ehdottomilla reuna-alueilla. Tutkimustehtävää tuetaan tarkastelulla siitä, kuinka talous- ja yhteisörikollisuuteen liittyvät erityispiirteet vaikuttavat tai kuinka niiden tulisi vaikuttaa arvioitaessa rikosvastuun yleisten edellytysten oppirakennelmia ja vastuun kohdentamista. Tutkielmassa tarkastellaan myös teleologista tulkintamallia eräänä keinona arvioida vastuun kohdentamiseen liittyviä tulkintatilanteita. Tutkielman kannalta keskeistä rikostyyppiä, tuottamuksellista laiminlyöntirikosta, tarkastellaan lähemmin juuri vastuun kohdentamisen näkökulmasta oikeuskirjallisuudessa esitettyjen kannanottojen ja teoreettisten oppirakennelmien pohjalta. Tutkimustehtävän muotoilusta ja kysymyksenasetteluista johtuen tutkielma painottuu metodisesti teoreettiseen rikoslainoppiin. Tutkielman teoreettisuus näkyy myös lähdeaineistossa, jossa painottuvat etenkin tuoreet kotimaiset rikosoikeustieteelliset kirjoitukset. Tutkielman keskeinen havainto on, että talous- ja yhteisörikollisuuden ominaispiirteet puoltavat rikossäännösten ja yleisten vastuuoppien dynaamista tulkintaa. Toimintaympäristökohtaisella arvioinnilla sekä teleologisella tulkintamallilla vastuun kohdentamiseen liittyviä kysymyksiä on mahdollista jäsennellä systemaattisesti. Tutkielmassa esitetään tulkintakannanottona, että arvioitaessa tuottamuksellisia laiminlyöntirikoksia laiminlyöntivastuuta koskeva ja tuottamusarviointiin liittyvä arviointi tulisi eriyttää toisistaan siten, että yhteisön johdon rikosvastuuta puoltavat − mutta toisaalta myös sitä vastaan puhuvat − seikat tulevat perusteellisesti arvioiduksi. Tutkielman tulokset avaavat useita mahdollisuuksia jatkotutkimukselle.
  • Tuominen, Elias (2020)
    Tutkielmani käsittelee oikeushenkilön rangaistusvastuuta ja yhteisösakkoa sen käytännön konkretisoijana. Yhteisösakko on ollut mahdollinen rangaistusseuraamus oikeushenkilölle maassamme vuodesta 1995 alkaen. Mitään oikeushenkilöitä ei ole säädetty rangaistusvastuun ulkopuolelle, vaan yhteisösakko voidaan tuomita esimerkiksi yksityiselle liikeyritykselle tai julkisoikeudelliselle oikeushenkilölle, kuten kunnalle. Yhteisösakosta säädetään rikoslaissa, omassa luvussaan 9. Yhteisösakon kattamia rikosnimikkeitä on jo useita kymmeniä, mutta käytännössä yhteisösakko tuomitaan useimmiten työturvallisuusrikoksista tai ympäristörikoksista. Sääntelyyn ovat vaikuttaneet myös eurooppaoikeudellinen normisto ja kansainväliset sopimukset. Oikeushenkilön rangaistusvastuuta sovelletaan edelleen käytännössä vähän, eikä aiheesta ole paljoa kotimaista tutkimusta. Tutkielmani alku on perinteistä lainopillista tutkimusta, jonka jälkeen edetään empiiriseen osuuteen. Aluksi käsitellään oikeushenkilön rangaistusvastuuta yleisesti sekä kansallisen että kansainvälisen oikeuskirjallisuuden pohjalta. Oikeushenkilön rangaistusvastuun osalta pohditaan muun muassa sen historiallista kehitystä ja erilaisia argumentteja, joita on esitetty oikeushenkilön rangaistusvastuun puolesta ja sitä vastaan. Oman osionsa on saanut oikeusvertailu, tässä luvussa käsitellään lyhyesti muun muassa Ruotsin, Norjan ja Yhdysvaltojen sääntelyratkaisuista oikeushenkilön rangaistusvastuuta koskien. Kansallista oikeushenkilön rangaistusvastuun sovellutusta, eli yhteisösakkoa, käsitellään myös omassa luvussaan. Empiirisenä tutkimusaineistonani toimivat vuosina 2015–2018 vireillä olleet yhteisösakkoa koskeneet tapaukset kaikista käräjä- ja hovioikeuksista Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Aineisto on kerätty aineistopyynnöin suoraan tuomioistuimista. Lisäksi käsittelen tutkielmassani kaikkia korkeimman oikeuden ratkaisuja yhteisösakon mittaamista koskien. Aineistoni pohjalta olen tutkinut yhteisösakon käytännön soveltamismääriä, jakautumista eri rikosnimikkeittäin ja rangaistustasoa. Näiden pohjalta on luotu tutkielman yhteyteen myös kuvioita ja taulukoita. Kysymyksiä yhteisösakon soveltamisesta herättävät tutkimukseni perusteella etenkin seuraamuksen alhainen soveltamismäärä, lievänä pidetty rangaistustaso ja yhdenvertaisen alueellisen soveltamisen takaaminen ja toimijoiden osaamisen varmistaminen. Omassa osiossaan käsitellään vielä empiirisen aineiston pohjalta (alioikeuksien ja hovioikeuksien ratkaisuita) tarkemmin yhteisösakon mittaamista. Yhteisösakko mitataan laiminlyönnin laadun ja laajuuden tai johdon osuuden sekä oikeushenkilön taloudellisen aseman perusteella. Mittaamisasteikko on hyvin laaja, mikä ei ole ainakaan omiaan helpottamaan rangaistuksen mittaamisharkintaa. Tarkastelen empiirisestä aineistosta erityisesti sitä, miten oikeushenkilön taloudellinen asema vaikuttaa konkreettisesti rangaistuksen mittaamiseen: millä keinoin oikeushenkilön taloudellista asemaa määritellään, miten taloudellista asemaa tuomioissa perustellaan ja kuinka paljon taloudellinen asema konkreettisesti vaikuttaa rangaistuksen suuruuteen. Oikeushenkilön taloudellista asemaa mittaamisperusteena käsitellään myös kaikkien korkeimman oikeuden ratkaisuiden yhteydessä. Lopuksi edetään johtopäätöksiin ja pohditaan yhteisösakon tulevaisuutta. Tutkimustulokset yhteisösakon mittaamista koskevien kysymysten suhteen voisi tiivistää niin, että mittaamiskäytännöt ja tuomioiden perustelujen taso ovat hyvin vaihtelevia ja perusteluissa esiintyy puutteita.
  • Takala, Toni (2022)
    Tässä tutkielmassa selvitetään pluralistista metodia ilmentäen lainopillisesti ja empiirisesti vallitsevan oikeuskäytännön tilaa liittyen ympäristörikoksista annettuihin yhteisösakkoihin. Suomen rikoslakiin sekä ympäristörikoksia että oikeushenkilön rangaistusvastuuta koskeva luku on otettu 1995, mikä tekee sääntelystä verrattain uutta perinteisiin rikosoikeuden säännöksiin nähden. Tämä on omiaan vaikuttamaan siihen, että oikeuskäytäntö ja -kirjallisuus on vielä jokseenkin rajallista aiheeseen liittyen sekä etenkin oikeuskäytännön vähäisyys on tutkielman hypoteesin mukaan potentiaalinen vaikuttaja tuomioiden johdonmukaisuuteen ja yhdenmukaisuuteen. Tutkielmassa lähestytään perinteisen lainopillisen metodin avulla tutkimaan ympäristöoikeuden ja rikosoikeuden muodostamaa temaattista ympäristörikosoikeudellista kokonaisuutta sekä oikeushenkilön rangaistusvastuuta ja etenkin sen ilmenemismuotona yhteisösakkoa. Tavoitteena tässä jaksossa on selventää niitä lainopillisia lähtökohtia, mitkä liittyvät yhtäältä ympäristörikosoikeuteen ja toisaalta yhteisösakon mittaamiseen. Lisäksi tutkielmassa huomioidaan EU-sääntelyn vaikutus ensinnä ympäristöoikeuteen, mutta toisaalta oikeushenkilön rangaistusvastuuseen ympäristörikosoikeudessa, ja kiinnitetään huomio valmisteilla olevaan ympäristörikoksesta annettavan yhteisösakon harmonisointipyrkimyksiin. Suurin painoarvo annetaan luonnollisesti lain tasoiselle sääntelylle, mutta erityistä huomiota kiinnitetään sitä koskevaan lainvalmisteluaineistoon, mistä ilmenee lainsäätäjän tahtotila ympäristönsuojelusta omana oikeushyvänään sekä ne mittausperusteet, jotka yhteisösakkoa määrätessä tuomioistuinten tulisi ottaa huomioon. Lainopillisten lähtökohtien selvityksen myötä tutkielmassa siirrytään empiirisen aineiston kvantitatiiviseen ja kvalitatiiviseen analysointiin. Pääasiallisena aineistona tutkimuksessa käytetään kaikista Suomen hovioikeuksista pyydettyjä tuomioita liittyen rikoslain 48 luvun mukaisiin rikoksiin vuosien 2011 ja 2022 väliltä, joissa oikeushenkilö on ollut vastaajana. Empiirisen aineiston perusteella voitiin havaita yhteisösakkotuomioiden lukumäärän pysyneen melko tasaisena ja vähäisenä läpi edellisen vuosikymmenen. Lisäksi huomattiin ympäristörikoksista annettujen yhteisösakkojen kohdistuvan suhteellisesti ankarammin pieniin oikeushenkilöihin. Lopuksi selvitettiin empiiristen löytöjen lainopillista näkökulmaa, minkä perusteella voitiin todeta ensinnäkin avoimempien ja konkreettisimpien perustelujen tarve oikeuskäytännössä yhteisösakon mittaamisen osalta sekä toisaalta ympäristörikoksista annettujen yhteisösakkojen epäyhdenmukaisuus, mikä johtuu RL 9:6 mukaisten mittaamisperusteiden soveltamisesta epätasapainoisesti rangaistusten kohdistuen suhteellisesti ankarammin pieniin oikeushenkilöihin.
  • Keskinen, Alina (2021)
    Sijoitusrahastodirektiivillä on sovitettu yhteen yhteissijoitusyrityksiä koskevat Euroopan unionin jäsenvaltioiden lainsäädännöt. Yhteensovittaminen on perustunut tarpeelle sekä lähentää yhteissijoitusyritysten välisen kilpailun edellytyksiä EU:n tasolla että taata tehokas ja yhdenmukainen suoja erityisesti ei-ammattimaisille sijoittajille. Direktiivi mahdollistaa yhteissijoitusyritysten perustamisen kolmen eri oikeudellisen muodon perusteella. Yhteissijoitusyritys voidaan perustaa sopimusoikeudellisten säännösten, trusteja koskevien säännösten tai yhtiöjärjestyksen nojalla. UCITS-direktiivi ei kuitenkaan edellytä, että jäsenvaltiot mahdollistavat kansallisissa lainsäädännöissä jokaisen UCITS-direktiivin mukaisen oikeudellisen muodon yhteissijoitusyritykselle. Suomessa yhteissijoitusyritys voidaan perustaa ainoastaan sopimusperusteiseen muotoon. Näin ollen Suomen lainsäädäntö ei tunnista trust-muotoisia rahastoja tai yhtiöjärjestyksen perusteella perustettuja vaihtuvapääomaisia rahastoja, eikä niille löydy vastaavia yritysmuotoja kansallisesta lainsäädännöstä. Pääomien vapaan liikkuvuuden periaate edellyttää sellaisten ulkomaisten oikeusmuotojen luonnehdintaa kansallisessa verotuksessa, joita kyseisen jäsenvaltion lainsäädäntö ei tunnista. Selvitettäessä ulkomaisen sijoitusrahaston verokohtelua on siis määritettävä, mihin kotimaiseen toimijaan ulkomainen sijoitusrahasto rinnastuu, sillä EU-oikeus edellyttää, että kotimaista ja ulkomaista sijoitusrahastoa kohdellaan samalla tavoin verotuksessa. Euroopan unionin tuomioistuin on ratkaisukäytännössään vahvistanut periaatteen, jonka mukaan rinnastettavuusarvioinnissa voidaan ottaa huomioon ainoastaan kansallisessa verolainsäädännössä säädetyt erotteluperusteet. Tämä osaltaan vaikutti tuloverolakiin vuonna 2019 tehtyihin muutoksiin, joilla täsmennettiin sijoitusrahaston verovapauden edellytyksiä. Vaikka rinnastamisen edellytykset sisältyvät nykyään kansalliseen verolainsäädäntöön, on edelleen tulkinnanvaraista, ovatko lainsäädännössämme vahvistetut edellytykset EU-oikeuden mukaisia. On mahdollista, että kansallinen verolainsäädäntömme johtaa tilanteisiin, joissa ulkomaisia sijoitusrahastoja syrjitään EU-oikeuden vastaisesti. Tässä tutkielmassa tarkastellaan sijoitusrahastodirektiivin mukaisten rahastojen rinnastettavuusarvioinnin EU-oikeudenmukaisuutta. Tutkielmassa arvioidaan rinnastettavuuden edellytyksiä Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisukäytännön perusteella ja pohditaan erityisesti asian C-480/19 vaikutusta rinnastettavuusarviointiin.