Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Huovinen, Kati (2016)
    Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten ympäristövahinkolain (YVL) mukainen korvausvastuu ympäristövahingosta toteutuu osakeyhtiön jakautumisen jälkeen eli silloin, kun vahingon ilmetessä sen aiheuttanutta yhtiötä ei enää sellaisenaan ole olemassa. Tarkoituksena on toisin sanoen selvittää voimassa olevan lainsäädännön perusteella, miten ja millä perusteella korvausvastuu jakautuneen yhtiön aiheuttamasta ympäristövahingosta siirtyy jakautumisessa, sekä miten se kohdentuu jakautumiseen osallistuneiden yhtiöiden kesken. Ympäristövahinkolaki on yksityisoikeudellinen vahingonkorvaussäädös, jonka päätavoitteena on palauttaa vahinkoa kärsineen taloudellinen asema ennalleen. Lain perustuu ankaralle vastuulle. Vahingonkärsijän suojaamiseksi lain tarkoituksena on, että YVL 7 §:n mukainen korvausvelvollisten piiri voi käsittää muitakin kuin vahingon varsinaisia aiheuttajia. Peruslähtökohtana on aiheuttamisperiaate ja toiminnanharjoittajan vastuu. YVL:n yhteisvastuusääntelyn mukaan vahingon yhdessä aiheuttaneet ovat solidaarisessa yhteisvastuussa vahingonkärsijälle aiheuttamastaan ympäristövahingosta. Vahingonkorvauslaki täydentää YVL:ia muun muassa yhteisvastuun osalta. Aiheuttamisperiaate ja YVL 7.1 §:n 1 kohdan mukainen toiminnanharjoittajan vastuu toimivat lähtökohtana myös osakeyhtiölain (OYL) mukaisessa jakautumisessa, jos jakautunut yhtiö todetaan ennen jakautumista tapahtuneen vahingon aiheuttajaksi. Jakautuminen, joka voidaan toteuttaa joko kokonaisjakautumisena tai osittaisjakautumisena, osakeyhtiön varat ja velat siirretään vastaanottaville yhtiöille. Kokonaisjakautumisessa, joka on jakautumisen pääasiallinen tapa, kaikki varat ja velat siirtyvät, jonka jälkeen jakautuva yhtiö purkautuu. Osittaisjakautumisessa vastaanottavalle yhtiölle siirtyvät vain liiketoimintakokonaisuuteen liittyvät varat ja velat, sillä osittaisjakautunut yhtiö jää itsekin olemaan. Jakautumisessa varojen ja velkojen katsotaan siirtyvän yleisseuraannon omaisesti, mikä tarkoittaa sitä, ettei omaisuuden siirtymiseksi ei tarvita mitään erityisiä luovutustoimia. Laadittava jakautumissuunnitelma riittää esimerkiksi kiinteistön omistusoikeuden siirtämiseksi. Yleisseuraanto ei kuitenkaan ole riittävä käsite kun pitää selvittää, mille yhtiölle esimerkiksi ympäristövahingon aiheuttama korvausvastuu on siirtynyt. Siksi jakautumissuunnitelmalla on ratkaiseva merkitys. Myös osakeyhtiölaissa on yhteisvastuusääntely, joka rakentuu ensisijaiselle ja toissijaiselle vastuulle. Lähtökohtana on, että vastaanottava yhtiö vastaa ensisijaisesti itse sellaisesta velasta, joka on siirtynyt sille jakautumissuunnitelman mukaan. Muut jakautumiseen osallistuneet yhtiöt ovat siitä kuitenkin rajoitetussa toissijaisessa vastuussa. Yhteisvastuu on kaikkein laajin ja tiukin siinä tapauksessa, ettei ennen jakautumista syntynyttä velkaa ole lainkaan mainittu jakautumissuunnitelmassa. Tällöin kaikki jakautumiseen osalliset yhtiöt ovat siitä vastuussa sekä ensisijaisesti että täysimääräisesti. Tutkielmassa pyritään identifioimaan jakautumisen jälkeen ilmenevän ympäristövahingon aiheuttamat keskeiset ongelmakohdat. Koska ympäristövahinkolaissa eikä myöskään osakeyhtiölaissa ole millään tavoin otettu huomioon yritysjärjestelyiden vaikutuksia, on tulkinta-analogiaa tiettyjen käsitteiden määrittämiseksi haettu muun muassa esineoikeudesta, velvoiteoikeudesta ja insolvenssioikeudesta.
  • Kukkonen, Valtteri (2020)
    Ympäristövahinkolain mukaan ympäristövahingosta vastaa toiminnanharjoittaja. Tämä vastaa sitä yleistä vahingonkorvausoikeudellista periaatetta, jonka mukaan vahingosta vastaa vahingonaiheuttaja. Ympäristövahinkolaissa on kuitenkin säännelty myös, että toiminnanharjoittajan lisäksi vahingosta voi vastata myös toiminnanharjoittajaan rinnastettava. Ympäristövahinkolain esitöissä mainitaan, että tällainen rinnastaminen voi soveltua esimerkiksi konsernisuhteessa, mikäli tytäryhtiön katsotaan toimineen tosiasiallisesti emoyhtiön lukuun. Hallituksen esityksessä ei kuitenkaan tarkemmin avata, miten tämä rinnastamisen arviointi tulee konsernisuhteessa tarkemmin huomioida. Mikäli rinnastamista nimittäin sovelletaan konsernisuhteessa, merkitsee se tällöin tosiasiassa osakkeenomistajan rajoitetun vastuun murtamista. Yhtiöoikeudellinen rajoitettu vastuu on osakeyhtiön yksi keskeisimpiä periaatteita, jota ilman osakeyhtiötä ei voida toteuttaa. Näin ympäristövahinkolain mukainen rinnastaminen merkitsee keskeistä puuttumista yhtiöoikeudellisesti hyvin merkittävään periaatteeseen. Tutkielman tutkimuskysymyksenä on täten arvioida, milloin ympäristövahinkolain mukainen rinnastaminen voi soveltua konsernisuhteessa. Tässä arvioissa tutkielman tulkinnallisena apukeinona toimii vastuun samastaminen. Samastaminen on noussut merkittävästi esille muutaman viime vuoden aikana korkeimman oikeuden julkaistua ratkaisunsa KKO 2015:17. Vastuun samastamisessa on kyseessä osakkeenomistajan rajoitetun vastuun murtamisesta. Samastamisessa osakkeenomistajan asetetaan vastuuseen velallisyhtiön velvoitteista. Koska samastaminen merkitsee näin ollen hyvin merkittävää poikkeusta yhtiöoikeudellisesti keskeiseen rajoitetun vastuun periaatteeseen, on sen soveltamisen katsottu tulevan kyseeseen vain hyvin poikkeuksellisesti. Tutkielmassa tarkastellaan tarkemmin samastusoppia erityisesti peilaten sitä viimeaikaiseen samastusta koskevaan oikeuskäytäntöön. Koska samastaminen on ollut jo huomattavan pitkään osa Yhdysvaltain oikeuskäytäntöä, luodaan tutkielmassa tiivistetty katsaus myös Yhdysvaltain samastusoppiin. Samastaminen on myös noussut viime aikoina esiin Ruotsissa, joten tutkielmassa luodaan katsaus myös ruotsalaiseen samastuskäytäntöön. Tutkielman metodina on kuitenkin lainoppi, joten varsinaista oikeusvertailua muiden maiden samastusoppiin ei tehdä. Korkeintaan tutkielma sisältää joitain oikeusvertailun elementtejä. Tutkielman yhtenä osakysymyksenä on arvioida ympäristövahinkolain mukaista rinnastamista suhteessa rahoittajan asemaan. Ympäristövahinkolain esitöissä lähdetään siitä oletuksesta, ettei rahoittajaa voida rinnastaa yksin rahoitussopimuksen perusteella. Käytännön elämässä rahoittajalle voidaan kuitenkin erityisin rahoitussopimuksessa sovituin kovenanttiehdoin antaa huomattavaa määräysvaltaa kohdeyhtiössä. Tutkielmassa täten myös tarkastellaan, miten laajaa määräysvaltaa rahoittaja voi saada suhteessa osakkeenomistajaan ja kuinka tätä tulisi arvioida vasten ympäristövahinkolain mukaista rinnastamista. Tutkielmassa päädytään siihen, että samastaminen istuu hyvin ympäristövahinkolain mukaisen rinnastamisen arviointiin. Tutkielmassa havainnoidaan, että korkeimman oikeuden samastuskäytännöistä on johdettavissa hyvin samantapaisia piirteitä, kuin mitä ympäristövahinkolain esitöissä kuvataan rinnastamisesta suhteessa konsernisuhteeseen. Näin ollen tutkielman johtopäätöksenä on, että samastusoppia voidaan käyttää tarkoituksenmukaisesti tulkinta-apuna arvioitaessa rinnastamisen soveltuvuutta konsernisuhteessa. Tutkielmassa on esitetty keskeisiä havaintoja myös rahoittajan asemasta. Koska vaikuttaa siltä, että rahoittaja voi tosiasiallisesta saada kovenantein hyvinkin huomattavaa määräysvaltaa kohdeyhtiössä, päädytään tutkielmassa siihen, että myös rahoittaja voidaan rinnastaa ympäristövahinkolain mukaisesti. Tutkielmassa on esitetty niitä seikkoja, milloin rahoittajalla voi olla tällainen asema osakeyhtiössä.
  • Kantola, Heidi (2017)
    Oikeuskirjallisuudessa on pitkään keskusteltu oikeustilan epäselvyydestä suhteessa ympäristövastuiden kohdentumiseen konkurssissa. Ratkaisuissa KHO:2003:51 ja KHO:2017:53 konkurssipesän on katsottu olevan vastuussa konkurssivelallisen toiminnasta aiheutuneista jätteistä haltijan vastuun perusteella. Tästä huolimatta konkurssiasiain neuvottelukunnan suosituksen mukaan julkisoikeudellinen vastuu pilaantuneen maaperän puhdistamisesta ei kuuluisi konkurssipesän vastuun piiriin. Vastaavasti yksityisoikeudellisten ympäristövastuiden ei ole myöskään katsottu saavan etusijaa konkurssissa. Tutkielmassa käsitellään tätä julkisoikeudellisten ja yksityisoikeudellisten ympäristövastuiden kohdentumiseen liittyvää problematiikkaa. Julkisoikeudellisen ympäristövastuun osalta tutkielmassa keskitytään ympäristönsuojelulain (527/2014) 133 §:n mukaiseen maaperän puhdistamisvelvollisuuteen ja 14 §:n mukaiseen pilaantumisen torjuntavelvollisuuteen. Yksityisoikeudellisten ympäristövastuiden osalta puolestaan keskitytään laissa ympäristövahinkojen korvaamisesta (737/1994) määritettyyn korvausvelvollisuuteen. Kysymystä ympäristövastuiden kohdentumisesta tarkastellaan tutkielmassa kolmesta eri näkökulmasta: ympäristövastuut konkurssivelkana, ympäristövastuut massavelkana ja ympäristövastuut konkurssipesän vastuuna. Jaottelulla pyritään selvittämään, missä tilanteissa ympäristövastuista seuraa konkurssissa valvottava konkurssisaatava, milloin puolestaan konkurssipesän velka ja viimeisenä, milloin kyse on pikemminkin vastuusta kuin velasta. Näiden kolmen näkökulman avulla voidaan havaita muun ohella, miten julkisoikeudellinen vastuu eroaa tavallisesta saatavasta. Kuten korkein hallinto-oikeus toteaa ratkaisussaan KHO:2017:53, kyse on julkisoikeudellisen vastuun toteuttamisesta, eikä konkurssilain (120/2004) massavelkasäännöksillä siten ole asiassa merkitystä. Yksityisoikeudellinen ja julkisoikeudellinen ympäristövastuu on ymmärrettävä konkurssissa eri tavoin. Tämä on luonnollista, sillä ne perustuvat eri lainsäädäntöön ja niiden taustalla on eri tavoitteet, vaikka yhtymäkohtiakin on löydettävissä. Yksityisoikeudellinen ympäristövastuu rinnastuu monella tapaa vahingonkorvauslain mukaiseen vastuuseen, eikä yksityisoikeudellisen ympäristövastuun mukainen vahingonkorvaus ensisijaisesti kohdistu ympäristön tilan parantamiseen. Oikeustila ympäristövastuiden kohdentumisesta on yhä epäselvä, vaikka ratkaisun KHO:2017:53 voidaankin katsoa selventäneen sitä. Lainsäätäjän kannanotto olisi paikallaan niin konkurssipesän torjuntavelvollisuuden kuin haltijan vastuun osalta. Konkurssipesän torjuntavelvollisuudelle ja aiheuttajan vastuulle konkurssin alkamisen jälkeen löytyy vahvoja perusteita, mutta oikeustilaa ei kuitenkaan voi kuvailla selväksi. Haltijan vastuun osalta olisi perustelua tulkita konkurssipesän vastuuta pilaantuneesta maaperästä vastaavalla tavalla kuin vastuuta jätteistä. Toisaalta haltijan vastuuseen liittyy myös konkurssioikeuden systematiikan kannalta ongelmia ja lisäksi haltijan vastuu saattaa heikentää konkurssin tavoitteiden toteutumista.
  • Hanninen, Aleksei (2013)
    Konsernien liiketoimintastrategioiden trendinä on viime vuosikymmenten ajan ollut konsernin eri valtioihin sijoitettujen yritysten liiketoimintamallien muuttaminen siirtämällä osa niiden toiminnoista keskitetysti yhden konserniyhtiön vastuulle. Tällöin eri valtioissa aikaisemmin itsenäisesti toimineet yhtiöt siirtävät osan liiketoiminnassa käyttämästään aineellisesta ja aineettomasta omaisuudesta sekä osaamisestaan toisessa valtiossa sijaitsevalle konserniyhtiölle. Keskeiseksi kysymykseksi muodostuu, tulevatko tällaisten taloudellista arvoa omaavien erien siirtymiset yritysten välillä liiketoimintamallia muutettaessa verotuksen kohteeksi. Käsittelen tutkielmassani liiketoimintamallin muutostilanteen verokohtelua Venäjällä ja Suomessa siten, että pääpaino kohdistuu Venäjällä vallitsevaan oikeustilaan. Tarkastelu tapahtuu tutkielmassani siirtohinnoittelun näkökulmasta. Itse muutostilanteen siirtohinnoittelua ei ole säännelty lainsäädännössä. Siirtohinnoittelun yleiset säännökset löytyvät Venäjällä verokoodeksista; Suomessa sääntely tapahtuu VML:ssä, mutta myös OECD:n siirtohinnoitteluohjeilla on merkitystä. Liiketoimintamallia voidaan muuttaa usealla eri tavalla: usein ne liittyvät yrityksen valmistus- ja myyntiliiketoiminnan sekä aineettoman omaisuuden hallinnoinnin muuttamiseen. Liiketoimintamallia muuttamalla ei saa sekä Suomen että Venäjän oikeuden mukaan pyrkiä saavuttamaan lainsäätäjän tarkoituksen vastaisia veroetuja, mikä on syytä pitää muutostilanteessa taustalla. Tutkielman tärkein osa muodostuu viidennessä ja kuudennessa luvussa tapahtuvasta käsittelystä, jossa tutkitaan liiketoimintamallin muutostilanteessa siirtohinnoittelun kohteeksi tulevia omaisuuseriä ja markkinaehtoisen siirtohinnan määrittämistä näille erille. Suomessa liiketoimintamallin muutosta tarkastellaan liiketoimintakokonaisuuden siirtymisenä, johon katsotaan sisältyvän niin liiketoiminnan aineellinen kuin aineetonkin omaisuus, kun taas Venäjällä otetaan siirtohinnoittelun kohteeksi omaisuuserittäin lähtökohtaisesti vain aineellinen omaisuus ja immateriaalioikeudet Venäjällä vallitsevan normitekstisidonnaisuuden takia. Lisäksi liiketoimintamallin muutostilanteeseen liittyvä sopimusten ennenaikainen päättäminen voi tulla Suomessa tilannekohtaisesti korvattavaksi, kun taas Venäjällä se jää aina siirtohinnoittelun ulkopuolelle. Siirtohinta on määritettävä näille erille vertailuarvioinnin ja siirtohinnoittelumenetelmien soveltamisen perusteella. Aineettoman omaisuuden siirtymisestä ei useinkaan ole saatavilla vertailukelpoista tietoa riippumattomien yritysten välisistä liiketoimista. Sekä aineettoman omaisuuden että liiketoimintakokonaisuuden markkinaehtoinen siirtohinta määritetäänkin usein muilla tutkielmassa käsiteltävillä tavoilla. Liiketoimintamallin muutostilanteen siirtohinnoitteluun liittyy useita epävarmuustekijöitä; niitä on kuitenkin mahdollista poistaa APA-menettelyllä, dokumentaatiolla ja itseoikaisulla.
  • Rautiainen, Max (2015)
    Tutkielman tavoitteena on selvittää kuinka yrityksen omistamaa sijoitussidonnaista kapitalisaa-tiosopimusta verotetaan Suomessa ja rajat ylittävissä tilanteissa. Lisäksi tutkielmassa selvite-tään voidaanko sijoitussidonnaista kapitalisaatiosopimusta hyödyntää suomalaisen kansainvä-listyvän konsernin sisäisessä rahoituksessa ja voidaanko järjestelyllä pienentää konsernin sisäisten lainojen siirtohinnoitteluun liittyviä riskejä Suomessa. Sijoitussidonnaisella kapitalisaatiosopimuksella tarkoitetaan henkivakuutusyhtiön kanssa teh-tävää määräaikaista sijoitussopimusta. Sijoitussidonnaisen kapitalisaatiosopimuksen arvonke-hitys sidotaan sopimuksen mukaan henkivakuutusyhtiön omistamien sijoitusten tuottamaan tuloon ja arvonkehitykseen. Kapitalisaatiosopimuksesta ei ole nimenomaisia säännöksiä elin-keino- tai tuloverolaissa. Vakiintuneen verotuskäytännön perusteella arvonkehitykseen sidottu-jen sijoitusten luovutukset tai sijoituksista kertyvät tulot eivät realisoi verotettavaa tuloa kapitali-saatiosopimuksen omistajalle. Kapitalisaatiosopimuksen tulolähteellä on merkitystä erityisesti silloin, kun kapitalisaatiosopimus erääntyy tappiollisena. Muun toiminnan tulolähteeseen kuulu-van kapitalisaatiosopimuksen aiheuttamaa tappiota ei ole verotuskäytännössä pidetty vähen-nyskelpoisena. Asiasta ei kuitenkaan ole julkaistua oikeuskäytäntöä. Rajat ylittävissä tilanteissa mahdollisesti perittävät lähdeverot heikentävät kapitalisaatiosopi-muksen verotuksen lykkäävää vaikutusta. Suomi perii ulkomaisen henkivakuutusyhtiön Suo-mesta saamista portfolio-osingoista lähdeveroa. Tätä voidaan pitää EU-oikeuden kannalta ongelmallisena, koska suomalaisen henkivakuutusyhtiön suomalaisista portfoliosijoituksista saamat osingot ovat käytännössä verovapaita. Konsernin sisäisen rahoituksen järjestäminen kapitalisaatiosopimuksen kautta on järjestelynä yksinkertainen ja se näyttäisi pienentävän lainojen siirtohinnoitteluun liittyvää riskiä Suomessa. Konsernin sisäisistä lainasaamisista aiheutuneet menetykset eivät normaalisti ole vähennys-kelpoisia Suomessa. Kun rahoitus järjestetään kapitalisaatiosopimuksen kautta, näyttäisi siltä, että lainasaamisten menetykset ovat vähennyskelpoisia. Kapitalisaatiosopimuksen käytölle konsernin sisäisessä rahoituksessa on kuitenkin aina oltava verotuksesta riippumattomat liike-taloudelliset perusteet. Muutoin järjestelyyn on mahdollista puuttua veronkiertämistä koskevilla säännöksillä.
  • Laitinen, Elina (2023)
    Yritykset muodostavat merkittävän osan yhteiskunnastamme. Ne ovat osa elämäämme päivittäin esimerkiksi työpaikkojen, tuotteiden ja palvelujen kautta. Viime vuosina on yhä enenevässä määrin keskitytty myös yritystoiminnan negatiivisiin vaikutuksiin. Tällaisia ulkoisvaikutuksia on esimerkiksi toiminnan aiheuttamat päästöt ja muut ympäristöhaitat sekä ihmisoikeusloukkaukset. On alettu puhumaan yritysvastuusta eli siitä, että myös yrityksillä on velvollisuus kantaa kortensa kekoon esimerkiksi ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Myös yrityksien toiminta on muuttunut vuosien saatossa perinteisestä vertikaalisesta omistussuhteista koostuvista suuryrityksistä sopimuksin ja muiden hallintamekanismien avulla järjestettyihin arvoketjuihin. Läheskään kaikki johtoyrityksen lopputuotteen tai -palvelun arvonmuodostuksesta ei tapahdu johtoyrityksien suorien liiketoimintasuhteiden kautta vaan esimerkiksi toimitusketju voi koostua useasta eri ylikansallisesti levittyneestä välivaiheesta. Uudenlaiset toiminnanjärjestelyt sekä yritysvastuuteemojen, kuten huolellisuusvelvoitteen aseman vahvistuminen oikeusnormiksi sekä osaksi yleistä keskustelua ovat herättäneet kysymyksiä, siitä miten vastuu jakautuu arvoketjuissa. Kuka on vastuussa siitä, että toiminnassa ei loukata ihmisoikeuksia tai saastuteta ympäristöä? Voiko johtoyritys olla vastuussa vaikkei se välittömästi itse ole toiminnallaan aiheuttanut vahinkoa? Asianmukainen huolellisuus voi mahdollistaa yrityksen vastuun ulottumisen arvoketjussaan pidemmälle kuin sen suoriin liikekumppaneihin. Se siis haastaa perinteisemmän privity-periaatteeseen ja kasiasiainosaissuhteeseen perustuvan ajatusmallin yrityksen vastuista. Tässä tutkielmassa tarkastellaan ensinnäkin sitä, mitä asianmukainen huolellisuus sisältää ja minkälaisia velvoitteita se luo yrityksille. Toiseksi tarkastellaan sitä, miten asianmukainen huolellisuus vaikuttaa yrityksen vastuun laajuuteen. Tutkielmassa hyödynnetään metodeina sekä lainoppia että oikeustaloustiedettä. Tavoitteena on hahmottaa sitä, miten asianmukainen huolellisuusvelvoite määräytyy tällä hetkellä voimassa olevan oikeuden näkökulmasta. Keskeisenä aineistona tarkastellaan suomalaisten oikeusnormien lisäksi myös kansainvälisiä oikeuslähteitä sekä oikeuskäytäntöä. Asianmukainen huolellisuus saa tällä hetkellä merkityssisältönsä useiden eri lakien ja muiden velvoitteiden välityksellä. Se on erityisesti kansainvälisestä näkökulmasta pirstaloitunut kokonaisuus, jonka tarkkaa sisältöä on mahdoton määrittää. Lähtökohtana on kuitenkin se, että se sisältää aina jonkinlaista tarkastelun tarvetta tai läpileikkauksen tekemistä yrityksen toimintoihin ja sen vaikutuksiin erityisesti ihmisoikeuksien sekä ympäristön kannalta. Tämä tarkastelu voi tarkoittaa, joko pelkkiä raportointivelvollisuuksia tai aktiivisempaa toimintaa kuten huolellisuusprosessin omaksumista. Huolellisuusvelvoitteen sisältöön tyypillisesti kuuluu myös tehdyn tarkastelun raportoiminen julkisuuteen laajemman yleisön nähtäväksi. Asianmukainen huolellisuuden luomat velvoitteet ja vastuut näyttäisivät olevan laajimmillaan, silloin kun yrityksellä vaikutusvaltaa ja valvontamahdollisuuksia arvoketjunsa toiminnastaan. Lisäksi vahingon todennäköisyydellä on roolinsa. Mikäli yritys esimerkiksi toimii sellaisella alalla, jossa on tiedettävästi ollut ongelmia ihmisoikeuksien toteutumisessa, tulee toiminnassa noudattaa myös laajempaa huolellisuutta. Toisaalta vastuu voi laajentua tilanteessa, jossa on sattunut sellainen vahinko, jonka yrityksen olisi pitänyt, esimerkiksi pitkän kokemuksen sekä erityisen asiantuntijan roolinsa takia, kyetä tunnistamaan ja välttämään tai ainakin tekemään kaikki mahdolliset toimenpiteet vahingon välttämiseksi. Euroopan komissio on antanut helmikuussa 2022 direktiiviehdotuksen yrityksen kestävyyttä koskevasta asianmukaisesta huolellisuudesta ja se on edelleen käsittelyssä Euroopan parlamentissa. Direktiiviehdotus tekisi mahdollisesti asianmukaisesta huolellisuudesta EU:n laajuisen yleisvelvoitteen. Se voisi lisäksi selkeyttää oikeustilaa nykyiseen pirstaloituneeseen ja epämääräiseen kokonaisuuteen verrattuna.
  • Anttinen, Laura (2018)
    Kilpailulain (948/2011) 31 §:n nojalla Kilpailu- ja kuluttajavirastolla on toimivalta selvittää kilpailunrajoituksia. Kilpailunrajoitusten selvittämiseksi Kilpailu- ja kuluttajavirastolle on annettu oikeus erilaisten selvitystoimenpiteiden tekemiseen. Yksi selvitystoimenpiteistä on kilpailulain 35 §:n mukainen tarkastus yrityksen liiketiloihin. Tarkastus tehdään pääsääntöisesti yllätystarkastuksena eli ilman ennakkoilmoitusta tarkastuksen kohteena olevalle elinkeinonharjoittajalle. Liiketiloihin tehtävää tarkastusta pidetään tehokkaana keinona erityisesti vakavimpien kilpailunrajoitusten, kuten kartellien, tutkimiseksi. Toisaalta tarkastukset herättävät moniulotteisia kysymyksiä tarkastuksen kohteena olevan yrityksen puolustautumisoikeuksiin liittyen. Tässä tutkielmassa käsitellään erityisesti Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimittamia kilpailulain 35 §:n mukaisia tarkastuksia yritysten liiketiloihin. Euroopan unionin kilpailuoikeuden merkittävästä vaikutuksesta johtuen tutkielmassa esitellään myös unionin oikeutta sen soveltuvilta osilta. Tämän tutkielman tarkoituksena on kuvata tarkastuksia koskevaa yleistä sääntelykehikkoa sekä kilpailulakiin esitettyjä tarkastuksiin liittyviä muutoksia. Lisäksi tutkielman tavoitteena on ymmärtää, mikä merkitys tarkastuksen kohteen sekä tarkoituksen määrittelemisellä on ja miten ne vaikuttavat tarkastuksen toimittamiseen. Näiden lisäksi tarkoituksena on käsitellä tarkastuksen kohteena olevan yrityksen myötävaikutusvelvollisuutta tarkastuksella sekä selvittää, millaisia rajoituksia yrityksen itsekriminointisuoja asettaa myötävaikutusvelvollisuudelle. Kilpailu- ja kuluttajaviraston tarkastuksiin sovelletaan ensisijaisesti kansallista lainsäädäntöä. Tämän tutkielman pyrkimyksenä on osoittaa, että Euroopan unionin oikeus asettaa tarkastuksen kohteen puolustautumisoikeuksia koskevia vaatimuksia, joilla on vaikutusta kansallisen lainsäädännön tulkitsemiseen. Lisäksi tutkielmassa havaitaan yrityksen myötävaikutusvelvollisuuden ja itsekriminointisuojan välisen suhteen olevan problemaattinen. Kilpailuviranomaisen tarkastuksia leimaa korostunut pyrkimys viranomaisen toiminnan tehokkuuteen ja yleisen edun suojaamiseen. Samanaikaisesti hyvän hallinnon näkökulmasta on tärkeää, että tarkastuksen kohteena olevan yrityksen puolustautumisoikeuksien ja ennakollisen oikeusturvan toteutuminen turvataan.
  • Selkämaa, Anna-Sofia (2022)
    Kotimaisessa lainsäädäntöympäristössä harmaata taloutta ja talousrikollisuutta pyritään torjumaan monin lainsäädännöllisin keinoin. Lainsäätäjän keinoista voidaan tunnistaa kriminalisoinnit, viranomaisten tietojensaantioikeudet ja yrityksille asetettavat velvollisuudet, joista viimeisiä tarkastellaan tässä tutkielmassa. Tutkielmassa pyritään seuraaviin kysymyksiin: miksi yrityksille on asetettu velvollisuuksia, millaisia velvollisuuksia yrityksille on asetettu ja ovatko velvollisuudet tehokkaita. Viitekehyksenä toimii harmaan rikollisuuden torjunta ja ennaltaehkäisy. Tutkielman metodeina toimii sääntelyregulaatioteoreettinen pyramidimalli, oikeustaloustiede ja niitä täydentävänä lainoppi. Pyramidimallilla tarkoitetaan ja John Braithwaiten ja Ian Ayresin sääntelyregulaatioteoriaa, jossa sääntely on tehokasta silloin, kun se muodostaa pyramidin siten että vähiten on kriminalisointeja tai muita ankarimpia säännöksiä, ja eniten alatasolla esimerkiksi itsesääntelyä. Lisäksi sääntelypyramidiin liittyy seuraamuspyramidi, jolla kuvataan viranomaisen toimenpidevalikoimaa, jolla se voi reagoida epätoivottuun käytökseen. Yrityksille asetettavat velvollisuudet asettuvat pyramidin keskitasolle harmaan rikollisuuden torjunnan viitekehyksessä. Oikeustaloustieteen avulla analysoidaan lainsäädäntöä taloudellisesta näkökulmasta, ja lainsäädännöllä pyritään luomaan kannustimia, jotta esimerkiksi yritykset toimisivat oikein. Sääntelyregulaatioteoreettisesta näkökulmasta yrityksille asetettavat velvollisuudet ovat oikeutettuja, koska ne ovat välttämätön ainesosa pyramidia, ja oikeustaloustieteellisestä näkökulmasta, koska ne ohjaavat yrityksiä toimimaan tietyllä tavalla. Yrityksille asetettavat velvollisuudet on jaettu tutkielmassa kolmeen kategoriaan: 1. yrityksille asetettavat tiedonantamisvelvollisuudet, 2. Yrityksille tietyssä tilanteessa aktualisoituvat, laajemmat tiedonantamisvelvollisuudet ja 3. Yrityksille asetettavat toimintavelvollisuudet. Ensimmäiseen kategoriaan kuuluvat perusmuotoiset ilmoittamis- ja rekisteröimisvelvollisuudet, esimerkiksi velvollisuus antaa veroilmoitus tai velvollisuus rekisteröityä erilaisiin rekistereihin, toiseen kategoriaan esimerkiksi verotarkastus ja kolmanteen esimerkiksi kuitintarjoamisvelvollisuus. Tehokkuutta tarkastellaan tutkielmassa kolmen eri mittarin avulla, jotka heijastelevat tutkielman teoreettista viitekehystä: valvonnan onnistuminen, sanktiot ja seuraamuspyramidin korkeus ja yrityksille aktualisoituva hallinnollinen- ja sääntelytaakka. Tarkastelun pohjalta paras tehokkuuden taso näillä mittareilla mitattuna on ensimmäisen kategorian velvollisuuksissa ja heikoin toimintavelvollisuuksissa, johtuen lainsäädännön pirstaloitumisesta ja velvollisuuksien erilaisista implementoinneista. Tehokkuutta voitaisiin parantaa lainsäädäntöä yksinkertaistamalla ja samankaltaisella implementoinnilla samanlaisissa velvollisuuksissa ja hyödyntämällä digitalisaatiota.
  • Kotilainen, Sanna-Mari (2015)
    Pienyrityksiin kohdistuva yrityshakemistoyhtiöiden harjoittama harhaanjohtava markkinointi on yleistynyt viime vuosina runsaasti. Suomen Yrittäjien vuonna 2013 teettämän yksinyrittäjäkyselyn mukaan peräti 80 prosenttia vastanneista oli joutunut häiritsevän tai harhaanjohtavan markkinoinnin kohteeksi viimeisen vuoden aikana. Komission arvion mukaan harhaanjohtavasta markkinoinnista koituu vuosittain yritystä kohden noin 1000—5000 euron vahingot. Vuositasolla puhutaan miljardien eurojen vahingoista EU:n alueella. Harhaanjohtava markkinointi kohdistuu korostetusti mikro- ja pienyrityksiin, joiden osuus suomalaisista yrityksistä on noin 99 prosenttia. Suojan tarpeeltaan ne voivat tosiasiallisesti rinnastua kuluttajaan, mutta siitä huolimatta niillä ei ole kuluttajansuojalainsäädäntöön ja kuluttajaviranomaiseen verrattavaa kollektiivista suojajärjestelmää. Harhaanjohtavasta ja vertailevasta markkinoinnista annettu direktiivi (2006/114/EY) on toistaiseksi ainut EU:n tasolla annettu säädös, joka sääntelee ilmiötä. Komissio valmistelee parhaillaan lainsäädäntöä, jolla pyritään puuttumaan erityisesti yrityshakemistoyhtiöiden harhaanjohtaviin markkinointikäytäntöihin. Kansallisesti ilmiö on tunnustettu hallitusohjelmassa, jonka kirjauksen mukaan kuluvalla hallituskaudella tullaan puuttumaan vilpilliseen ja harhaanjohtavaan toimintaan elinkeinoelämässä ja arvioimaan lainsäädännön muutostarpeet. Tällä hetkellä yrityshakemistoyhtiöiden harhaanjohtavasta markkinoinnista ei ole olemassa erityissääntelyä, mutta sen kielto voidaan johtaa vallitsevan lain säännöksistä. Yrityshakemistoyhtiö Directa Oy:n toiminnasta tehtiin 1403 tutkintapyyntöä poliisille, joka johti rikosoikeudenkäyntiin. Directan toimintaa on käsitelty myös markkinaoikeusprosessissa yrittäjäjärjestön aloitteesta. Lisäksi Directan ja yrittäjien välisiä velkomuskanteita on käsitelty lukuisissa siviilioikeudenkäynneissä. Tämä on merkittävin yksittäinen syy tämän tutkielman tekemiselle. Tässä tutkielmassa selvitän, millaista suojaa nykyinen lainsäädäntö tarjoaa pienyrityksille harhaanjohtavaa markkinointia vastaan ja mitkä ovat seuraamukset lainvastaisesta toiminnasta. Lisäksi tutkin, mitkä ovat voimassaolevan lainsäädännön keskeiset ongelmat suojan toteuttamisessa. Selvitän myös, millaisia sääntelyvaihtoehtoja pienyrittäjänsuojan kehittämiseksi harhaanjohtavan markkinoinnin tilanteissa on ehdotettu. Lopuksi esitän arvioni siitä, millaista suojaa ehdotetut sääntelyvaihtoehdot voisivat toteutuessaan tarjota yrityksille, sekä oman näkemykseni lainsäädännön kehittämistarpeista.
  • Holopainen, Sami (2023)
    Yritysjärjestelydirektiiviin perustuvia elinkeinoverolain säännöksiä on sovellettu Suomessa vuoden 1995 lopusta lähtien. Lainsäätäjän tarkoituksena oli implementoida yritysjärjestelydirektiivin sääntely sellaisenaan kansalliseen lakiin ja sääntelyä oli tarkoitus noudattaa myös kansallisissa järjestelyissä. Yritysjärjestelydirektiivi on minimiharmonisointidirektiivi ja EU-tuomioistuimen oikeuskäytännön mukaisesti kansallisten lisäedellytysten asettaminen veroneutraalisuudelle on kiellettyä. Oikeuskirjallisuudessa veroasiantuntijat ovat ajoittain esittäneet näkemyksiä siitä, että kaikkia yritysjärjestelydirektiivin mahdollistamia veroneutraaleja yritysjärjestelyjä ei ole Suomen oikeus- ja verotuskäytännössä riidatta hyväksytty. Tutkimuksessa tutkitaan sitä, kuinka elinkeinoverolain yritysjärjestelyjä koskevia säännöksi tulisi tulkita ottaen huomioon EU-oikeus ja direktiivipohjainen sääntely sekä sitä, tulkitaanko oikeus- ja verotuskäytännössä elinkeinoverolain yritysjärjestelyjä koskevia säännöksiä virheellisesti EU-oikeuden näkökulmasta. Tutkimuksessa esitetään neljä tapausesimerkkiä, jotka koskevat yritysjärjestelydirektiivin implementointia ja oikeus- ja verotuskäytäntöä. Tutkimuksen kohteena on vastikeosakkeiden suhteellisuusperiaate sulautumisessa, liiketoimintakokonaisuuden määritelmä, negatiivisen nettoapportin kielto ja rahavastikkeen tulkinta. Tapausesimerkkien perusteella on selvää, että implementoinnissa ei ole kiinnitetty riittävästi huomiota EU-oikeuteen ja sen vaatimuksiin. Lisäksi oikeus- ja verotuskäytännössä ainoastaan korkein hallinto-oikeus näyttää nykyisin noudattavan EU-oikeuden mukaista tulkintalinjaa. Käytännön ongelmaksi muodostuu se, että korkein hallinto-oikeus ei anna sellaisia vuosikirjapäätöksiä, joissa perusteltaisiin päätöksiä EU-oikeuden näkökulmasta tai avattaisiin EU-oikeuden näkökulmia esimerkiksi johtopäätöksissä. Tästä johtuen oikeus- ja verotuskäytäntö on erittäin epäjohdonmukaista ja perustelut ovat ajoittain ristiriidassa EU-oikeuden kanssa. Rahavastikkeen osalta on esitettävissä joustavampaa tulkintaa, jota voitaisiin soveltaa myös muiden tulkintakysymysten ja järjestelyjen osalta, jolloin yritysjärjestelydirektiivin tavoitteet tulisi paremmin otettua huomioon.
  • Lindqvist, Angelica (2020)
    Euroopan komissio antoi 9.4.2014 ehdotuksen osakkeenomistajien oikeuksia koskevan direktiivin 2007/36/EY (SHRD I) muuttamiseksi ja direktiiviä muutettiin toukokuussa 2017 osakkeenomistajien pitkäaikaiseen vaikuttamiseen kannustamisen osalta antamalla Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2017/828 (SHRD II). Tämä muutosdirektiivi on osa laajempaa eurooppalaista pyrkimystä kohti pääomamarkkinaunionia. Jäsenvaltioiden piti panna muutosdirektiivi täytäntöön ja saattaa muutosdirektiivin edellyttämä kansallinen sääntely voimaan viimeistään 10.6.2019. Tämän tutkimuksen kohteena on yritysjohdon kannustinjärjestelmät päämies-agentti-teorian valossa. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella tarkemmin uutta osakkeenomistajien oikeudet–direktiivin muutosdirektiiviä ja sen vaikutuksia palkitsemiseen. Tarkemmat tutkimuskysymykset, joita on tarkoitus selvittää muutosdirektiivin osalta ovat: 1) Miksi osakkeenomistajien oikeudet-direktiivi muuttui? 2) Miten muutosdirektiivi vaikuttaa palkitsemiseen? sekä 3) Miten kansallinen lainsäädäntö ja itsesääntely muuttuvat muutosdirektiivin johdosta? Tämän tutkimuksen tutkimusmenetelmä on oikeusdogmaattinen ja sen näkökulma yhtiöoikeudellinen sekä oikeustaloustieteellinen. Lähdemateriaalina tutkimuksessa on käytetty oikeusdogmaattiselle tutkimukselle tyypillisiä lähteitä, eli lainsäädäntöä, lainsäädännön esitöitä, lainsäädännön kommentaariteoksia, oikeuskirjallisuutta sekä artikkeleita. Tehdyn tutkimuksen perusteella voi todeta seuraavaa. Osakkeenomistajien oikeudet -direktiivin muutoksen taustalla on vuoden 2008 finanssikriisi. Direktiivin muutoksella halutaan vahvistaa osakkeenomistajien mahdollisuuksia vaikuttaa pörssiyhtiöiden johdon palkitsemiseen, sekä lisätä osakkeenomistajien ja muiden sijoittajien tiedonsaantia yhtiön johtoon kuuluvien henkilöiden palkitsemisesta, parantamalla dialogia osakkeenomistajien ja yhtiön välillä. Muutosdirektiivin keskeisin aiheuttama muutos liittyy pörssiyhtiöille asetettuihin raportointivelvollisuuksiin sekä vaatimuksiin viedä tiettyjä asioita yhtiökokouksen päätettäväksi. Palkitsemisen osalta tämä tarkoittaa sitä, että yhtiökokouksissa tullaan äänestämään ylimmän johdon toteutuneesta palkitsemisesta ja palkitsemispolitiikasta. Tätä kutsutaan say-on-pay –käytännöksi. Yhtiökokouksen päätettäväksi tulee täten viedä yhtiön laatima palkitsemispolitiikka ja palkitsemisraportti, ja jos osakkeenomistajat haluavat äänestää palkitsemispolitiikasta tai palkitsemisraportista yhtiökokouksessa, niin neuvoa-antava tai sitova äänestys tulee järjestää. Osakkeenomistajilla on oikeus äänestää ylimmän johdon palkitsemispolitiikasta vähintään joka neljäs vuosi ja aina, kun halutaan tehdä merkittävä muutos politiikkaan. Palkitsemispolitiikassa tulee selvittää, kuinka palkitseminen tukee yhtiön liiketoimintastrategiaa, pitkän aikavälin tavoitteita sekä kestävää kehitystä. Muutosdirektiivin myötä yhtiöille tulee lisäksi myös erilaisia lisävaatimuksia palkitsemisraportointiin liittyen. Jokaisen ylimpään johtoon kuuluvan henkilön edellisvuoden toteutuneesta palkitsemisesta kaikilta osin, tulee yhtiöiden julkaista palkitsemisraportti yhtiön verkkosivuilla. Tämän raportin yhtiöiden tulee saattaa yhtiökokouksen käsiteltäväksi vuosittain. Osakkeenomistajien oikeus vaikuttaa johdon palkitsemiseen, eli ”say on pay”, tulee voimaan yhtiökokouksissa vuodesta 2020 alkaen, palkitsemispolitiikan osalta vuonna 2020 ja palkitsemisraportin osalta vuonna 2021. Muutosdirektiivi hyväksyttiin Suomessa keväällä 2019 ja Suomi toteutti vuonna 2019 kansalliset lainsäädäntömuutokset, jotka johtuivat muutosdirektiivistä. Palkitsemiseen liittyvän lainsäädännön osalta, osakeyhtiölakiin (OYL) ja arvopaperimarkkinalakiin (AML) sekä eräisiin niihin liittyviin lakeihin tehtiin muutoksia. Tämän lisäksi annettiin myös uusi valtiovarainministeriön asetus (VvMA osakkeen liikkeeseenlaskijan palkitsemispolitiikasta ja palkitsemisraportista), johon sisältyy tarkemmat säännökset palkitsemispolitiikan ja palkitsemisraportin sisällöstä ja tietojen esittämistavasta direktiivin täytäntöön panemiseksi. Myös Arvopaperimarkkinayhdistyksen Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodia (Corporate Governance-koodia) päivitettiin muutosdirektiivin voimaantulon myötä. Arvopaperimarkkinayhdistys ry julkaisi 1.11.2019 uuden hallinnointikoodin (Corporate Governance 2020), jota pörssiyhtiöiden on noudatettava 1.1.2020 lähtien. Say on pay-järjestelmä on jo käytössä useissa maissa ja tutkimustiedon perusteella, järjestelmä on lisännyt osakkeiden käyttöä osana johdon palkitsemisjärjestelmää. Palkitsemisen tasoon sillä ei puolestaan ole juurikaan ollut vaikutusta. Suomessa vaikutukset tulevat olemaan samankaltaisia. Osakkeiden käyttö palkitsemismuotona tulee luultavasti lisääntymään. Kun lisäksi ottaa huomioon sen, että ulkomaalaisilla osakkeenomistajilla on merkittäviä omistusosuuksia suomalaisissa yhtiöissä, niin myös palkitsemisen tasossa voi tapahtua nousua. Ulkomaalaiset osakkeenomistajat haluavat varmistua siitä, että heidän omistamissaan yhtiöissä on mahdollisimman pätevä johto ohjaamassa yhtiön toimintaa. Tämän seurauksena on myös odotettavissa, että palkitsemisen tasossa tulee tapahtumaan kansainvälistä harmonisoitumista.
  • Hotti, Oona (2020)
    Euroopan unionin (EU) alueella yritysjärjestelyä suunnittelevan yrityksen on otettava huomioon sulautuma-asetuksen (139/2004) säännökset. Sulautuma-asetus kieltää yrityskaupan osapuolina olevia yrityksiä toteuttamasta yrityskauppaa, kunnes ne ovat saaneet hyväksymispäätöksen Euroopan komissiolta. Edellä mainitun täytäntöönpanokiellon vuoksi yritykset eivät saa toteuttaa toimenpiteitä, jotka olisi mahdollista katsoa yrityskaupan täytäntöönpanoksi. Yrityskaupan ennenaikaisen täytäntöönpanon määritelmä ei ole johdettavissa suoraan sulautuma-asetuksen 7(1) artiklan sisällöstä, joten sisällöllistä tulkinta-apua haettava komission päätöksistä ja Euroopan unionin tuomioistuimen viimeaikaisesta ratkaisukäytännöstä. Jotta olisi mahdollista määritellä, milloin yrityskeskittymä on toteutettu liian aikaisin ja näin ollen virheellisesti, on tärkeää ymmärtää selkeästi täytäntöönpanokiellon ja komission vastaavan toimivallan laajuus, jonka perusteella se voi todeta sulautuma-asetuksen 7 (1) artiklan nojalla, että keskittymä on toteutettu ennenaikaisesti ennen hyväksyvää päätöstä. Edelleen yhtä tärkeää on myös se, miten täytäntöönpanokiellon täsmällinen laajuus on määritettävä. Tutkielmalla on kaksi keskeistä tutkimuskysymystä. Ensinnäkin tutkielmassa selvitetään, mikä sulautuma-asetuksen 7(1) artiklan mukaisen täytäntöönpanokiellon sisältö on ja kuinka sitä tulisi arvioida suhteessa yrityskaupan ennenaikaiseen täytäntöönpanoon. Tarkoitus on myös tutkia sulautuma-asetuksen 4(1) siinä laajuudessa, kun se liittyy täytäntöönpanokieltoon. Ilmoitusvelvollisuuden ja täytäntöönpanokiellon rikkomukset tapahtuvat lähtökohtaisesti yhdessä, vaikka niistä määrätään erilliset seuraamusmaksut. Toisen tutkimuskysymyksen tarkoituksena on perehtyä unionin tuomioistuinten ja Euroopan komission uusimpaan ratkaisukäytäntöön. Tutkielmassa analysoidaan erityisesti EUT:n omaksuman muodollisen tulkinnan aiheuttamia ongelmia Tutkielman tarkoituksena on siten selvittää vallitseva oikeustila sen suhteen, mihin kaikkiin toimiin yrityskaupan osapuolet voivat ryhtyä ennen kilpailuviranomaisen hyväksyvää päätöstä. Tässä tutkielmassa käytetty metodologinen lähestymistapa on lainoppi. Analyysi rakentuu perusteelliseen EUT:n oikeuskäytännön, sulautuma-asetuksen, oikeuskirjallisuuden sekä artikkelien ja komission päätöksien ja suuntaviivojen tulkintaan.
  • Mäntylä, Tiina (2016)
    Tutkielman aiheena on vierasvelkapanttauksen käyttö osakekaupan rahoituksen yhteydessä. Tutkielmassa tarkastelen sitä, millä edellytyksillä osakekaupassa ostettava yhtiö eli kohdeyhtiö voi antaa vierasvelkapantin ostajayhtiön yrityskauppaa varten ulkopuoliselta rahoittajalta saaman velan vakuudeksi. Pantin antamisessa on tällaisessa tilanteessa kyse vierasvelkapanttauksesta. Tutkimuksessa vierasvelkapantinantajana on suomalainen osakeyhtiö, joten pantinantoa rajoittavat useat osakeyhtiölain (21.7.2006/624, jäljempänä OYL) säännökset. Tutkin vierasvelkapanttausta ensinnäkin OYL 13:10:n rahoitusapukiellon valossa. Rahoitusapukielto asettaa rajoituksia pantin antamiselle osakekaupan yhteydessä. Kun vierasvelkapantti annetaan yrityskaupassa osakkeiden oston jälkeen, tapahtuu vierasvelkapantin antaminen konsernissa. Tarkastelen tutkielmassa yrityskaupan myötä syntyvän konsernisuhteen vaikutusta vierasvelkapantinantoon yrityskaupan yhteydessä. Tarkastelen tutkielmassa vierasvelkapanttausta lisäksi yhtiön toiminnan tarkoitusta sääntelevän OYL 1:5:n ja johdon lojaliteettivelvollisuutta sääntelevän OYL 1:8:n sekä yhtiöoikeudellisen yhdenvertaisuusperiaatteen näkökulmasta. Kaikki edellä mainitut säännökset rajoittavat osaltaan kohdeyhtiön mahdollisuutta antaa vierasvelkapantti yrityskaupan yhteydessä, ja ne tulee ottaa vierasvelkapantinannossa huomioon. Tarkastelen tutkielmassa myös kunkin edellä mainitun OYL:n säännöksen osalta sitä, mitä seuraa, jos vierasvelkapantti katsotaan annetuksi säännöksen vastaisesti. Tarkoitukseni on selvittää, onko vierasvelkapanttaus pantinantajayhtiötä ja vakuudensaajaa sitova vai onko vierasvelkapanttaus tällaisessa tilanteessa näitä tahoja sitomaton.
  • Lindroos, Tuomas (2017)
    Yrityskaupan onnistumisen varmistamiseksi kaupan kohde tarkastetaan ennen kaupan toteuttamista. Tällainen tarkastaminen vaatii erityisasiantuntemusta ja ostajaosapuoli teettää hyvin yleisesti ulkopuolisilla asiantuntijoilla niin sanotun due diligence -tarkastuksen, jonka tarkoituksena on antaa ostajalle selkeä ja oikea kuva kaupan kohteesta mukaan lukien siihen liittyvistä vastuista ja riskeistä. Viimeisinä vuosikymmeninä tietoisuus ympäristön pilaantumisesta ihmisten ja yritysten toiminnan seurauksena on kasvanut merkittävästi. Samalla tämä on johtanut ympäristönsuojelullisten säädöksien määrän ja niissä toiminnanharjoittajille ja muille tahoille asetettujen erilaisten velvoitteiden ja vastuiden selvään kasvuun. Nykyään merkittävä tarkastettava osa-alue yrityskaupoissa onkin kaupan kohteen ympäristölainsäädännöstä aiheutuvien velvoitteiden noudattamista ja ympäristön pilaantumiseen liittyviä riskejä ja vastuita koskeva tarkastus (environmental due diligence), jäljempänä EDD-tarkastus. Erityisesti ympäristön pilaantumiseen liittyvät riskit ja vastuut voivat osoittautua oikeudellisesti ja taloudellisesti erittäin merkittäviksi, minkä johdosta on tärkeää selvittää ja huomioida ne kaupantekotilanteessa. Tutkielmassa tarkastellaan kuviteltua tilannetta, jossa yrityskaupan kohteena on teollista toimintaa harjoittanut yritys tai yrityksen liiketoiminta. Kaupan kohteen harjoittama toiminta on aiheuttanut tai saattanut aiheuttaa kauppaan sisältyvän kiinteistön/kiinteistöjen maaperän tai pohjaveden pilaantumista ja ympäristövahinkoja kolmansille osapuolille. Selvittääkseen ja varautuakseen kauppaan liittyviin ympäristövastuuriskeihin, teettää kaupan ostajaosapuoli ulkopuolisella asiantuntijayrityksellä kaupan kohteen EDD-tarkastuksen. Tutkielmassa selvitetään, mikä oikeudellinen merkitys EDD-tarkastuksen suorittamisella on yrityskaupan ostajaosapuolelle. EDD-tarkastuksen oikeudellista merkitystä arvioidaan ympäristölainsäädännössä sekä kauppalaissa (355/1987) ja maakaaressa (540/1995) ostajalle asetettujen selonotto- ja tarkastusvelvollisuuksien täyttämisen kannalta. Tutkielmassa selvitetään myös, millaisia yleisiä velvollisuuksia EDD-tarkastuksen toimeksisaajalla on toimeksiantajaansa kohtaan sekä millaisin edellytyksin ja millaisista vahingoista toimeksisaaja voi joutua toimeksiantajaansa kohtaan vahingonkorvausvastuuseen suorittamansa EDD-tarkastuksen perusteella. Lisäksi tutkielmassa arvioidaan EDD-tarkastusta riskienhallintakeinona suhteessa yrityskaupan ostajaosapuolen kaupan kohteeseen liittyviin ympäristöriskeihin.
  • Nykänen, Assi (2016)
    Liikesuhteissa solmittavat kiinteistön kaupat toteutetaan lähes poikkeuksetta anglosaksisesta oikeusjärjestelmästä omaksutulla yrityskauppasopimusrakenteella. Anglosaksisessa yrityskauppasopimusrakenteessa osapuolten väliseen riskien jakamiseen vaikuttavat erityisesti kaupan kohteelle suoritettava due diligence -tarkastus, myyjän antamat vakuutukset ja takuut sekä korvausvastuulausekkeet. Vaikka kiinteistön kauppa toteutetaan anglosaksisesta oikeusjärjestelmästä omaksutulla yrityskauppasopimusrakenteella, sovelletaan kauppaan tästä huolimatta maakaarta. Virhevastuu ja kaupan osapuolten vastuun jakautuminen rakentuu anglosaksisessa yrityskauppasopimuksessa kuitenkin täysin päinvastoin kuin maakaaressa. Maakaari on pääosin tahdonvaltainen, mutta siltä osin kuin on kyse maakaaren pakottavista normeista, osapuolet eivät voi niistä sopia toisin. Maakaaren 2:9.2:ssa säädetään siitä, ettei ostajan maakaaren 17–34 §:n mukaisia oikeuksia voida rajoittaa kuin sopimalla yksilöidysti siitä, miten ostajan asema poikkeaa laissa säädetystä. Toisin sanoen maakaaren 2:9.2:ssa säädetään myyjän vastuunrajoitusehdoilta edellytettävästä yksilöintivaatimuksesta. Yksilöintivaatimusta ei voi sivuuttaa edes kahden elinkeinonharjoittajan välillä toteutetussa kiinteistön kaupassa. Tutkielmassa pyritään vastaamaan kysymykseen, voiko myyjä yrityskauppasopimusrakenteella rajoittaa pätevästi vastuutaan maakaaren määrämuodossa myydyn kiinteän omaisuuden osalta. Toisena tutkimuskysymyksenä on kysymys siitä, täyttävätkö yrityskauppasopimusrakenne tai yksittäiset sopimuslausekkeet maakaaressa vastuunrajoitusehdolle asetetun yksilöintivaatimuksen. Tutkimuskysymyksiä lähestytään asettamalla niin sanottu perinteinen kiinteistön kauppa vastakkain anglosaksisen yrityskauppasopimusrakenteen kanssa. Rakenteen avulla pyritään osoittamaan perinteisen kiinteistön kaupan ja anglosaksisen yrityskauppasopimusrakenteen erilaiset periaatteelliset lähtökohdat ja niiden vaikutus virhevastuun rakentumiseen ja vastuun rajoittamiseen. Suomalaisessa oikeusjärjestelmässä ei tunneta due diligence -tarkastusta, eikä myyjän antamia vakuutuksia tai takuita. Due diligence ymmärretään lähtökohtaisesti ostajalähtöiseksi prosessiksi. Myyjän antamat vakuutukset ja takuut puolestaan anglosaksisessa yrityskauppasopimusmallissa rajaavat myyjän vastuun myyjän vakuutuksiin ja takuisiin. Korvausvastuulausekkeissa puolestaan rajoitetaan myyjälle vakuutusten ja takuiden rikkomisesta seuraavaa vastuuta siirtämällä vastuuta ostajan kannettavaksi. Yrityskauppasopimusrakenteen osalta perehdytään tarkemmin kuhunkin osapuolten vastuuta jakavaan seikkaan. Perinteisessä kiinteistön kaupassa myyjän tulee antaa ostajalle tietoa tiedonantovelvollisuutensa nojalla. Myyjälle on maakaaressa asetettu tiedonantovelvollisuuden ohella selonottovelvollisuus. Ostajalla on kiinteistön kaupassa selonottovelvollisuus, joka pääasiallisesti tarkoittaa ostajan kiinteistön ennakkotarkastusvelvollisuutta. Kiinteistön kaupan vastuunrajoitusehtojen osalta tutkielmassa huomio kiinnittyy erityisesti elinkeinonharjoittajien välisiä vastuunrajoitusehtoja koskeviin ratkaisuihin KKO 2012:72 ja KKO 2012:1, joiden myötä elinkeinonharjoittajien välisissä käytettäviä vastuuta rajoittavia ehtoja arvioidaan. Tutkielmassa havaitaan ensinnäkin, ettei yrityskauppasopimusrakenne rajoita myyjän vastuuta samalla tavoin kuin anglosaksisessa oikeusjärjestelmässä. Tutkielman keskeisin huomio on, että anglosaksisessa muodossa toteutettu due diligence -tarkastus tulee toteuttaa myyjälähtöisesti, jotta maakaaressa myyjälle asetettu tiedonanto- ja selonottovelvollisuus tulisi täytetyksi. Myyjän vastuuta rajoittavien sopimuslausekkeiden pätevyyden arvioinnissa myyjän huolellisuuden arvioiminen korostuu. Myyjän kaupan kohteesta antamat vakuutukset ja takuut vaikuttavat erityisesti virheen salaisuuden arviointiin. Vakuutukset ja takuut ensi sijassa osoittavat osapuolten kaupantekohetken riidattomia seikkoja.
  • Puisto, Aarne (2020)
    Kilpailuoikeuteen kohdistuu 2020-luvulle tultaessa merkittäviä haasteita. Digitalisaation myötä markkinoista on tullut nopeammin muuttuvia, ja etenkin markkinavoiman arvioiminen alustamarkkinoilla on osoittautunut haasteelliseksi. Nopeasti muuttuvat markkinat ovat haaste etenkin yrityskauppavalvonnalle, jossa yritysjärjestelyiden kilpailuvaikutuksia arvioidaan ennakollisesti. Yrityskauppavalvonta eroaa muusta kilpailuoikeudesta ennakkovalvonnan lisäksi myös tiukkojen käsittelymääräaikojensa vuoksi. Valvonta Euroopan unionissa (”EU”) on toteutettu kaksiportaisesti: Euroopan komissiolla on yksinomainen toimivalta unioninlaajuisten keskittymien tutkimiseen ja jäsenvaltioilla on Luxemburgia lukuun ottamatta kansallinen yrityskauppojen valvontajärjestelmä. Kilpailuoikeuden pyrkiessä vastamaan sen kohtaamiin uusiin haasteisiin lopputulos voi olla vaikeasti ennakoitavissa. Vuosien varrella varsin joustaviksi osoittautuneet kilpailunormit ovatkin herättäneet keskustelua siitä, tulkitaanko oikeusvarmuuden periaatetta johdonmukaisesti EU:n kilpailuoikeudessa muuhun EU-oikeuteen nähden. Oikeusvarmuuden periaate edellyttää oikeusjärjestykseltä ja viranomaistoiminnalta erityisesti ennakoitavuutta. Tämä on oikeuskirjallisuudessa yhdistetty oikeusvarmuuden muodolliseen ulottuvuuteen. Ennakoitavuuden lisäksi oikeusvarmuuden on katsottu edellyttävän myös päätösten hyväksyttävyyttä. Tätä on kutsuttu oikeusvarmuuden periaatteen aineelliseksi ulottuvuudeksi. Tutkielmassa keskitytään vastaamaan kolmeen tutkimuskysymykseen. Ensimmäinen kysymys tutkii sitä, missä määrin kilpailuoikeutta voidaan pitää koherenttina muun EU-oikeuden kanssa. Tutkielmassa tehtävä kilpailuoikeuden koherenssin tarkastelu kytkeytyy erityisesti oikeusvarmuuden periaatteen ja tehokkuusperiaatteen välisen jännitteen ympärille. Kummankin periaatteen käsitteet ovat monitulkintaisia, minkä vuoksi vastaus ensimmäiseen tutkimuskysymykseen on väistämättä tietyssä määrin subjektiivinen. Tutkielmassa päädytään katsomaan, että kilpailuoikeus on mahdollista nähdä omana oikeudenalanaan, minkä vuoksi kilpailuoikeudessa periaatteille annettava painoarvo voi olla erilainen muuhun EU-oikeuteen nähden. Toinen tutkimuskysymys tarkastelee, millaisia mahdollisia haasteita yrityskauppavalvontaan Euroopan unionissa liittyy oikeusvarmuuden periaatteen kannalta tällä hetkellä. Tutkielmassa pidetään oikeusvarmuuden kannalta haasteellisena etenkin yrityskauppailmoitusten käsittelyjen kestoon liittyviä epävarmuustekijöitä. Sekä komission että Suomen yrityskauppavalvonnassa ilmoitusten käsitteleminen on viime vuosina vienyt aiempaa enemmän aikaa, mikä on yritysten kannalta ongelmallista. Kotimaisen yrityskauppavalvonnan osalta oikeustilaa pidetään epäselvänä niiden tilanteiden osalta, joissa Kilpailu- ja kuluttajavirasto (”KKV”) ilmoittaa yrityskauppailmoituksen olevan olennaisesti puutteellinen. Tällaisissa tilanteissa kilpailulain (948/2011) 26 §:n 1 momentin mukainen käsittelymääräaika ei olekaan alkanut kulua. Tutkielmassa päädytään esittämään, että kilpailulakiin tulisi sisällyttää määräaika, jonka puitteissa KKV:n on arvioitava, onko sille toimitettu ilmoitus olennaisesti puutteellinen. Kolmannessa tutkimuskysymyksessä arvioidaan tarvetta muuttaa Suomen yrityskauppavalvonnan soveltamisalaa. Tutkimuskohde on ajankohtainen, sillä työ- ja elinkeinoministeriön on määrä selvittää, olisiko yrityskauppavalvonnan säännöksiä syytä muuttaa. Tutkielmassa päädytään esittämään, että Suomen yrityskauppavalvonnan soveltamisalaa tulisi muuttaa. Tarpeelliseksi muutokseksi nähdään ensinnäkin jälki-ilmoitusvelvollisuuden sisällyttäminen yrityskauppavalvontasäännöksiin eli niin kutsutun otto-oikeuden antaminen KKV:lle. Sen nojalla KKV:n olisi mahdollista vaatia yrityskauppa ilmoitettavaksi myös sellaisissa tilanteissa, joissa yrityskauppavalvonnan pääsääntöiset liikevaihtorajat eivät ylity. Toisena yrityskauppavalvonnan soveltamisalaa koskevana muutoksena tutkielmassa esitetään, että Suomen yrityskauppavalvonnan nykyiset liikevaihtorajat tulisi yhdenmukaistaa muiden Pohjoismaiden kanssa. Tällöin myös Suomessa yrityskaupan osapuolten yhteenlaskettua liikevaihtoa laskettaessa merkityksellistä olisi ainoastaan osapuolille kansallisesti kertynyt liikevaihto nykyisen maailmanlaajuisen liikevaihdon sijaan. Käytännössä tämä tarkoittaisi nykyisen 350 miljoonan euron liikevaihtorajan laskemista noin kolmannekseen.
  • Tavast, Mikko (2013)
    Tutkielmassa tarkastellaan yrityskiinnitykseen perustuvaa panttioikeutta yrityssaneerauksessa sekä yrityskiinnityksen alaisen omaisuuden arvon määrittämistä ja tulkitaan yrityssaneerauslain esitöistä ilmenevää lainsäätäjän tahtoa sekä saneeraus- ja hovioikeuskäytäntöä tavoitteena muodostaa kanta siihen, minkä menetelmän mukaan vakuusomaisuuden arvo tulisi yrityssaneerauksessa määritellä. Tutkielman teoreettinen tausta on lainopillinen ja rakentuu Aulis Aarnion ja Kaarle Makkosen edustaman analyyttisen oikeusteorian varaan. Teoreettisessa lainopissa tavoite on oikeussäännöksiä systematisoimalla muodostaa kokonaiskuva ja hahmottaa olennaiset kysymykset. Praktinen lainoppi vastaa epäselvän oikeussäännön tapauksessa nousevaan tulkinnan tarpeeseen. Tulkinnan lähtökohdat ovat positiivisessa oikeudessa sellaisena kuin se tosiasiallisesti ilmenee. Kirjoitettu laki on samalla sekä tutkimuksen kohteena että perusta normiväitteille. Praktisessa lainopissa tavoitellaan ja edellytetään tulkintakannanottoa, jonka tulee olla aineellisesti ja rationaalisesti hyväksyttävä sekä sellainen, että oikeusyhteisön enemmistö voi sen hyväksyä. Suojattavia intressejä ovat oikeusturva ja ratkaisujen aineellinen oikeudenmukaisuus, joten myös arvoilla on vaikutusta tulkintakannanottoon. Menetelmä on argumentatiivinen, ja keskiössä on perusteluiden vakuuttavuus. Lainopissa lähtökohtana on perinteisen oikeuslähdeopin hierarkia. Arvostamiskysymykseen ei ole korkeimman oikeuden ratkaisua, joten oikeuskäytännön osalta ongelmaksi nousee hovioikeuskäytännön merkitys oikeuslähteenä. Aarnion mukaan oikeuslähteiden arvo ei ole niinkään hierarkiassa vaan perusteluiden vakuuttavuudessa. Oikeuslähteiden tulkinnassa lähdetään oikeudellisen ratkaisutoiminnan päättelymalleista sekä punninnasta, joka on tarpeen oikeusaukkotilanteessa. Tällöin ratkaistava asia on käsiteltävä kokonaistaustaansa vasten, jolloin pohdittavaksi tulee mm. lain tarkoitus ja tarkoituksenmukaisuuskysymykset. Yrityssaneerauksessa velkojien etuihin voidaan puuttua saneerausohjelmassa toteutettavilla velkajärjestelyillä, joista vahvin on velan pääoman leikkaaminen. Vakuusvelaksi katsottava velka on suojattu pääoman leikkaamiselta, mutta vain siltä osin kuin vakuuden arvo riittää kattamaan vakuusvelan vähennettynä rahaksimuuttokustannuksilla. Näin ollen vakuusvelkojan etuun vaikuttaa keskeisesti se, minkä arvoiseksi vakuus arvostetaan ja mitä katsotaan rahaksimuuttokustannuksiksi. Yrityssaneerauksessa vakuuden arvo määritellään sen mukaiseksi, millainen se olisi arvostamishetkellä tapahtuvassa hypoteettisessa realisoinnissa. Yrityskiinnitykseen perustuvan vakuuden arvo on vaikea määritellä vakuuden erityisen luonteen vuoksi. Panttioikeuden kohteena on yrityksen liiketoiminnassa käyttämä lähes yksilöimätön irtain omaisuus, jonka hallinta ja määräysvalta pysyvät velallisella. Panttioikeus lakkaa normaalissa luovutustilanteessa. Täten vakuuden arvo vaihtelee sitä mukaa, kun kiinnityksen piiristä poistuu omaisuutta ja kun sen piiriin tulee lisää omaisuutta. Vakuudenhaltijan riskiä lisää se, ettei yrityskiinnitykseen kohdistuvan panttioikeuden suoma etuoikeus kata vakuuden koko arvoa. Lakiin on tietoisesti jätetty aukko arvostamiskysymyksen osalta. Oikean arvostamismenetelmän valinnasta vallitsee epäselvyys. Vallalla ovat konkurssilikvidaatioarvoon perustuva arvostamismenetelmä ja liiketoiminnan jatkumiseen perustuva going concern -periaatteen mukainen menetelmä. Saneerausohjelman laativa selvittäjä ratkaisee arvostamiskysymyksen yhteistoiminnassa velkojien ja mahdollisesti asiantuntijoiden kanssa. Velkoja-autonomiaa ja selvittäjän toimintaa rajoittaa edellytys toimia puolueettomasti ja tasapuolisesti yhtäkään velkojaa tai velkojaryhmää suosimatta tai syrjimättä. Arvostamiskysymykseen liittyviä ongelmia ovat arvostamismenetelmästä vallitseva epäselvyys, saneeraus- ja oikeuskäytännön vaihtelevuus, rahaksimuuttokustannusten tulkinta sekä se, että selvittäjän suorittamaa arvostamista on vaikea riitauttaa. Myös selvittäjän kokemattomuus tai osaamisen puute on koettu ongelmaksi. Eri menetelmillä voidaan päätyä merkittävästi toisistaan poikkeaviin vakuusarvoihin, mikä muodostaa riskin sekä vakuusvelkojille että tavallisille velkojille. Tutkielmassa muodostetaan kannanotto siitä, mitä arvostamismenetelmää tulisi käyttää, analysoimalla lainsäätäjän tahtoa, oikeuskäytäntöä ja oikeuskirjallisuutta. Kannanoton mukaan arvostamismenetelmän valinnassa on käytettävä saneerauksen ominaispiirteet huomioivaa harkintaa ja tilanneherkkyyttä ottaen huomioon velkojien tasapuolisen kohtelun periaate. Silloin kun se on mahdollista, arvostamisessa tulisi käyttää konkurssilikvidaatioarvon ja going concern -arvon välimuotoa, jossa rahaksimuuttokustannukset sisältävät realisointikustannukset siltä osin kuin ne koituisivat tosiasiallisista realisointitoimista.
  • Aarto, Lotta (2023)
    Tutkimuksessa tarkastellaan yrityskohtaista työehdoista sopimisen mallia metsäteollisuudessa ja teknologiateollisuudessa. Tutkimuksessa selvitetään, minkä vuoksi työnantajapuoli päätti näillä toimialoilla siirtyä yrityskohtaiseen sopimiseen ja miten muutoksiin työntekijäpuolella reagoitiin. Oikeudellisesti tutkimuksen keskeisimmät kysymykset liittyvät yrityskohtaisen sopimisen osapuoliasetelmaan ja lainsäädäntövaltuuksiin. Yrityskohtaisen työehtosopimuksen osapuolina ovat tällä hetkellä yritys ja valtakunnallinen työntekijöiden liitto, jolloin neuvottelu- ja sopimustasapaino on usein epätasapainoinen yrityksen näkökulmasta. Yrityskohtaisen sopimisen lainsäädäntövaltuudet ovat suppeammat valtakunnalliseen sopimiseen verrattuna, koska yritysten työlainsäädännöstä poikkeamisen mahdollisuuksia on rajoitettu. Yritysten sopimusvapauden rajoittaminen perustuu olettamalle siitä, että työntekijäpuoli on sopimisessa heikompi osapuoli. Näin ei kuitenkaan tällä hetkellä ole valtakunnallisen ammattiliittojen toimiessa yritysten sopijakumppaneina. Koska työntekijöiden suojaan liittyviä perusteita yrityskohtaisen sopimisen valtuuksien rajoittamiselle ei ole, lainsäädäntöä tulisi muuttaa siten, että yrityskohtaisella työehtosopimuksella voitaisiin sopia toisin samoista työlainsäädännön säännöksistä, joista toisin sopiminen on nyt mahdollista ainoastaan valtakunnallisilla työehtosopimuksilla.
  • Wiitasalo, Daniela (2023)
    Vallitsevalla ympäristökriisin aikakaudella ja ympäristötietoisuuden kasvaneen merkityksen seurauksena yritystoiminnan yhteiskunnalliseen vaikutukseen liittyvät kysymykset ovat yhä ajankohtaisempia. Yrityksissä tapahtuvan ympäristörikollisuuden kontrollointi rikosoikeuden keinoin on yhä ratkaisematon haaste, jonka selättämiseksi on olennaista omaksua uudenlaisia lähestymistapoja. Yrityksissä tapahtuvien rikosten selittämisessä ymmärretään yhä paremmin sosiaalisten tekijöiden merkitys yksilön päätöksentekoon. Yrityksessä näitä sosiaalisia tekijöitä ilmentää yrityskulttuuri. Yrityskulttuurin ja yrityksissä tapahtuvien ympäristörikosten välistä suhdetta ei ole kotimaisessa oikeuskirjallisuudessa tutkittu. Yrityskulttuurin lähemmän tarkastelun avulla on mahdollista kiinnittää huomiota prosesseihin, jotka johtavat yrityksissä tapahtuviin väärinkäytöksiin, mikä mahdollistaa rikosten ja ympäristövahinkojen ennaltaehkäisemisen. Tutkielmassa tutkitaan kriminologisella ja kriminaalipoliittisella metodilla sitä, mitkä tekijät yrityskulttuurissa selittävät yrityksissä tapahtuvia ympäristörikoksia. Yritystoiminnan puitteissa tapahtuvat ympäristörikokset paikannetaan tutkielmassa osaksi talousrikoksia. Tutkielmassa tarkastellaan ensin kriminologisen, sosiaalipsykologisen ja sosiaaliantropologisen tutkimustiedon pohjalta yritysrikosten taustalla vaikuttavia tekijöitä. Jotta rikokseen päätyviä sosiaalisia prosesseja on mahdollista tarkastella niiden syntyjuurilta lähtien, tutkielmassa keskitytään analysoimaan sääntöjen rikkomista laajassa merkityksessä eli lainvastaista sekä muiden lainkaltaisten normien, sääntöjen ja yleisten moraalikäsitysten vastaista käytöstä. Tutkielmassa tullaan siihen johtopäätökseen, että yrityksessä tapahtuvalle sääntöjen rikkomiselle altistavat kulttuuriset tekijät ovat seurausta usean samanaikaisen sosiaalisen prosessin vuorovaikutuksesta. Nämä sääntöjen rikkomiselle altistavat tekijät on jaoteltu tutkielmassa sääntöjen rikkomista normalisoiviin, mahdollistaviin ja haittaaviin sekä sääntöjen ja havaittavien normien välistä ristiriitaa ilmentäviin tekijöihin. Tämän jälkeen arvioidaan ja havainnollistetaan näiden kulttuuristen tekijöiden ilmenemistä tapausesimerkin avulla. Tapausesimerkkinä on öljy-yhtiö BP, jonka yrityskulttuuria analysoidaan Deepwater Horizon -öljykatastrofia edeltävänä aikana sekä onnettomuuden jälkipuinnin aikaan.
  • Äimälä, Maria (2019)
    Vuoden 1946 työehtosopimuslain säätämisen jälkeen Suomen elinkeinorakenne ja myös työnantaja- ja työntekijäliittojen rakenteet ovat muuttuneet varsin paljon. Palvelualojen merkitys on kasvanut huomattavasti, ja on syntynyt kokonaan uudenlaisia toimialoja. Tämän seurauksena toimialojen väliset rajat ovat osittain hämärtyneet. Työnantaja- ja työntekijäpuolella on tapahtunut useita liittojen fuusioita, minkä seurauksena työntekijäpuolen liitot solmivat työehtosopimuksia yhä useamman työnantajaliiton kanssa ja työnantajapuolen liitot vastaavasti yhä useamman työntekijäliiton kanssa yhä useammalle alalle. Edellä mainituista syistä työnantajan voi olla joskus vaikeaa hahmottaa, minkä toimialan työehtosopimuksen piiriin työnantajan toiminta kuluu ja mihin liittoon työnantajan pitäisi järjestäytyä. Toimialojen ja soveltamisalojen rajojen ollessa häilyviä, työnantajalle voi syntyä mahdollisuus tai velvollisuus vaihtaa työehtosopimusta. Tässä tutkielmassa lähestytään mahdollisia työehtosopimuksen vaihtamistilanteita selvittämällä aluksi työehtosopimuksen pätevyyden ja sovellettavuuden sääntöjä, jotka samalla määrittävät työehtosopimuksen vaihtamisen rajoja. Tämä osa tutkimuksesta nojautuu vahvasti lainopin metodiin, sillä asiaa tutkitaan nykyisen lainsäädännön ja oikeuskirjallisuuden valossa. Työehtosopimuksen pätevyyden ja sovellettavuuden periaatteiden tutkimisen lisäksi tutkielmassa pohditaan, millaisissa tilanteissa toiminta tai toimiala voisi muuttua sen verran, että mahdollisuus tai velvollisuus vaihtaa työehtosopimusta voisi tulla ajankohtaiseksi, ja nostetaan esiin aloja, jotka joko ovat kohdanneet muutoksia tai voisivat olla muutokselle erityisen alttiita. Vaihtamistilanteet ryhmitellään työnantajan toiminnan, toimintaympäristön tai toimialan piirissä tapahtuneiden muutosten seurauksiksi. Muutoksia ja työehtosopimuksen vaihtamista tarkastellaan sekä kollektiivisella että yritystasolla. Koska tutkimuksen kohteena on aktiivinen, erilaisten toimenpiteiden, kuten järjestäytymisen muuttamisen myötä suoritettava työehtosopimuksen vaihtaminen, tutkielmassa pysytellään normaalisitovuuden kentässä, eikä yleissitovuuskenttään keskitytä kuin muutaman ongelmakohdan osalta. Muutostilanteiden tarkastelussa hyödynnetään sekä lainopin metodia että laadullista metodia, jonka päälähteenä toimivat työmarkkinajärjestöissä työskentelevien asiantuntijoiden kanssa käydyt teemahaastattelut. Tutkielman keskeinen johtopäätös on, että mahdollisuus vaihtaa työehtosopimusta kytkeytyy vahvasti työehtosopimuksen soveltamisalamääräyksiin, koska soveltaakseen työehtosopimusta työnantajan täytyy toimia työehtosopimuksen soveltamisalalla. Soveltamisalojen laajentuessa ja niiden rajojen hämärtyessä olisi tärkeää määritellä työehtosopimusten soveltamisalojen rajat kollektiivisesti mahdollisimman selkeästi. Lähdeaineistona on käytetty pääasiallisesti kirjallisuutta, virallisaineistoa, työehtosopimuksia sekä haastattelututkimusta, johon on osallistunut kahdeksan työmarkkinajärjestöä.