Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Competition law"

Sort by: Order: Results:

  • Lampiranta, Samu-Ville I.G.; Lampiranta, Samu-Ville I.G. (2023)
    The main research question of this thesis is what implications deregulating the Finnish gambling monopoly could have in terms of competition in the gambling industry, and in terms of player protection. I will examine the current state of the gambling monopoly in Finland, how it came to be, and where it is headed. It examines the potential consequences of deregulating the monopoly on the industry, with a focus on competition and responsible gambling practices. The research aims to analyze the legal frameworks governing the gambling industry and its socio-economic effects. I will also propose new ways in which the gambling industry could evolve to become better for companies and players. The study scrutinizes the legal standing of the monopoly and whether it fulfills the requirements set for monopolies in the EU law. I will also discuss controversial business practices of Veikkaus, such as aggressive advertising strategies. In addition, I will explore alternative approaches for a more competitive market. To gain insights into potential policy changes, I will compare Finnish gambling regulations to those of other Nordic countries, Sweden, Norway, and Denmark. These comparisons highlight the different degrees of market liberalization and player protection measures adopted by these countries. My conclusion is that as there is no de facto monopoly anymore, there is also no justification to treat it as such. Holding on to the monopoly violates EU competition rules and harms the players and the state. Establishing a new legal regime to control gambling would also give Finland a chance to become a leader in player protection practices.
  • Hotta, Vanessa (2021)
    Ilmiö joukkoviestintämarkkinoiden keskittymisestä ja uusien teknologien aiheuttamista muutoksista media-alalle on maailmanlaajuinen; osa mediataloista on lakkauttanut toimintansa kokonaan, kun taas osa yrityksistä on myyty suuremmille kilpailijoille tai muille alan toimijoille. Tämä on johtanut suurien, eri aloilla toimivien monialayritysten syntymiseen ja vähentänyt markkinoilla toimivia yrityksiä. Kehitys on havaittavissa myös Suomessa: esimerkiksi vuonna 2016 päivälehtiä oli 30 vähemmän kuin kymmenen vuotta aikaisemmin. Maaliskuussa 2020 sanomalehtien keskittymiskehitys kulminoitui, kun Sanoma Oyj osti Alma Media Oyj:n paikallislehdet, mikä herätti julkista keskustelua siitä, uhkaako yrityskauppa Suomen median monimuotoisuutta. Kilpailu- ja kuluttajavirasto kuitenkin (KKV) jätti kysymykset median monimuotoisuudesta huomioimatta vedoten kilpailulain asettamien toimivaltarajojen lisäksi Euroopan komission viimeaikaiseen tapauskäytäntöön, jossa kysymyksiä yrityskauppojen vaikutuksista median monimuotoisuudelle pidetään kilpailuoikeuden alaan kuulumattomina. Tämä opinnäytetyö tutkii Euroopan unionin (EU) kilpailuoikeuden suhdetta median monimuotoisuuteen liittyviin kysymyksiin. Tutkimus osoittaa, että vaikka komission viimeaikainen tapauskäytäntö on keskittynyt yrityskauppojen taloudellisiin vaikutuksiin – antaen painoarvoa erityisesti hintakilpailulle – komissio on aikaisemmin antanut painoarvoa myös median monimuotoisuutta käsitteleville seikoille. Koska EU:lla ei ole toimivaltaa antaa kulttuurialaan liittyviä säännöksiä, on ensisijainen vastuu median monimuotoisuuden suojelusta kuitenkin jäsenvaltioilla. Kun huomioon otetaan kilpailusääntöjen joustavuus ja monimuotoisen median merkitys demokratialle, joka on yksi EU:n perusarvoista, tukee teleologinen laintulkinta kuitenkin myös median monimuotoisuusnäkökulmien huomioonottamista myös kilpailuanalyysissä. Lisäksi EU:n kilpailusäännöissä huomioidaan hinnan olevan vain yksi kilpailuparametreistä mm. tuotteen laadun ohella. Tämä puolestaan mahdollistaisi sen arvioimisen, heikentääkö yrityskauppa mediamarkkinoilla olevien tuotteiden laatua. Opinnäytetyö ottaa myös kantaa laajempaan keskusteluun siitä, tulisiko niin kutsuttuun yleiseen etuun (public interest) liittyviä kysymyksiä käsitellä kilpailuoikeudellisessa analyysissä. Keskeinen argumentti on, että vaikka nykyinen, vahvasti hintakilpailuun perustuva analyysi ei palvele kuluttajia parhaalla mahdollisella tavalla, ei kilpailuoikeutta ole tarkoituksenmukaista käyttää ensisijaisena keinona median monimuotoisuuden suojelussa. Kilpailuoikeuden vallalla olevia menetelmiä ja käytäntöjä olisi kuitenkin suotavaa uudistaa siten, että ne ottavat jokaisen markkinan erityispiirteet huomioon. Media-alalla tämä tarkoittaa esimerkiksi sen huomioimista, ettei hinta ole keskeinen kuluttajaa ohjaava tekijä. Tämä tukisi mahdollisesti myös median monimuotoisuuden säilymistä ja palvelisi kuluttajien hyvinvointia nykyistä staattista analyysiä paremmin. Media-ala tarvitsee kuitenkin säilyäkseen tuekseen myös erityislainsäädäntöä, mikä on kilpailuoikeutta tarkoituksenmukaisempi keino vastata median monimuotoisuutta koskeviin uhkiin, vaikka kilpailuoikeutta voidaan käyttää erityislainsäädännön tukena.
  • Addiscott, Kate (2022)
    More and more often in the digitalised world, consumers come into contact with undertakings operating within the zero-price market. That is, where the product or service is offered to the consumer at a price of zero. Examples of zero-priced markets are numerous, from shopping malls, to social media and credit cards. This market type is not an insignificant one, with Facebook and Google, two of the largest internet companies offering zero price goods, having a market capitalisation of $1,645 billion as of June 2020. The topic of data driven digital zero-price markets has been receiving increasing amounts of attention in recent years. The OECD, Commission, national competition law authorities and academics have increasingly been considering this market type. It is often said that the consumer pays to use these digital services with their person data. In online transactions, essentially all transactions require at least some disclosure of the user’s personal data. This personal data is highly valuable to undertakings, with companies willing to receive consumers data instead of being paid by them with money. Overall, the question which I pose is whether EU competition law can deal with the unique characteristics of these digital zero-price markets. The economic and consumer welfare grounding of Article 102 means that it is adaptable to zero-price markets, and the special characteristics of zero-price markets are to an extent already considered in a competition law analysis. This market type is unique and significantly different to the traditional market types that EU competition law has been faced with in the past. For one, these markets operate largely on the digital sphere, meaning that they are characterised by competition for the market, exceedingly fast innovation and unique barriers to entry. These markets are multisided, with consumers, advertisers, merchants and the undertaking all operating on unique parameters but interacting with one-another. Finally, the goods/services are provided at zero-price, which traditional economic analysis struggles to adapt to, whilst consumers are faced with alternative costs through their attention and information (data) and reduction of quality. The Google Search (Shopping) case shows these characteristics in action, and demonstrates the challenges which EU competition law faces when applied to this market type. It also shows the current capabilities of the law in dealing with this market type. There are ways that the law can be adapted, utilising new tests which focus on other cost parameters than price, putting more weighting on factors other than monetary price and looking at different competitive parameters such as quality. This thesis does not seek to criticise EU competition law as a whole. It is limited to considering specifically digital zero-priced markets. It is concluded that more can be done to ensure that its unique characteristics can be included in a competition law analysis. In this respect, the EU can become a leader, laying the groundwork for the future competition law treatment of these undertakings, and ensuring that it is properly recognised that consumers can face competitive harms even if it is not based upon a monetary price.