Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "suullinen käsittely"

Sort by: Order: Results:

  • Heikkinen, Jemina (2022)
    Tutkimuksessa käsitellään suullisen käsittelyn järjestämisen edellytyksiä veroasioissa. Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 57 §:n mukaan hallintotuomioistuimessa voidaan järjestää suullinen käsittely. Verotusta koskevat asiat käsitellään hallintoprosessissa pääsääntöisesti kirjallisen selvityksen perusteella ja lisäksi hallintotuomioistuimet hylkäävät suurimman osan vaatimuksista, jotka koskevat suullisen käsittelyn järjestämistä veroasiassa. Suullisia käsittelyjä järjestetään kuitenkin vuosittain myös veroasioiden asiaryhmässä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, milloin veroasiassa on järjestettävä suullinen käsittely hallintotuomioistuimessa. Tutkimuksen metodi on lainopillinen. Suullinen käsittely turvaa osaltaan oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin toteutumisen ja sen järjestämiseen liittyvässä harkinnassa on otettava huomioon Euroopan ihmisoikeussopimuksen (SopS 19/1990) 6(1) artikla sekä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen asiaa koskeva oikeuskäytäntö. Oikeudenmukainen oikeudenkäynti turvataan myös Suomen perustuslaissa (731/1999) ja Euroopan unionin perusoikeuskirjassa (2012/C 326/02). Ihmisoikeustuomioistuin on antanut kolme Suomea koskevaa tuomiota, joissa verotukseen liittyvän asian on katsottu kuuluvan ihmisoikeussopimuksen 6(1) artiklan soveltamisalaan, kun asiassa oli määrätty verokorotus. Suullista käsittelyä koskevan vaatimuksen hylkääminen ei näissä tilanteissa kuitenkaan aina ole johtanut siihen, että ihmisoikeussopimuksen 6(1) artiklaa olisi loukattu, vaan arvio suullisen käsittelyn järjestämisvelvollisuudesta liittyy tapauksen tosiasiallisiin olosuhteisiin. Lisäksi korkein hallinto-oikeus on antanut kaksi vuosikirjapäätöstä, KHO 2007:67 ja KHO 2007:68, joissa veroasioihin liittyvää suullisen käsittelyn järjestämisvelvollisuutta on arvioitu suomalaisessa hallintoprosessissa ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännön perusteella. Helsingin hallinto-oikeus on myöntänyt tutkimusta varten tutkimusluvan. Tutkimuslupa koskee vuosina 2014–2021 annettuja Helsingin hallinto-oikeuden päätöksiä, joissa kysymys suullisen käsittelyn järjestämisestä on ollut ratkaistavana veroasiassa. Päätösten perusteella voidaan todeta, että edellytykset suullisen käsittelyn järjestämiselle veroasioissa vaikuttaisivat olevan olemassa lähtökohtaisesti niissä tilanteissa, joissa suullisen käsittelyn järjestämistä on vaadittu asian ratkaisun kannalta olennaisen ja epäselvän tosiseikan selvittämiseksi. Suullisella käsittelyllä tavoitellaankin konkreettisesti asian selvittämistä, eikä näin ollen suullista käsittelyä ole yleensä tarpeen järjestää, jos vaatimus suullisen käsittelyn järjestämisestä liittyy muuhun kuin tähän. Tästä syystä suullista käsittelyä ei myöskään ole tarpeen järjestää, jos esimerkiksi nimetyt todistajat eivät tosiasiassa ole sellaisessa asemassa, että heillä voisi olla epäselvän tosiseikan selvittämiseksi tarvittavaa tietoa tai jos heidän todistusteemoillaan ei ole yhteyttä epäselvään tosiseikkaan. Viime kädessä suullisen käsittelyn järjestämisvelvollisuus vaikuttaisi tutkimuksen perusteella määräytyvän tapauskohtaisen kokonaisharkinnan perusteella.
  • Partia, Ella (2022)
    Välimiesmenettely on tuomioistuimen ulkopuolinen riidanratkaisukeino, jossa voidaan selvittää ja ratkaista yksityisoikeudellisia riita-asioita. Välimiesmenettelyn yksi keskeisimpiä periaatteita on asianosaisautonomia. Välimiesten on asian käsittelyssä noudatettava, mitä asianosaiset ovat menettelystä sopineet. Jos asianosaiset eivät ole sopineet mitään tai eivät pääse yhteisymmärrykseen siitä, miten menettely on järjestettävä, on välimiehillä laaja harkintavalta, välimiesmenettelylain (VML) säännöksiä noudattaen ja ottaen huomioon tasapuolisuuden ja joutuisuuden vaatimukset, päättää asian käsittelyssä noudatettavasta menettelystä. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, onko välimiehillä oikeus määrätä suullinen käsittely järjestettäväksi virtuaalisena sellaisessa tilanteessa, jossa yksi osapuoli vastustaa tällaista käsittelyä. Tutkimuskysymystä lähestytään tarkastelemalla sitä, voiko tällainen menettely vaarantaa asianosaisen VML 22 §:ssä säädettyä oikeutta tarpeelliseen asianajotilaisuuteen. Aihetta lähestytään aluksi tarkastelemalla sitä, millä edellytyksin välimiesmenettelyssä voidaan järjestää suullinen käsittely. Välimiesmenettelylaissa ei ole nimenomaista säännöstä suullisen käsittelyn järjestämisestä, mutta ilman nimenomaista säännöstäkin, on suullinen käsittely usein järjestettävä, jos asianosainen sitä pyytää. Jos välimiehet eivät suostu asianosaisen pyyntöön, on riskinä, että asianosainen kokee, ettei hänelle ole varattu tarpeellista asianajotilaisuutta. Jos välimiesmenettelyssä on järjestetty suullinen käsittely, on se tyypillisesti järjestetty niin, että kaikki osapuolet ovat fyysisesti paikan päällä. Covid 19 -pandemian takia suullisia käsittelyitä on kuitenkin jouduttu järjestämään virtuaalisesti, jotta vaatimus menettelyn joutuisasta käsittelystä on saatu toteutettua. Mitään ongelmaa ei ilmene, jos kaikki osapuolet suostuvat virtuaaliseen käsittelyyn. Vastaavasti asianosaiset voivat sopia, ettei virtuaalista käsittelyä voida järjestää. Yhtä mieltä olevilla asianosaisilla on autonomiansa perusteella mahdollisuus päättää menettelyn järjestämisestä niin kuin haluavat. Ristiriita ilmeneekin vasta siinä tilanteessa, kun yksi asianosainen nimenomaan vastustaa virtuaalista menettelyä eli joudutaan tilanteeseen, jossa ei päästä yhteisymmärrykseen sovellettavasta menettelystä. Tämä ongelma kulminoituu VML 22 §:n tarkasteluun. Tutkielmassa tarkastellaan välimiehen harkintavallan ja tarpeellisen asianajotilaisuuden välistä suhdetta. Tarkoituksena on havainnollistaa, mitä tarpeellisella asianajotilaisuudella käytännössä tarkoitetaan, miten huolehditaan riittävän asianajotilaisuudesta varmistamisesta (virtuaalisessa menettelyssä) ja miten huomioidaan myös muut menettelyn intressit kuten riidan joutuisa käsittely. Lopuksi tutkielmassa tarkastellaan, miltä osin virtuaalinen käsittely, joka on järjestetty vastoin yhden osapuolen suostumusta voi johtaa moitekanteen menestymiseen VML 41.1 §:n 1 tai 4 kohdan nojalla. VML 41.1. §:n 1 kohtaa voidaan soveltaa tilanteessa, jossa välimiehet eivät noudata sitä, mitä asianosaiset ovat käsittelysopimuksessaan sopineet asian käsittelystä. Koska asianosaiset harvoin ovat laatineet nimenomaista käsittelysopimusta on VML 41.1. §:n 4 kohta tutkielman kannalta kiinnostavampi, eli tilanne, jossa välimiehet eivät ole varanneet asianosaiselle tarpeellista asianajotilaisuutta. Se, että moitekanne käytännössä menestyisi 4 kohdan perusteella, vaatii kuitenkin suhteellisen painavia perusteluja ja vakavia menettelyllisiä virheitä eikä virtuaalinen käsittely ainakaan sellaisenaan itsenäisenä perusteena johda välitystuomion kumoamiseen. Tarkastelun kohteena on myös ns. New Yorkin yleissopimus. Yleissopimuksen mukaan välitystuomion tunnustaminen ja täytäntöönpano voidaan evätä, jos asianosainen on ollut estynyt ajamasta asiaansa. Lähtökohtaisesti asianosainen on ollut estynyt ajamasta asiaansa vain tilanteissa, jossa on kyse vakavasta epäoikeudenmukaisuudesta tai radikaalisesta poikkeamasta tavanomaisista due process -vaatimuksista, joten lienee epätodennäköistä, että virtuaaliset menettelyt olisivat kategorisesti peruste välitystuomion täytäntöönpanon tai tunnustamisen epäämiselle New Yorkin yleissopimuksen nojalla. Tutkielman johtopäätöksenä todetaan, ettei virtuaalisiin suullisiin käsittelyihin jopa vastoin yhden osapuolen suostumusta sinänsä liity ongelmaa tarpeellisen asianajotilaisuuden näkökulmasta. Arvio tarpeellisen asianajotilaisuuden täyttymisestä on kuitenkin tehtävä aina tapauskohtaisesti. Ratkaisuksi esitetään, että välimiesmenettelylakiin lisättäisiin säännös suullisen käsittelyn järjestämisestä, jollainen useimpien maiden välimiesmenettelylakeihin sisältyykin ja lisäksi lisättäisiin säännös virtuaalisten käsittelyiden käytöstä suullisissa käsittelyissä.