Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by department "Institutionen för socialvetenskaper"

Sort by: Order: Results:

  • Pääkkönen, Petteri (2019)
    Tutkielman tarkoituksen on avata subjektiivisten arvostelmien ja objektiivisten markkinahintojen välistä suhdetta. Tutkielman aiheena toimii kysymys siitä, millainen on subjektiivisten arvostelmien ja objektiivisten markkinahintojen välinen suhde. Koska tämä on kysymyksenä hyvin laaja, käytännössä tutkimuskysymys on muodossa, millaisin ehdoin subjektiiviset arvostelmat voivat objektiivisiin markkinahintoihin välittyä. Tutkielman luonne on teoreettinen, mikä ilmenee selkeimmin tarkkarajaisen aineiston puuttumisena. Selkeän aineiston uupumisesta seuraavat metodologiset haasteet on tutkielmassa ratkaistu painottamalla käsitteiden määrittelyä. Tutkielman tutkimusmenetelmä nojaakin semioottiseen sosiologiaan, ideaalityyppiseen tutkimukseen ja käsiteanalyyttiseen lähestymistapaan. Tutkielman teoreettisena lähtökohtana toimii tiedonsosiologia, josta kumpuaa myös tutkielman tutkimuskysymys. Tiedonsosiologian keskiöön on tutkielmassa luettu kysymys siitä, kuinka subjektiivisista arvostelmista rakentuu objektiivinen todellisuus. Tutkielman tutkimuskysymys on muodostettu tätä kysymystä varioimalla. Subjektiivisia arvostelmia lähestytään tutkielmassa subjektiivisen arvoteorian kautta. Objektiivisia markkinahintoja taas tarkastellaan hintatasapainon ja täydellisten markkinoiden kautta. Näiden teorioiden välisistä ristiriidoista muodostuu tutkielman runko. Tutkielmassa objektiivisten markkinhintojen edellytykseksi katsotaan formaalin rationaalisuuden mukaisen toiminnan olemassaolo. Tutkielmassa oletetaan, että subjektiiviset arvostelmat on kyettävä määrällistämään rahassa, jotta ne voisivat välittyä markkinahintoihin. Tämä on myös tutkielman keskeisimipiä tutkimustuloksia. Tutkielmassa esitetään, että subjektiivisten arvostelmien välittyminen objektiivisiin markkinahintoihin riippuu subjektien kyvystä rahavälitteiseen kulutukseen. Keskeisimmäksi ehdoksi subjektiivisten arvostelmien välittymisessä objektiiviisiin markkinahintoihin määritellään palkkatyö.Tutkielman tutkimustulos ei sellaisenaan ole kovin yllättävä. On melko selvää, että varattomien yksilöiden mahdollisuudet vaikuttaa tuotantoon ovat heikommat kuin varakkaiden. Tutkimustuloksen sijaan tutkielman keskeiset huomiot liittyvätkin yleisesti subjektiivisten arvostelmien ja hintojen väliseen suhteeseen. Lisäksi tutkielmassa avataan markkinateorian suhdetta utilitrismiin ja luonnonoikeusteoriaan. Utilitarismi luetaan tutkielmassa keskeiseksi markkinataloutta oikeuttavaksi moraalifilosofiaksi. Tämän pohjalta tutkielman lopuksi esitetään muutamia ajatuksia markkinamekansimin, demokratian ja utilitarismin suhteesta.
  • Hietapakka, Laura (2014)
    Yhtenä sosiaali- ja terveysalan tulevaisuuden haasteista on työntekijöiden riittävyyden turvaaminen väestön palvelutarpeen kasvaessa. Tärkeimpinä tavoitteina on pidetty hoitotyöntekijöiden määrän lisäämistä ja alalla jo olevien työssä pysymisen ja hyvinvoinnin varmistamista. Merkittävä osa hoitotyössä Suomessa ja monissa muissa Euroopan maissa olevista työntekijöistä on aiemmissa tutkimuksissa harkinnut työpaikkansa tai jopa kokonaan hoitoalan jättämistä. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin työyksikön esimieheltä, työtovereilta sekä asiakkailta saadun arvostuksen ja työyksikköön samastumisen yhteyttä työpaikan vaihtoaikeisiin hoitotyöntekijöillä. Tutkimuksen teoreettisina viitekehyksinä toimivat sosiaalisen identiteetin lähestymistapa ja ryhmään kiinnittymisen malli. Tutkimuksessa testattiin, välittääkö työyksikköön samastuminen eri lähteiltä saadun arvostuksen ja työpaikan vaihtoaikeiden välistä yhteyttä siten, kuin ryhmään kiinnittymisen mallin perusteella voidaan olettaa. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella erään suomalaisen yliopistosairaalan lastenhoitotyötä tekeviltä hoitotyöntekijöiltä (N=303) keväällä 2011. Analyysimenetelminä käytettiin ristiintaulukointeja, korrelaatiotarkasteluja, pääkomponenttianalyysiä, yksisuuntaista varianssianalyysiä sekä lineaarista hierarkkista regressioanalyysiä ja logistista hierarkkista regressioanalyysiä. Tulosten perusteella työyksikköön samastuminen välitti ainoastaan työtovereilta saadun arvostuksen ja työpaikan vaihtoaikeiden välistä yhteyttä. Esimieheltä ja työtovereilta saatu arvostus olivat suoraan yhteydessä työpaikan vaihtoaikeisiin. Potilailta ja omaisilta saatu arvostus ei ollut yhteydessä työyksikköön samastumiseen eikä työpaikan vaihtoaikeisiin. Lisäksi tutkimuksen sekoittavista tekijöistä ammatillinen asema ja stressin kokemus olivat yhteydessä työpaikan vaihtoaikeisiin. Tutkimustulokset vahvistivat viimeaikaisissa tutkimuksissa saatuja havaintoja siitä, että työtovereilta saatu arvostus saattaa olla työntekijälle joskus tärkeämpää kuin esimieheltä saatu arvostus. Tulosten perusteella tulevissa tutkimuksissa on tärkeää kiinnittää huomiota siihen, keneltä henkilöltä tai taholta saatu arvostus on kussakin työkontekstissa työntekijälle tärkeää. Lisäksi arvostuksen määritelmään on syytä kiinnittää huomiota tulevissa tutkimuksissa.
  • Heikkinen, Jani (2015)
    Tutkielmassa tutkitaan yksilön arvojen yhteyttä maahanmuuttajiin kohdistuviin ennakkoluuloihin. Tutkielman teoreettinen tausta muodostuu Schwartzin arvoteoriasta, autoritaarisuuden (RWA) ja sosiaalisen dominanssin (SDO) näkökulmista. Schwartzin arvoteorian mukaan on olemassa 10 yleismaailmallista arvoa, jotka ohjaavat ihmisten käyttäytymistä ja toimintaa kaikissa kulttuureissa. Nämä teoriaan kuuluvat arvotyypit ovat: itseohjautuvuus, virikkeisyys, mielihyvä, suoriutuminen, valta, turvallisuus, yhdenmukaisuus, perinne, hyväntahtoisuus ja universalismi. Teoriassa arvot sijoittuvat kahdelle eri ulottuvuudelle, jotka ovat 1) avoimuus muutokselle – säilyttäminen ja 2) itsensä korostaminen – itsensä ylittäminen. Aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu yhteyksiä arvojen ja ennakkoluulojen välillä, kun ennakkoluuloja on mitattu autoritaarisuuden ja sosiaalisen dominoinnin näkökulmista. Tutkielman tavoitteena on tutkia, löytyykö arvojen ja ennakkoluulojen välillä yhteyksiä myös silloin, kun ennakkoluuloisuutta on mitattu erilaisilla muuttujilla. Tutkielman aineistona on Helsingin yliopiston sosiaalipsykologian oppiaineen Pyhtää tutkimuksen vuoden 2007 aineisto. Pyhtää-projekti on Helsingin yliopiston sosiaalipsykologian oppiaineen pitkäaikainen tutkimushanke, jossa on vuosien aikana useaan otteeseen tutkittu muun muassa pyhtääläisten arvoja. Vuoden 2007 aineistoon sisältyi myös ennakkoluuloihin liittyviä kysymyksiä. Vuoden 2007 tutkimukseen osallistui suomen- ja ruotsinkielisiä 18–65-vuotiaita pyhtääläisiä (N=245). Arvo- ja ennakkoluulokyselyyn osallistujien määrä oli tätä kokonaisosallistujamäärää pienempi (N=128). Tutkimusmenetelminä käytetään Pearsonin korrelaatioanalyysiä, eksploratiivista faktorianalyysiä ja askeltavaa regressioanalyysiä. Regressioanalyyseissä ennakkoluuloja selitetään Schwartzin arvotyypeillä, sekä sukupuolella, iällä ja koulutuksella. Toisessa regressioanalyysissä selittäväksi muuttujaksi otettiin mukaan myös yksilön puoluekanta. Tutkimushypoteeseina oli, että itsensä ylittäminen ja avoimuus muutokselle arvoulottuvuuksille sijoittuvat arvot olisivat negatiivisesti yhteydessä ennakkoluuloisuuteen. Vastaavasti itsensä korostaminen ja säilyttäminen ulottuvuuksille sijoittuvien arvojen oletettiin olevan positiivisesti yhteydessä ennakkoluuloihin. Lisäksi oletettiin, että sukupuoli ikä ja vastaajan puoluekanta moderoisivat arvojen ja ennakkoluulojen välisiä yhteyksiä. Arvojen myös oletettiin välittävän koulutuksen ja ennakkoluulojen välistä yhteyttä. Regressioanalyysin mukaan puolet Schwartzin arvotyypeistä olivat hypoteesien mukaisesti yhteydessä ennakkoluuloihin joko positiivisesti tai negatiivisesti. Yhdenmukaisuus- ja hedonismiarvot olivat positiivisesti yhteydessä ennakkoluuloihin ja itseohjautuvuus-, hyväntahtoisuus- ja universalismiarvojen kohdalla tämä yhteys oli negatiivinen. Analyysit osoittivat, myös että sukupuolella, iällä ja puoluekannalla ei ollut moderoivia vaikutuksia arvojen ja ennakkoluulojen väliseen yhteyteen. Lisäksi vain itseohjautuvuusarvojen havaittiin välittävän koulutuksen ja ennakkoluulojen välistä negatiivista yhteyttä. Tutkielma tukee osittain aiemmissa tutkimuksissa saatuja tuloksia. Yhteenvetona voidaan todeta, että monet arvot olivat merkitseviä ennakkoluuloisuuden selittäjiä. Tutkielman pohjalta voidaan esittää myös jatkotutkimusehdotuksia.
  • Savonen, Jenni (2015)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin sitä, millä tavoin huumeiden käyttäjät rakensivat identiteettejään elämäntarinoita kertoessaan. Täsmällisemmin tarkasteltiin sitä, millä tavoin huumeiden käyttäjät asemoivat itseään suhteessa valtaväestöön ja toisiin huumeiden käyttäjiin. Tutkimuskysymyksinä olivat 1) Miten huumeiden käyttäjät elämäkertahaastatteluissaan asemoivat itseään ja toisia sekä 2) Millä tavalla he puheessaan viittaavat ja ottavat kantaa kulttuurisiin valtatarinoihin. Aineistona käytettiin ensimmäisen huumeaallon aikana 1960- ja 1970-luvuilla huumeiden käytön aloittaneiden henkilöiden elämäkerrallisia haastatteluja. Aineisto koostui 21:sta haastattelusta. Tutkimuksen metateoreettinen tausta pohjautui sosiaaliseen konstruktionismiin ja identiteettien määriteltiin diskursiivisen psykologian mukaan sosiaalisesti rakentuviksi. Tarkemmin sovellettiin asemointiteoriaa, jossa tarkastelu kohdistuu siihen, millä tavoin subjektiasemat rakentuvat vuorovaikutuksessa. Haastateltavien todettiin asemoivan itsensä ulkopuolisiksi suhteessa ryhmään, jota he kutsuivat kunnon kansalaisiksi. Tätä ulkopuolisuutta selitettiin valtaväestön tuomitsevuuden ja oman elämän erilaisuuden kautta. Valtaväestön tarjoama leimattu ja rikollinen identiteetti olivat vahvasti haastateltavien tunnistamat ja vahvimmin heitä valtaväestöstä erottavia tekijöitä. Leimautumisen vuoksi haastateltavat katsoivat, ettei heillä ollut mahdollisuutta kuulua normaaleiden kategoriaan, vaikka he olisivatkin pitäneet itseään tavallisina. Valtaväestöstä huumeiden käyttäjiä erotti myös se, ettei heidän elämäänsä kuulunut normaalielämälle tyypillisiä asioita. Asemoidessaan itseään suhteessa muihin huumeiden käyttäjiin haastateltavat puhuivat heille haastattelun kontekstin kautta tarjoutuvaa huumeiden käyttäjiin liitettyä negatiivista identiteettiä vastaan. Haastateltavat torjuivat esimerkiksi nistin ja narkomaanin asemia. Eroja muihin huumeiden käyttäjiin selitettiin huumeiden käytön hallinnan, moraalisuuden ja persoonallisuuden kautta. Haastateltavat korostivat omaa toimijuuttaan suhteessa toisiin huumeiden käyttäjiin, ja katsoivat pystyvänsä valitsemaan sen, millä tavalla käyttäytyivät. Eroja suhteessa toisiin huumeiden käyttäjiin tehtiin hienosyisemmin ja useammilla ulottuvuuksilla kuin valtaväestöön.
  • Karhunen, Hanna (2014)
    The thesis concentrates on the public relations practices of non-governmental organisations (NGOs), more specifically on their online PR. Internet and, more recently, new social media tools have opened up new possibilities for NGOs to communicate with publics. However, it isn’t always granted that the organisations have the skills and knowledge to use this potential, or that the publics benefit from new forms of PR. It isn’t always clear whether the online environment has actually made a difference, and my research problem, how does NGOs’ online PR affect their reputation, aims to provide a view on the issue. The theoretical background of the study starts from James E. Grunig and his research group’s excellent public relations theory, which sees strategy and symmetry as the key qualities of excellent PR. Online public relations theories and reputation models are used to provide a framework for assessing these qualities in online PR. The overall point of view of this thesis is critical – my aim is to look into the structures and power relations between NGOs and their publics, and study the issues from the publics’ angle. The chosen method for this study is quantitative analysis. The research problem was divided into two research questions about the effects of 1) strategic and 2) dialogic PR on reputation. The concepts of strategic PR, dialogic PR and reputation were then operationalised into questions by using the theoretical frame. I collected the information by using a survey, which was spread in several ways, and received a total of 145 usable answers. The data does not represent the whole Finnish population of young adults, but should be viewed as a sample consisting mostly of female, highly educated and urban citizens instead. Regression analysis was used to provide answers to the research questions from the data. I found out that the dialogic qualities of PR, especially control mutuality, satisfaction and usefulness of information, affect the organisations’ reputation the most, constantly exceeding other variables in terms of impact. From the different dimensions of reputation, the ability to change and develop and community responsibility had in general the strongest explanation rates, meaning that the qualities of online public relations had the greatest effect on those dimensions. While the findings may not support strategic PR having as significant a role as dialogic PR, they are consistent with the idea of symmetrical public relations, where both publics and organisations can influence each other. From a critical point of view, the findings can also be described as expected.
  • Marjeta, Anna-Laura (2018)
    Digitaalisista palveluista on etsitty apua sosiaali- ja terveyspalveluiden ajankohtaisiin haasteisiin, kuten lastensuojelun sosiaalityön kriisiin. Yhteiskunnan ja ihmisten arjen digitalisoitumiseen reagoiminen ja digitaalisten työkäytänteiden kehittäminen on kuitenkin ollut sosiaalityössä hidasta. Tässä tutkimuksessa perehdytään siihen, mitä mahdollisuuksia, riskejä ja tarpeita asiakaskansalaiset näkevät lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden ammatilliselle toiminnalle sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksessa on kiinnitetty erityistä huomiota siihen, miten sosiaalisen median toimintarakenteiden ajatellaan vaikuttavan sosiaali-työntekijän toimijuuteen, miten sosiaalityöntekijän tulisi toimia erilaisissa vuorovaikutussuhteissa sosiaalisessa mediassa ja millaisten tavoitteiden ja arvojen tulisi painottua sosiaalityöntekijän toiminnassa sosiaalisessa mediassa. Tutkimusta taustoittaa kulttuurihistoriallinen sosiaalisen toiminnan teoria ja tutkimuksen konkreettisina työkaluina toimivat toimijuuden ja toimintaympäristön käsitteet. Tutkimuksessa ollaan fenomenografisen tutkimusotteen mukaisesti kiinnostuneita lastensuojelun asiakaskansalaisten käsityksistä. Tutkimusaineisto on kerätty toukokuussa 2017 lastensuojelun toimintaan liittyvissä sosiaalisen median yhteisöissä avoimia kysymyksiä sisältävällä verkkokyselyllä. Aineistosta on jäsennetty laadullisen sisällönanalyysin kautta 13 erilaista käsitystä lastensuojelun sosiaalityöntekijän toimijuudesta sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tulosten mukaan sosiaalinen media näyttäytyy ympäristönä, joka tarjoaa kiinnostavia mahdollisuuksia lastensuojelun sosiaalityöntekijän, asiakkaiden ja muiden kansalaisten väliseen vuorovaikutukseen. Sosiaalisessa mediassa toimimisen ajatellaan helpottavan niiden ihmisten tavoittamista, joita muuten on vaikea tavoittaa. Lisäksi sosiaalinen media näyttäytyy välineenä, jonka kautta sosiaalityöntekijä voi auttaa mahdollisimman oikea-aikaisesti ja henkilökohtaisesti. Sosiaalisen median nähdään mahdollistavan hyvin läheisen ja luottamuksellisen asiakassuhteen syntymistä silloin, kun sitä hyödynnetään perinteisten sosiaalityön työmenetelmien lisänä. Sosiaalista mediaa pidetään myös ympäristönä, jossa sosiaalityöntekijä voi luoda ymmärrystä sosiaalityöstä ja sen kohdeilmiöistä. Tulosten perusteella vaikuttaa, että sosiaalisessa mediassa työskenteleminen voisi tukea ja täydentää kasvotusten tehtävää sosiaalityötä. Sosiaalisen median toimintaympäristön ajatellaan soveltuvan erityisesti varhain ongelmiin puuttuvan sosiaalityön, yhteisösosiaalityön ja rakenteellisen sosiaalityön tekemiseen. Tulosten perusteella sosiaalinen media näyttäytyy sosiaalityöntekijälle haasteellisena toimintaympäristönä. Sosiaalityöntekijän ajatellaan voivan parhaiten hyödyntää sosiaalisen median mahdollisuuksia, jos hän toimii aktiivisesti, joustavasti ja muiden toimijoiden määrittelemiin ehtoihin sopeutuen. Tämä edellyttää uudenlaisen työkulttuurin sisäistämistä. Myös asiakkuuden ja työn tavoitteiden merkityksiä tulee tulkita osin uudelleen. Tutkimus lisännee tältä osin ymmärrystä siitä, miksi digitaalisen sosiaalityön kehittäminen käytännössä on edennyt toistaiseksi niin hitaasti. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että lukuisista tunnistetuista haasteista huolimatta asiakaskansalaiset pitävät tärkeänä, että sosiaalityötä tehdään siellä missä sen asiakkaatkin ovat, myös sosiaalisessa mediassa. Asiakaskansalaisten äänen esiin nostaminen digitaalisten palveluiden kehittämisessä onkin tärkeää, jotta sosiaalialan digitaalisten ulottuvuuksien kehittämistyössä päästään yhteisestä tahtotilasta kohti toimivia palveluita.
  • Kalliokoski, Jenna (2014)
    Asiakaslähtöisyys- ja osallisuus nähdään mahdollisuudeksi julkisten palveluiden kehittämisessä. Sosiaali- ja terveyspalveluiden laatua voidaan parantaa hyödyntämällä palveluiden käyttäjien palvelukokemuksia palveluiden kehittämisen tukena. Asiakkaiden näkemysten avulla palvelut on mahdollista saada paremmin vastaamaan palveluiden käyttäjien tarpeita. Palveluiden käyttäjien kokemustiedon hyödyntäminen mahdollistaa entistä asiakaslähtöisemmät ja laadukkaammat palvelut. Tutkielmassa tarkastellaan Mikkelin seudulla asuvien näkemyksiä alueen sosiaali- ja terveyspalveluiden laadun puutteista sekä kehittämistarpeista. Palveluiden laatu ymmärretään tässä tutkimuksessa palveluiden vastaamisesta asiakkaan tarpeisiin. Tavoitteena on selvittää asiakaspalautteen merkitystä osana julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden laadun arviointia ja niiden kehittämistä. Aineisto koostuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen keräämistä kuntalaisten sosiaali- ja terveyspalvelukokemuksista kuntalaisen palvelufoorumissa vuonna 2012. Kyselylomakkeen viiden avokysymyksen vastaukset on analysoitu luokittelemalla käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Palveluiden laatu muodostui asiakkaille kolmesta eri tekijästä: palveluiden piiriin pääsemisestä, palveluiden teknisestä laadusta ja palveluprosessista. Kuntalaiset kertoivat palveluiden piiriin pääsemisen esteinä olleen muun muassa palveluiden välimatka, aukioloaika sekä odotusaika. Olemassa olevat palvelut eivät välttämättä olleet kaikkien saavutettavissa johtuen erilaisista puutteista ajanvarauksessa, julkisessa liikenteessä, omassa aktiivisuudessa sekä neuvonnassa ja ohjauksessa. Yksilöllisyys ja kokonaisvaltaisuus eivät kuntalaisten mielestä olleet toteutuneet palveluissa, vaan palvelut koettiin usein asiakkaan pompotteluna paikasta toiseen. Ongelmien ennaltaehkäisy ja varhainen puuttuminen oli harvinaista, sillä useimmiten vain kiireelliset asiat ehdittiin hoitamaan. Palveluvalikoimalta toivottiin enemmän monipuolisuutta, sillä puutteet palveluvalikoimassa johtivat palveluiden saamatta jäämiseen. Resurssien vähäisyydestä johtuva henkilöstöpula näkyi palveluissa kiireenä, työntekijöiden runsaana vaihtuvuutena sekä lukuisina sijaisuuksina. Henkilöstöltä odotettiin ammattimaisuutta, jatkuvuutta sekä yhteistä asiointikieltä. Työntekijän käyttäytyminen ja asenteet asiakasta kohtaan olivat toisinaan epäasiallisia, loukkaavia sekä välinpitämättömiä. Asiakkaan osallistuminen palveluprosessiin oli mahdollista ainoastaan kunnioittamalla hänen ihmisarvoa, itsemääräämisoikeutta ja valinnanvapautta. Palvelukokemusten selvittäminen kyselylomakkeen muodossa osoittautui haastavaksi keinoksi arvioida palveluiden laatua ja kehittämistarpeita. Asiakaspalautteet olivat hyvin vaihtelevia, eivätkä ne antaneet aina selvää kuvaa vastauksista. Yksittäisiä ehdotuksia ja moitteita tuli sen sijaan runsaasti. Toisinaan kuntalaisten ehdotukset olivat yllättäviä ja uusia, mutta eivät täysin toteuttamiskelpoisia. Palveluiden käyttäjät kommentoivat eniten niitä palveluja, joista heillä oli kokemusta sekä mitkä koskettivat heitä itseään. Vaikeuksia oli kommentoida itselle tuntemattomia palveluja. Henkilöstön käyttäytymisestä ja asenteista oli helppoa kommentoida, mutta sen sijaan kuntalaiset eivät osanneet välttämättä arvioida palveluja laajemmassa suhteessa. Asiakaspalautteen käytettävyyttä heikensi se tosiasia, ettei aina ollut mahdollista erottaa toisistaan asiakkaan odotuksia, mielikuvia sekä tarpeita. Kuntalaisten palaute antoi vihjeitä erilaisista palveluongelmista sekä siitä, mitä asioita asiakkaat pitivät merkityksellisinä. Konkreettisia kehittämistoimia oli mahdotonta suunnata pelkän asiakaspalautteen perusteella, mutta kuntalaisten palvelukokemukset antoivat uutta näkökulmaa perinteisen asiantuntijatiedon rinnalle.
  • Koivisto, Taru (2017)
    Tutkielmassa tarkastellaan nuorten sosiaalisessa kuntoutuksessa syntyviä nuorten ja työntekijöiden välisiä asiakassuhteita sekä nuorten sosiaalisen kuntoutuksen kehittämistarpeita työntekijöiden näkökulmasta. Aiemmin tehdyt tutkimukset valottavat pääosin nuorten kokemuksia sosiaalisesta kuntoutuksesta. Tutkielman tavoitteena on laajentaa näkökulmaa tuomalla esiin sosiaalityön ammattilaisten käsityksiä nuorten sosiaalisesta kuntoutuksesta palveluna ja asiakassuhteena. Metodologisesti tutkielmassa nojataan laadulliseen tutkimusperinteeseen ja maltilliseen tulkintaan sosiaalisesta konstruktionismista. Tutkielman aineisto koostui kolmesta työntekijöiden ryhmähaastattelusta. Haastatteluihin osallistui yhteensä 16 henkilöä, joista kuusi oli sosiaalityöntekijöitä ja kymmenen sosiaaliohjaajia. Aineiston analysointiin käytettiin sekä aineistolähtöistä että teoriaohjaavaa analyysiä. Teoriaohjaava analyysi perustui Kirsi Juhilan teoreettiseen jäsennykseen sosiaalityön asiakassuhteista. Tutkielman tuloksena jäsentyy kolme sosiaalisen kuntoutuksen asiakassuhdetta. Ensimmäinen suhde on kannatteleva suhde. Kannattelevassa suhteessa nuorella on erilaisia arjen toimintoihin liittyviä ongelmia. Tilannetta kuvataan arjen hallinnan katkoksellisuutena. Suhde perustuu luottamuksellisuuteen. Työntekijän roolina on turvata nuoren arki ja puhua hänen puolestaan. Toinen suhde on kiinnittävä suhde. Kiinnittävässä suhteessa nuorella on vaikeuksia löytää paikkaansa yhteiskunnan koulutusjärjestelmissä tai työelämässä. Nuoren tilannetta kuvataan yhteiskuntaan liittymisen katkoksellisuutena. Suhde perustuu aitoon kiinnostukseen nuorta kohtaan. Työntekijän roolina on tukea nuoren yhteiskuntaan liittymistä koulutuksen ja työn avulla. Kolmas suhde on nimeltään kuuntelemisen ja kohtaamisen kautta rakentuva suhde. Nuorella on erilaisia sosiaalisiin tilanteisiin liittyviä vaikeuksia ja vieraantumista yhteisöistä. Nuoren tilannetta kuvataan yhteisöihin liittymisen katkoksellisuutena. Suhde perustuu dialogisuudelle. Työntekijän roolina on asettua nuoren puolelle ja hyväksyä nuoren elämän moninaisuutta. Nuorten sosiaalisen kuntoutuksen kehittämiskohdat liittyvät nuorten oikeuteen saada sosiaalista kuntoutusta ja kuntoutusetuutta tasavertaisesti, sosiaalisen kuntoutuksen palvelun käytännön toteutuksiin sekä kehittämistyön yleisiin ehtoihin, joita ovat esimerkiksi esimiesten tuki, kehittämistyön tarvitsemat riittävät henkilöstö- ja aikaresurssit ja yhteiskehittäminen. Tutkielman johtopäätöksenä voidaan todeta, että nuorten erilaiset kuntoutuksen tarpeet synnyttävät erilaisia asiakassuhteita. Työntekijällä on jokaisessa suhteessa oma roolinsa. Tutkielman tulokset rakentavat teoreettisesti jäsennellyn kuvan kolmesta eri asiakassuhteesta. Työntekijän ja nuoren kohtaamisissa suhteet ovat usein kuitenkin kokonaisuus, jossa suhteet ovat kietoutuneet toisiinsa. Tutkielman asiakassuhteet vertautuvat aikaisempiin kuntoutumista ja sosiaalityön asiakassuhteita koskeviin tutkimuksiin, joissa asiakassuhteella on keskeinen merkitys asiakkaan kokonaisvaltaisen kuntoutumisen ja sosiaalisen toimintakyvyn tukemisen kannalta. Lopuksi voidaan todeta, että nuorten sosiaalinen kuntoutus on sosiaalityön palveluna alkutaipaleellaan. Se tarvitsee kehittämistä sekä käsitteenä että käytäntönä.
  • Laurila, Pia (2016)
    Pro gradu -tutkielma käsittelee asiakassuunnitelmia suunnitelmallisen työn perustana osana aikuissosiaalityötä ja sosiaalihuoltolain mukaisena palveluna järjestettävää tuettua asumista. Tutkimuksen tehtävänä on saada tietoa asiakassuunnitelmista ja niiden laatimisesta yhteistyössä eri toimoijoiden kanssa, joita tässä tutkimuksessa ovat asumisen tukipalveluita käyttävät asiakkaat, asumisen tukipalveluyksiköissä työskentelevät työntekijät ja aikuissosiaalityön sosiaalityöntekijät. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa asiakassuunnitelmien sisällöistä ja siitä, miten sosiaalinen kuntoutus näkyy suunnitelmissa ja mitä se on eri osapuolten näkemysten mukaan. Lisäksi tavoitteena on tuottaa tietoa miten suunnitelmallinen ja tavoitteellinen työskentely toteutuu käytännössä. Tutkimuksen aineisto koostui kuudesta ryhmähaastattelusta. Ryhmähaastatteluissa haastateltiin asumisen tukipalveluita käyttäviä asiakkaita, aikuissosiaalityön sosiaalityöntekijöitä ja asumisen tukipalveluyksiköissä työskenteleviä työntekijöitä. Haastatteluiden teemat liittyivät asiakassuunnitelmiin, sosiaaliseen kuntoutukseen, yhteistyöhön ja asiakkaiden kokemuksiin saamastaan tuesta. Aineiston analyysi toteutui aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Analyysissä esille nousseita tutkimustuloksia on peilattu Anselm Straussin teoriaan neuvotellusta järjestyksestä. Neuvoteltu järjestys on kokonaisuus, joka muodostuu vuorovaikutuksessa tapahtuvasta neuvottelusta, jonka avulla luodaan sosiaalista järjestystä. Lisäksi neuvoteltu järjestys pitää sisällään organisaatioiden säännöt, ohjeet ja toimintaperiaatteet. Neuvottelun tuloksena syntyy yhteistä ymmärrystä, sopimuksia ja sen avulla saadaan työ tehtyä. Saatujen tulosten perusteella sosiaalinen kuntoutus on työntekijöiden mukaan kuntouttavalla työotteella tehtävää työtä. Sosiaalinen kuntoutus on elämänlaadun parantumista, olemassa olevien taitojen ylläpitämistä ja uusien opettamista. Lisäksi se on asiakkaiden etujen ajamista, rohkaisua ja kannustusta. Asiakkaille asumisen tuessa on tärkeää yhdessä tekeminen, arjen työtoiminta ja työntekijöiltä saatu tuki sekä yhteisöllisyys. Sosiaalityöntekijät näkevät sosiaalisen kuntoutuksen asumisen tukipalveluissa tehtävänä suunnitelmallisena ja tavoitteellisena toimintana, joka vahvistaa ja lisää asiakkaiden osallisuutta. Sosiaalityöntekijöillä ei ole tarkkaa tietoa asumisen tuen sisällöistä. Asiakkaiden kanssa laaditaan palvelu- ja asiakassuunnitelmia. Asumisyksiköiden työntekijät laativat asiakkaiden kanssa palvelusuunnitelmat ja sosiaalityöntekijät asiakassuunnitelmat. Haasteteltujen asiakkaiden kanssa ei oltu laadittu asiakassuunnitelmia. Asiakkaat kertovat, että palvelusuunnitelmiin kirjataan tulevaisuuteen liittyviä asioita, vahvuuksia sekä terveyteen että taloudelliseen tilanteeseen liityviä asioita. Asiakkaiden kokema palvelusuunnitelmien hyöty vaihteli. Työntekijöiden näkemysten mukaan palvelusuunnitelmat tulisi olla osa sosiaalityöntekijöiden laatimaa asiakassuunnitelmaa. Asiakkaiden palvelusuunnitelmiin kirjataan mitä tuki on käytännössä ja miten ohjauksellista tukea tarjotaan asiakkaalle. Palvelusuunnitelmassa on tärkeää tuoda esille asiakkaan toiveet ja oma tahto. Palvelusuunnitelma toimii yhtenä työkaluna käytännön työn tukena ja se auttaa hahmottamaan työskentelyprosessia. Sosiaalityöntekijät kirjaavat asiakkaiden kanssa laadittaviin asiakassuunnitelmiin tavoitteita, tuen tarvetta, terveyteen, työllistymiseen ja taloudelliseen tilanteeseen liittyviä asioita. Asumisen tuesta on sosiaalityöntekijöiden näkemysten mukaan vaikeaa kirjata, koska heillä ei ole tietoa mitä tuki on käytännössä. Asiakassuunnitelmia on laadittu asiakkaiden kanssa vaihtelevasti. Asiakkaista osa oli tavannut oman sosiaalityöntekijänsä, osa ei. Asiakkaat, jotka olivat tavanneet sosiaalityöntekijänsä olivat tyytyväisiä ja kokivat saaneensa tukea. Asiakkaat toivoivat, että sosiaalityöntekijä tapaisi heitä useammin ja olisi enemmän läsnä asumisen tuessa. Työntekijöille yhteistyö sosiaalityöntekijöiden kanssa näyttäytyi vaihtelevana. Heillä ei ole aina käytössä ajantasaista tietoa siitä, kuka on asiakkaan sosiaalityöntekijä. Yhteistyö on kuitenkin pääsääntöisin toimivaa. Työtekijät tekevät laaja-alaisesti yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Sosiaalityöntekijöille yhteistyökäytänteet ovat vaihtelevia, eikä heillä ole tietoa kaikista omista asiakkaistaan, jotka käyttävät asumisen tukipalveluita. Sosiaalityöntekijöille yhteistyön tarve tulee esille usein ongelmien kautta, jolloin heihin ollaan yhteydessä. Sosiaalityöntekijöiden näkemysten mukaan haasteellisinta ovat puuttuvat ohjeet, epäselvät rakenteet ja käytänteet. Haastatteluissa esille nousseita kehittämisehdotuksia ja erityiskysymyksiä on käsitelty erillisenä lukuna. Keskeisimmät kehittämisehdotukset liittyvät yhteistyön kehittämiseen, rakenteellisiin seikkohin ja työkäytänteisiin.
  • Koskinen, Raija (2011)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on ollut tavoittaa niitä vaikutuksia, joita tietojärjestelmien käytöllä on sosiaali- ja terveysalalla. Tarkastelu sijoittuu lastensuojelun sosiaalityöhön. Yhden toimintayksikön tapahtumien kuvaus ja analyysi on puheenvuoro, jolla olen pyrkinyt tavoittamaan yhteyksiä tietojärjestelmien käyttöön liittyviin yleisiin ilmiöihin. Tutkielma on tiheä kuvaus lastensuojelun sosiaalityöstä asiakastietojärjestelmän muutosvaiheessa. Tapahtumia on jäsennetty toimijuuden käsitteen kautta (Archer 2003, Heiskala, 2000). Sosiaalityöntekijän toimijuus on ollut keskiössä tutkimussuunnitelman mukaisesti. Asiakastietojärjestelmä työntyi muutosvaiheessa toimijan rooliin vaikuttaen muun muassa lastensuojelun sosiaalityön työprosesseihin. Tietojärjestelmän toimijuus vaikuttaa sosiaalityöntekijään toimijana ja työntekijän toimijan asemaan. Aineistosta nousi teoretisoinnin (Layder, 1998) kautta esille jännitteisyys näiden keskeisten toimijoiden välillä. Jännite jäsentyi kolmelle kentälle. Lainsäädännön kenttä sulkee sisäänsä organisaatiota ja sosiaalityöntekijän perustehtävää kuvaavat kentät. Kenttien sisällöissä havaitsin yhtäläisyyttä Heiskalan (2000) yhteiskunnallisia pakkoja koskevaan jaotteluun. Pakot välittyvät semioottisesti tarkastellen merkkien eli lakimerkkien, rahamerkkien ja rituaalisesti vahvistettujen symbolien välityksellä. Tutkielman aineiston pohjalta on analysoitavaksi noussut kysymys uuden julkisjohtamisen (NPM) (Harvey, 2006, Julkunen, 2006) vaikutuksista lastensuojelun sosiaalityössä. Uuden julkisjohtamisen elementit tuottavat toimintaan jännitteitä edellä kuvatuilla kolmella kentällä. Yhtä toimintayksikköä koskeva aineisto antaa viitteitä siitä, että NPM toimii lastensuojelun sosiaalityössä toimintaa ohjaavana käyttöteoriana. Käyttöteorian (Argyris & Schön, 1996) käsitteellä ymmärretään yksilön tai organisaation todellista toimintaa ohjaavaa teoriaa, mikä voi olla ristiriidassa julkilausuttujen toiminnan teorioiden kanssa. Yksilö tai organisaatio ei välttämättä ole tietoinen käyttöteorian ja julkilausutun teorian välisestä kuilusta, minkä esiin saaminen edellyttäisi reflektiota. Tutkimuskohteena on ollut Helsingin kaupungin sosiaaliviraston ruotsinkielisiä lastensuojelun palveluja tuottava yksikkö. Tutkimuksen aineisto on kerätty uuden asiakastietojärjestelmän käyttöönottovaiheessa 1.11.2008–28.2.2009. Menetelmällisesti tutkimus sijoittuu toimintatutkimukselliseen kehykseen (Carr & Kemmis, 1986). Kenttävaiheen aikana yhdistin tutkijan ja toimijan roolit työskennellen sosiaalityöntekijänä tutkimukseni kohteena olleessa yksikössä. Kirjallinen aineisto koostuu järjestelmämuutosta koskevista päätöksistä, tiedotteista ja ohjeista. Järjestelmän muutosvaiheessa kokosin aineistoa osallistuvan havainnoinnin menetelmällä. Aineistossa on mukana myös yksikön työntekijöiden kanssa tuotettua materiaalia muutosvaiheen aikaisten sisältöjen haltuun ottamiseksi, esimerkiksi työn prosessikuvauksia. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysillä. Analyysin edetessä kävin jäsennyksistäni keskustelua toimintayksikön työntekijöiden kanssa. Tapaamisten jälkeen jatkoin analyysiä ja teoretisointia käyttäen semioottista sosiologiaa metateoriana ja aktanttimallia muutosvaihetta kuvaavien kertomusten koostamisessa. Kertomusten pohjalta jatkoin toimijuuden analyysiä subjektiaseman (Törrönen, 2000) ja toimijan aseman (Alasuutari 2007) käsitteitä käyttäen.
  • Niiranen, Henna (2016)
    Nuoret aikuissosiaalityön asiakkaat ja heidän parissaan tehtävä sosiaalityö on noussut pinnalle viime vuosina aiempaa enemmän. Nuoriin asiakkaisiin panostamisen taustalla vaikuttaa yhteiskuntapoliittisia ja valtionhallintoon liittyviä tekijöitä, kuten nuorisotakuu ja erilaiset hankkeet liittyen nuorten hyvinvointiin. Helsingissä sosiaalityön resursseja on kohdennettu alle 25-vuotiaiden nuorten parissa tehtävään sosiaalityöhön ja nuorilla toimeentulotuen saajilla onkin vastuutyöntekijänään sosiaalityöntekijä. Aikuissosiaalityön asiakkuuden alkaessa asiakkaiden kanssa tulisi laatia tilannearvio, joka dokumentoidaan asiakastietojärjestelmään. Nuorten asiakkaiden kohdalla toimeentulotuki toimii usein sisääntuloväylänä sosiaalityöhön. Aikuissosiaalityötä tarkastellessa onkin syytä huomioida toimeentulotukityöhön liittyvät ulottuvuudet. Toimeentulotuen asiakkaana oli Helsingissä joulukuussa vuoden 2015 alusta alkaen yhteensä 11865 asiakastaloutta, joissa päähenkilö oli alle 25-vuotias aikuinen. Heistä täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea sai vuoden 2015 aikana yhteensä 4481 asiakastaloutta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää, miten sosiaalityön asiantuntijuus ilmenee dokumentoiduissa tilannearvioissa ja täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen päätöksissä, mitä toimeentulotukipäätöksiin ja tilannearvioihin kirjoitetaan sekä miten täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen päätöksiä perustellaan. Tutkielmaani ohjaavana viitekehyksenä on ollut sosiaalinen konstruktionismi, jolloin kiinnostukseni on ollut kirjoitetun kielen sosiaalista todellisuutta rakentavissa lähtökohdissa. Tutkimusaineistonani on toiminut alle 25-vuotiaille nuorille aikuisille tehtyjä täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen päätöksiä sekä heidän kanssaan aikuissosiaalityössä laadittuja tilannearvioita. Olen analysoinut aineistoni diskurssianalyyttisin keinoin. Kohderyhmäksi olen valinnut alle 25-vuotiaat asiakkaat, koska heidän osaltaan tilannearviot ja kyseisten päätöslajien eli täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen päätökset on tehnyt pääsääntöisesti sosiaalityöntekijä. Sosiaalityöntekijän laatimissa tilannearvioissa ja toimeentulotukipäätöksissä painottuivat nuorten asiakkaiden kohdalla erityisesti kulttuuriset siirtymät kohti itsenäistä aikuisuutta, kuten koulutus- ja uravalinnat, työelämään sijoittuminen ja kotoa pois muuttaminen. Sosiaalityön asiantuntijuus aikuissosiaalityön tilannearvioiden ja toimeentulotukipäätösten kuvaamana hahmottui erityisesti taloudenhallintaan ja toimeentuloon liittyvien kysymysten kautta. Taloudelliset kysymykset ja ongelmat painottuivat tilannearvioiden kaikilla osa-alueilla ja toimeentulotuen myöntämiseen ja tuen hakemiseen ohjaaminen ilmeni sosiaalityöntekijöiden kirjaamissa dokumenteissa voimakkaasti. Toimeentulotuki näyttäytyikin myös tilannearvioiden valossa sosiaalityötä ohjaavana ja raamittavana tekijänä, mitä myös kasvaneet toimeentulotuen hakijamäärät todentavat. Aineistosta nousi esiin kolme diskurssia, jotka olen nimennyt toimeentulon, ohjeistusten ja hallinnon sekä ongelmien ja huolen diskursseiksi. Sosiaalityön asiantuntijuus ei kuitenkaan ilmennyt aina kovin selkeästi dokumenteista. Sosiaalityössä asiantuntijuus vaikuttaa pohjautuvan edelleen jonkin verran niin sanottuun hiljaiseen tietoon, johon professionaalista toimintaa ei voi perustaa. Hiljaisen tiedon kulttuurissa on vaaransa niin asiakkaan kuin työntekijänkin oikeusturvan kannalta. Asiakastyön dokumentointia tulisikin näkemykseni mukaan kehittää erityisesti työskentelytapojen ja käytäntöjen osalta, mutta myös työvälineistöä tulisi kehittää vastaamaan paremmin työskentelyn tarpeita. Tilannearviotyöskentely tulisi nähdä niin sosiaalityön menetelmänä kuin välineenäkin ja käytettävää näyttöpohjaa tulisi kehittää sosiaalihuoltolain mukaisen palvelutarpeen arvioinnin vaateiden mukaiseksi.
  • Saari, Eeva Marja (2014)
    Tutkielmassa tarkastellaan sosiaali- ja terveyspalveluita samanaikaisesti ja runsaasti käyttävien henkilöiden, yhteisasiakkaiden, näkemyksiä sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteistyöstä ja kehittämismahdollisuuksista. Yhteisasiakkuuden muodostumista pohditaan terveyteen vaikuttavien sosiaalisten tekijöiden sekä palvelujärjestelmän toimivuuden näkökulmasta. Tutkimuksen käsitteellisenä viitekehyksenä syvennytään asiakkuuden, yhteistyön ja asiantuntijuuden käsitteisiin. Tutkielmassa on toisen tiedon ja kriittisen reflektion näkökulma, jonka mukaisesti pyritään tuomaan yhteisasiakkaiden ääni kuuluviin. Tutkielman aineistona ovat seitsemän sosiaali- ja terveyspalvelun yhteisasiakkaan haastattelut, jotka on kerätty Sosiaalityö terveysasemalla -projektin aikana espoolaisella terveysasemalla. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja analysoitiin teemoittelemalla ja aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tuloksena muotoutui viisi teemaa. Yhteisasiakkuus rakentuu haastateltavien kertomuksissa sosiaalisten ja terveydellisten tekijöiden yhteenkietoutumisena ja kasautumisena elämänkulussa. Haastateltavat tuovat esiin myös palvelujärjestelmän epäkohtia yhteisasiakkaan tilanteiden hoidossa.Haastateltavat kaipaavat sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteistyötä, kokonaistilanteiden hahmottamista, yhdessä toimimista ja koordinointia. He kaipaavat myös parempia mahdollisuuksia vaikuttaa palveluiden kehittämiseen. Johtopäätöksenä voidaan tutkielmassa todeta, että yhteisasiakkuuden määrittäminen pelkästään yksilön omaksi valinnaksi on harhaanjohtavaa, eikä yhteisasiakasta tulisi määrittää ainoastaan ongelmien kautta. Yhteisasiakkaiden monimuotoisiin ongelmiin vastaaminen vaatisi sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä yhteisasiakkaan välistä kollektiivista asiantuntijuutta sekä koordinoivaa työntekijää huolehtimaan kokonaisuuden hallinnasta. Yhteisasiakas tulisi nähdä yhteistyössä tasavertaisena osallistujana, jonka kokemusta tulisi kuulla. Yhteisasiakkaita tulisi myös osallistaa palveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen, koska heillä on paljon kokemuksen tuomaa tietoa palveluista ja heidän avullaan voitaisiin paikantaa palvelujärjestelmän väliinputoamista tuottavia epäkohtia.
  • Salonen, Minna (2010)
    Tutkielman aiheena ovat vaikeasti aivovammaisen nuoren aikuisen sekä omaisen kokemukset hyvinvointipalveluista. Hyvinvointipalveluilla tutkielmassa viitataan julkisen sektorin järjestämiin lakisääteisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin. Itsemääräämisoikeudella tarkoitetaan tässä yhteydessä yksilön moraalista oikeutta tehdä omaan elämään liittyviä valintoja ja päätöksiä ja toteuttaa niitä. Omaisen osallisuutta lähestytään osallisuutena vammautuneen läheisen hyvinvoinnin edistämiseen palvelujärjestelmän kontekstissa. Tutkielma kuuluu vammaistutkimukseen osana sosiaalipoliittista keskustelua. Se liittyy hyvinvointipalvelujen asiakkuutta koskevaan tutkimukseen. Tutkimuksen lähtökohtana on, että kokemuksellinen tieto on tärkeää sosiaalityön toimintakäytäntöjen kehittämisen kannalta. Keskeisimmät tutkimukset tutkielman kannalta ovat Heli Valokiven (2008), Eija Jumiskon (2008) ja Anna Metterin (2004) tutkimukset. Aineiston hankintamenetelmänä tutkielmassa on käytetty puolistrukturoitua haastattelua. Tutkielmaa varten on haastateltu neljää 27 - 36 -vuotiasta nuorta aikuista. Kaikilla haastateltavilla on vaikea aivovamma. He ovat työkyvyttömyyseläkkeellä ja asuvat vaikeavammaisten palveluasumisyksikössä Etelä-Suomen alueella. Tutkielmaa varten on haastateltu neljää omaista, joista osa on haastateltujen vammautuneiden omaisia. Aineiston analyysin välineenä on käytetty fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta ja tarinallista lähestymistapaa. Vaikeavammaisten palveluasumisyksikköä lähestytään tutkielmassa vammautuneen arjen sosiaalisena näyttämönä yksityisen ja julkisen tilan välimaastossa. Vaikean aivovamman saanut henkilö toteuttaa itsemääräämistään asumisen arjessa monin eri tavoin. Hän luotaa suhdettaan vammaisuuteensa ja antaa sille eri merkityksiä. Hän arvioi omaa toimijuuttaan suhteessa vammaisuuden kokemukseen. Muistivaikeuksien johdosta vammautunut voi tarvita tarinallista tukea toimijuutensa edistämiseksi. Luottamus on keskeinen voimavara vammautuneen elämässä, sillä luotetut toiset voivat tukea vammautuneen toimijuutta ja haastaa valtadiskurssien määritelmiä hänen tilanteestaan. Vaikeasti vammautuneen omaisella voi olla tärkeä rooli vammautuneen arjessa. Omaisen osallisuutta lähestytään tutkielmassa kokemuksena ja toimintana. Tutkielmassa erotetaan kolme osallisuuden kokemuksellista ja toiminnallista ulottuvuutta, jotka ovat olemassaolon kipu, taistelu ja pyrkimys tasapainoon. Omaisen toimijarooleja esitaistelijana ja hoivaajana tarkastellaan sosiaalityön ja sosiaalipolitiikan toimintaympäristöä vasten. Omainen suhteuttaa palvelujärjestelmää koskevia odotuksiaan hyvinvointivaltion lupaukseen, mutta saattaa päätyä kohtuuttomaan tilanteeseen. Omaisen institutionaalisen luottamuksen kokemusta lähestytään turvautuvan, tukeutuvan ja menetetyn luottamuksen näkökulmasta. Sosiaalityön ja sosiaalipolitiikan toimintaympäristö on muuttunut monin tavoin ja asiakkaalta odotetaan enenevässä määrin kykyjä toimia markkinoistuneessa yhteiskunnassa. Vammaispolitiikan keinoin pyritään edistämään vaikeavammaisten itsemääräämistä ja yhdenvertaisuutta. Itsemääräämisen eetos voi kuitenkin tukea jo ennestään vahvojen ja aktiivisten toimijoiden toimijuutta. Sosiaalityön haasteena on tukea heikoimmassa asemassa olevien mahdollisuuksia päättää omaa arkea koskevista asioista. Omaisen osallisuuden tukeminen voi mahdollistaa osaltaan vammautuneen itsemääräämistä arjessa. Tasapaino on kuitenkin herkkä, ja sosiaalityön ammatillisena haasteena on hakea tasapainoa asiakkaan itsemääräämisoikeuden ja omaisen osallisuuden välillä.
  • Kankainen, Veera (2016)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa vertaillaan palvelua tuottavan järjestön identiteetin määrittelyä 1980-luvun alun hyvinvointivaltiossa sekä 2000- ja 2010-luvun kilpailukyky- ja projektiyhteiskunnassa. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen on todettu toteuttavan moninaista roolia, koska ne ovat tehneet sekä ammatillista palvelutuotantoa että poliittista vaikuttamistyötä marginaalisten ryhmien puolesta. Hyvinvointivaltion kriisin myötä sekä järjestöjen palvelutuotantoa että edunvalvontatyötä kohtaan ladattiin runsaasti uusia odotuksia, mutta samanaikaisesti kilpailukyvyn määrittämä toimintaympäristö on vaikeuttanut järjestöjen moninaisen roolin toteuttamista. Kun huolta on kannettu myös järjestöjen ammatillistumisesta rakennemuutoksen seurauksena, onkin ajankohtaista kysyä, miten järjestöt itse määrittävät yhteiskunnallista toimijuuttaan ja identiteettejään muuttuvassa hyvinvointivaltiossa. Tässä työssä järjestöjen identiteetin määrittelyä tutkitaan tekstianalyyttisesti kvalitatiivisen esimerkkitapauksen avulla. Aineistona ovat pitkän linjan palvelua tuottavan päihdejärjestön A-klinikkasäätiön Tiimi-lehden pääkirjoitukset vuosilta 1982–1984 sekä 2000–2004 ja 2012–2014. Tutkimusasetelma perustuu historialliseen vertailuun ja varsinaisena menetelmänä on Pekka Sulkusen ja Jukka Törrösen (1997) kehittämän semioottisen sosiologian analyysivälineistö. Semioottinen sosiologia on kiinnostunut teksteihin piirtyvistä toimija-asemista ja vuorovaikutussuhteista sekä niitten kautta rakentuvista arvoista ja identiteeteistä. Käsitteistöllä voidaan hedelmällisesti tutkia paitsi järjestölle ja sen toimijoille myös julkiselle vallalle, kansalaisille ja päihdeongelmaisille rakentuvia identiteettejä eri aikakausien kantaaottavissa teksteissä. Keskeisenä tuloksena on, että tutkitut pääkirjoitukset määrittelevät järjestötoimijoille professionaalista identiteettiä 1980-luvulla. Tulos puhuu osin oletuksia vastaan, jotka katsovat järjestöjen ammatillistuneen vasta hyvinvointivaltion murtumisen jälkeen. 2000- ja 2010-luvun aineistossa järjestötoimijoiden ammatillinen identiteetti taas määrittyy ennen kaikkea yhteiskunnalliseksi asiantuntijuudeksi. Esimerkkijärjestön toiminnan legitimointitavat ja vastaanottajat näyttäytyvät myös osin erilaisina hyvinvointivaltiossa ja sen jälkeen. 1980-luvulla edunvalvonta määrittyy erityisesti työntekijöiden vaikuttamistoiminnaksi, joka oikeutetaan päihdeongelmaisten tarpeilla. Toiminnan hyötyjänä on ennen muuta päihdehuoltojärjestelmä. 2000- ja 2010-luvulla keskeiseksi arvoksi taas nousee koko suomalaisen yhteiskunnan hyödyn ja kansalaisten edun ajaminen yleisesti.
  • Pekola, Sami (2014)
    Tutkimuksen aiheena on asiantuntijoiden rooli suomalaisessa eurokriisiä käsittelevässä journalismissa syksyllä 2011. Työssä tarkastellaan, millainen rooli suomalaisessa journalismissa esiintyvillä asiaintuntijoilla oli taloudellis-poliittisen tilanteen ja eurokriisin ratkaisuvaihtoehtojen arvioijina sekä määrittelijöinä. Tarkastelussa on, ovatko ekonomistien ja muiden asiantuntijoiden tilanteenmäärittelyt keskenään samansuuntaisia vai esiintyykö heidän välillään eroavaisuuksia tulkinnoissa. Työssä tarkastellaan myös, millaisena eurooppalainen julkisuus näyttäytyy asiantuntijoiden kommenteissa. Tähän liittyen keskeinen tarkastelukohde on myös se, mikä on kansallisen tulkintakehyksen rooli eurokriisin kaltaisen kansallisvaltioiden rajat ylittävän kriisin kommentoinnissa. Asiantuntijoiden roolia suomalaisessa eurokriisijournalismissa tarkastellaan julkisuusteoreettisten näkökulmien sekä aiemman suomalaisen EU- ja talousjournalismin tutkimuksen pohjalta sekä niiden kanssa vuoropuhelussa. Aiempi suomalaisen journalismin tutkimus tarjoaa työn kannalta vertailukohdan sen tarkasteluun, erottuuko eurokriisijournalismi jollain tavalla aiemmasta ja toisaalta missä määrin on löydettävissä yhtymäkohtia suhteessa asiantuntijoiden rooliin ja kansallisen tulkintakehyksen ilmentymiseen. Eurokriisijournalismin osalta työn aineistokoostuu Helsingin Sanomien, Ilta-Sanomien, Kalevan ja Kauppalehden eurokriisiä käsittelevistä jutuista loka-marraskuussa 2011. Tutkimus koostuu sekä asiantuntijoiden roolin määrällisestä analyysistä että lehtijuttujen laadullisessa sisällönerittelyn menetelmin tehdystä analyysista. Laadullinen analyysi muodostuu edellä mainitun havaintoaineiston tarkastelun, teorieettisen ajattelun ja aihepiirin liittyvän aiemman tutkimuksen synteesinä. Työn kysymyksenasetteluun liittyvän teoreettisen ajattelun esittely syventyy laadullisen analyysin edetessä. Asiantuntijoiden roolia eurokriisin tilanteen määrittelijöinä tarkastellaan erityisesti Antonio Gramscin ja Stuart Hallin yhteiskunnallisen suostumisen tuottamiseen liittyvän ajattelun kautta. Tämän ajattelun mukaisesti yhteiskunnalliset asiat argumentoidaan siten, että valitut ratkaisut näyttävät kokonaisedun kannalta järkeviltä ja hyväksyttäviltä. Aiempaan suomalaiseen EU- ja talousjournalismiin yhtymäkohta eurokriisijournalismiin on, että lähes kaikki journalismissa esiintyvät asiantuntijat ovat tukemassa valittuja poliittisia ratkaisuja, vaikka olisivat mahdollisesti kriittisiä yksityiskohtien tasolla. Työssä tarkastellussa eurokriisiä koskevassa journalismissa lähes jokainen asiantuntija tukee kriisinratkaisussa valittua perusfilosofiaa, vaikka saattavat esittää kritiikkiä esimerkiksi tehtyjen päätösten toimeenpanoa, ajoitusta tai mitoitusta kohtaan. Asiantuntijoiden kommentteja määrittävä näkökulma liittyy kansalliseen kehykseen. Eurokriisin kaltaisen valtioiden rajat ylittävään asiakokonaisuuteen nähden kansallisen tarkastelunäkökulman korostuminen on merkittävää myös, jos otetaan huomioon Euroopan tiivis ja eurokriisin myötä entisestään tiivistynyt taloudellinen ja poliittinen yhdentyminen. Suhteessa aiempaan suomalaiseen EU- ja talousjournalismiin selkeänä eroavaisuutena on, että eurokriisiä koskevassa journalismissa ei asiantuntijoiden kommenteissa noussut esille Suomen pyrkimys ja tarve asemoitua poliittisesti ja kulttuurisesti länteen. Eurokriisin journalismin perusteella Suomi esiintyi niin asiantuntijoiden kuin politiikkojenkin kommenteissa esimerkillisenä eurooppalaisena maana. Eurooppalaisen yhteisön sijaan eurokriisin suomalaisessa journalismissa nousi esiin käsitys Euroopan 'pohjoisesta maaryhmästä', joissa maissa asioiden koettiin olevan paremmassa järjestyksessä kuin Etelä-Euroopan kriisimaissa. Tämän osalta tutkimuksen tuloksena on, että Suomen länsiasemoituminen on muuttunut vakiintuneeksi sosiaaliseksi kuvitelmaksi Charles Taylorin teoreettiseen määritelmään viitaten. Työn mukaan yksi selitys kansallisen tulkintakehyksen ensisijaisuudelle löytyy eurooppalaisesta julkisuudesta – tai sen puutteesta. Työssä esitellään eurooppalaiseen julkisuuteen liittyvää teoreettista ajattelua ja sen puitteissa kehiteltyjä teoreettisia malleja. Niitä ovat de Vreesen mukaisesti utopistinen, elitistinen ja realistinen lähestymistapa. Tutkimuksen kannalta varteenotettavimmaksi näistä nousee realistinen vaihtoehto, jossa eri Euroopan maiden mediajärjestelmät tunnustetaan kansallisiksi, mutta julkisuuden eurooppalaistuminen tarkoittaa eurooppalaisten kysymysten käsittelyn lisääntymistä julkisuudessa ja toisaalta myös sitä, että asioita käsitellään eurooppalaisista näkökulmista. Ainakaan suomalaisen eurokriisijournalismin perusteella ei kuitenkaan näytä toteutuvan kovin hyvin edes de Vreesen realistiseksi kutsuma vaihtoehto, koska kansallinen näkökulma on niin dominoiva. Eurooppalainen näkökulma jää kansallisen varjoon.
  • Kristensen, Maria Susanna (2012)
    Tutkielmassa tarkastellaan asiantuntijatiedon käyttöä ympäristöongelmien ratkaisemiseen liittyvissä poliittisissa prosesseissa. Asiantuntijatiedolla on erittäin suuri merkitys yhteiskunnallisessa ongelmanratkaisussa, sillä sen avulla sekä tunnistetaan, määritellään että ratkaistaan ongelmia. Ympäristöongelmien ratkaisemisessa on totuttu hyödyntämään erityisesti luonnontieteellistä ja teknologista asiantuntijatietoa, mutta ne harvoin riittävät ratkaisemaan ongelmia, joiden taustalla on erilaisia arvoja ja intressejä. Lisäksi ympäristöongelmat ovat niin monimutkaisia, että niiden ratkaiseminen vaatii hyvin erilaisten tietojen yhdistelemistä. Koska ympäristökonflikteissa hyödynnetty asiantuntijatieto riippuu siitä, millaisia ongelmanmäärityksiä konfliktiin liitetään, tutkielmassa tarkastellaan myös konfliktiin liittyvää määrittelykamppailua. Tutkielman näkökulma on konstruktivistinen, ja sen mukaan ongelman määrittelyn ei uskota pelkästään kuvaavan ongelmaa vaan myös luovan sitä. Tavoitteena on selvittää tapaustutkimuksen avulla, millaisia ongelmanmäärittelyjä tietyn ympäristökiistan osapuolet tekevät, miten määrittelyjä pyritään vahvistamaan ja millaisia ratkaisuehdotuksia erilaisista määrittelyistä seuraa. Tämän jälkeen tutkitaan, millaista asiantuntijatietoa määrittelykamppailun osapuolet hyödyntävät, ja kulkevatko tietynlaiset määrittelyt ja tietynlaiseen asiantuntijatietoon vetoaminen käsi kädessä. Tutkimuksen tapaukseksi valittiin haja-asutusalueita koskevan jätevesiasetuksen aikaansaama ympäristökonflikti. Aineisto koostui ympäristöhallinnon vuosina 2001 ja 2010 laatimista jätevesiasetukseen liittyvistä dokumenteista sekä niihin liittyen Omakotiliitolta, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitolta ja Suomen luonnonsuojeluliitolta pyydetyistä lausunnoista. Ongelmanmäärittelyjä ja hyödynnettyjä asiantuntijatietoja etsittiin tutkimalla osapuolten esittämiä väitteitä. Joel Bestin (2008) mukaan väitteet ovat ensimmäinen elementti ongelmien määrittelyssä, ja ne jakavat retorisen rakenteen, jossa on kolme perustavaa osaa: perustelut, oikeutukset ja johtopäätökset.Tämän kolmiosaisen rakenteen avulla selvitettiin, millaisia ongelmanmäärittelyjä osapuolet ovat tehneet, minkä jälkeen eriteltiin ne asiantuntijatiedon lajit, joita määrittelyjen vahvistamiseen käytettiin. Keinoja väitteiden vahvistamiseen etsittiin myös retoriikan analyysin avulla. Tutkimus osoitti, että jätevesikonfliktin ratkaisuehdotukset olivat tiukasti sidoksissa osapuolten ongelmanmäärittelyihin. Vastaavasti hyödynnettyä asiantuntijatietoa valikoitiin sen mukaan, millaiseksi ongelma haluttiin määritellä. Ongelmanmäärittelyt eivät kulkeneet käsi kädessä hyödynnettyjen asiantuntijatietojen kanssa, mikä selittyi sillä, että samaan asiantuntijuuden lajiin vetoamalla väitettiin eri asioita. Toisin kuin aiempi tutkimus on esittänyt, osapuolet pystyivät hyödyntämään erilaisia asiantuntijatietoja, mutta toisaalta ympäristöhallinto lähti alun perin määrittelemään jätevesiasiaa pelkästään luonnontieteelliseksi ongelmaksi, kuten ympäristöongelmissa usein on tapana. Koska yksipuolinen ympäristöongelmien tarkastelu näyttää osaltaan kiihdyttävän ympäristökonflikteja, ympäristöongelmien ratkaisuprosessi hyötyisi monialaisesta lähestymistavasta jo ympäristöongelmien varhaisessa määrittely- ja ratkaisuvaiheessa. Ympäristöhallinnon tulisi myös kehittää mekanismeja, joiden avulla se voisi hyödyntää asiantuntijatietoa entistä laajemmin sekä ongelmien ratkaisussa että ongelmien muotoilussa.
  • Honkanen, Kalle (2011)
    Tutkimuksen aihepiiri on työelämä ja työhyvinvointi. Tutkimus on työnsosiologiaa, jota kytketään johtamisen oppialaan. Tutkimuksen menetelmät ovat kvalitatiivisia ja päätelmät aineistölähtöistä työn sosiaaliteoriaa. Tutkimuskohteena ovat eteläsuomalaisen palveluyrityksen asiakaspalvelukeskuksen työntekijät. Tutkimuksessa käytetään etnografisia tutkimusmenetelmiä sekä teemallista ryhmähaastattelua, joiden tarkoituksena on havainnoida keskuksen työkulttuuria sekä selvittää asiakaspalvelijoiden näkemyksiä työhyvinvoinnista. Tutkimuskäsitteistössä olennainen työkulttuuri määritellään sosiaalisen konstruktionismin perinteen kautta käyttäen tukena organisaatiopsykologiaa. Keskuksen työntekijöiden puheissa ilmenevä työhyvinvoinnin käsite näyttäytyy tutkimuskohteena, mutta työhyvinvoinnin käsitettä lähestytään myös sosiaalitieteellisestä näkökulmasta. Tutkimus sisältää seitsemän lukua. Luvuista kaksi ensimmäistä ovat johdantoa ja tutkimuksen kytkemistä aihepiiriin, kolmas muodostaa teoreettisen viitekehyksen ja tutkimuskäsitteistön, neljäs esittelee tutkimusasetelman, -menetelmät ja kohteen, viides ja kuudes ovat aineistoa käsitteleviä luvut, oma lukunsa kummallekin aineistotyypille sekä tutkimusmenetelmälle, ja seitsemäs luku on aineistojen yhdistelemisestä lähtevien argumenttien jatkamista ja pohdintaa. Tutkimuksessa käytetään paljon aineistolainauksia kuvaamaan tutkimuskohdetta johtuen pääasiassa aineiston läpinäkyvyyden olennaisuudesta kvalitatiivisen tutkimuksen validiteetin kannalta. Tutkimus etenee lähdepitoisesta tekstistä ja teorioiden esittelemisestä olennaisen teoreettisen viitekehyksen muodostukseen, jonka jälkeen painottuvat aineisto ja tekijän omat analyysit sekä tulkinnat. Tutkimuksessa havaitaan työhyvinvoinnin käsitteen hahmottuvan hyvin laajana. Työhyvinvointi liittyy moniin asioihin ja ilmiöihin, eikä sitä voida rajata edes työhön tai työasioihin. Tutkimuksessa havaitaan, että työhyvinvoinnin käsite on olennaisesti ambivalentti. Osin tästä johtuen asiakaspalvelijoiden ilmaisema työhyvinvointi on kulttuurisesti värittynyt ja monitahoinen ilmiö. Työhyvinvoinnin määrittelyssä etusijan saavat työkulttuurillisesti olennaiset seikat. Muita määritelmiä tarkasteltaessa havaitaan myös, että työhyvinvointia määritellään kulloisenkin määrittelijän tehtäväalueen kautta ja intressejä silmällä pitäen. Tutkimuksessa ehdotetaan työhyvinvoinnin suodattuvan työkulttuurin kautta ja näin mahdollisesti vaikuttavan koettuun hyvinvointiin. Tätä kautta pohditaan työhyvinvoinnin edistämistä organisaatiossa jo olemassa olevan tiedon mukaan niin, että ulkopuoliset asiantuntijat toimisivat työkalujen antajina ja esimiehet prosessin toteuttajina. Tässä yhteydessä löydetään perusteita varoittaa ulkopuolisen konsultoinnin epäonnistumisen mahdollisuuksista työhyvinvoinnin suhteen.
  • Hölttä, Heta (2016)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkimuskohteena on eduskunnan keskustelu lakialoitteesta laajentaa niin kutsuttujen paperittomien siirtolaisten oikeutta terveydenhuoltoon. Lakialoitetta käsiteltiin eduskunnan täysistunnoissa vuoden 2015 alkupuolella. Aloitteen tarkoitus oli parantaa eräiden EU:n ulkopuolelta tulleiden ulkomaalaisten perusoikeuksien toteutumista Suomessa. Oikeus terveyteen kuuluu perusoikeuksiin, jotka taataan kaikille muun muassa Suomen perustuslaissa ja ihmisoikeussopimuksissa. Aloite herätti kiivasta keskustelua eduskunnassa ja käsittely päätyi lakiesityksen raukeamiseen yhden kansanedustajan teknisen sääntökikkailun tuloksena. Keskustelun kiivaus herättää kysymyksen, miksi pienen ryhmän ihmisoikeudet vaikuttavat saavan niin suuren symbolisen merkityksen, tai miten ihmisoikeuksien toteuttamisesta ylipäänsä voidaan kiistellä. Tämä ihmetys johti esittämään kysymyksiä paperittomien representoinnista keskustelussa ja erilaisista strategioista puolustaa ja vastustaa heidän oikeuksiaan. Tutkielman teoreettinen lähtökohta on, että paperittomien kategorian rakentuminen diskursseissa on merkityksellinen prosessi, jonka seurauksena syntyvä yleinen käsitys tästä ryhmästä konkreettisesti muokkaa ryhmän asemaa yhteiskunnassa. Maahanmuuttajaryhmien ulossulkeminen julkisessa keskustelussa tapahtuu vetämällä rajaa 'meidän' ja 'toisten' välillä sekä tuottamalla pelkoja esittämällä 'toiset' 'meidän' hyvinvointiamme uhkaavina. Seurauksena saattaa olla ryhmän sulkeminen täysin yhteisön ulkopuolelle, minkä seurauksena ryhmän ihmisoikeudet on mahdollista kiistää. Toisaalta ulossulkemisen lisäksi kielen avulla on myös mahdollista rakentaa kuvaa moraalisesti tasavertaisista yhteisön jäsenistä. Hyvinvointipalvelujen osalta tarkastellaan keskustelua diskursiivisesti rakennetusta ansaitsevuudesta eli arvioista ryhmän moraalisesta oikeudesta saada jotakin hyvinvointietuuksia, kuten terveyspalveluita. Tutkielmassa tarkastellaan siis paperittomuuteen liitettäviä merkityksiä ja niiden kautta tehtävää paperittomien 'toiseuden' ja ansaitsevuuden tuottamista. Tutkeilman tutkimuskysymys on: Millä tavoin eduskunnan keskustelussa ilmenevissä diskursseissa paperittomien terveydenhuollosta pyritään määrittelemään paperittomuutta sekä yhtäältä vetämään rajaa palveluja ansaitsevien ja ansaitsemattomien välille ja toisaalta puolustamaan paperittomien oikeutta terveyspalveluihin? Tutkielmassa analysoidaan eduskunnan käymää keskustelua diskurssianalyysin avulla. Lähtökohtana on näkemys kielestä seurauksia tuottavana. Lisäksi kansanedustajien kielenkäytön analyysi nähdään erityisen merkittävänä heidän valta-asemansa perusteella. Poliitikkojen kielenkäyttö nähdään politiikan tekona ja ideologisena vallankäyttönä, jonka seurauksina voidaan esimerkiksi tuottaa identiteettejä eri ihmisryhmille sekä ohjailla yleisiä käsityksiä asioista ja ryhmistä. Keskeisenä tuloksena on ensinnäkin keskustelun selkeä jakautuneisuus. Kansanedustajat jakautuvat kahteen positioon sen mukaan, vastustavatko vai puolustavatko he lakiesitystä. Edelleen positioiden sisältä tunnistetaan erillisiä diskursseja, joita edustajat hyödyntävät argumentaatiossaan. Lakiesityksen puolustajien puheenvuoroista voidaan tunnistaa diskurssit, jotka ottavat lähtökohdakseen inhimillisyyden, oikeusvaltion periaatteet sekä taloudellis-rationaalisen järkeilyn. Vastustajien käyttämiä diskursseja taas ovat taloudellis-rationaalinen diskurssi ja maahanmuuttokontrollin sekä hyvinvointinationalismin diskurssit. Diskurssit eroavat toisistaan huomattavasti niin argumentaation lähtökohtien osalta kuin siinä, millaisen kuvan paperittomista ne pyrkivät tuottamaan. Keskustelussa on tunnistettavissa myös aiemmassa tutkimuskirjallisuudessa todettu kahtiajako, jossa lakiesityksen puolustajat esittävät paperittomat pääosin 'uhreina' ja vastustajat puolestaan 'uhkana'. Uhkana esittäminen toimii keinona synnyttää moraalista paniikkia ja pelkoa lakiesityksen kuvitteellisista rajuista seurauksista, kuten lisääntyneestä maahanmuutosta ja terveydenhuollon kustannusten hallitsemattomasta kasvusta. Aiemmassa tutkimuksessa on toisaalta todettu, että uhrina esittäminen on myös toiseuttavaa ja että uhrin asemaan asetetun ihmisoikeuksien puolustaminen on haastavaa. Oleskeluoikeuden puuttuminen näyttää tutkielman analyysin perusteella poliittisesti melko legitiimiltä syyltä kieltää ihmisen perusoikeudet. Toisaalta keskustelua vaikuttaa jakavan myös kaksi erilaista käsitystä hyvinvointivaltiosta, partikularistinen nimenomaan suomalaisten oikeudet ensisijaisiksi näkevä, ja universalistinen, yhtäläisten ihmisoikeuksien periaatteista lähtevä käsitys. Lopuksi todetaan, että tutkielman teemat herättävät laajempia teoreettisia kysymyksiä kansallisvaltioiden rajojen ja hyvinvointivaltion inklusiivisuuden merkityksistä globaalissa maailmassa. Aiheena paperittomuus on Suomessa hyvin vähän tutkittu. Poliittisen kehityksen suunnan huomioiden on todennäköistä, että paperittomuus Suomessa lisääntyy, jolloin kasvaa myös tarve ymmärtää paperittomuutta ja toisaalta siihen liittyviä yleisiä käsityksiä ja niiden rakentumista.
  • Karimo, Aasa (2018)
    Tuoreet tutkimukset suomalaisten lähiöiden kehityksestä ja nykytilasta kertovat lähiöiden merkittävistä eroista sekä niiden sosioekonomisen rakenteen että sosiaalisen elämän suhteen. Myös aikaisempien, Suomen suurimpiin kaupunkiseutuihin keskittyneiden tutkimusten valossa lähiöt ovat herättäneet huolen niihin keskittyvästä huono-osaisuudesta ja sen seurauksista. Huono-osaisuuden alueellinen kasautuminen yhdistetään kansainvälisessä tutkimuskirjallisuudessa usein pelkoon niin pitkälle menevästä alueellisesta erilaistumisesta, että alueiden taantuminen alkaa ruokkia itse itseään. Naapurustovaikutuksia tutkittaessa tarkoitus onkin selvittää, kumuloituuko huono-osaisuus sen alueellisen kasautumisen myötä, vai ilmentääkö huono-osaisuuden alueellinen kasautuminen vain yhteiskunnallista eriarvoisuutta alueellisesti. Erilaistuvien asuinympäristöjen voidaan ajatella tuottavan eriarvoistumista hyvin monella tavalla. Suomalaisessa yhteiskunnassa yksi merkittävä ihmisten eriarvoisuuden kuvaaja on terveys, joka näkyy alati kasvavina eroina elinajanodotteessa sosioekonomisen aseman mukaan tarkasteltuna. Yksi merkittävimmistä sosioekonomisten terveyserojen kasvun aiheuttajista Suomessa ovat alkoholiperäiset kuolinsyyt ja alkoholinkäyttötapoja tarkasteltaessa vaikuttaakin siltä, että haitallisimmiksi katsottavat kulutustavat ovat yleisempiä alemmissa sosioekonomisissa asemissa. Tässä tutkielmassa pyrittiin selvittämään, voiko lähiöihin keskittynyt huono-osaisuus tuottaa sellaisia sosiaalisia ja kulttuurisia ympäristöjä, joiden vaikutuksesta yksilöt käyttäytyvät terveyttään heikentävällä tavalla yli sen, mitä heidän yksilölliset piirteensä antaisivat olettaa. Tutkielmassa tarkastellaan alueen huono-osaisuuden ja yksilötason alkoholin kulutuksen välistä yhteyttä ja pyritään ymmärtämään, minkä mekanismien kautta alueellinen huono-osaisuus voi vaikuttaa yksilön käytökseen. Tutkielman ensisijaisena hypoteesina on, että alueen huono-osaisuus lisää yksilöiden alkoholin kulutusta yksilötason tekijöistä riippumattomalla tavalla. Yksilötason tekijöiden oletetaan vaikuttavan yhteyteen kuitenkin siten, että havaittavat vaikutukset ovat voimakkaampia huono-osaisille yksilöille. Lisäksi oletetaan, että alueen huono-osaisuus vaikuttaa yksilön käytökseen sekä yksilö- että aluetason sosiaalis-interaktiivisten mekanismien kautta. Näiden mittareina käytetään yksilötasolla yksilön alueeseensa kiinnittyneisyyttä kuvaavia muuttujia ja aluetasolla alueen sosiaalista koheesiota, alueen epävirallista sosiaalista kontrollia ja paikallista alkoholin kulutuskulttuuria alueen riskikuluttajien osuudella mitattuna. Tutkimuksen aineistona on vuonna 2013 kerätty Uusi kaupunkiköyhyys ja lähiöiden peruskorjaus -hankkeen (PREFARE) kyselyaineisto. Alueen sosioekonomista rakennetta kuvaavat muuttujat muodostettiin Tilastokeskuksen vuoden 2013 ruututietokannan avulla. Tutkimusmenetelminä käytetään selitettävästä muuttujasta riippuen joko monitasoista lineaarista regressioanalyysia, monitasoista logistista regressioanalyysia tai monitasoista poisson-regressioanalyysia. Monitasoinen analyysimenetelmä valittiin siksi, että käytetty aineisto on muodostettu hierarkkisesti tekemällä satunnaisotanta ensin ylemmän tason yksiköiden (lähiöt) joukosta ja sen jälkeen alemman tason tutkimusyksiköiden (yksilöt) joukosta. Saadut tulokset viittaavat siihen, että alueen huono-osaisuus ei sinänsä vaikuta suurimman osan yksilöistä alkoholin kulutukseen yli sen, mitä yksilön omien sosiodemografisten piirteiden perusteella on syytä olettaa. Yleisesti ottaen lähiöiden asukkaat kuluttavat alkoholia samalla tavalla riippumatta ympäristönsä sosioekonomisesta rakenteesta. Alueen huono-osaisuudella havaitaan kuitenkin yhteys työttömien alkoholin kulutukseen. Vaikka alueen huono-osaisuus ei sellaisenaan ole yhteydessä yksilötason alkoholin käyttöön muiden, kuin työttömien osalta, tutkielman tulokset osoittavat, että alueen riskikuluttajien osuus on kasvaessaan yhteydessä suurempaan alkoholin kulutukseen riippumatta alueen huono-osaisuudesta ja yksilön sosiodemografisista piirteistä. Vaikka tuloksen perusteella ei voida tehdä kausaalisia päätelmiä, alueen riskikuluttajien osuuden systemaattinen yhteys yksilötason alkoholin kulutukseen tukee tulkintaa, jonka mukaan alueella vallitsevat sosiaaliset normit ja alkoholin kulutuskulttuuri voivat vaikuttaa yksilöiden omaan alkoholin kulutukseen. Paikallisen alkoholikulttuurin muodostuminen alkoholin kulutusta lisääväksi ei kuitenkaan ole suoraan yhteydessä alueen sosioekonomiseen rakenteeseen.
  • Sarén, Niina (2017)
    Tutkielmassa tarkastellaan naapurustosuhteiden aktiivisuuden vaihtelua alueellisesti pääkaupunkiseudulla. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita siitä, miten alueen sosioekonominen taso, jota mitataan tulotason, koulutustason ja työllisten määrän avulla, on yhteydessä naapurustosuhteiden aktiivisuuteen. Tutkimus kytkeytyy naapurustovaikutusten, paikallisen yhteisöllisyyden sekä naapuruston sosiaalisen kontrollin ja koheesion tutkimusperinteisiin. Naapurustosuhteiden on kansainvälisessä ja suomalaisessa tutkimuskirjallisuudessa havaittu olevan yhteydessä asumistyytyväisyyteen, asukkaiden hyvinvointiin ja häiriökäyttäytymiseen naapurustossa. Eri tutkimuksissa on kuitenkin saatu ristiriitaista tietoa siitä, miten alueen ja yksilön sosioekonominen tausta on yhteydessä naapurustosuhteiden aktiivisuuteen. Tutkielmassa tuotetaan lisää tietoa aiheesta pääkaupunkiseudun kontekstissa. Aineistona tutkimuksessa käytetään vuonna 2012 toteutettua laajaa koko pääkaupunkiseudun kattavaa kyselytutkimusta. Aineisto on kerätty osana Helsingin metropolialueen kaupunkitutkimuksen tutkimus- ja yhteistyöohjelmaa. Aineiston otanta-asetelma perustuu 250x250 metrin kokoisille tilastoruuduille ja ottaa huomioon alueen tulotason. Aineisto rajataan tutkielmassa käsittämään Espoon, Helsingin, Vantaan ja Kauniaisten muodostama pääkaupunkiseutu. Tutkimuksen analyyseihin käytetään SPSS 24 -tilasto-ohjelmaa. Pääasiallisena analyysimenetelmänä käytetään useamman selittävän muuttujan lineaarista regressioanalyysiä. Selitettävänä muuttujana käytetään itse raportoitua naapurustoaktiivisuutta, jota selitetään alueen sosioekonomisella tasolla. Lisäksi vakioidaan yksilötason sosiodemografisia tekijöitä ja alueen rakenteesta kertovia tekijöitä. Tulosten perusteella alueen sosioekonominen tausta on yhteydessä naapurustosuhteiden aktiivisuuteen. Sosioekonomisesti kaikkein parhaimmin toimeen tulevilla alueilla aktiivisuus on suurempaa. Alueen yhteys selittyy kuitenkin analyyseissä vakioiduilla yksilötason taustatekijöillä, kuten alueella asutulla ajalla, perhemuodolla, asumismuodolla ja asunnon hallintamuodolla. Alueen sosioekonominen taso ja yksilön sosioekonominen tausta vaikuttavat naapurustoaktiivisuuteen päinvastaisesti. Alueen korkea sosioekonominen taso lisää naapurustoaktiivisuutta, mutta kaikkien muuttujien huomioimisen jälkeen yksilön korkea sosioekonominen asema vähentää aktiivisuutta. Omistusasuminen liittyy yhteyteen kiinteästi. Analyysin perusteella omistusasuminen tuottaa naapurustovuorovaikutusta, mutta kun tämä yhteys otetaan huomioon, löytyy yksilön sosioekonomisesta taustasta lähes lineaarinen suhde naapurustoaktiivisuuteen, siten että alhaisempi sosioekonominen tausta on yhteydessä suurempaan naapuriaktiivisuuteen. Pääkaupunkiseudulla korkeampi naapurustoaktiivisuus selittyy tämän tutkielman analyysien perusteella yhdistelmällä alueen ja yksilön piirteitä. Korkean sosioekonomisen tason alueilla on enemmän omistusasumista ja pientaloasumista. Tämän tyyppisiin asumismuotoihin liittyy keskimäärin pidempi asumisaika ja lapsiperheisyys. Naapurustoaktiivisuus on korkean sosioekonomisen tason alueilla keskimäärin kaikkien alueen asukkaiden keskuudessa runsaampaa. Tämä voi osaltaan vaikuttaa alueellisen eriytymisen syntymistä. Matala sosioekonomisen yksilötausta näyttäisi analyysin perusteella olevan yhteydessä suurempaan naapurustoaktiivisuuteen. Matala sosioekonominen yksilötausta voi analyysin perusteella olla yhteydessä suuremman paikallisen yhteisöllisyyden tarpeeseen.