Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Nieminen, Niina (2019)
    Kansainvälistä kaksinkertaista verotusta poistetaan Suomessa kaksinkertaisen verotuksen poistamisesta annetun lain (menetelmälaki) tai verosopimusten perusteella. Menetelmälakia sovelletaan juridisen kaksinkertaisen verotuksen poistamiseen myös verosopimuksellisissa tilanteissa silloin, kun verosopimuksessa ei toisin määrätä. Tutkielman on tarkoitus selvittää missä tilanteissa yhteisöjen verotuksessa ulkomainen vero jää Suomessa hyvittämättä ja mitä hyvittämättä jäämisestä aiheutuu. Hyvittämättä jäämisen tilannetta tarkastellaan erityisesti verovelvollisen verorasituksen, verotuksen oikeudenmukaisuuden ja neutraalisuuden kannalta sekä ottaen huomioon EU:n perussopimusten jäsenvaltioille asettamat velvollisuudet ja kansalaisille takaamat oikeudet. Ulkomainen vero voi jäädä hyvittämättä silloin, kun ulkomaille suoritettu vero ei ole lainkaan hyvityskelpoista. Hyvityksen saamisen edellytyksenä on menetelmälaissa ja verosopimuksissa, että juridisen kaksinkertaisen verotuksen voidaan katsoa syntyneen. Menetelmälain mukaisesti voidaan hyvittää vain Suomessa yleisesti verovelvollisten veroja. Myös muut kuin vieraassa valtiossa perityt valtionverot tai Suomessa verovapaista tuloista ulkomailla suoritetut verot saattavat jäädä hyvittämättä. Ulkomainen vero voi jäädä hyvittämättä myös kansallisten verojärjestelmien eroista johtuen. Mikäli toisessa valtiossa veron perusteena oleva veropohja on hyvin erilainen, saatetaan Suomessa katsoa, että veroa ei ole määrätty samasta tulosta eikä ulkomaista veroa hyvitetä. Myös verosopimustilanteissa toinen sopimusvaltio saattaa luonnehtia saman tulon syntyneen erilaisesta oikeussuhteesta kuin Suomessa luonnehditaan ja ulkomainen vero voi jäädä hyvittämättä. Joissain tapauksissa kumpikin samaa tuloa verottava valtio katsoo olevansa verovelvollisen asuinvaltio. Tällöin menetelmälakia ei voida soveltaa eikä myöskään verosopimus toimi tyydyttävästi, ja ulkomaista veroa saattaa jäädä hyvittämättä. Lisäksi ulkomainen vero saattaa jäädä hyvittämättä ulkomaisen veron hyvityksen enimmäismäärää koskevien sääntöjen nojalla. Ulkomaisen veron hyvitys myönnetään Suomessa normaalihyvityksen periaatteen mukaisesti eli hyvityksen määrä on rajattu siihen veron määrään, joka on suoritettava Suomeen. Enimmäismäärää koskevien sääntöjen mukaisesti ulkomaista veroa jää hyvittämättä, jos vieraan valtion verokanta on suurempi kuin Suomen verokanta. Ulkomaista veroa jää hyvittämättä myös silloin, kun verovelvollisen tulolähteen tulo on Suomessa tappiollinen tai verovelvollisen verotettava tulo on Suomessa muutoin pienempi kuin ulkomailla. Ulkomaisen veron hyvittämättä jääminen saattaa aiheuttaa EU:n vapaan liikkuvuuden kielletyn rajoituksen tai kiellettyä syrjintää. Hyvittämättä jättäminen saattaa myös johtaa epäneutraaliin tai epäoikeudenmukaiseen verotukseen. Joissain tilanteissa hyvittämättä jättäminen aiheuttaa verovelvolliselle lopullisen kaksinkertaisen verorasituksen. Kaksinkertainen verotus aiheuttaa neutraalisuushäiriön, sillä tällöin verovelvollinen saattaa olla huomattavasti ankaramman verorasituksen kohteena kuin verovelvollisen kanssa kilpailutilanteessa olevat verovelvolliset. Kaikissa hyvittämättä jättämisen tilanteissa kaksinkertaista verotusta ei aiheudu, mutta verovelvollisen lopullinen verorasitus voi olla ankarampi kuin esimerkiksi vain Suomessa liiketoimintaa harjoittavan verovelvollisen.
  • Nevalainen, Liisa (2014)
    Kansainvälinen juridinen kaksinkertainen verotus tulisi Suomessa lähtökohtaisesti poistaa hyvitysmenetelmällä vähentämällä vieraassa valtiossa suoritettu vero Suomessa suoritettavasta verosta. Hyvitysmenetelmä ei kuitenkaan aina toimi toivotulla tavalla, jolloin hyvitys voi jäädä kokonaan tai osittain saamatta. Kansainvälisesti toimiva verovelvollinen voikin joutua kantamaan raskaamman verotaakan kuin tuloa vain Suomesta saava. Tutkielmassa ulkomaisen veron hyvittämisen ongelmat on jaettu kolmeen kategoriaan, mutta jako ei ole tarkkarajainen ja ongelmat ovat monesti päällekkäisiä. Ensinnäkään hyvitysmenetelmä ei toimi kaksoisasumis- tai kvalifikaatiokonflikteissa, koska määritelmäeroista johtuen kumpikaan valtio ei katso olevansa velvollinen poistamaan kaksinkertaista verotusta. Kaksinkertainen verotus saadaan poistettua vain, jos valtiot pääsevät yhteisymmärrykseen asuin- ja lähdevaltiosta sekä tulotyypistä ja verovelvollisesta. Verovelvollisen kannalta hankalimpia ovat verosopimuksettomat tilanteet, koska tällöin valtioilla ei ole velvollisuutta poistaa kaksinkertaista verotusta. Ongelmia kuitenkin aiheutuu myös verosopimustilanteissa. Konfliktit ja erityisesti kvalifikaatiokonfliktit ovat yleisimpiä syitä kaksinkertaiselle verotukselle. Toiseksi ulkomaisen veron hyvitys voi jäädä saamatta, jos sen edellytykset jäävät täyttymättä. Ulkomaisen veron hyvittäminen edellyttää, että verovelvollinen hakee hyvitystä, verovelvollinen on suorittanut ulkomaisen veron, vero on hyvitettävä, vero on maksettu ulkomaisesta tulosta ja tulo ei ole Suomessa verovapaa. Yksittäisissä tilanteissa edellytykset voivat osoittautua kohtuuttomiksi, vaikka lähtökohtaisesti ne ovat perusteltuja ja loogisia hyvitysjärjestelmän kannalta. Käytännössä ongelmia syntynee useimmiten hyvityksen rajoittamisesta vain tiettyihin ulkomaisiin veroihin. Hyvitystä ei myönnetä, jos ulkomaista veroa ei tulkita valtiolle maksettavaksi tuloveroksi tai verosopimukseen piiriin kuuluvaksi veroksi. Kolmanneksi ulkomaisen veron hyvitys rajoitetaan normaalihyvityksen periaatteen mukaisesti samasta tulosta Suomessa suoritettavan veron määrään eli enimmäishyvitykseen. Verovelvollinen joutuukin aina maksamaan korkeamman verokannan mukaisen veron. Kun vieraaseen valtioon maksettu vero on suurempi kuin samasta tulosta Suomessa maksettava vero, hyvitystä ei myönnetä normaalihyvityksen periaatteen mukaisesti täysimääräisenä. Normaalihyvitys itsessään ei aiheuta kaksinkertaista verotusta, mutta enimmäishyvityksen laskemistavan vuoksi verovelvollinen voi joutua kaksinkertaisen verotuksen kohteeksi. Tällöin hyvitys voi jäädä pienemmäksi kuin ulkomailla maksettu vero, vaikka lähdevaltion verotus olisi Suomea kevyempi. Enimmäishyvityksen laskemiseksi täytyy määrittää Suomen vero, ulkomainen tulo ja yhteenlaskettu tulo. Enimmäsihyvitys voi pienentyä merkittävästi, jos esimerkiksi menoja kohdistetaan ulkomaiseen tuloon tai aiempia tappioita vähennetään ulkomaantulosta. Enimmäishyvityksen laskemiseen liittyy monia epäselvyyksiä, mikä on verovelvollisen oikeusturvan kannalta erittäin ongelmallista. Mahdollisuus hyvittämättä jääneen veron vähentämiseen myöhempinä verovuosina parantaa todennäköisyyttä, että ulkomaiset verot saadaan hyvitettyä, vaikka kaksinkertaista verotusta ei aina saada täysin poistettua. Käyttämättömän ulkomaisen veron hyvitysaikaa olisi kuitenkin kohtuullista pidentää. Lisäksi menetelmälakia pitäisi täsmentää enimmäishyvityksen laskemisen osalta ja myös sisällöllisiä muutoksia etenkin tappion vähentämisen osalta tulisi harkita. Ulkomaisen veron hyvittämisen ongelmia saadaan tehokkaimmin vähennettyä yhdistämällä eri keinot: kansainväliset harmonisointitoimet, yksityiskohtaisemmat verosopimukset ja menetelmälain muutokset.
  • Parmola, Miku (2022)
    Ulkomaisilla toimijoilla voi olla monenlaisia muodollisia tai tosiasiallisia kytkentöjä Suomeen. Vuoden 2021 alusta ulkomaisia yhteisöjä on voitu pitää yleisesti verovelvollisina Suomessa tosiasiallisen johtopaikan perusteella. Samankaltaista sääntelyä on voimassa useissa Euroopan valtioissa, mutta tosiasiallisen johtopaikan määrittely vaihtelee eri valtioissa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää tuloverolaissa tarkoitetun tosiasiallisen johtopaikan muodostumisen edellytyksiä, sekä ulkomaisen yhteisön yleisen verovelvollisuuden myötä aiheutuvien kaksoisasumiskonfliktien ratkaisumahdollisuuksia. Ulkomailla perustettu tai rekisteröity yhteisö, jonka tosiasiallinen johtopaikka on Suomessa, on tuloverolain mukaan yleisesti verovelvollinen Suomessa. Tosiasiallinen johtopaikka sijaitsee paikassa, jossa yhteisön hallitus tai muu päätöksentekoelin tekee yhteisön tärkeimmät ylintä päivittäistä johtamista koskevat päätökset. Tosiasiallisen johtopaikan sijaintia arvioitaessa otetaan kuitenkin huomioon myös muut yhteisön organisointiin liittyvät olosuhteet. Tosiasiallisen johtopaikan muodostumisen edellytyksiin liittyy tulkinnanvaraisuutta muun muassa sen suhteen, minkälaisia ulkomaisia yhteisöjä voidaan pitää Suomessa yleisesti verovelvollisina. Edelleen tulkinnanvaraisuutta voi liittyä sen määrittelemiseen, mitkä ovat tosiasiallisen johtopaikan muodostavien päätösten tekijää ja sisältöä koskevat edellytykset, miten tosiasiallisen johtopaikan sijainti määritetään, ja mikä on tosiasiallisen johtopaikan sijaintia arvioitaessa huomioitavien olosuhteiden sisältö ja merkitys. Ulkomainen yhteisö on lähtökohtaisesti yleisesti verovelvollinen myös toisessa valtiossa, kuten perustamisvaltiossaan sen tullessa yleisesti verovelvolliseksi Suomessa. Kaksinkertaisen verotuksen poistamiseksi on turvauduttava valtioiden välillä solmitun verosopimuksen määräyksiin, valtioiden sisäisiin säännöksiin kaksinkertaisen verotuksen poistamisesta ja mahdollisesti EU-riitojenratkaisudirektiiviin. Ulkomaisten yhteisöjen yleinen verovelvollisuus laajentaa Suomen verotusoikeutta, mutta sen vaikutus voi olla tosiasiassa vähäinen esimerkiksi tilanteissa, joissa kyseisellä yhteisöllä on ollut kiinteä toimipaikka Suomessa entuudestaan. Ulkomaisen yhteisön yleinen verovelvollisuus on tuonut mukanaan myös riskejä Suomessa toimiville ulkomaisille yhteisöille. Lopulliseen verosopimuksen vastaiseen kaksinkertaiseen verotukseen voidaan yhä päätyä.
  • Laitinen, Anette (2020)
    Tutkielmassa tarkastellaan ulkomaisten yhtiö- ja trustimuotoisten vaihtoehtorahastojen Suomesta saaman portfolio-osinkotulon verokohtelua tuloverolain 20 a §:n sekä EU-oikeuden valossa. Sijoitusrahastomarkkinat ovat kehittyneet viime vuosikymmeninä nopeasti ja Suomeen kohdistuvalla kansainvälisellä sijoitusrahastotoiminnalla on nykyään tyypillisesti liittymiä Suomen lisäksi myös muihin valtioihin. Sijoitusrahastojen vero- ja yksityisoikeudelliseen sääntelyyn tehdyt uudistukset valmistuivat keväällä 2019. Uudistusten myötä voimaan tulleella tuloverolain (1535/1992) 20 a §:llä täsmennettiin kotimaisten ja ulkomaisten sijoitusrahastojen ja erikoissijoitusrahastojen verovapauden edellytyksiä. TVL 20 a §:n verovapautta koskevia säännöksiä sovelletaan myös niitä vastaaviin sopimusperusteisiin ulkomaisiin sijoitusrahastoihin. Sijoitusrahastojen rajat ylittävän toiminnan verottamiseen liittyy haastava tasapainoilu pääomien vapaan liikkuvuuden turvaamisen ja Euroopan unionin jäsenvaltioiden välillä. TVL 20 a §:n tarkkarajaiset vaatimukset herättävän kysymyksiä sääntelyn EU-oikeuden mukaisuudesta erityisesti pääomien vapaan liikkuvuuden näkökulmasta. Rajoitetusti verovelvollisten sijoitusrahastojen verotuksessa eniten tulkintaongelmia ovat aiheuttaneet kysymykset siitä, milloin ulkomainen sijoitusrahasto on vertailukelpoinen kotimaisen TVL 20 a §:n nojalla verovapaan sijoitusrahaston kanssa ja tulee vapauttaa lähdeverotuksesta Suomesta saadun tulon osalta. Tulkinnanvaraisuutta on liittynyt erityisesti ulkomaisten yhtiö- ja trustimuotoisten sijoitusrahastojen verokohteluun Suomessa. Uusi TVL 20 a § jättää avoimeksi kysymyksen siitä, mihin kotimaiseen yhteisöön ulkomaiset yhtiö- ja trustimuotoiset rahastot tulee rinnastaa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää 1) mitä TVL 20 a §:n sopimusperusteisuuden vaatimus tarkoittaa ja voidaanko yhtiö- ja trustimuotoiset sijoitusrahastot sulkea sen nojalla automaattisesti TVL 20 a §:n soveltamisalan ulkopuolelle, 2) miten avoimuusedellytystä tulee arvioida erikoissijoitusrahastoissa, ja 3) voidaanko TVL 20 a §:n voitonjakovaatimusta pitää EUoikeuden mukaisena ottaen huomioon TVL 20 a §:n sisältämän tosiasiallisen voitonjaon edellytyksen ja sen, että voitonjakoedellytyksen tavoitteena on verotuksen lykkääntymisedun estäminen. TVL 20 a §:n verovapauden edellytykset ovat ulkomaisten sijoitusrahastojen näkökulmasta pitkälti muodollisia ja yksityiskohtaisia. Verovapauden edellytykset on laadittu niin, että suuri osa toimintaperiaatteiltaan kotimaisia rahastoja muistuttavista ulkomaisista rahastoista saattaa jäädä säännöksen soveltamisalan ulkopuolelle. Sopimusperusteisuuden vaatimuksen osalta voidaan tutkielmassa selvitetyn perusteella todeta, että vain sopimusperusteiset sijoitusrahastot kattava verovapauden edellytys saatetaan tietyissä tilanteissa katsoa EU-oikeuden näkökulmasta peitellyksi tai epäsuoraksi syrjinnäksi. Tutkielman toinen kysymys koskee TVL 20 a §:n avoimuusvaatimusta, joka on yksi kotimaisen sijoitusrahaston keskeisimpiä ominaispiirteitä. Avoimuusvaatimus on nykyisessä muodossaan tulkinnanvarainen erityisesti siltä osin, milloin erikoissijoitusrahastoa on pidettävä suljettuna ja milloin on kyse erikoissijoitusrahaston verovapauden saamiseksi hyväksytystä rajoitetusta aukiolosta. Avoimuusvaatimuksen keskeisen merkityksen takia olisi tärkeää, että sen täyttymisedellytyksiä täsmennettäisiin lain tai Verohallinnon ohjeistuksen tasolla. Voitonjakovaatimuksen osalta tutkielmassa tarkastellaan erityisesti Euroopan unionin tuomioistuimen vuoden 2020 alussa antaman Köln-Aktienfonds Deka (C-156/17) -ratkaisun pohjalta. Voitonjakovaatimusta ei tutkielmassa selvitetyn perusteella voida kaikissa tilanteissa asettaa ulkomaisen sijoitusrahaston verovapauden edellytykseksi Suomessa. Tutkielman johtopäätösten osalta voidaan todeta, että kokonaisuudessaan uudistus tulee todennäköisesti selventämään ulkomaisten sijoitusrahastojen verokohtelua ja rinnastettavuusarviointia Suomessa. Uudistus ei kuitenkaan tule olennaisesti vähentämään ulkomaisten yhtiö- ja trustimuotoisten sijoitusrahastojen verokohteluun liittyneitä tulkintaongelmia. Sääntely sisältää tulkinnanvaraisuuksia erityisesti sopimusperusteisuuden, avoimuusvaatimuksen ja tosiasiallisen voitonjakovaatimuksen osalta. Näiden edellytysten täyttyminen tulee todennäköisesti olemaan erikoissijoitusrahastoille usein vaativaa ja tapauskohtaista harkintaa edellyttävää.
  • Viljakainen, Henna (2017)
    Viimeisten vuosikymmenien aikana talous on laajentunut yli kansallisten rajojen ennennäkemättömällä tavalla. Globalisaatiosta, monikansallisesta yritystoiminnasta sekä rajat ylittävistä investoinneista on tullut keskeisiä teemoja niin taloudessa kuin sen oikeudellisessa sääntelyssäkin. Kansainvälisen kaupan kasvun ohella huomattava kehitystrendi on ollut ulkomaisten suorien investointien (Foreign direct investment, FDI) kasvava merkitys ja ulkomaiset suorat investoinnit ovat viime vuosien aikana nousseet aiempaa laajemman huomion kohteeksi niin poliittisessa kuin oikeudellisessakin keskustelussa. Ulkomaisilla suorilla investoinneilla on nähty olevan vahva kytkös makrotalouden toimintaympäristöön, talouden tulevaisuudennäkymiin ja suhdannevaihteluihin ja investointien edistämistä on pidetty yhtenä keskeisistä keinoista edistää talouskasvua sekä synnyttää uusia työpaikkoja ja innovatiivisia teknologioita. Edellä esitettyä taustaa vasten tutkielman tavoitteena on luoda oikeustaloustieteellistä lähestymistapaa hyödyntävä sääntelyteoreettinen analyysi ulkomaisten suorien investointien lainsäädännöllisestä viitekehityksestä sekä niiden potentiaalisista makrotaloudellisista vaikutuksista erityisesti talouskasvun näkökulmasta. Edelleen tarkoituksena on vastata kysymyksiin siitä, kuinka tarkoituksenmukaisena investointeihin kohdistuvaa lainsäädäntöä voidaan pitää erityisesti, kun otetaan huomioon investointien makrotaloudelliset vaikutukset ja toisaalta, minkälaisia kehitystarpeita lainsäädännöstä voidaan paikantaa. Ulkomaisten suorien investointien lainsäädännöllinen viitekehys muodostuu monista eri oikeuslähteistä ja on luonteeltaan monesta muusta sääntelystä poikkeavaa. Sääntelyn keskeisimpänä oikeuslähteenä ja koko kansainvälisen investointioikeuden perustana voidaan pitää noin 3300 kahden- ja monenvälistä investointisuojasopimusta. Nämä investointisuojasopimukset muodostavat sääntelyn oikeudellisesti sitovan normatiivisen perustan, jonka turvin yritykset uskaltavat tehdä ulkomaisia investointeja niihin kohdistuvista poliittisista, taloudellisista ja oikeudellisista riskeistä huolimatta. Yleisellä tasolla koko investointioikeuden keskeisimmäksi tarkoitukseksi voidaan nostaa rajat ylittävien investointien suojaaminen ja edistäminen sekä investointeihin rohkaiseminen takaamalla ulkomaiselle investoijalle suoja tietynlaisia kohdevaltion toimenpiteitä vastaan. Tavoitteena on vakaan, oikeudenmukaisen, suotuisan ja avoimen investointiympäristön luominen, jossa investointeja suojataan taloudellisen ja poliittisen järjestelmän äkillisiltä muutoksilta, mielivallalta ja syrjinnältä. Näiden tavoitteiden turvaamiseksi investoinneille mahdollisesti esteeksi muodostunutta sääntelyä on vahvasti liberalisoitu pyrkimyksenä taata investoinneille tasavertainen asema suhteessa kansallisiin toimijoihin. Ulkomaiset suorat investoinnit voivat potentiaalisesti vaikuttaa kohdevaltion talouskasvuun kahdella tavalla: suoraan lisäämällä talouden pääoman määrää sekä epäsuorasti niiden erinäisten positiivisten ulkoisvaikutusten (ns. spillover-vaikutusten) kautta. Tutkielmassa tarkastellaan investointien suorien pääomavaikutusten lisäksi niiden vaikutuksia kohdevaltion kilpailuolosuhteisiin sekä teknologian kehittymiseen ja tuottavuuden kasvuun, joiden toteutumiselle on löydettävissä vahva taloustieteellinen tuki. Tutkielmassa päädytään siihen, että investointien positiiviset makrotalousvaikutukset huomioon ottaen investointeihin kohdistuvan lainsäädännön liberalisoitumista voidaan pitää klassisen talousteorian mukaisesti tarkoituksenmukaisena kehityssuuntana. Sen sijaan sääntelyä, joka muodostaisi merkittävän esteen paitsi investointien liikkuvuudelle ja siten investointien suorille pääomavaikutuksille ja positiivisten spillover-vaikutusten jalkautumiselle kohdevaltiossa, ei voitaisi modernissa globaalissa ympäristössä pitää tarkoituksenmukaisena. Tutkielmassa todetaan, että liialliseen liberalisoitumiseen on investointien potentiaalisista hyödyistä huolimatta kuitenkin suhtauduttava varauksellisesti, sillä ulkomaisissa investoinneissa ja niiden sääntelyssä piilee myös omat uhkakuvansa. Jotta sääntely muodostaisi tarkoituksenmukaisen kokonaisuuden, tulee sen turvata kansallisen suvereniteetin toteutuminen sekä kansallisten intressien riittävä suojaaminen tarjoten kuitenkin riittävässä määrin suojaa investoinneille ja investointien positiivisten vaikutusten realisoitumiselle kohdevaltiossa
  • Marttila, Mari (2019)
    Tässä tutkielmassa on kolme keskeistä kysymystä. Ensimmäiseksi tarkastelen, miten kansainvälisluonteisia adoptioita ja ulkomaisen adoptiopäätöksen tunnustamista on säännelty Suomessa. Yleisen tilanteen hahmottamiseksi avaan ensin kansainvälistä adoptiojärjestelmää ja Suomen kansainvälistä adoptiota koskevaa lainsäädäntöä. Tämän jälkeen selvitän, mitä ulkomaisen adoptiota koskevan päätöksen vahvistaminen Suomessa lähtökohtaisesti edellyttää ja millaisissa tilanteissa päätöksen vahvistamisesta voidaan kieltäytyä. Toiseksi tarkastelen Suomen ulkomaisen adoptiopäätöksen tunnustamista koskevia ihmisoikeusvelvoitteita. Kiinnitän huomiota erityisesti Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytännöllään tekemiin linjauksiin, jotka koskevat perhe-elämän ja yksityisyyden suojaa. Pohdinnassani hyödynnän erityisesti ihmisoikeustuomioistuimen sijaissynnytysjärjestelyjä koskevaa ratkaisukäytäntöä. Kolmanneksi pohdin mahdollisuutta tunnustaa ulkomainen adoptiojärjestely lapsen huoltoa koskevana päätöksenä. Jotta näiden kysymysten mielekkyys nousisi paremmin esiin, käsittelen tutkielman loppupuolella erikseen ulkomaisen adoption tunnustamatta jättämisen vaikutuksia lapsen Suomessa oleskelun näkökulmasta. Lopulta keskeiseen asemaan nousee se, miten meidän tulee ja miten haluamme ymmärtää lapsen edun kansainvälisissä adoptiotilanteissa.
  • Kontro, Mikael (2015)
    Suomessa on ollut vuodesta 1996 alkaen käytössä ulkomaisille avainhenkilöille erityisverotus. Niin kutsuttu avainhenkilölaki mahdollistaa ulkomaisten avainhenkilöiden verotuksen normaalista progressiivisesta ansiotuloverotuksesta poikkeavasti. Laki säädettiin määräaikaisena, mutta sen voimassaoloa on useita kertoja jatkettu. Avainhenkilöitä verotetaan Suomessa suhteellisella 35 prosentin verokannalla. Avainhenkilöiden verotuksesta ei Suomessa ole juurikaan kirjoitettu aiemmin, eikä sitä myöskään ole tutkittu. Tämän tutkielman on tarkoitus selvittää, minkä takia Suomessa on toteutettu tällainen verojärjestelmä, minkälaisia ongelmia tähän liittyy ja miksi sitä ylläpidetään. Tutkielmassa myös vertaillaan Suomen avainhenkilöveroa Ruotsin ja Tanskan vastaaviin järjestelmiin. Tutkielma on metodologisesti sekoitus vero-oikeushistorian, oikeusdogmatiikan, veropolitiikan ja oikeusvertailun metodeja siten, että päämetodi on oikeusdogmaattinen. Suomen avainhenkilölakia tarkastellaan ennen kaikkea oikeusdogmatiikan metodilla. Lain historian käsittelyssä hyödynnän kuitenkin vero-oikeushistoriallista ja veropoliittista metodia. Tarkasteltaessa Suomen järjestelmää rinnan ruotsalaisen ja tanskalaisen järjestelmän kanssa käytetään luonnollisesti oikeusvertailun metodia. Aineistona työssä käytetään kaikkea mahdollista teemaa tukevaa lähdeaineistoa. Ennen kaikkea käytetään kuitenkin voimassa olevaa lainsäädäntöä sekä uutta ja vanhaa lainvalmisteluaineistoa. Ajoittain käytän kuitenkin muun muassa vanhoja pöytäkirjoja eduskuntakäsittelyistä tuodakseni esiin niitä ajatuksia, joita laki aikanaan on kansanedustajissamme aiheuttanut. Tutkielmassa ensinnäkin selviää, kuinka haastavasta tutkittavasta asiasta on kysymys. Avainhenkilöitä pyritään houkuttelemaan Suomeen, koska heillä uskotaan olevan sellaista osaamista, jota Suomi tarvitsee ja jota ei täältä löydy riittävästi. Tällaisen osaamisen mittaaminen ja näiden henkilöiden arvostaminen on liki mahdoton tehtävä, jos mietitään vastausta kysymykseen, hyötyykö Suomi tästä järjestelmästä. Kun Suomen järjestelmää vertaillaan naapurimaiden vastaaviin järjestelmiin, selviää, että Suomen järjestelmä on taloudellisesti vähiten kannustava. Lisäksi se on onnistunut tarkoituksessaan vertailumaiden järjestelmiä heikommin, jos verrataan lain käyttömääriä. Tutkielmassa selviää lisäksi, että avainhenkilövero sisältää myös merkittävän yhdenvertaisuusongelman, joka saattaa olla yksi syy lain vähäiseen käyttömäärään. Tutkielmassa näytetään, että avainhenkilöverotus on ongelmainen ja kansainvälisesti vertaillen epäonnistunut järjestelmä, mutta sen käytöstä poistaminen sisältää ”tuntemattomia” pelkoja, joita ei todennäköisesti haluta tai uskalleta kohdata. Pelot liittyvät Suomen taloudelliseen tilaan ja kansainväliseen kilpailukykyyn. Ongelma on myös osittain siinä, että teoria ja käytäntö eivät avainhenkilöverotuksessa kunnolla kohtaa. Tällä hetkellä näyttääkin siltä, että laki ei palvele tai toteuta sen alkuperäisiä tavoitteita. Tätä ei kuitenkaan tunnuta uskottavan, ja laille annetaan vuodesta toiseen uusi mahdollisuus. Avainhenkilöverotuksen poistamisen edellyttäisi täysimittaista ansiotulojen veroremonttia. Kun tämä ei Suomen veropolitiikassa kuitenkaan näytä toteutuvan lähivuosina, olisi toisena vaihtoehtona ainakin korjata lain puutteet, mikäli sen käyttöä jatketaan.
  • Lammi, Vilho (2015)
    Verosubjekti on tunnistettava ennen kuin toimijan verovelvollisuutta voidaan arvioida. Ulkomaisten entiteettien määrittelyyn ei ole kuitenkaan olemassa omia sääntöjä, vaan niiden luokittelu tehdään tuloverolain yleisten määritelmien avulla. TVL 3 § 7 kohdan mukaan kotimaisiin yhteisöihin verrattavat oikeushenkilöt ja muut varallisuuskokonaisuudet ovat yhteisöjä. Tätä verrattavuusvaatimusta on analysoitu osakeyhtiön ja osuuskunnan näkökulmasta. Tutkielman tarkoituksena on tuloverolain verosubjektien yleisten määritelmien avulla muodostaa ulkomaisten entiteettien luokittelua koskeva säännöstö ja systematisoida luokitteluprosessia. TVL 3 § 7 kohdan sanamuoto ei itsessään kerro, vaaditaanko verrattavuutta kotimaisten yhteisöjen kanssa myös muulta erityiseen tarkoitukseen verrattavalta varallisuuskokonaisuudelta vai koskeeko verrattavuusvaatimus vain oikeushenkilöitä. Yhtymäksi luokitteleminen ei edellytä entiteetin vertaamista kotimaisiin henkilöyhtiöihin, vaan TVL 4 § sisältää yleisen määritelmän muulle elinkeinoyhtymälle. Jos ulkomainen entiteetti ei ole luokiteltavissa yhteisöksi, yhtymäksi tai yhteisetuudeksi, on siirryttävä tarkastelemaan entiteetin takaa paljastuvia omistajia oikean verosubjektin tunnistamiseksi. Vastaavuuden arviointi perustuu sekä yhtiöoikeudellisten ja tosiasiallisten piirteiden analysointiin. Koska sekä osakeyhtiölaki ja osuuskuntalaki mahdollistavat laajan valinnanvapauden, pitäisi myös ulkomaisia entiteettejä verrata koko tahdonvaltaisen lainsäädännön määrittelemien toimintamuotojen piiriin. Koska entiteetin verotuksellinen asema vaikuttaa suoraan sen toimintaan, tulisi myös ulkomaisen entiteetin verokohtelulle sen asuinvaltiossa antaa merkitystä. Vastaavuuden arvioinnissa huomiota tulisi kiinnittää entiteetin ominaispiirteiden sisältöön ja tarkoitukseen eikä ulkomaisen lainsäätäjän tekemiin teknisiin ratkaisuihin. Tuloverolain mukaisen luokittelun lisäksi entiteetin kuulumista verosopimuksen soveltamisalan piiriin on arvioitava erikseen. Tuloverolain mukaan yhteisöksi luokiteltava entiteetti saattaa jäädä verosopimuksen soveltamisalan ulkopuolelle, minkä johdosta tarkastelu siirretään entiteetin omistajien asuinvaltion ja tulon lähdevaltion väliseen verosopimukseen. EU-oikeudella on myös merkitystä vastaavuusarvioinnin kannalta: luokittelu, jonka seurauksena toisessa jäsenvaltiossa asuva entiteetti tulee luokitelluksi eri lailla kuin sitä vastaava suomalainen entiteetti, voi muodostaa kielletyn sijoittautumisoikeuden rajoituksen.
  • Vesikivi, Mikko (2019)
    Suomen verolainsäädäntö ei nykyisellään pidä sisällään erityisiä säännöksiä ulkomaisten sijoitusrahastojen Suomesta saamien tulojen verotuksesta. Niinpä ulkomaisten sijoitusrahastojen Suomesta saamien tulojen verokohtelu riippuu siitä, mihin suomalaiseen toimijaan ulkomainen sijoitusrahasto voidaan Suomen verolainsäädännön näkökulmasta rinnastaa. Kohdennetun lainsäädännön puuttuessa arviointi suoritetaan tapauskohtaisesti lähdeverokorttihakemusta, lähdeveron palautushakemusta tai ennakkoratkaisuhakemusta käsiteltäessä. Tässä tutkielmassa on käsitelty ulkomaisten sijoitusrahastojen verotukseen liittyvää oikeuskäytäntöä tarkoituksena määrittää keskeisiä arvioinnissa huomioon otettavia seikkoja. Mittavasta oikeuskäytännöstä huolimatta lainsäädännön puute aiheuttaa epätoivottua epävarmuutta ulkomaisten sijoitusrahastojen Suomesta saamien tulojen verokohtelulle. Nykyisessä oikeuskäytännössä vertailtavuusarvioinnissa on annettu huomattavaa painoarvoa ulkomaisen sijoitusrahaston oikeudelliselle muodolle, rahaston toiminnallisten ominaisuuksien sijasta. Tämä on johtanut tulkintoihin, joissa ulkomaisen sijoitusrahaston erillinen oikeushenkilöllisyys ja suomalaista osakeyhtiötä muistuttavat piirteet ovat helposti johtaneet rahaston verovapauden epäämiseen. Korkeimmalla hallinto-oikeudella on mahdollisuus keskusverolautakunnan ennakkoratkaisusta 58/2017 tehtyä valitusta tutkiessaan ottaa kantaa oikeudellisen muodon ja toiminnallisten ominaisuuksien suhteeseen vertailuarvioinnissa. Sijoitusrahastojen verovapautta koskevan lainsäädännön tavoitteiden sekä pääomien vapaata liikkuvuutta koskevan EU-tuomioistuimen oikeuskäytännön valossa olisi perusteltua laittaa enemmän painoarvoa ulkomaisen sijoitusrahaston toiminnallisille ominaisuuksille oikeudellisen muodon sijasta. Ulkomaisten sijoitusrahastojen verokohtelu Suomessa ei ole myöskään ollut EU-tuomioistuimen tarkasteltavana, mistä johtuen nykyisen oikeus- ja verotuskäytännön EU-oikeuden mukaisuudesta ei ole täyttä varmuutta. Erityisesti ongelmat liittyvät UCITS-direktiivin mukaisten muiden kuin sopimusperusteisten yhteissijoitusyritysten verokohteluun. Ulkomaisten sijoitusrahastojen verokohtelun ennakoitavuuden parantamiseksi valtiovarainministeriö on valmistellut TVL:n uudistusta, jolla tuloverolakiin sisällytettäisiin säännökset kotimaisten sijoitusrahastojen ja näitä vastaavien ulkomaisten sijoitusrahastojen verokohtelusta. Tätä koskeva hallituksen esitys (HE 304/2018 vp) on julkaistu 13.12.2018. Uutta sääntelyä voidaan pitää tarkoituksenmukaisena ottaen huomioon lainsäädännön puutteesta aiheutuneet tulkintaongelmat ja oikeudellinen epävarmuus. Ehdotettuun sääntelyyn liittyy kuitenkin epäselvyyksiä, jotka ovat omiaan vesittämään sääntelyn tavoitetta lisätä lainsäädännön ennakoitavuutta ja oikeusvarmuutta. Ei ole myöskään selvää, täyttäisikö ehdotettu lainsäädäntö EU-oikeuden asettamat vaatimukset vai tulisiko hallintotuomioistuimien ratkaistavaksi myös jatkossa ulkomaisten sijoitusrahastojen pääomien vapaaseen liikkuvuuteen perustuvia rinnastamistapauksia. Hallituksen esitysluonnoksesta annetuissa lausunnoissa erityisen ongelmallisena on pidetty verovapauden rajaamista ainoastaan sopimusperusteisiin sijoitusrahastoihin. Tätä voidaan EU-oikeuden näkökulmasta pitää ongelmallisena, erityisesti ottaen huomioon UCITS-direktiivin antamat vaihtoehdot yhteissijoitusyritysten oikeudelliselle muodolle. Ulkomaisten sijoitusrahastojen Suomesta saamien tulojen verokohtelu elää jatkuvasti uuden oikeuskäytännön muodostuessa. Oikeuskäytännöstä on johdettavissa tiettyjä edellytyksiä, joiden täyttyessä ulkomaista sijoitusrahastoa voidaan pitää rinnastettavana suomalaiseen sijoitusrahastoon. Koska ulkomaiset sijoitusrahastot toimivat kuitenkin monissa oikeudellisissa ja toiminnallisissa muodoissa, on arviointi aina enemmän tai vähemmän tapauskohtaista. Ehdotettu uusi lainsäädäntö voisi tietyiltä osin poistaa verokohteluun liittyvää epävarmuutta. Ehdotettuun sääntelyyn liittyvistä tulkinnanvaraisuuksista sekä sääntelyn ja EU-perusvapauksien välisestä suhteesta johtuen ulkomaisten sijoitusrahastojen Suomesta saamien tulojen verokohtelua tultaisiin kuitenkin todennäköisesti jatkossakin arvioimaan tapauskohtaisesti Verohallinnon, keskusverolautakunnan ja hallintotuomioistuimien toimesta. Teemaan liittyvän EU-oikeudellisen tulkinnanvaraisuuden johdosta olisi toivottavaa, että ulkomaisten sijoitusrahastojen verokohtelu Suomessa saatettaisiin EU-tuomioistuimen ratkaistavaksi.
  • Ylä-Outinen, Julia (2021)
    Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan sinkkuihin ja sinkkuuteen liitettyjä oletuksia verkkokeskusteluissa. Tutkimuskirjallisuuden mukaan sinkkuihin ja yksineläjiin kohdistuu stereotypioita ja ennakkoluuloja, ja he kokevat taloudellista ja poliittista eriarvoistamista. Tutkielma pyrkii selvittämään, millaisia oletuksia verkkokeskustelijat liittävät sinkkuihin parisuhdestatuksen perusteella. Tutkielma esittelee teoreettisia lähtökohtia sinkkuihin kohdistuvaan syrjintään ja eriarvoisuuden mekanismeihin ja pyrkii selvittämään verkkokeskustelujen pohjalta oletusten lisäksi myös sitä, millä tavoin sinkkuutta arvotetaan. Kiinnostavan tutkimuksen kysymyksenasettelusta tekee se, että sinkkuus saatetaan nähdä ongelmallisena statuksena siitäkin huolimatta, että sinkkuus ja yksineläminen yleistyy. Tutkielma tarkastelee sinkkuutta potentiaalisesti ”queerina” positiona, jota marginalisoidaan ja toiseutetaan yhteiskunnassamme. Tutkielman teoreettisen perustan muodostavat sinkkuudesta tehty mediatutkimus sekä yleisemmällä tasolla liikkuva, sinkkuuden yhteiskunnallisista merkityksistä tehty tutkimus, josta tutkielman kannalta tärkeiksi nousevat erityisesti eriarvoisuuden teemat. Tutkielman teoreettiseen viitekehykseen sisältyy myös kriittinen queer-teoria. Tutkielman analyysiosiossa käytetään kriittistä diskurssianalyysia (critical discourse analysis, CDA). Tutkimusaineisto kerättiin Helsingin Sanomien ja Yleisradion verkkosivuilta. Aineisto koostuu yhdestä Helsingin Sanomien uutista koskevasta verkkokeskustelusta ja yhdestä Ylen kolumnia koskevasta verkkokeskustelusta. Yhteensä sinkkuutta käsitteleviä kommentteja oli 250, joista rajauksen jälkeen päätyi tarkemmin analysoitavaksi 154. Aineiston analyysista käy ilmi, että sinkkuutta arvotetaan eri diskurssien kautta ja että sinkkuihin liitetään monia ennakko-oletuksia, niin negatiivisia kuin positiivisia. Sinkkuihin kohdistui kommenteissa monen tyyppistä arvottavaa kieltä heidän parisuhdestatuksensa perusteella. Verkkokeskustelijat liittivät sinkkuihin oletuksen nirsoudesta sekä muita negatiivisia määreitä, kuten empatiakyvyn puutteen, itsekkyyden ja vaikean luonteen. Lisäksi sinkkuudelle oletettiin olevan tietty ”syy”. Toisaalta sinkkujen oletettiin myös olevan muita onnellisempia parisuhdestatuksensa perusteella, mikä osoittaa kommentoinnin olevan hyvin arvolatautunutta. Sinkkuutta voidaan analyysin ja queer-tutkimuksellisen otteen kautta lähestyä mahdollisena marginalisoituna statuksena, jota voidaan potentiaalisesti kutsua ”queeriksi”. Sinkku-status tuntee aineiston perusteella mahdollisesti painetta erilaisten parisuhteeseen liitettyjen normien, kuten pakollisen heteroseksuaalisuuden ja avioliiton ja perheen ideologian, puolelta.
  • Rintala, Jaakko (2023)
    Tutkielmani käsittelee ranskalaisen filosofin, kirjailijan ja kirjallisuuskriitikon Maurice Blanchot’n (1907–2003) ajattelun soveltamista kuvataiteeseen. Blanchot tuli tunnetuksi 1940-luvulta eteenpäin yhtenä keskeisistä ranskalaisista kirjallisuuden teoreetikoista. Blanchot suhtautuu kirjallisuuteen ontologisena kysymyksenä, joka tulee esiin hänen teoksissaan toistuvasti muodossa: mitä on panoksena kirjallisuuden olemassaolossa? Tutkielmassani käännän kysymyksen kohti kuvataidetta ja tutkien Blanchot’n kirjoituksia 1940–1980-luvuilta pyrin paikantamaan hänen tuotannostaan kuvataiteeseen ja sen ontologiaan soveltuvia ajatuksia. Tutkielmani jakautuu kahteen osaan, joista ensimmäisessä keskityn kielen, katseen ja kuvan käsitteisiin Blanchot’n filosofiassa. Yhteinen tekijä Blanchot’lle näissä kaikissa aiheissa on pyrkimys kyseenalaistaa ja purkaa läsnäolon ja nykyhetken varaan rakentunut käsitys ihmissubjektista, joka pystyisi intentionaalisesti ottamaan asiat haltuunsa käsitteellistämällä ja objektivoimalla ne. Blanchot’lle ihminen on olemassaololtaan ja tiedonkyvyiltään äärellinen ja rajallinen. Tuon äärellisyyden ”ulkopuoli” (dehors) muodostuu olennaiseksi tutkimusalueeksi; Blanchot näkee niin kielen, kuoleman kuin esimerkiksi rakkaudenkin alkuperän olevan tuolla alueella. Tarjoan perusteellisen selonteon Blanchot’n tavasta ajatella kieltä, katsetta ja kuvaa erilaisina tapoina olla suhteessa ihmisen äärellisyyden ulkopuoleen. Tutkielmani jälkimmäinen osa on nimeltään Ulkopuolen estetiikka. Siinä jatkan ensimmäisen osan käsitteiden tarkastelun pohjalta kohti kokemuksen ja taideteoksen tulkintaa Blanchot’n kirjoituksissa. Blanchot suhtautuu melko kriittisesti niin perinteiseen estetiikkaan kuin fenomenologiaankin, jotka kummatkin hänen näkemyksessään painottavat ontologiaa etiikan kustannuksella. Hänen kirjoituksissaan esteettisen kokemuksen tilalle asettuu rajakokemus tai ”ekstaattinen kokemus”, jossa teos avaa kokemuksen ihmisen olemassaolon ulkopuolesta. Käsittelen myös Blanchot’n kirjoituksia taidehistoriasta, niin yleisemmällä tasolla kuin viimeisessä luvussa keskittyen Lascaux’n luolamaalauksiin. Blanchot’n kirjoitukset Lascaux’sta välittyvät ranskalaisfilosofi Georges Bataillen kirjoitusten kautta, joita esittelen taustoittaakseni tulkintaani Blanchot’n Lascaux-kirjoituksista. Olennaiseksi nousee taideteosten kyky ei niinkään näyttää mitään varmaa tietoa maailmasta, vaan juuri tuoda esiin teosten sisällä oleva ei-mitään. Luvun päätteeksi pohdin mitä tämä teosten sisältämä hiljaisuus voi lopulta kertoa – vai voiko? Lopuksi esitän yhteenvedon tutkielman sisällöstä ja sen aikana tehdyistä havainnoista. Tutkielmani on lähtökohdiltaan teoreettinen, tarkoitukseni on etsiä lähtökohtia ja työkaluja Blanchot’n ajattelusta kuvataiteen tutkimiseen, ei niinkään suoranaisesti soveltaa niitä yksittäisiin teoksiin. Se jää jatkotutkimuksen tehtäväksi ja tutkielman lopussa esitänkin joitain mahdollisia lähtökohtia ja tutkimuskysymyksiä tulevaa tutkimusta silmällä pitäen.
  • Peltoniemi, Katja (2018)
    Tutkielman lähtökohtana ovat perus- ja ihmisoikeudet. Tahdosta riippumatonta hoitoa arvioidaan vapaudenriistona, mikä tarkoittaa syvälle käyvää rajoitusta PL 7 §:ssä ja esimerkiksi EIS 5 artiklassa turvattujen oikeuksien suhteen. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin antoi Suomelle langettavan tuomion tapauksessa X v. Suomi (3.7.2012). EIT totesi tuomiossaan, että Suomen kansallinen lainsäädäntö ei taannut riittäviä oikeusturvakeinoja mielivaltaa vastaan. Tapauksessa oli kyse objektiivisen lääkärilausunnon puuttumisesta tahdosta riippumattoman hoidon edellytysten arvioinnissa hoitoa jatkettaessa. Tämän jälkeen mielenterveyslakia (1116/1990) muutettiin lisäämällä uusia säännöksiä potilaiden oikeudesta ulkopuolisen lääkärin puolueettomaan arvioon hoitoon määräämisen edellytysten täyttymisestä tahdosta riippumattoman hoidon jatkamispäätöksenteon yhteydessä. Ulkopuolisen lääkärin lausunto perustuu aina potilaan henkilökohtaiseen tapaamiseen. Tässä tutkielmassa pyrin vastaamaan kysymykseen; minkälainen merkitys on ulkopuolisen lääkärin lausunnolla tahdosta riippumattoman hoidon jatkamispäätöksenteon yhteydessä. Ensin tarkastelen sitä, tuoko säännöksen sisältämä henkilökohtainen keskustelu potilaan kanssa jotain lisää hoitoon määräämisen edellytysten arviointiin suhteessa muihin hoidon jatkamisen kannalta oleellisiin lääketieteellisiin lausuntoihin. Toiseksi tarkastellaan ulkopuolisen lääkärin lausunnon esiintyvyyttä itse keräämäni aineiston pohjalta Vaasan hallinto-oikeudesta. Tutkielma on oikeusdogmaattinen, mutta hyödynnän empiiristä tutkimusmenetelmää uuden aineiston keräämisessä. Uusi aineistoni kattaa kaikki Vaasan hallinto-oikeuteen vuonna 2016 vireille tulleet tahdosta riippumattoman hoidon jatkamispäätökset sekä niihin kohdistuvat valitukset. Empiirisellä aineistolla tuon ulkopuolisen lääkärin lausunnon merkityksen tarkasteluun käytännön näkökulmaa. Oikeusdogmatiikkaa edustaa tutkimuksessani julkaistut tiivistelmän muotoon kirjoitetut oikeustapaukset. Tutkielmani tuloksissa muodostuu järjestys eri lausuntojen välillä tahdosta riippumattoman hoidon jatkamispäätöksenteon yhteydessä. Mielenkiinto kohdistuu siihen, mihin kohtaan ulkopuolisen lääkärin lausunto sijoittuu. Lyhyesti tutkielmani osoittaa, että potilaan henkilökohtaiseen kohtaamiseen perustuva lausunto, jota myös ulkopuolisen lääkärin lausunto edustaa, voidaan sijoittaa asiakirjaharkinnan ja potilaan tuntemiseksi vaadittavan pidempiaikaisen hoitosuhteen väliin. Asiakirjaharkintaa edustaa hallinto-oikeuden asiantuntijajäsenen lausunto, Terveyden- ja hyvinvointilaitoksen lausunto sekä tietyin edellytyksin myös johtavan ylilääkärin lausunto. Potilassuhteeseen perustuvaa lausuntoa edustaa tarkkailulausunto hoitavan lääkärin toimesta. Järjestys osoittaa, että henkilökohtaista potilaan kohtaamista pidetään luotettavampana tapana arvioida potilaan mielisairautta ja hoidon tarvetta kuin asiakirjoista arvioimista. Toisaalta ulkopuolisen lääkärin lausunnossa on heikkoutensa. Ensinnäkin mielenterveyden edellytysten täyttymisen arviointi on haastava kokonaisuus. Yhden tapaamiskerran avulla, ei kiistatonta mielisairauden toteamista ole mahdollista suorittaa. Hallinto-oikeus on katsonut, että pitkä hoitosuhde ja potilaan tunteminen ovat luottamusta osoittavia tekijöitä. Ulkopuolisen lääkärin eriävä mielipide kuitenkin asettaa hoitavan lääkärin ja hoidosta päättävän lääkärin punnitsemaan omaa lausuntoaan tarkemmin ja perustelemaan päätöksensä paremmin. Itse keräämäni aineisto Vaasan hallinto-oikeudesta sisälsi vireille tulleita alistuksia yhteensä 291 kappaletta. Mielenkiinto kohdistui ulkopuolisen lääkärin esiintyvyyteen hoidon jatkamista koskevien hallintopäätösten yhteydessä. Aineistossani ulkopuolisen lääkärin lausuntoa oli käytetty yhteensä 146 kertaa ja siitä oli kieltäydytty 144 kertaa. Mielenkiintoista oli se, että kunnallisen puolen psykiatrista hoitoa tarjoavissa laitoksissa, joissa hoitoaika on usein lyhyempi, oli jokaisessa tapauksessa ollut ulkopuolinen lääkäri antamassa lausuntonsa hoidon edellytysten olemassaolosta. Näitä tapauksia oli yhteensä 48 kappaletta. Valtion mielisairaalan puolelta, jossa hoitoaika on keskimäärin 8 vuotta, kiinnostus ulkopuolisen lääkärin lausuntoon oli selvästi heikompaa. Valtion puolella psykiatrisen hoidon jatkamispäätöksiä tehtiin yhteensä 244 kappaletta, joista ulkopuolinen lääkäri oli mukana ainoastaan 99 tapauksessa. Tämän mukaan kieltäytymisiä oli huomattavasti enemmän eli 143 kappaletta. Tämä tarkoittaa sitä, että ulkopuolisen lääkärin lausunto oikeusturvakeinona ei jostain syystä herätä kiinnostusta pitkäaikaisesti hoidossa olevien potilaiden keskuudessa.
  • Kuhanen, Laura (2017)
    Tutkielmassa käsitellään ulkopuolisen työvoiman käytön aiheuttamia yhteistoimintavelvoitteita. Ulkopuolisella työvoimalla tarkoitetaan tässä yhteydessä sekä alihankintaa, että vuokratyötä. Alihankintaa tilastoidaan hyvin vähän sen moninaisista muodoista johtuen. Vuokratyön käytön määrää puolestaan on tilastoitu viimevuosina. Vaikka tilastoihin perustuen ulkopuolisen työvoiman käyttö on vielä muutamien prosenttien luokkaa, puhutaan joillain aloilla jo varsin merkittävästä ilmiöstä. Ulkopuolisen työvoiman käyttöä sääntelevä normisto on hajallaan ympäri lainsäädäntöä. Ulkopuolisen työvoiman käytön aiheuttamien yhteistoimintamenettelyjen kannalta tarkasteluun tässä yhteydessä nousivat laki yhteistoiminnasta yrityksissä (yhteistoimintalaki) sekä laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (tilaajavastuulaki). Ulkopuolisen työvoiman käyttöä sekä niihin kohdistuvia yhteistoimintamenettelyjä koskevat yhteistoimintalain säännökset kuuluvat kuitenkin säännöksiin, joista voidaan yhteistoimintalain 61 § 1 momentin mukaan sopia toisin työnantajien ja työntekijöiden valtakunnallisten yhdistysten välillä. Tämän vuoksi tarkastelu ulkopuolisen työvoiman käytöstä johtuvasta yhteistoiminnasta tulee tässä yhteydessä ulottaa työehtosopimuksiin. Työehtosopimuksia otetaan tarkasteluun esimerkinomaisesti normeina sekä työtuomioistuimen oikeuskäytännön kautta. Tutkielmassa on tarkoitus selvittää ulkopuolisen työvoiman käytön aiheuttamia yhteistoimintavelvoitteita niin lainsäädännön kuin työehtosopimustenkin näkökulmasta. Tutkielman tarkoitus on vastata siihen, minkälaisia yhteistoimintavelvoitteita ulkopuolisen työvoiman käyttö voi aiheuttaa soveltuvasta normistosta riippuen. Yhteistoimintalaki sekä useat työehtosopimukset asettavat erilaisia yhteistoimintavelvoitteita alihankinnalle ja vuokratyön käytölle. Käytännön tilanteissa rajanveto alihankinnan, sekä vuokratyövoiman käytön välillä saattaa olla haastavaa. Rajanveto alihankinnan ja vuokratyön välillä nousee kuitenkin merkittäväksi yhteistoimintavelvoitteita määritettäessä. Työtuomioistuimen oikeuskäytännössä alihankinnan ja vuokratyön välisessä rajanvedossa painoarvoa on annettu työnjohto- ja valvontaoikeuden paikantamiselle. Vakiintuneesti alihankinnan osalta työnjohto-oikeus on kokonaisuudessaan työntekijöiden omalla työnantajalla, kun vuokratyössä puolestaan työnjohto- ja valvontaoikeutta käyttää käyttäjäyritys. Yhteistoimintalain asettamia velvoitteita voidaan jakaa tiedonantovelvoitteisiin sekä neuvotteluvelvoitteisiin. Yhteistoimintalain mukaan työantajan tulee pyydettäessä esittää henkilöstön edustajalle selvitys alihankintaan sovellettavista periaatteista, kun taas vuokratyövoiman käyttöä koskevia periaatteita tulee käsitellä yhteistoimintamenettelyssä. Vastaavia eroavaisuuksia alihankintaan sekä vuokratyövoiman käyttöön liittyvistä yhteistoimintavelvoitteista löytyy myös työehtosopimuksista. Lisäksi yhteistoimintalain 6 ja 8 lukujen säännökset tulevat sovellettavaksi, jos ulkopuolisen työvoiman käytöllä on henkilöstövaikutuksia. Myös tilaajavastuulaki sisältää oman tiedonantovelvoitteen ulkopuolisen työvoiman käyttöön liittyen. Tilaajavastuulaki nousee esiin myös sen tarjoaman alihankinnan määritelmän kautta, johon yhteistoimintalaki viittaa. Alihankinnan ja vuokratyön käytön erilaista sääntelyä perustellaan hyvin niukasti, ei juuri lainkaan yhteistoimintalain esitöissä eikä työehtosopimuksissa. Erot kuitenkin eri ulkopuolisen työvoiman muotojen sääntelyn välillä yhteistoiminnan näkökulmasta vaikuttavat merkittäviltä siihen nähden, että tosiasiallisesti rajanveto alihankinnan ja vuokratyön välillä saattaa olla hyvin haastava. Ulkopuolisen työvoiman käyttöön liittyvään normistoon liittyy epäjohdonmukaisuutta, joka liittyy sekä yleisesti alihankinnan ja vuokratyön käsittelyyn, että ulkopuolisen työvoiman käsittelyyn yhteistoiminnankin kannalta. Työehtosopimusten piirissä tulee kuitenkin koko ajan muistaa, että kyseessä on työmarkkinajärjestöjen neuvotteluratkaisu, jota tulisi usein arvioida kokonaisuutena.
  • Vilkuna, Artturi (2016)
    Tässä Pro gradu- tutkielmassa tarkastellaan ulkoryhmäasenteiden muutoksiin vaikuttavia tekijöitä organisaatiofuusiossa. Tutkimuksen kohteena on Helsingin kaupungin sosiaaliviraston ja terveyskeskuksen fuusio, joka tapahtui 1.1.2013. Tutkimuksen aineistona on Helsingin yliopiston sosiaalitieteen laitoksen 'Uhat, mahdollisuudet ja yhteinen tulevaisuus'- tutkimushankeen puitteissa kerätyn kolmen mittauspisteen aineiston kahteen ensimmäiseen kyselyyn (10/2012 ja 11/2013) vastanneet (N= 1152). Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana toimii ryhmien välisiä suhteita käsittelevistä sosiaalipsykologista teorioista niin sosiaalisen identiteetin lähestymistapaa (SIA) soveltavat teoriat kuin ryhmien välisiin kontakteihin keskittynyt tutkimushaara. Sosiaalisen identiteetin lähestymistapa pohjautuu sekä Henri Tajfelin & John Turnerin sosiaalisen identiteetin teoriaan (SIT) että John Turnerin itsekategorisointiteoriaan (SCT). Ryhmien välisten kontaktien tutkimuksen pohjana on puolestaan Gordon Allportin kontaktihypoteesi. Organisaatiofuusioiden kontekstissa on SIA: n puitteissa tutkittu niin vanhaan kuin uuteen organisaatioon samaistumisen vaikutuksia, fuusiopartnereiden välisten statuserojen tuomia jännitteitä ja koettua uhkaa kuin menettelytapojen oikeudenmukaisuuden ja identiteetin jatkuvuuden seurauksia. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ovatko mahdolliset ulkoryhmäasenteen muutokset olleet erilaisia terveyskeskuksen työntekijöiden (oletettu korkeamman statuksen organisaatio) ja sosiaaliviraston työntekijöiden (oletettu matalamman statuksen organisaatio) välillä. Lisäksi kiinnostuksen kohteena oli selvittää, mitkä valittuihin teoreettisiin lähtökohtiin liittyvät tekijät selittivät ulkoryhmäasenteiden muutoksia joko parempaan tai huonompaan suuntaan. Päätutkimusmenetelmänä käytettiin hierarkkista regressioanalyysiä. Muita käytettyjä menetelmiä olivat khi2- testi, toistettujen mittausten varianssianalyysi, kaksisuuntainen kovarianssianalyysi ANCOVA, Pearsonin korrelaatioanalyysi sekä faktorianalyysi. Tulosten mukaan niin terveyskeskuksen (korkeamman statuksen organisaatio) kuin sosiaaliviraston (matalamman statuksen organisaatio) ulkoryhmäasenteet olivat jokseenkin positiivisia, eivätkä olleet muuttuneet mittausajankohtien välillä. Ulkoryhmäasenteet eivät siis olleet muuttuneet tarkasteltujen ryhmien välillä. Sen sijaan yksilötasolla ulkoryhmäasenteiden muutoksia positiiviseen suuntaan selitti parhaiten kontaktien laatu ja sen jälkeen menettelytapojen koettu oikeudenmukaisuus. Lisäksi uuteen organisaatioon samaistuminen ajankohtana 2 välitti menettelytapojen oikeudenmukaisuuden yhteyttä ulkoryhmäasenteiden muutoksiin. Ulkoryhmäasenteiden muutoksia negatiiviseen suuntaan selitti puolestaan parhaiten organisaation korkea status ja sen jälkeen koettu uhka muutoksen suhteen. Vaikka ulkoryhmäasenteissa ei havaittu eroa organisaatiotasolla, ei tästä voinut kuitenkaan vetää sitä johtopäätöstä, että fuusio olisi sujunut ongelmitta. Johtopäätökseksi jäi siten, että mahdollinen tyytymättömyys ei ole heijastunut ainakaan toisen organisaation työntekijöihin kokonaisuudessaan. Yksilötason ulkoryhmäasenteiden muutoksiin vaikuttavien tekijöiden pohjalta esitettiin puolestaan joitain jatkotutkimusaiheita.
  • Hagelberg, Emmi (2021)
    As the number of Finns moving abroad rises, more knowledge is needed about the needs of expatriate Finns. Finnish language schools are an important network of Finnish communities all around the globe, as well as a well established support system to help families with the multilingual upbringing of their children. However, there is very little recent research on Finnish language schools, especially the experiences of students. There is also very little research on the language identity of Finnish expatriate children, although Finnish language schools are supposed to support their students’ multilingual identities. Therefore in order to further develop and improve Finnish language schools, we need more information on children’s experiences regarding Finnish language schools and their language identities. This study aims to find out things that Finnish expatriate children bring up in regards to their experiences of Finnish language schools and their language identities: what experiences do expatriate Finnish children have of Finnish language schools, and what is their experience of their language identity. Seven young expatriate Finns (ages 6 to 11) were interviewed for this study. All children had lived most or all of their life outside Finland, and all had attended Finnish language schools. The study was conducted from a phenomenological approach. The analysis was done as qualitative analysis of content. All in all the interviewees has positive experiences regarding Finnish language schools. They mostly enjoyed attending classes and felt that they learned or benefited from them. According to the interviewees’ experiences, the activities done in Finnish language schools are quite diverse, and the children enjoyed doing active and varied things. The importance of Finnish language schools as communities arose as well. The interviewees expressed strong multilingual identities, and different languages had clear roles in their lives. From these results we can interpret that Finnish language schools offer a positive Finnish-speaking environment, which can help strengthen Finnish expatriate children’s self image as speakers of the Finnish language, and therefore support the role of the Finnish language in their language identity.
  • Kostamo, Vili (2021)
    Ihmisen uloshengitysilman hiilidioksidin hiilen ja hapen isotooppijakauma riippuu monien biologisten prosessien yhteisvaikutuksesta. Ihmisen energia-aineenvaihdunta tuottaa hiilidioksidia, joka siirtyy verenkierrossa keuhkoihin ja poistuu uloshengityksen mukana. Energiaksi käytettävän ravintoaineen alkuperä vaikuttaa sen sisältämien hiilen ja hapen atomien erimassaisten isotooppien jakaumaan, joka heijastuu hiilidioksidin isotooppijakaumaan yhdessä ravinnossa ja juomassa saadun veden ja sisään hengitettävän ilman kanssa. Elimistön aineenvaihdunnan tila ja sairaudet voivat vaikuttaa uloshengitysilman isotooppijakaumaan. Tässä tutkimuksessa mittasimme uloshengitetyn hiilidioksidin isotooppijakaumia vapaaehtoisilta tutkimushenkilöiltä korkean tarkkuuden optisella isotooppispektrometrillä (OIRS). Arvoja analysoitiin suhteessa henkilöiden terveystietoihin ja laboratoriotuloksiin. Tutkimus osoittaa, että loppuvaiheen diabeteksen munuaistautia sairastavien hemodialyysihoitoa saavien henkilöiden uloshengittämän hiilidioksidin 18O/16O -isotooppisuhde on tilastollisesti merkitsevästi matalampi kuin kontrollihenkilöillä. Tämä tarkoittaa sitä, että toistaiseksi tuntemattomasta syystä näiden henkilöiden elimistöstä poistuu poikkeavan paljon hapen yleisintä isotooppia raskaampaa isotooppia tai heidän elimistönsä ottaa sitä vähemmän vastaan ympäristöstä. Tämän löydöksen merkitys munuaistaudin kehittymisessä ei ole vielä tiedossa, vaan lisää tutkimusta tarvitaan.
  • Laiho, Satu (2017)
    Uloshengityksen on jo kauan tiedetty kertovan hengittäjän terveydestä. Hengityksessä onkin arvioitu olevan tuhansia pelkästään endogeenista alkuperää olevia yhdisteitä, mutta vain muutamia niistä on tutkittu riittävästi, jotta niiden käyttäminen kliinisessä diagnostiikassa on tullut mahdolliseksi. Hengitysanalyysin potentiaali on siis edelleen laajalti hyödyntämättä, vaikka sen edut esimerkiksi verianalyysiin nähden ovat ilmeiset. Uloshengitys on näytematriisina yksinkertainen ja sen kerääminen on nopeaa, kivutonta sekä helppoa, ja näytteet on mahdollista analysoida vain muutamissa minuuteissa. Hengitysanalyysin potentiaali diagnostisena menetelmänä perustuu keuhkorakkuloiden ja verenkieron väliseen ohueen kapillaarikalvoon, jonka läpi monet verenkierron yhdisteet pääsevät haihtumaan suoraan uloshengitykseen. Monilla yhdisteillä hengityksessä esiintyvät pitoisuudet heijastavat siis suoraan veren yhdistepitoisuuksia. Yksi kiinnostusta herättänyt potentiaalinen biomerkkiaine on ammoniakki, joka on yhdistetty muun muassa munuaisten vajaatoimintaan ja veren kohonneisiin ureapitoisuuksiin. Poikkeuksellisen emäsluonteensa takia, hengityksen ammoniakin erittymismekanismin on kuitenkin arveltu poikkeavan muista endogeenisista yhdisteistä, ja yhdisteen on epäilty päätyvän hengitykseen veren sijasta syljestä haihtumalla. Epäselvyys ammoniakin tuottomekanismista onkin pitkään hidastanut yhdisteen analyysinpotentiaalin ymmärtämistä. Hengityksen lisäksi myös sylkianalyysit ovat herättäneet huomioita syljen helpon kerättävyyden ja erityisen koostumuksen ansiosta. Erityisesti syljen ureapitoisuudet on yhdistetty hengityksen ammoniakin tapaan veren ureapitoisuuksiin ja munuaisten toimintaan, minkä takia myös syljen ureaa on pidetty potentiaalisena biomerkkiaine. Tutkielmassa käsitellään hengityksen ammoniakin sekä syljen ammoniakin ja urean muodostumista sekä arvioidaan niiden yhteyttä elimistön ammoniakki- ja ureapitoisuuksiin. Lisäksi tutkielma käsittelee hengityksen ja syljen mittauksessa huomioon otettavia asioita sekä itse mittauksien suoritusta. Tutkielman tutkimusosuutta varten 12:sta dialyysiin osallistuvalta munuaisten vajaatoimintapotilaalta mitattiin hengityksen ja syljen ammoniakkipitoisuutta sekä veren ja syljen ureapitoisuutta hoidon ajan. Tuloksien perusteella pyrittiin arvioimaan hengityksen ammoniakin alkuperää sekä syljen urean ja hengityksen ammoniakin kykyä mitata munuaisten vajaatoimintapotilaiden ureemista tilaa sekä dialyysihoidon tehoa.
  • Kokkonen, Tuomas (2020)
    Laissa takaisinsaannista konkurssipesään (26.4.1991/758, TakSL) säädetään edellytyksistä, joiden nojalla sinänsä päteviä oikeudellisia määräämistoimia voidaan peräyttää. Takaisinsaannilla voidaan siten palauttaa konkurssipesään tai muun insolvenssimenettelyn piiriin omaisuutta, jonka luovuttaminen on loukannut velkojien tasa-arvoisuuden periaatetta tai koko velkojakollektiivin oikeuksia. Tarkoituksena on mitätöidä taloudellisiin vaikeuksiin ajautuneen velallisen sellaiset määräämistoimet, joilla on suosittu yhtä velkojaa toisten kustannuksella tai siirretty omaisuutta täytäntöönpanotoimien ulottumattomiin. TakSL 12 §:n mukaan velkojan ulosmittauksella saama maksu peräytyy pääsääntöisesti, jos ulosmittaus on toimitettu myöhemmin kuin kolme kuukautta ennen konkurssihakemuksen tekemistä tai muuta määräpäivää. Tämä säännös on edullinen takaisinsaantia vaativan kannalta, sillä peräyttäminen sen nojalla on mahdollista ilman erityisedellytyksiä koskien esimerkiksi velallisen taloudellista asemaa ja velkojan vilpitöntä mieltä. Ulosottokäytännössä on yleistä, että velallinen tekee maksuja ulosottoon ilman ulosottomiehen pakkotoimia. Tällaisia vapaaehtoisia suorituksia voidaan tehdä maksukehotuksesta ja maksuajalla sekä vahvistetun maksusuunnitelman tai -sopimuksen puitteissa. Kysymyksellä siitä, voidaanko TakSL 12 §:ää soveltaa vapaaehtoisesti ulosottomiehelle tehtyihin maksuihin, on siten käytännön merkitystä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä edellytyksillä tällaisia maksuja voidaan peräyttää. Ennen ulosottolainsäädännön uudistusta, joka kulminoitui uuden ulosottokaaren (15.6.2007/705, UK) voimaantuloon vuonna 2008, lakiin ei sisältynyt säännöksiä ulosottomiehelle vapaaehtoisesti tehdyistä maksuista. Tällaiset maksut oli kuitenkin jo pitkään sallittu ulosottokäytännössä, mutta korkein oikeus oli linjannut, ettei niitä pidetty TakSL 12 §:ssä tarkoitettuina ulosmittauksella saatuina varoina (KKO 1995:89). Ulosottolainsäädännön uudistuksessa lakiin otettiin vapaaehtoisesti ulosottomiehelle tehtyjä maksuja koskevat säännökset. Vaikka lakitekstissä tai esitöissä ei ollut otettu huomioon tämän muutoksen vaikutusta TakSL 12 §:n soveltamisalaan, oikeuskirjallisuudessa tällainen heijastusvaikutus havaittiin nopeasti. Nykyisen UK:n mukaan varat, jotka velallinen on suorittanut maksusuunnitelman tai maksusopimuksen perusteella, katsotaan heti ulosmitatuiksi, kun ne on maksettu ulosottomiehelle. Tämän säännöksen nojalla maksusuunnitelman ja -sopimuksen nojalla tehdyt vapaaehtoiset maksut voidaan samaistaa ulosmitattuihin varoihin. Siten vaikuttaa perustellulta, että niihin voidaan soveltaa TakSL 12 §:ssä säädettyä ulosmittauksella saatuja varoja koskevaa peräyttämisperustetta. Korkein oikeus vahvistikin tämän tulkinnan vuonna 2019 annetussa ennakkoratkaisussa (KKO 2019:91). Lakiteksti, esityöt ja oikeuskäytäntö eivät kuitenkaan edelleenkään anna selkeää vastausta siihen, voidaanko TakSL 12 §:ää soveltaa maksukehotuksen johdosta tai maksuajalla ulosottomiehelle tehtyihin suorituksiin. TakSL 12 §:n joustavaa tulkintaa siten, että kaikkien vapaaehtoisesti ulosottomiehelle tehtyjen maksujen katsottaisiin kuuluvan sen soveltamisalaan, voidaan puoltaa tietyin argumentein. Laissa ja esitöissä on esimerkiksi toisinaan käytetty sanamuotoja, joissa myös maksukehotuksesta ja maksuajalla tehdyt maksut rinnastuvat ulosmittauksella saatuihin maksuihin. Laajentavaa tulkintaa vastaan puhuu kuitenkin se, että laissa ei ole sitä selkeästi tukevia sanamuotoja ja esitöissä on toisinaan tehty ero ulosmitattujen ja vapaaehtoisesti maksettujen varojen välille. Lisäksi perinteisesti on katsottu, että takaisinsaantiperusteita tulisi tulkita suppeasti, koska takaisinsaannilla puututaan sinänsä päteviin oikeudellisiin määräämistoimiin. Myös korkeimman oikeuden ratkaisukäytäntö tukee ajatusta takaisinsaantiperusteiden ei-laajentavasta tulkinnasta. Siten parhaiten perusteltu on näkemys, jonka mukaan ulosottomiehelle maksukehotuksen jälkeen tai maksuajalla suoritettuja varoja ei voida peräyttää TakSL 12 §:n nojalla. Jos TakSL 12 §:ää ei voida soveltaa, takaisinsaantia haluavien on vedottava johonkin muuhun takaisinsaantiperusteeseen. Kyseeseen tulevat TakSL 10 §:n mukainen velan maksun peräytyminen ja TakSL 5 §:ssä säädetty yleinen takaisinsaantiperuste. Nämä säännökset ovat velalliselta suorituksen saaneen takaisinsaantivastaajan kannalta edullisempia kuin TakSL 12 §, sillä niissä asetetaan peräyttämiselle useita erityisedellytyksiä. Erityisedellytykset koskevat muun muassa maksun vaikutusta velallisen taloudelliseen asemaan, maksun suuruutta ja takaisinsaantivastaajan vilpitöntä mieltä. Käytännössä kuitenkin TakSL 10 § soveltunee usein ulosottomiehelle maksukehotuksesta tai maksuajalla tehtyihin suorituksiin, jos maksu on ollut määrältään huomattava. Myös TakSL 5 §:ää voidaan periaatteessa soveltaa tällaisiin suorituksiin, mutta pykälässä esitetty tunnusmerkistö asettaa peräytymiselle varsin tiukat edellytykset.
  • Sihvo, Tiina (2016)
    Ulosottovelalliselle on ulosottokaaressa säädetty laaja tietojenantovelvollisuus. Velallisen on annettava ulosottomiehelle tämän pyytämät täytäntöönpanon kannalta tarpeelliset tiedot totuudenmukaisina. Jotta velallinen toteuttaisi tietojenantovelvollisuutensa, sen tehosteeksi on säädetty rangaistusuhka, ja velallinen voidaan velvoittaa tietojen antamiseen myös sakon uhalla. Itsekriminointisuojan mukaan jokaisella on oikeus tutkittaessa rikossyytettä häntä vastaan täysin takein yhdenvertaisena olla tulematta pakotetuksi todistamaan itseään vastaan tai tunnustamaan syyllisyytensä. Periaatteen ydinsisältö on se, että kukaan ei ole velvollinen myötävaikuttamaan oman syyllisyytensä selvittämiseen rikosasiassa. Itsekriminointisuoja sisältää sekä vaitiolo-oikeuden, oikeuden olla myötävaikuttamatta oman syyllisyyden selvittämiseen ja jopa niin sanotun ”valehteluoikeuden”. Tietojenantovelvollisuuden ja itsekriminointisuojan välinen ristiriita syntyy siitä, kun ulosottovelallinen velvoitetaan rangaistuksen uhalla tai pakkokeinoin antamaan totuudenmukaiset tiedot varallisuusasemastaan ja siihen vaikuttaneista seikoista. Antaessaan tietoja esimerkiksi omaan varallisuusasemaansa vaikuttavista oikeustoimista velallinen saattaa joutua ilmaisemaan myös sellaisia seikkoja, jotka paljastavat hänen syyllistymisensä rikolliseen menettelyyn. Mikäli näitä tietoja myöhemmin käytetään näyttönä velallista vastaan rikosprosessissa, joudutaan itsekriminointisuojan kannalta ongelmalliseen tilanteeseen. Oikeuskäytännössä velallisen oikeuteen vedota itsekriminointisuojaan ulosottomenettelyssä on suhtauduttu vaihtelevasti. Viimeisimmässä KKO:n asiaa koskevassa ratkaisussa on vahvistettu, ettei velallisella ole ulosottomenettelyssä vaitiolo-oikeutta, vaan velallisen oikeus olla myötävaikuttamatta oman syyllisyytensä selvittämiseen taataan jälkikäteen ulosottokaareen palomuurisääntelyn kautta. Tässä tutkimuksessa tarkastelen velallisen tietojenantovelvollisuuden ja itsekriminointisuojan välistä ristiriitaa ja sitä, miten velallisen oikeuteen vedota itsekriminointisuojaan ulosottomenettelyssä tietojenantovelvollisuutensa rajoituksena on oikeuskäytännössä aikojen saatossa suhtauduttu. Lisäksi tarkastelen, takaako ulosottokaaren palomuurisäännösten antama ns. jälkikäteinen suoja velallisen oikeusturvan toteutumisen riittävästi, ja millainen ratkaisu tähän ristiriitaan takaisi parhaiten sekä itsekriminointisuojan että ulosottomenettelyn tarkoituksen toteutumista ja olisi samalla yhdenmukainen niin kansallisten kuin kansainvälistenkin itsekriminointisuojaa koskevien säännösten kanssa.
  • Vilkman, Minna (2022)
    Goals. The purpose of this dissertation was to explore the effects of class background on individual’s educational path, especially university studies, and entering academic workforce. Previous research show that students with non-academic background experience university as defining and alien, but also that gained university degrees alienate them from the members and values of their original class background. According to research the impact of social class has not decreased: the concept of class order covers historical and cultural climates which still influence current approaches, although diversity within classes has increased and general workforce changed. In this dissertation I explore social class as an individual lived experience with the concepts of inscription, respectability, and legitimation by Beverley Skeggs. I set two research questions: 1) How do inscription, respectability, and legitimation entangle with educational path and attending academic workforce? 2) In my data, what similar or divergent lived experiences of class transitions were described by the women with non-academic family background? Methodology. The data contain biographic interviews of four women, which were themed by periods of educational path and finding employment in academic field. The analysis of data was theory-based, that is inscription, respectability, and legitimation by Skeggs were the premise. Results and conclusions. The results showed that social class background affected on integrating academic education and work force by shutting individuals out: studies slowing down because of work or aimless wandering were part of educational paths, and upper middle-class values typical to academic world were not experienced as inclusive. However, interviewees did not experience themselves as victims, but active agents who found studying and taking degrees pleasurable and meaningful. Devotion to educate themselves, as well as succeeding in studies, stood out in the interviews. This dissertation extends previous research with the observation of the importance of guidance, especially during general secondary education and university studies. Offspring of non-academic families had no knowledge of educational or work opportunities, their own competence or how to compile their university studies, and they found institutional guidance lacking. Also, family support was highlighted, as well as families’ ignorance in the ways to support their school-thriving child or how to take advantage of schooling system in order to benefit educational path.