Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Meteorology"

Sort by: Order: Results:

  • Sarpila, Ari (Helsingin yliopistoHelsingfors universitetUniversity of Helsinki, 2008)
    Tässä työssä selvitetään lentosääennusteiden käyttöä lennon suunnittelun ja toteutuksen perusteena. Tuodaan esille määräyksiä ja lentosäätietojen käyttöä kaikissa lennon vaiheissa. Perehdytään ennustettujen olosuhteiden ja ennusteiden laadun merkitykseen lentojen toteutuksessa. Selvitetään lentosääennusteisiin liittyviä lentoliikenteen kustannuksia. Työn aineistona käytettiin joulukuu 2006 - heinäkuu 2007 välisenä aikana eri pituisina jaksoina kerättyä 185 liikennelennon lennonsuunnittelumateriaalia ja 126 satunnaisella otoksella otettuja Suomen GAFOR-ennusteita. Liikennelennot toteutettiin Suomen ja Euroopan alueella. Työssä todennettiin METAR–lentopaikkasanoman avulla TAF-lentopaikka-, TREND-laskeutumis-, GAFOR-yleisilmailuennusteita. Yleisestä sääpalvelusta saatua materiaalia käsiteltiin EXCEL –taulukkolaskentaohjelmalla Lentosääennusteita käsiteltiin usean eri käyttäjäryhmän kannalta. Reittilentomittauksilla tutkittiin SIGMET–varoituspalvelun, SWC–merkitsevän sään ja yläilmakehän tuulen sekä lämpötilan ennusteita. TAF–pilvikorkeusennusteiden keskimääräinen hyvyysluku oli lähes sama pilvikorkeudesta riippumatta. Suhteellisen hyvissä olosuhteissa toimivat käyttäjät saivat ennusteista paljon hyötyä. Vaakanäkyvyysennusteiden keskimääräinen hyvyysluku oli suurempi hyvissä kuin huonoissa olosuhteissa. Huonojen olosuhteiden ennusteet olivat lentotoiminnalle enemmän harmillisia kuin hyödyllisiä. Ennustustyö olisi tarvinnut apuvälinettä. Tutkittiin TREND –ennusteiden ominaista osuvuutta. NOSIG –ennuste oli suhteellisen usein julkaistu vaikka sitä seurasi olosuhteen muutos. BECMG-ennuste toteutui pääsääntöisesti ennusteajan alkupuolella. Ajoittaisten olosuhdemuutosten aikana TEMPO-ennusteita julkaistiin hyvin, mutta ennusteen osuvuus vaihteli. Tässä muodossa jaettu ennustetieto ei palvele kovin hyvin päätöstilannetta, jossa on arvioitava polttoaineen riittävyys lennon loppuosalle. GAFOR-pintatuuliennusteet olivat onnistuneita kuten TAF-ennusteissa. Vaakanäkyvyys- ja pilvikorkeusolosuhteissa vertailupisteissä oli 10% havainnoista ennustettua huonompaa olosuhdetta, jos käytettiin vain GAFOR–ennusteen perusosaa lennonsuunnittelussa ja 6% havainnoista, jos käytettiin koko ennustetta. Ilma-aluksen päällikön on valvottava näkölento-olosuhteiden kehitystä lennon aikana ja varmistettava aina näkölento-olosuhteinen lentoreitti laskupaikalle. Lentosääennusteet ovat osa lentotoimintaa mahdollistavaa järjestelmää. Ennusteet hallitsevat vaihtelevasti olosuhteita ja luonnollisesti aiheuttavat ongelmallisia tilanteita. Käyttäjiä sitovat määräykset on luotu, jotta toiminta olisi turvallista. Laadukkaita ennusteita tarvitaan isoilla liikennepaikoilla lentoliikenteen kapasiteetin hallintaan. Pienillä lentopaikoilla laitevarustus ei vielä takaa lentotoimintaa kaikissa olosuhteissa. Näkölentotoimintaa harjoitetaan jatkuvasti sekä hyvissä että kohtalaisen huonoissa olosuhteissa.
  • Riskilä, Elina (2018)
    Atmospheric ice crystals scatter sunlight, thus affecting Earth's climate through the radiation properties of cirrus clouds. Many uncertainties remain in the characteristics of naturally occuring surface roughness and its effect on the scattering properties of ice crystals. Light scattering by ice crystals with rough surfaces was studied in this thesis by placing a small rough surface element on an infinitely large, planar vacuum-ice boundary. The surface element was generated using a statistical model based on fractional Brownian motion. The horizontal roughness scale was described by the Hurst exponent, and the vertical roughness scale with the root-mean-square roughness parameter. The surface elements were generated using a Matlab program Artificial Surface, publicly available on Mathworks. The scattering computations were performed with the surface mode of the publicly available Discrete Dipole Approximation software ADDA (version 1.34b). Several incident directions using a single visible wavelength of 0.5 micrometers from both above and below the planar surface were studied. A refractive index for ice was used throughout the computations. Results were averaged over ten rough surface realizations for specific roughness parameters. Scattering by the rough surface elements was compared to corresponding smooth surface elements. The rougher the surface element was, the more of the scattered intensity was transmitted through the planar surface. The rough surface elements had distinctively smoother angular distributions for the degree of linear polarization than their smooth counterparts. Also, it was found that while roughness itself affects polarization, the exact surface morphology did not seem to have a significant effect. The vertical roughness scale had a larger effect on the light scattering results than the horizontal scale. The model for surface roughness, along with the light scattering methodology used here, could be applied to light scattering computations for large ice crystals with surface roughness by combining the results to a geometric optics model. However, additional work is required to remove the effects caused by the infinite planar boundary. The methodology is not limited to ice crystals, and could be applied to, e.g., other atmospheric particles and atmosphereless astronomical bodies.
  • Parvio, Anna (Helsingin yliopistoHelsingfors universitetUniversity of Helsinki, 2008)
    Työssä tarkasteltiin ilmakehän yleisen kiertoliikkeen mallin, ECHAM5:n, ja Euroopan keskipitkien sääennusteiden keskuksen uudelleenanalyysijärjestelmän, ERA-40:n, lumen vesiarvon ja lumisten alueiden pinnan albedon mallintamista. Tarkoituksena oli selvittää näiden välisiä eroja sekä sitä, kuinka hyvin ECHAM5 kuvaa nykyilmaston lumioloja. Esimerkinomaisesti tarkasteltiin myös Rossby-keskuksen alueellisen ilmastomallin, RCA3:n, lumen mallintamistapaa. ECHAM5-simulaatioissa käytetty pakote oli havaintojen mukainen meriveden pintalämpötilan ja merijään jakauma. ECHAM5:n ja ERA-40:n aineistoja vertailtiin jaksolla 1986-1990 Pohjois-Euraasian alueella. ERA-40:n lumen vesiarvoja verrattiin lisäksi INTAS-SCCONE-hankkeen havaintoaineistoon. Saatujen tulosten mukaan ECHAM5:n lumen vesiarvo oli monilla alueilla ERA-40:n lumen vesiarvoa pienempi. Suurimmillaan erot olivat vesiarvon maksimialueilla Euraasian keskiosissa. ECHAM5:ssä myös eri vuosien välinen vaihtelu oli pienempää kuin ERA-40:ssä. Varsinkin tarkastelujakson viimeisinä vuosina, 1989 ja 1990, lumen vesiarvo sai Pohjois-Euroopan alueella ERA-40:n mukaan hyvin matalia arvoja, jotka selittyvät NAO-indeksin korkeilla arvoilla. NAO-ilmiön voimakkuus 1980-luvun lopulla ei kuitenkaan erotu ECHAM5:n lumen vesiarvossa. ERA-40:n lumianalyysissä on mukana lumensyvyyshavaintoja, mikä on suurin tuloksiin eroa aiheuttava tekijä. Lienee myös mahdollista, että ECHAM5-simulaatioissa käytetty pakote ei ole riittävän voimakas tuottamaan kaikilta osin realistista lumen vesiarvon jakaumaa. ERA-40:n ja INTAS-SCCONE-aineiston välillä ei ollut kovin suuria eroja. Lumisten alueiden pinnan albedon osana käytetty lumialbedo on ERA-40:ssä ennustettava muuttuja, ECHAM5:ssä se parametrisoidaan. Saatujen tulosten mukaan pinnan albedon arvot ovat ECHAM5:ssä laajalti suurempia kuin ERA-40:ssä. Erot aiheutuvat albedojen erilaisesta laskentatavasta sekä mallien erilaisista kasvillisuusjakaumista. ECHAM5 aliarvioi kasvillisuuden albedoa pienentävän vaikutuksen varsinkin pohjoisen havumetsävyöhykkeen alueella. ERA-40:n pinnan albedo lieneekin realistisempi kuin ECHAM5:n.
  • Rantanen, Mika (2015)
    Tässä työssä tutkittiin matalapainekehitykseen vaikuttavia eri tekijöitä korkeustendenssien avulla. Korkeustendenssi eli geopotentiaalikorkeuden aikaderivaatta on suure, jonka arvo kertoo miten painepinnan korkeus muuttumassa. Tavoitteena oli selvittää, millaisia ovat eri pakotteiden aiheuttamien korkeustendenssien keskimääräiset pystyjakaumat keskileveysasteiden matalapaineiden keskustassa ja miten jakaumat eroavat voimistuvien ja heikkenevien syklonien välillä. Lisäksi pakotteiden tuottamia korkeustendenssejä tutkittiin laajemmin yksittäisen matalapaineen yhteydessä. Korkeustendenssien laskentaan käytettiin Zwack-Okossi-tendenssiyhtälöä, joka ottaa huomioon kaikki korkeustendensseihin vaikuttavat tekijät. Yhtälön sisältämät pystyliikkeet laskettiin yleisen omegayhtälön avulla. Korkeustendenssikenttä jaettiin eri pakotteiden aiheuttamiksi, jotka olivat pyörteisyyden advektio, lämpötilan advektio, kitka, diabaattinen lämmitys ja ageostrofinen pyörteisyystendenssi. Pyörteisyyden advektio jaettiin vielä divergentin ja ei-divergentin tuulen aiheuttamiin osuuksiin. Tutkimuksessa käytettiin OpenIFS-mallidataa pohjoisen pallonpuoliskon keski- ja korkeilta leveysasteilta talvikauden ajalta. Tältä ajalta otokseen poimittiin kaikki mallin simuloimat matalapaineet. Ne jaettiin pintapaineen tendenssin perusteella voimistuviin ja heikkeneviin tapauksiin, käyttäen raja-arvona näille ± 6 hPa/12h. Suurimman kontribuution syveneviin pintamataliin tuotti diabaattinen lämmitys. Pääosin vesihöyryn tiivistymisestä johtuva lämmitys tuotti negatiivisen korkeustendenssin 90 %:ssa voimistuvista matalapaineista. Lämpötilan advektio oli myös tehokas matalapaineita syventävä pakote. Voimistuvissa sykloneissa sen kontribuutio oli pakotteista toiseksi suurin, kun taas heikkenevissä matalapaineissa sen vaikutus oli lähes olematon. Pyörteisyyden advektion tuottama korkeustendenssi oli voimistuvien pintamatalien keskustassa keskimäärin melko lähellä nollaa. Tämä johtui siitä, että divergentin ja ei-divergentin tuulen aiheuttamat korkeustendenssit kumosivat toinen toisensa vaikutusta. Divergentti osuus osoittautui pintamatalia heikentäväksi mekanismiksi, kun taas divergenssitön osuus syvensi niitä. Kitkan vaikutus odotetusti vaimensi matalapaineita. Ageostrofinen pyörteisyystendenssi puolestaan voimisti syveneviä ja heikensi täyttyviä sykloneita. Aikaisempiin tutkimuksiin verrattuna tässä työssä uutta oli se, että pystytuuli jaettiin osatekijöihinsä omegayhtälön avulla. Näin ollen se ei esiintynyt laskelmissa omana pakotteenaan. Lisäksi tässä tutkimuksessa tutkittiin matalapainekehitykseen vaikuttavia tekijöitä aiempaa täydellisemmin ja systemaattisemmin.
  • Hovestadt, Hadassa (2018)
    Surface winds are crucial information for seafarers, however, in Finland, marine weather station measurements have never had their observations verified in order to define surface winds. The wind measurement instruments of marine weather stations are located on top of the lighthouses at a height of 14-55 meters. The instrument is typically located on the helicopter platform or close to it, and is therefore cannot usually be higher than one meter above it. The wind measured at this height often differs from the surface wind, both in speed and direction. However, for seafarers, the surface wind information is often more relevant than the wind observation from the much higher lighthouse roof. This study investigated how well the marine lighthouse observations represents the sea surface wind at 10 meters. Between the years of 2012 to 2017, the wind conditions from four different marine lighthouses were studied: Kemi I lighthouse, Raahe Nahkiainen, Kristiinankaupunki lighthouse and Porvoo Kalbådagrund. The wind benchmark used was the ASCAT wind product, developed by the European Organisation for the Exploitation of Meteorological Satellites (EUMETSAT) and the Ocean and Sea Ice Satellite Application Facility (OSI SAF), which determines wind at 10 meters above the sea surface in a neutral atmosphere. The difference between the lighthouse observations and the benchmark were examined by calculating the mean absolute error (MAE), the root mean squared error (RMSE), and the mean error (ME). In addition the season, wind speed, and wind direction were evaluated for their effects on the results. Similar research for wind observations by marine weather stations have never previously been carried out in Finland. This studied shows that the wind speed measured from the lighthouse has a moderate positive bias compared to the 10 meter surface wind. In the autumn this bias is reduced compared to spring, this is likely due to the average seasonal variation in atmospheric hydrostatic stability. The lighthouse observations are more representative of surface winds when the wind speed is moderate to strong (as defined on the Beaufort scale), then when the wind speeds are weak or gale. With weak wind speeds the lighthouse is underestimating the surface wind, but when the wind speed increases to moderate or more, the lighthouse observation overestimates the surface wind. Lighthouse observations have a wind direction, which is counter clockwise to the surface wind, however, there is high uncertainty in this result. For further studies, more lighthouses are needed, and a suitable benchmark for observations close to the coast should be used. The ASCAT wind product is a good tool for defining surface water on the open sea, but at present scatterometers cannot determine the wind adjacent to the coast line. For further studies; mast or buoy measurements of the wind would be instrumental for assessing lighthouse observations.
  • Törmä, Anniina (2015)
    Meteorologin rooli ja sään ennustaminen ovat tekniikan ja numeeristen säämallien kehittymisen takia muuttuneet ajan kuluessa. Sään ennustaminen on aina vain enemmän tekniikan ja meteorologin yhteistyötä. Jatkuvasti paranevat numeeriset säämallit ovat tulevaisuudessa meteorologin tärkein työkalu, mutta meteorologin intuitiota, kokemusta, tietoja ja taitoja ei koneella voida korvata. Hyvä meteorologi tunnistaa tilanteet milloin ja miten lisäarvoa pystyy tuottamaan. Meteorologia tarvitaan tulevaisuudessa, jos hän pystyy tuomaan lisäarvoa numeerisiin ennusteisiin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää tuottaako meteorologi sääennustetta laadittaessa ennusteelle merkittävää ja oleellista lisäarvoa, ja onko lisäarvon tuotto riippuvainen säätyypeistä ja vuodenajoista. Tutkimusosassa käytetään Ilmatieteen laitoksen verifiointi- ja luotausaineistoa. Käytössä ovat vuorokauden ylimmät ja alimmat lämpötilahavainnot vuosilta 2010-2013 Jokioisista ja Sodankylästä. Lisäarvoa tutkitaan vertaamalla havaintoja sekä meteorologin ennusteeseen ja HIRLAM:in ja ECMWF:n malliennusteisiin. Tutkimuksessa selviää, että meteorologi tuo Ilmatieteen laitoksella vuosina 2010-2013 merkittävästi lisäarvoa numeerisiin ensimmäisen vuorokauden lämpötilaennusteisiin. Meteorologin osuvuus on 5,9 % numeerisia säämalleja parempi. Lisäarvon tuottoon vaikuttaa vuodenaika, ennustettava muuttuja, sijainti sekä säätyyppi. Tutkimuksessa selviää, että vuodenajalla on enemmän merkitystä meteorologin tuomaan lisäarvoon kuin säätyypillä. Meteorologin lisäarvo on sitä suurempi, mitä enemmän säämallilla on vaikeuksia. Säämalleille vaikeita tilanteita ovat esimerkiksi talven minimilämpötilojen ennustaminen inversiotilanteissa. Eniten lisäarvoa syntyy säämallista riippuen keväällä tai kesällä. Eri virtaussuunnilla lisäarvon tuotto on helpointa kaakkoisvirtauksen vallitessa. Vähäisintä se on virtauksen käydessä koillisesta. Ilmanpaineen suhteen tarkasteltuna lisäarvon tuotto pienenee, kun ilmanpaine pienenee.
  • Láng, Ilona (2017)
    Matalapainemyrskyt muodostavat Suomessa suurimman yksittäisen uhan sähkönjakeluverkon vakaudelle. Vuosina 2005-2015 kolmannes kaikista sähkönjakelun keskeytyksistä aiheutui matalapainemyrskyjen voimakkaista tuulista. Sääsuureiden yhdistäminen yhteiskunnallisesti vaikuttaviin suureisiin, kuten sähkövikoihin on ollut eri maiden ilmatieteen laitoksien tutkimuskohteena nouseva suuntaus kautta Euroopan. Tässä tutkielmassa luokitellaan matalapaineiden aiheuttamat myrskyt saapumissuunnan mukaan ja tutkitaan niiden vaikutuksia sähköverkkoihin. Matalapainemyrskyjen luokitteleminen Suomessa on verrattain uusi aihe. Myrskyt luokitellaan tässä työssä kaksivaiheisella menetelmällä saapumissuunnan ja pintamatalan rantautumisen mukaan, sekä selvitetään ominaisuuksia, jotka tekevät niistä tuhoisia sähköverkoille. Myrskyt luokiteltiin kuuteen luokkaan tarkastelemalla menneiden myrskyjen myrskyratoja vuosilta 2005-2015. Aineistoon valikoitui yhteensä 51 myrskyä, joita tutkittiin käyttämällä Ilmatieteen laitoksen tietokannan havaintoja, ERA-Interim uusanalyysejä sekä sähköyhtiöiden sähkövika-aineistoa. Myrskyluokat saivat nimekseen A-SW (maan eteläosaan lounaasta saapuvat), A-SE (maan eteläosaan kaakosta saapuvat), A-NW (maan eteläosaan luoteesta saapuvat), B-SW (maan pohjoisosaan lounaasta saapuvat), B-NW (maan pohjoisosaan luoteesta saapuvat) ja B-NE (maan pohjoisosaan koillisesta saapuvat). Aineiston myrskytapausten perusteella havaittiin, että suurin osa eli noin 60 prosenttia tarkastelujakson myrskyistä saapuu Suomeen lounaasta, mikä tukee hyvin aiempia tutkimustuloksia. Tutkielmassa on pyritty myös löytämään yhteys myrskyjen ja sähkövikatilanteiden välille yhdistämällä meteorologista dataa sähköverkkoyhtiöiltä (Loiste Sähköverkko Oy ja ENEASE Oy) saatuihin vikatietoihin. Myrskyluokille tyypilliset puuskatuulijakaumat on yhdistetty alueellisiin sähköttömien talouksien lukumääriin eli käyttöpaikkojen lukumääriin (kpk). Työssä tutkittiin eri myrskyluokkien ominaispiirteiden vaikutuksia sähköverkkoihin ja määritettiin maantieteellisten alueiden mukaan jakautuvat viat kussakin luokassa. Myrskyluokista tuhoisimpina esille nousivat luokat B-NW-, sekä A-SE-myrskyt. Nämä myrskyluokat ovat eri syistä tuhoisat. B-NW- myrskyistä tuhoisan tekee todennäköisesti niiden nopea kehityskaari, sekä voimakkaan matalapaineen keskuksen aiheuttamat ärhäkät puuskat. A-SE-myrskyt puolestaan ovat hidasliikkeisiä, jolloin puuskien vaikutukset tietyllä alueella kumuloituvat. Kaakosta saapuvia (A-SE) myrskyjä voisi kutsua myös kesämyrskyiksi niiden tyypillisen esiintymisajankohdan mukaan. Tutkielman lopputuloksena saatiin määritettyä yksinkertainen kaava, joka sai nimekseen yhteisvaikutusindeksi. Yhteisvaikutusindeksin avulla pystytään ennen kaikkea havainnollistamaan niin eri voimakkuuksisten puuskatuulien, kuin muidenkin tuhoihin vaikuttavien tekijöiden yhteisvaikutusta. Lopuksi esimerkkitapauksena käsitellään sähköyhtiöiden kannalta merkittävää Valio-myrskyä (2015), joka oli tyypiltään B-NW. Aikaisempiin tutkimuksiin verrattuna tässä työssä uutta oli myrskyjen luokittelu, sekä meteorologisten ja ei-meteorologisten tekijöiden yhdistäminen yhteisvaikutusindeksin laskukaavaksi. Yhteisvaikutusindeksiä voidaan tulevaisuudessa käyttää joko tukena operatiivisten sääennusteiden laadinnassa myrskyjen vaikuttavuutta arvioitaessa tai pohjana algoritmille. Työ sai alkunsa Ilmatieteen laitoksen ELASTINEN- tutkimushankkeesta, jossa selvitettiin sää- ja ilmastoriskien hallintaa ja otettiin ensiaskelia kohti vaikutusvaroittamista Suomessa. Tutkielma liittyy myös Tekes/SASSE- ja H2020/ANYWHERE- hankkeisiin, joissa pyritään selvittämään sääilmiöiden yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa muissakin hankkeissa, joissa selvitetään sähkönjakelun kannalta merkittäviä sääilmiöitä. Aiheen tutkimisesta on apua myös operatiivisessa sääennusteen laatimisessa ja arvioitaessa lähestyvän myrskyn vaikutuksia.
  • Lopperi, Elina (2017)
    Säällä on suuri merkitys päivittäiseen elämään. Näkyvyys on merkittävä tekija monelle säälle alttiissa toiminnassa, kuten lentoliikenteessä, rahtiliikenteessä ja pelastustoiminnassa. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan sumupilvien esiintymistä Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Sumupilvet haittaavat lentokoneiden nousua ja laskua, ja näkyvyyden heikentymisen vuoksi turvavälit täytyy pitää suurempina. Tästä aiheutuu merkittäviä myöhästymisiä ja taloudellisia menetyksiä lentoyhtiöille. Kustannukset laskevat, jos sumut pystytään ennakoimaan hyvissä ajoin. Tässä tutkielmassa pyritään ennustamaan sumutilanteita tilastollisen jälkiprosessointimenetelmän avulla. Erilaisia tilastollisia menetelmiä verrataan keskenään ja valitaan paras menetelmä verifioinnin avulla. Malleja verifioidessa huomataan näkyvyyden ennustamisen olevan vaikeaa. Aineistona käytettiin Ilmatieteen laitoksen tietokantaan tallennettua ennuste- ja havaintoaineistoa. Ennusteita ja havaintoja oli alimman pilven alarajan korkeudesta sekä vallitsevasta näkyvyydestä. Ennusteista oli käytössä HIRLAM- ja AROME-mallit sekä päivystävän meteorologin laatimat TAF-lentopaikkaennusteet. Havaintoaineistona oli Helsinki-Vantaan lentoaseman METAR-havaintoja, jotka ovat manuaalisesti tehtyjä säähavaintoja. Todennäköisyysennusteet luotiin logistisella regressiolla ja gammaregressiolla. TAF-ennusteiden huomattiin olevan parempia kuin numeeristen säämallien tekemät piste-ennusteet. Säämallien ennustamalle pilvisyydelle ei saatu luotua tilastollista mallia lainkaan, sillä ennusteaineistoa oli kerätty liian lyhyeltä ajanjaksolta.
  • Nikkilä, Mari (2018)
    Lentosääennusteiden laatiminen on yksi tärkeimmistä lennon sujuvuuteen vaikuttavista tekijöistä. Lentosääennusteita laaditaan kolmen tunnin välein lentokentille kuvaamaan merkittävän sään vaihteluita. Suurimmille kentille ennusteita lasketaan aina 24 tunnin päähän, kun taas pienemmille niitä tuotetaan 2-9h päähän tarpeiden mukaan. TAF:eissa yhtenä tärkeimmistä suureista ennustetaan näkyvyyttä, joka vaikuttaa suoraan mm. lentoturvallisuuteen. Tässä työssä tutkittiin eri tavalla tuotettujen näkyvyysennusteiden laatua vuodelta 2017. Numeerisista ennustemalleista käytössä oli Harmonien tuottama näkyvyys sekä Ilmatieteen laitoksella siitä fysikaalisesti postprosessoitu tuote. Työtä varten vertailuun tuotettiin myös tilastomenetelmin kehitettyjä analogiaennusteita syys-joulukuulta. Eri tavoin tuotettuja näkyvyysennusteita verrattiin havaintoihin ja suoritettiin koko asemajoukolle meteorologista laadunarviointia eli verifiointia. Verifioinnissa oli mukana yhteensä 13 lentoasemaa eri puolelta Pohjois-Eurooppaa: Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta, Virosta, Latviasta ja Liettuasta. Näkyvyyseennusteille on olemassa Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön (ICAOn) määrittelemät raja-arvot, jonka mukaan verifiointia suoritettiin. Tavoitteena oli tutkia kuinka hyvin eri tavoin tuotetut ennusteet pärjäävät havaintoihin ja toisiinsa verrattuna. Vertailussa tehtiin osuvuuksien tarkastelua kaikilla ennustepituuksilla, analysoitiin ennusteiden verifiointipisteytyksiä binääriennusteiden kautta sekä tutkittiin mallien keskihajontaa ja keskivirhettä ennustepituuksittain. Ennustepituudet muodostuivat 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21 ja 24 tunnin mittaisista jaksoista. Havaittiin, että Harmonie-mallin ja siitä fysikaalisesti postprosessoidun tuotteen välillä erot korostuivat etenkin huonojen näkyvyyksien tapauksissa. Alle 150m näkyvyyksillä Harmonie sekä fysikaalisesti postprposessoitu tuote toimivat heikosti. ICAOn näkyvyysluokkien [150, 1500m)-välillä fysikaalisesti postprosessoitu tuote osoittautui Harmonieta hieman paremmaksi. Yli 3000 metrin näkyvyysluokilla mittavia eroja mallien välillä ei ollut. Tilastomenetelmin tuotetut analogiaennusteet pärjäsivät vertailussa suhteellisen hyvin. Verifiointituloksista havaittiin myös, että ennustepituuden kasvattamisella 3:sta 24:n tuntiin ei ollut keskimäärin merkittävää vaikutusta Harmonien- tai fysikaalisesti postprosessoidun tuotteen toimintaan. Analogiaennusteilla yllättäen ennustepituuden vaikutus ei ollut juurikaan nähtävissä. Tulokset kuitenkin osoittavat, että näkyvyysennusteiden saralla kehittämistä vielä riittää sekä mallien että postprosessoitujen menetelmien osalta.
  • Kesti, Jutta (2016)
    Climate change impacts, such as floods and droughts, are a great threat to people living in South-Asia. Rainfall related to monsoon circulation is essential for people in this region, because it is the main source of fresh water. One of the major questions is how the monsoon circulation would be impacted by climate change. The interaction between atmospheric aerosols and the monsoon circulation has been studied with models, but the connections between aerosol properties and meteorological parameters in the tropics haven't been widely studied with in-situ measurements. In this study the aim is to use in-situ measurements to analyse the correlations between the properties of aerosols and meteorological parameters in Maldives. The measurements of this study were done at the Maldives Climate Observatory of Hanimaadhoo. The island is located near the west side of the southern tip of India. The location is unique and representative for as a backround site for measuring the pollution coming from the Indian subcontinent. The instruments used for the aerosol measurements were Aerodynamic Particle Sizer (APS), Differential Mobility Particle Sizer (DMPS), Scanning Mobility Particle Sizer (SMPS) and Sun photometer. The monsoon and Madden-Julian oscillation indices were used to analyse the aerosol properties during these phenomena. Both the wind direction and precipitation amount change between seasons. From the size distributions of aerosols could be identified that during the dry season anthropogenic fine particles were transported from over the Indian subcontinent to Maldives. During the monsoon season there could be seen the Hoppel minimum in the size distribution which indicates that marine air, consisting of natural aerosols, was passing over the Maldives. There was a small negative correlation between the number concentration of fine particles and wind speed, but not so clear correlation between the mass concentration of large particles or AOD. The effects of monsoon and Madden-Julian oscillation on aerosols and meteorological parameters were also studied. It could be observed that when both phenomena were ongoing, there were less aerosol particles in the atmosphere, but the size of aerosol particles was much larger.
  • Ekblom, Madeleine (2017)
    Numeriska väderprognosmodeller (NWP, numerical weather prediction) innehåller variabler, såsom vindvektorer, temperatur och tryck, samt modellparametrar. Modellparametrar är en oundviklig del av en NWP då de behövs i parametriseringsscheman av småskaliga fysikaliska processer. Modellparametrarna har betydelse för modellens förmåga att prognostisera vädret och det är därav av stor vikt att parametrarna har optimala värden. Värdet på parametrarna bestäms manuellt med hjälp av observationer och expertkunskap, vilket är en arbetsdryg process. För att minska på arbetsbördan och frigöra resurser för annat är det möjligt att använda sig av algoritmer för att bestämma de optimala värdena på modellparametrarna. I den här studien undersöker vi en statistisk algoritm som används i ett ensembleprognossystem. Algoritmen grundar sig på att uppdatera och förbättra parametervärdena baserat på observationer och en kostnadsfunktion. Tidigare resultat har visat att algoritmen ger goda resultat med en ensemble på 50 medlemmar. I den här studien undersöks huruvida det är möjligt att minska ensemblestorleken vid optimering av två parametrar och samtidigt uppnå goda resultat. I experimenten används Lorenz96-modellen för att emulera NWP och ensemblestorleken varieras mellan två och 50. Resultaten tyder på att en ensemblestorlek på fyra ger goda resultat då utgångsläget är optimalt och vid mindre optimala förhållanden krävs flera ensemblemedlemmar; i det här fallet tio. Baserat på de här experimenten kan vi dra slutsatsen att algoritmen inte begränsas av ensemblestorleken utan snarare av modellen och utgångsläget vid parameteroptimering. Ju bättre utgångsläget är, desto mindre ensemble är möjlig att använda. Experimenten indikerar på att motsvarande resultat är att vänta för NWP.
  • Karsisto, Virve (2013)
    Paikallisilla tekijöillä voi olla merkittävä vaikutus tienpinnan lämpötilaan. Työssä käydään läpi näitä tekijöitä ja tutkitaan niiden vaikutusta Ilmatieteen laitoksen tiesäämalliin. Herkkyyskokeilla tutkittuja paikallisia tekijöitä ovat tienpinnan albedo, päällysteen paksuus, tien kaltevuus ja varjostus. Tutkimuksessa tiesäämallia ajettiin 16 eri pisteessä käyttäen näitä tekijöitä kuvaaville suureille eri arvoja. Työssä vertaillaan myös tiesääennusteiden luotettavuutta eri paikoissa sijaitseville tiesääasemille. Lisäksi tutkitaan, miten tiesäämallilla voisi mallintaa siltapisteitä. Saatujen tulosten mukaan tärkein tienpinnan lämpötilaan vaikuttava tekijä on varjostus. Suurimmaksi varjostetun ja varjostamattoman pinnan lämpötilaeroksi saatiin 13 °C, mikä tarkoittaa jo merkittävää eroa liukkauden muodostumisen kannalta. Erityisesti auringon siirtyminen esteen taakse iltapäivällä aiheutti nopean lämpötilan laskun. Toiseksi tärkeimpiä tekijöitä ovat päällysteen paksuus ja kaltevuus, joiden merkitys on huomattavasti suurempi aurinkoisina kuin pilvisinä päivinä. Saatujen tulosten mukaan aurinkoisena päivänä päällysteen paksuuden muutos kahdesta senttimetristä kuuteen senttimetriin aiheutti kahden asteen eron vuorokauden suurimman ja pienimmän lämpötilan erotuksissa. Etelärinteen lämpötilan muutokseksi saatiin +0,40 °C kaltevuusastetta kohden ja pohjoisrinteen -0,46 °C kaltevuusastetta kohden. Pienin vaikutus tienpinnan lämpötiloihin aiheutui albedon muuttamisesta, jolla saatiin suurimmillaankin vain yhden asteen lämpötilaero. Tiesääennusteiden luotettavuudessa ei havaittu olevan eroa tasaisella maalla sijaitsevien tiesääasemien ja sillalla tai mäessä sijaitsevien tiesääasemien välillä. On kuitenkin mahdollista, että mallille annetun sääennusteen virheet peittivät paikallisten tekijöiden aiheuttamat erot alleen. Myös tiesäämallin taipumus ennustaa todellista kylmempiä lämpötiloja haittasi vertailua. Sillan lisääminen malliin onnistui muutamilla muutoksilla. Tämä muutti kuitenkin pintalämpötilaa enimmilläänkin vain 1,5 °C. Eri paksuisten siltojen lämpötilaprofiileilla oli eroa, sillä 20 cm paksuisen sillan keskiosan lämpötila mukautui paljon nopeammin lämpötilan muutoksiin kuin 50 cm ja 100 cm paksuisilla silloilla, joilla lämpötilaprofiilista tuli aaltomaisempi.
  • Siiskonen, Ville (2016)
    Kaaottisessa järjestelmässä, kuten esimerkiksi ilmakehässä, ennustettavuus on rajoitettu. Yksittäinen numeerinen sääennuste tulee aina lopulta erkanemaan todellisesta ilmakehän tilasta. Numeeristen sääennusteiden parantamiseksi on kehitetty parviennusteet, missä yhden ennusteen sijasta tarkastellaan useamman ennusteen käyttäytymistä. Luotettavan parviennusteen luomiseksi on parven jäsenten alkutilat valittava tarkkaan. Parvi voidaan luoda niin, että arvioituun alkutilaan lisätään satunnaisia häiriöitä tai edeltävän parviennusteen pohjalta jalostettuja häiriöitä. Tässä pro gradu -työssä tarkasteltiin, onko satunnaishäiriö- ja jalostushäiriömenetelmän luotettavuudessa eroa Lorenz-96-mallissa. Luotettavuutta vertailtiin kolmella eri todentamismenetelmällä: sijoitushistogrammilla, hajaantuminen-osuvuus-tuloksella ja sijoitustodennnäköisyystuloksella. Parviennusteet luotiin sekä täydelliselle että stokastiselle mallille. Häiriöiden kokoa vaihdeltiin neljän eri skaalausparametrin avulla. Ennen varsinaisten parviennusteiden luontia mallin kaaottisuus varmistettiin selvittämällä ensimmäinen Lyapunovin eksponentti sekä tarkastelemalla, kääntyvätkö satunnaiset häiriöt Lyapunov-vektorin suuntaan. Tulosten mukaan häiriömenetelmien välillä oli eroa paikoin, riippuen käytetystä mallista ja skaalausparametristä. Täydellisessä mallissa jalostushäiriömenetelmä oli parviennusteen ajan hetkestä ja häiriön koosta riippuen luotettavampi kuin satunnaishäiriömenetelmä sijoitushistogrammin ja hajaantuminen-osuvuus-tuloksen osalta. Stokastisessa mallissa satunnaishäiriömenetelmä oli luotettavampi ainoastaan sijoitushistogrammin tulosten perusteella. Sijoitustodennnäköisyystulos ei antanut selviä viitteitä suuntaan tai toiseen kummankaan mallin osalta.
  • Pitkänen, Mikko Riku Aleksi (2013)
    NASA:n EOS Aura -satelliitissa oleva Ozone Monitoring Instrument (OMI) on tuottanut vuodesta 2004 lähtien päivittäisen globaalin arvion maan pinnalle saapuvan UV-säteilyn voimakkuudelle. Tämän UV-tuotteen perustana on ilmakehästä ja maan pinnasta kohti satelliittia sironnut lyhytaaltoinen auringon säteily, joka sisältää tietoa UV-säteilyn vaimenemisesta pilvipeitteessä. OMI:n mittauksia ja säteilynkulkumallinnusta hyödyntäen mittausten tietoa pilvivaimennuksesta käytetään kirkkaan ilman laskennallisen UV-tuotteen korjaamiseksi. Tässä työssä tarkasteltiin pilvikorjauksen toimivuutta erilaisissa pilvisyystilanteissa vertaamalla OMI:n pilvikorjattua UV-indeksiä vastaaviin maanpinnalla Solar Light 501 -laajakaistaradiometrillä mitattuihin UV-indekseihin. Vuosina 2005-2011 Sodankylässä ja Jokioisissa tehdyt radiometrimittaukset kalibroitiin vastaavilla Brewer-spektrofotometrien mittauksilla, jolloin hyödynnettiin Solar Lightin hyvää ajallista kattavuutta ja Brewer-mittausten tarkkuutta OMI:n vertailusuureen muodostamisessa. Kalibrointimenetelmän avulla hieman epätarkemmista Solar Light -havainnoista onnistuttiin tekemään paremmin satelliittivertailuun sopiva UV-indeksi kuin tarkoista Brewer-mittauksista. Pilvipeitteen on aiemmin havaittu heikentävän UV-tuotteen tarkkuutta merkittävästi, mihin yksi syy on pilvikorjauksen oletus tasaisesta, homogeenisestä pilvipeitteestä, sillä todellisuudessa pilvipeite on usein huomattavasti monimutkaisempi. Algoritmin kehittämisen kannalta on siksi mielenkiintoista tarkastella erikseen tilanteita, joissa pilvipeite on mahdollisimman lähelle algoritmin oletuksen kaltainen. Tätä varten UV-aineisto luokiteltiin auringon paiste- ja pilvisyyshavaintojen sekä globaalisäteilymittausten avulla kolmeen pilvisyysluokkaan: kirkkaan ilman tilanteeseen, hajapilviseen ja täyspilviseen tilanteeseen. Täyspilvisen tilanteen oletettiin vastaavan likimain UV-algoritmin olettamaa tasaista, homogeenista pilvipeitettä. OMI:n UV-tuotteen ja pintahavaintojen vertailussa havaittiin OMI:n yliarvioivan UV-indeksiä Jokioisissa keskimäärin 25 % (Sodankylässä 19 %), kirkkaalla ilmalla 12 % (8 %) ja täyspilvisessä tilanteessa merkittävästi enemmän 59 % (39 %). Suhteellisesti suurempi yliarvio täyspilvisissä tilanteissa merkitsee UV-algoritmin pilvikorjauksen olevan liian vähäinen, vaikkakin varsinainen yliarvion syy jää osin avoimeksi. Koska pilvikorjauksen voisi olettaa toimivan melko hyvin tasaisissa, homogeenisissa pilvitilanteissa, on selvitettävä tarkemmin miten hyvin täyspilviset tilanteet vastaavat algoritmin olettamaa pilvipeitettä.
  • Kallio, Viivi (2017)
    Sääsatelliittimittausten avulla on mahdollista muodostaa sekä ajallisesti että alueellisesti kattavia estimaatteja auringon kokonaissäteilystä maan pinnalla. Niiden muodostaminen kuitenkin perustuu kokonaissäteilyyn vaikuttavan pilvisyyden määrittämiseen sääsatelliittimittausten perusteella, jolloin menetelmällä saavutettava tarkkuus voi vaihdella pilvisyydestä riippuen. Tässä tutkielmassa verifioidaan sääsatelliittimittauksiin perustuvaa kokonaissäteilyn estimointijärjestelmää Etelä-Suomessa vertaamalla järjestelmän estimaatteja maanpinnan havaintoihin. Tavoite on selvittää, miten eri tyyppinen pilvisyys vaikuttaa estimaatin tarkkuuteen, ja huonontaako jokinpilvityyppi estimaattia erityisesti. Myös leveyspiirin vaikutusta estimaatin virheisiin tarkastellaan ja järjestelmää vertaillaan muihin vastaaviin. Estimaattien virheiden tarkastelua varten ne jaetaan luokkiin pilvityypin mukaan. Tulosten mukaan estimaatti hieman aliarvioi kokonaissäteilyä pilvettömissä tilanteissa, kun taas pilvisissä tilanteissa kokonaissäteilyä yliarvioidaan kohtalaisen paljon. Harha (MBE) on pilvettömissä tilanteissa -3,44 % (-16,58 W/m 2 ) ja kaikilla tilanteilla 6,45 % (31,04 W/m 2 ). MBE kasvaa leveyspiirin mukaan, tosin myös etäisyydellä rannikosta on vaikutusta. Virheiden odotettiinolevan suuria rikkonaisille ja korkeille pilville, mutta suurimmat virheet ovat läpinäkymättömillä, erityisesti hyvin matalilla, pilvillä (MBE: 16,81 %, 80,90 W/m 2 ). Myös kerrostuneilla pilvillä virheet ovat suuria (MBE: 15,76 %, 75,86 W/m 2 ), mutta rikkonaisten pilvien kohdalla systemaattiset virheet ovat hyvin pieniä (MBE: -0,13 %, -0,62 W/m 2 ). Tämä saattaa johtua osittain epävarmuuksista pilviluokittelussa. Vertailu tehtiin menetelmä- ja aineistoerojen takia vain kahteen muuhun tutkimuksen, joissa virheiden todettiin olevan keskimäärin pienempiä. Virheanalyysin pilviluokittelussa löytyi epävarmuuksia etenkin rikkonaisten pilvien kohdalla, eikä kyseisen pilvityypin todeta olevan täysin ongelmaton. Luokkaan on mahdollisesti luokiteltu hyvin vähäistä, korkeaa pilvisyyttä, mikä laskee luokan virheitä. Vaikeudet hyvin matalissa pilvissä viittaavat ongelmiin laskettaessa pilvien vaikutusta kokonaissäteilyyn, minkä korjaamisen oletetaan parantavan järjestelmän tarkkuutta. Myös pilven vaikutuksen laskentaan käytettyä referenssiaineistoa tulee laajentaa sekä siihen liittyvä tekninen virhe korjata.
  • Sandström, Heidi (2017)
    Arabianmeren trooppiset syklonit ovat voimistuneet vuosien 1979 – 2010 aikana. Voimistumisen arvellaan johtuvan ilmakehän pystysuuntaisen tuuliväänteen heikkenemisestä Arabianmerellä. Trooppisen syklonin voimistumiseen vaikuttavia tekijöitä on kuitenkin useita ja osa niistä on huomioitu potentiaalisen voimakkuuden teoriassa. Potentiaalisella voimakkuudella kuvataan trooppisen syklonin voimakkuuden teoreettista ylärajaa. Teorian mukaan trooppisen syklonin potentiaalinen voimakkuus nousee keskimääräisen pintatuulennopeuden heiketessä, jos muut teorian huomioimat tekijät pysyvät muuttumattomina. Arabianmeren keskimääräisen pintatuulennopeuden muutoksia tarkastellaan 10 metrin korkeudella ja 850 hPa:n tasolla koko merialueella. Erityisesti keskitytään yleisimpiin trooppisten sykloneiden synty- ja esiintymisalueisiin sekä -ajankohtiin. NCEP-keskuksen laatimista uusanalyyseistä määritetään keskimääräisten pintatuulennopeuksien erotuksia ja suhteellisia muutoksia vuosijaksojen 1997 – 2010 ja 1979 – 1996 välille eripituisille ajanjaksoille. Keskimääräinen pintatuulennopeus on enimmäkseen heikentynyt Arabianmeren itä- ja pohjoisalueilla, jotka ovat yleisiä trooppisten sykloneiden esiintymisalueita. Voimakasta pintatuulennopeuden suhteellista heikkenemistä havaitaan erityisesti Intian länsirannikon lähistöllä. Meren itäosissa pintatuulennopeus on heikentynyt vähintään 5 % voimakkaimman heikkenemisen vaihdellessa 20 – 35 % välillä ajankohdasta riippuen. Pintatuulennopeuden heikkeneminen on suhteellisesti voimakkaampaa 10 metrin korkeudella kuin 850 hPa:n tasolla. Keskimääräisen pintatuulennopeuden heikkenemistä voidaan pitää potentiaalisen voimakkuuden teorian mukaisesti osittain syynä Arabianmeren trooppisten sykloneiden voimistumiseen vuosina 1979 – 2010.
  • Räihä, Jani (2018)
    Pitkittyneet kuivuus-, sade- ja hellejaksot ovat erityisen haitallisia maanviljelylle, ja näin ollen on hyödyllistä tutkia, kuinka ilmastomallit tuottavat tällaisia jaksoja sekä havaittuun ilmastoon nähden että tulevaisuudessa RCP8.5-päästöskenaarion (Representative Concentration Pathways) mukaan. Tutkittavana ovat kolmen viikon kuivat- ja sadejaksot sekä kahden viikon hellejaksot. Tässä työssä käytettiin kuuden globaalin kolmiulotteisen kytketyn ilmakehä-valtamerimallin simulaatioiden tuloksia. Mallien simuloimat lämpötilat ja sademäärät alueellistettiin kolmella eri menetelmällä: deltamuutosmenetelmällä, jossa havaintoaineistoa muokataan ilmastomallin ennustamilla muutoksilla, ja kahdella eri harhankorjausmenetelmällä, missä ilmastomallien tuloksia muokataan havaintoaineiston avulla. Ilmastomallien mukaan huhti-syyskuun keskilämpötila nousee Suomessa keskimäärin noin viisi astetta kaudesta 1981-2010 kauteen 2071-2100 sademäärän kasvaessa noin kymmenen prosenttia. Osittain sademäärän kasvamisen johdosta pitkät kuivat kaudet näyttävät vähenevän tulevaisuudessa ja lämpötilan nousun vuoksi hellejaksojen määrä nousee. Erityisen sateisten jaksojen määrän muutoksesta ei näy selviä merkkejä. Vertailukaudella 1981-2010 harhankorjausmenetelmät tuottivat sekä alueellisesti että kuukausikeskiarvoiltaan havaintoaineistoa tasaisempia jakaumia. Toisaalta deltamuutosmenetelmään nähden harhankorjausmenetelmillä muutokset vertailukaudesta tulevaisuuden jaksoon 2071-2100 olivat alueellisesti ja kuukausikeskiarvoiltaan vaihtelevampia. Varsinkin muutosten suuruutta tarkasteltaessa ilmastomallien välinen hajonta on suurta ja peittää osittain alleen menetelmien välisiä eroja. Paikallisesti muutosten suunta voi olla menetelmästä riippuen eri, jos muutokset alueella ovat pieniä. Erot muutosten luonteessa johtuvat ainakin osittain siitä, että deltamuutosmenetelmissä alueelliset ja ajalliset korrelaatiot pysyvät vertailukauden mukaisina mutta harhankorjauksessa vertailukausi ja tulevaisuuden jakso ovat toisistaan riippumattomat. Menetelmien väliset erot olivat suurimmat kahden viikon hellejaksojen määrissä, jotka molemmat harhankorjausmenetelmät yliarvioivat reilusti vertailukaudella havaintoaineistoon verrattuna. Harhankorjausmenetelmät myös kasvattivat jaksojen määrää ilmaston lämmetessä enemmän kuin deltamuutosmenetelmä, joskin ero oli suhteessa pienempi kuin ero vertailukauden hellejaksojen määrässä.
  • Kämäräinen, Matti (2013)
    The 2-meter temperature output (daily mean, minimum and maximum values) of a six-member regional climate model ensemble and the corresponding observations for three stations in Finland (Helsinki, Jyväskylä and Sodankylä) are used to produce future temperature projections. Both the observed (‘delta change’ -approach) and the model scenario ('bias correction' - approach) data series are statistically corrected with several different methods. These methods make use of the statistics of temperature between the 30-year periods of observations, model control and model scenario simulations, and vary from simple (adjusting of mean) to complex (quantile mapping). Each month is processed separately. The main projection experiments are I) from 1951-1980 to 1981-2010 and II) from 1981-2010 to 2011-2040, 2041-2070 and 2069-2098. The method-dependent and to a lesser extent the model-dependent results are evaluated by means of root mean square error, mean error (mean bias), the location of quantile points, the number of daily frequency indices, analysis of variance and sensitivity tests. In near-term projections (e.g. from 1981-2010 to 2011-2040) the more conservative delta change methods slightly outperform the bias correction methods. In mid-term (projections to 2041-2070) and especially in far-term (projections to 2069-2098) predictions the bias correction approach is better in cross validation. The complicated shape of winter-time temperature distributions emphasizes the importance of correct handling of the biases compared to southern, less snowy areas. For that reason the detailed quantile mapping type bias correction approach produces the best results with predictions scoping to the end of the century.
  • Laapas, Mikko (Helsingin yliopistoHelsingfors universitetUniversity of Helsinki, 2008)
    Tämä työ käsittelee Suomen ilmastoa puutarhakasvien näkökulmasta painopisteen ollessa lämpöilmastollisissa piirteissä ja kasvien talvehtimiseen liittyvissä tekijöissä. Työssä esitellään puutarhakasvien, erityisesti monivuotisten puuvartisten kasvien selviytymiseen vaikuttavia tekijöitä, ja näiden pohjalta kartoitetaan ilmastollisia olosuhteita eri puolilla Suomea viimeisen noin viiden vuosikymmenen ajalta. Lisäksi pyritään arvioimaan tuleville vuosikymmenille ennustetun lämpenemisen aiheuttamia muutoksia Suomen puutarhatuotannon menestymismahdollisuuksissa. Nykyilmaston osalta tarkastelu perustuu vuosien 1960-2006 päivittäisiin lumi- ja lämpötilahavaintoihin kymmenellä havaintopaikalla lounaisrannikolta Koillismaalle. Puutarhakasvien kannalta hyödyllisiä ja haitallisia ilmaston piirteitä pyrittiin kuvaamaan erilaisilla indekseillä, ns. kynnystapahtumien ajankohdilla ja erinäisten raja-arvojen ylittymisillä. Tulevaisuuden jaksojen 2010-39 ja 2040-69 osalta tilannetta tarkasteltiin A2- ja B1-skenaariossa. Työssä käytettiin ns. delta-menetelmää, missä 19 ilmastomallin keskiarvona saadut arviot kuukausikeskilämpötilojen noususta lisättiin havaintopaikkojen päivittäisiin vuosien 1971-2000 lämpötilahavaintoihin. Olosuhteet puutarhakasvien menestymiselle vaihtelevat paljon tarkastelussa olleella kolmelle kasvimaantieteelliselle vyöhykkeelle sijoittuvalla alueella. 1990-luvun alusta lisääntyneet leudot talvet näkyvät hyvin talvehtimisoloja kuvaavissa muuttujissa. Toisaalta havaintopaikkojen pienilmastolliset tekijät korostuvat erityisesti alueiden hallatilanteita tarkasteltaessa. Tulevaisuuden osalta monien puutarhakasvien talven selviytymisedellytyksiin vaikuttavien tekijöiden voidaan odottaa yleisesti parantuvan ilmaston lämmetessä, tosin Suomen ilmastossa pakkasvahinkojen riski on silti olemassa. Toisaalta entisestään leudontuvat talvet lämpöjaksoineen tulevat lisäämään mahdollisuutta kasvien kylmänkestävyyden heikkenemisestä aiheutuville ongelmille. Myöhäisten hallojen esiintymisen aiheuttamat vahingot riippuvat niitä edeltäneen ajan kasvuolosuhteista. Tällöin kasvukauden alun ajankohdassa, sen alkupuolen lämpimyydessä ja hallojen esiintymisen ajankohdassa tapahtuvien muutosten nettovaikutus ratkaisee myöhäisten hallatilanteiden kukinnalle muodostavan riskin tulevaisuudessa. Tästä ei saatu yksiselitteisiä tuloksia tämän tutkimuksen puitteissa, sillä hallariskiä kuvaavan indeksin käyttäytyminen oli varsin epämääräistä.
  • Virranjoki, Ida-Reetta (2016)
    Sää vaikuttaa moneen eri yhteiskunnan osa-alueen toimintaan, kuten liikennejärjestelmiin. Vaikeat sääolosuhteet heikentävät sekä liikennejärjestelmien täsmällisyyttä että turvallisuustasoa, ja aiheuttavat siten palvelutason alenemista. Rautatieliikenteessä vaikeat sääolosuhteet voivat aiheuttaa merkittäviä myöhästymisiä ja mittavia taloudellisia menetyksiä, mistä johtuen niiden tarkastelu on tärkeää. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin, mitkä sääilmiöt vaikuttavat rautatieliikenteen täsmällisyyteen Suomessa tarkastelemalla vallitsevaa säätilaa tilanteissa, joissa rautatieliikenteen kaukoliikenteessä on havaittu myöhästymisiä tammikuun 2013 ja maaliskuun 2016 välisellä ajanjaksolla. Tarkastelun avulla pyrittiin myös selvittämään, mikä tai mitkä sääilmiöt aiheuttavat eniten rautatieliikenteen myöhästymisiä, ja mitkä tekijät vaikuttavat kyseessä olevan sääilmiön ennustettavuuteen ja sen kehittämiseen. Aineistona käytettiin VR Group Oy:ltä (Skyttä, 2016) saatua rautatieliikenteen täsmällisyystilastoa, johon on kirjattu säähän liittyville syykoodeille sää ja lumieste merkityt viiveet ja myöhästymiset. Osin täsmällisyystietoja on haettu myös Liikenneviraston avoimen rajapinnan Digitraffic-palvelusta käyttöluvalla Creative Commons Nimeä 4.0. Vallitsevan säätilan tarkasteluun ja myöhästymisten luokitteluun sääilmiöittäin käytettiin Ilmatieteen laitoksen ennusteita, varoituksia ja havaintoja. Tarkastelun perusteella merkittävimpiä rautatieliikenteen täsmällisyyteen vaikuttavia sääilmiöitä ovat lumisade ja pakkanen. Eniten löydettiin lumisateeseen liittyviä myöhästymistapauksia (111 kappaletta). Lumisateet liittyivät useimmiten keskileveysasteiden matalapaineiden okluusiorintamiin, joissa havaittiin suurimmat lumikertymät ja merkittävimmät myöhästymiset. Myös vesistöjen nostattamilla ja rannikkokonvergenssin voimistamilla lumikuuroilla on vaikutusta rautatieliikenteen täsmällisyyteen. Lumisateiden ennustamisessa ja vaikutusten ennakoinnissa tärkeintä on tunnistaa tapaukset, joissa luntaa kertyy laajoille ja rautatieliikenteen kannalta kriittisille alueille.