Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Lamminen, Linnea (2019)
    Objectives. The purpose of this research was to find out how a child’s celiac disease has affected to everyday life from the parents´ point of view. Previous research has found out that adapting to celiac disease requires time and knowledge about the disease. Adapting to celiac disease has been researched before, for example from children’s’ point of view. Researches about parents´ point of view has not been made before. This research has two keywords: celiac disease and control of everyday life. The theory includes studies of celiac disease, treatment, experiences of celiac disease in everyday life and the model for control of everyday life. Methods. This research was made using a qualitative method. The research was analyzed using guided theory content analysis. The data was collected from a Facebook group called “Keliakia” using a questionnaire. The questionnaire was sent to the parents who´s child has celiac disease. Thirteen parents, both mothers and fathers, participated in the research. Results and conclusion. The results of this research were coherent with previous researches. The most important result were the parents´ experiences of organizing their home again after the diagnosis, changes in cooking, eating out and high prices of gluten free products. The results of this research have some variation. Some of the respondents experienced that there were no changes in everyday life after the diagnosis, except in reorganizing the home. Some of the respondents experienced that there were changes and problems with organizing the home, cooking gluten free meals, eating out and high prices of gluten free products.
  • Metso, Annika (2018)
    Objectives. The hypothesis was, in accordance with earlier studies, to find a correlation between socioeconomic status and academic achievement. The goal of this paper was to find out, what kind of a connection there is between socioeconomic status and school success and what kind of explanations have been given to this connection in the research literature. Additionally, this paper will focus on the possible modifying effect of cultural context on the correlation between socioeconomic status and academic achievement. The theory of capitals by Bourdieu will be used as a basis for discussion considering the connection between the two main constructs and the explanatory factors. Methods. The method used for this thesis was a descriptive literature review. Peer-reviewed research papers found mainly on the international education research database ERIC were used as material. Results and conclusions. There was a connection to be seen between socioeconomic status and academic achievement for which such explanations were given as academic socialization, parental involvement, parental expectations and family resources. The connection was detected in many cultural contexts but there seemed to be some variance between different contexts in how the connection was expressed, as well as in which explaining factors were the most relevant. The factors explaining the connection between socioeconomic status and academic achievement presented in this paper were adjustable into Bourdieu’s theoretical framework. Based on the conclusions of this paper it seems that socioeconomic status is internationally a relevant factor explaining academic achievement.
  • Kangaskolkka, Sini (2023)
    Tavoitteet. Vaatteilla ja käsitöiden tekemisellä on tutkitusti erilaisia myönteisiä merkityksiä. Tämän tutkielman tavoitteena oli muodostaa kokonaiskuva itse tehtyjen vaatteiden merkityksistä aikaisempien tutkimuksien perusteella. Tutkielmassa tarkastellaan mitä itse tehdyt vaatteet antavat tekijälleen ja millaisia arvoja itse tehtyihin vaatteisiin liitetään. Lisäksi käsitellään vaatteiden tekemisen merkityksiä. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineisto tutkimukseen haettiin Google Scholarista, Coresta ja Kansalliskirjaston hakupalvelusta suomen ja englanninkielisillä hakusanoilla. Tutkimuksen aineisto koostui yhdestä suomenkielisestä ja kolmesta englanninkielisestä vertaisarvioidusta julkaisusta. Julkaisut tarkastelevat itse tehtyjä vaatteita ja niiden merkityksiä erilaisten tutkimusmenetelmien avulla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Analyysissä aineistosta etsittiin ilmaisuja, jotka liittyivät itse tehtyihin vaatteisiin ja merkityksiin. Ilmaisuista muodostettiin pelkistämisen ja ryhmittelyn avulla kokonaisuuksia, jotka kuvaavat itse tehtyjen vaatteiden merkityksiä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että itse tehdyillä vaatteilla oli etenkin vaatteiden tekijään kohdistuvia merkityksiä henkilökohtaisella tasolla. Itse tehdyt vaatteet vaikuttivat tekijän identiteettiin ja itsensä toteuttamiseen. Tutkimuksessa nousi esiin myös vaatteiden tekemiseen, kestävyyteen ja kulutukseen sekä yhteisöllisyyteen liittyviä merkityksiä. Itse tehdyillä vaatteilla ja niiden valmistamisella on paljon vaikutuksia tekijään elämän eri osa-alueilla. Merkitykset korostuvat yksilötasolla, mutta ne konkretisoituvat myös toiminnan ja muiden ihmisten kautta. Itse tehdyt vaatteet voidaan nähdä elämää hyödyttävinä niin käytön kuin valmistamisenkin näkökulmista.
  • Malkamäki, Meri-Tuuli (2020)
    Tässä tutkimuksessa selvitetään mitä ja millä tavoin Suomen con-tapahtumissa järjestettävissä cosplay-pukukilpailuissa tuomarit arvioivat cosplay-pukua. Cosplay tulee sanoista costume + play ja tarkoittaa suomeksi pukuilua. Con-tapahtumissa tietyn populaarikulttuurin teeman harrastajat kokoontuvat yhteen. Japanilaisen populaarikulttuurin harrastamisesta ja cosplaysta on tehty aikaisempaa tutkimusta, mutta ei kuitenkaan cosplay-kilpailuiden osalta. Tutkimukseni tarkoitus oli selvittää ja ymmärtää cosplay-kilpailuiden arviointia. Olen koonnut teoriataustani kirjallisuuskatsauksena ja selvittänyt mitä cosplay-harrastus, puvun tekeminen ja hahmouskollisuus toimintana ovat sekä mitä cosplay-kilpailut ovat. Keräsin tutkimukseni aineiston yhdeksältä pukukilpailuiden cosplay-tuomarilta kolmesta eri con-tapahtumasta puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeeni koostui kolmesta avoimesta kysymyksestä, jolloin käytin aineistoni analysointiin sisällönanalyysiä. Suomalaisissa cosplay-pukukilpailuissa arvioidaan pukua referenssikuvan avulla arvioiden puvun toteutukseen ja hahmouskollisuuden luomiseen liittyviä tekijöitä. Cosplay-pukua arvioidaan kahdessa pääkategoriassa, joita ovat hahmouskollisuus ja käsityö. Tuomarit arvioivat yhteensä 16 eri osa-aluetta, jotka voidaan tyypitellä neljään eri tyyppiluokkaan. Osa-alueet jaetaan tyyppiluokkiin sen perusteella, kumman pääkategorian avulla niitä arvioidaan. Tyyppi A:han kuuluvat käsityö pääkategorian avulla arvioitavat osa-alueet. Tyyppi B:hen kuuluvat hahmouskollisuuden avulla arvioitavat osa-alueet. Tyyppi C:hen kuuluvat kummankin pääkategorian avulla arvioitavat osa-alueet. Tyyppiin D kuuluvia osa-alueita ei arvioida, mutta ne vaikuttavat arviointiin. Cosplay-puvun osia arvioidaan tietyillä tai kaikilla osa-alueilla niiden muokkausasteen perusteella. Cosplay-pukua tuomarointi huoneessa tarkastellaan päästä alaspäin. Yleensä kilpailija kertoo puvustaan tuomaristolle, mutta tarpeen tullen tuomaristo esittää kysymykset ja kilpailija vastaa. Lisäksi tuomarit katsovat pukua läheltä ja kokeilevat materiaaleja. Lopuksi tuomarit keskustelevat asioista, joihin kiinnittivät huomiota arvioidakseen kilpailijan mahdollisuuden sijoittua kilpailussa.
  • Häkkä, Katarina (2023)
    Tavoitteet. Itsetunnolla on keskeinen rooli lasten ja nuorten terveen kasvun ja kehityksen kannalta, ja hyvä itsetunto voi tukea monin eri tavoin oppilaan oppimismahdollisuuksia. Myös nykyisen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus, 2014) korostetaan, että perusopetuksen yksi tärkeistä tavoitteista tulisi olla oppilaan kasvun tukeminen tasapainoiseksi ja terveen itsetunnon omaavaksi yksilöksi. Tämän tutkielman tavoitteena on aiheesta tehtyjen tutkimusten avulla selvittää, vaikuttaako peruskoululaisten itsetunto heidän opintomenestykseensä. Lisäksi tutkielman pyrkimyksenä on ymmärtää, mitkä tekijät selittävät itsetunnon ja opintomenestyksen välistä yhteyttä. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana, narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsaus kohdistui tieteellisiin artikkeleihin, jotka käsittelivät peruskoululaisten itsetunnon ja opintomenestyksen välistä yhteyttä. Tutkimusaineisto kerättiin sisäänotto- ja poissulkukriteereitä hyödyntäen kuudesta eri tietokannasta (ERIC, Taylor and Francis Online, Medline, ScienceDirect, ProQuest, Psycinfo). Analysoitava aineisto muodostui lopulta viidestätoista vuosina 2017–2022 julkaistusta vertaisarvioiduista tieteellisestä tutkimusartikkelista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulokset ja johtopäätökset. Hyvän itsetunnon havaittiin olevan yhteydessä peruskoululaisten parempaan opintomenestykseen. Kirjallisuuskatsauksen tuloksesta jää kuitenkin epäselväksi, onko itsetunto syy vai seuraus opintomenestykselle. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että itsetunnon ja opintomenestyksen välinen suhde on kaksisuuntainen tekijöiden vaikuttaessa vastavuoroisesti toisiinsa. Tutkielman tulosten perusteella näyttää siltä, että oppilaan hyvä itsetunto parantaa hänen opintomenestystään lisäämällä sinnikkyyttä ja sisukkuutta, vahvistamalla kognitiivista ja päättelytaitoihin liittyvää kyvykkyyttä sekä tehostamalla opiskelumotivaatiota. Lisäksi hyvä itsetunto on yhteydessä oppilaan parempaan kykyyn ottaa vastaan opettajalta saatua pa-lautetta. Aikaisempi aiheesta saatu tutkimustieto keskittyy pitkälti korkeakouluopiskelijoihin, minkä vuoksi tulevaisuudessa olisi tarpeellista tehdä lisätutkimusta itsetunnon vaikutuksista oppilaiden opintomenestykseen varsinkin peruskoululaisten kohdalla.
  • Juurikko, Pauli; Juurikko, Pauli (2019)
    Goals. The article 2 of the Finnish Government Decree emphasizes that teaching and education should support the growth of the child towards a person with a healthy self-esteem (POPS, 2014). Bullying is group phenomena (Salmivalli,1999). Bullying is also affected by other factors, such as self-esteem. The effect of self-esteem on bullying is controversial. The hypothesis of this Bachelor’s thesis was that both the bully and the victim have a low self-esteem. The aim of this study was to solve how the pupil's self-esteem relates to bullying and being bullied and what cause the pupil´s low self-esteem. Method. The thesis was conducted as a descriptive and integral literature review in order to consider the results of the previous researchses both qualitatively and quantitatively. The material of this thesis consisted of nine international studies dealing with pupil´s self-esteem in the bullying process. The data was analysed by applying abductive content analysis. Results and conclusion. Based on the results of this literature review, the pupil's low self-esteem was a significant connection to being bullied. Instead, the self-esteem of the bully did not have a significant connection to bullying. The factors which cause pupil´s low self-esteem were related to the home´s way of raising a child as well as to the pressures of being accepted. Strengthening the pupil's self-esteem is an essential part of the class teacher's work. By investing to that at early stage, we give the child good possibilities for a well-being life.
  • Partanen, Eeva (2017)
    Aims. The aim of this dissertation is to present definitions of self-esteem and try to create one based on the definitions presented. The concept of self-esteem comes up in everyday talk rather often and here the purpose is to present a reasoned definition to it. The theoretical framework is based on motivation theory. One could say that my prior knowledge on motivation has influenced the way self-esteem is defined. Self-esteem is an aspect in life, which relates to the self and to well-being. To explore the concept better, I have looked for research on self-esteem. I will introduce the reader to the process of defining concepts firstly, and then present the definitions of self-esteem and its neighboring concepts. Methods. The material for this Bachelor's thesis consists of seven volumes published in the years 1965-2015. The material is both in Finnish and in English. I searched search engines by the words self-esteem, self-efficacy, and self-consciousness. I found a master’s thesis by the year 2015, which handled self-esteem. My material consists of books and articles, which I have mainly found from the list of sources of the dissertation and also of one article that emerged in the seminar of the Bachelor’s thesis. I analyzed the material by using the analysis of ideas. I investigated what kind of meanings the researchers gave to self-esteem. The analysis also has traits of phenomenography and qualitative metasynthesis. Phenomenography means that you describe the conceptions that someone, in this case researchers, have of a phenomena and qualitative metasynthesis means that you present information in a more structured manner. Conclusions. A person creates an image of the self on the base of her traits and behavior. She also forms an evaluation of her own worth and skills. The former is a self-image and the latter is self-esteem. Self-esteem is a feeling, a way of behaving and an attitude. Self-esteem is also a subconscious aspect. Therefore, you necessarily do not realize the effects of your self-esteem. Self-esteem affects your well-being and behavior. Self-esteem needs a clear definition, because now there are differences in what researchers mean by self-esteem. The benefit of a definition for self-esteem is that in everyday life you can better handle problems.
  • Leskinen-Sundqvist, Inga-Lill (2021)
    Syftet med min kandidatavhandling är att belysa de teorier, faktorer och strategier som kan positivt inverka på och stödja vuxna individers andraspråkinlärning. I mitt dagliga arbete som språk- och integrationslärare ser jag stora skillnader i de olika studerandes språkliga läroprocesser. Titeln till min avhandling kommer också från en kommentar som en av mina andraspråkstuderande uttryckte efter månader av språkstudier i det svenska språket. Mitt mål har därför varit att undersöka olika hypoteser och vetenskapliga teorier om språkinlärning för vuxna för att få reda på vilka processer och faktorer styr språkinlärningen. Därigenom om möjligt hitta metoder och faktorer som kan stötta den språkliga läroprocessen hos vuxna språkstuderanden. Jag har valt att basera min forskning på vetenskaplig litteratur om bland annat andraspråk, språkinlärning, transspråkande, motivation, lingvistiskt självförtroende och lärarens oilka kompetenser.
  • Leskinen, Jenni (2022)
    Tutkielmassani palautan mieleeni piirtäen, kirjoittaen ja uusmaterialistiseen teoriaan peilaten opintoihin kuuluvassa harjoittelussa seuraamaani neljän lapsen leikkihetkeä. Hahmottelen leikkivien lasten suhteita niin toisiinsa kuin ei-inhimilliseen maailmaan. Lähestymistapani on teoreettis-filosofinen ja tutkimuksen kulku kytkeytyy taideperustaiseen ajatteluun lomittuen erottamattomasti kirjalliseen työskentelyn. Teoreettisena viitekehyksenä käytän Jane Bennettin (2020) uusmaterialistista teoriaa: erityisesti sommitelman ja oliovoiman käsitteitä. Lähestyn leikkisommitelmaa ja elämää jälkihumanistisesta näkökulmasta, jotta minulle näyttäytyisi jotakin sellaista mitä en osannut aloittaessani odottaa. Piirtäminen ja piirrosten kanssa käymäni teoreettinen vuoropuhelu laajentavat tutkimusprosessin alun pohdintojani aikuisen roolista leikissä ja leikistä lasten välisinä vertaissuhteina. Tutkimuksen edetessä leikkitilanne (sommitelma) näyttäytyy lasten, kehollisuuden, liikkeen, materian, tunneilmapiirien ja käytäntöjen monensuuntaisina, yhteydessä muodostuvina suhteina. Postkvalitatiivisen otteen mukaisesti pyrin avoimena olemiseen ja yllättymisen mahdollistamiseen varsinaisen tutkimustehtävän tai kysymyksen asettamisen sijaan. Tutkimuksen edetessä mielessäni on toistuvasti kysymys: ”Mitä muuta sommitelmassa voisi olla meneillään?” Tutkimisen seurauksena havahdun lopulta myös omaan osuuteeni sommitelmassa ja totean konventionaalisesta tutkijapositiosta irrottautumisen vaikeaksi. Tutkimuksen kulussa materia näyttäytyy minulle hehkuvana ja väreilevänä, tila läpinäkyvänä ja avoimuus avaintekijänä. Teen tärkeitä oivalluksia läsnäolon voimasta, päämäärättömyyden kultivoinnista, kuvallisen ajattelun mahdollisuuksista ja ihmisen kestämättömästä suhteesta ei-inhimilliseen maailmaan. Tutkimusmatkani seurauksena lapset ja heidän leikkinsä eivät enää näyttäydy minulle irrallisena havainnoitavana ”kohteena”, vaan kietoutuneena erottamattomasti, ennakoimattomasti ja monitahoisesti kaikkeen ympäröivään, maailmaan.
  • Viertokangas, Noora (2024)
    Tavoitteet. Tutkielmassani keskityin tutkimaan sitä, miten sisaruksen syntymän tuomat eri nivelvaiheet vaikuttavat isosisaruksen varhaiskasvatukseen osallistumiseen ja minkälaisia muutoksia tapahtui. Tutkielman aihe on melko vieras, ja tarkoituksenani on tuoda kaksi lapsuuden keskeisintä elementtiä yhteen. Sisaruus on itsessään haastava tutkimusaihe, sillä aiemman tiedon perusteella perheen sisäiset sisarussuhteet eivät ole edes samanlaisia. Sisaruuden aiemmissa tutkimuksissa on keskitytty vain yhteen muuttuvaan tekijään kerrallaan, joka on usein ollut perheen sisäinen. Tutkielmassani olen laajentanut sisaruuden käsittelyn varhaiskasvatusympäristöön Bronfenbrennerin ekologisen teorian avulla. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin fenomenografisen lähestymistavan avulla, jolloin pääpaino oli tutkittavien ihmisten kokemusmaailmassa tutkittavan ilmiön suhteen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja niissä hyödynnettiin virikekuvia. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, joihin osallistui yhteensä 5 huoltajaa. Haastateltavien valikointi perustui lasten pieneen ikäeroon, samassa päiväkodissa olemiseen sekä luottamussuhteeseeni huoltajien kanssa. Sisarusparit olivat olleet samanaikaisesti samassa päiväkodissa 3.5kk–1v 10kk haastatteluhetkellä. Aineiston analysointi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä, jossa aineistosta löydettiin erilaisia nivelvaiheita joko perheen tai varhaiskasvatuksen sisältä. Tulokset ja johtopäätökset. Aineistosta löytyi yhteensä 6 nivelvaihetta, joista viisi oli isosisaruksen varhaiskasvatukseen osallistumisen kannalta vaikuttavia. Muutokset olivat nivelvaiheissa joko laadullisia, ajallisia tai molempia samanaikaisesti. Ajalliset muutokset näkyivät varhaiskasvatuksessa vietetyssä ajassa esimerkiksi lyhyempinä päivinä, satunnaisina vapaapäivinä tai taukoina. Laadulliset muutokset liittyivät isosisaruksen varhaiskasvatuksessa olemisen muutoksiin esimerkiksi käytöksen tai tunteiden muutoksilla. Tutkielmasta on mahdollista soveltaa aihetta jo ennestään tutkittuihin sisaruuteen vaikuttaviin tekijöihin, ja mikä niiden vaikutus on ollut varhaiskasvatukseen osallistumiseen tai tutkia, miten isosisaruksen läsnäolo vaikuttaa nuorimman lapsen varhaiskasvatukseen osallistumiseen. Näiden lisäksi tutkielman aihetta voidaan soveltaa pitemmälle lapsuuteen ja nuoruuteen sekä tutkia sisaruuden merkitystä osana muita siirtymiä.
  • Timperi, Erika (2018)
    Shared leadership is an interesting theory in the leadership practice at the moment. As a concept it is relatively new-found and due to this there is no consensus about the definition and content. The need of research in this field has been recognized. This bachelor thesis is a systematic literature review. The purpose of this study is to survey the concept and prac-tice of shared leadership. The research questions are 1) how shared leadership is defined as a theoretical concept, 2) in what kind of practices does shared leadership appear in a pro-fessional organization and 3) which kind of practical consequences come out when shared leadership is applied to a professional organization based on the articles? The data was gathered of ten research articles. All articles were in English and they were found from the EBSCOhost database with one exception. The method of analysis was con-tent analysis, which was practically performed by arranging the provided materials in differ-ent colors, based on the research questions. A table was formed from these materials and the synthesis was constructed. For each research question, the results were divided into categories to make it easier to perceive the whole. According to the results, the concept of shared leadership is approached from different per-spectives. The concept was mainly defined in the material either by decentralizing the duties of a director or by working from a teamwork point of view. For shared leadership practices, half of the articles featured some practical application or project that was seen as demon-stration of shared leadership in the organization. Practices often caused embarrassment in organizations that rose from the ambiguity of roles and responsibilities. Positive impacts, such as the distribution of workload or professional development, also occurred almost as often. It was also observed that the organization's power relations and hierarchies may com-plicate the application of shared leadership.
  • Ihalainen, Olivia (2020)
    Jaettu johtajuus on yksi kiinnostavimmista ja keskeisimmistä johtajuustutkimuksen ilmiöistä tällä hetkellä, ja se on kehittynyt osaksi kouluorganisaatioiden rakenteita ja toimintaa viimeisen parin vuosikymmenen aikana. Tämän taustalla olevia syitä ovat koulujen monimuotoistuva tehtäväkenttä, yhteiskunnalliset haasteet, pula resursseista sekä monimuotoinen ja heterogeeninen oppilasaines. Lisäksi yhtenäiskoulujen määrän lisääntyminen ja koulukokojen kasvaminen ovat luoneet tilanteen, jossa yksin rehtoreiden suorittama johtaminen ei enää riitä. Rehtoreiden rooli on tukea jaetun johtajuuden kehittymistä ja toteutumista sekä luoda puitteet toiminnalle, jossa jaettu johtajuus voi kukoistaa. Tämä tutkimus keskittyy jaettuun johtajuuteen suomalaisessa kouluorganisaatiossa. Tutkimuksen tavoitteena on luoda kokonaiskuva rehtoreiden näkemyksistä jaetusta johtajuudesta, pohjaten tutkimus viimeaikaisiin tutkimuksiin. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto koostui neljästä tutkimusartikkelista ja yhdestä väitöskirjasta. Tutkimukset julkaistiin vuosina 2009–2019 ja tutkimukset keskittyivät suomalaisiin kouluorganisaatioihin. Tutkimukset luettiin tarkasti ja niihin perehdyttiin huolellisesti. Tämän jälkeen tutkimuksien tuloksista jaoteltiin löydökset kahteen ryhmään: rehtoreiden näkemykset jaetusta johtajuudesta sekä rehtoreiden näkemykset jaetun johtajuuden toteuttamisesta kouluorganisaatiossa. Rehtoreiden näkemykset jaetusta johtajuudesta olivat kaikissa tutkimuksissa pääosin positiivisia. Jaettua johtajuutta kuvailtiin lähes kaikissa tutkimuksissa ennalta määriteltyjen tehtävien delegointina ja vain yhdessä tutkimuksessa esitettiin tuloksia, joiden mukaan rehtoreiden näkökulmat jaetusta johtajuudesta painottuivat hieman enemmän tilanteissa tapahtuvaan vuorovaikutukseen. Kun tarkasteltiin rehtoreiden näkemyksiä jaetun johtajuuden toteutumisesta kouluorganisaatiossa, painottui tuloksissa jälleen ennalta määriteltyjen tehtävien delegointi. Näin ollen rehtoreiden näkemykset jaetusta johtajuudesta ja sen toteutumisesta ovat kirjallisuuskatsauksen mukaan linjassa keskenään. Vain yhdessä tutkimuksessa esitettiin osittain päinvastaisia tuloksia. Kirjallisuuskatsauksen tuloksien pohjalta on havaittavissa, että rehtoreiden näkemykset jaetusta johtajuudesta painottuvat jaetun johtajuuden ensimmäiseen ilmenemismuotoon, jonka nähdään olevan ennalta määriteltyjen tehtävien delegointi. Se kenelle tehtäviä delegoidaan, vaihtelee koulujen välillä. Rehtoreiden kuvauksissa nousee esiin, että tehtävät jakautuvat vaihtelevasti niin muodollisissa asemissa oleville kuin epämuodollisissa asemissa oleville, sekä joissain tapauksissa myös oppilaille ja vanhemmille.
  • Airaksinen, Johanna (2019)
    Working life has faced a lot of changes recently. As a result of these changes, the traditional one-leadership model has been critically explored because of its inactivity for change. Competition be-tween organizations has accelerated, autonomous needs become more common and team-based working more popular. Team-based projects has also become complex which requires more knowledge than a leader can offer. As an answer to these new needs, evolving of collaborative models and teamwork has occurred. The solution has been proposed to be a shared leadership model, in which the leadership is divided into the interaction between the workers in team. The purpose of this study is to find out what shared leadership model requires from interaction to make active teamwork, learning and development come true. These findings are necessary for im-plementing and developing shared leadership model. In addition, factors challenging the realization of shared leadership are discussed. This research is a descriptive literature review. The research material was collected from Helka's and Google Scholar's databases, together with University of Helsinki Library's literature. The results of this study point out how shared leadership requires commitment, trust, support, shared information as well as dialogue-based discussion in which listening among team members comes to fruition. With these sub-areas, the state of shared leadership can be achieved, where the team's activities are guided by common action towards goals and development.
  • Ruohola, Vivianne (2018)
    The purpose of this Bachelor’s Thesis was to examine how distributed pedagogical leadership showed in the interviews of daycare center leaders. In this Thesis, the subject is examined, analyzed and interpreted in the framework of Fonsén’s (2014) broad phenomenon concentrating on the following dimensions: context, organizational culture and management of substance. The governance and legislation of early childhood education has been under amendment procedures during the past years and the process is ongoing. Research has shown that the base for high-quality early childhood education is formed by high-quality pedagogical leadership. The standpoint of distributed pedagogical leadership looks deeper on pedagogical leadership and transfers to examine it on an interactional level. From this point of view, leadership can be seen as a shared responsibility, for which everyone is responsible for basic mission on their positions expanse. This study is a part of an international leadership research ”Discourse of leadership in diverse field of early childhood education” lead by Elina Fonsén. For this thesis I interviewed four daycare center leaders from Helsinki. The method of the interview was a focus group and my role was to be a facilitator in the situation. This research was analyzed with a qualitative content analysis. The study was reported as a dialog with theoretical frame, empirical material and researcher of this study. The results of the study showed that in the leaders’ discourses it is possible to construe features of “pre” distributed pedagogical leadership. For example, this was visible from the discourses when leaders were speaking about kindergarten teacher’s pedagogical leadership being responsible of pedagogy in the group. On the other hand, leaders also simultaneously evaluated the quality the kindergarten teacher’s pedagogy. The results of the study also show that the focus of leadership in early childhood education is shifting from individual management towards distributed leadership. When basic mission was developed only by the leaders in the past, nowadays the whole staff is involved in developing the basic mission.
  • Rikanniemi, Kanerva (2018)
    Aims. Restorative conflict mediation at workplace is a method developed for conflict and dispute management at workplace context which emphasizes the agency of the disputants and their ownership of the conflict. Previous literature indicates the mediation method to enable and support individual learning processes and empowerment. The knowledge-creation approach comprises learning not only as an outcome of acquisition nor participation but also as collaborative development of shared conceptual and mediating artefacts and practices. The aim of this research is to broaden the conceptions of restorative conflict mediation at workplace context by examining the emergence of collaborative knowledge creation during the process and how it is supported by the facilitative mediation. Methods. The research was conducted as a descriptive literature review. The description of the restorative conflict mediation method, derived from previous studies, served as an anchoring platform for the collaborative knowledge creation and its fundamental background theories. The aim of the analysis was to create a synthesis between two different research traditions (i.e. Conflict mediation and collaborative knowledge creation). Results and conclusions. Through the analysis based on collaborative knowledge creation both communal and organizational level learning and developmental processes emerged at the method of restorative conflict mediation at workplace context. In these processes implementing facilitation played a key role. Method was found to endeavour transformation and to have several expansive dimensions. The widened understanding considering influences of the restorative conflict mediation at workplace context constitutes the results solidly to the research traditions of educational sciences and work and organization psychology.
  • Knuters, Jessica (2018)
    The purpose of this study is to achieve a deeper understanding about how pedagogues have used Alternative and Augmentative Communication methods (AAC-methods) with children at the start of language immersion, when a mutual language has not existed yet and how it still is used although a mutual language develops. The purpose of the study is also to find out how these methods are used to support the development of the children’s second language and what role pedagogues ascribe them. There is earlier research where Alternative and Augmentative Communication is connected to children with special needs, but almost no research that connects it with language immersion. This study strives to show a connection between the two and brings up the importance in using Alternative and Augmentative Communication also in language immersion. The study is a qualitative study with an ethnographical research approach. The research material was gathered both through observations and interviews. The observations were carried out in two different language immersion groups and a pedagogue from each group was interviewed. The material from the observations was written down as observation diaries and the interviews were recorded and transcribed. The results of the study show how versatilely pedagogues in language immersion groups use Alternative and Augmentative Communication methods, such as pictures, photographs, body language, facial expressions, sounds, objects and sign language to support children in various daily situations. Both the physical and the social environments were characterized by these methods and the pedagogues ascribed them an important role in both supporting and developing the children’s understanding.
  • Numminen, Nelli (2018)
    Sharing economy turns ordinary consumers to active citizens who share, create and produce goods and services for their needs. Sharing the less–used of completely spare resources – such as goods, facilities, and even people's time – leads for more efficient use. The sharing economy is expected to grow rapidly in Finland in the coming years and reach even a permanent position on the Finnish market. This study examines the opportunities of sharing economy for Finnish households. Based on the literature the opportunities of sharing economy have been divided to six broader categories. The concept of sharing economy is discussed in the study by Acquier, Daudigeos and Pinksen and Schor's theories. The research questions of my research are as follows: 1. What opportunities the sharing economy holds for Finnish households? a. What are the categories the sharing economy splits into, from the view of households? The study is a descriptive literature review, in which both Finnish and international scientific publications have been used. Material has been limited to publications on the opportunities of sharing the economy, followed by limiting the remaining literature to the top categories by industry. The literature review showed that a variety of new opportunities are available to households in the sharing economy – some of them have not even been seen in Finland yet. Opportunities are divided into areas of transport, housing and space use, food services, recycling and lending of goods, and tourism services. However, predicting the stabilization of the sharing economy is challenging, as it still is in its growth phase. The situation continues to live both in terms of opportunities and challenges for households.
  • Lehtinen, Paula (2022)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millainen opetus edistää jakolaskujen oppimista. Jakolaskujen oppimista ja osaamista on tutkittu paljon, mutta opettamista koskevaa tutkimusta on tehty huomattavasti vähemmän. Jakolaskua pidetään vaikeimmin opittavana peruslaskutoimituksena, ja tästä syystä on oleellista tutkia, millainen opetus oppimista edistää. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millainen opetus edistää jakolaskun käsitteellistä ymmärtämistä, sekä yhtäältä jako- ja kertolaskujen käänteisyyden ja toisaalta tehokkaiden jakolaskustrategioiden oppimista alakouluikäisillä lapsilla. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Katsauksen aineisto haettiin Helsingin yliopiston Helka-tietokannasta, ja se koostui kahdeksasta englanninkielisestä julkaisusta vuosilta 2002–2020. Aineisto kuvailtiin ja sen avulla vastattiin tutkimuskysymyksiin, jotka oli muodostettu teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Tulokset ja johtopäätökset. Jakolaskun käsitteellistä ymmärrystä edistävää opetusta käsiteltiin neljässä julkaisussa. Näiden julkaisujen perusteella jakolaskun käsitteellistä ymmärrystä edistää opetus, jossa hyödynnetään havainnollistavia piirroksia. Erilaisista havainnollistamismalleista juuri lukusuoran käyttäminen tukee murtolukuja sisältävien jakolaskujen käsitteellistä ymmärtämistä. Jako- ja kertolaskujen käänteisyyden opettamista koskevia julkaisuja oli tutkimusaineistossa kaksi. Jako- ja kertolaskujen käänteisyyden oppimista edistää yhtäältä se, että näitä laskutoimituksia, silloin kun ne sisältävät vain kokonaislukuja, käsitellään opetuksessa samanaikaisesti, ja toisaalta se, että opetuksessa hyödynnetään konkreetteja välineitä. Tehokkaiden jakolaskustrategioiden opettamista käsiteltiin kahdessa julkaisussa. Opetus, joka sisältää oppilaiden välisiä, tarvittaessa opettajan ohjaamia ja tukemia keskusteluja eri laskustrategioista, edistää tehokkaiden jakolaskustrategioiden kehittymistä.
  • Hedengren, Meggi (2019)
    Aims. Happiness is arguably the most desirable goal in life. Since ancient times happiness has been a subject of interest for scientists as well as laymen. Everyone knows what happi-ness is, but few know anything scientific about it. The aim of this study is to deeper insight into what science today can tell us about happiness. I approach this from a psychological perspec-tive, where the field of positive psychology promote the so-called good life and how a person can reach his full potential. In this thesis I present the leading theories within positive psychol-ogy, in the purpose of gathering insight as to what happiness really is from a psychological point of view, what effects this happiness, and whether we ourselves can have a positive in-fluence on our happiness. Methods. The method I used in this study is an integrative review and literacy-describing overview. I have systematically gathered and examined scientific literacy on the subject of happiness and positive psychology, whereafter I have done an understanding-oriented analy-sis and mapped out the conclusions. Based on previous studies in positive psychology and happiness, I describe what we scientifically today know about happiness. In the material used, I have chosen to focus on publications and studies made by three renown scientists within positive psychology; Martin Seligman, Ed Diener and Sonja Lyubomirsky. Conclusions. Happiness, despite its ambiguity, can be discussed scientifically. One can also empirically measure happiness, in the form of subjective well-being. Happiness can be compared through subjective evaluations, often with the help of self-evaluating surveys. It is also possible to measure subjective well-being in real time, through ESM methods. Using these methods, it has been possible to measure and compare subjective well-being on national scales, and present a large number of conclusions. Happy people have a lot of benefits in life. Studies have been able to point out several positive consequences of being happy, as well as specific relationships for what impacts one's happiness. The explaining factors for happiness are three-fold, about half is are genetically bound, 10-20% are due to living conditions, while 40% of the variation in subjective well-being can be explained by attitudes and intentional activities. By observing and adapting one´s style of approach, one can learn to become happier. Through the execution of a number of proposed happiness-promoting activities, one can consciously promote their happiness.
  • Lipponen, Sofia (2019)
    The purpose of this thesis is to explore the perceptions of coaches’ in youth football on coaching expertise and good coaching. Outstanding sports performances are not based on innate abilities but on long-term deliberate practice. In sport, the most important task of a coach is to design and guide athletes' deliberate practice. The expert coaches consider the coaching context in their coaching and use their expertise to develop their athletes in a holistic way. In addition, they have the ability to continuously develop their athletes over the longer term. I explore what kind of coaching youth coaches think is a good coaching and what kind of coach they think is a good coach, and whether these perceptions differ between coaches in competitive and recreational teams. The data consists of theme interviews from four coaches. The material has been analyzed by using a qualitative content analysis method. According to coaches, good coaching is organized in a certain way, is oriented towards the player, generates learning, leads to excel in competition, creates a positive atmosphere in the team, and is also conditional depending on various preconditions. A good coach has some football related knowledge, good intrapersonal skills, some special features, good interpersonal skills, takes care of the players and understands the impacts of the environment on their own coaching. Competitive coaches emphasized the organizing nature of coaching, and how good coaching is organized in a certain systematic way that supports the achievement of goals. The recreational coaches, on the other hand, emphasized more the player-centeredness of good coaching and how the coaching is done with the players and for the players. This difference can reflect the differences in the recreational and competitive world in the demands they place on coaches.