Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "englantilainen filologia"

Sort by: Order: Results:

  • Kemppainen, Sanna (2020)
    This study describes personal chronic pain blog entries written in English by defining the common text types in the blogs. Text types are defined as text-classifying tools that combine a clause-level structural perspective and a whole-text level category perspective. On the clause level, each clause is defined as representing one of five Werlich's text types that reflect author focus on cognitive processes. The study also explores the effect of author socio-demographic attributes of gender, age and duration of chronic pain on the text types identfied in the analysis. Chronic pain is a common health condition that also affects the sufferer’s focus of attention. The text types in chronic pain blogs have not been studied even though studies have found that blog writing has therapeutic effects on pain management for chronic pain sufferers. Studies have also identified several purposes for writing chronic pain blogs. The purposes have been found to change for some of the chronic pain blog writers. Previous studies on blog types suggest two common text types. A combined qualitative-quantitative analysis of text-typical clauses and blog entries was conducted on a sample of 26 whole-text entries. The sample consists of two entries from 13 authors with total of 1068 clauses. Additionally, a socio-linguistic variable analysis was conducted with text types as dependent variables and author attributes as independent variables. The data was gathered with a combined purposive-snowball method with author chronic pain condition and personal authorship as sample selection criteria. The results show some overlapping analytical criteria for clause-level text types. The most frequent text types are identified as combinations of argumentation, instruction and narration with argumentation being surprisingly high in prevalence. The text-typical variation does not seem to be an effect of a specific author variable although the socio-linguistic analysis is not proved as statistically significant because of the small sample size. Further study on text types is suggested in a combined interpersonal feature and text type analysis of chronic pain blog entries. A different approach is also suggested in identification and comparison of hierarchical and text-organizational features such as Theme-Rheme analysis of clauses.
  • Pohto, Essi (2019)
    Teknologiaa on viime vuosikymmeninä alettu yhä enenevässä määrin käyttää kielitaidon arvioinnissa. Tämä trendi on havaittavissa myös Suomessa, jossa ylioppilaskokeiden sähköistyminen on viime vuosina puhuttanut paljon. Kielten ylioppilaskokeisiin on kaavailtu kirjallisen kokeen oheen myös suullista osiota, joka olisi tarkoitus toteuttaa lähivuosina sähköisenä. Tämä tutkielma pyrkii ottamaan selvää siitä, onko lukiolaisten suullisessa tuotannossa eroja riippuen siitä, suorittavatko he kokeen kasvotusten arvioijan kanssa vai tietokoneen avulla. Tutkielma pyrkii lisäksi selvittämään, millaisia asenteita ja mielipiteitä lukiolaisilla on eri suoritusmuodoista. Tutkimukseen osallistui 15 opiskelijaa yhdestä pääkaupunkiseudun lukiosta. He suorittivat ensin kasvokkain tehtävän kokeen ja kolmen viikon kuluttua tietokonepohjaisen kokeen. Tulosten verrattavuuden vuoksi kokeet suunniteltiin siten, että ne ovat mahdollisimman samanlaiset. Molemmat kokeet koostuivat neljästä eri tehtävästä. Opiskelijoiden suoritettua kokeet heitä pyydettiin vastaamaan kyselyyn, jonka tarkoituksena oli selvittää, kummasta koemuodosta he pitivät enemmän ja miksi ja kummassa he kokivat pystyvänsä antamaan paremman näytön suullisesta kielitaidostaan. Ryhmähaastatteluissa opiskelijoita pyydettiin täydentämään kyselyssä antamiaan vastauksia, minkä jälkeen keskustelu eteni suullisen kielitaidon testaamiseen ja kokeiden sähköistymiseen liittyviin kysymyksiin. Opiskelijoiden suoritukset kahdessa eri koemuodossa litteroitiin, jonka jälkeen transkriptiot analysoitiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin menetelmin. Suorituksissa verrattiin oikeakielisyyden (accuracy), kieliopillisen sekä sanastollisen kompleksisuuden (complexity) sekä sujuvuuden (fluency) näkökulmista. Kyselyvastaukset käytiin läpi kysymys kerrallaan ja haastatteluista litteroitiin ne osat, jotka olivat analyysin kannalta merkityksellisiä. Tulokset osoittavat, että lukiolaisten suullisessa tuottamisessa on eroja eri koemuodoissa, mutta nämä erot jäivät pieniksi. Tutkimuksen pohjalta on kuitenkin mahdotonta päätellä, johtuvatko erot koemuodosta vai joistakin muista seikoista. Lukiolaiset tuottivat keskimäärin virheettömämpää englantia kasvokkain suoritettavassa kokeessa, ja osallistujat pitivät kyseisessä kokeessa vähemmän taukoja. Suuri osa opiskelijoista kuitenkin tuotti kompleksisempaa puhetta tietokonepohjaisessa kokeessa. Yksilöllisiä eroja oli tosin havaittavissa jokaisen mittarin kohdalla. Tutkimuksen tuloksista selvisi myös, että osallistujat suosivat kasvokkain suoritettavaa koemuotoa sen vuorovaikutuksellisuuden vuoksi. He pystyivät mielestään myös antamaan siinä paremman näytön suullisesta kielitaidostaan, kokivat sen olevan helpompi ja olivat vähemmän hermostuneita sitä suorittaessaan. Tätä aihetta tulee tutkia jatkossa enemmän erityisesti siksi, että suullisen kielitaidon testaamisella on suuret vaikutukset kielten ylioppilaskirjoituksiin, mikäli suullinen osio lisätään ja se suoritetaan tietokonekokeena.
  • Ihatsu, Cecilia (2018)
    This thesis examines what kinds of comments customer servants receive as well as discusses how they react to them. The comment types have been divided into positive, negative or uncomfortable ones and they are either work, persona or appearance-related. The focus in on the differences gender might cause. The theoretical approaches to this thesis are multifaceted: pivotal theories from the fields of sociology, linguistics and gender studies are used. Customer workers must balance emotional labor, performativity of gender and facework in their work life, and these phenomena shape their experiences as customer workers. The data for the study was collected by a questionnaire. The questionnaire asked questions about language use, workplace circumstances and policies and customer interaction. There were all in all 35 questions. Some were closed, some open and some multiple choice questions. The requirement for answering was to have worked in customer service. Most of the 458 respondents identified as women. The gathered data was analyzed mainly quantitatively. However, the open answers enabled the responses to be analyzed qualitatively as well, which gave more insights to the experiences of the customer workers. The results indicated that customer servants receive gendered comments and also respond to them according to gender norms. Female service workers receive more appearance-related comments than male service workers. The feminization of the customer service industry limits the ways to react, which results in submissive behavior. First and foremost, the customer worker needs to protect the customer’s face, because the customer has more power in the encounter. Besides gender, also the workplace affected the comments the workers receive. Workers in grocery stores receive more uncomfortable and negative comments than their colleagues in other workplaces. The workplace affects the way the workers react to the comments, too. However, the reasons for these differences between workplaces need further research. While gender and workplace have effects on the comments and the reactions, experience level impacts the feelings of the workers. The more experienced workers feel they are good at their jobs and they feel more respected by the customers than their less experienced colleagues.
  • Paavilainen, Petteri (2018)
    Tutkielma käsittelee nykykirjallisuuden keinoja hahmottaa ja arvottaa nykyistä globaalia kehitystä. Tutkielman kertomakirjallisena aineistona toimii brittiläisen nykykirjailijan, David Mitchellin (synt. 1969) romaanit Cloud Atlas (2004, suom. Pilvikartasto) ja The Bone Clocks (2014). Kyseiset teokset ovat mittakaavoiltaan maailmanlaajuisia, ja ne liikkuvat ajallisesti ja maantieteellisesti vaihtelevissa sekä tyylillisesti monenkirjavissa miljöissä. Tutkielma pyrkii osoittamaan, kuinka Mitchellin teokset valjastavat postmoderneja kerronnan välineitä ja trooppeja lajityypillisesti poikkeavilla tavoilla kuvaamaan toivoa vastuullisemmasta globaalista kehityksestä. Tutkimustehtävää lähestytään postmodernin viitekehyksen kautta sen eettispoliittisia ulottuvuuksia painottaen. Postmodernia katsomusta kuvastaa perinteisesti nihilismi ja yhdentekevyys, jotka ovat jäljitettävissä sen konstruktionistiseen todellisuuskäsitykseen. Tämän käsityksen mukaan todellisuus on pitkälti kielellisesti rakentunut, jonka vuoksi muun muassa yhteiskunnallisten rakenteiden katsotaan olevan pohjimmiltaan muutosalttiita. Postmodernin katsomuksen mukaan ihmisellä ei siten ole aitoa poliittista toimijuutta maailmassa. Postmarxilaisen hegemoniakäsitteen avulla tutkielma kuitenkin avaa näkemyksen siitä, kuinka samaiselle konstruktionistiselle todellisuuskäsitykselle voidaan rakentaa teoriaa toimijuudesta, joka mahdollistaisi myönteisen asennoitumisen poliittiseen muutokseen. Tutkielma soveltaa edellä mainittua hegemoniateoriaa analyyttisena mallina Mitchellin teosten temaattisessa tulkinnassa. Tutkimuksen perusteella Mitchellin teokset hyödyntävät postmodernismin konstruktionistista todellisuuskäsitystä ja tämän kirjallisia kuvantamiskeinoja puhuakseen globaalisti vastuullisemman kehityksen puolesta. Tämä kanta tulee ilmi niin muodollisesti kuin temaattisesti. Muodollisesti Cloud Atlas kuvaa yhteen linkitettyjen pastissien eli tyylijäljitelmien kautta sosiaalista vastuullisuutta ihmiskunnan monimuotoisuutta kohtaan. The Bone Clocks puolestaan paljastaa metafiktion eli kirjallisen itsetietoisuuden avulla kehitysnarratiivien sepitteellisen luonteen, jolloin moraalinen huomio kiinnitetään tarpeeseen ankkuroida yhteiskunnalliset narratiivit ekologisesti vastuullisemmalle perustalle. Temaattisesti ihmiskunnan kehitys jäsennetään molemmissa teoksissa vastuullisuuden ja itsekkyyden välisenä alituisena kiistana, jossa ihmistoimijuus tunnustetaan keskeiseksi globaalin kehityksen luonteen määrittäjänä. Ihmiskunnan kehitys hahmotetaan romaaneissa elimellisesti kulttuurisena prosessina ja täten eettispoliittisten valintojen aikaansaamana ja alaisena kehityskulkuna. Näin teokset muistuttavat mahdollisuuksistamme vaikuttaa globalisoituneen maailmamme kehityksen suuntaan: koska sosiaalisesti konstruoitu todellisuus on muutosaltis, on toimijuudellamme täten merkittävä rooli kehityksen luonteen määrittämisessä. Muodollisen luennan kautta tutkielma osoittaa, kuinka postmoderneja kerronnan välineitä voidaan käyttää eettispoliittista eheyttä korostavilla tavoilla. Postmodernismia kriittisesti soveltamalla Mitchellin teokset välittävät toiveikkuutta ja muutosmahdollisuutta nykypäivän globaalisti verkottuneessa kontekstissa.
  • Haapiainen, Marena (2020)
    Tutkielmassa kartoitetaan henkilökuvaukseen liitettyjä adjektiiveja sekä Jane Austenin romaanissa Pride and Prejudice (1813) että sen Ylpeys ja ennakkoluulo -suomennoksissa. Romaani on käännetty suomeksi kolme kertaa, ja tarkistettuja laitoksia on yksi. Suomennoksia käsitellään samanarvoisina, vaikkei tarkistettujen laitoksien sisällyttäminen tutkimuksiin ole yleistä. Tutkimuksen aineistona on alkuperäisteoksen kuusi lukua (51 sivua) ja vastaavat luvut suomennoksista, yhteensä 30 lukua. Henkilökuvauksiin liitettyjen adjektiivien merkitys pyritään selvittämään etsimällä adjektiivien suomennoksista niin yhtäläisyyksiä kuin eroja. Merkityksien muutos ajan saatossa on tutkielman tärkeä tutkimuskohde. Vanhimman (O. A. Joutsen/1922) ja uusimman (Juva/2013) suomennoksen ikäero on 91 vuotta. Tutkin käännösajankohdan heijastumista sanavalintoihin ja pyrin selvittämään, kertovatko ne jo jotakin käännöksen iästä ja ajankohdasta. Tutustun kääntäjien valitsemaan skopokseen (funktio) ja pohdin, onko uusin käännös lähimpänä alkuperäisteosta (uudelleenkääntämishypoteesi). Teoriatausta avainsanoineen koostuu uudelleenkääntämisestä, skoposteoriasta, normiteoriasta, ajan vaikutuksesta, leksikaalisesta ja diakronisesta semantiikasta sekä stilistiikasta kääntämisessä. Tutkimusmetodi on yhdistelmä semantiikasta (Ingo 1990) ja pragmatiikasta (Vehmas-Lehto 1999), mikä näkemykseni mukaan parhaiten palvelee tutkimustavoitettani. Aineistoa analysoidaan myös stilistiikan keinoin (mm. Enkvist 1973 ja Bradford 1997), ja analyysi käyttää apuna niin suomenkielisiä sanakirjoja kuin OED:n (Oxford English Dictionary) hakusanoja. Päähenkilöihin liittyviä adjektiiveja on 459, joista 20 analysoidaan. Lopullinen analysoitavien adjektiivien määrä on 23, koska kahdessa esimerkissä on enemmän kuin yksi adjektiivi. Valittuja adjektiiveja ei ole kuitenkaan riittävästi yleistävien johtopäätösten tekemiseen, joten niiden perusteella ei voi tehdä erityistä analyysiä Austenin ratkaisuista adjektiivien valinnoissa. Avainsanojen tarkastelussa ajan vaikutus näkyy vanhahtavien sanojen käytössä, sanojen muuttumisena ylätyyliseksi sekä uusien, modernien sanojen esiin tulemisessa. Kääntäjien valitsema skopos tulee selkeästi esiin suomennoksissa, mutta normit erottuvat heikommin. Tutkielman johtopäätöksissä todetaan, että yksittäisten sanojen tutkiminen on perusteltua, mutta laajemman kontekstin huomioiminen tuottaa merkityksellisempiä tuloksia. Positiivinen käännöskritiikki soveltuu suomennoksien tutkimiseen, ja se tuo suomennoksille lisäarvoa.
  • Kammonen, Eveliina (2018)
    Pro Gradu –tutkielmassani tutkin englannin kielen käyttöä vaikuttajamarkkinoinnissa keskittyen erityisesti sosiaalisen median kuvapalveluun Instagramiin. Vaikuttajamarkkinointi perustuu niin sanottuihin vaikuttajiin, joita ovat sosiaalisessa mediassa suuren määrän seuraajia keränneet käyttäjät. Vaikuttajamarkkinoinnissa yritykset maksavat vaikuttajille, jotta he markkinoisivat kyseisen yrityksen tuotteita sosiaalisen median tileillään. Suurin ero perinteiseen markkinointiin on se, että vaikuttajamarkkinoinnissa viesti ei tule suoraan yritykseltä itseltään, vaan sosiaalisen median käyttäjältä, jonka yleisö kokee vertaisenaan. Tutkimuskysymykseni on seuraava: kuinka englannin kielen käyttö Instagramin sponsoroitujen julkaisujen kuvateksteissä vaikuttaa julkaisun vetovoimaan ja yleisön tykkäyksiin ja kommentointiin? Tutkimustani varten olen koonnut 20 sponsoroidun julkaisun aineiston yhtä monelta eri käyttäjältä. Olen analysoinut julkaisujen kuvatekstit käyttäen pohjana Ken Hylandin teoriaa kirjoituksessa käytettävistä vuorovaikutuskeinoista sekä omaa malliani kuvatekstien elementeistä. Edellinen pohjautuu kirjoittajalähtöiseen stance –käsitteeseen sekä lukijalähtöiseen engagement –käsitteeseen. Olen laskenut kuinka monta stance- ja engagement –markkeria kussakin kuvatekstissä on ja verrannut niitä muuan muassa kuvatekstien kokonaissanamäärään ja ”vuorovaikutusasteeseen” (engl. engagement rate: osuus seuraajista, joka on vuorovaikutuksessa julkaisun kanssa; tälle termille ei ole standardoitua suomenkielistä vastinetta). Oma mallini kuvateksteistä puolestaan perustuu neljään eri elementtiin, jotka ovat Instagramin sponsoroitujen julkaisujen kuvateksteissä yleisiä. Olen verrannut myös näiden elementtien esiintyvyyttä vuorovaikutusasteen kanssa. Tämän tutkimuksen tuloksena olen tehnyt johtopäätöksiä kuvatekstien vaikutuksesta julkaisun vetovoimaan. Kun olen analysoinut laskelmiini perustuvat vertailut, en suurimmassa osassa ole havainnut olennaista korrelaatiota kielellisten ja narratiivisten tekijöiden sekä vuorovaikutusasteen kanssa. Merkittävin löydökseni on positiivinen korrelaatio kuvatekstien elementti D:n esiintyvyyden ja vuorovaikutusasteen kanssa. Elementti D:n määritelmä on ”kuvatekstin luova yhdistäminen kuvaan sekä markkinoituun tuotteeseen”. Tämän korrelaation perusteella olen päätellyt, että saadakseen vahvan vastakaiun yleisöltä tuotteen ja kuvatekstin tulee olla yleisesti hyvin yhteen nivoutuneet, ja että vaikuttajan yleisö arvostaa tuotteen tuomista osaksi julkaisun yhtenäistä kokonaisuutta. Väitän, että tämä saa julkaisun vaikuttamaan luontevammalta ja aidommalta eikä sellaiselta, jossa tuote antaa päälleliimatun vaikutelman koko julkaisuun nähden. Avainsanat – Nyckelord – Keywords Influencer marketing, Social media, Instagram, Sociolinguistics, English Säilytyspaikka – Förvaringställe – Where deposited Helsingin yliopiston kirjasto – Helda / E-thesis (opinnäytteet)
  • Laaninen, Saara (2019)
    Maisterintutkielmani käsittelee amerikkalaisen kirjailijan Raymond Carverin novelleja ”So Much Water So Close to Home” ja ”What We Talk About When We Talk About Love”. Kirjailija oli pitkään tunnettu minimalistisesta kirjoitustyylistään, mutta vuonna 2009 hänen perheensä julkaisi jo edesmenneen kirjailijan alkuperäiset, ja huomattavasti pidemmät, käsikirjoitukset tämän kuuluisista novelleista. Kävi ilmi, että Carverin kustannustoimittaja Gordon Lish leikkasi novelleista joissakin tapauksissa jopa seitsemänkymmentä prosenttia ja teki myös muita muutoksia, mitkä myötävaikuttivat merkittävästi novellien minimalistisen vaikutelman syntyyn. Analysoin tutkielmassani Lishin editoinnin eettisiä vaikutuksia kertomuksen eri tasoihin, sekä editoinnin eettisyyttä. Analyysissä hyödynnän minimalismin ja eettisen kritiikin (ethical criticism) teorioita. Pääargumenttini on, että minimalistisemmat versiot ovat eettisesti tehokkaampia, sillä niissä esiintyvien moraalisten elementtien havainnointi ja arviointi vaativat lukijalta aktiivisempaa osallistumista lukuprosessiin. Kolmiosaisessa analyysissä vertailen ensiksi novellin ”So Much Water” käsikirjoitusta sen editoituun versioon, jonka jälkeen vertailen saman kaavan mukaisesti Carverin toista novellia ”What We Talk About”. Vertailun tulokset ovat samansuuntaiset. Alkuperäiset käsikirjoitukset sisältävät enemmän yksityiskohtia novellien hahmoista, ja tarinoiden minä-kertojat pohtivat enemmän historiaansa ja ympäröivää maailmaa, minkä kautta lukija ymmärtää vaivattomammin hahmojen kohtaamat konfliktit. Editoidut versiot ovat minimalistisempia: novellien henkilöhahmot kuvaillaan niukemmin ja neutraalimpaan sävyyn, joten lukijan on haastavampi tietää, kritisoiko vai tukeeko kertoja kuvailemiaan tapahtumia. Kun novelleissa esiintyvät teemat tuodaan näin esiin vihjailun, eikä suoran toteamisen, kautta, lukijan kyvyt erottaa ja arvioida moraalisia ongelmia kehittyvät. Lukija joutuu aktiivisemmin soveltamaan omaa arviointikykyään tulkitessaan tarinan moraalisia konflikteja. Tämä taas tekee minimalistisista versioista eettisesti vaikuttavampia. Viimeisenä tutkielmassani analysoin editoinnin eettisyyttä. Edeltävän analyysin perusteella totean Lishin muokanneen tarinoita eettisesti tehokkaammiksi ja myötävaikuttaneen Carverin uraan menestyvänä kirjailijana. Useiden lähteiden mukaan Lishin aggressiivinen editointi kuitenkin näyttäytyy kyseenalaisena, ja niiden perusteella argumentoin, että Lish toimi epäeettisesti luodessaan eettisesti tehokkaita novelleja. Lish piti editointia taiteenlajina, ja totean analyysissäni, että hänen tekemänsä muutokset Carverin novelleihin osoittavat, kuinka hänellä ei tuntunut olevan minkäänlaisia moraalisia velvoitteita tarinoita kohtaan. Hänen suhtautuminen editointiin oli puhtaasti esteettinen. Viimeisenä analyysissäni huomioin myös sen, että alkuperäisten käsikirjoitusten julkaiseminen ei paitsi ollut merkittävää Carverin perheelle ja tiedeyhteisölle, mutta oli myös omiaan korostamaan Lishin kiistattomia editointitaitoja.
  • Ratilainen, Emmi (2018)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään suomen ja englannin välistä kielikontaktia blogiteksteissä. Tavoitteena on selvittää, mitä funktioita englannin kielellä on suomenkielisissä blogiteksteissä. Tutkimuksessa tarkastellaan myös, vaikuttaako blogitekstien aihe niissä esiintyvien englanninkielisten sanojen ja ilmaisujen käyttöön. Tutkimus pohjaa laajasti kieltenvälisten kontaktien tutkimukseen koodinvaihdosta lainasanatutkimukseen. Kielikontaktia tarkastellaan monikielisyyden näkökulmasta: molemmat kielet nähdään resursseina, joista blogien kirjoittajat voivat valita kuhunkin tilanteeseen sopivimman vaihtoehdon. Tutkimusaineistona toimii suomenkielisissä blogiteksteissä esiintyvät englanninkieliset ainekset neljästä suomenkielisestä blogista: Pupulandia, WTD, Tickle Your Fancy sekä Notes on a Life. Blogitekstit edustavat neljää eri aihealuetta: muoti, sisustus, ruoka ja matkustus; aineistoon sisältyy kymmenen blogitekstiä kutakin aihealuetta kohden. Englanninkielisten ainesten käyttämisen syitä tarkastellaan luokittelemalla englanninkieliset ilmaisut kuuteen kategoriaan: (1) ilmaisulle ei ole suomenkielistä vastinetta, (2) jokin, esimerkiksi lentokentällä nähty kyltti, laukaisee englanninkielisen ilmaisun, (3) kirjoittaja käyttää sitaattia ja lainaa vaikkapa laulunsanoja, (4) sanomaa korostetaan englannin avulla, (5) kyse on vapaasti liikkuvista ilmaisuista, englanniksi tags (esimerkiksi interjektiot ja diskurssipartikkelit) (6) englanti, jolle ei löydy syytä edellä mainituista. Eniten englantia käytetään aineistossa muotia ja matkustamista käsittelevissä blogiteksteissä. Muoti-aiheisissa teksteissä korostuvat esimerkiksi vaatekappaleisiin liittyvät nimitykset, joille ei ole olemassa suomenkielistä vastinetta. Matkustamiseen liittyvät tekstit puolestaan sisältävät paljon esimerkiksi kylttien tai tapahtumien nimien laukaisemia englanninkielisiä ilmauksia ja ruokaan liittyvät tekstit esimerkiksi ruokalistoissa englanniksi esiintyvien nimien laukaisemia ilmauksia. Sisutusta käsittelevissä teksteissä englantia ei juurikaan aineistossa esiinny. Tutkimuksen perusteella englantia käytetään blogiteksteissä erityisesti kielellisenä resurssina, kiinnostavien ja kompleksisten tekstien kirjoittamisen apuvälineenä. Toisaalta englannin avulla osoitetaan omaa kielellistä tai kulttuurista osaamista erityisesti käyttämällä epämuodolliseen kieleen liitettyjä ilmaisuja, kuten lyhenteitä tai huudahdussanoja. Englanninkielisillä ilmaisuilla on myös tärkeä merkitys bloggaajien identiteetin rakentamisessa ja esilletuomisessa. Etnisyyden tai kansallisuuden sijaan tärkeimmäksi identiteetin osa-alueeksi aineistossa nousevat kuitenkin bloggaajien englanninkielisillä aineksilla ilmaisevat arvot ja elämäntavat. Kielten vaihtelulla ja sekoittamisella osoitetaan kuulumista tiettyihin ryhmiin ja toisaalta erottautumista joistain toisista, kutsuen samalla lukijat osaksi tiettyä yhteisöä, joka jakaa samanlaiset arvot ja kiinnostuksenkohteet.
  • Tamminen, Elisa (2018)
    In the landscape of twentieth century science fiction, Philip K. Dick’s 1968 novel Do Androids Dream of Electric Sheep? stands out as a visionary dystopian narrative that deals with central metaphysical concerns of human subjectivity and ontology in an age of advanced biotechnology and artificial intelligence. The present thesis explores the storyworld and plot of the novel through the lens of posthumanism, a paradigm of philosophical inquiry that calls into question our fundamental understanding of what it means to be human by examining the ways in which humans relate to non-human entities and environments. The aim of the thesis is to show how two strands of posthumanist thought, transhumanism and critical posthumanism, manifest throughout the narrative. The post-apocalyptic technoculture depicted in the novel provides a setting for deep posthuman anxiety and vulnerability, which stems mainly from the android challenging the human as a unique subject and strict ontological category. The novel presents a critique of the anthropocentric and speciesist values enforced by a transhumanist world view that is preoccupied with the advancement of the human condition beyond its biological and earthly limitations. Both animals and androids serve as commodified objects for humans to define themselves against, but what the novel reveals is the illusory nature of these boundaries, and the flaws of such an anthropocentric and Cartesian way of thinking. Dick’s vision of the future anticipated the dangers of a society characterized by the increasingly simulated nature of existence brought on by pervasive technological innovations. The novel exposes the pitfalls of transhumanist vision of the posthuman form that perpetuates the mechanization of humans and the humanization of machines, while still clinging on to the essentialized view of humans as dominant beings. By the end of the novel, however, the main characters, Deckard and Isidore, have transformative experiences through which they embrace a posthuman view of the world based on empathy and connectedness with non-human beings and environments.
  • Korhonen, Kristina (2020)
    Sanastolla on tärkeä merkitys niin kielen oppimisessa kuin kielen osaamisessa ja käyttämisessä. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan suomea äidinkielenään puhuvien peruskoulun 7. luokan oppilaiden englannin kielen produktiivista suullista sanavarastoa. Tutkimuksen tavoitteena on mitata ja kuvata englannin opiskelun yleensä peruskoulun 3. luokalta aloittaneiden oppilaiden englannin kielen sanaston hallintaa suullisessa koetilanteessa sekä sanaston laajuuden että sanaston syvyyden eli laadun näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksessa pyritään tuottamaan kaivattua lisätietoa Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoilla A1 ja A2 olevien kieltenoppijoiden englannin sanaston osaamisesta eli leksikaalisesta kompetenssista. Tutkimusaineisto pohjautuu Helsingin yliopiston HY-TALK-tutkimushankkeessa kerättyyn korpukseen. Hankkeessa järjestettiin syksyllä 2007 suullisen kielitaidon kokeet useammassa kieliaineessa perusasteella ja lukiossa, ja oppilaiden koesuorituksista tehtiin video- ja äänitallenteet ja ne myös litteroitiin. Lisäksi joissain kielissä arviointipaneeli kokoontui arvioimaan oppilaiden puhesuoritukset. Tässä tutkimuksessa tarkastelun kohteena on 16 samaa yläastetta käyvän 7.-luokkalaisen englannin kielen suullinen koesuoritus. Kokeessa oppilaat suorittivat neljä varsinaista koetehtävää, lämmittelykeskustelun ja lisätehtävän; he työskentelivät lähinnä pareittain keskustellen. Oppilaiden koesuorituksia analysoidaan erilaisin sanaston hallintaa mittaavin keinoin. Ensinnäkin niistä lasketaan erilaisten sanojen ja kaikkien sanojen suhde eli niin sanottu type-token-suhde, joka kuvaa oppilaiden suullisen englannin kielen leksikaalista variaatiota tai sanastollista monipuolisuutta. Toiseksi lasketaan oppilaiden puhutun englannin sanastollinen tiheys eli selvitetään heidän käyttämiensä kieliopillisten ja leksikaalisten sanojen suhde. Ja kolmanneksi määritetään oppilaiden koesuorituksissa esiintyvien englannin kielen yleisten eli frekventtien sanojen suhde harvinaisempiin sanoihin verrattuna. Tuloksista käy ilmi, että 7. luokan oppilaiden katsottiin pääsääntöisesti olevan englannin sanaston laajuuden suhteen A2-taitotasolla ja siten pystyvän suoriutumaan heille annetuista neljästä koetehtävästä ja lämmittelykeskustelusta, mutta ei vaativammasta lisätehtävästä. Puhutulle englannin kielelle ominaisesti oppilaiden puheessa esiintyi enemmän samojen sanojen toistoa kuin erilaisia sanoja; keskimäärin noin kolmannes oppilaiden kokeessa puhumista kaikista sanoista oli englanniksi tuotettuja eri sanoja. Myös sanastollisen tiheyden osalta oppilaiden puheen havaittiin noudattavan puhutulle englannille tyypillistä kieliopillisten ja leksikaalisten sanojen jakaumaa, jossa esiintyy enemmän kieliopillisia sanoja kuin leksikaalisia sanoja; sanojen luokittelutavasta riippuen oppilaiden puhe sisälsi vähintään 20 prosenttia mutta kuitenkin alle 50 prosenttia leksikaalisia sanoja. Keskimäärin 93,5 prosenttia oppilaiden puheessaan käyttämistä sanoista kuului englannin kielen 2.000 yleisimmän sanan joukkoon; kielen harvinaisemmat sanat oppilaiden puheessa olivat yleensä oppilaille itselleen merkityksellisiä ja tärkeitä osata. Neljän pääsanaluokan sanoista oppilaat käyttivät puheessaan eniten substantiiveja ja englannin kielen keskeisimpiä kieliopillisia verbejä sekä hieman pienemmässä määrin englannin yleisimpiä leksikaalisia verbejä sekä yksinkertaisia ja yhdyssana-adverbeja. Sen sijaan adjektiivien ja johdettujen adverbien osuus oppilaiden puheessa oli silmiinpistävän pieni.
  • Korhonen, Veera (2020)
    Tutkielmassani “There Are Different Truths”: Identity and Reality in Bret Easton Ellis’s Glamorama” käsittelen Bret Easton Ellisin vuonna 1998 ilmestynyttä romaania Glamorama. Romaani sijoittuu Ellisin tähänastisessa tuotannossa keskivaiheeseen yhdessä kohua herättäneen teoksen American Psycho (1991) kanssa. Glamorama näyttää olevan yhteiskuntasatiiria kulutushysterian vallassa elävästä maailmasta, mutta sisältää myös useita muita elementtejä. Teoksen moniulotteisuus tekee siitä myös haastavan analysoitavan. Teoksen tematiikassa korostuvat vahvasti peilikuvien symboliikka, sekä identiteetin rakentuminen ja pirstaloituminen postmodernissa yhteiskunnassa. Näitä teemoja käsittelen myös tutkielmassani. Lisäksi tutkin, kuinka todellisuus rakentuu ja hajoaa romaanin maailmassa. Ellis esittää identiteetin pirstaloitumista postmodernissa maailmassa muun muassa kaksoisolento -motiivin kautta. Käsittelen kaksoisolentoja sekä jungilaisten arkkityyppien että uudempien teorioiden avulla. Analysoin kaksoisolentojen merkitystä niin juonessa kuin identiteetin hajoamisen ilmentymänä. Postmodernin identiteetin käsitettä tutkin myös Christopher Laschin ja Jean Baudrillardin teorioiden kautta. Tämän lähestymistavan kautta käsittelen postmodernin yhteiskunnan vaikutusta identiteettiin ja siihen, kuinka se ilmenee romaanin päähenkilössä Victor Wardissa. Tutkin myös romaanissa esitetyn todellisuuden luonnetta. Romaanissa todellisuus on epävarma käsite ja pyrin selvittämään sen eri tasoja. Päähenkilön esittämä todellisuus on pirstaleinen, vääristynyt ja mahdollisesti myös keinotekoisesti luotu. Apunani olen käyttänyt mm. Jean Baudrillardin teoriaa hypertodellisuudesta sekä Guy Debordin spektaakkeliyhteiskunnan käsitettä. Analysoin myös romaanin suhdetta omaan aikakauteensa ja siihen, mitä se kertoo aikakaudestaan myös suhteessa tähän päivään. Yhteenvetona totean, että Ellisin pyrkimys satiiriin jää monimutkaisen juonikuvion alle, mutta että teos silti onnistuu kuvaamaan yhteiskunnan pinnallisuutta ja yksilöön kohdistuvia vaatimuksia.
  • Ma, Weng Si *Matina (2018)
    The New-England Primer is one of the most influential children’s books in America and it was used as a school textbook for about a hundred years in the seventeenth and eighteenth centuries. The rise and fall of the Primer provides important insights into childhood ideology before the founding of America. This thesis studies the nation’s founding documents, decrees, seminal Christian works, sermons, literatures, biographies, diaries and medical records in relation to the Primer. Among the authors whose works included in the research are John Calvin, John Cotton, John Winthrop, Solomon Stoddard, Cotton Mather, John Locke, Benjamin Franklin and Noah Webster. In order to understand how childhood ideology was formed in New England, I first scrutinize The New-England Primer’s ABC and survey its origin, significance and impact. Then I contextualize several momentous events in American history, including the conflicts between Anne Hutchinson and John Winthrop in the seventeenth century and the contradictions between the doctrine of ‘Thou shalt not kill’ and the smallpox inoculation among the common people in the early eighteenth century. The New-England Primer is a vivid example of how the Puritan governance kept a tight rein on childhood ideology by severe punishments and rewards such as social mobility. My findings include that the literacy level among Puritans was due to learning the Catechism during the infancy and the centrality of death education for children. In an era of sin and infant mortality, people believed that salvation was the way to reach immortal life. At the time, The New-England Primer was a successful political tool to regulate the common people’s morals and behaviour. However, it lost its credibility along with the decline of the Puritan faith among the social elite. The clash with the emerging science, changes in the rhetoric of education from piety to happiness as well as the changes in the landscape of knowledge contributed to the establishment of the first knowledge-based English Academy in America in Philadelphia, which had an innovative curriculum. Finally the appearance of Webster’s patriotic The American Spelling Book gradually replaced The New-England Primer in the early nineteenth century. The contents and the ideas of The New-England Primer are clearly not suitable for the children in the twenty-first century. However, learning about the rise and fall of the Primer can also help us see today’s ideology. How are parents influenced by contemporary mass culture and in which way do they choose to teach their children? How is the world portrayed in children’s books? What is the current dominant knowledge and how will it influence life in the next generations? I believe that the answers to such questions are deeply concerned with educational policies.
  • Kärnä, Sara (2019)
    Tämä tutkielma käsittelee oppimispelien tekemiseen tarkoitettua Seppo-alustaa ja sen soveltuvuutta englanninopetukseen. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, kuinka Seppo-pelin pelaaminen englannintunnilla vaikuttaa suomalaisten seitsemäsluokkalaisten käsitykseen heidän motivaatiotasostaan englannin opiskelua kohtaan. Lisäksi tutkielmassa selvitetään millaisia mahdollisuuksia ja ongelmia englanninopettajat näkevät kieltenopetuksen pelillistämisessä sekä erityisesti Seppo-pelin käytössä englannin opetuksessa. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään motivaation ja pelillistämisen käsitteitä sekä niiden merkityksiä opetuksen kannalta. Lisäksi teoria-osuudessa käsitellään opetuksen digitalisaatiota ja digitaalisten pelien roolia kieltenoppimisessa. Tutkimuksen tulokset pohjautuvat aineistoon, joka koostuu 84 oppilaan kyselylomakevastauksista sekä kolmesta puolistrukturoidusta opettajahaastattelusta. Oppilaat täyttivät kyselylomakkeen pelattuaan englannintunnilla peliä, joka suunniteltiin käyttäen Seppo-pelialustaa. Kerätyn aineiston analysoinnissa käytetään sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusaineiston perusteella Seppo-pelialusta soveltuu pelien suunnitteluun englannin opetusta varten. Pelialusta on helppokäyttöinen ja luovat tehtävät antavat oppilaille mahdollisuuden monipuoliseen kielenkäytön harjoitteluun. Tätä tutkimusta varten suunnitellun Seppo-pelin pelaaminen ei oppilaiden vastausten mukaan kuitenkaan johtanut merkittävään nousuun heidän motivaatiossaan englannin opiskelua kohtaan. Oppilaiden vastauksista käy lisäksi ilmi, että heidän motivaatiotasonsa englannin opiskelua kohtaan on jo lähtökohtaisesti hyvin korkea. Englanninopettajien asenteet Seppo-peliä sekä yleisesti kieltenopetuksen pelillistämistä kohtaan ovat suurimmaksi osaksi positiivisia. Tutkimuksessa haastateltujen opettajien mukaan opetuksessa tulisi kuitenkin käyttää vaihtelevia opetusmenetelmiä. Opetuksessa käytettyjen pelien pitäisi olla teemoiltaan ja sisällöltään relevantteja oppilaille asetettujen oppimistavoitteiden kannalta.
  • Mäkinen, Hanna-Maria (2018)
    Tutkielmassa tarkastellaan Lewis Carrollin lastenkirjan Liisan seikkailut ihmemaassa (Alice’s Adventures in Wonderland) fiktiivistä maailmaa tuoden esiin sen unenomaisia erityispiirteitä. Tutkielman tarkoitus on kartoittaa, mikä tekee tarinan fiktiivisestä maailmasta unen, ja samalla osoittaa unimaailman toimivuuden identiteetin teemojen käsittelyssä sekä yhteiskunnallisen satiirin välineenä. Tutkielma käyttää hyväkseen muun muassa Sigmund Freudin teoriaa unista sekä Allan Hobsonin unitutkimusta tuoden tutkielmaan näkökulman psykologisesta viitekehyksestä. Edellä mainittujen lähteiden käytön tarkoitus on osoittaa se, mikä tekee Liisan seikkailut ihmemassa -tarinan maailmasta unen. Tutkielman ensimmäinen luku käsittelee unille sekä Ihmemaalle tyypillisiä omituisia ja outoja piirteitä. Puhun ensin unien epäloogisesta sisällöstä ja sen järjestäytymisestä, joka näkyy eritoten, siinä kuinka erinäiset objektit ja kertomukselliset sisällöt heijastavat nukkujan todellisia kokemuksia. Puhun myös paikan, ajan ja persoonan epäjohdonmukaisuudesta unimaailmassa sekä kirjan fiktiivisessä maailmassa. Toisessa luvussa kuvataan kirjassa esiin tuotua identiteetin teemaa ja sen yhteyttä uniin. Liisan matka unimaailmassa osoittaa yhteyden Freudin teoriaan toiveiden täyttymisestä (wish-fulfilment in dreams) sekä selkounena tunnettuun tapaan nähdä unia. Käsittelen Liisan siirtymisiä Ihmemaassa, ja osoitan niiden yhteyden unimaailmassa tapahtuviin siirtymisiin paikan ja toiminnan vaihtuessa. Liisa tuntuu siirtyvän paikasta toiseen usein jonkin toiveen johdattamana, ja hänen osittainen tietoisuus Ihmemaan outoudesta viittaisi jonkinasteiseen selkounen kokemukseen. Unien erityispiirteinen suhde muistiin ja tunteisiin osoittavat myös identiteetin tärkeyden unien luonnissa ja näkemisessä. Idenititeetti teemana osoittautuu pureutuvan Liisan unimatkan ytimeen ja yhdistää samalla kirjan toisen suuren teeman, joka on yhteiskunnallisten sääntöjen kritisointi ja pilkka, sillä Liisan identiteetti kietoutuu vahvasti häntä ympäröivään sosiaaliseen maailmaan. Tutkielman kolmannessa luvussa käsittelen unimaailmaa ja sen toimivuutta yhteiskuntasatiirin kehyksenä. Luvussa käsitellään ensin fiktiivistä hahmoa nimeltään Herttuatar ja hänen kauttaan luotua yhteiskunnallisiin luokkaerotteluihin kohdistuvaa kritiikkiä. Herttuattaren henkilöhahmo luo humoristisen kuvan yläluokasta kuvaten sitä ylväyden ja runsauden vastakohtana. Herttuattaren hahmo tuo myös esiin kritiikkiä lastentarinoissa tyypillisille moraalisille opetuksille. Luku kolme käsittelee myös hahmoa Herttakuningatar ja hänen silmitöntä raivoaan, joka luo satiirisen kuvan valtaapitävistä. Kolmannen luvun viimeisessä osiossa tarkastellaan kirjan kahta viimeistä lukua, joissa Liisa päätyy keskelle oikeudenkäyntiä. Oikeudenkäynti on satiirinen kuvaus oikeudesta, joka näyttäytyy valtaapitävien päähänpistojen impulsiivisena toteutumisena ja epäoikeudenmukaisena leikkinä. Tutkielmassa kävi ilmi, että Liisan seikkailut ihmemaassa mukailee unimaailmaa ja on siten erinomainen kehys satiirin käsittelylle, sillä molemmissa on liioittelua, vääristymiä ja epätodellisia elementtejä. Liisan seikkailut ihmemaassa -kirja on kuvaus identiteetistä ja tuo esiin sen yhteyttä uniin. Kirjan maailman voi sanoa muistuttavan unimaailmaa, sillä molemmissa on samoja piirteitä asioiden järjestäytymisestä ja epäloogisuudesta, sekä ajan, paikan ja persoonan epäjohdonmukaisuudesta.
  • Slioor, Ari (2018)
    Tutkielmassa tarkastellaan, millaisia rooleja eri kielillä katsotaan olevan Singaporen etnisesti ja kielellisesti monimuotoisessa yhteiskunnassa. Tarkastelun kohteena ovat sekä hallinnon että tavallisten singaporelaisten näkemykset asiasta. Tutkimuksessa käsitellyt kielet ovat standardienglanti, ns. äidinkielet (mandariinikiina, malaiji ja tamil) sekä singlish (paikallinen englannin puhekielinen variantti). Singaporen kielipolitiikan perustana on hallinnon näkemys, että singaporelaisten tulee olla kaksikielisiä. Jokaisen tulee osata sekä englantia että omalle etniselle ryhmälleen määrättyä aasialaista äidinkieltä. Kyseisen kielipolitiikan taustalla on kieli-ideologia, jonka mukaan englannin kielen hallinnan tehtävänä on varmistaa Singaporen kilpailukyky kansainvälisessä taloudessa. Lisäksi englannin on määrä toimia eri etnisten ryhmien välisenä lingua francana. Äidinkielten tehtävänä on puolestaan rakentaa singaporelaisille aasialainen ja aasialaisiin arvoihin perustuva identiteetti. Oleellisena osana hallinnon linjaa on myös vastustaa singlishiä. Perusteluna on tyypillisesti näkemys, että singlishin käyttö vaarantaa väestön standardienglannin hallinnan ja siten kansakunnan taloudellisen tulevaisuuden. Hallinnon osalta tutkielmassa keskitytään erityisesti selvittämään sen kieli-ideologista suhtautumista singlishiin kulttuurin ja identiteetin näkökulmasta. Tämä täydentää yllä esitettyä aikaisempaan tutkimukseen perustuvaa kuvausta hallinnon näkemyksistä.Tavallisten singaporelaisten osalta puolestaan selvitetään heidän käsityksiään standardienglannin, äidinkielten ja singlishin merkityksestä yhteiskunnassa. Lopuksi näitä käsityksiä verrataan hallinnon näkemyksiin kyseisten kielten yhteiskunnallisesta roolista. Tutkimusaineistona oli kolme korkea-arvoisten poliitikkojen pitämää puhetta sekä 50 tavallisen singaporelaisen vastaukset sähköiseen kyselylomakkeeseen. Aineistoa analysoitiin laadullisin menetelmin. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että hallinnon ja informantteina toimineiden tavallisten singaporelaisten näkemykset standardienglannin ja ns. äidinkielten rooleista ovat pitkälti samankaltaisia. Sen sijaan singlishin osalta näkemykset eroavat huomattavasti. Hallinto pitää singlishiä uhkana eikä katso silla olevan mitään todellista arvoa. Selvä enemmistö tutkimukseen osallistuneista tavallisista singaporelaisista puolestaan pitää singlishiä keskeisenä osana singaporelaista kulttuuria ja kansallista identiteettiä.
  • Rieppola, Anna-Liisa (2018)
    Tutkielmani käsittelee selviytymistä Cormac McCarthyn romaanissa Tie (2006) ja Yann Martelin romaanissa Piin elämä (2001). Tutkimukseni tavoitteena on osoittaa, että päähenkilöt selviytyvät koettelemuksistaan pitkälti tarkoituksen tunteen avulla. Tarkastelen tutkimuksessani myös päähenkilöiden hyödyntämiä tarkoituksen lähteitä. Teoria-aineistonani toimivat pääasiassa Viktor Franklin, John Leachin ja Kenneth Pargamentin selviytymisstrategioihin keskittyvät psykologiset tutkimukset. Kyseisten tutkijoiden mukaan ihminen voi selviytyä vaikeistakin olosuhteista löytämällä elämästään ja kärsimyksistään merkityksen ja tarkoituksen. Keskeisiä tarkoituksen lähteitä ovat muun muassa uskonto ja hengellisyys, sosiaaliset suhteet, omien arvojen ja periaatteiden mukaan eläminen sekä erinäiset elämäntehtävät. Karuissa olosuhteissa selviytyjä voi myös käyttää mielikuvitustaan ja sävyttää kokemuksiaan fiktiolla merkityksellisyyden tunteen löytääkseen. Niin Pii kuin McCarthyn romaanin nimetön miespäähenkilökin kärsivät muun muassa nälästä, yksinäisyydestä ja haastavista luonnonvoimista voimatta juuri vaikuttaa olosuhteisiinsa. He voivat kuitenkin vaikuttaa siihen, kuinka he tulkitsevat kokemuksiaan. Näitä tulkintoja ohjaa hahmojen tarkoituksen tarve. Molemmilla hahmoilla on seuranaan heistä riippuvainen kumppani, ja kumppanin suojelemisesta tuleekin heille tärkeä tarkoituksen lähde, samoin kuin kumppanuudesta itsestään. Myös hengellisyys on hahmoille keskeinen voimavara. Jumaluskon lisäksi hengellisyys ilmenee McCarthyn romaanissa uskona humaaniuteen. Tien miespäähenkilö kokee olemassaolonsa merkitykselliseksi elämällä arvojensa mukaisesti ja edustamalla hyvyyttä pahuuden riivaamassa maailmassa. Pii sen sijaan toimii usein moraalinsa vastaisesti, mutta rauhoittaa omaatuntoaan uskomusten ja mielikuvituksen avulla. Inhimillistämällä ympäristöään ja kohtaamiaan eläimiä Pii onnistuu luomaan illuusion elämää rikastuttavista sosiaalisista suhteista. Tiessä keskeiseen asemaan nousee myös miespäähenkilön suhde aikaan. Menneessä vellominen horjuttaa hänen elämänhaluaan, kun taas tulevaisuuden suunnittelu saa hänen kärsimyksensä tuntumaan merkityksellisemmiltä. Vaikka McCarthyn ja Martelin teosten hahmot ovatkin fiktiivisiä, heidän kokemuksissaan ja reaktioissaan on havaittavissa paljon yhteneväisyyksiä Leachin, Franklin ja Pargamentin havaintojen kanssa. Ihmisellä on taipumus tarkastella elämäänsä tarinana, jossa tarkoituksella ja merkityksillä on keskeinen asema. Aineistoni perusteella tämä psykologinen taipumus heijastuu myös kirjoittamaamme fiktioon. Fiktiivisyydestään huolimatta selviytymistarinat voivat auttaa meitä tunnistamaan tarkoituksen lähteitä omissakin koettelemuksissamme.
  • Huotari, Susan (2018)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan näennäisesti sukupuolineutraalien termien käyttöä viitattaessa oikeudenkäynnin vastaajaan 1700- ja 1800-luvuilla Englannissa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten todistajien sukupuolineutraalien termien käyttö ilmaisee piileviä asenteita mies- ja naispuolisia vastaajia kohtaan. Tutkittava aineisto on kerätty Old Bailey Corpus 2.0 -korpuksesta, ja sitä on täydennetty Proceeding of the Old Bailey -oikeudenkäyntiasiakirjoilla. Teoreettisena viitekehyksinä toimivat saavutettavuusteoria (eng. Accessibility theory, Ariel 1990) ja subjektiivisuus (Traugott 2010; Langacker 2008). Tutkimus koostuu kahdesta osasta. Kvantitatiivisessa osassa tarkastellaan 20 vastaajaan viittaavan sukupuolineutraalin termin esiintymiä niiden määräisyyden kannalta. Kvalitatiivisessa osassa puolestaan syvennytään kahden sukupuolineutraalin termin (creature ja person) käyttöön referentti- ja sukupuoliryhmittäin. Jälkimmäinen aineisto on koottu yhteensä 219 todistajalausunnosta, joissa edellä mainitut termit esiintyvät. Tuloksista käy ilmi, että rikollisuuteen tai epäilyttävään luonteeseen viittaavat termit (esimerkiksi criminal, stranger) ovat subjektiivisia. Toisaalta sellaiset termit kuten prisoner ja defendant ovat tässä yhteydessä objektiivisia, sillä ne viittaavat vastaajan rooliin oikeudenkäynnissä. Creature ja person puolestaan ovat monitulkintaisempia termejä. Niiden käyttö on osittain sukupuolittunutta, joskaan sukupuoli ei ole ainoa selittävä tekijä. Termin creature kohdalla referentit ovat useimmiten naisia, mutta käyttö vaihtelee oikeudenkäyntiroolin (esim. vastaaja, todistaja) ja rikosnimikkeen mukaan. Myös puhujan suhde referenttiin vaikuttaa ilmaisun valintaan. Termin person referentit ovat puolestaan useimmiten miehiä. Rikosnimikkeellä ei näytä olevan vaikutusta, sillä kyseistä termiä käytetään useimmiten kuvailuissa, joissa ilmaistaan varmuutta tai epävarmuutta viitatun henkilön identiteetistä.
  • Suikkanen, Lotta (2018)
    Tarkastelen tutkielmassani psykologisen rikoskirjallisuuden kognitiivista arvoa. Työssäni keskityn ensisijaisesti niihin tapoihin, joilla psykologisten rikoskertomusten lukeminen voi kehittää lukijan sosiaalista kognitiota. Lähestyn rikoskirjallisuutta rikos-teeman ympärille rakentuvien kertomusten lajityyppiristeytymänä eli genrehybridinä ja psykologista rikoskirjallisuutta yhtenä sen alalajeista. Psykologiseksi rikoskirjallisuudeksi luokittelen ne rikoskertomukset, jotka käsittelevät rikosten psykologisia syitä ja seuraamuksia, ts. rikoksen suhdetta ihmismieleen. Tutkielman tavoite on osoittaa psykologisen rikoskirjallisuuden kognitiivisen arvon perustuvan suurelta osin genrelle tyypilliseen mielenrakentamiseen (mind-building). Tutkielmani lähtökohtana on, että kaunokirjallisuus voi kerronnan keinoin tarjota lukijalle ns. taito-tietoa (knowledge-how) ja kokemuksellista tietoa (experiential knowledge), joiden piiriin sosiaalinen kognitio kuuluu. Tarkastelen psykologisen rikoskirjallisuuden kognitiivista arvoa paitsi lukijan olemassa olevaa tietoa vahvistavana myös uutta tietoa esittelevänä genrenä. Tarkastellakseni näitä funktioita rakennan teoreettisen viitekehyksen, joka perustuu Lisa Zunshinen ajatuksiin mielen teorian suhteesta kirjalliseen fiktioon, Brian McHalen malleihin ja ajatuskokeisiin perustuvaan lähestymistapaan sekä Alan Palmerin näkemyksiin fiktiivisten mielten tutkimuksesta. Tutkielmassani esitän, että psykologisen rikoskirjallisuuden kyky esitellä lukijalle uutta tietoa perustuu genrelle tyypillisiin, epätavallisiin fiktiivisiin mieliin (ab-normal fictional minds): siinä missä suuri osa kaunokirjallisuudesta rakentuu vain olemassa olevien kulttuuristen mallien mukaan toimivien, tuttujen fiktiivisten mielten (familiar fictional minds) varaan, esittelevät psykologiset rikoskertomukset tutkimukseni mukaan lukijan uusille ajattelun malleille. Esitänkin, että psykologiset rikoskertomukset suorittavat mielenrakentamisen ajatuskokeita, jotka lisäävät lukijan ymmärrystä ihmismielen toiminnasta. Tuttujen ja epätavallisten mielten rakentumista kerronnassa havainnollistan kolmen psykologisen rikosromaanin avulla. Kuten tutkielmassani osoitan, John Fowlesin Neitoperho, Ruth Rendellin Kova kuin kivi ja Karin Slaughterin Triptyykki tarjoavat kaikki lukijalle tapoja sekä vahvistaa olemassaolevia kognitiivisia taitojaan että oppia uusia mielen malleja (mind models). Tutkimukseni tuloksena totean, että malleihin ja ajatuskokeisiin perustuva lähestymistapa tuottaa tuloksia myös psykologisen rikoskirjallisuuden kognitiivisen arvon tutkimuksessa, kun sen yhdistää mielen teoriaan ja fiktiivisiin mieliin keskittyviin näkökulmiin. Kaiken kaikkiaan vaikuttaa siltä, että epätavallisten mielten konsepti laajentaa genrekirjallisuuden kognitiivisen arvon tutkimuksen keinoja laajemmaltikin.
  • Ritala, Marjo (2020)
    Tutkielmassa tarkastellaan suomalaisten sairaanhoitajien englannin kielen käyttöä potilastyössä puolistrukturoitujen haastattelujen kautta. Tutkimuskysymyksen avulla selvitetään millaiset tekijät vaikuttavat onnistuneisiin ja epäonnistuneisiin tilanteisiin, joissa käytetään englantia lingua francana potilaiden kanssa sairaanhoitajien näkökulmasta. Onnistuneella tilanteella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa kommunikaatiota, jossa sairaanhoitaja koki hoidon kannalta tärkeimpien asioiden tulevan ymmärretyksi hänen ja potilaan välillä. Epäonnistuneella tilanteella tarkoitetaan sairaanhoitajan ja potilaan välistä viestintää, jossa tarvittava keskinäinen ymmärrys jäi liian heikoksi sairaanhoitajan näkökulmasta. Tutkielma pohjautuu soveltavan kielitieteen englanti lingua francana (ELF) –tutkimukseen keskittyen sairaanhoitajien ja potilaiden väliseen kommunikaatioon. Tutkielman taustaosiossa tarkastellaan ELF-tutkimusta ja määrittelyä teoreettisella tasolla sekä kuvataan aiempia hoitotyöhön liittyviä englanti lingua francana tutkimuksia. Aineistona käytetään kevään 2020 aikana tehtyjä kuuden sairaanhoitajan haastatteluja sekä heidän taustatietojaan, jotka kerättiin kyselylomakkeen avulla. Puolistrukturoidoissa haastatteluissa käytettiin aiempien tutkimusten ja tutkielman kirjoittajan omien sairaanhoitajakokemusten pohjalta kehitettyjä haastattelukysymyksiä. Aineisto analysoitiin temaattisesti sairaanhoitajiin, potilaisiin ja hoidontarjoajiin liittyvien tekijöiden kautta, jotka vaikuttuvat sairaanhoitajien ja potilaiden väliseen kommunikaatioon. Sairaanhoitajat raportoivat englanninkielisen kommunikaation olevan enimmäkseen onnistunutta ja pyrkivänsä selvittämään sellaiset tilanteet, joissa he huomasivat keskinäisen ymmärtämisen heidän ja potilaan välillä olevan heikkoa. He käyttivät erilaisia sanallisia ja sanattomia keinoja, esimerkiksi lauseen uudelleen muotoilua sekä kehonkieltä, helpottaakseen kommunikaatiota potilaiden kanssa. Tuloksista käy ilmi, että sairaanhoitajan työkokemus ja hyvä englannin kielen taito tukevat englanninkielistä kommunikaatioita potilaiden kanssa johtaen onnistuneisiin kommunikaatiotilanteisiin. Lisätutkimusta tarvitaan selvittämään miten edellä mainitut tekijät vaikuttavat onnistuneeseen ELF kommunikaatioon sairaanhoitajan ja potilaan välillä käytännön tilanteissa.
  • Surakka-Cooper, Pirjo (2020)
    Tässä tutkielmassa analysoin kulttuurisidonnaista materiaalia vanhoja suomalaisia metsiä käsittelevässä teoksessa Suomalaiset aarniometsät (2010) ja sen käännöksessä Primeval Forests of Finland: Cultural History, Ecology and Conservation (2014). Kirjan ovat kirjoittaneet Petri Keto-Tokoi ja Timo Kuuluvainen, ja sen on kääntänyt Pirjo Tikkanen. Kattavat taustatiedot taatakseni käsittelin tutkielman alussa suomalaisten ja suomalaisuuden suhdetta metsiin ja sen vaikutusta kulttuurisesta, historiallisesta, sosiopoliittisesta, ekologisesta sekä ekonomisesta perspektiivistä. Näistä lähtökohdista kumpuaa kulttuurisidonnaisia merkityksiä, joista osa on suoraan merkityksellistä ainoastaan lähtökulttuurissaan ja -kielessään. Tällaiset kulttuuriset sanat ja merkitykset asettavat haastavia asetelmia kääntäjille, joiden ensisijaiseksi työks kohteeksi voidaan katsoa kohdekielen lukijat. Teoreettiselta pohjalta utkielma pohjautuu pääosin Gideon Touryn teorioihin lähtö- ja kohdekielen vaikutuksista toisiinsa sekä Ritva Leppihalmeen teoriaan kulttuurisidonnaisuuksista ja alluusioista teksteissä sekä niiden vaikutuksista kääntäjän työhön. Nämä teoriat esitellään ennen varsinaista analyysiosuutta, joka on jaettu kahteen osaan. Analyysiosion ensimmäisessä osassa katsotaan yksittäisten kulttuurisidonnaisten sanojen ja käsitteiden kääntämisen haasteellisuutta, kun taas toisessa osiossa tarkastellaan tekstiä suurempina kokonaisuuksina. Analyysiosiot eivät ole toisensa poissulkevia, vaan niiden välillä löytyy päällekkäisyyksiä, mikä tekstiä käännettäessä on luonnollista. Ensimmäisessä osiossa keskityn erityisesti puihin ja niihin liittyviin sanoihin, sekä hyönteis- ja kasvimaailmasta kertoviin teksteihin, ja toisessa osiossa katsoin esimerkiksi halventavia ilmauksia, käännettyjä historiallisia ilmauksia sekä analysoin niiden merkityksiä. Tutkimuksessa käytin kvalitatiivista analyysia. Tutkielman tavoitteena oli myös tutkia, miksi juuri tämä teksti on käännetty, sekä pohtia, mikä tekee metsistä ja luonnosta kertovien tekstien kääntämisestä relevanttia juuri nyt. Näiden pohdintojen sekä analyysissa ilmenevien esitettyjen etymologisten, historiallisten ja sosiopoliittisten päätelmien perusteella voisi kulttuurisidonnaista käännösmateriaalia metsiä ja luontoa kuvailevissa ja käsittelevissä eri genrejä edustavissa teksteissä tutkia myös laajemmin.