Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by study line "Elintarviketalous"

Sort by: Order: Results:

  • Hakkarainen, Miko (2023)
    Ruokajärjestelmämme kestävyysongelmat ovat edenneet siihen pisteeseen, että muutokset tulevat olemaan väistämättömiä. Ekologisen kestävyyden ongelmat ovat keskusteluissa keskiössä, mutta myös sosiaalisen kestävyyden ongelmia aiheutuu ruokajärjestelmästä, esimerkiksi kasvavan ruokahävikin ja samanaikaisen aliravitsemuksen myötä. Digitaalisia ratkaisuja pidetään usein mahdollisuutena näiden ongelmien selvittämiseen. Ruoan verkkokauppojen kestävyyttä on maailmalla tutkittu jonkin verran, ja tutkimuksissa on yhdistetty ruoan verkkokauppojen käyttämiseen merkittävää kestävyyspotentiaalia. Suomessa ilmiötä ei ole kuitenkaan tutkittu juurikaan, joten on tärkeää tuoda ilmiötä esille myös Suomen kontekstissa. Tämän tutkimuksen tavoitteena onkin selvittää kuluttajien näkemyksiä ruoan verkkokaupan kestävyyden ilmiöstä nyt ja tulevaisuudessa. Sen myötä tarkoituksena on tuoda esille ilmiön keskeisiä asioita, jotta jatkotutkimuksia ja toimenpiteitä voidaan kohdistaa paremmin. Tutkimuksen lähestymistapana hyödynnetään laadullista asennetutkimusta, sillä sen avulla voidaan selvittää, millaisia asioita ihmiset arvottavat kommentoidessaan jotain kiistanalaista aihepiiriä. Tutkimuksessa ei ole tarkoituksena selvittää faktoja ilmiöstä, vaan keskiössä on argumentaation tuottaminen ja sen tarkempi analysointi. Täten menetelmä sopii hyvin kyseiseen tutkimukseen, jossa tarkoituksena on kuluttajien näkemysten selvittäminen. Tutkimuksen aineisto koostui seitsemästä laadulliselle asennetutkimukselle ominaisesta puolistrukturoidusta haastattelusta, joissa haastateltaville esitettiin ruoan verkkokauppojen kestävyyttä käsitteleviä väittämiä, joita he vapaasti kommentoivat. Analyysin ensimmäisessä vaiheessa aineisto jaoteltiin samankaltaisuuksien ja eroavaisuuksien perusteella. Analyysin toisessa vaiheessa havaintoja peilattiin aiempaan tutkimuskirjallisuuteen, ja tämän myötä nostettiin esiin ilmiön kannalta keskeisiä asioita. Liikenteen päästöjen vähentämisen osalta keskiöön nousi sähköisten kulkuneuvojen hyödyntäminen kotiinkuljetuksissa. Ruokahävikin vähentämisen osalta keskiössä oli suunnitelmallisuuden kääntäminen positiiviseksi asiaksi vähentämällä palveluissa ilmeneviä liiallisen ostamisen kannustimia. Digitaalisten tuuppausten osalta korostettiin niiden toimivuutta verkkokaupan kontekstissa, mutta samalla epäiltiin yritysten halukkuutta edistää nimenomaan kestävämpiä valintoja. Tulosten perusteella ilmiön kannalta keskiössä on alan toimijoiden rooli ruoan verkkokauppojen kestävyyden edistämisessä. Tämä korostuu Suomen kaltaisessa keskittyneessä markkinassa vielä erityisesti, koska kahdella toimijalla on valtava vaikutus siihen, miten ja millaista ruokaa suomalaiset ostavat. Tulevaisuudessa olisikin syytä tutkia ruoan verkkokauppojen kestävyyden edistämistä kilpailuetuna Suomen kontekstissa, mikäli halutaan toimijoiden panostavan ilmiöön.
  • Tepponen, Daniela (2024)
    Kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia terveydestään ja hyvinvoinnistaan ja tämä kehityssuunta näkyy myös kasvavana kiinnostuksena sokerin kulutuksen vähentämiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää sokeria välttävien kuluttajien sokerin välttämiseen ja erilaisiin makeutustapoihin liittämiä merkityksiä. Tutkimuksen viitekehyksen muodostavat kirjallisuus kulutuksen merkitysten rakentumisesta, ruoan kulutuksen merkityksistä sekä ruokaan liittyvistä vastakkainasetteluista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä toimi teemahaastattelut. Aineisto koostui 11 sokeria välttävän kuluttajan haastattelusta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa laadullista sisällönanalyysiä käyttäen. Sokerin välttämiseen sekä makeutustapoihin liittyviä merkityksiä löytyi monia. Tutkimuksen perusteella sokerin välttämiseen yhdistettäviä merkityksiä ovat: 1) terveys, 2) elämäntapa, 3) vaivannäkö – vaivattomuus, 4) luottamus ja 5) sosiaalinen. Makeutustapojen merkityksissä esiin nousivat 1) luonnollisuus ja 2) turvallisuus. Tutkimus osoitti, että sokerin välttämisen tärkeimmät motiivit löytyvät terveys- ja elämäntapamerkityksistä. Vaivannäkö – vaivattomuus ja luottamus merkitykset olivat vahvasti yhteydessä toisiinsa ja liittyivät sokerin välttämisen toteuttamiseen käytännössä. Sosiaalinen merkitys liittyi sokerin sallimiseen tai välttämiseen sosiaalisissa tilanteissa, ja sokerin sallivuuteen vaikutti erityisesti juhlapyhät sekä muut merkkipäivät. Sokerin välttämiseen voidaan tämän tutkimuksen perusteella todeta liittyvän sosiaalisia normeja sekä kulttuurisia arvolatauksia. Tutkimuksessa selvisi, että terveys arvona ohjaa makeutustapojen valintaa ja liittyy vahvasti luonnollisuus sekä turvallisuus -merkitys.
  • Jääskelä, Mari (2020)
    Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten suomalaisen elintarvikealan B2B-yritykset hyödyntävät sosiaalisen median sisältöä asiakashankinnassaan. Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen ja empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin haastateltiin kolmea kansainvälistä elintarviketeollisuusyritystä. Yrityksistä haastateltiin yhteensä neljää henkilöä markkinoinnista ja myynnistä. Tutkimuksessa haluttiin selvittää yritysten kokemuksia ja asenteita sosiaalisen median ja sen sisällön hyödyntämisestä B2B-yrityksen asiakashankinnassa. Lisäksi haluttiin saada lisätietoa mahdollisista hyödyistä, joita sosiaalinen media voi tarjota asiakashankinnalle. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin kirjallisuuskatsauksen ja aiempien tutkimusten pohjalta. Viitekehys rakentui vetovoimaisen sisältömarkkinoinnin, digitaalisen myyntitunnelin, sosiaalisen myyntityön ja sosiaalisen median teorioiden ympärille. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että sosiaalisella medialla ja sen sisällöllä on merkitystä tutkimusyritysten asiakashankinnassa, mutta sen ei kuitenkaan koeta korvaavan perinteisen markkinoinnin tai myynnin keinoja. Sosiaalisella medialla nähtiin silti olevan selvä rooli näiden keinojen ohella tai niitä tukevana työkaluna. LinkedIn osoittautui yrityksissä tärkeimmäksi sosiaalisen median kanavaksi, sillä sen ympäristö koettiin eri kanavista selvästi ammattimaisimmaksi ja sen kautta tavoitettiin parhaiten B2B-asiakkaita. Lisäksi WeChat nähtiin edellytyksenä Kiinan markkinoilla toimimisessa. Sosiaalisen median suurimpana hyötynä nähtiin vuorovaikutuksen ja asiakassuhteiden ylläpidon helpottaminen B2B-asiakkaiden kanssa. Tulevaisuudessa sosiaalisen median ja sen sisällön hyödyntäminen tulee todennäköisesti kasvamaan B2B-yritysten markkinoinnissa ja myynnissä. Tämä tulee vaatimaan yrityksiltä lisää resursseja sekä työntekijöiden osaamisen lisäämistä sisältömarkkinoinnista ja sosiaalisesta myynnistä. Olennaista sosiaalisen median sisällön hyödyntämisessä asiakashankinnassa on tutkimuksen perusteella erilaisten työkalujen hyödyntäminen ja asiakkaille merkityksellisen sisällön luominen myyntiprosessin jokaisessa vaiheessa.
  • Vuorikko, Johanna (2023)
    Tutkimuksessa tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä suomalaisilla kuluttajilla on ruokapetoksista sekä millainen heidän luottamuksensa on elintarviketoimijoita kohtaan. Teoriaosuudessa käsitellään ensin ruokapetoksia ja niiden luonnetta, jonka jälkeen tarkastelussa on kuluttajien luottamus elintarviketoimijoita kohtaan. Tutkimus toteutetaan puolistrukturoituna haastatteluina eri ikäisille suomalaisille kuluttajille. Aineiston analyysissä hyödynnetään sisällönanalyysia, jonka avulla selvitetään mistä aineisto kertoo ja mitä haastateltavilla on sanottavana. Aineistoni koostuu pääosin englanninkielisistä materiaaleista, joita hyödynnän teoriaosuudessa. Ruokapetoksia on ollut niin kauan kuin elintarvikkeista on käyty kauppaa, mutta viime vuosikymmeninä niihin on alettu kiinnittämään yhä enemmän huomiota. Ruokapetoksille ei kuitenkaan löydy vielä määritelmää, joka olisi yhteisesti jaettu. Suomessa ruokapetoksia tehdään lähinnä väärentämällä dokumentteja ja pakkausmerkintöjä tai tehottomalla jäljitettävyydellä, jolloin alkuperän selvittäminen on hankalaa. Kuluttajien luottamus elintarviketoimijoihin on Pohjoismaissa kuitenkin hyvällä tasolla, mutta ruokapetokset voivat uhata hyvää luottamusta, jos kuluttajilla ei ole niistä tarpeeksi selvää käsitystä. Tutkimuksen aineistosta selviää haastateltavien käsitysten ruokapetoksista olevan kohtuullisella tasolla, sillä haastateltavat tietävät ruokapetoksia olevan, mutta eivät sitä missä mittakaavassa. Aineiston mukaan luottamus elintarviketoimijoita kohtaan on korkea. Vaikka luottamus on korkea, olisi käsitysten myös hyvä olla selkeämpiä ruokapetoksista. Parempi käsitys ruokapetoksista ja korkea luottamus parantavat kuluttajien varmuutta toimia markkinoilla.
  • Johansson, Julia (2024)
    The housing sector plays a crucial role in global energy consumption and emissions, with the European Union (EU) emphasizing citizen participation in sustainability, and Finland targeting carbon neutrality by 2035. Despite legislative efforts, the extent of residents' active involvement in sustainability remains uncertain. Current housing sustainability studies often overlook the role of individual actors like residents, who actively participate in various phases of sustainability initiatives. This study focuses on resident-driven sustainability projects in housing and understanding residents' perspectives, and then comparing them with those of housing experts in the Helsinki metropolitan region. Utilizing qualitative interviews, this study investigates the perspectives and experiences of both residents (n=9) and housing experts (n=9) regarding sustainability initiatives in housing. The thematic data analysis focuses on understanding residents' priorities, their experiences of sustainability initiatives in housing, and the factors influencing their engagement. The analysis identifies resident-driven sustainability projects that benefit housing communities, including adding biodiversity to the yard areas, neighborhood collaboration, shared investments (bikes and cars), energy repairs, material changes, insulation improvements and urban farming. The results reveal differences in perspectives between housing experts and residents. Residents prioritize practical benefits and cost-efficiency and express the need for low-threshold avenues for communication. Knowledge determines residents' perceptions and engagement with sustainability initiatives. Moreover, transparent governance, accessible communication channels, and inclusive decision-making processes encourage the feeling of ownership within residents and therefore foster their active participation in shaping sustainable housing. Housing experts draw attention to the lack of strategies in housing companies and the slow decision-making processes, where housing companies often react rather than act strategically. They emphasize the importance of tailored engagement strategies. The study highlights the need for strategic planning, including ongoing education and awareness-building efforts to address residents' limited understanding of the practical benefits of sustainability. By presenting sustainability as a solution to everyday housing challenges and recognizing its tangible benefits for residents, housing management can enhance resident buy-in and support for sustainability initiatives. The study calls for a holistic approach to sustainability in housing, integrating the perspectives and experiences of all residents to create more resilient, inclusive, and sustainable communities for the future. This study contributes to the field of housing sustainability by shedding light on resident-driven sustainability initiatives and creating more resilient and inclusive housing.
  • Pulkkinen, Aleksis (2023)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, mikä merkitys ristiinmyynnillä on päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisessa. Tutkimus toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla alan liikkeenjohdollisissa tehtävissä työskenteleviltä päivittäistavarakaupan toimijoilta. Tavoitteena oli näin onnistua keräämään mahdollisimman intensiivistä ja syvällistä tietoa, joka kuvaa mahdollisimman todenmukaisesti alan päivittäistä liiketoimintaa. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentui tuoteryhmäjohtamiseen sisältyvästä hyllysuunnittelun teoriasta sekä myynnin johtamisen teoriaan sisältyvästä ristiinmyynnin käsitteestä. Tuloksista kävi ilmi, että ristiinmyynnillä on vahva merkitys tuoteryhmäjohtamiseen sisältyvässä hyllysuunnittelussa. Sillä näyttäisi olevan merkittävä rooli varsinkin asiakaskokemuksen parantajana, kun ristiinmyynti nähtiin ikään kuin päivittäistavarakaupan omana ratkaisumyyntinä. Ilmiötä kuvasi se, että ristiinmyynnin avulla sekä kaupan että asiakkaan intressit oli mahdollista yhdistää – lisätä myyntiä ja tarjota asiakkaille ratkaisuja. Toinen merkittävä löydös oli ero perushyllyjen ja muiden myymäläkalusteiden välillä. Tuloksista kävi ilmi, että ristiinmyynnin merkitys perushyllyissä on vähäinen, mutta sen merkitys on huomattava hyllynpäädyissä, massapaikoilla ja palvelutiskeillä.
  • Mikkonen, Nelli (2024)
    Ihmisten ruoankulutustottumuksilla on suuri vaikutus ympäristöön, minkä vuoksi tulee tarkastella tekijöitä, joiden avulla ympäristöystävällistä ruoankulutusta voidaan edesauttaa. Tuuppaaminen on yksi tavoista, jonka avulla kuluttajien toimintaan ja ruoankulutukseen voidaan vaikuttaa. Tuuppaamisessa pyritään muokkaamaan valintaympäristöä ja ohjaamaan ihmisten päätöksiä kohti valittuja päämääriä. Tuuppaamista on kuitenkin myös kritisoitu liittyen sen oikeutukseen ja eettisyyteen. Tutkielmassa keskitytään tarkastelemaan kulutusta ruoan verkkokaupassa. Ruoan verkkokaupan käyttö on ollut kasvussa viime vuosina, ja kulutus verkkokaupassa voi olla erilaista verrattuna perinteiseen ruokakauppaan. Tutkielman tavoitteena oli lisätä tietämystä kuluttajien käytöksestä verkkokaupassa. Tutkielma pyrki vastaamaan siihen, minkälaisena kuluttajat kokevat erilaiset tuuppausmenetelmät ja niiden vaikutuksen ympäristöystävällisen kulutuksen edesauttamisessa, sekä mitä etuja ja uhkia he kokevat tuuppaamiseen liittyen suomalaisessa ruoan verkkokaupassa. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu haastattelu. Haastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan kuluttajaa. Haastateltaviksi valittiin kuluttajia, joilla oli aikaisempaa kokemusta ruoan verkkokaupan käytöstä sekä jonkin verran taustatietoa ympäristöystävällisestä kulutuksesta. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä, joka toteutettiin teemoittelun avulla. Tutkielman tuloksena todettiin, että tuuppausmenetelmillä voidaan vaikuttaa kuluttajien toimintaan ruoan verkkokaupassa ja että etenkin tuotteiden kategorisoinnilla ja tuote-ehdotuksilla on vaikutusta ostopäätöksiin. Tuuppaamisella voidaan myös mahdollisesti edesauttaa ympäristöystävällistä kulutusta. Tuuppaamisessa tulee kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, miten ja minkälaisten menetelmien avulla tuuppaaminen toteutetaan. Yleinen suhtautuminen tuuppaamiseen oli melko positiivinen, vaikka tuuppaamiseen liittyen koettiin myös uhkia.
  • Kemppainen, Katariina (2024)
    Vähittäiskauppaketjut ovat vähitellen siirtäneet omia kanta-asiakasohjelmiaan digitaalisiin älypuhelimiin ladattaviin sovelluksiin. Tämä digitalisaation mahdollistama muutos tarjoaa vähittäiskauppaketjuille uusia keinoja toteuttaa omia asiakasuskollisuusohjelmiaan ja yksi näistä keinoista on pelillisyyden lisääminen kanta-asiakassovelluksiin. Tässä kontekstissa pelillistämisellä tarkoitetaan pelillisiin komponentteihin, kuten kilpailuihin ja saavutuksiin perustuvia palkitsemisia. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, voidaanko pelillisten kanta-asiakasohjelmien avulla luoda tyytyväisempiä ja täten uskollisempia asiakkaita. Tutkimus tarjoaa sen toimeksiantavalle vähittäiskaupanalan yritykselle selityksen siitä, kuinka kanta-asiakasohjelmien pelillistämisellä rakennetaan asiakaskokemusta ja täten - uskollisuutta. Lisäksi tutkimus auttaa ymmärtämään, kuinka sovellusta voitaisiin kehittää, jotta nämä tekijät pääsisivät kehittymään entisestään. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella toimeksiantajan kanta-asiakassovelluksen kautta. Lomakkeen kysymykset koostuivat kahdeksasta monivalintakysymyksestä sekä kahdesta avoimesta kysymyksestä, joiden tekstimuotoiset vastaukset ovat tämän tutkimuksen pääosassa. Tutkimuksessa käytettiin pääasiassa laadullisia menetelmiä, mutta suuresta aineistosta (n= 73 380) johtuen analyysiin sisällytettiin myös määrällisiä elementtejä. Analyysimenetelminä käytettiin kvantifiointia, määrällistä sisällön erittelyä sekä teemoittelua, jotka helpottivat laajan aineiston käsittelyä sekä mahdollistivat sen objektiivisen käsittelyn. Avoimien vastausten perusteella löydettiin kolme selkeästi toistuvaa teemaa: tarjoukset, viihdyttävyys ja tyytymättömyys. Tulokset osoittavat, että suurin syy käyttää pelillistettyä etusovellusta on sen mahdollistamat tarjoukset, jotka saavat asiakkaan palaamaan sovellukseen kerta toisensa jälkeen. Kuitenkin tyytymättömyyttä tarjousten tasoon sekä sovelluksen käyttökokemukseen esiintyy jonkin verran. Toisaalta sovelluksen pelilliset elementit koetaan selkeästi myös viihdyttävinä niiden johtaessa jännittävämpään ja hauskempaan asiakaskokemukseen. Tällöin ominaisuudet ruokkivat käyttäjien niin kutsuttua sisäistä motivaatiota, joka johtaa kohti vahvempaa asiakasuskollisuutta. Tulosten mukaan sovellus siis aikaansaa vahvempaa asiakasukollisuutta mutta, mikäli uskollisuuden tasoa halutaan korottaa entisestään, tulee asiakaskokemusta parantaa esimerkiksi toimintojen nopeuttamisella ja tarjousten parantamisella esimerkiksi personoinnin keinoin.
  • Laurila, Nita (2020)
    Tämä tutkielma tarkastelee, mitkä ovat ne mainosmuodot, jotka podcast ympäristössä välittävät mainostajan viestin kuluttajalle kaikista tuloksellisimmassa ja käyttäjäkokemukseltaan miellyttävimmässä muodossa. Toiseksi tutkimuksessa selvitetään, miten eri tavoin podcastissa tuotetut kaupalliset sisällöt vaikuttavat kuluttajien ostoaikomuksiin. Kolmantena tutkimuksen tavoitteena on selvittää se, johtaako mainosten välttäminen podcastin välttämiseen ja missä kulkee kuuntelijan ”ärsytysraja”. Tutkielman pääpaino on suomalaissa podcasteissa, joista ei toistaiseksi ole vielä tehty juurikaan tutkimuksia. Tavoitteeseen päästään analysoimalla ja vertailemalla tutkimuksen aineistoja, sekä tarkastelemalla aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia ja jo julkaistua kirjallisuutta. Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta aktiivisesti podcasteja kuuntelevaa henkilöä. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina, käyden läpi viisi ennalta suunniteltua teemaa. Haastatteluiden teemat käsittelivät (1) kuuntelutottumuksia, (2) motiiveja kuunteluun, (3) podcastien sisältöä, (4) kaupallisuutta sekä (5) uskottavuutta. Tutkimuksen perustella näyttäisi siltä, että erityisen tärkeää on löytää vaikuttaja, jonka arvot ja kohderyhmä kohtaavat yrityksen edustamien arvojen kanssa, jotta kohdeyleisöä kiinnostaa vaikuttajan ja yrityksen tekemä yhteistyö. Toinen tulosten perusteella tärkeäksi noussut ominaisuus on aitous: on tärkeää että podcastaajan mainostama tuote tai palvelu sopii tälle itselleen tai muuten yhteistyö ei tunnu kuuntelijasta uskottavalta. Tehdyn kirjallisuustutkimuksen perusteella voidaan esittää, että luonnollisesti toteutettu tuotesijoittelu saa kuluttajat kiinnostumaan tuotteesta ja että halu tuotteen kokeiluun syntyy varmemmin kuin perinteisessä mainonnassa. Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista selvittää kvantitatiivista dataa esimerkiksi tietyn podcast-yhteistyön tuloksista
  • Mansikkamäki, Neea (2024)
    Valmisruoka on kasvava trendi ruokamarkkinoilla ja yhä useampi ihminen kuluttaa valmisruokaa omassa arjessaan. Valmisruoan kasvavaan kulutukseen vaikuttavat erilaiset tekijät, kuten esimerkiksi kiireellisen elämäntyylin lisääntyminen, kotitalousrakenteiden muutokset, naisten osallistuminen työelämään sekä ihmisten mukavuuden halu eli esimerkiksi ajansäätäminen ruoanvalmistuksessa. Valmisruoan avulla voidaankin helpottaa ja nopeuttaa ruoanlaittoa, jolloin jää enemmän aikaa muille asioille. Vaikka valmisruoka kuuluukin tänä päivänä monen ihmisen elämään, aiheuttaa se edelleen joillakin kuluttajilla negatiivisia mielikuvia ja ajatuksia. Yleisesti valmisruoan ajatellaan olevan epäterveellistä niin sanottua einesruokaa, joka sisältää paljon kovia rasvoja ja suolaa. Nykyään markkinoilla on kuitenkin myös terveellisempiä valmisruokavaihtoehtoja. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miksi valmisruokaa kulutetaan ja ketkä sitä kuluttavat, millaiset tekijät vaikuttavat valmisruoan valintaan ja ostamiseen sekä tarkastellaan valmisruokamarkkinoilla sekä kuluttajakäyttäytymisessä tapahtuneita muutoksia. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, jota jaettiin sosiaalisessa mediassa sekä suoraan kohde henkilöille kahden viikon ajan keväällä 2024. Kyselyyn vastasi 195 Suomessa asuvaa yli 18-vuotiasta henkilöä. Kyselylomake sisälsi 23 kysymystä liittyen kuluttajien ajatuksiin ja asenteisiin valmisruoasta sekä valmisruoan valintaan, ostamiseen, kuluttamisen tilanteisiin ja kulutuksessa tapahtuneisiin muutoksiin. Kyselyyn vastanneet ryhmiteltiin kolmeen eri ryhmään, sen mukaan, kuinka usein he kuluttavat valmisruokaa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että valmisruokaa kulutetaan kiireeseen sekä arjen helpottamiseksi. Valmisruokaa näyttivät kuluttavan eniten 36–55-vuotiaat työelämässä olevat naiset, mutta valmisruoan kuluttajia löytyi kaikista ikäluokista, sukupuolista ja elämäntilanteista. Mitä useammin kuluttaja kulutti valmisruokaa, sitä vähemmän hän näytti kiinnittävän huomiota erilaisiin tekijöihin valmisruoan valinnan taustalla. Tuloksista selvisi, että valmisruokaa useasti kuluttavien kulutus on lisääntynyt viime vuosien aikana, kun taas harvemmin kuluttajilla kulutus on vähentynyt. Tulosten perusteella näyttäisi siltä, että valmisruoka on vaihtoehto kiireiseen arkeen ja kuluttajat suhtautuvat siihen pääosin myönteisesti.
  • Kivelä, Essi (2021)
    Vähittäiskaupan yrityksiltä vaaditaan yhä enemmän vastuullisuutta niiden oman toiminnan lisäksi koko toimitusketjun suhteen. Ruokakaupat eivät ole tässä poikkeus ja hankinnalla on keskeinen rooli kaupan vastuullisuuden toteuttamisessa käytännössä. Kolmannen osapuolen sertifioinnit tarjoavat kaupalle kustannustehokkaan tavan esittää minimivaatimuksia tuotannon suhteen ja siksi sertifiointeja onkin jo jossain määrin käytetty hankinnan työkaluina varmistamaan tuotanto-olosuhteita esimeriksi tuoteturvallisuuden suhteen. Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli kuitenkin tarkastella saatavilla olevien kasvistuotannon sertifiointien soveltuvuutta hankinnan työkaluiksi kokonaisvaltaisen vastuullisuuden näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jossa tarkastelun kohteeksi valittiin Suomessa eniten käytössä olevia ja potentiaalisia sertifiointeja: Laatutarha, IP Kasvikset Perussertifiointi, IP Sigill Kasvikset, IP Ilmastosertifiointi, IP Työehdot, GlobalG.A.P. ja GRASP. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia ja tutkittavana ainestoina toimivat tarkasteltaviin sertifiointeihin liittyvät dokumentit kuten yleiset ehdot ja auditointien tarkastuslistat. Analyysissä tarkasteltiin sertifiointien sisältöä suhteessa vastuullisuuden ulottuvuuksiin (tuoteturvallisuus, ympäristö, työhyvinvointi, paikallinen hyvinvointi, ravitsemus ja talous) ja tarkasteltiin sertifiointien toimintatapoja ja luotettavuutta. Tutkittavat sertifioinnit eivät tarjonneet valmista kokonaisvaltaista vastuullisuutta varmistavaa työkalua, sillä ravitsemuksen, paikallisen hyvinvoinnin ja talouden huomiointi sertifioinneissa oli vähäistä tai olematonta. Sen sijaan vastuullisuuden ulottuvuuksista tuoteturvallisuus, ympäristö ja työhyvinvointi on sertifioinneissa ja niiden yhdistelmissä otettu jo laajasti huomioon, joten kaupalla on käytettävänä tältä osin toimivia työkaluja hankintaan. Pääsääntöisesti sertifiointien toiminta vaikutti luotettavalta, mutta nykyisissä sertifioinneissa on nähtävissä myös selkeitä kehityskohteita luotettavuuteen ja etenkin kokonaisvaltaisen vastuullisuuden suhteen. Niistä olisi kuitenkin mahdollista tehdä paremmin kokonaisvaltaista vastuullisuutta varmistavia työkaluja laajentamalla ja kehittämällä niitä.
  • Minkkinen, Alex (2023)
    Tutkielma tarkastelee vastuullisuuden mittaamista liiketoiminnassa ja strategisessa yhteistyössä elintarvikealalla. Vastuullisuus on noussut merkittäväksi keskusteluaiheeksi sidosryhmien keskuudessa, mikä on vaikuttanut organisaatioiden käyttäytymiseen ja toimitusketjujen väliseen yhteistyöhön. Tutkimuksessa tarkastellaan minkälaisia vastuullisuuteen liittyviä raportointimenetelmiä ja periaatteita organisaatiot soveltavat elintarviketeollisuudessa. Lisäksi tutkitaan minkälaiset tekijät kannustavat yrityksiä ja yhteistyökumppaneita investoimaan vastuullisuusohjelmiin. Vastuullisuus sisältää monenlaisia käsityksiä ja tulkintoja tutkijoiden keskuudessa, mikä tekee vastuullisuuden tarkastelusta haastavaa. Tutkimuksessa hyödynnettiin useita tieteellisiä artikkeleita ja viitekehyksiä, jotka täsmentävät minkälaisia vastuullisuuden periaatteita käytetään organisaatioissa ja strategisten yhteistyökumppaneiden keskuudessa. Tutkimuksen lähestymistapana sovellettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja teemahaastatteluiden avulla pyrittiin saamaan yksityiskohtaisempaa tietoa organisaatioiden asenteista ja kokemuksista. Haastatteluissa keskityttiin havaitsemaan, minkälaisia vastuullisuuden mittareita, periaatteita ja strategista yhteistyötä harjoitetaan yritystoiminnassa. Haastateltavat valittiin kahdeksasta organisaatiosta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yrityksen koko, osaaminen ja resurssit vaikuttavat vahvasti yrityksen arvoissa, periaatteissa, viestinnässä ja strategiassa. Suuryritykset kiinnittävät enemmän huomiota vastuullisuuden mittareihin, joita pyritään hyödyntämään strategian suunnittelussa ja liiketoiminnassa. Tulevaisuudessa yritysten pitäisi osata integroida tehokkaammin vastuullisuusteemat strategiaan. Liiketoiminnan strategiassa tulisi huomioida taloudelliset ja ei-taloudelliset ulottuvuudet. Vastuullisuus tulee vaatimaan organisaatioilta enemmän osaamista ja resursseja, koska sidosryhmien vaatimukset ja lainsäädäntö tulevat todennäköisesti tiukentumaan tulevaisuudessa. Olennaista vastuullisuudessa ja strategisessa yhteistyössä on hyödyntää tutkimuksen mukaan erilaisia digitaalisia apuvälineitä toimitusketjussa, jonka avulla pystytään edistämään kommunikaatiota, läpinäkyvyyttä, tiedonjakoa ja luotettavuutta.
  • Mikkonen, Hanna (2024)
    Ilmastokriisin uhatessa ja yhteiskunnallisten ongelmien lisääntyessä yritysten tulisi kiinnittää yhä enemmän huomiota toimintaansa ja siihen, miten yritys ympäröivässä yhteiskunnassa vaikuttaa. Viinialan odotetaan kasvavan tulevaisuudessa, joten sektorin vastuullisuuteen on syytä kiinnittää huomiota. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, millainen rooli maahantuojilla on viinin arvoketjussa ja sen vastuullisuudessa. Tutkimus vastaa myös kysymykseen siitä, mitä asioita viinin maahantuontiyritykset ottavat toimijasuhteissaan huomioon ja missä määrin eri toimijasuhteet vaikuttavat maahantuojien vastuullisuustoimiin. Tarkastelussa hyödynnetään toimijuusteoreettista näkökulmaa, joka käsittelee erityisesti toimijasuhteita ja esittelee muun muassa kaksoisagentin käsitteen. Toimijasuhteisiin liittyy erilaisia toimijaodotuksia ja -sopimuksia. Toimijuusteoria antaa mielenkiintoisen näkökulman viinin arvoketjun tarkasteluun, sillä maahantuojien voidaan katsoa toimivan ketjussa kaksoisagentteina, jolloin ne samanaikaisesti palvelevat päämiehiään ja toimivat itse päämiehenä toimittajilleen. Maahantuojia yhdistäviä päämiehiä ovat Alko, kuluttajat ja ympäristö. Tutkimuksen tulosten perusteella viinin maahantuojat ovat keskeisiä koordinoijia arvoketjussa sekä vastuullisuusarvojen eteenpäin viemisessä ja niiden toteuttamisessa. Vastuullisuus ohjaa maahantuojien toimintaa niin omien arvojen kuin päämiesten odotusten täyttämisen näkökulmasta. Maahantuojien arvoissa nousivat esiin yhtä lailla sosiaalinen, ympäristöllinen kuin taloudellinen vastuullisuus. Tutkimuksen mukaan maahantuojien vaikutusmahdollisuudet vastuullisuuteen ovat rajalliset, mutta merkittävät. Toimintatavat, kuten pitkät yhteistyösuhteet, arvojen välittäminen, auditoinnit ja sertifikaatit, auttavat maahantuojia varmistumaan toimittajien vastuullisuustoimien toteutumisesta ja agentteihin kohdistuvien odotusten täyttymisestä. Tutkimus syvensi ymmärrystä viinin maahantuojien roolista ja vaikutusmahdollisuuksista arvoketjun vastuullisuudessa. Lisäksi se toi esille keskeisiä tekijöitä viinin arvoketjun toimijasuhteista, erityisesti siinä, miten Alko ja tuottajat vaikuttavat maahantuojien työhön. Tutkimus täyttää tärkeän tutkimusaukon, koska mahdollinen viinien vähittäismyynnin laajeneminen Alkon ulkopuolelle edellyttää jatkotutkimusta, jota nyt tehty tutkimus on omiaan taustoittamaan. Tulevaisuuden tutkimuksessa voitaisiin syventyä tarkastelemaan tarkemmin arvoketjun eri toimijoiden rooleja ja vaikuttavuutta vastuullisuuden näkökulmasta. Erityiskysymys voisi olla, miten Alkon päämiesasema, tai sen puuttuminen, vaikuttaa viinin arvoketjun vastuullisuuteen.
  • Juvonen, Siri (2022)
    Coffee is one of the most traded goods in the world, and Finns are the ones consuming the beverage the most on a per capita basis. In terms of sustainability, the value chain of coffee is of interest from an environmental, social and economic perspective. Being a global value chain, coffee production, processing and trade is affected by regulation and therefore several certification schemes and voluntary sustainability standards are trying to address multiple sustainability issues in the coffee industry. The aim of this thesis is to explore which stakeholder groups effect the decisions related to sustainability practices of organization’s operating in the Finnish coffee business, and to understand to what extent the choice of different voluntary sustainability standards by coffee value chain (VC) stakeholders is a function of "legitimacy trade-offs", in terms of balancing an organization’s internal expectations and norms with external expectations and norms. The overall research question is as follows: To what extent is the choice of different voluntary sustainability standards by coffee value chain (VC) stakeholders a function of "legitimacy trade-offs", in terms of balancing an organization’s internal expectations and norms with external expectations and norms? This is studied first through a short literature review on stakeholder theory, institutional theory and a recourse-based theory. The subsequent empirical study part was based on survey research, which was executed through a self-administrative web questionnaire. The questionnaire was sent out to Finnish companies in the coffee business. The results of the empirical study highlighted that there is pressure from both internal stakeholders (employees and shareholders) and from some external stakeholders (including domestic customers) to adopt or not to adopt different standards, confirming that coffee businesses in Finland (roasters/ processors) must indeed be balancing the needs and wishes of different stakeholders in the coffee value chain. The results also suggest why different organizations adopt different certification schemes while some did not use any. In sum, the views on the usefulness and stakeholder expectations regarding certifications varied, and some organizations hope that certifications contribute to improved coordination and cost savings.
  • Korhonen, Nea (2023)
    Alkoholin kulutuksen vähentyessä markkinoille on kasvavissa määrin ilmestynyt alkoholittomia vaihtoehtoja alkoholillisille juomille, joista yleiseen suosioon on noussut alkoholiton olut. Tämän tutkielman tavoite on tuottaa ymmärrystä siitä, millaisiin käyttötilanteisiin alkoholiton olut yliopisto-opiskelijoilla kuuluu ja mitkä arvot ja tekijät motivoivat kulutusta. Alkoholittomaan olueen liittyviä kulutusmotiiveja, käyttötilanteita ja näihin liittyviä kulutusarvoja lähestyttiin laadullisella tutkimuksella teoreettista viitekehystä apuna käyttäen. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimi kulutusarvojen teorian viisi kulutusarvoa toiminnallinen arvo, sosiaalinen arvo, emotionaalinen arvo, episteeminen arvo ja ehdollinen arvo, joita laajennettiin aikaisemmassa tutkimuskirjallisuudessa tunnistetuilla motiiveihin, kuluttajakuvaan ja kulutuskontekstiin liittyvillä havainnoilla. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla, joita varten haastateltiin seitsemää yliopisto-opiskelijaa loppuvuoden 2022 aikana. Haastattelut toteutettiin haastateltavien toiveiden mukaisesti kasvotusten tai etäyhteydellä. Haastateltavien hankkimiseksi toteutettiin lomakekysely, jota jaettiin yliopiston sähköpostilistalla sekä olemalla suoraan yhteydessä yliopisto-opiskelijoihin. Haastattelut litteroitiin ja aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla. Sisällönanalyysissä aineisto luokiteltiin kulutusarvojen teorian mukaan viiteen yläluokkaan sekä aineiston perusteella muodostuneisiin alaluokkiin. Tutkimuksessa havaittiin yliopisto-opiskelijoiden alkoholittoman oluen kulutuksen olevan erityisesti toiminnallisten ja episteemisten arvojen motivoimaa erilaisissa kulutustilanteissa. Toiminnallisen arvon terveydelliset ja hyvinvointiin liittyvät tekijät ja toimintakykyyn vaikuttavat tekijät sekä episteemisen arvon oppimiseen, mielenkiintoon ja kokeilunhaluun vaikuttavat tekijät motivoivat alkoholittoman oluen valintaa etenkin kulutuskonteksteissa kotona, ruokailun yhteydessä sekä saunoessa. Näissä tilanteissa alkoholillisen oluen korvaaminen alkoholittomalla koettiin helppona ja hyvänä vaihtoehtona. Sosiaaliset, emotionaaliset ja ehdolliset arvot motivoivat voimakkaammin alkoholillisen oluen kulutusta, joka liitettiin etenkin tilanteisiin kuten opiskelijatapahtumat ja juhliminen. Alkoholillisen oluen korvaaminen näissä tilanteissa koettiin haasteellisena muun muassa subjektiivisten normien, kulttuurin ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden seurauksena. Tulevaisuuden kannalta tutkimuksen havainnot voivat antaa viitteitä sille, mihin alkoholittoman oluen kulutus suuntautuu sekä mitä asioita painottamalla alkoholittoman oluen kulutusta voidaan tulevaisuudessa motivoida.
  • Kajas, Julia (2022)
    Tiedekunta: Maatalous- ja metsätieteellinen tiedekunta Koulutusohjelma: Elintarviketalouden ja kulutuksen maisteriohjelma Opintosuunta: Elintarviketalous Tekijä: Julia Kajas Työn nimi: Ympäristömerkkien kuluttajille tuoma arvo elintarviketuotteissa: Tapaustutkimus ympäristömerkillä varustettujen salaattien arvoketjun toimijoiden näkemyksistä Työn laji: Maisterin tutkielma Kuukausi ja vuosi: 09/2022 Sivumäärä: 89 Avainsanat: Ympäristömerkit, sertifikaatit, elintarvikkeet, kuluttaja, arvoketju Ohjaaja tai ohjaajat: Pasi Heikkurinen Säilytyspaikka: E-thesis Muita tietoja: - Tiivistelmä: Kasvava ympäristömerkintöjen määrä luo hämmennystä kuluttajalle, ja voi aiheuttaa skeptisyyttä ympäristövastuumarkkinointia kohtaan elintarvikealalla. Tiedon lisääminen ympäristömerkeistä, ja siitä miten ne tuovat tuotteeseen arvoa on oleellista kestävän kulutuksen edistämisen kannalta, sillä tiedon ja läpinäkyvyyden puute ruokavalintojen vaikutuksista ympäristöön haastaa kestävää kuluttamista. Ratkaisuksi on ehdotettu usein kolmannen osapuolen sertifiointia ympäristömerkintöjen selkeyttämiseksi, mutta niidenkin määrä kasvaa ja kuluttajat eivät välttämättä ymmärrä eroja niiden välillä tai sitä, mikä merkki on sertifioitu. Empiirinen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jossa tarkasteltiin kahden Suomessa toimivan sertifioidun ympäristömerkin arvoketjun toimijoita. Tutkimus rajattiin IP Sigill -sertifioidun salaatin, sekä luomusertifioidun salaatin arvoketjujen toimijoihin. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, miten ympäristömerkin taustalla toimivassa arvoketjussa ymmärretään ympäristömerkin tuotteeseen tuoma arvo kuluttajalle. Analyysissa tarkasteltiin arvoketjun toimijoiden näkemyksiä suhteessa ympäristömerkin tuomaan arvoon, arvoketjun yhteistyöhön ja tiedon kulkuun kuluttajalle sekä ympäristömerkkiin arvoa tuovien osien taustalla oleviin prosesseihin; standardeihin, valvontaan sekä ympäristövaikutuksiin.Ympäristömerkin taustalla toimivassa arvoketjussa ympäristömerkin tuoma arvo kuluttajalle ymmärrettiin tulevan ensinäkin sillä, että ympäristömerkki vahvistaa tuotteen ympäristövastuullisuuden mielikuvaa. Ennen kaikkea arvoa nähtiin tulevan alkutuotannon ympäristöä huomioivilla toimilla, joita sertifikaatti edellyttää. Näitä olivat luonnon monimuotoisuuden tukeminen ja kemiallisten torjunta-aineiden rajoittaminen. Merkit edellyttävät myös viljelykiertoa, joka parantaa maaperän hyvinvointia ja torjuu tuholaisia luonnollisesti. Myös keinolannoitteiden käytön rajoituksilla ja energian kulutuksen seuraamisella nähtiin tulevan tuotteeseen arvoa. Sertifikaattien arvoa tuovat ympäristötoimet vaikuttavat enemmän avomaatuotannossa, kuin kasvihuoneella. Arvoketjun toimijat näkevät paljon haasteita merkkien arvon viestimisessä kuluttajalle, ja ympäristömerkkien arvon avaamisessa kuluttajalle arvoketjusta käsin on kehitettävää.
  • Mäkelä, Kaisa (2024)
    Tutkielmassa käsitellään poliittista yritysvastuuta ja yritysten roolia poliittisina toimijoina. Aihe on ajankohtainen ja moniulotteinen, ja siitä on tarpeen saada lisää tietoa eri näkökulmista ja eri konteksteissa. Tutkielman tarkoituksena on tutkia poliittisen yritysvastuun ilmiötä ja siihen liittyvää keskustelua olemassa olevan tutkimuskirjallisuuden ja vastuullisuusraporttien pohjalta, keskittyen erityisesti Suomen kolmen suurimman vähittäistavaraketjun; Keskon, S-Ryhmän ja Lidlin vastuullisuusviestintään. Tutkimuksessa käytettiin diskurssianalyysiä vastuullisuusviestinnän kielenkäytön tunnistamiseen ja ymmärtämiseen. Tutkimuksessa analysoitiin vastuullisuusraporteissa tapahtunutta poliittista muutosta ajan myötä sekä tunnistettiin mahdollisia uusia teemoja. Tutkimuksessa esiin nousi viisi poliittisen yritysvastuun diskurssia: asiakas keskiössä, ympäristön ja ilmaston hyvinvointi, toiminnan läpinäkyvyys ja avoimuus, yhteiskunnallinen osallistuminen sekä sidosryhmien hyvinvointi. Kuluttajien ääni nousi keskeisimmäksi tekijäksi. Kuluttajien tarpeisiin vastataan entistä tarkemmin, ja yritykset pyrkivät saamaan jatkuvaa palautetta ja osallistumaan yhteisönsä tarpeisiin yhä enemmän. Sidosryhmäviestinnässä korostuu avoimuus ja läpinäkyvyys, jotka luovat perustan luottamukselle yritysten ja sidosryhmien välillä. Lisäksi vähittäiskaupat ovat asettaneet yhä kunnianhimoisempia tavoitteita kestävän kehityksen ja hiilineutraaliuden suhteen, mikä heijastaa niiden sitoutumista ympäristön hyvinvointiin. Myös sidosryhmien hyvinvointi sai merkittävää huomiota, kun vähittäiskaupat pyrkivät muuttamaan toimintaansa sidosryhmien toiveiden mukaisesti. Yritysten viestinnässä korostui myös läpinäkyvyys ja avoimuus, mikä luo perustan luottamukselle, jota sidosryhmät kokevat yritystä kohtaan. Lisäksi vähittäiskaupat osallistuvat yhä aktiivisemmin yhteiskunnalliseen keskusteluun, pystyvät vaikuttamaan poliittisiin päätöksiin sekä pyrkivät osallistamaan sidosryhmiä myös näihin teemoihin liittyen. Kaiken kaikkiaan vähittäiskaupat näyttävät pyrkivän entistä vastuullisempaan ja sidosryhmälähtöisempään toimintaan, mikä edistää niiden sopeutumista muuttuvassa toimintaympäristössä. Tutkimuksessa esiin nousseet vastuullisuusdiskurssit voivat auttaa vähittäiskauppoja pysymään mukana toimintaympäristön muutoksessa, mutta samalla ne voivat asettaa yrityksille haasteita eri sidosryhmien tasapuolisen huomioimisen suhteen. Vaikka lainsäädäntö velvoittaa vähittäiskauppoja jonkin verran, on selvää, että yritysten oma aktiivisuus yhteiskunnallisissa asioissa on kasvanut ja sidosryhmien tarpeiden ja odotusten huomioiminen näyttää olevan keskeistä vähittäiskauppojen liiketoiminnan menestyksen kannalta. Lisätutkimusaiheena olisi mielenkiintoista selvittää vähittäiskauppojen johtajien poliittisia ideologioita ja niiden vaikutusta sidosryhmien huomioimiseen toimintaympäristön muutoksessa.
  • Fors, Vilma (2023)
    Tutkielman tavoitteena oli ymmärtää yritysten ajatuksia koskien kunnostettujen puhelinten käyttämistä työpuhelimena. Puhelinten vaihtuvuus on nopeaa ja ympäristöhaittojen vähentämiseksi olisi olennaista noudattaa kiertotalouden periaatteita kunnostamisesta ja kierrättämisestä myös puhelinten osalta. Tutkielmassa haluttiin tämän vuoksi selvittää, kokevatko yritykset ekologisen kestävyyden olevan olennainen ominaisuus työpuhelimille. Tutkielma on toteutettu toimeksiantona Resetelle, joka myy yrityksille kunnostettuja puhelimia leasingsopimuksella. Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu teknologian hyväksymismallista (Technology Acceptance Model), sekä sen pohjalta kehitetystä teknologian hyväksymisen ja käytön yhdistetystä teoriasta (the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology). Teoreettisen viitekehyksen perusteella tarkasteltiin erityisesti kunnostettujen työpuhelinten havaittua hyödyllisyyttä, havaittua helppokäyttöisyyttä, sosiaalista merkitystä sekä yhteensopivuutta organisaatiossa käytössä olevan infrastruktuurin kanssa. Kirjallisuuskatsauksessa aiemmasta tutkimuksesta koskien mielipiteitä kunnostettujen puhelinten käyttämisestä huomattiin, että aiempi tutkimus kohdistuu pitkälti yksilöiden kontekstiin. Tämä tutkielma laajentaa ymmärrystä kunnostettujen puhelinten käyttämisestä tuomalla tutkimuskentälle yritysten näkökulman aiheesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, joka oli aiheelle luonteva lähestymistapa, sillä tarkoituksena oli ymmärtää haastateltavien yritysten mielipiteitä ja ajatuksia aiheesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Analyysimenetelmänä toimi teemoittelu, jonka pohjalta nousseita teemoja tarkasteltiin teoreettiseen viitekehykseen ja aiempaan tutkimukseen peilaten. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yritykset yhdistävät kunnostettuihin työpuhelimiin viisi teemaa: laitteiden ominaisuudet, hinnan, työntekijöiden mielipiteet, laitteen kunnon ja ekologisen kestävyyden. Tulosten perusteella voidaan todeta, että uutta puhelinta edullisempi hinta on yritysten mielestä oleellinen hyöty kunnostetuissa työpuhelimissa. Näkemykset kunnostetun puhelimen laadusta vaihtelevat eri yritysten välillä, ja ovat niin myönteisiä, kuin varauksellisiakin. Myös työpuhelimen eliniän pidentämiseen suhtaudutaan sekä myönteisesti, johtuen ympäristösyistä, että varauksellisesti, johtuen huolesta teknologian vanhenemisesta. Tulosten perusteella työpuhelimen ekologisella kestävyydellä voisi olla yrityksille merkitystä heidän imagonsa kannalta, tai ekologisuus voi olla heille arvona tärkeä, mutta on tulkittavissa, ettei se kuitenkaan ole työpuhelimille kovinkaan olennainen ominaisuus. Jatkossa tulisi tutkia käytetyn ja kunnostetun teknologian hyväksymistä tilastollisesti, jotta saadaan yleistettävissä olevia tuloksia.