Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Laitinen, Karoliina (2023)
    Pääomien vapaan liikkuvuuden rajoitukset ovat kiellettyjä SEUT 63 artiklan nojalla. Pääomien vapaan liikkuvuuden mahdollisen rajoituksen arvioinnissa on olennaista se, ovatko kotimaiset ja rajat ylittävät tilanteet keskenään objektiivisesti arvioituna vertailukelpoisia. Tutkielmassa tarkastellaan lähdeveron perimistä suomalaisilta julkisilta eläkelaitoksilta Ruotsissa pääomien vapaan liikkuvuuden kontekstissa. Tutkielma perustuu ennakkoratkaisupyyntöön, jonka Ruotsin Högsta förvaltningsdomstolen on jättänyt EU-tuomioistuimelle. Tarkastelun keskiössä on Suomen ja Ruotsin eläkejärjestelmät sekä erityisesti niiden sisällä toimivat julkiset eläkelaitokset ja -rahastot eli yhtäältä esimerkiksi Keva ja Landskapet Ålands Pensionsfond Suomessa ja toisaalta AP-rahastot Ruotsissa. Tutkielmassa vastataan ensinnäkin siihen, voidaanko suomalaiset julkiset eläkelaitokset katsoa objektiivisesti vertailukelpoisiksi ruotsalaisten yleisten eläkerahastojen kanssa ja millä perusteilla. Kysymykseen vastataan EUT:n oikeuskäytäntöä sekä Ruotsin verolainsäädäntöä ja sen esitöitä tutkimalla. Ruotsin verolakien esitöillä on kysymyksenasettelun kannalta merkitystä, sillä objektiivisen vertailukelpoisuuden arvioinnissa olennaista on oikeuskäytännössä omaksutun kannan mukaan kyseessä olevan kansallisen säännöksen päämäärä ja tavoite. Tutkielman toisena tutkimuskysymyksenä vastataan siihen, muodostaako lähdeveron periminen suomalaisilta julkisilta eläkelaitoksilta SEUT 63 artiklassa kielletyn pääomien vapaan liikkuvuuden rajoituksen. Tutkielman johtopäätöksenä voidaan todeta, että suomalaiset julkiset eläkelaitokset vastaavat toiminnaltaan ruotsalaisia yleisiä eläkerahastoja eli ns. AP-rahastoja. Niiden tilanteet ovat näin ollen objektiivisesti rinnasteisia. Toiminnan päämäärän vastaavuuden on aiemmin ratkaisussa C-342/10 katsottu tarkoittavan sitä, että tilanteet ovat keskenään objektiivisesti vertailukelpoisia. Lähdeveron perimisen voi katsoa muodostavan pääomien vapaan liikkuvuuden kielletyn rajoituksen, sillä Ruotsi ei ole esittänyt tapauksessa sellaista yleistä etua koskevaa pakottavaa syytä, joka oikeuttaisi rajoituksen.
  • Mäkikangas, Kaisa (2023)
    Lähisuhdeväkivalta on Suomessa vakava ongelma. Yksi keino, jolla perheväkivaltaa pyritään ennaltaehkäisemään lainsäädännöllä, on lähestymiskielto. Lähestymiskieltolaissa lähestymiskiellot jaetaan perusmuotoisiin ja perheen sisäisiin lähestymiskieltoihin, ja molemmat näistä voidaan määrätä myös laajennettuina eli siten, että kieltoon määrätyltä kielletään kiellolla suojattuun kohdistuvan yhteydenpidon, tapaamisen, seuraamisen ja tarkkailemisen lisäksi myös tietyllä alueella oleskelu. Lähestymiskieltolain mukaiset lähestymiskiellon määräämisen edellytykset ovat varsin laajoja, eikä niiden tosiasiallista tulkintaa alioikeuksissa ole tutkittu. Myöskään yleiskatsausta suomalaisten lähestymiskieltoasioiden tilaan ei ole tehty viime aikoina. Tässä tutkimuksessa on kaksi tutkimuskysymystä: 1. Mihin alioikeuksien ratkaisukäytännössä on asettunut kynnys lähestymiskiellon määräämiselle ja kuinka lähestymiskiellon edellytyksiä on tulkittu käräjäoikeuksien ratkaisukäytännössä? 2. Millainen on tyypillinen lähestymiskieltoasia alkuvuonna 2022? Tavoitteena on siis selvittää, millaisia seikkoja uhan arvioinnissa on otettu huomioon ja tuottaa yleiskuva suomalaisesta lähestymiskiellosta vuonna 2022. Tutkimus on luonteeltaan empiirinen, ja sen aineistona on käytetty yhteensä 80 käräjäoikeuksien ratkaisua lähestymiskieltoasioiden ratkaisua. Aineistoa analysoitiin sekä laadullisesti temaattisen analyysin metodia käyttäen että määrällisesti tilastollisella analyysilla. Lisäksi tutkielmassa on kirjallisuuskatsausosuus, jossa metodina on lainoppi. Aineiston lähestymiskieltoasioissa noin 80 % hakemuksista johti kiellon määräämiseen: 42,5 %:ssa määrättiin, laajennettu perusmuotoinen lähestymiskielto, 35 %:ssa perusmuotoinen ja 1,3 %:ssa perheensisäinen. Noin kolme neljästä kiellolla suojatusta ja kiellon hakijoista oli naisia ja kieltoon määrätyistä noin 90 % oli miehiä. Yleisin kiellolla suojatun ja kieltoon määrätyn yhteinen tausta oli päättynyt parisuhde. Kiellon määräämisen harkinnassa käräjäoikeudet ottivat huomioon seuraavat yhdeksän tekijää: onko toiminnalle asiallinen peruste, tekojen määrä, tekojen sisältö, tekojen toistuvuus ja jatkuvuus hakijan suhtautuminen vastaajan toimintaan, hakijan kommunikaatio vastaajan kanssa ja vastaajan suhtautuminen tähän, vastaajan suhtautuminen aikaisempaan lähestymiskieltoon, rikosepäilyt ja rikostausta sekä vastaajan toiminnan jatkuvuus tulevaisuuteen nähden. Tyypillisesti tuomioita perusteltiin useilla eri tekijöillä. Samassa tapauksessa saattoi olla sekä tekijöitä, jotka puhuivat kiellon määräämisen puolesta, että tekijöitä, jotka kallistivat vaakaa siihen suuntaan, ettei kieltoa tulisi määrätä.
  • Mäkimattila, Ilmari (2020)
    Lähetettyjen työntekijöiden direktiivissä 96/71/EY säädetään, että lähetetylle työntekijälle tulee taata tietyt direktiivin 3(1) artiklassa määritellyt isäntävaltion (eli valtion, johon työntekijä on lähetetty) ydintyöehdot edullisemmuussäännön mukaisesti. Yksi näistä ydintyöehdoista on lähetetylle työntekijälle maksettava palkka. Alkuperäisen lähetettyjen työntekijöiden direktiivin mukaan lähetetylle työntekijälle tuli maksaa isäntävaltion sääntöjen mukaista vähimmäispalkkaa. Lähetettyjen työntekijöiden direktiiviä on sittemmin muutettu muutosdirektiivillä 2018/957/EU, jossa vähimmäispalkan käsite on korvattu korvauksen käsitteellä. Alkuperäisen lähetettyjen työntekijöiden direktiivin 3(1) artiklan toisessa alakohdassa todettiin, että vähimmäispalkkojen käsite määritellään isäntävaltiossa. Myös korvauksen käsite määritellään muutetun direktiivin 3(1) artiklan kolmannen alakohdan mukaan isäntävaltiossa, mutta säännöksessä tarkennetaan korvauksella tarkoitettavan kaikkia pakollisia korvauksen muodostavia tekijöitä isäntävaltion lainsäädännössä ja niissä isäntävaltion työehtosopimuksissa, joita lähetettyyn työntekijään on sovellettava. Työntekijöiden lähettämisestä on lähetettyjen työntekijöiden direktiivin 1(1) artiklan mukaan kyse, kun EU-jäsenvaltioon sijoittautunut yritys tarjotessaan valtioiden välillä palveluja lähettää työntekijöitä työskentelemään toisessa jäsenvaltiossa. Velvollisuus noudattaa isäntävaltion palkkaa koskevia sääntöjä voi tehdä palvelujen tarjoamisesta vähemmän houkuttelevaa työntekijöitä lähettävälle yritykselle. Siten kyse voi olla palvelujen tarjoamisen vapauden rajoituksesta. Palvelujen tarjoamisen vapaus on yksi EU:n taloudellisista perusvapauksista, jonka rajoitukset kielletään Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 56 artiklassa. Yksi lähetettyjen työntekijöiden direktiivin tavoitteista eli työntekijöiden suojelu on myös Euroopan unionin tuomioistuimen (EUT) (ja sen edeltäjien) oikeuskäytännössä määritellyistä yleistä etua koskevista pakottavista syistä, joilla palvelujen tarjoamisen vapauden rajoitukset voi oikeuttaa. Tutkielmassa tarkastellaan, miten lähetettyjen työntekijöiden direktiivi ja palvelujen tarjoamisen vapaus rajoittavat lähetyn työntekijän palkan määrittelyä isäntävaltiossa. Tutkielmassa eritellään lähetettyjen työntekijöiden palkkaa koskevaa oikeuskäytäntöä. Tuomioistuin oli ratkaisuissaan jo ennen lähetettyjen työntekijöiden direktiiviä määritellyt isäntävaltiolla olevan ulottamisoikeuden eli oikeuden ulottaa vähimmäispalkkaa koskevat sääntönsä lähetettyyn työntekijään. Alkuperäisen direktiivin sisältämän vähimmäispalkan käsitteen sisältöä tarkasteltiin erityisesti kolmessa oikeustapauksessa, C-341/02 komissio v. Saksa, C-522/12 Isbir ja C-396/13 Sähköalojen ammattiliitto. Näistä kahdessa ensimmäisessä oli kyse niistä lähetetylle työntekijälle maksetuista eristä, jotka isäntävaltion tuli huomioida arvioidessaan oliko vähimmäispalkkaa koskevia sääntöjä noudatettu. Sähköalojen ammattiliitto -ratkaisussa oli pääosin kyse siitä, mikä sisältö vähimmäispalkan käsitteelle voitiin isäntävaltiossa antaa. Vähimmäispalkan käsitteen muuttamisen korvauksen käsitteeksi voi nähdä Sähköalojen ammattiliitto -ratkaisun saattamisesta osaksi direktiivin tekstiä. Vaikka tuomioistuin on ratkaisuissaan todennut, että isäntävaltion lähetetyn työntekijän palkkaa koskevien sääntöjen tulee olla palvelujen tarjoamisen vapauden mukaisia, ei tuomioistuin ole ratkaisuissaan arvioinut tätä erikseen. Palvelujen tarjoamisen vapauden voi siten nähdä varoventtiiliksi, joka ei normaalisti estä lähetetyn työntekijän palkan määrittelyä isäntävaltiossa direktiivin mukaisesti.
  • Mäkelä, Albert (2014)
    Tutkielmassa käsitellään lähetetyistä työntekijöistä annetun direktiivin 96/71/EY täytäntöönpanoa Suomessa valvontasäännösten näkökulmasta. Lähetetyistä työntekijöistä annettu direktiivi koskee palvelujen tarjoamisen vapautta ja se sisältää kansainvälisyksityisoikeudellisiksi luokiteltavat lainvalintasäännöt tapauksissa, joissa palvelusopimuksen täyttämiseksi on tarpeen lähettää palveluntarjoajan työntekijä työskentelemään toiseen jäsenvaltioon kuin missä hän tavallisesti työskentelee. Tällöin direktiivin 3(1) artiklassa määritellyin osin lähetettyyn työntekijään on sovellettava työntekovaltion lakia. Lähetetyistä työntekijöistä annetun direktiivin tavoitteena on ensinnäkin lähetettyjen työntekijöiden suojelu ja ”sosiaalista dumppauksen” estäminen. Toinen direktiivin tavoite on yritysten välisen vapaan kilpailun edistäminen. Näistä keskenään ristiriitaisista tavoitteista suuremman huomion on saanut työntekijöiden suojelu. Lähetettyjen työntekijöiden työehtojen valvonta on osoittautunut ongelmalliseksi käytännössä, eikä lähetetyistä työntekijöistä annettu direktiivi sisällä kuin yleisluontoisen velvoitteet säätää direktiivin valvonnasta. Tämän vuoksi monet jäsenvaltiot ovat ottaneet käyttöön erilaisia valvontasäännöksiä, joita on perusteltu työntekijöiden suojelulla. Kansalliset valvontasäännökset ovat kuitenkin osoittautuneet EU-tuomioistuimen käytännössä usein kielletyiksi palvelujen tarjoamisen vapauden rajoituksiksi. Tutkielmassa määritellään, millainen on lähetettyjen työntekijöiden käytön valvontajärjestelmän kokonaisuus Suomen oikeusjärjestyksessä. Valvontajärjestelmään kuuluvat ensinnäkin valvontasäännökset, joilla aineellisten velvoitteiden noudattamista voidaan valvoa sekä toiseksi sanktiosäännökset aineellisten velvoitteiden laiminlyönnin seuraamuksista. Suomessa voimassa olevat valvontasäännökset sisältyvät lakiin lähetetyistä työntekijöistä, tilaajavastuulakiin sekä täydentävästi myös rikoslain 47 luvun säännöksiin työrikoksista. Käytännön valvonnassa merkitystä on myös työsuojelun valvontalain säännöksillä työsuojeluviranomaisen suorittamasta valvonnasta. Sanktioiden osalta lähetetyistä työntekijöistä annetun lain järjestelmässä sanktiot ovat luonteeltaan yksityisoikeudellisia, kuten esimerkiksi työsopimuslain 12:1 mukainen vahingonkorvaus. Tilaajavastuulain selvitysvelvollisuuden laimin-lyönnin sanktiona on puolestaan laiminlyöntimaksu, joka on hallinnollinen seuraamus. Koska lähetetyistä työntekijöistä annettu direktiivi jättää jäsenvaltioille paljon harkintavaltaa täytäntöönpanossa valvontasäännösten osalta, on näitä kansallisia valvontasäännöksiä tarkasteltava erityisesti suhteessa SEUT 56 artiklan mukaiseen palvelujen tarjoamisen vapauteen. Kansalliset valvontasäännökset eivät saa rajoittaa tarpeettomasti palvelujen tarjoamisen vapautta. Tutkielmassa esitellään EU-tuomioistuimen käytäntöön perustuen, millaiset valvontasäännökset ovat ylipäänsä sallittuja ja millaiset kiellettyjä. Suo-meen oikeusjärjestykseen sisältyviä valvontasäännöksiä tarkastellaan tätä oikeuskäytäntöä vasten. Suomen valvontasäännökset ovat pääasiassa sopusoinnussa EU-oikeuden vaatimuksien kanssa. Lähetetyistä työntekijöistä annetun lain edustajan asettamisvelvollisuutta koskeva 4a § on kuitenkin ongelmallinen EU-oikeuden vaatimusten kanssa. Tutkielmasta käy myös ilmi, että tilaajavastuulain säännösten mukainen tilaajan selvitysvelvollisuus sopimuskumppanistaan on luettavissa valvontasäännökseksi, joka ei kuitenkaan rajoita suhteettomasti palvelujen tarjoamisen vapautta. Tilaajavastuulaki on eräänlainen lähetetyn työntekijän käytön ennakkoilmoitusvelvollisuuden muoto, vaikka ilmoitus kohdistuukin viranomaisen sijasta lähetettyä työntekijää käyttävälle tilaajayritykselle. Suomen valvontajärjestelmässä havaitaan puutteita valvonnan tehokkuuden näkökulmasta. Näin on erityisesti mikrotasolla, jota tarkasteltaessa havaitaan, ettei Suomen valvontajärjestelmä takaa lähetetylle työntekijälle tehokkaita keinoja päästä oikeuksiinsa.
  • Kauppala, Emmi (2015)
    Tutkielmani tarkoituksena on tutkia diplomaattisen turvapaikan myöntämisen kansainvälisoikeudellisia edellytyksiä perinteisen lainopin ja tapausperusteisen tutkimuksen keinoin ja pyrkiä erityisesti systematisoimaan tällä hetkellä epäselvää oikeus-tilaa turvapaikan myöntämisen oikeusperusteista. Kansainvälisen oikeuden lähteet löytyvät perinteisen ja tutkielmassani hyväksytyn näkemyksen mukaan Kansainvälisen tuomioistuimen 38(1) artiklasta. Näistä ensisijaisina on pidettävä valtiosopimuksia ja tapaoikeutta. Diplomaattisen turvapaikan oikeusperustaa voidaan valtiosopimustasolla etsiä erityisesti Wienin diplomaattisia suhteita koskevasta vuoden 1961 yleis-sopimuksesta. Diplomaattista turvapaikkaa ei ole mainittu sopimuksessa ja lisäksi sen 41 artiklan mukaiset velvollisuudet osoittavat, että sopimuksen perusteella diplomaattista turvapaikkaa ei voi myöntää. Diplomaattisen turvapaikan osalta ei voida myöskään katsoa olevan olemassa kansainvälistä tapaoikeutta. Valtioiden toiminnan ei voida sanoa olevan yhtenäistä, johdonmukaista ja jatkuvaa. Valtioiden yhteisöllä ei voida sanoa myöskään olevan sellaista opinio jurista, jonka perusteella voitaisiin katsoa, että turvapaikkoja on myönnetty, koska valtiot olisivat katsoneet olevansa siihen velvoitettuja jo olemassa olevan kansainvälisen normin perusteella. Näin ollen diplomaattisen turvapaikan myöntämisen voi katsoa olevan lähtökohtaisesti kansainvälisen oikeuden vastaista. Tästä huolimatta diplomaattisia turvapaikkoja myönnetään tasain väliajoin. Olen analysoinut tapauksia Julien Assange, Cheng Guangchengi, kardinaali Midzensky sekä Tehranin panttivangit. Näiden tapausten ja kansainvälisiä oikeuslähteitä koskevan lainopillisen tarkastelun perusteella olen systematisoinut diplomaattisen turvapaikan edellytyksiä seuraavasti. Mikäli osapuolia ei sido diplomaattista turvapaikkaa koskeva valtiosopimus tai alueellinen tapaoikeus tai, mikäli vastaanottajavaltio ei ole antanut suostumustaan turvapaikan myöntämiselle, voidaan diplomaattinen turvapaikka myöntää poikkeuksellisesti vain, mikäli kyse on välittömästä ja kiireellisestä, luonteeltaan poliittisesta uhasta henkilön perustavanlaatuisille ihmisoikeuksille sekä, joku kolmesta seuraavasta erityisestä edellytyksestä täyttyy. Ensimmäinen edellytys on tapaoikeudellisesti hyväksytty valtion sisäinen tilanne, jolla tarkoitetaan esimerkiksi sotilaallisia vallankumouksia, mellakoita ja väkivaltaisia mielenosoituksia, jolta vastaanottaja valtio ei pysty tai halua suojella turvapaikan hakijaa. Toinen edellytys on se, että kyse on nimenomaan poliittisesta vainosta ja sen suorittajana on hakijan kansalaisuusvaltio. Kolmantena edellytyksenä on se, että turvapaikan hakijana on kansainvälisesti suojeltu henkilö.
  • Kivelä, Taina (2018)
    Tutkielmassa selvitetään mitä työnantajan yleinen huolehtimisvelvoite tarkoittaa lähiesimiehen työturvallisuusvastuun kannalta sekä minkälaiset tekijät rajaavat lähiesimiehen huolehtimisvelvoitetta. Aihetta tarkasteltaessa selvitetään lähiesimiehen huolehtimisvelvoitteen kannalta oleellisia tekijöitä työturvallisuuslain ja rikoslain perusteella. Tutkimuksessa käsitellään tapaturmia ja ammattitauteja aiheuttavia vaaroja ja siten tämän tutkimuksen ulkopuolelle on rajattu työntekijän henkisen terveyden haitat. Myös oikeushenkilön rangaistusvastuu sekä yhteistä työpaikkaa koskeva huolehtimisvelvoite on rajattu tutkimuksen ulkopuolelle. Tutkimusmetodina työssä käytetään lainopillista tutkimusmenetelmää. Tulkinnassa hyödynnetään työturvallisuutta koskevaa oikeuskirjallisuutta, työturvallisuuslain ja rikoslain esitöitä sekä korkeimman oikeuden ja hovioikeuksien ratkaisuja. Aluksi tutkielmassa tarkastellaan työturvallisuusvastuussa olevia tahoja ja vastuun määräytymistä työyhteisössä. Kyseisessä jaksossa tarkastellaan myös lähiesimiehen oman esimiehen tietoisuutta työturvallisuuspuutteesta ja sen mahdollista vaikutusta lähiesimiehen työturvallisuusvastuuseen. Lisäksi selvitetään työntekijän oman huolimattomuuden merkitystä lähiesimiehen työturvallisuusvastuun kannalta. Tutkimuksessa on pääpaino TTurvL 8 §:ssä, joka koskee työnantajan yleistä huolehtimisvelvoitetta. Lähiesimiehen on tarpeellisilla toimenpiteillä huolehdittava työntekijöiden turvallisuudesta ja terveydestä työssä ja tässä tarkoituksessa hänen on otettava huomioon muun muassa työntekijän henkilökohtaiset edellytykset kuten ikä, ammattitaito ja kokemus. Korostunut huolehtimisvelvollisuus työntekijän turvallisuudesta voi tulla kyseeseen silloin, kun työtä tekee nuori ja kokematon työntekijä. Mikäli työntekijällä on pitkä työkokemus ja työtehtävä on tavanomainen, ei lähiesimieheltä edellytetä yksityiskohtaisten ohjeiden antamista työntekijälle Esimiehen tulee huolehtia siitä, että työntekijät on ohjeistettu ja opastettu oikeiden työmenetelmien käyttöön sekä selvittää ne konkreettiset työmenetelmät, joita työntekijät todellisuudessa käyttävät heidän työtehtäviinsä kuuluvissa tilanteissa. Opastamisvelvollisuus koskee myös erilaisia häiriötilanteita, joiden varalle työntekijät on ohjeistettava. Mikäli tietty vaarallinen työtapa on ollut yhtiössä yleisesti tai toistuvasti työntekijöillä käytössä, on oikeuskäytännön mukaan lähiesimiehen vastuuta arvioitu pääsääntöisesti siten, että esimiehellä on tällöin ollut mahdollisuus havaita kyseinen työmenetelmä ja siten hänen on katsottu laiminlyöneen valvontavelvollisuutensa, mikäli hän ei ole puuttunut työntekijöiden käyttämiin virheellisiin työmenetelmiin. Esimiehen on ryhdyttävä tarvittaviin konkreettisiin toimenpiteisiin havaittuaan määräysten noudattamista laiminlyödyn ja huolehdittava, että työturvallisuusmääräyksiä noudatetaan pysyvällä tavalla myös jatkossa. Varoituksen antaminen tai koneen laittaminen käyttökieltoon voivat esimerkiksi olla toimenpiteitä, joita esimies voi viime kädessä käyttää, mikäli työturvallisuusmääräyksiä ei noudateta. Lähiesimiehen huolehtimisvelvoitetta rajaavat epätavalliset ja ennalta arvaamattomat olosuhteet sekä poikkeukselliset tapahtumat. Oikeuskäytännön mukaan silloin, kun työnjohtaja on laiminlyönyt huolehtia omista työturvallisuutta koskevista velvoitteistaan, kuten tarkkailuvelvoitteestaan tai työntekijän opastamisesta oikeisiin työtapoihin, ei työntekijän käyttämä virheellinen työtapa ole työnjohtajan kannalta katsottu ennalta arvaamattomaksi.
  • Yli-Äyhö, Helmi (2021)
    Levytyssopimus on artistin ja levy-yhtiön välinen sopimus, jonka ytimessä on artistille kuuluvien esittävän taiteilijan lähioikeuksien siirtäminen levy-yhtiölle. Tekijänoikeuden ja lähioikeuksien luovutuksesta ei ole juurikaan sääntelyä eikä oikeuskäytäntöä, minkä vuoksi nykyisellään luovutuksen ehdot ovat jääneet alan käytännön varaan. Alan käytäntö muodostuu pitkälti levy-yhtiön päättämistä sopimusehdoista, koska levytyssopimukset sisältävät usein vakioehtoja ja aloittelevat artistit ovat yleensä levy-yhtiötä heikommassa neuvotteluasemassa. Tässä lainopillisessa tutkimuksessa selvitetään, millaiset levytyssopimusten ehdot voivat olla kohtuuttomia, millä keinoilla kohtuullisuus pyritään turvaamaan ja mitä sääntelyä tulevaisuudessa tarvittaisiin, jotta levytyssopimuskäytäntö olisi kohtuullinen kummallekin sopijapuolelle. Tutkimuksessa tarkastellaan myös studiomuusikon työsopimusta ja selvitetään, voisiko työsuhteen elementeistä löytyä tukea levytyssopimusta koskevaan sääntelyyn. Levytyssopimusten kohtuuttomuus johtuu yleensä sopijapuolten välisestä epätasapainosta. Kohtuuttomuus liittyy usein rojaltiehtoihin, luovutuksen kestoon ja velvollisuuteen tehdä levy-yhtiön kanssa muitakin alan sopimuksia. Lisäksi levytyssopimuksen ehdot voivat ajan myötä muuttua kohtuuttomiksi, jos esimerkiksi sopimus koskee vielä syntymättömiä oikeuksia ja käyttömuotoja tai jos levy-yhtiö ei hyödynnä sille luovutettuja oikeuksia. Nykyään levytyssopimuksen kohtuullisuutta edistävät vain yksittäiset tekijänoikeuslain säännökset, tekijänoikeusluovutusten suppean tulkinnan periaate sekä laki elinkeinonharjoittajien välisten sopimusehtojen sääntelystä. Näistä ei ole merkittävää hyötyä artistille. Keskeisimmäksi kohtuullisuusmekanismiksi jää näin ollen tekijänoikeuslain 29 §:n sovittelusäännös, jota voi pitää oikeustoimilain 36 §:n yleistä sovittelusäännöstä täsmentävänä säännöksenä. Tekijänoikeuslain 29 § tuli voimaan vuonna 2015 ja sen tavoitteena oli edistää tekijänoikeusalan sopimuskulttuurin kehitystä kohtuullisempaan suuntaan. Säännöstä on kuitenkin sovellettu erittäin vähän eikä sillä ole ollut sopimuskäytäntöä edistävää vaikutusta, minkä vuoksi tarvitaan tekijänoikeussopimuksia koskevaa yleistä ja pakottavaa lainsäädäntöä. Levytyssopimusta koskevaa sääntelyä voisi kehittää studiomuusikon työsopimuksesta mallia ottaen. Työntekijän heikompi asema on työsopimuslaissa rakenteellisesti tunnustettu, ja samankaltaista tunnustusta tarvitsisi myös tekijän ja esittävän taiteilijan heikompi asema. Saksan tekijänoikeuslakiin sisältyy tällaista tekijöitä ja esittäviä taiteilijoita suojaavaa sääntelyä, josta voisi ottaa Suomessakin mallia. Hetki sääntelyn laatimiselle on käsillä, koska DSM-direktiivin implementointi on käynnissä. Direktiiviin sisältyy useita tekijänoikeussopimuksia koskevia artikloja, jotka tulisi implementoida direktiivin tavoitteita noudattaen, jotta tekijöiden ja esittävien taiteilijoiden asema saisi tehokasta suojaa. Tämän tutkimuksen perusteella käytännöllisin keino sääntelyn toteuttamiseksi olisi tekijänoikeuslakiin kirjattu velvollisuus osapuolten edustajien välisiin kollektiivisiin neuvotteluihin. Tässä mallia voisi ottaa siitä, miten studiomuusikko saa työsuhteessaan tukea työehtosopimuksesta, jossa lähioikeuden luovutuksen raameista on sovittu. Levytyssopimuksen osapuolten edustajat voisivat neuvotella sopimuspohjasta tai yleisemmistä neuvottelu- ja sopimuskäytänteistä. Tällä tavoin kullakin alalla voitaisiin luoda kumpaakin osapuolta miellyttävä hyvä sopimustapa, jossa heijastuisi myös heikomman sopijapuolen näkökulma.
  • Hård af Segerstad, Eleonora (2018)
    Tutkielman tarkoituksena on selvittää, voisiko lähioikeusjärjestelmälle löytyä yhtenäistä pohjaa ja missä määrin lähioikeusjärjestelmää voitaisiin muuttaa kansallisella tasolla suhteessa kansainväliseen normijärjestelmään. Tutkielman ensimmäisessä luvussa esittelen suomalaisen tekijänoikeuslain 5 luvussa olevan lähioikeusjärjestelmän. Jaottelen lähioikeusnormit kahteen ryhmään. Ensimmäisessä ryhmässä tarkastelen investointeihin tukeutuvia lähioikeusnormeja. Toisessa ryhmässä ovat luoviin tekoihin perustuvat lähioikeusnormit. Ensimmäisessä ryhmässä käyn läpi tietokantadirektiivin huomattavan investoinnin-käsitettä ja tämän sovellettavuutta muihin investointeihin perustuviin lähioikeusnormeihin. Toisessa ryhmässä analysoin EUT:n oikeuskäytäntöä omaperäisyyden vaatimuksesta ja siihen liittyviä tulkintaperiaatteita. EUT on viimeisimmissä ratkaisuissaan korostanut periaatekeskeisempää arviointia, mikä vaikuttaisi vähentävän itse kohteen merkitystä omaperäisyyden arvioinnissa. Vastaavanlaisia tulkintaperiaatteita on sittemmin sovellettu tekijänoikeusneuvoston lausunnoissa. EUT:n oikeuskäytännön ja tekijänoikeusneuvoston tulkintaperiaatteiden valossa pyrin näyttämään luovien lähioikeuksien suojaamisen mahdollisuuden teoksina. Tämän johdattamana tarkastelen Suomea sitovia kansainvälistä normijärjestelmää. Tarkastelun kohteena ovat kansainväliset yleissopimukset ja EU-direktiivit lähioikeuksista. Kansainvälisen normijärjestelmän valossa pyrin selvittämään missä määrin olisi mahdollista asettaa suojan saamisen edellytyksiä investointeihin perustuville lähioikeusnormeille. Merkityksellisiä yleissopimuksia ovat Rooman yleissopimus, WIPO:n esitys- ja äänitesopimus ja Sopimus teollis- ja tekijänoikeuksien kauppaan liittyvistä näkökohdista. Tämän jälkeen käyn läpi, missä määrin Suomella on toimivaltaa säännellä EU-tasolla. Lopuksi esittelen aineettomille oikeuksille merkityksellisiä perusoikeussäännöksiä EUT:n, EIT:n ja oikeuskirjallisuuden valossa. Seuraavassa osassa analysoin millaisia esteitä kansainvälisessä normijärjestelmässä voisi olla, jos ryhdyttäisiin purkamaan yksittäisiä lähioikeuksia kansallisesta tekijänoikeuslaista. Merkityksellisiä kansainvälisiä normijärjestelmiä esittävien taiteilijoiden lähioikeudelle ovat Rooman yleissopimus ja WIPO:n esitys- ja äänitesopimus, EU:n vuokraus- ja lainausdirektiivi ja tietoyhteiskuntadirektiivi. Tavallisten valokuvien osalta analysoin EU:n suoja-aikadirektiiviä. Lopuksi käyn läpi jokaisen tutkielmassa esitetyn lähioikeusnormin tilannetta. Esitän jokaisen lähioikeusnormin selkeyttämisen tai purkamisen mahdollisuuksia suhteessa kansainväliseen normijärjestelmään.
  • Taimisto, Vilma (2019)
    Tutkimuksen aiheena on lähiomaisen tuottamaa todistelua koskevan hyödyntämiskiellon laajuus tilanteissa, joissa lähiomainen käyttää lainmukaista vaitiolo-oikeuttaan. Tutkimuksessa lähiomaisen tuottamalla todistelulla tarkoitetaan todistelua, joka perustuu alun perin lähiomaisen itsensä kertomiin seikkoihin tai tämän tuottamiin todisteisiin, kuten keskustelu- ja puhelutallenteisiin, kirjeisiin, viesteihin tai kuulopuhetodisteluun. Tarkoituksena on tarkastella, mikä vaikutus OK 17 luvun kokonaisuudistuksen mukaisella asianomistajan asianosaisroolin muutoksella on ollut hyödynnettävyyteen. Toisaalta tutkimuksessa otetaan kantaa siihen, miten kansainvälisistä velvoitteista kumpuavat lähisuhdeväkivallan torjuntapyrkimykset tulisi ottaa huomioon hyödyntämiskiellon soveltamista arvioitaessa. Hyödyntämisen ongelma kulminoituu hyödyntämiskiellon ja hyödyntämisen väliseen rajanvetoon, kun yhtäältä lähiomaisen vaitiolo-oikeutta ei saisi kiertää muin todistuskeinoin ja yksityiselämää tulisi suojata, toisaalta rikosvastuu tulisi toteuttaa tehokkaasti ja lähisuhteessa tapahtuviin rikoksiin tulisi puuttua. Tutkimuksessa pyritään selvittämään millaiseksi hyödyntämiskiellon soveltamisala on muodostunut niissä tilanteissa, joissa läheistodistajalla on vaitiolo-oikeus, ja toisaalta sitä, onko muodostunut soveltamiskäytäntö perusteltu ja lainsäätäjän tarkoitusta vastaava. Tutkimuksessa on tarkasteltu OK 17 luvun lähiomaisen todistamiskieltoja ja hyödyntämiskieltoa koskevia todistelusäännöksiä. Lisäksi tutkimuksessa on tarkasteltu erilaisia kansainvälisiä ja kotimaisia toimenpiteitä ja tavoitteita lähisuhdeväkivallan torjumiseksi sekä tehty johtopäätöksiä näiden vaikutuksesta hyödyntämiskiellon soveltamisalaan. Tutkimuksen lähdeaineistona on hyödynnetty pääasiassa kotimaista lainvalmisteluaineistoa, oikeuskirjallisuutta ja oikeuskäytäntöä sekä täydentävästi ulkomaalaista oikeuskirjallisuutta ja oikeuskäytäntöä. Tutkimuskysymyksiin pyritään vastaamaan pääasiassa lainopillisen metodin keinoin, minkä lisäksi tutkimuksessa on havaittavissa kriminaalipoliittista orientaatiota. Tutkimuskysymykseen vastaaminen on edellyttänyt oikeuskäytäntöön tutustumista ja sen systematisointia, missä on käytetty hyväksi myös empiirisen tutkimuksen keinoja. Tutkimusta varten on hankittu kaikista hovioikeuksista vuosilta 2016-2018 todistelua koskevat hyödyntämisratkaisut tapauksista, joissa lähiomainen on käyttänyt vaitiolo-oikeuttaan. Tutkimuksessa on havaittu, että lainsäätäjän tarkoitus hyödyntämiskiellon soveltamisalasta näyttäytyy epäselvänä yksityiselämän suojan ja lähisuhdeväkivallan torjumisen välisenä tasapainotteluna. Tulkinta soveltamisalan epäselvyydestä saa tukea käräjäoikeuksien ratkaisuista, kun tosiseikoiltaan samankaltaisissa tilanteissa on päädytty vastakkaisiin hyödyntämisratkaisuihin. Hovioikeuksissa soveltamiskäytäntö on kuitenkin ollut yhdenmukaista. Tutkimuksen perusteella pääsäännöksi hovioikeuksissa on muodostunut lähiomaisen tuottaman todistelun hyödyntäminen, kun käytännössä yksittäistä poikkeusta lukuun ottamatta hovioikeudet ovat sallineet kaiken lähiomaisen tuottaman todistelun hyödyntämisen siitä huolimatta, että lähiomainen on vedonnut vaitiolo-oikeuteensa. Tutkimuksen perusteella hyödyntäminen on mahdollista, kun todistelun hankkimiseen ei liity läheiskriminointisuojan vastaisia pakko- tai painostuselementtejä. Lähiomaisen tuottaman todistelun hyödyntämistä ei ole nähty ongelmalliseksi myöskään yksityiselämän suojan näkökulmasta, koska muuhun todisteluun ei liity samanlaista omantunnon konfliktitilannetta kuin lähiomaisen henkilökohtaiseen kuulemiseen oikeudenkäynnissä. Tutkimuksen perusteella oikeuskäytännön voidaan katsoa vakiintuneen. Oikeustilaa on pidettävä lähisuhdeväkivallan torjumisen näkökulmasta onnistuneena eikä siihen liity sellaisia läheistodistajan yksityiselämän suojaa loukkaavia ongelmakohtia, joiden perusteella todistamis- ja hyödyntämiskiellon alkuperäisten tavoitteiden voitaisiin katsoa vaarantuvan tarpeettomasti.
  • Mankki, Saara (2018)
    Osakeyhtiöiden liiketoimintaan kohdistuvat avoimuus- ja läpinäkyvyysvaatimukset ovat kasvaneet. Osakkeenomistajien, velkojien ja muiden sidosryhmien etujen ja intressien mukaista on saada tietoa yhtiön merkittävistä liiketoimista ja liikekumppaneista. Erityisesti yhtiön sisäpiiriin, kuten yhtiön johtoon, kohdistuu raportointivaatimuksia ja korostunutta valvontaa. Yhtiön lähipiirin kanssa tehtäviin liiketoimiin eli lähipiiritransaktioihin liittyy usein huolta yhtiön edun kanssa kilpailevien intressien ajamisesta ja laittoman varojenjaon säännösten kiertämisestä. Lähipiiriliiketoimia on sen vuoksi pyritty sääntelemään tarkemmin, kuin yhtiön muita liiketoimia. Käytännössä yleinen lähipiiritransaktio on lähipiiriin kuuluvalle annettava laina tai lähipiiriin kuuluvan velasta annettava vakuus, jotka ovat yleisiä erityisesti konserniyhtiöiden välillä. Tutkielmassa tarkastellaan rajanvetoa kielletyn, laittomana varojenjakona pidettävän lähipiirilainan sekä toisaalta sallitun toimen välillä sekä sitä vahingonkorvausvastuuta, joka kielletyn lähipiirilainan perusteella aiheutuneesta vahingosta voi seurata. Vuonna 2006 voimaan tulleesta osakeyhtiölaista jätettiin pois erityiset lähipiirilainoja koskevat säännökset ja lähipiirilainojen arviointi jätettiin yleisten yhtiöoikeudellisten periaatteiden varaan. Lähipiirilainojen tai niihin rinnastettavien vakuuksien antaminen ei ole kiellettyä, mutta transaktion tulee täyttää tietyt kriteerit. Lähipiirilainan antamisen tulee olla yhtiön toimialan ja toiminnan tarkoituksen mukaista sekä edistää yhtiön etua. Osakeyhtiölain varojenjakoa koskevat säännökset rajoittavat lähipiiriliiketoimia lisäksi siten, että niille tulee pääsääntöisesti olla liiketaloudellinen peruste eikä yhtiön maksukyky saa vaarantua tällaisen transaktion yhteydessä. Lähipiirilainojen edellytyksistä voidaan tietyissä tapauksissa poiketa kaikkien osakkeenomistajien suostumuksella. Lähipiirilainoja koskeva problematiikka nousee käytännössä usein esille konserniyhtiöiden välisissä liiketoimissa. Lähtökohtaisesti jokaista yhtiötä arvioidaan erillisenä yhtiönä varoineen ja velvoitteineen siitä huolimatta, että yhtiö kuuluu konserniin. Niin sanottua konserni-intressiä ei siis pääsääntöisesti ole hyväksytty suomalaisessa yhtiöoikeudessa. Konsernien sisäisissä transaktioissa on kuitenkin joissain tapauksissa voitu antaa merkitystä myös konsernista saatavalle kokonaishyödylle liiketoimen liiketaloudellisen perusteen olemassa oloa arvioitaessa. Laittoman lähipiirilainan antamisesta voi seurata transaktion mitättömyys sekä velvollisuus palauttaa yhtiöstä laittomasti saadut varat. Laiton lähipiirilaina, jonka seurauksena on aiheutunut vahinkoa, voi johtaa myös osakeyhtiölain 22 luvun säännösten mukaisesti vahingonkorvausvastuuseen yhtiön johdolle tai osakkeenomistajalle sekä äärimmäisissä tapauksissa rikosoikeudellisiin seuraamuksiin. Lakiin on lisäksi otettu tuottamusolettama, jonka mukaan yhtiön lähipiiriin kuuluvan eduksi tehdyllä toimella aiheutettu vahinko katsotaan aiheutetuksi huolimattomuudesta, ellei johtohenkilö tai osakkeenomistaja osoita menetelleensä huolellisesti. Yhtiön johto on vastuussa laittomana varojenjakona pidettävän lähipiirilainan perusteella aiheutuneesta vahingosta, mikäli johto ei osoita toimineensa liiketoimista päättäessään huolellisesti. Johdon huolimattomuutta arvioidaan erityisesti OYL 1:8:n mukaisen huolellisuus- ja lojateettivelvoitteen perusteella ja tukea arviointiin voidaan saada myös business judgment rule -periaatteen soveltamisesta. Osakkeenomistaja voi joutua vastuuseen laittomasta lähipiirilainasta lähinnä silloin, kun osakkeenomistaja on osallistunut lainanantoa koskevaan päätöksentekoon yhtiökokouksessa. Osakkeenomistajan korvausvastuuta arvioidaan kuitenkin tapauskohtaisesti ja merkitystä annetaan osakkeenomistajan tosiasialliselle asemalle ja omistuksen suuruudelle, jolloin enemmistöomistajan ja toisaalta pienosakkeenomistajan vastuu voi määräytyä toisistaan poikkeavasti.
  • Wardi, Jasmin (2015)
    Lähipiiritransaktioiden yksityiskohtaista sääntelyä on kevennetty Suomessa nykyisen osakeyhtiölain säätämisen myötä. Toisin kuin vuoden 1978 osakeyhtiölaki, nykyinen OYL ei sisällä nimenomaista sääntelyä esimerkiksi lähipiiriin kuuluville annettavista lainoista ja vakuuksista, vaan sääntely on pääasiassa OYL:n yleisten yhtiöoikeudellisten periaatteiden varassa. Keskiöön nousevat erityisesti johdon huolellisuus- ja lojaliteettivelvoite, yhdenvertaisuus sekä yhtiön toiminnan tarkoitus. Euroopan komissio on antanut ehdotuksen uudeksi osakkeenomistajien oikeuksia koskevaksi direktiiviksi, jossa säänneltäisiin myös lähipiiritransaktioita. Direktiivin omaksuminen merkitsisi selvää suunnanmuutosta kohti yksityiskohtaista sääntelyä. Ehdotettu uusi sääntely toimii innoituksena sääntelyn nykytilan tutkimiselle ja vaihtoehtoisten mallien selvittämiselle. Lähipiirisääntelyllä pyritään puuttumaan niihin tilanteisiin, joissa yhtiön johto tai kontrollivaltaa käyttävät osakkeenomistajat pyrkivät käyttämään lähipiiritransaktioita välineenä laittomaan arvon viemiseen yhtiöstä yksityisen intressinsä eduksi. Mahdollisuus hyväksikäyttävien liiketoimien toteuttamiseen johtuu suureksi osaksi informaatioepäsymmetriasta, joka päämies-agentti -suhteissa vallitsee ja lähipiiriliiketoimiin liittyviä kysymyksiä lähestytäänkin työssä agentuuriongelman kautta. Toiselta puolen on kuitenkin tärkeää huomata, että lähipiiritransaktiot voivat olla yhtiölle ja sen osakkeenomistajille edullisia ja joissain tapauksissa jopa välttämättömiä, eikä niihin siten aina liity hyväksikäyttävää elementtiä. Sääntelyn haasteena onkin se, miten estää hyväksikäyttävien lähipiiritransaktioiden tekeminen vaikeuttamatta kuitenkaan yhtiölle edullisten liiketoimien tekemistä lähipiiriin kuuluvan tahon kanssa. Työssä keskitytään seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1) minkälaisia teoreettisia sääntelymalleja lähipiiritransaktioiden kontrollointiin on olemassa, 2) minkälainen malli Suomessa on valittu ja kuinka toimivana valittua mallia voidaan pitää, ja 3) millaiseen suuntaan nykyinen malli teoreettisessa viitekehyksessä muuttuisi, mikäli komission ehdottama direktiivi tulisi voimaan pääpiirteittäin ehdotetunlaisena? Ensimmäisen tutkimuskysymyksen käsittely luo pohjan työlle ja osoittaa, ettei mikään yksittäinen keino lähipiiritransaktioiden kontrollointiin ole yksinään täydellisesti toimiva ja ongelmaton. Erilaisten sääntelymallien kartoittaminen ja kunkin etujen ja haittojen arvioiminen on edellytyksenä paitsi Suomessa valitun mallin kattavalle analysoinnille myös sen hahmottamiselle, mihin suuntaan ehdotettu uusi sääntely veisi niin teoriassa kuin käytännössä. Sääntelyyn liittyvien kysymysten konkretisoimiseksi työssä käsitellään lisäksi management buyout (MBO) -tilanteita ja tarkastellaan niitä ilmiöitä, joita nykyisen ja ehdotetun sääntelyn johdosta käytännön tasolla ilmenee. Työssä käytettynä tutkimusmetodina on pääasiassa oikeusdogmatiikka. Tarkoituksena on kuitenkin selvittää oikeustilan sisällön lisäksi myös pragmaattisesti käytännössä toimivia vaihtoehtoja, jolloin työtä voidaan pitää osin myös oikeustaloustieteellisenä. Lähipiiritransaktiot ovat kansainvälinen ilmiö, minkä johdosta teoreettinen malli perustuu pitkälti kansainväliseen kirjallisuuteen, kotimaisen oikeuskirjallisuuden tukiessa esitettyä.
  • Hellström, Ida (2019)
    Tutkielmassa tarkastellaan 3.7.2016 voimaan tulleen markkinoiden väärinkäyttöasetuksen (596/2014, MAR) pohjalta lähipiiriyhteisöitä koskevaa sääntelyä. Tarkastelun kohteena ovat etenkin ne kriteerit, joiden täyttymisen myötä liikkeeseenlaskijoiden johtotehtävissä toimivien henkilöiden niin sanotuista vaikutusvaltayhteisöistä tulee johtotehtävissä toimivan henkilön lähipiiriyhteisöitä, joilla on ilmoitusvelvollisuus tehdyistä liiketoimista. Tutkielmassa pohditaan myös, miksi lähipiiriyhteisöitä koskeva yksityiskohtainen sääntely on tarpeen. Tutkimuksen pääpaino on kansallisessa oikeudessa, mutta tutkielmassa tarkastellaan myös kansainvälistä sääntely-ympäristöä ja tulkintoja, koska markkinoiden väärinkäyttöasetusta sovelletaan koko EU:n alueella. Johtohenkilön lähipiiriin kuuluvat MAR 3 artiklan 26 kohdan mukaan liikkeeseenlaskijan johtotehtävissä toimivan henkilön puoliso, huollettavat lapset ja muut samassa taloudessa asuvat sukulaiset. Lisäksi lähipiiriyhteisöitä ovat muun muassa yhteisöt, joissa johtohenkilö tai hänen lähipiirinsä kuuluva luonnollinen henkilö toimii johtotehtävissä tai käyttää määräysvaltaa, sekä yhteisöt, jotka on perustettu johtohenkilön tai hänen lähipiiriläisensä hyväksi tai jonka taloudelliset edut ovat suuressa määrin samat kuin tällaisen henkilön taloudelliset edut. MAR:n eri kieliversioissa vuonna 2016 ilmenneiden eroavaisuuksien vuoksi EU:n jäsenvaltioiden toimivaltaiset viranomaiset tulkitsivat lähipiiriyhteisöitä koskevaa sääntelyä eri tavoin. Tulkintaerot johtivat siihen, että asetusta sovellettiin EU:n jäsenvaltioissa eri tavalla etenkin niin sanottujen vaikutusvaltayhteisöiden osalta. Epäselvää oli, mitä johtotehtävissä toimimisella tarkoitetaan lähipiiriyhteisöiden osalta ja aiheuttaako pelkkä muodollinen johtoasema esimerkiksi hallituksen jäsenenä vaikutusvaltayhteisölle lähipiiriyhteisön aseman. Euroopan arvopaperimarkkinaviranomainen otti kantaa kysymykseen heinäkuussa 2017. Johtotehtävissä toimimisella tarkoitetaan sitä, että liikkeeseenlaskijan johtohenkilö osallistuu tai vaikuttaa lähipiiriyhteisössään sellaisten sijoituspäätösten tekoon, jotka koskevat kyseisen liikkeeseenlaskijan rahoitusvälineitä. Vaikutusvaltayhteisöstä tulee johtohenkilön lähipiiriyhteisö ainoastaan, jos johtohenkilö muodollisen johtoasemansa lisäksi osallistuu tai vaikuttaa sijoituspäätösten tekoon lähipiiriyhteisössään. Tutkielmassa arvioidaan, miten Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen laatimia vaikutusvaltayhteisöitä koskevia lähipiiriyhteisön kriteereitä tulisi tulkita ja mitä niillä käytännössä tarkoitetaan. Tässä yhteydessä esitellään laaja ja suppea tulkintamalli, joiden perusteella voidaan muotoilla erilaisia tilanteita, joissa lähipiiriyhteisön asema syntyy. Lisäksi esitetään perusteluita sille, miten suppea tulkintamalli on lähipiirisääntelyn tavoitteet huomioiden tarkoituksenmukaisempi tulkintamalli.
  • Toivonen, Kiia (2024)
    Tutkielmassa tarkastellaan kansallista rikoslainsäädäntöä lähisuhdeväkivallan osalta ja arvioidaan tarvetta lähisuhteen säätämiseksi uudeksi rikoslain yleiseksi koventamisperusteeksi. Aihetta lähestytään etenkin Istanbulin sopimuksen 46 artiklan a-alakohdan valossa, jonka nojalla rikoksen kohdistuminen tekijälle läheiseen henkilöön tulee voida huomioida raskauttavana tekijänä rangaistuksen määräämisessä. Tutkimuskysymykset ovat: huomioidaanko lähisuhde rangaistusta koventavana seikkana Suomen lainsäädännössä ja -soveltamisessa Istanbulin sopimuksen 46 artiklan mukaisesti ja onko lähisuhteen säätäminen rangaistuksen koventamisperusteeksi tarpeellista ja kriminalisointiperiaatteiden valossa hyväksyttävää. Rikoslaissa ei ole nimenomaista lähisuhdeväkivaltaa koskevaa rikostunnusmerkistöä tai yleistä koventamisperustetta, eikä lähisuhdetta ole säädetty minkään rikoksen kvalifiointiperusteeksi. Edelleen Istanbulin sopimuksen 46 artiklan kansallisessa täytäntöönpanossa ei ryhdytty erillisiin lainsäädäntötoimiin. Sen sijaan lähisuhde voidaan huomioida koventavana seikkana rangaistuksen määräämisessä muun muassa RL 6:4:n kautta. Tutkielmassa selvitetään korkeimman oikeuden sekä Helsingin, Turun ja Rovaniemen hovioikeuksien ratkaisukäytännön valossa, millä tavoin ja miten kattavasti lähisuhde tulee huomioiduksi rangaistuksen määräämisessä. Oikeuskäytännön tarkastelu kohdistuu tältä osin rikosnimikkeisiin pahoinpitely, raiskaus ja vainoaminen, joita voidaan pitää lähisuhdeväkivallan tyypillisinä ilmenemismuotoina. Tarkastelun perusteella kansallinen lainsäädäntö täyttää Istanbulin sopimuksen vähimmäisvaatimuksen, sillä lähisuhde on mahdollista huomioida rangaistusta koventavana tekijänä RL 6:4:n kautta. Tuomioistuinaineiston perusteella etenkin pahoinpitelyrikosten osalta lähisuhde huomioidaan kattavasti, mutta raiskaus- ja vainoamisrikosten osalta lähisuhde tuli huomioiduksi vain noin puolessa tapauksista. Lisäsääntelyn tarvetta arvioitaessa tutkielmassa kiinnitetään huomiota oikeuskäytännön ohella siihen, miksi teon tapahtuminen lähisuhteessa ylipäätään tekee teosta moitittavamman. Tältä osin keskeiseksi nousevat kysymykset lähisuhteen määrittelystä ja rikoksen teko-olosuhteista. Arvioitaessa uuden koventamisperusteen säätämistä kriminalisointiperiaatteiden valossa huomio kiinnittyy etenkin sääntelyn välttämättömyyteen, painavan yhteiskunnallisen tarpeen olemassaoloon, sekä suhteellisuusvaatimuksen täyttymiseen. Tutkielmassa päädytään katsomaan, etteivät kriminalisointiperiaatteet aseta suoranaista estettä uuden koventamisperusteen säätämiselle. Niiden valossa on kuitenkin korostettava tarvetta rajata mahdollisen koventamisperusteen soveltamisalaa siten, että se koskee vain tilanteita, joissa teon tapahtuminen lähisuhteesta tekee siitä erityisen moitittavan. Näin ollen olisi välttämätöntä rajata sen soveltamisalan ulkopuolelle ainakin puolustusväkivallan käyttö, sekä pohtia tarvetta asettaa soveltamisen edellytykseksi esimerkiksi uhrin ja tekijän välinen erityisen läheinen suhde taikka riippuvuus-tai alistussuhde.
  • Haavisto, Elina (2018)
    Tutkielmassa tarkastellaan 1.1.2016 voimaantulleen OK 17 luvun muutoksen lähisuhdetodistelusäännöksiä (erit. OK 17:17, 17:18 ja 17:25) parisuhdeväkivallan näkökulmasta. Tutkielmassa käsitellään lähisuhdetodistelusäännösten soveltamista esitutkinnassa, syyteharkinnassa ja oikeudenkäynnissä. Tutkielmassa tutkitaan myös rikosvastuun toteutumisen periaatteen jännitteisyyttä yksityiselämän suojaan. Rikosprosessissa lähisuhdetodistelulla tarkoitetaan tilannetta, jossa todistaja on lähisuhteessa rikoksesta epäiltyyn/vastaajaan. Oikeudenkäynnissä vastaajaan lähisuhteessa olevalla on oikeus kieltäytyä todistamasta (OK 17:17.1). Asianomistaja, joka on epäiltyyn/vastaajaan samanlaisessa läheissuhteessa, katsotaan hänet läheisasianomistajaksi. Oikeudenkäynnissä läheisasianomistaja, jolla ei ole vaatimuksia, muuttuu todistajaksi (OK 17:29.2). Läheisasianomistajalla, joka on muuttunut todistajaksi, on kieltäytymisoikeus todistaa oikeudenkäynnissä (OK 17:17.1). Tuomioistuimella on oikeus murtaa kieltäytymisoikeus, jos on syytä epäillä, että kieltäytyminen ei tapahdu omasta tahdosta (17:18.2). OK 17:25:n mukaan todiste voidaan asettaa hyödyntämiskieltoon, jos todisteen hyödyntäminen loukkaisi läheisen kieltäytymisoikeutta. Tutkimus toteutettiin yhdistelemällä lainopin metodia ja empiiristä tutkimusmetodia. Lainopin metodi ilmenee tutkielmassa voimassa olevien todistelusäännösten sisällön tarkoituksen selvittämisellä. Lainoppia toteutetaan tutkielmassa teleologisella eli tarkoitusperäopillisella ja arvoperusteisella tulkinnalla. Empiiristä tutkimusmetodia toteutetaan tutkielmassa haastattelututkimuksella. Haastattelututkimus on tehty haastattelemalla yhteensä kymmentä lähisuhdeasioiden parissa työskentelevää asianajajaa, poliisia ja syyttäjää. Haastateltaville esitetyt kysymykset koskivat OK 17 luvun lähisuhdesäännöksiä (OK 17:17, 17:18 ja 17:25) ja niiden käytännön toteutumista. Haastattelujen myötä kävi ilmi, että OK 17 luvun uudistetut lähisuhdetodistelusäännökset ja kokonaisuuteen uutena tullut hyödyntämiskieltosäännös koetaan hankalina rikosprosessin asianosaisten keskuudessa. Lisäksi säännösten soveltamislinja ei ole täysin selvä. Tämä voidaan nähdä ongelmana ennustettavuuden sekä oikeusturvan kannalta. Tutkielmassa pyritään kriittisellä, mutta käytännönläheisellä otteella tarkastelemaan uudistuneita OK 17 luvun säännöksiä. Haastatteluista saadun informaation myötä tutkielmassa tehdään myös de lege ferenda -kannanottoja. Tutkielmassa tullaan lopputulokseen, että OK 17:17.1:a tulisi muuttaa siten, että epäillyn/vastaajan läheisen tulisi tehdä valinta kieltäytymisoikeuden käyttämisestä jo esitutkinnassa. Näin suojattaisiin paremmin asianomistajan oikeuksia.
  • Illi, Sara-Maria (2023)
    Lähisuhdeväkivallan sovittelulla tarkoitetaan läheisten ihmisten välillä tapahtuneiden väkivaltarikosten sovittelua. Vaikka lähisuhdeväkivaltaa on Suomessa soviteltu vuosikymmenien ajan, vallitsee sovittelusta suurta erimielisyyttä julkisessa keskustelussa. Lähisuhdeväkivallan sovittelua on esimerkiksi ehdotettu rajoitettavaksi, jonka lisäksi on myös vaadittu, että sovittelusta luovuttaisiin kokonaan. Kriittisiä kannanottoja on esitetty esimerkiksi tieteellisissä julkaisuissa, valtionhallinnossa ja ihmisoikeusjärjestöjen kannanotoissa. Työn tutkimuskysymykset liittyvät keskeisesti lähisuhdeväkivallan sovittelussa koettujen ongelmakohtien ja muutostarpeiden tarkasteluun. Ongelmakohtia tarkastellaan lainsäädännön asettamien vaatimusten, sovittelun osapuolien sekä rikosprosessin näkökulmasta. Tutkielmassa tarkastellaan myös yleisesti rikosten sovittelua, sovittelun vaikutuksia rikosprosessiin, lähisuhdeväkivaltaa ja lähisuhdeväkivallan sovittelua. Tutkimusmetodeina työssä yhdistyvät lainopillinen tutkimus, oikeuspoliittinen tutkimus ja de lege ferenda -tutkimus. Tutkielmassa havaitaan, että keskeisimmät lähisuhdeväkivallan sovittelussa koetut ongelmat liittyvät toistuvan väkivallan sovitteluun ja toistuvuuden arviointiin, lähisuhdeväkivallan aiheuttaman vallan epätasapainon huomioimiseen sovittelussa ja rikoksen luonteen häilyvyyteen sovittelussa. Tutkimuksessa esitetään kehitysehdotuksia, joiden avulla kyseisiä ongelmakohtia voitaisiin huomioida sovitteluprosessissa nykyistä paremmin. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan lähisuhdeväkivallan sovittelun tulevaisuuden näkymiä.
  • Pippola, Jenni-Maria (2017)
    Tutkielman tavoitteena on tarkastella ja arvioida puolison suojakeinoja tilanteessa, jossa toinen puoliso vähentää avio-oikeuden alaista omaisuuttaan lahjoittamalla sitä kolmannelle ja vaarantaa tällä tavoin toisen puolison tasinko-oikeuden toteutumisen omaisuuden osituksessa. Tarkastelu keskitetään lahjoihin, jotka puoliso on antanut ennen avioeron vireille tulemista. Tutkielmassa ei sen sijaan käsitellä tilanteita, joissa toinen puolisoista on kuollut ja puolisoiden välillä toimitetaan jäämistöositus. Ensimmäisessä pääluvussa käsitellään puolison vallinnanrajoitussäännösten kautta saamaa suojaa. Vallinnanrajoituksista säädetään AL 38 – 39 §:ssä. Säännösten pääasiallinen funktio on perheelle tärkeän omaisuuden, kuten perheen asunnon, pysyminen perheen käytössä, mutta niillä on kiistatta vaikutuksensa myös puolison tasinko-oikeuden toteutumiseen. Pääsääntöisesti omistajapuoliso tarvitsee toisen puolison suostumuksen tällaisen omaisuuden luovuttamiseen. Luovutus voi kuitenkin pätevöityä puolison kanneajan loppuun kulumisen tai luovutuksensaajan vilpittömän mielen vuoksi. Toisessa pääluvussa keskitytään AL 94 §:n hukkaamisvastikkeeksi nimitettyyn vastikesäännökseen. Hukkaamisvastikkeella voidaan korjata osituksen lopputulosta silloin, kun puoliso on käyttänyt väärin omaisuutensa vallintaoikeutta ja tästä toiminnasta on aiheutunut hänen avio-oikeuden alaisen omaisuutensa oleellinen vähentyminen. Vastikesäännös suojaa puolisoa myös tilanteissa, joissa puoliso on hukannut omaisuuttaan lahjoittamalla sitä kolmannelle. Luvussa keskitytään vastikesäännöksen soveltamisen edellytysten täyttymiseen. Kolmannessa pääluvussa käsitellään AL 40a §:n säännöstä, jonka mukaisesti lahjansaaja joutuu palauttamaan lahjan tai sen arvon siltä osin, kuin se loukkaa puolison oikeutta. Puolison oikeudella tarkoitetaan puolison oikeutta tasinkoon. Palautusvastuusäännös on tehokas puolison suojana toteutuessaan, mutta sen soveltamiselle on asetettu suhteellisen tiukat edellytykset, joita ovat saamatta jäänyt AL 94 §:n vastike, lahjansaajan vilpillinen mieli sekä se, ettei kyse ole AL 38 §:ssä tarkoitetusta omaisuudesta. Huomiota on kiinnitettävä lahjan määrittelemiseen säännöksen soveltamisen tilanteissa, sillä palautusvastuuseen voi joutua ainoastaan lahjansaaja. Luvussa käsitellään näiden edellytysten täyttymistä ja luvun loppupuolella käsitellään myös puolison suojaa tilanteissa, joissa toinen puoliso on antanut lahjanlupauksen. Neljännessä pääluvussa käydään läpi OikTL 33 §:n tarjoamaa suojaa lahjoitustilanteissa. Luvussa käydään läpi sitä, kuka voi vedota oikeustoimen pätemättömyyteen ja tuleeko puolison turvautua avioliittolain säännöksiin silloin kun se on mahdollista, vai ovatko AL:n säännökset ja OikTL 33 § vaihtoehtoisia puolison suojakeinoja.
  • Heikkilä, Jarno (2020)
    Tutkielman aiheena on selvittää PK 3 luvun järjestelmän palautusvastuun sovittelun mahdollisuutta ja sovitteluharkinnassa käytettäviä kriteereitä. PK 3 lukuun ei sisälly varsinaista sovittelusäännöstä, joten tarkastelu suoritetaan muita lakiin kirjaamattomia palautusvastuujärjestelmiä hyödyntämällä. Näitä ovat mm. perusteettoman edun palautuksen sovittelu ja lakiosan täydennyksen sovittelu. Edellisten lisäksi tarkastellaan vuonna 2016 voimaan tullutta perinnönjaon oikaisun sovittelua koskevaa PK 23a:8:n sovittelusäännöstä ja osittain muitakin lainsäädännöstä löytyviä sovittelupykäliä, joilla voidaan nähdä olevan merkitystä tutkimuksen kannalta. Ongelmaa pohjustetaan toisessa pääluvussa käsittelemällä lesken perintöoikeutta ja pesänjakoa. Aluksi selvitetään lesken eläessä toimitettavaa ositusta ja tämän jälkeen lesken pesänjakoa lesken eläessä ja tämän kuoleman jälkeen. PK 3:1.1:n mukaan rintaperillisittä kuolleen perittävän periin eloonjäänyt puoliso. PK 3 luvun mukaan eloonjääneen puolison kuoleman jälkeen pesä jaetaan ensin kuolleen puolison toissijaisten perillisten ja lesken oikeudenomistajien kesken. Luvun lopuksi selvitetään pesän vaurastumisen merkitystä pesänjaon kannalta. Kolmannella pääluvulla on vastaavanlainen valmisteleva rooli kuin toisellakin pääluvulla ja tarkoituksena on kuvata toissijaisten perillisten oikeutta suojaavaa vastiketta ja sen antamisen edellytyksiä. Leski saa määrätä ensin kuolleelta puolisolta perimästään omaisuudesta haluamallaan tavalla. Lesken disponointivaltaa rajoittaa ainoastaan testamenttauskielto siltä osin mitä kuuluu toissijaisille perillisille. Leski saattaa lahjoittamalla aiheuttaa omaisuuden olennaisen vähentymisen ja tämän perusteella toissijaisilla perillisillä on oikeus vaatia vastiketta lesken pesänjaossa PK 3:3.1:n perusteella. Jotta vastikkeen antamisen edellytykset täyttyisivät, lainkohdan mukaan kyseessä tulee olla lahja tai siihen rinnastuva oikeustoimi, jolla leski on olennaisesti vähentänyt omaisuuttaan ottamatta asianmukaisesti huomioon toissijaisten perillisten oikeutta. Neljännessä pääluvussa tarkastelun kohteena on lahjansaajan palautusvastuu ja sen edellytykset. Jos pesänjaossa ei voida antaa vastiketta toissijaisille perillisille, on lahjansaajan palautettava saamansa omaisuus. Palautusvastuu voidaan kohdistaa ainoastaan vilpillisessä mielessä olleeseen lahjansaajaan. Jos lahjansaaja ei tiennyt eikä hänen pitänytkään tietää lahjoituksen loukkaavaan toissijaisten perillisten oikeutta, ei palautusvelvollisuutta ole. Viidennessä pääluvussa tarkastellaan tutkielman päätutkimuskysymystä eli lahjansaajan palautusvastuun sovittelua. PK 3 luvussa ei ole nimenomaista sovittelusäännöstä, joten ongelmaa käsitellään pohtimalla perusteettoman edun palautuksen ja lakiosan täydennyksen sovittelun edellytyksiä sekä muita palautusvastuujärjestelmiä. Oikeuskirjallisuudessa ja oikeuskäytännössä on esitetty useita puoltavia näkemyksiä järjestelmässämme vallitsevasta kohtuuttomien palautusvastuiden torjumisen periaatteesta. Palautusvastuun sovittelun voidaan tulkita olevan mahdollista täysimääräinen vastuun johtaessa kohtuuttomuuteen. Kun sovittelun mahdollisuus on hyväksytty, tarkastellaan seuraavaksi yksityiskohtaisemmin sovitteluharkinnan kriteereitä. Sovitteluharkinnan kriteereiksi valikoitui palautusvelvollisen varallisuusasema, vilpillisen mielen laatu, palautusvelvollisen toiminta lahjoituksen jälkeen, osapuolten varallisuusolot ja ajan kuluminen. Palautusvelvollisen menettäessä lahjaksi saamansa omaisuuden saamatta siitä pysyvää varallisuudenlisäystä, voidaan se nähdä sovittelun puolesta puhuvana seikkana. Toisin on suhtauduttava tilanteeseen, kun lahja on tuottanut arvoaan vastaavan varallisuudenlisäyksen. Vilpillisen mielen osalta täpärästi mala fide -kynnyksen ylittäviin tapauksin on suhtauduttava toisin kuin sellaisin, joissa lahjansaaja on kiistatta tiennyt lahjan loukkaavan toissijaisten perillisten oikeutta. Sovittelua voidaan pitää perustellumpana lahjansaajan menettäessä omaisuuden tuottamuksetta. Toisaalta sovittelu tuskin tulee kysymykseen lahjansaajan tietoisesti lahjoittaessaan omaisuuttaa toissijaisten perillisten ulottumattomiin. Lahjansaajan taloudellinen ahdinko voi toimia sovittelua puoltavana perusteena, varsinkin jos hän on joutumassa ahdinkoon täyden palautusvastuun suorittamisen jälkeen. Mitä pidempi aika on kulunut lesken tekemän lahjoituksen ja toissijaisten perillisten nostaman palautuskanteen välillä, sitä kohtuuttomampana täyttä palautusvastuuta voidaan pitää. Viimeisessä pääluvussa tehdään yhteenveto tutkielman sisällöstä ja vastataan johdannossa esitettyihin kysymyksiin.
  • Turunen, Aleksi (2016)
    Korruptio- ja lahjusrikollisuuden tutkiminen Suomessa ja maailmalla on painottunut pääsääntöisesti julkiseen sektoriin liittyvään korruptioon. Yksityisen sektorin sisällä tapahtuvaa korruptiorikollisuutta ja lahjontaa ei ole juurikaan tutkittu. Suomen yksityisen sektorin lahjusrikossäännöksetkään eivät ole juurikaan kehittyneet vastaamaan nykypäivän korruptiorikollisuutta. Tässä tutkielmassa tavoitteena on nimenomaan keskittyä yksityisen sektorin lahjusrikossäännöksiin sekä niiden muutostarpeisiin. Tutkielman aiheena on elinkeinotoiminnassa tapahtuvaa lahjontaa koskevat rikoslain 30 luvun 7–8a §:t. Tutkielmassa on tarkoitus tutkia, vastaako RL 30:7–8a:ien suojeluobjekti (elinkeinonharjoittajan toimintapiiri) enää nykypäivän vaatimuksia sekä intressejä ottaen huomioon kasvavan tarpeen korruption torjumiseen. Tähän pyritään saamaan vastaus kahden tutkimuskysymyksen avulla: mikä on yksityisen sektorin lahjussäännösten suojeluobjekti ja onko suojeluobjektin muuttamiselle tarvetta? Tutkimuskysymystä tarkastellaan lainopillisella metodilla ja kuudessa pääluvussa. Ensimmäisessä luvussa on tarkoitus antaa johdatus tutkielman aiheeseen sekä kertoa tutkielman tavoitteista. Toisessa luvussa tarkastellaan yksityisen sektorin lahjonnan sääntelyhistoriaa Suomessa. Kolmannessa luvussa tarkastellaan RL 30:7–8a:ien sisältöä tällä hetkellä. Neljännessä luvussa siirrytään tarkastelemaan yksityisen sektorin lahjussäännöksillä suojeltavaa oikeushyvää eli suojeluobjektia. Tarkastelun kohteena on ensin Suomen lainsäädäntö ja tämän jälkeen kohteena ovat EU:n, EN:n ja YK:n lahjontaa koskevat sopimukset. Viidennessä luvussa tarkastellaan yksityisen sektorin lahjussäännöksiä Iso-Britannian lainsäädännössä, jossa vuonna 2011 on tullut voimaan uusi lahjussäännös. Tutkielman viimeisessä luvussa pyritään antamaan perusteltu vastaus tutkimuskysymyksiin ja ehdotetaan uutta säännöstä yksityisen sektorin lahjontaa koskeville rikoslain säännöksille. Ehdotetun uuden säännöksen tavoitteena on siirtää yksityisen sektorin lahjusrikossäännösten suojeluobjektia elinkeinonharjoittajan toimintapiiristä toimiviin markkinoihin. Tutkielmassa esitetään, että toimivat markkinat vastaavat suojeluobjektina paremmin sekä Suomea koskevia kansainvälisiä velvoitteita että nykyisen korruptiorikollisuuden kehityssuuntaa.
  • Vuorinen, Kaarle (2024)
    Suomalaisessa oikeustieteessä rikos rakentuu teon käsitteen ympärille ja usein rikos hahmotetaan ensisijaisesti aktiivisena tekemisenä. Teon käsitteellä on kuitenkin kak- sinainen merkitys ja se pitää sisällään sekä teon että laiminlyönnin. Laiminlyöntirikos on kuitenkin poikkeuksellinen, koska siinä henkilö jättää tekemättä jotain mitä hänen olisi pitänyt tehdä ja henkilöä rangaistaan tekemättä jättämisestä. Tutkielman tarkoi- tuksena on kehitellä laiminlyöntirikoksen konsepti, joka täyttää optimaalisesti laimin- lyöntirikoksen alkuperäisen tavoitteen oikeushyvien suojaamisessa passiiviselta toi- minnalta. Näkökulma tutkielmassa on, mitä oikeus voisi olla, erotuksena siitä, mitä oikeus on. Näin pääasiallisena tutkimusmenetelmänä on kriittinen teoreettinen lain- oppi. Laiminlyönnin käsite pitää sisällään kaksi edellytystä: tekemättä jättämisen edellytyksen ja laiminlyönnin normatiivisen edellytyksen. Tekemättä jättämisen edellytyksen tarkoituksena on osoittaa nimenomaisesti, että tietty teko on jäänyt tekemättä. Laiminlyönnin normatiivisen edellytyksen tarkoituksena on puolestaan osoittaa se, miksi juuri kyseisen henkilön olisi tullut tehdä kyseinen teko. Lisäksi tehdään ero tiedostetun ja tiedostamattoman laiminlyönnin välillä. Näitä kahta voidaan kutsua myös suomalaiseen oikeustieteeseen soveltuvimmin tahalliseksi ja tuottamukselliseksi laiminlyönniksi. Laiminlyöntirikos edellyttää aina laiminlyönnin lisäksi, että oikeus- hyvä on tullut loukatuksi tai vaarannetuksi. Molempia laiminlyönnin edellytyksiä käsitellään itsenäisesti oikeuskirjallisuuden ja -käytännön avulla. Viimeisin laiminlyöntiä yksinomaan käsittelevä monografia on 1970-luvulta ja sen jälkeen laiminlyöntiä on käsitelty lähinnä rikosoikeuden yleisten oppien yleisteoksissa ja artikkeleissa, jotka käsittelevät laiminlyöntiin liittyviä erityis- kysymyksiä. Myös oikeuskäytännöstä on huomattavissa, ettei laiminlyöntirikoksen soveltaminen ole saavuttanut sellaista selkeyttä, jota perus- ja ihmisoikeudet edellyttävät. Nämä puoltavat laiminlyönnin tutkimuksellista ajankohtaisuutta. Tutkielmassa päädytään suosittamaan molempien – tekemättä jättämisen ja laimin- lyönnin normatiivisen edellytyksen – arvioinnin osalta lähestymistapaa, joka huomioi toiminnan sosiaalisen luonteen ja jota ohjaavat rinnakkain sovellettavaksi tuleva tun- nusmerkistö ja tapahtumakulun konteksti. Tällainen arviointimalli on dynaaminen ja pystyy reagoimaan monimutkaisiin tosiseikastoihin, jotka korostuvat kiperissä ta- pauksissa. Keskeistä arvioinnissa on punninta, jossa on huomioitava kaikki laimin- lyöntivastuun puolesta ja sitä vastaan puhuvat seikat. Tällä tavoin pystytään varmistumaan arvioinnin legitimiteetistä, oli ratkaisu syyksi lukeva tai ei.
  • Pirinen, Paula (2020)
    Public Private Partnership (PPP)-malli on tapa järjestellä ja rahoittaa pitkäaikaisia, suurten pääomien sijoittamista vaativia julkisia hankkeita, jotka liittyvät tavanomaisesti julkisen infrastruktuurin rakentamiseen. Mallin muodostaa sopimuskokonaisuus, jonka kautta tilaajana toimiva julkinen sektori siirtää tehtäviä riskeineen yksityiselle sektorille ja tällä tavoin pyrkii saamaan niin kustannus- kuin laatuhyötyjä. Onnistunut PPP muodostaa tilanteen, jossa kaikki sen osapuolet hyötyvät. Kiinnostus mallin käyttöön on viime aikoina lisääntynyt Suomessa vuonna 2018 voimaan tulleiden EVL 15 §, 19 a § ja 27 c § sekä ALVL 15 § 4 mom ja 29 § 2 mom jaksotussääntöjen mahdollistaessa yksityisrahoitteisen PPP:n käytön muun muassa kunnallisissa koulujen toimitilahankkeissa. PPP-hankkeessa riskin siirto tapahtuu tyypillisesti perustamalla erillisyhtiömuotoinen projektiyhtiö. Yksityisrahoitteisessa PPP-mallissa erillisyhtiö järjestää myös hankkeen rahoituksen. Lainanantajan saama suoja hankkeessa on olennainen sen vaikuttaessa rahoituskustannuksiin ja tätä kautta hankkeen kokonaiskustannuksiin. Tyypillisesti PPP-hankkeita kategorisoidaan sen mukaan, kenellä hankkeen muodostamassa sopimuskonsortiossa on riski mallilla tuotettavan infrastruktuurin kysynnästä. Käyttö- ja konsessioperusteisessa mallissa riski on yksityisellä sektorilla, käytettävyysperusteisessa mallissa julkisella sektorilla. Käytettävyysperusteisen PPP-hankkeen kassavirrat perustuvat suurelta osin infrastruktuurin käytettävyystason perusteella julkiselta sektorilta saataviin palvelumaksuihin. Yksityisrahoitteiseen PPP-malliin sisältyy olennaisesti projektirahoituksen hyödyntäminen. Tämä on omiaan vaikuttamaan lainanantajan riskiin tältä lähtökohtaisesti puuttuessa tavanomaiset velkojan suojakeinot, kuten mahdollisuus arvioida velallisen maksukykyisyyttä perustuen sen aiempaan toimintaan sekä lainan limited- tai non-recourse-luonteisuus rakennettavan infrastruktuurin ollessa arvoltaan sekä esineoikeudellisesti ongelmallinen vakuuskohde. Näin mahdollisuudet projektiyhtiön kontrolloimiseen ja valvomiseen muodostuvat olennaiseksi velkojan suojan kannalta. Verrattuna tyypilliseen projektirahoitukseen käytettävyysperusteisuus vaikuttaa velkojan asemaan tehden hankkeen kassavirroista varmempia niiden ollessa ennalta määriteltyjä ja julkisen sektorin maksamia. Kassavirtojen käytettävyysperusteisuus ei niinkään muuta velkojan suojaamiseen käytettäviä instrumentteja, vaan pikemminkin muuttaa niiden painopistettä. Käytettävyysperusteisessa hankkeessa kovenantit ja muut suojakeinot pyrkivät erityisesti vähentämään lisäkustannusten syntymistä, tukemaan käytettävyyden toteutumista ja hallitsemaan hankkeen rahoitusstruktuuria. PPP-hankkeessa julkisen sektorin asema tilaajana ja sen mahdollinen velvollisuus tarjota infrastruktuuria voivat vaikuttaa lainanantajalle tarjolla oleviin suojakeinoihin esimerkiksi lisäten mahdollisuuksia henkilövakuuksien käyttöön.