Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Haapiainen-Makkonen, Johanna (2016)
    Menettämisseuraamukset ovat osa rikosoikeudellista seuraamusjärjestelmää. Menettämisseuraamuksella tarkoitetaan rikoksen johdosta tapahtuvaa, lakiin perustuvaa omaisuuden vastikkeetonta menettämistä valtiolle. Menettämisseuraamukset on katsottu Suomessa turvaamistoimiksi, eikä niitä ole katsottu voitavan käyttää rangaistuksina. Tästä huolimatta kysymys menettämisseuraamusten ja rangaistusten rinnastettavuudesta on tullut esille erityisesti tilanteissa, joissa on pohdittu, voidaanko ja millä perusteilla rattijuopumukseen syyllistyneiden henkilöiden ajoneuvo konfiskoida. Myös esimerkiksi WinCapita-oikeudenkäynnit ovat nostaneet esiin kysymyksen siitä, voidaanko ja millä edellytyksin rikok-seen syyllistymättömään tahoon kohdistuvaa menettämisseuraamusta kohtuullistaa. Menettämisseuraamuksen kohtuullistamisessa on kyse siitä, että seuraamus olisi ilman tapauksessa ilmenneitä erityisiä kohtuullistamisen puolesta puhuvia seikkoja tuomittu ankarampana. Tutkielmani keskittyy rikoslain 10 luvussa säädettyyn menettämisseuraamusten kohtuullistamissääntelyyn sekä sen lainopilliseen ja oikeuspoliittiseen arviointiin. Keskityn erityisesti RL 10:10.1:n 3 kohdan mukaiseen kohtuullistamissääntelyyn, jonka nojalla menettämisseuraamus saadaan jättää tuomitsematta, jos menettämisseuraamuksen tuomitseminen olisi kohtuutonta ottaen huomioon rikoksen ja esineen tai omaisuuden laatu, vastaajan taloudellinen asema sekä muut olosuhteet. Pyrin oikeuskäytännön avulla selvittämään, ilmentääkö soveltamiskäytäntö menettämisseuraamuksen kohtuullistamisen ratiota sekä taustalla vaikuttavia kriminaalipoliittisia tavoitteita. Tavoitteenani on muun muassa selvittää, mikä merkitys on RL 10:10.1:n 3 kohdassa säädetyillä perusteilla, eli rikoksen ja esineen tai omaisuuden laadulla, vastaajan taloudellisella asemalla sekä muilla olosuhteilla seuraamuksen kohtuullisuutta arvioitaessa. Kohtuullistamisen ration lisäksi toinen keskeinen osa tutkimustani on menettämisseuraamuksen oikeudellisen luonteen arvioiminen. Rajaan tutkielmani koskemaan pääasiallisesti rikoslain 10 luvussa säädettyjä menettämisseuraamuksia, jotka tulivat voimaan 1 päivänä tammikuuta 2002. Tutkielmani oikeustapaukset olen valinnut sillä perusteella, onko ratkaisussa sovellettu rikoslain 10:10.1:n 3 kohtaa, tai onko ratkaisussa muuten otettu kantaa menettämisseuraamuksen kohtuullisuuteen. Menettämisseuraamus on ajankohtainen tutkimusaihe siitä syystä, että menettämisseuraamusten kansainvälinen merkitys on kasvanut. Kansainvälinen sääntely liittyy erityisesti rikoksen tuottaman hyödyn konfiskointiin, jolla on merkitystä rajat ylittävän, järjestäytyneen rikollisuuden torjunnassa. Rikoslain 10 luvun menettämisseuraamussääntelyä ollaan uudistamassa vastaamaan konfiskaatiodirektiivin (2014/42/EU) vaatimuksia. Myös ne bis in idem -kiellon merkitys Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännössä ja sen vaikutus myös kotimaisten tuomioistuinten ratkaisuihin haastaa pohtimaan menettämisseuraamusten oikeudellista luonnetta sekä rajanvetoa rangaistuksen ja turvaamistoimen välillä. Menettämisseuraamuksen kohtuullistamiseen on sekä oikeuskirjallisuudessa että oikeuskäytännössä suhtauduttu varauksellisesti, ja tämän tutkielman analyysiluku osoittaa, että menettämisseuraamus on käytännössä pääsääntö, kohtuullistaminen vain harvoin toteutettava poikkeus. Analysoimani oikeuskäytännön perusteella menettämisseuraamus vaikuttaa oikeudelliselta luonteeltaan eräänlaiselta hybridiltä. Konfiskaatiolajista ja rikoksen laadusta riippuen seuraamuksessa korostuvat joko turvaamistoimiluonne tai rankaisulliset piirteet. Menettämisseuraamuksella on kuitenkin myös kolmas ulottuvuus. Rikastumiskieltoperiaatteen taustalla voidaan nähdä yleisempi yhteiskunnallinen intressi oikeusjärjestelmän uskottavuuden ja toiminnan varmistamisesta. Jos rikoksista hyötymistä ei estettäisi, tämä rapauttaisi oikeusjärjestelmän integriteettiä. Näin ollen menettämisseuraamus kytkeytyy yleisempiin yhteiskunnallisiin tavoitteisiin.
  • Marttinen, Kaisa (2020)
    Valvontalautakunta on Asianajajaliiton yhteydessä toimiva riippumaton elin, joka valvoo asianajajia, julkisia oikeusavustajia ja tietyin edellytyksin luvan saaneita oikeudenkäyntiavustajia eli lupalakimiehiä ja arvioi valvottavien menettelyn ammattieettisyyttä. Tutkielman aiheena on valvontamenettely valvontalautakunnassa erityisesti sen julkisuuden ja salassapitokysymysten näkökulmasta. Valvontalautakunta käyttää tehtävässään julkista valtaa ja hoitaa julkista hallintotehtävää, jonka antaminen muulle kuin viranomaiselle edellyttää perustuslain 124 §:n mukaan, etteivät hyvän hallinnon perusteet vaarannu ja että tehtävän hoitaminen tällaisen tahon toimesta on tarkoituksenmukaista. Myös julkisuusperiaatteen noudattaminen kuuluu hyvän hallinnon takeisiin. Julkisuudella taataan toiminnan ennakoitavuus ja uskottavuus sekä yleisön luottamus. Valvontalautakunnan toimintaan ja asiakirjojen julkisuuteen sovelletaan julkisuuslakia ja hallintolakia ja menettely on lähtökohtaisesti asiakirjajulkista. Valvontamenettely muistuttaa hallintomenettelyä, mutta valvonta-asian käsittely eroaa hallintoasian käsittelystä erityisesti muutoksenhaun suhteen, kun muutosta valvontalautakunnan ratkaisuihin haetaan hovioikeudelta hallinto-oikeuden sijaan. Tällä on vaikutusta asiakirjojen julkisuuteen ja salassapitoon sovellettavan lain valinnassa, sillä julkisuuslain sijaan hovioikeudessa valvonta-asian asiakirjoihin sovelletaan oikeudenkäynnin julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa annettua lakia, joka asettaa julkisuuslakia korkeammat edellytykset asiakirjojen salassapidolle. Valvonta-asian käsittely on pääosin kirjallista ja käsittelyn julkisuuteen on sovellettavissa, mitä hallintoasioiden käsittelyn julkisuudesta on hallintolaissa säädetty. Yleisöjulkisuutta ei näin sovelleta valvontamenettelyyn. Valvontalautakunnan asiakirjat ovat kuitenkin julkisuuslain perusteella lähtökohtaisesti julkisia ja viranomaisen asiakirjoihin rinnastettavissa. Julkisuutta rajoittaa julkisuuslain salassapitosäännösten lisäksi myös asianajajan salassapitovelvollisuus. Asianajajan laissa säädetyn salassapitovelvollisuuden alaiset tiedot ovat myös valvontalautakunnassa salassa pidettäviä. Tilanne voi kuitenkin muuttua, jos valvontalautakunnan ratkaisusta valitetaan hovioikeuteen, jolloin salassapidon edellytyksenä on lisäksi se, että tiedon paljastumisesta aiheutuisi todennäköisesti merkittävää haittaa niille eduille, joita laissa säädetty salassapitovelvollisuus suojaa. Hyvää asianajajatapaa koskevissa ohjeissa säädetyn vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvat tiedot eivät voi olla salassa pidettäviä hovioikeuden lisäksi myöskään valvontalautakunnassa, sillä salassapito edellyttää lain tasolla määrättyä salassapitovelvollisuutta. Asianajaja on kuitenkin velvollinen vastaamaan valvonta-asiassa näiden velvollisuuksien rajoittamatta. Velvollisuudet, joita asianajajan edellytetään noudattavan, ovat ristiriidassa keskenään. Ristiriitatilanteen ratkaiseminen niin, että sekä asianajajan että hänen asiakkaansa intressit toteutuisivat, edellyttäisi asianajajalain muutosta. Asianajajan lakisääteinen salassapitovelvollisuus pitäisi laajentaa koskemaan myös vaitiolovelvollisuuden alaisia tietoja.
  • Järvi, Sini (2020)
    Tutkielmassa tarkastellaan menettelyn aikaista yksilön oikeusturvaa suomalaisessa tuomioistuinsovittelussa. Kyseessä on osapuolille vapaaehtoinen tuomarin johdolla käytävä menettely, jonka tavoitteena on pyrkimys sovinnolliseen ratkaisuun. Tilausta sovittelun käytön lisäämiselle on nähtävissä sekä EU:ssa että Suomessa, joten sovitteluun liittyvien yksilön oikeusturvakysymysten voi olettaa kasvattavan merkitystään. Näkökulma aiheeseen on pääosin lainopillinen, mutta tutkielmassa huomioidaan myös sovittelu- ja konfliktiteorioita sekä empiiristä aineistoa. Lisäksi työ sisältää tieteidenvälisen tutkimuskohteen mahdollistamaa teoreettista pohdintaa ja kriittistä tarkastelua. Tutkielman tiedonintressi on praktinen, sillä tavoitteena on lisätä ymmärrystä tutkimusaiheesta. Tutkimuskysymystä – miten yksilön oikeusturva toteutuu suomalaisessa tuomioistuinsovittelussa – lähestytään kolmesta eri tarkastelukulmasta. Ensimmäiseksi käsitellään sovittelun konfliktiteoreettista taustaa ja oikeusturvakäsitystä. Toiseksi tarkastellaan tuomioistuinsovittelijan asemaa riita-asioiden sovittelusta ja sovinnon vahvistamisesta yleisissä tuomioistuimissa annetun lain (394/2011, tuomioistuinsovittelulaki), muiden virallislähteiden sekä oikeuskirjallisuuden perusteella. Kolmanneksi selvitetään tuomioistuinsovittelijoille kohdennetulla kyselytutkimuksella Manner-Suomen käräjäoikeuksien tuomareiden sovittelukäytäntöjä, sekä heidän kokemuksiaan ja näkemyksiään yksilön oikeusturvasta tuomioistuinsovittelussa. Vastauksia vastaanotettiin 62 tuomarilta, joista 80 % oli tuomioistuinsovittelijoita. Lopuksi tarkastelukulmat yhdistetään tuomioistuinsovittelun mahdollisia yksilön oikeusturvauhkia kartoittavaksi teoriapainotteiseksi tarkasteluksi. Lainopillinen tarkastelu osoittaa, että tuomioistuinsovittelijan on sovittelutilanteessa punnittava tapauskohtaisesti useita yksilön oikeusturvaan vaikuttavia sääntöjä ja periaatteita. Lähtökohtaisesti tuomioistuinsovitteluun ei haeta menettelyohjeita oikeudenkäyntiä koskevasta lainsäädännöstä. Sovittelijan toimintaa ohjaa tuomioistuinsovittelulaki, joka jättää osapuolille sovittelijan valvoman ratkaisuvallan asiassa. Suomalaisessa tuomioistuinsovittelussa korostuvat yksilön oikeusturvan elementteinä osapuolten itsemääräämisoikeus, sovittelijan tasapuolisuus ja puolueettomuus menettelyperiaatteena sekä sovittelijan sovintosopimuksen vahvistamisharkinta aineellisoikeudellisena ulottuvuutena. Näiden lisäksi tuomioistuinsovitteluun liittyy asianmukaisen menettelyn vaatimus, jolla tuetaan yleistä luottamusta viranomaistoimintaan. Kyselytutkimuksella kartoitetaan osapuolten itsemääräämisoikeuteen ja sovittelijan puolueettomuuteen liittyvää tuomioistuinsovittelijoiden sovintoehdotuskäytäntöä. Tulokset osoittavat, että vastanneiden tuomioistuinsovittelijoiden keskuudessa 52 % on saanut työssään sovintoehdotuspyynnön, noin 48 % on tehnyt sovittelijana ainakin kerran sovintoehdotuksen ja noin 28 % on kieltäytynyt sovintoehdotuspyynnön saatuaan ainakin joskus tekemästä sovintoehdotusta osapuolten pyynnöstä huolimatta. Kyselyssä ei kuitenkaan selvitetty sovintoehdotuspyyntöjen tai sovintoehdotusten yleisyyttä. Lisäksi kaikkien vastaajien keskuudessa noin 98 % suhtautuu pääosin myönteisesti tuomioistuinsovitteluun ja 92 % näkee, ettei menettely vaaranna osapuolten oikeusturvaa. Kyselytutkimuksen voi nähdä antavan uutta tietoa käytännön sovittelutoiminnasta tuomioistuinsovittelua käräjäoikeudessa harkitseville osapuolille, tuomioistuinsovittelusta ja sovittelijoiden koulutuksesta vastaaville tahoille sekä nykyisille ja tuleville tuomioistuinsovittelijoille. Yhdistettynä teoreettiseen tarkasteluun tulokset auttavat tunnistamaan mahdollisia tuomioistuinsovittelun oikeusturvauhkia ja lisäämään tietoisuutta sovittelijan keskeisestä roolista yksilön oikeusturvakokemuksen takana. Johtopäätöksenä yksilön oikeusturvan huomioon ottavat tuomioistuinsovittelukäytäntöjä yhtenäistävät toimet ovat tulevaisuudessa tavoiteltava – joskaan ei yksinkertainen – suunta, joilla tuomioistuinsovittelulle voidaan luoda yhä ennakoitavampaa ja vahvempaa asemaa. Sääntelyn lisääminen ei silti vähennä osapuolten kokemuksellisuuden merkitystä menettelyssä, jossa korostuvat sovittelijan tapauskohtainen harkinta ja ammattivastuu yhä kompleksisemmassa riidanratkaisumaailmassa.
  • Sarasoja, Laura (2017)
    Tutkielmani käsittelee vastaaja-velallisen oikeuksiin pääsyä summaarisessa menettelyssä. Vaikka lainsäädännön tasolla siviiliprosesseja on vain yksi, empiirisesti voidaan erottaa erillinen summaarinen menettely siviiliprosessin sisällä, kun suppealla haastehakemuksella vireille tullut asia ratkaistaan kirjallisessa valmistelussa yksipuolisella tuomiolla. Siviilioikeudellinen oikeusturva toimii alustana aineellisen lainsäädännön takaamien oikeuksien toteutumiselle. Oikeusturvan toisena ulottuvuutena pidetään menettelyn reunaehtoja, oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin edellytyksiä, jotka prosessin tulee joka tapauksessa toteuttaa. Kuitenkin rajalliset resurssit, oikeudenhoidon säästöt ja yhteiskunnalliset käsitykset muokkaavat prosessikäsityksiä ja painotuksia. Summaarinen menettely ja siitä käyty keskustelu tuo varsin selvästi esiin näitä ristiriitaisuuksia; miten sovittaa yhteen kustannustehokas, massamuotoinen maksuvelvollisuuden vahvistaminen ja toisaalta pakottavan lainsäädännön suojasäännösten toteutuminen osapuolten asemat ja niihin kuuluvat vastuurakenteet huomioivalla tavalla? Summaaristen asioiden määrä on kasvanut räjähdysmäisesti vuoden 2007 jälkeen. Asiamäärien kasvun syynä on pidetty kotitalouksien korkeaa velkaantumisastetta ja kuluttajaluottojen yleistymistä. Kuluttajien velkaantumiseen ja kuluttajaluottojen kielteisiin vaikutuksiin on pyritty puuttumaan useilla aineellisen lainsäädännön uudistuksilla, kuten korkokattosääntelyllä. Painetta velkaantumis- ja kuluttajansuojakeskustelun ulottamisesta prosessuaaliselle puolelle on muodostunut vasta hiljattain. Tuomioistuimen merkittävä rooli kuluttajansuojan toteutumisessa on noussut esiin kotimaisessa keskustelussa unionin oikeutta tulkinneen korkeimman oikeuden ratkaisun KKO:2015:60 kautta. Ehkäpä oikeudenalajaottelun vuoksi summaarinen menettely on pysynyt tämän keskustelun ulkopuolella, vaikka sitä voidaan pitää kiinteänä osana maksuhäiriömerkintään johtavaa velanperintää. Aiemmassa tutkimuksessa vastaajan oikeusturvan kannalta merkityksellisiä seikkoja on kyllä nostettu useissa yhteyksissä esiin, mutta kattavaa tutkimusta niiden toteutumisesta ei ole tehty. Tutkimuskysymykseni on miten vastaaja-velallisen oikeusturva toteutuu summaarisessa menettelyssä. Siihen vastatakseni olen käynyt läpi käräjäoikeuksien yksipuolisia tuomioita vuosilta 2014–2016. Aineisto on koostunut 5 000 yksityishenkilöä koskevasta, käräjäoikeuksissa yksipuolisella tuomiolla ratkaistusta velkomusasiasta vuosilta 2014–2016. Velkomustuomioiden kautta pyrin analysoimaan vastaajan toimintamahdollisuuksia ja sitä, miten oikeuksiin pääsyn toteutumista voidaan arvioida. Tutkimukseni oikeuspoliittisena antina voidaan nähdä keskeisten tiedon tuottaminen summaarisen menettelyn kehittämisestä käytävälle keskustelulle. Työni jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäisen osan muodostaa summaarisen menettelyn lainopillinen tarkastelu. Jakson tarkoituksena on vastata kysymykseen siitä, miten prosessuaalinen vastuunjako tuomioistuimen ja osapuolten välillä rakentuu summaarisessa menettelyssä; mitä kuuluu tuomioistuimen tutkimisvaltaan ja mikä jää sen ulkopuolelle vastaajan väittämistaakan varaan. Toisessa osiossa täydennän kuvaa valmisteluasiakirjojen analyysilla sekä aineiston tuomioiden perusteella hahmottuvien, vastaajan oikeussuojan toteutumismahdollisuuksien esittelyllä, jossa hyödynnän aineiston määrällistä analysointia. Kolmannessa jaksossa muotoilen osapuolten ja tuomioistuimen positioita Marc Galanterin (1974) klassikkoartikkelin Why the ”Haves” Come Out Ahead: Speculations on the Limits of Legal Change osapuolikapasiteettiteorian kautta. Analyysini avaa toimintamahdollisuuksia tilanteessa, jossa menettelyssä nousee esiin oikeudellisesti tulkinnanvarainen kysymys. Aineistolähtöinen kuvaus rakentuu yksittäisen kantajan tuomioille, jota kuitenkin laajennan toimintamahdollisuuksien systemaattiseen tarkasteluun. Silloin kun summaarinen prosessi perusmuodossaan, se täyttää työni mukaan hyvin tarkoituksensa: kustannustehokkaan velan vahvistamisen. Kun menettelyssä tulee vastaan pakottavan lainsäädännön kannalta tulkinnanvarainen tilanne, tilanne muuttuu. Määrällinen tarkastelu antoi viitteitä siitä, vastaajan näkökulmasta vaatimuksen riitauttamiselle voi olla tiedollisia tai taloudellisia esteitä. Myös osapuolten toimintamahdollisuutta koskeva analyysini nostaa esiin kriittisiä huomioita väittämistaakan aktiivisuusvelvoitteen soveltuvuudesta summaarisiin asioihin. Galanterin osapuolikapasiteettiteoriaan pohjautuvan analyysini tuloksena kantaja-velkojalla on selvästi vahvemmat toimintamahdollisuudet menettelyssä. Lisäksi tutkimukseni keskeinen havainto on, että pelkkä prosessilainsäädännöllinen tutkintaoikeus (tai -velvollisuus) ei suoraviivaisesti manifestoidu pakottavan lainsäädännön toteutumisena. Analyysin perusteella kyse ei ole vain siitä, onko tuomioistuimella sopivat juridiset työkalut, vaan yhtäältä myös siitä, tunnistetaanko oikeudellisesti tulkinnanvaraiset tilanteet.
  • Suomela, Paula (2015)
    Ympäristövahinkojen korvaamista sääntelee pääasiassa ympäristövahinkojen erityislaki, ympäristövahinkolaki. Tutkielmassa määritellään aluksi keskeiset käsitteet ja termit, kuten ympäristövahinko, vahinkolajit, syy-yhteys ja sietämisvelvollisuus. Tutkielman myöhemmässä luvussa luvussa käydään läpi ympäristövahinkojen korvaaminen ympäristövahinkolain ja eräiden muiden lakien mukaisissa menettelyissä ja tarkastellaan ympäristövahinkolain aineellisten säädösten vaikutusta eri menettelyissä. Tutkielmassa tutustutaan myös ympäristövahinkojen korjaamiseen ja toissijaisen vastuun muotoihin. Neljännessä luvussa tarkastellaan korvauksen määräytymistä erityisesti ankaran vastuun osalta. Ympäristövahinkoina korvataan esinevahinko, henkilövahinko ja puhdas varallisuus vahinko. Käsitteet vastaavat vahingonkorvauslain käsitteitä, mutta varallisuusvahingon osalta korvausvelvollisuus on osittain laajempi. Pykälän toisella momentilla tarkoitetaan niin kutsuttuja aineettomia vahinkoja. Esinevahinko ja varallisuusvahinko voivat molemmat tulla korvattavaksi jo ympäristönsuojelulain lupamenettelyn yhteydessä. Ympäristövahinkolain perustilanteessa, eli kanteen johdosta ratkaistavan ympäristövahinkokysymyksen ratkaisee oikeudenkäymiskaaren 10 luvun oikeuspaikkasäännösten ilmoittama käräjäoikeus. Muutoksenhakuportaat ovat muiden riita-asioiden tavoin edelleen oikeudenkäymiskaaren osoittamalla tavalla hovioikeus ja korkein oikeus. Tutkielmassa selvitetään käräjäoikeuden ja viranomaisten toimivallan jakoa sekä menettelykysymyksiä. Ympäristölupa vaaditaan, kun toiminta aiheuttaa ympäristön pilaantumisen vaaraa (YSL 27 §). Pilaantumisen käsite on määritelty ympäristönsuojelulain 5 §:ssä. Lupa-asian yhteydessä määrätään korvattavaksi viran puolesta (virallisperiaate) toiminnasta johtuva, vesistön pilaantumisesta aiheutuva vahinko (YSL 125 §), eikä tällöin sovelleta ympäristövahinkolain 9 §:n säännöstä etukäteiskorvauksesta, sillä etukäteiskorvaus on lupa-asioissa pääasiallinen käytäntö. Korvauksista päättäminen lupa-asian yhteydessä liittyy vesilain perinteeseen siitä, että myös korvauskysymysten ratkaisu etukäteen on osa lupamenettelyä. Tutkielmassa perehdytään myös tiettyihin erityiskysymyksiin, kuten sopimukseen perustuvaan vastuuseen, ympäristövahinkojen korvaamiiseen vesilain mukaisessa menettelyssä ja ympäristövahinkojen korjaamisvelvollisuuteen.
  • Pakkasvirta, Mari (2020)
    Kansainvälisten vero-oikeuden haasteet nousivat poliittiselle agendalle vuonna 2008 alkaneen finanssikriisin seurauksena ja OECD käynnistikin G20 maiden aloitteesta vuonna 2013 veropohjan rapautumista ja voittojen siirtoa koskevan hankkeen (base erosion and profit shifting, jäljempänä ”BEPS”). OECD:n tuottaman selvityksen perusteella kansainvälisen verotuksen järjestelmän periaatteet eivät olleet pysyneet ajan tasalla kansainvälistyneen ja muuttuneen liiketoimintaympäristön kanssa ja monikansallisten yritysten verosuunnittelu oli muuttunut yhä aggressiivisemmaksi. OECD laati tuottamansa selvityksen perusteella BEPS-toimintasuunnitelman, jossa esitettiin 15 suositusta veropohjan rapatutumisen ja voittojen siirron ehkäisemiseksi. EU antoi OECD:n loppuraporttien julkaisun jälkeen OECD:n suositusten pohjalta direktiivin 2016/1164 sisämarkkinoiden toimintaan suoraan vaikuttavien veron kiertämisen käytäntöjen torjuntaa koskevien sääntöjen vahvistamisesta. Direktiivin yhteydessä todettiin kuitenkin vielä olevan tarpeellista kehittää EU:n verokohtelun eroavuuksia eli hybridijärjestelyitä koskevaa lainsäädäntöä. EU antoikin direktiivin 2017/952 direktiivin 2016/1164 muuttamisesta siltä osin kuin on kyse verokohtelun eroavaisuuksista kolmansien maiden kanssa. Kansallisesti direktiivi 2017/952 pantiin täytäntöön direktiivin käänteisen hybridin verokohtelun eroavuutta koskevaa 9 a artiklaa lukuun ottamatta lailla eräiden rajat ylittävien hybridijärjestelyjen verotuksesta 1567/2019 (”hybridilaki”). Hybridilaissa säädetään rajat ylittäviin hybridijärjestelyihin liittyvien menojen vähennyskelpoisuudesta ja tulojen veronalaisuudesta. Hybridilain tavoitteena on ennaltaehkäistä järjestelyitä, joiden avulla tuloja jää verottamatta tai samoja menoja vähennetään useampaan kertaan tekemällä tällaisista järjestelyistä vähemmän houkuttelevia. Hybridilaissa säädeltyjä järjestelyjä ovat rahoitusvälineeseen liittyvät hybridijärjestelyt, järjestelyt, joissa on hybridiyksikkö suorituksensaajana tai -maksajana, järjestelyt, joissa sama meno voidaan vähentää kahdella eri lainkäyttöalueella sekä kiinteisiin toimipaikkoihin liittyvät järjestelyt. Lisäksi hybridilaissa säädetään menon vähennyskelvottomuudesta järjestelyissä, joissa meno kuitataan hybridijärjestelyyn liittyvää suoritusta vastaan. Hybridijärjestelyitä nimenomaisesti koskevaa säätelyä ei ole Suomessa aikaisemmin ollut lukuun ottamatta elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 6 a §:n 9 ja 10 momenttia, jotka koskevat ainoastaan osinkotulojen veronalaisuutta tietyissä tilanteissa. Tutkielman tarkoituksena on käsitellä hybridilain säätelemää menon kuittaamista hybridijärjestelyyn liittyvää suoritusta vastaan (hybridilaki 8 §), erityisesti säännöksen soveltamisalan rajojen näkökulmasta. Tutkielmassa pyritään nostamaan säännöksen verovelvollisille ja veroviranomaisille mahdollisia luomia ongelmakohtia ja etuja. Lisäksi tutkielman tarkoituksena on kommentoida hybridilaille asetettujen tavoitteiden saavuttamista hybridilain 8 §:n osalta sekä sääntelyn suhdetta hyvän verojärjestelmän periaatteisiin. Tutkielmassa kommentoidaan myös eräitä hybridilain käsitteitä, kuten verokohtelun eroavuus, jotka ovat hybridilain 8 §:n soveltamisalan kannalta olennaisia.
  • Mäkinen, Anna (2020)
    This thesis was inspired by the debate that followed the Siemens/Alstom merger prohibition concerning European Champions. The thesis will in particular examine the process of market definition in merger control proceedings, and how the Commission’s margin of discretion in market definition analysis affects legal certainty. The purpose of merger control is to assess the effects of mergers before they are carried out and to prevent mergers that may have adverse effects on competition. In order for markets to work properly and to ensure effective competition, significant market power needs to be supervised and any harmful exercise of such needs to be prohibited. In order to assess an undertakings market power on a given market, the relevant markets need to be defined. This thesis will only focus on the definition of the relevant product market. The main purpose for market definition is to identify in a systematic way the competitive constraints that the undertakings involved face. Effective competition requires that the undertakings active on a particular market are subject to a sound degree of competitive constraints, demand substitutability, supply substitutability and potential competition. Definition of the relevant market is conducted primarily by considering demand substitutability. Demand substitutability is commonly measured by using the SSNIP test but ideally the assessment combines many types of evidence and makes use of all available data. However, the SSNIP test is not applicable in all situations, increasingly so due to digitalisation. There are several instances where the traditional approach to market definition is not possible due to the structure of the market, such as in the case of aftermarkets, innovation markets, and multisided markets. In these instances, the market definition process needs to be altered to fit the market structure in question. However, considerable uncertainties regarding market definition on these markets still exist. Due to the fact that merger assessment is conducted ex ante, it inherently involves some degree of speculation. In addition, definition of the relevant market is conducted on a case-by-case basis, which means that undertakings cannot rely on previous practice in order to foresee the likely effects of their actions, which augments the problems concerning predictability in the market definition process. The Notice on Market Definition does little to improve predictability, especially with regard to the increasing amount of unclear questions relating to market definition in the digital era. The Commission has been granted a margin of discretion in the assessment of complex economic and technical issues. In practice, this means that the Commission has a wide discretion concerning the definition of the relevant market. This further affects the predictability of merger control in the EU. As market definition can determine the direction of the whole case, it allows the Commission to implement its own competition policy. Given that there is no division of powers when it comes to merger control and that the Commission is subject to ‘light judicial review’ by the EU Courts, the Commission has the possibility to steer merger control in the EU according to its will, and impose a strict competition policy on European undertakings. Therefore, it can be concluded that the Commission’s margin of discretion is too wide. The problems concerning predictability affect the legal certainty in merger control. Without legal certainty and predictability market players in the EU become less willing to initiate merger proceedings. The lack of predictability creates a deterrence effect and hinders economic growth in the EU.
  • Leedo, Liis (2020)
    Merger control in the European Union is governed by the EC Merger Regulation No 139/2004 (the EUMR), which sets out jurisdictional thresholds that the merging companies need to exceed for the transaction to be reportable. The current EUMR relies on thresholds that are based on the annual turnover of the merging parties. These turnover-based thresholds, which were as a political compromise, provide a straightforward way of determining which mergers need to be notified to the Commission. However, developments in the digital economy have facilitated a trend, especially in the technology markets, where companies acquire innovative start-ups, to either take over their valuable assets or restrict competition and their position on the market. These acquired start-ups generally produce minimal turnover but have a large user base and valuable data sets. Thus, these aforementioned mergers do not fall under the Union dimension, due to the currently applicable high turnover-based thresholds. This study assesses if turnover-based thresholds are effective enough to tackle mergers occurring in the digital economy and whether there is a need to introduce additional thresholds to complement the currently applicable thresholds. In addition, the study researches what principles should be followed when introducing new thresholds and what are the possible new alternative thresholds that the Commission could introduce. This is a legal dogmatic study, which also includes come comparative elements. It contains seven chapters, each one addressing and examining certain aspects of the research questions. Chapter 1 introduces the subject matter, objectives and rationales for the carrying out of this study. Chapter 2 gives an overview of the framework of merger control, Chapter 3 discusses whether the existing EU merger control threshold criteria are inadequate of the digital era. Chapter 4 gives an overview of different thresholds used in seven jurisdictions, Chapter 5 compares the possible alternative thresholds with three normative benchmarks and gives recommendations for introducing new threshold criteria in the EU. Chapter 6 concludes and answers the research questions and gives suggestions for further research. The study found that that the currently applicable high turnover-based thresholds set out in the EUMR are not sufficient enough to capture mergers in the digital economy. In addition, considering the needs of the digital economy, especially the fact that the number of transactions taking place in the technology markets is rapidly increasing, the Commission should introduce in addition to the turnover-based thresholds alternative thresholds, especially in technology markets, to predict the potential anti-competitive outcomes of mergers, which are not suitable to be thoroughly assessed solely based on the turnover figures of the parties. Additionally, the study suggests that new alternative threshold criterion, based on transaction value, could be introduced to the EUMR. This threshold would be able fill the gap in the EUMR, so that the Commission could investigate notable transactions in the digital economy which are likely to produce competitive harm but currently lack the turnover to fall within the EU’s jurisdiction.
  • Heikkonen, Alexandra (2019)
    Merioikeusasioiden käsittely on keskitetty Helsingin ja Ahvenanmaan käräjäoikeuksille. Vaikka toimivaltasääntely on jo pitkään ollut samansisältöinen pieniä teknisiä muutoksia lukuun ottamatta, aiheuttaa merioikeuden asiallisen toimivallan määrittäminen edelleen tulkintaongelmia. Merilaki (674/1994) ei sisällä nimenomaista säännöstä merioikeuden asiallisesta toimivallasta. Asiallisen toimivallan määräytymisen perussääntö ilmenee välillisesti merilain 21 luvun 3 §:n 1 momentista, joka on merioikeuden alueellista toimivaltaa ohjaava säännös. Sen mukaan ”tässä laissa tarkoitetut riita-asiat” käsitellään siinä merioikeudessa, jonka tuomiopiirissä vastaajalla on kotipaikka tai jossa hän harjoittaa pysyvästi liikettään taikka jossa alus on. Tutkimuksen pääasiallisena tavoitteena on selvittää, miten merioikeuden asiallista toimivaltaa tulkitaan merilain 21 luvun 3 §:n 1 momentin mukaan, ja siten systematisoida oikeustilaa. Tutkimuksessa ei lähtökohtaisesti perehdytä muihin merilain riita-asioita koskeviin toimivaltasäännöksiin tai muihin toimivaltaa koskeviin viittaussäännöksiin. Toiseksi tutkimuksessa selvitetään jatkokysymyksenä, minkälaisia vaikutuksia toimivallan tulkintaongelmilla ja toimivallan puuttumisella on asianosaisten asemaan ja oikeuksiin. Tutkimusaineistona käytetään kansallisen lainsäädännön, lainvalmisteluaineiston, oikeuskäytännön ja oikeuskirjallisuuden lisäksi pohjoismaista kirjallisuutta, sekä erityisesti ruotsalaista oikeuskäytäntöä. Toisen tutkimuskysymyksen osalta lähdeaineistona käytetään myös jonkin verran Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytäntöä. Tutkimusmenetelmä on lainopillinen, ja ulkomaista lähdeaineistoa hyödynnetään vain katsauksenomaisesti. Tutkimuksessa havaitaan, että toimivallanjaon määrittäminen merioikeuden ja yleisen tuomioistuimen välillä edellyttää usein tapauskohtaista harkintaa, jota kuitenkin ohjaavat tietyt arviointiperusteet. Ensimmäisestä tutkimuskysymyksestä saatujen tulosten perusteella luodaan toimivallan arviointia helpottava jäsennys, jonka keskeisimpiä osatekijöitä ovat kanteen perusteiden lisäksi riita-asian laatu, aluksen käyttötarkoitus ja asiantuntijuuden tarpeen merkitys. Toisen tutkimuskysymyksen osalta päädytään siihen, että de lege lata ongelmaksi muodostuu helposti toimivallanjaon ennakoimattomuus, josta asianosaiset kantavat lopulta vastuun. Oikeus oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin ei siten toteudu aina täysimääräisesti.
  • Fahmy, Sara (2015)
    Miten kansainvälinen oikeus sääntelee meritse tapahtuvaa maahanmuuttoa? Meritse tapahtuva maahanmuutto on historiallisesti tunnettu ilmiö ja se vaikuttaa kaikkialla maailmassa. Euroopassa erityisesti Libyan ja Italian välinen Välimeren alue on massamaisen meritse tapahtuvan maahanmuuton keskittymä. Ilmiö on tunnettu myös Indonesian kautta Australiaan suuntauvan meritse tapahtuvan muuttoliikkeen takia. Ilmiön kansainvälisoikeudellinen tarkastelu on kuitenkin tärkeää, koska meritse tapahtuva maahanmuutto vaatii vuosittain tuhansia kuolonuhreja. Aihe on poliittisella tasolla silti ristiriitainen, koska valtioilla ei ole yhteistä linjaa siitä, miten ilmiön aiheuttamia ongelmia tulisi ratkaista. Australia on päättänyt avoimesti harjoittaa niin kutsuttua ”push back the boats” -käytäntöä, eli venepakolaisten pois työntämistä sen aluevesiltä. Ihmisoikeusjärjestöt ja eri tuomioistuimet ovat vuosien saatossa tiukasti arvostelleet Euroopan ja Australian harjoittamia, venepakolaisiin kohdistettuja toimenpiteitä. Euroopan unionin tämän hetkinen virallinen poliittinen linja on käsitellä Välimeren yli tapahtuvaa maahanmuuttoa humanitaarisena kriisinä. Toisaalta Euroopan unionin jäsenmaat eivät ole perustaneet keskitettyä meripelastusorganisaatiota, vaikka ihmisiä tiedetään jatkuvasti hukkuvan. Poliittisten linjausten mukaisia toimenpiteitä voidaan juridisesti arvioida tarkastelemalla ensin kansainvälisen oikeuden sääntelyä meritse tapahtuvan maahanmuuton tiimoilta. Tutkielmassani pyrin siten selvittämään meritse tapahtuvan maahanmuuton kansainvälisen oikeuden sisällön. Mitä velvollisuuksia ja oikeuksia valtioilla on merellä suhteessa venepakolaisiin? Koska meritse tapahtuvaa maahanmuuttoa ei käsittele mikään yksittäinen oikeudellinen instrumentti, tarkastelu tapahtuu aihetta eniten risteävien kansainvälisen oikeuden alojen kautta. Meritse tapahtuvalla maahanmuutolla on liittymiä erityisesti merioikeuteen, pakolaisoikeuteen, ihmisoikeuksiin ja kansainväliseen rikosoikeuteen. Nämä eri oikeudenalat luovat kokonaiskuvan venepakolaisten oikeudellisesta asemasta kansainvälisessä oikeudessa. Meritse tapahtuvaa maahanmuuttoa voidaan lähestyä myös pelastusoperaatioita koskevan kansainvälisoikeudellisen sääntelyn kautta. Avunantovelvollisuus on ehdoton valtioita velvoittava normi. Kansainvälisessä oikeudessa vallitsee kuitenkin epäselvyys muun muassa maihinnousuoikeuden sisällön ja turvallisen paikan määrittelyn suhteen. Meritse tapahtuvalla maahanmuutolla on vahvasti ekstraterritoriaalinen ulottuvuus. Tästä syystä tutkielman erityisenä fokuksena on valtion harjoittamien maahanmuuton valvontatoimenpiteiden oikeudellinen arviointi, kun toimenpiteitä harjoitetaan valtion rajojen ulkopuolella, kansainvälisillä merialueilla. Tutkielma käsittelee lisäksi tiiviisti kansainvälisen oikeuden non-refoulement -periaatteen soveltamista aiheeseen. Meritse tapahtuvan maahanmuuton kansainvälisen oikeuden sääntelyn analysoinnilla pyrin luomaan kokonaiskuvaa siitä, minkälaiset valtion harjoittamat, maahanmuuttajiin kohdistetut toimenpiteet ovat merellä sallittuja.
  • Miettinen, Viivi (2024)
    Merituulivoimatuotannolle nähdään Suomessa valtavasti potentiaalia, ja sen roolia on korostettu erityisesti Euroopan unionin ilmastotavoitteiden saavuttamisessa sekä valtion omavaraisuuden kasvattamisessa. Suomessa merituulivoimahankkeen sääntelykehys riippuu keskeisesti hankkeen sijaintialueesta eli siitä, sijoittuuko tuulivoimapuisto Suomen aluevesille vai talousvyöhykkeelle. Rahoittajien näkökulmasta kumpikin sääntely-ympäristö näyttäytyy kuitenkin vielä pirstaleisena ja vaikeasti ennakoitavana, mikä on omiaan heikentämään halukkuutta investoida suomalaisiin merituulivoimahankkeisiin. Tutkielmassa tarkastellaan merituulivoimahankkeen vakuusjärjestelyä rahoittajien riskienhallinnan näkökulmasta. Koska kyse on usein miljardiluokan investoinneista, hankkeiden rahoitusjärjestelyt toteutetaan riskienjakosyistä lähes poikkeuksetta projektirahoitusmallilla. Rahoitukselle on siten ominaista, että projektista kertyvä kassavirta mahdollistaa projektille myönnetyn lainan takaisinmaksun. Näin ollen kattava vakuusjärjestely on rahoittajille keskeinen riskienhallintakeino, kun tavoitellaan projektin loppuunsaattamista ja tuulivoimapuiston tuottamaa kassavirtaa. Tutkielmassa pyritään selvittämään, voidaanko merialuetta pantata tehokkaasti ja käyttää siten projektilainan vakuutena. Lisäksi tarkastellaan tälle vaihtoehtoisia vakuuskeinoja sekä arvioidaan, onko panttioikeuden perustaminen merialueeseen ylipäätään tehokkain keino toteuttaa hankkeen vakuusjärjestely. Tämä johdattelee arvioimaan esinevakuuksien roolia riskienhallintakeinona yleisesti sekä pohtimaan tuulivoimahankkeen vakuusjärjestelyä projektirahoituksen tavoitteiden ja lähtökohtien kautta. Tutkielmassa havaitaan, että Suomen aluevesillä merialueen panttaaminen on mahdollista maakaaren (540/1995) mukaisella käyttöoikeuskiinnityksellä, vaikkakin kyseisen vakuuskeinon osalta identifioidaan lain tulkinnanvaraisuus. Talousvyöhykkeen osalta päädytään siihen, ettei merialuetta voida pantata tehokkaasti nykyisen sääntely-ympäristön tunnistamassa menettelyssä. Tutkielmassa arvioidaan vaihtoehtoisina keinoina yrityskiinnitystä ja osakekantapanttia, joista osakekantapantin havaitaan tarjoavan varteenotettava keino rahoittajille projektin kontrollointiin ja tarvittaessa haltuunottoon. Muihin Pohjoismaihin kohdistuva idealähtöinen tarkastelu johdattelee pohtimaan kiinteistörekisterin laajentamista sekä talousvyöhykkeen hyödyntämis- ja rakentamisoikeuksien vakuuskäyttöä, joista jälkimmäinen esitetään lainsäätäjälle potentiaalisena muutosehdotuksena. Tutkielmassa päädytään johtopäätöksenä siihen, että vakuusjärjestelyssä painoarvoa tulisi antaa mahdollisimman kattavan ja kokonaisvaltaisen keinon valinnalle – tämä mahdollistaisi merituulivoimahankkeiden toteuttamisen Suomessa rahoitus- ja vakuusoikeudellisesti kannattavalla tavalla.
  • Savolainen, Tiia (2020)
    Euroopan neuvosto hyväksyi 17. huhtikuuta 2019 neuvoston asetuksen (EU) 2019/796 unionia tai sen jäsenvaltioita uhkaavien kyberhyökkäysten vastaisista rajoittavista toimenpiteistä. Pakotejärjestelmän puitteissa EU voi jatkossa määrätä rajoittavia toimenpiteitä sellaisiin kyberhyökkäyksiin vastaamiseksi. Kyberhyökkäys on teko, mikä sisältää useita erilaisia tunnusmerkkejä. Kyberhyökkäysasetuksen mukaan kyberhyökkäyksiä ovat luvattomat ja laittomat toimet, joihin liittyy pääsy tietojärjestelmiin, tietojärjestelmien häirintä, tietojen vahingoittaminen tai tietojen sieppaaminen. Kyberhyökkäysasetuksen soveltamisala on rajattu unionille tai sen jäsenvaltioille ulkoisen uhkan muodostaviin vaikutukseltaan merkittäviin kyberhyökkäyksiin sekä niiden yrityksiin. Kansallisessa rikosoikeudessa kyberhyökkäykset ovat olleet jo ennen asetuksen antamista moitittavia tekoja. EU:n aikaisemmat kyberrikollisuuteen liittyvät instrumentit ovat vaikuttaneet merkittävästi kansalliseen kyberrikossääntelyyn. Aikaisemman sääntelyn voidaan katsoa vaikuttaneen myös kyberhyökkäysasetukseen. Säädösteknisesti rikoslaki poikkeaa neuvoston asetuksesta merkittävästi, sillä yhden teon sijaan kyberhyökkäys on kriminalisoitu useana eri tekona. Kansallisesti kyberhyökkäysasetusta tulee tulkita EU-oikeuden näkökulmasta ja sen tulkintaoppien mukaisesti. Siitä huolimatta kansalliseen tulkintaan vaikuttaa jo sisäistetty ja rikoslakiin integroitu terminologia ja systematiikka. EU-oikeus ja kansallinen oikeus ovat vuorovaikutuksessa keskenään ja yhteinen terminologia on tarpeen. Kyberhyökkäysasetus on merkittävä ja tarpeellinen väline. Säädösteknisesti se ei ole täysin onnistunut, sillä sen säännökset eivät ole kaikilta osin selkeitä. Kyberhyökkäykset ovat jo osa tätä päivää ja on todennäköistä, että asetusta tullaan pian soveltamaan oikeuskäytännössä
  • Järvinen, Anna (2023)
    Globaalit haasteet, kuten lapsi- ja pakkotyövoima, epätyypillisen työn lisääntyminen, ilmastokriisi ja globalisaatio muuttavat työelämää nopeasti. Avainasemassa tähän muutokseen vastaamisessa on kansainvälisen työoikeuden toimijana tunnettu kansainvälinen työjärjestö ILO, jonka päätavoitteena on vuodesta 1999 alkaen ollut säällisen työn tavoite. Säällisen työn toteuttaminen ei kuitenkaan ole yksinkertaista sen tavoiteluonteen, soveltamisalan laajuuden, kansainvälisen luonteen ja tietynlaisen epämääräisyyden vuoksi. Tavoitteen toteutuminen vaatikin ILO:n oman edistämistoiminnan lisäksi tuekseen rajat ylittävällä tasolla toimivien organisaatioiden välistä yhteistyötä. Tutkimuksessa selvitetään ensin lainopillisen metodin avulla, mitä säällinen työ tarkoittaa ja millä tavoin ILO itse edistää säällistä työtä toiminnassaan. Neljästä pilarista koostuvalla säällisellä työllä havaitaan tarkoitettavan työtä, joka takaa riittävän toimeentulon, kunnioittaa työntekijän oikeuksia ja takaa riittävän sosiaalisen suojelun. Säällinen työ on luonteeltaan laajasti vaikuttava tavoite ja yhden sopimuksen sijaan säällisen työn sisältö näkyy laajalti erityyppisissä ja sovellettavuudeltaan eri tasoisissa sääntelyinstrumenteissa. Säällinen työ saa lisäksi muotoaan myös Agenda 2030 -toimintaohjelman, ILO:n jäsenvaltioiden ja alueellisten toimijoiden kautta. Säällisen työn sisältöä ja merkitystä havainnoitaessa ei siten voida tyytyä tarkastelemaan ainoastaan ILO:n tasolla tehtäviä toimia, vaan huomioon on otettava myös muiden toimijoiden kontribuutio. Virallisen EU-tason asiakirja-aineiston pohjalta taas selvitetään, miten ILO:n kontekstissa muodostunutta säällisen työn tavoitetta edistetään EU:n toimesta. Tutkitun aineiston perusteella EU on päämäärätietoisesti ja aktiivisesti edistänyt säällistä työtä aina vuodesta 2001 lähtien niin sitoutumisellaan kuin sääntelytoimenpiteilläänkin. Konkreettisina välineinä säällisen työn edistämisessä toimivat erityisesti Euroopan sosiaalisten oikeuksien pilari sekä erinäiset yleisluontoiset ja alakohtaiset sääntelytoimenpiteet, joita on toteutettu erityisesti 2020-luvulla. Lopuksi tutkimuksessa tehdään vielä havaintoja (1) ILO:n ja EU:n suhteesta sekä (2) ILO:n asemasta kansainvälisen työoikeuden sääntelykehikossa. Johtopäätöksenä EU:n ja ILO:n välistä suhdetta voidaan pitää esimerkkinä onnistuneesta kansainvälisen ja alueellisen toimijan yhteistyöstä. Mahdollisista ongelmakohdistaan huolimatta molemmat toimijat pyrkivät rakentamaan yhteisymmärrystä ja toteuttamaan ILO:n keskeistä säällisen työn tavoitetta. EU:n edistämistoimenpiteet kuvastavat lisäksi väistämättä ILO:n jokseenkin merkittävää asemaa kansainvälisen työoikeuden sääntelykehikossa, kun ILO:sta riippumaton ja taloudellisesti merkittävä EU edistää tällaista ILO:n keskeistä tavoitetta vapaaehtoisesti. Säällisen työn tavoitteen voidaan lisäksi arvioida vaikuttaneen sekä (1) ILO:n tarkoitusta kirkastaneena seikkana että (2) ILO:n asemaa kansainvälisen työoikeuden sääntelykehikossa korottavana seikkana. Säällisen työn tavoitteen lanseeraaminen onkin kirkastanut ILO:n tarkoitusta ja nostanut sen takaisin kansainvälisen työoikeuden keskiöön.
  • Nisso, Susanna (2019)
    Teknologian kehittymisen ja verkkoyhteiskuntaan siirtymisen seurauksena myös oikeudenkäyntiaineisto on monimuotoistunut uudenlaisten todisteiden myötä. Tuomareiden arvioitavana on yhä useammin erilaisia sähköisiä todisteita, kuten sähköisesti laadittuja asiakirjoja tai sovellusten automaattisesti keräämiä käyttäjä- ja sijaintitietoja. Erilaisia järjestelmiä käyttäessämme jätämme jatkuvasti jälkeemme erilaisia sähköisiä jälkiä, joita voidaan myöhemmin hyödyntää erilaisten tapahtumaketjujen todenmukaisuuden arvioinnissa. Yhden keskeisen sähköisten jälkien ryhmän muodostavat niin kutsutut metatiedot, jotka ovat yksinkertaisesti ilmaistuna tietoa tiedosta. Metatiedot voivat olla luonteeltaan hyvin monenlaisia, esimerkiksi aikaleimoja, sijaintitietoja, kirjauksia eri toiminnoista tai tietoja dokumenttien laatijoista tai muokkaushetkistä, ja usein ne toimivat muuta tietoa kuvailevana tai täydentävänä elementtinä. Vaikka metatietoja voidaan käytännössä kerätä myös manuaalisesti, suuri osa metatiedoista syntyy automaattisesti sähköisten prosessien tuloksena, ja tämän seurauksena myös tutkielma on rajattu koskemaan ainoastaan automaattisesti luotuja metatietoja. Todistusaineiston muuttumisesta huolimatta oikeudenkäymiskaaren (4/1734) 17 luvun mukaiset todistelua koskevat säännökset ovat säilyneet todistusharkintaa sekä todistusaineiston hankintaa koskevilta osin lain uudistamisen jälkeen pääasiallisesti ennallaan. Tutkielman tarkoituksena on tarkastella metatietoja nykyisen todistusoikeudellisen sääntelyn näkökulmasta dispositiviisten riita-asioiden käsittelyssä. Metatietojen asemaa todisteena selvitetään kolmen tutkimuskysymyksen avulla: 1) millä keinoin dispositiivisen riita-asian osapuolet voivat hankkia metatietoja todisteeksi, 2) millainen on metatietojen hypoteettinen todistusarvo sekä 3) millainen rooli metatiedoilla on todistusaineistona dispositiivisissa riita-asioissa. Tutkielma keskittyy voimassaolevan oikeuden sisältöön ja systematiikkaan soveltaen lainopin tutkimusmetodia. Dispositiivisissa riita-asioissa asianosaisilla on määräämisperiaatteen ja käsittelymenetelmän mukainen vastuu prosessin kulusta sekä erityisesti todisteiden hankinnasta. Asianosaisilla ei kuitenkaan ole käytössään esitutkinta-tai pakkokeinolaissa (805–806/2011) turvattuja keinoja hankkia metatietoja koskevaa aineistoa, mikä rajoittaa asianosaisten mahdollisuutta hankkia tietoja. Myös luottamuksellisen viestinnän suoja sekä henkilötietojen suoja rajoittavat asianosaisten omatoimista tietojen hankintaa. Asianosaisten mahdollisuudet hankkia metatietoja ovatkin pitkälti rajoittuneet tietosuoja-asetuksen (EU 2016/679) mukaiseen tiedonsaantioikeuteen sekä oikeudenkäymiskaaren 17:40 mukaiseen asiakirjanesittämis- eli editiovaatimuksen soveltamiseen, mikäli tietoja ei luovuteta vapaaehtoisesti tai hankita laittomin keinoin. Editiovaatimusta voidaankin pitää lähtökohtaisesti ainoana keinona hankkia vastapuolta koskevia metatietoja, ja tätäkin oikeutta voi rajoittaa muun muassa liikesalaisuuksien suoja sekä editiovaatimuksen osalta keskeinen yksilöinnin vaatimus ja tiedon merkittävyyden aste asian ratkaisemisen kannalta. Metatietojen voidaan katsoa lukeutuvan pääasiallisesti kirjallisten todisteiden piiriin ja myös metatietoja arvioidaan vapaan todistusharkinnan mukaisesti. Metatietojen hypoteettista todistusarvoa määritettäessä ei tutkielmassa suoraan sovelleta todistusoikeudessa muotoutuneita todistusharkintametodeja, mutta tutkielmassa on omaksuttu todistusarvometodille ominainen todistusketjuihin pohjautuva ajatusmalli. Metatietojen hypoteettista todistusarvoa määritettäessä painopiste on pääasiallisesti tietojen luotettavuuden arvioinnissa. Vaikka metatietoja arvioidaan muiden todisteiden tavoin vapaata todistusharkintaa soveltaen, on niiden arvioinnissa keskeistä ottaa huomioon tietojen luotettavuuden arviointiin liitettävät aitouden ja eheyden vaatimukset. Tietojen aitouden ja eheyden osalta arvioidaan muun muassa sitä, ovatko tiedot niille alkuperäisesti osoitetusta lähteestä, ovatko tiedot voineet muuttua tietojen käsittelyn tai siirron seurauksena, onko tietoihin kohdistettu suojaustoimenpiteitä ja ovatko tiedot syntyneet virheettömän prosessin seurauksena. Tutkielman valossa voidaan todeta, että nykyiset oikeudenkäymiskaaren säännökset eivät suoraan rajoita metatietojen käyttöä todisteena. Osapuolten todisteiden hankinnan osalta asianosaisten todelliset keinot hankkia todisteita ovat kuitenkin siinä mielessä rajalliset, että ne voivat rajoittaa metatietojen tosiasiallista käyttöä dispositiivisten riita-asioiden todisteena. Lisäksi harkittavaksi voi tulla, tulisiko kolmannen osapuolen hallussa olevien tietojen saantia helpottaa muuttuneessa toimintaympäristössä, jossa valtaosa tiedoista ei ole suoranaisesti osapuolten hallussa vaan sijaitsee muun muassa kolmansien osapuolten tarjoamissa järjestelmissä. Metatietojen voidaan kuitenkin katsoa yltävän hyvinkin luotettavalle todistusaineiston tasolle inhimillisten virheiden minimoituessa, mikäli tietojen aitoutta ja eheyttä suojataan esimerkiksi kontrolloiduin teknisin toimenpitein.
  • Fallenius, Jemina (2023)
    Mielenosoitusoikeus koostuu kahdesta perus- ja ihmisoikeudesta: sananvapaudesta ja kokoontumisvapaudesta. Tutkielman päätutkimuskysymyksenä on selvittää, millä perustein mielenosoitusoikeutta voidaan rajoittaa, ja toimiko poliisi kansalaisliike Elokapinan 6.5.2022 järjestetyssä mielenosoituksessa voimassa olevan oikeuden mukaisesti ottaen huomioon mielenosoitusoikeuden asema perus- ja ihmisoikeutena sekä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ja ylimpien laillisuusvalvojien ratkaisut. Aihetta lähestytään tarkastelemalla mielenosoitusoikeutta ensin yleisemmällä tasolla perehtyen niin kansalliseen kuin ylikansalliseen oikeuskäytäntöön. Tämän jälkeen käsitellään ”case studyna” Elokapinan 6.5.2022 Helsingissä Mannerheimintiellä järjestämää tieblokkimielenosoitusta, ja analysoidaan poliisin toimintaa kyseisessä mielenosoituksessa kriittisesti aiemmin luodun analyysikehikon näkökulmasta. Tutkielmassa käsitellään kansalaisottelemattomuutta mielenosoittamisen keinona, kokoontumispaikkaa ja sen rajoittamista, sekä erityisesi liikenteelle aiheutuvan häiriön arviointia. Kokoontumislain 10.2 §:n mukaan liikenteelle tulee aiheutua kohtuutonta häiriötä, jotta poliisi voi määrätä mielenosoituksen siirtymään toiseen paikkaan. Sitä minkälaista häiriötä voidaan pitää kohtuuttomana ei ole kovin tarkasti määritelty kokoontumislain esitöissä. Tämän vuoksi tutkielmassa tutkitaan, miten poliisi on suhtautunut liikenteelle aiheutuvaan häiriöön aiempien mielenosoitusten ja yleisötapahtumien yhteydessä. Tutkielmassa arvioidaan kriittisesti myös eduskunnan oikeusasiamiehen ja käräjäoikeuksien antamia ratkaisuja aiheeseen liittyen. Elokapinan 6.5.2022 järjestämän mielenosoituksen osalta arvioidaan sekä poliisin toimintaa kyseisessä mielenosoituksessa että sitä, miten Elokapina on täyttänyt mielenosoituksen järjestäjälle kokoontumislaissa asetetut velvoitteet. Poliisin toiminnan osalta keskeiseksi kysymyksesi nousee, onko poliisilla ollut kokoontumislain mukainen toimivalta määrätä mielenosoitus siirtymään ja määrätä mielenosoitus päättymään, kun siirtomääräystä ei ole noudatettu. Tarkastelun lopputulemana on, että poliisilla ei ollut kokoontumislain mukaista toimivaltaa määrätä mielenosoitusta siirtymään eikä siten myöskään päättää mielenosoitusta ilmeisen lainvastaisena. Poliisin tekemä laintulkinta rajoittaa mielenosoitusoikeutta kokoontumislain sanamuodon vastaisesti, vaikka poliisin tulisi julkisen vallan edustajana noudattaa perusoikeusmyönteistä laintulkintaa toiminnassaan. Poliisin toiminnan ei voida myöskään katsoa olevan linjassa ylikansallisten tuomioistuinten ratkaisukäytännön ja kansainvälisiä sopimuksia koskevien suositusten kanssa.
  • Erkkilä, Henna (2021)
    Vuodesta 2006 oikeudenkäymiskaaren 17:37 on velvoittanut tuomioistuimia laatimaan välituomion ennen mielentilatutkimusmääräystä ja ilmoittamaan tuomiossa, miksi tutkimus on tapauksessa perusteltu. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka tuomioistuimet ovat käyttäneet tutkimukseen määräämistä koskevaa harkintavaltaansa ja millaisia perusteluita tuomioistuimet ovat käyttäneet lähettäessään vastaajan tutkimukseen tai evätessään tutkimuspyynnön. Toisena tutkimuskysymyksenä tutkielma tarkastelee, kuinka syytetyn oikeusturva toteutuu mielentilatutkimusta määrättäessä ja mielentilatutkimuksen aikana. Työn lähteinä käytetään lainsäädäntöä, esitöitä, oikeuskirjallisuutta, tilastotietoja, muita viranomaisaineistoja sekä oikeuskäytäntöä. I-osan tutkimuksenasettelun ja tutkimuskysymysten jälkeen tutkielma käy II-osassa läpi mielentilatutkimusten historian, syyntakeisuuden arvioinnin, mielentilatutkimuslausunnon laatimisen, mielentilatutkimuksen toteuttamisen ja sen vaikutukset rikosprosessille ja syytetyn oikeusturvalle. III-osassa tutkielma arvioi syyntakeisuuskysymystä ja mielentilatutkimuksen tarpeen arviointia oikeusprosessin eri vaiheissa esitutkinnasta pääkäsittelyyn ja sen keskeyttämiseen mielentilatutkimuksen ajaksi, vaihtoehtoja mielentilatutkimukselle sekä mielentilatutkimuksen määräämistä koskevaa tilastotietoa ja tutkimuksia. Osa IV käsittelee mielentilatutkimusten määräämistä koskevan oikeustapausaineiston.
  • Koskenniemi, Lauri (2015)
    Tutkielma käsittelee mielenvikaisten asemaa ranskalaisessa ja englantilaisessa rikosprosessissa 1700- ja 1800-lukujen taitteessa. Samalla työ keskittyy psykiatrian historiaan sekä maallikoiden ja asiantuntijoiden rooleihin rikosprosesseissa. Pääasialliset tutkimuskysymykset liittyvät yhtäältä siihen, ketkä määrittelivät rikosoikeudellisesti relevantin hulluuden käsiteltävällä aikavälillä ja toisaalta siihen, miten oikeuspsykiatrinen asiantuntijuus muodostui. Tutkielmassa tarkasteltavat asiakokonaisuudet jakaantuvat kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään valistuksenjälkeistä rikosoikeudellista muutosta ja toisessa puolestaan samalle aikajänteelle sijoittuvaa modernin psykiatrian syntyä. Kolmas kokonaisuus sitoo edeltävät teemat yhteen tarjoamalla teoreettisen viitekehyksen professionalisoitumisesta ja sen rinnalla tapahtuvasta asiantuntija-aseman muotoutumisesta. Ensimmäisessä ja toisessa luvussa kuvatut muutokset rikosprosessissa ja psykiatriassa saavat konkreettisen ilmauksensa kolmannessa luvussa käsitellyissä oikeustapauksissa, joissa mielen asiantuntijat ottivat paikkansa lainopin aikaisemmin yksin hallitsemalla näyttämöllä. Sekä rikosoikeuden muutos että modernin psykiatrian alkutaival liittyvät olennaisesti valistuksenjälkeiseen rationaalisen ihmisluonnon ideaaliin. Rikosoikeuden osalta tutkielmassa keskitytään erityisesti todistusteorian muutokseen Ranskassa ja toisaalta englantilaisen valamiesjärjestelmän erityispiirteisiin. Kidutuksen käytön vähentäminen tutkintamenetelmänä ja rangaistuksena toimii konkreettisena esimerkkinä valistusmiesten vaatimista rikosprosessiuudistuksista. Asiantuntijalausuntojen yleistyminen rikosprosesseissa ilmentää aikakauden kasvavaa kiinnostusta tieteellisen tiedon hyödyntämiseen. Psykiatrian historian kannalta merkittävät muutokset liittyvät somaattisen lääketieteen ja toisaalta sen vastapainoksi kehittyvän mielen lääketieteen suhteeseen. Siirtymä pois hippokraattisista opeista mahdollisti hulluuden diagnosoimisen mielen sairaudeksi avaten ovet uudenlaiselle lääketieteelliselle asiantuntijalle, alienistille. Haastaen valistusajan merkkihenkilöiden, erityisesti John Locken, kuvauksen hulluuden kokonaisvaltaisesta luonteesta, mielen lääkärit Pinel, Esquirol, Prichard ja Conolly loivat pohjaa psykiatrisen tiedon hyväksikäytölle niin sairaaloissa kuin oikeussaleissakin. Osittaisen hulluuden tunnistaminen edellytti sellaista lääketieteellistä osaamista, jota tavallisella maallikolla ei ollut. Yhdistelemällä ajan lääketieteellistä tietoa, tarkkailun ja luokittelun metodeihin perustuvia käytäntöjä sekä toisaalta maallikoiden sympatiaan ja huolenpitoon nojaavia hoitomenetelmiä alienistit oikeuttivat asemansa hullujen hoitajina. Abbottin professionalisoitumisteorian mukaan vakiintumaan pyrkivä ammattikunta, tieteenala tai muu instituutio kaappaa aikaisemmin jollekin toiselle alalle kuuluneen toimialueen omien mekanismiensa alaisuuteen esittämällä toimivaltavaatimuksen. Psykiatrian jalostuminen omaksi tieteenalakseen voidaan kuvata professionalisoitumiskehityksenä, jonka yksi näkyvä piirre oli aikaisemmin lääketieteen ja toisaalta rikosoikeudellisen vastuun piiriin kuuluvien kysymysten artikulointi uudenlaisen tiedon systeemin kielellä. Mielisairaaloiden johtajista ja arvostetuista psykiatreista tuli yleinen näky oikeudenkäynneissä. Esimerkiksi Hadfieldin, McNaughtonin ja Rivièren tapauksissa psykiatrinen asiantuntijatodistelu oli merkittävässä roolissa ratkaisujen kannalta. Käyttämällä hyväkseen olemassa olevia rakenteita kuten rikosprosessia ja lääketiedettä psykiatria legitimoi itsensä yhtäältä uusimpaan tietoon sekä toisaalta vakiintuneisiin instituutioihin ja käytäntöihin perustuvana järjestelmänä, jolle kuului yksinomainen toimivalta mielettömyyden määrittelyyn. Tämä ei olisi ollut mahdollista ilman valistuksen mukanaan tuomaa näkemystä tieteellisen tiedon ensisijaisuudesta maallikoiden tunteisiin ja intuitioon perustuvan tietoon verrattuna. Samalla myös rikosoikeudellinen järjestelmä onnistui säilyttämään merkittävän asemansa yhteiskuntasuhteiden järjestäjänä hyväksymällä valistusihanteiden mukaisen tiedon relevantiksi diskurssiksi oikeudellisen argumentaation rinnalle.
  • Lõhmus, Gerly (2014)
    The object of this thesis is to demonstrate that the concept of location of provision of investment services and performance of investment advice is a fundamental element of the MiFID framework which has not deserved expected attention of the European legislators. The study demonstrates the importance of this notion for both investment firms and for national supervisors. It analysis of the evolution of the concept and addresses problems that are likely to arise in the light of recent legislative developments - the adoption of MiFID II and MiFIR that recognise the application of the principle of solicitation in the context of defining the location of provision of services by third country firms. The thesis analysis the interplay between the notion of location of provision of services and principle of solicitation, it further examines those concepts in the light of other relevant provisions and definitions embedded in the MiFID framework and analysis problems that may occur as a lack of coherence between European legislative instruments in general. The study is supplemented with an example of problems experienced by the national legislators in Estonia when implementing the concept of location of provision of services. The research concludes that Europe is lacking guidance in this matter and considering that the Member States are soon to face the challenge of implementing the revised MiFID suggests that it is the foremost time for providing clarity. The thesis makes suggestions for providing a coherent approach to the understanding of the concept of location of provision of services and application of the solicitation principle.
  • Pousi, Karoliina (2023)
    Tutkielmassa tarkastellaan puolustusvoimista annetun lain 41 §:n mukaisen tehtävään määräämisen oikeudellista luonnetta. Puolustusvoimien virkamiehiltä edellytetään lain tasoisesti valmiutta vaihtaa virkapaikkakuntaa ja -tehtävää Puolustusvoimien kannalta tarkoituksenmukaisen tehtäväkierron toteuttamiseksi. Käytännössä tätä tehtäväkiertoa toteutetaan tehtävään määräämisellä ja sitä koskevalla määräysasiakirjalla, jossa henkilö nimenomaisesti määrätään toiseen Puolustusvoimien tehtävään. Tehtävään määräämisen oikeudellinen luonne on kuitenkin jäänyt avoimeksi ja siten määräämispäätökseen liittyvät oikeudet ja velvollisuudet ovat epäselviä. Tutkielmassa pureudutaan niihin päätöstyyppeihin, joihin tehtäväänmääräykset ovat lähteestä riippuen katsottu kuuluviksi: virkaannimittämispäätöksiksi, sotilaskäskyiksi ja hallintopäätöksiksi. Virkamiesoikeudelliset ja hallinnolliset asiat eroavat sotilaskäskyasioista niin sisältönsä kuin päätöksentekomenettelynsä osalta. Sotilaskäskyihin ei lähtökohtaisesti kuulu esimerkiksi perusteluvelvollisuutta tai valitusmahdollisuutta, jotka puolestaan kuuluvat hallintopäätösten keskeisiin elementteihin. Johtopäätöksenä on, että tietyt tilanteet edellyttävät sotilaskäskyjen varassa toimimista ja silloin myös tehtävään määräämisen pitäminen sotilaskäskynä on perustellumpaa. On kuitenkin olemassa myös tilanteita, joissa yksilön oikeusturvanäkökulmat ja yleiset hyvän hallinnon vaatimukset edellyttävät sotilaallisiksi miellettyjen määräysten pitämistä hallintopäätöksinä. Tehtävään määräämisen oikeudellista luonnetta arvioitaessa olennaista onkin rajanveto rauhan aikana soveltuvien hallintopäätösten ja sodan aikana välttämättömien sotilaskäskyjen välillä.
  • Zilliacus, Henrik (2016)
    Urheilun oikeusturvalautakunta yksityisenä lautakuntana on yksi vaihtoehtoisen riidanratkaisun muodoista. Lautakunta perustettiin 1990-luvun alkupuolella. Perustaminen liittyi siihen, että Suomi hyväksyi Euroopan neuvoston dopingin vastaisen yleissopimuksen. Vielä 2000-luvun alkupuolella lautakunta ratkaisi keskimäärin alle kymmenen tapausta vuodessa. 2010-luvulla valitusten määrä on noussut noin kolminkertaiseksi ja vuonna 2015 lautakunta käsitteli ennätykselliset 46 tapausta. Lautakunnassa käsiteltyjen asioiden määrän lisääntyminen osoittaa, että lautakunnan merkitys urheiluriitojen ratkaisussa on kasvanut. Toimivaltakysymyksistä on tullut keskeinen ongelman aihe lautakunnan ratkaisuissa. Toimivaltaan liittyvät ongelmat voivat selittyä sillä, että urheiluun liittyvien riitojen määrän kasvuun ei osattu varautua, kun lautakunta perustettiin 1990-luvulla. Jos toimivaltaan liittyviä ongelmia ei ratkaista lähitulevaisuudessa, lautakunta voi menettää uskottavuutensa ja osapuolet voivat ryhtyä hakemaan oikeutta muilla keinoin. Toisaalta lautakunnan toimivallan muodostuminen liian laajaksi voi johtaa siihen, että tapausten määrä kasvaa entisestään ja lautakunnan toiminta vaarantuu jutturuuhkan ja käsittelyaikojen venymisen vuoksi. Riitojen lisääntyminen kuormittaa myös seuroja ja lajiliittoja. Ensimmäinen tutkimuskysymys käsittelee lautakunnan asiallista toimivaltaa. Tutkin sitä, millaiseksi lautakunnan toimivalta on sen ratkaisukäytännössä muodostunut ja arvioin kriittisesti vastaako käytäntö lautakunnan sääntöjä. Toinen tutkimuskysymykseni käsittelee lautakunnan asiallisen toimivallan tarkoituksenmukaisuutta. Tarkastelen kysymystä ensiksi urheilijoiden oikeusturvan tarpeen näkökulmasta ja toiseksi riitojen hallinnan näkökulmasta. Lautakunnan toimivalta on tällä hetkellä jonkin verran epäselvä. Toimivalta ei selviä pelkistä säännöistä vaan käymällä läpi useita eri tapauksia ja lautakunnan ratkaisut toimivaltakysymyksissä eivät aina vastaa lautakunnan sääntöjä. Tämän hetken merkittävin epäselvyys liittyy siihen, voiko lautakunta tutkia päätösten lainvastaisuutta vai ainoastaan sääntöjen vastaisuutta. Lautakunnan toimivalta on myös laajentunut viime vuosina lautakunnan harjoittaman dynaamisen tulkinnan kautta. Mielestäni lautakunnan tulevaisuuden kannalta yksi tärkeimmistä asioista on se, että lautakunnan toimivalta saadaan selkeäksi ja ennustettavaksi. Tämä edellyttäisi ainakin lautakunnan sääntöjen päivittämistä vastaamaan nykyistä tulkintakäytäntöä. Urheilijoiden oikeusturvan näkökulmasta lautakunnan olemassaololla on ollut positiivisia vaikutuksia. Oikeusturvan tarve on kuitenkin urheilijoille merkityksellisempi niissä asioissa, joissa intressi liittyy suoraan urheilemiseen. Näin on erityisesti kurinpitoa ja kilpailutoimintaa koskevissa päätöksissä. Urheilujärjestöjen näkökulmasta lautakunnan olemassaolo on hyvä asia, jos sen avulla vältetään turhaa riitelyä ja saadaan aikaan nopeita ja asiantuntevia päätöksiä. Urheilun oikeusturvalautakunnan olemassaololla voidaan kuitenkin nähdä myös vastakkaista vaikutusta. Se on madaltanut kynnystä valittaa seurojen ja liittojen päätöksistä, mikä on lisännyt riitojen määrää. Lautakunnan toimivaltaa voidaan tulevaisuudessa kehittää joko laajaan, suppeaan tai joustavaan suuntaan. Lähtökohtaisesti riitojen hallinta puoltaa suppeampaa toimivaltaa ja urheilijoiden oikeusturva laajempaa toimivaltaa. Ehkä parhaiten hajanaiseen urheilukenttään näyttäisi sopivan joustava toimivalta. Siinä seurat ja liitot voisivat säännöissään määrätä, missä asioissa on valitusoikeus lautakuntaan. Lisäksi urheilusopimuksissa voisi olla ehto, joka osoittaa sopimukseen liittyvän riidan lautakunnan käsiteltäväksi. Joustavan toimivallan hyötynä on se, että se palvelee parhaiten erityyppisten lajien tarpeita. Tosin valitusten määrää voisi olla nykyistä vaikeampi ennustaa.