Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by study line "Europarätt"

Sort by: Order: Results:

  • Laaksovirta, Eero (2024)
    Viime vuosikymmeninä Euroopan unioni on kamppaillut useiden merkittävien kriisien kanssa lähes taukoamatta. Eräänlaisen kriisiketjun voidaan katsoa alkaneen euroalueen velkakriisistä 2010-luvulla, joka käynnistyi maailmanlaajuisesta pankki- ja rahoituskriisistä ja joka haastoi euroalueen vakauden sekä edellytti unionilta ja jäsenmailta mittavia pelastuspaketteja. Pakolaiskriisi, Brexit, koronaviruspandemia ja Ukrainan sota – kriisit toisensa jälkeen ovat haastaneet unionia, vaatineet voimakkaita toimia sekä herättäneet kysymyksiä Euroopan integraation tulevaisuudesta. Valtiontukipolitiikalla on ollut erityinen rooli yhtenä unionin työkaluna kriisien haitallisten vaikutusten lieventämisessä. Valtiontuilla voidaan paitsi pyrkiä korjaamaan erinäisiä markkinahäiriöitä myös toteuttamaan unionin yhteisiä tavoitteita, kuten ilmasto- ja ympäristötavoitteita tai edistämään yleishyödyllisiä infrastruktuuriprojekteja sallimalla näihin liittyviä tukitoimenpiteitä. Valtiontukisääntelyn tarkoituksena on turvata sisämarkkinoiden tehokkuus takaamalla yrityksille tasapuoliset kilpailuedellytykset estämällä jäsenvaltioiden kilpailua vääristävät toimet, kuten epätehokkaiden yritysten ”tekohengityksen” tai kotimaisen tuotannon suosimisen. Terveet kilpailuolosuhteet kannustavat yrityksiä muun muassa innovatiivisuuteen, tuottavuuden kehittämiseen ja tehokkuuteen. Normaaliolojen sääntelystä poikkeaminen saattaa kriisiaikoina olla perusteltua, mutta poikkeuksien haittoja ja hyötyjä on pyrittävä tasapainottamaan. EU-oikeudellisen suhteellisuusperiaatteen mukaisesti tukitoimien tulee olla oikeassa suhteessa niillä tavoiteltuihin päämääriin nähden. Oikeuskäytännössä testaamattomat poikkeuspuitteet voivat herkästi olla vaikutuksiltaan ristiriidassa unionin keskeisten periaatteiden, kuten SEU 3 artiklan alueellisen koheesion periaatteen, kanssa. Jäsenvaltioiden erot taloudellisessa tukikapasiteetissa voivat johtaa epäyhdenmukaisiin kilpailuasetelmiin tietyillä toimialoilla täten vääristäen markkinoita ja johtaen epätehokkuuksiin. Ukrainan sodan aiheuttama energiakriisi ja tarve purkaa riippuvuus Venäjältä tuodusta fossiilisesta energiasta on luonut erityiset olosuhteet vihreää siirtymää nopeuttavien ja unionin strategista autonomiaa kehittävien kriisipuitteiden säätämiseksi. Tilapäisesti erittäin salliva valtiontukipolitiikka nimenomaan uusituvan energian investointeihin on unionin strategisten tavoitteiden näkökulmasta hyvinkin perusteltua. Samanaikaisesti energiavajetta on paikattu muun muassa käynnistämällä suljettuja hiilivoimaloita valtioavusteisesti uudelleen. Kyseessä onkin viime kädessä erilaisten oikeudellisten periaatteiden ja poliittisten tavoitteiden välisestä punninnasta. Tutkielma keskittyy mainitun oikeudellisen viitekehyksen tarjoaman liikkumavaran kartoittamiseen ja vaikutuksiin. Valtiontukisääntelyn vallitsevia perusperiaatteita peilataan kriisien värittämään nykyhetkeen selvittämällä muun muassa miten ja millä perustein valtiontuki-sääntöjen perusperiaatteista ja vakiintuneista tulkinnoista on mahdollisesti kriisien aikana poikettu ja miten poikkeukselliset olosuhteet ovat vaikuttaneet valtiontukijärjestelmän käyttöön unionin tavoitteiden ajurina. Samanaikaisesti tehdään havaintoja mahdollisista ongelmakohdista, kuten järjestelmän heikentyneestä oikeusvarmuudesta ja unionin lainanoton yhteisvastuullistamisesta.
  • Sjöström, Julia (2023)
    Avhandlingen behandlar EU-rättens allmänna rättsprincipers horisontella direkta effekt och denna horisontella direkta effekts förhållande till rättssäkerhetsprincipen. I sin dom i Mangold gav EU-domstolen horisontell direkt effekt till principen om förbud mot åldersdiskriminering, vilket var början på allmänna rättsprincipers horisontella direkta effekt. Denna dom har utsatts för mycket kritik och diskussion både i rättslitteraturen och bland EU-domstolens generaladvokater. EU-domstolen har i senare domar fastslagit att principen om förbud mot åldersdiskriminering på grund av ålder kan ha horisontell direkt effekt. Även vissa andra allmänna rättsprinciper har getts horisontell direkt effekt i EU-domstolens praxis. Kriteriet för att allmänna rättsprinciper ska kunna ha horisontell direkt effekt är att de i sig själva ska ge en rättighet för enskilda som de kan åberopa gentemot andra enskilda. Sedermera verkar EU-domstolen ha övergått till att ge Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna horisontell direkt effekt i stället för allmänna rättsprinciper. Det återstår att se om praxisen gällande allmänna rättsprincipers horisontella direkta effekt fortfarande kommer tillämpas i framtiden och om några andra allmänna rättsprinciper kommer ges horisontell direkt effekt. I avhandlingen behandlas Ajos-avgörandet i stor utsträckning. I Ajos kom EU-domstolen fram till att den nationella lagen, eller åtminstone den nationella domstolens fasta tolkning av lagen, inte var förenlig med principen om förbud mot åldersdiskriminering och att den nationella domstolen således skulle underlåta att tillämpa den nationella bestämmelsen som strider mot unionsrätten. Det intressanta med Ajos är att den nationella domstolen slutligen inte följde EU-domstolens dom. I en av sina tolkningsfrågor frågade den nationella domstolen om man kunde ge företräde åt rättssäkerhetsprincipen och principen om skydd för berättigade förväntningar och tillämpa den nationella bestämmelsen trots att den var i strid med principen om förbud mot diskriminering på grund av ålder. EU-domstolen ansåg att man inte kunde göra detta. Rättssäkerhetsprincipen och den med den tätt sammanhängande principen om skydd för berättigade förväntningar är också viktiga allmänna rättsprinciper inom EU. I avhandlingen behandlas allmänna rättsprincipers horisontella direkta effekt i förhållande till rättssäkerhetsprincipen för att bedöma hur förenlig denna direkta effekt är med principen. Som utgångspunkt i bedömningen används indelningen av rättssäkerhet i formell rättssäkerhet (förutsebarhet) och materiell rättssäkerhet (acceptabilitet). Vid en första anblick är allmänna rättsprincipers horisontella direkta effekt problematisk ur rättssäkerhetssynpunkt, eftersom det finns flera aspekter som försämrar förutsebarheten för enskilda. Denna horisontella direkta effekt är dock inte lika problematisk med tanke på materiell rättssäkerhet, eftersom den till exempel leder till att grundläggande rättigheter får genomslag och bättre skydd, vilket kan anses öka acceptabiliteten eller godtagbarheten för avgörandenas slutresultat. Ur EU-rättens synvinkel är inte heller den horisontella direkta effekten för allmänna rättsprinciper så oförutsebar som det först verkar. Avhandlingens slutsats är att praxisen inte nödvändigtvis är så problematisk ur rättssäkerhetsynvinkel som man inledningsvis kunde anta.
  • Koski, Arttu (2023)
    Euroopan puolustusrahasto on vuonna 2021 voimaan tulleella EDF-asetuksella perustettu rahoitusinstrumentti, jonka kautta EU:n talousarviosta kanavoidaan varoja jäsenvaltioiden puolustusteollisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan tukemiseen. Tässä tutkielmassa pyritään ensisijaisesti selvittämään, miten ja minkä tahojen toimesta puolustusrahastoa tosiasiallisesti hallinnoidaan. Toissijaisesti tutkielmassa arvioidaan rahaston hallintomallin implikaatioita yhtäältä rahaston omien tavoitteiden, toisaalta EU:n yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan (YUTP) yleisen tason kehityksen kannalta. Puolustusrahaston hallinnointiin kohdistuvan yksityiskohtaisen tutkimuksen raison d’être onkin rahaston läheinen kytkös YUTP:n alaan ja sen hallintomallin kontrasti ulko- ja turvallisuuspoliittisessa päätöksenteossa perinteisesti noudatettuihin lainalaisuuksiin. Puolustusteollinen sektori on kiinteästi yhteydessä valtioiden kansalliseen turvallisuuteen, mikä voidaan puolustusrahastonkin kohdalla havaita hallintorakenteisiin liittyvänä läpinäkymättömyytenä ja saatavilla olevan lähdeaineiston niukkuutena. Tutkielmassa tähän metodologiseen haasteeseen pyritään vastaamaan aineisto- ja menetelmätriangulaation keinoin. Metodologisesti tutkielmassa yhdistellään elementtejä oikeusdogmatiikasta, oikeussosiologiasta ja kriittisestä lainopista sekä vieraillaan myös empirian puolella. Tutkielman johtopäätöksenä puolustusrahaston todetaan olevan komissiovetoinen, SEUT 291 artiklan mukaisilla täytäntöönpanosäädöksillä johdettu instrumentti. Komission vastavoimana toimii rahaston hallintorakenteeseen integroitu kaksoiskomitologiajärjestelmä, jonka puitteissa yksittäisten suurten jäsenvaltioiden argumentoidaan nousevan komission rinnalla erittäin merkittäviksi vallankäyttäjiksi. Tämäntyyppinen hallintomalli poikkeaa merkittävästi myös YUTP:n konventioista, joiden mukaan päätökset tehdään jäsenvaltioiden välillä yksimielisesti ja EU:n ylikansallisten toimielinten rooli on pääosin marginaalinen. Tutkielmassa päädytään kyseenalaistamaan puolustusrahaston hallintomallin soveltuvuus EDF-asetuksessa säädettyjen tavoitteiden saavuttamiseen. Puolustusrahaston keskeisimmän potentiaalin argumentoidaan sitä vastoin piilevän mahdollisuudessa tarkastella sen sisäistä päätöksentekoa eräänlaisena uudenlaisen YUTP:n mikrokosmoksena. Tämän ajatuksen mukaan rahaston hallintomallin potentiaalisesti ongelmalliset ominaispiirteet on kyettävä tunnistamaan ja nostamaan päivänvaloon, jottei niitä erehdytä toisintamaan rahastoakin perustavanlaatuisempien ulko- ja turvallisuuspoliittisen päätöksenteon uudistamista tavoittelevien hankkeiden yhteydessä.
  • Kivistö, Juuso (2022)
    Tiivistelmä Tiedekunta: Oikeustieteellinen tiedekunta Koulutusohjelma: Oikeustieteen maisterin koulutusohjelma Opintosuunta: Oikeustiede Tekijä: Juuso Kivistö Työn nimi: Euroopan unionin elpymisväline – politiikkaa, juridiikkaa ja SEUT 122 artikla Työn laji: OTM-tutkielma Kuukausi ja vuosi: Helmikuu 2022 Sivumäärä: XIII + 69 Avainsanat: Eurooppaoikeus – elpymisväline – NGEU – SEUT 122 – talous- ja rahaliitto – oikeusvaltio – oikeusvaltioperiaate – budjetin tasapainoperiaate – SEUT 310 – SEUT 311 Ohjaaja tai ohjaajat: Juha Raitio Säilytyspaikka: Helsingin yliopiston kirjasto Tiivistelmä: Maaliskuussa 2020 Eurooppaa järkytti terveydenhuollon polvilleen pakottavalla voimalla maanosaan iskenyt uudenlainen koronavirus. Ravintolat, kaupat, harrastustilat ja lopulta myös kodit sulkivat ovensa. Koronaviruksen kiertoa oli estettävä, mutta samalla se tarkoitti talouden lamaannuttamista. Hyvin nopeasti kävi selväksi, että terveyskriisin lisäksi EU:lla oli käsissään jälleen uusi talouskriisi. Oli elvytettävä, mutta miten? Talous- ja rahaliiton rakenteellisten puutteiden vuoksi katse kohdistui jälleen Euroopan keskuspankin innovatiiviseen ja epäkonventionaaliseen rahapolitiikkaan, mutta niin kohdistui myös Saksan perustuslakituomioistuimen huomio. Tuomioistuimen toukokuun 2020 alussa antama niin kutsuttu PSPP-ratkaisu ohjasi unionin päättäjiä ratkaisemaan tilanteen talous- ja rahaliiton vajavaisen finanssipoliittisen ulottuvuuden puolelta. Komissio antoi toukokuun 2020 lopussa ehdotuksensa täysin poikkeukselliseksi elpymisvälineeksi, josta ohjattaisiin komission ottama hurja 750 miljardin euron laina jäsenvaltioille niin lainoina kuin avustuksinakin. Tämän ei pitänyt olla perussopimusten mukaan mahdollista, ja ehdotus herättikin mitä runsaimmin huomiota eurooppalaisessa julkisessa ja oikeustieteellisessä keskustelussa. Ehdotus ohjattiin neuvoston oikeuspalvelun arvioitavaksi. Tässä tutkielmassa perehdytään neuvoston oikeuspalvelun kattavaan, tarkkaan ja yksityiskohtaiseen arvioon elpymisvälineen oikeudellisesta konstruktiosta. Lausuntoa peilataan unionin aikaisempiin näkemyksiin ja oikeustieteen alalla esitettyihin tulkintoihin. Oikeuspalvelun lausunnon pohjalta tutkielmassa nostetaan erityisesti esille elpymisvälineen oikeusperustaksi valikoitunut SEUT 122 artikla, jolle elpymisvälineen myötä annettu tulkinta on elpymisvälineen tavoin poikkeuksellinen ja silmiinpistävä. Elpymisvälineen ympärillä käyty debatti ei ole juuri kiinnittänyt SEUT 122 artiklan asettamiin vaatimuksiin huomiota, vaan on keskittynyt ennemminkin budjettiperiaatteita koskeviin kysymyksiin sekä elpymisvälineen merkitykseen EU:n kehityksessä. SEUT 122 artiklan elpymisvälineen mukaista käyttöä verrataan sen aikaisempaan soveltamiseen ja pyritään peilaamaan näitä havaintoja myös oikeustieteen alalla artiklasta esitettyyn. Huomio kiinnittyy etenkin elpymisvälineen varojen kohdentamiseen. Tutkielmassa yhdistetään elpymisväline myös EU:ssa käsillä olevaan oikeusvaltiokriisiin, jossa pääosaa näyttelevät Puola, Unkari ja uusi niin kutsuttu ehdollisuusasetus. Tutkielmassa pyritään näin löytämään elpymisvälineen taustalla vaikuttaneesta poliittisesta todellisuudesta selityksiä elpymisvälineen prosessissa tehdyille oikeudellisille tulkinnoille, kun toisessa päässä painetta tulee talous- ja rahaliiton puutteellisuuksista ja toisessa päässä Puolalta, Unkarilta ja tarpeelta pelastaa oikeusvaltion nimeen vannovan EU:n maine.
  • Leppäniemi, Ville (2022)
    Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten unionin kilpailuoikeuden keskeisin sääntely ja sitä koskevan oikeus- ja ratkaisukäytännön linjaukset suhtautuvat Euroopan vihreän kehityksen ohjelmaan ja siinä asetettuihin kestävää kehitystä koskeviin tavoitteisiin. Lisäksi siinä pyritään esittämään kestävän kehityksen maksimaaliseen edistämiseen unionin kilpailuoikeudessa tähtääviä muutosehdotuksia sekä kartoittamaan kyseiseen tavoitteeseen kohdistuvia esteitä. Euroopan unionin ja sitä edeltäneen yhteisön oikeudessa voidaan sen alkuajoista lähtien katsoa olleen läsnä vastakkainasettelu taloudellisten ja sosiaalisten tavoitteiden välillä. Näistä kahdesta taloudelliset tavoitteet ovat säilyttäneet ensisijaisen asemansa tähän päivään saakka, mikä on heijastunut myös unionin kilpailupolitiikkaan ja sen tavoitteistoon. Kestävä kehitys alkoi saamaan osakseen huomiota unionin oikeudessa joitakin vuosikymmeniä myöhemmin, mutta muuten sen voi katsoa jakaneen unionin sosiaalisen ulottuvuuden kohtalon myös kilpailupolitiikan saralla aivan viime aikoihin asti. Käännekohtana unionin kilpailuoikeudessa voidaan pitää sen kokonaisvaltaista taloudellistamista eli modernisaatiota. Relevantin oikeus- ja ratkaisukäytännön perusteella voidaan todeta kestävän kehityksen pitämisen ei- taloudellisena tavoitteena olevan suurin oikeudellinen este sen edistämiselle tämän estäessä taloudellisten tavoitteiden ja kestävän kehityksen välisen tasavertaisen intressipunninnan. Huomioimalla myös yhteiskunnallinen todellisuus siihen kohdistuneihin muutoksineen kestävän kehityksen edistämisen oikeudellisiksi esteiksi voidaan luokitella myös instituutioiden puuttuminen ja unionin oikeuden yleisellä tasolla tapahtuvat tavoitemuutokset sekä periaatteessa myös valtiontuet. Yhteiskuntapoliittisiksi esteiksi taas voidaan luokitella työttömyyden kaltaiset välittömämmin näkyvät ongelmat. Myös talouskriisit ja muut kansantaloudelliset ongelmat ovat hidastaneet merkittävästi kestävän kehityksen edistämistä unionissa. Komission voidaan tulevaisuudessa katsoa integroivan kestävä kehitys varsin onnistuneesti osaksi taloudellista arviointia. Tätä tulevaa oikeustilaa voitaisiin kohentaa asettamalla unionin ympäristölainsäädännön noudattaminen etukäteisvaatimukseksi tehokkuuspuolustuksien hyväksymiselle sekä keventämällä näyttötaakkaa tietyiltä osin. Lisäksi taloudellisen arvioinnin puutteellisuuksien paikkaamiseksi komissiolle ja unionin tuomioistuimille olisi annettava mahdollisuus poiketa siitä suhteellisuusharkinnan perusteella.
  • Tamlander, Matias (2023)
    The thesis studies approaches to regulating algorithmic management proposed by the European Commission in the Platform Work Directive (PWD) and the Artificial Intelligence Act (AI Act). Widely used in the context of digital labour platforms, algorithmic management strategies are finding their way to regular workplaces, raising legal and ethical questions on the acceptable use of algorithmic management where it affects working conditions of employees and self-employed workers. The thesis answers two main research questions and one follow-up question. Firstly, the objective of this thesis is to critically assess the limits of EU competence to regulate algorithmic management protections to persons performing platform work through critical evaluation of the PWD’s legal basis. Here, the thesis presents that the chosen legal basis for algorithmic management protections has proven controversial and the legislative technique incompatible with many Member State labour protection systems. Secondly, the thesis carries out an analysis on the interplay of the provisions of the PWD and AI Act where they relate to algorithmic management and critically analyses what implications the chosen transparency-oriented legislative technique has for the efficient protection of workers at large. In this regard, the thesis argues that the legal instruments are deregulatory in nature and tilted towards private interests at the cost of efficient worker protections and Member State competences. To conclude, the thesis examines what solutions there are to balance these legislative proposals and provides insights to the role of Member States and collective action in responding to the lack of integrity of algorithmic management regulation. It also provides assessment on how algorithmic management could be regulated in any future EU legal instrument to ensure efficient protection of workers’ rights.
  • Pigiani, Benedetta (2024)
    The thesis focuses on the informalization of EU external relations, particularly regarding migration governance, due to the emergence of informal international agreements in recent decades to regulate the EU's relations with third countries in this regard. This trend challenges traditional international agreements and the safeguards they provide, notably compliance with EU founding principles, especially the rule of law as outlined in Article 21 TEU. The study aims to examine how informal arrangements may disregard the rule of law across its three dimensions - institutional, procedural, and substantive - by focusing on two case studies: the Memorandum of Understanding between the EU and Tunisia (MoU) (2023) and the Joint Declaration on Migration Cooperation between the EU and Afghanistan (JDMC) (2021). These cases offer practical insights into the shortcomings of informalization. Beginning with a theoretical exploration of informalization, including its advent, motivations, and benefits, especially within the EU and in migration governance, the thesis provides a definition of informal arrangements understood as alternatives to binding international agreements. It then examines the legal framework governing international relations and agreements within the EU, with a focus on the norms, principles, and procedures functional in understating what soft arrangements differ from, and which rules they bypass. This will be carried out by relying on the rule of law as guiding principles in its three dimensions. Subsequently, detailed analyses of the MoU and the JDMC are provided, covering their legal nature, contents, procedural aspects, and the protection of human rights afforded by them. Finally, the thesis also examines the limitations of using such arrangements and the consequences of a completely unregulated informalization. The main concerns being legal uncertainty, lack of a precise legal basis, potential arbitrary power of the Commission, sidelining of the Parliament and consequent lack of democratic accountability, lack of judicial oversight by the ECJ, and inadequate protection of human rights, being particularly concerning about migration and readmission, and lack of transparency that characterizes such arrangements, from their publication to the difficulty in accessing documents related to them. In the last part space will be also given to the assets that soft arrangements may bring like efficiency, flexibility, cost-saving, and timesaving as often praised by policymakers. Ultimately, it suggests the need to explore a balance between the imperative compliance with the rule of law and the benefits of informal arrangements, as current violations of the rule of law highlight the absence of such equilibrium for now.
  • Karppinen, Olli (2022)
    In recent years, there have been increasing calls for greater European Union Weltpolitikfähigkeit - the ability to act cohesively in foreign policy. While the EU has made great strides towards cooperation in foreign policy, integration in this field remains relatively limited. To examine the potential for further integration, this thesis examines the current legal and institutional framework of the EU’s foreign policy governance, along with assessing its current capabilities for implementing it. The aim is to determine whether the current framework supports or impedes the development of Weltpolitikfähigkeit. Through examining the EU’s founding treaties, decision-making processes and institutions, this thesis finds that the EU has a robust, functional legal system to support decision-making and foreign policy contribution between Member States. The Union’s institutions are capable of supporting the EU’s Weltpolitikfähigkeit, but are subject to a number of issues which impede this development. The main conclusion is that while the legal and institutional infrastructure is in place, Member States need to do more in response to the challenges created by the emerging multipolar world. In particular, the Union needs to move from unanimity to Qualified Majority Voting in CFSP matters, improve the legitimacy of a Union level foreign policy by increasing democratic oversight by citizens, and double down security and defense cooperation. Through adopting these measures, the EU can be on the path towards building greater Weltpolitikfähigkeit.
  • Rytkönen, Olavi (2021)
    Tutkielmassa tarkastellaan lainopillisesta ja oikeusvertailevasta näkökulmasta henkilötiedon anonymisoimista Euroopan unionissa ja Yhdysvalloissa. Vertailukohteena on Euroopan unionin osalta yleinen tietosuoja-asetus(GDPR) ja Yhdysvaltojen osalta erityisesti Kalifornian uusi kuluttajien tietosuojaa koskeva laki(CCPA), sekä soveltuvin osin common law -oikeuskäytäntö. Tutkielman tematiikka kohdistuu ensinnäkin henkilötiedon käsitteeseen. Toisena tutkimuskysymyksenä analysoidaan anonymisoimisen velvollisuutta, ja tähän liittyen yksilön oikeutta vaatia henkilötietojen poistamista. Tarkastelussa painotetaan perusoikeusnäkökulmaa, oikeuskulttuurisia eroja unohtamatta. Tutkielman lopussa esitetään vielä kriittisiä näkökulmia anonymisoimiseen liittyen. Tämän osalta tutkimus kohdistuu erityisesti sääntelyn tehokkuuteen ja oikeusvarmuuteen. Tutkimustyön perusteella unionin anonymisoimista koskevassa oikeudessa painotetaan yksityisyyden suojaa ja tietosuojaa huomattavasti yhdysvaltalaista lähestymistapaa enemmän. Henkilötiedon käsite on laajempi ja näin ollen anonymisoimisen kynnys korkeampi. Samaan aikaan anonymisoimiseen liittyvät velvoitteet ovat sääntelyn kohteena olevien toimijoiden näkökulmasta tiukemmat. Toisaalta CCPA edustaa yhdysvaltalaisessa kontekstissa askelta eurooppalaisemman tietosuojasääntelyn suuntaan. Tämä näkyy siinä, että CCPA:n sisältämä henkilötiedon määritelmä muistuttaa laajuudessaan GDPR:n vastavaa. Lisäksi CCPA sisältää kuluttajan oikeuden vaatia henkilötietojensa poistamista, jota voidaan luonnehtia kevennetyksi versioksi GDPR:n mukaisesta oikeudesta tulla unohdetuksi.
  • Pursiainen, Artti (2024)
    Kansainvälisten ilmastotavoitteiden saavuttaminen edellyttää syviä, nopeita ja pysyviä vähennyksiä kasvihuonekaasupäästöihin. Ilmastonmuutoksen torjunnassa päästövähennykset ovat ensisijaisia, mutta myös hiilenpoistoilla on olennainen rooli. Euroopan unionin pitkän aikavälin tavoitteena on saavuttaa nettonegatiiviset päästöt, mikä ei ole mahdollista ilman hiilenpoistoja. Helmikuussa 2024 Euroopan parlamentti ja neuvosto saavuttivat alustavan sovun komission ehdottamasta hiilenpoistojen sertifiointikehyksestä. Asetuksen voimaantulo on tutkielman palautushetkellä vielä epävarmaa, mutta hiilenpoistojen sääntelytarve huomioon ottaen voidaan pitää selvänä, että hiilenpoistoja koskevaa lainsäädäntöä on luvassa tulevaisuudessa. Tutkimuksessa analysoidaan hiilenpoistojen sertifiointikehykseen liittyviä taloudellisia, sosiaalisia ja ympäristönsuojeluun liittyviä intressejä vertaamalla toisiinsa komission alkuperäistä asetusehdotusta, siitä annettua järjestöpalautetta sekä trilogineuvottelujen tulosta. Järjestöpalaute on analysoitu käyttäen menetelmänä laadullista sisällönanalyysiä. Lisäksi tutkimuksessa vertaillaan asetusehdotusta kansainvälisillä kompensaatiomarkkinoilla kehitettyihin hillintätointen ilmastohyödyn arviointikriteereihin. Sekä kansalaisjärjestöt että yritysten etujärjestöt pitivät asetusta perusajatukseltaan tervetulleena. Eniten kritiikkiä esitettiin asetusehdotuksessa omaksutusta hiilenpoiston määritelmästä sekä hiilenpoistomenetelmiä täsmentävien, komission delegoitujen säädösten asemasta. Tutkimuksen perusteella delegoiduilla säädöksillä tullaan ratkaisemaan perusoikeusliitännäisiä kysymyksiä, mikä ei ole demokratian näkökulmasta täysin ongelmatonta, sillä komissiolta puuttuu vaaleihin perustuva äänestäjien mandaatti. Suurimmat erot sidosryhmien näkemyksissä liittyivät siihen, minkälaisia ympäristövaikutuksia hankkeilta tulisi edellyttää sekä hiilenpoistosertifikaattien kaupattavuuteen yksityisillä kompensaatiomarkkinoilla. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että trilogineuvotteluissa etujärjestöjen esittämille näkökannoille annettiin ympäristönsuojelunäkökohtiin verrattuna hieman enemmän painoarvoa.
  • Ekman, Nicole (2021)
    The energy sector causes a significant amount of greenhouse gas emissions annually. Consequently, decarbonization of the energy sector is vital for the EU to reach its target of becoming climate-neutral by 2050. Previously, the focus in the EU has been to push the production of renewable energy, but due to an increasing consensus among stakeholders that renewable energy alone will not be enough, hydrogen has become a viable option for energy sector decarbonization. This puts the focus on policy instruments available to facilitate this energy transition and thereby, the aim of the thesis is to analyze how hydrogen guarantees of origin as a policy instrument can support energy sector decarbonization and what the challenges related thereto are. Before analyzing the research question itself, the anticipated role of hydrogen in energy sector decarbonization is established by a review of relevant EU policy. The review shows that hydrogen, particularly renewable hydrogen, is expected to play a significant role in energy sector decarbonization, especially in hard-to-abate sectors, alongside with renewable energy. This emerging European hydrogen economy is policy-driven and currently guided by the EU hydrogen strategy and its roadmap with action points for upcoming years. The scale-up of hydrogen will require the successful adoption of several policy instruments simultaneously, and hydrogen guarantees of origin is recognized as a key policy instrument. Briefly, guarantees of origin enable both governments and end users of hydrogen to know the quality and origin of it. Furthermore, guarantees of origin make it possible to track the total CO2 emissions caused by hydrogen and thereby, determine where the use of hydrogen is effective. A review of guarantees of origin in the context of the EU shows that the guarantees of origin market for renewable energy is already quite well-established and in the midst of expanding towards hydrogen as the demand for hydrogen guarantees of origin is expected to grow. With regards to regulation, RED II has extended its applicability to renewable gases, including renewable hydrogen. In terms of hydrogen guarantees of origin schemes, it can be noted that different schemes are beginning to emerge, the CertifHy scheme currently being the most prominent one in the EU. However, the landscape for hydrogen guarantees of origin schemes and standards is currently fragmented, which is foreseen to become an issue for the emerging hydrogen market if not resolved. Some of the main differences among available hydrogen guarantees of origin schemes and standards relate to hydrogen terminology, the type of hydrogen supported, the threshold, greenhouse gas emission accounting and chain of custody, all of which can have an impact on how well a hydrogen guarantees of origin system supports the trade of renewable and/or low-carbon hydrogen and simultaneously energy sector decarbonization. The findings of a comparison of the EU and Australia indicate that lack of harmonization with regards to hydrogen guarantees of origin is not only an issue within the EU, but a challenge with regards to international trade of hydrogen as well. Lack of harmonization between the hydrogen guarantees of origin system adopted in the EU, with Member States as importing countries, and exporting countries such as Australia could result in reduced interoperability and efficiency of the global hydrogen market and technical barriers to the trade of hydrogen if not resolved. All in all, there is a pressing need for clear policy guidelines with regards to hydrogen guarantees of origin, which also has been noted by several EU bodies or institutions and other stakeholders. The European Commission is expected to elaborate on its currently vague standpoint later in 2021. These upcoming policy guidelines regarding hydrogen guarantees of origin, together with other policy instruments, will likely support energy sector decarbonization and harmonization within the EU, and potentially internationally, if designed duly while balancing competing interests and taking other relevant aspects into consideration. The key trade-offs and considerations are recognized to be: the economic impact of the hydrogen guarantees of origin system, the political aspect of hydrogen guarantees of origin, work already conducted with regards to hydrogen guarantees of origin, the relationship between hydrogen guarantees of origin and other policy measures and support schemes for hydrogen as well as the international aspect of hydrogen guarantees of origin.
  • Lottonen, Johannes (2023)
    The EU’s climate goals require that, among other things, the internal gas market is decarbonised as much as possible. Hydrogen and hydrogen-based synthetic fuels have been identified as one of the major solutions for decarbonising the internal gas market. The inclusion of hydrogen to the internal gas market will fundamentally change the internal gas market. The decarbonisation will also have positive implications to security of gas supply as hydrogen can be produced in the EU with water and electricity. This will allow the EU to reduce its reliance on third country gas suppliers. However, the inclusion of hydrogen requires extensive transmission infrastructure as hydrogen production cannot always be geographically close to industrial facilities using hydrogen. Additionally, large-scale hydrogen transmission has been identified as more cost-effective than electricity transmission. The TEN-E Regulation and Projects of Common Interest play an important role in actualising the infrastructure projects. The purpose of this thesis is two-fold. Primarily, it will examine how a hydrogen transmission project can fulfil the general and specific criteria of Article 4 of the TEN-E Regulation. Fulfilling these criteria allow the project to potentially be included in the list of Projects of Common Interest published by the European Commission. At the same time, this thesis will examine how the proposed new gas market legislation, climate legislation and other energy legislation affect the internal gas market and the forming hydrogen market. This thesis will also examine what potential challenges the hydrogen transmission projects and the forming hydrogen market will face. In short, fulfilling the eligibility criteria is tied to the amount of renewable and low-carbon hydrogen which the transmission project makes available to the market, the benefits to the market and interconnection of networks enabled by the project, the possibility for efficient and non-discriminatory competition as well as the impact to the security of supply of the EU’s energy market. The potential challenges include prolonged legislative processes regarding gas market and climate legislation, issues caused by the variability of the renewable power generation, certain competition issues and legislative burden on the forming hydrogen market.
  • Rapo, Annette (2023)
    In 2021, the European Commission proposed a regulation implementing a carbon border adjustment mechanism. The primary objective of the mechanism is to curb the risk of carbon leakage. In addition, the mechanism should encourage the Union’s trade partners to implement carbon pricing measures to reduce greenhouse gas emissions and mitigate climate change. The use of border adjustments to pursue climate goals are disputed in terms environmental effectiveness. In the broader policy scope, unilateral climate measures are considered controversial due to their potential discriminatory policy effects on international trade. The carbon border adjustment mechanism highlights the complex and challenging relationship between the two most prominent multilateral questions, international trade and environmental concerns. Since the announcement of the mechanism, the Union’s trade partners have expressed opposition to the introduction of carbon taxes on the Union’s borders. In particular, the incompatibility of the mechanism with the rules of the World Trade Organization has been heavily emphasized. Potentially, the Union’s partners may move to lodge cases against the Union, in the dispute settlement body of the World Trade Organization. Although, the use of environmental measures with trade effects have been discussed by the dispute settlement bodies, the interpretation of the compatibility of climate measures with the rules of the GATT remain inconclusive. The mechanism may offer an opportunity for the organisation to actively strengthen the environmental agenda within trade. In the absence of political will of the membership to pursue reform, the Union may be required to resort to alternative policy tools to further its climate policy goals. Vuonna 2021, Euroopan Komissio esitti ehdotuksen, jolla otetaan käyttöön hiilirajamekanismi. Mekanismin päätavoitteena on välttää hiilivuotoa sekä kannustaa Unionin kauppakumppaneita ottamaan käyttöön päästökauppajärjestelmiä kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi ja ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Rajatullien käyttö ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi on kiistanalainen ympäristötehokkuuden kannalta. Ilmastopolitiikassa laajemmin, yksipuolisia ilmastotoimia pidetään kiistanalaisina, sillä niillä voi olla syrjiviä vaikutuksia kansainväliseen kauppaan. Hiilirajamekanismi korostaa kansainvälisen kaupan ja ympäristötoimien hankalaa suhdetta. Mekanismin julkistamisen yhteydessä, unionin kauppakumppanit ovat ilmaisseet vastustavansa hiiliverojen käyttöönottoa unionin rajoilla. Erityisesti mekanismin yhteensopimattomuutta Maailman kauppajärjestön sääntöjen kanssa on korostettu voimakkaasti. Unionin kumppanit voivat mahdollisesti nostaa kanteita unionia vastaan Maailman kauppajärjestön riitojenratkaisuelimessä. Vaikka ympäristötoimenpiteiden käyttöä, joilla on kaupallisia vaikutuksia, on käsitelty riitojenratkaisuelimissä, tulkinta ilmastotoimenpiteiden yhteensopivuudesta GATT -sääntöjen kanssa on edelleen epäselvä. Mekanismi voi tarjota organisaatiolle mahdollisuuden vahvistaa ympäristöohjelmaa maailmankaupassa. Jos jäsenillä ei ole poliittista tahtoa jatkaa uudistuksia, unioni voi joutua turvautumaan vaihtoehtoisiin välineisiin ilmastopoliittisten tavoitteidensa edistämiseksi.
  • Tammi, Taru-Tuulia (2021)
    EU:n kilpailupolitiikka ja kilpailuoikeuden soveltamiskäytäntö ovat murrostilassa, koska digitalisaatio ja suurten teknologiayhtiöiden nousu on tuonut mukanaan uusia haasteita, joihin kilpailuviranomaisten tulee voida vastata. Tässä tutkielmassa tarkastelen erityisesti yrityskauppavalvontaa koskevia haasteita. Viisi suurinta teknologiayhtiötä eli Google, Apple, Facebook, Amazon ja Microsoft ovat vuosien 2008-2018 aikana ostaneet yli 400 yhtiötä. Suurin osa näistä yrityskaupoista ei ole päätynyt yrityskauppavalvonnan kohteeksi, koska kyseiset transaktiot eivät ole ylittäneet yrityskauppavalvonnan määrärajoja, joko kansallisella tai EU-tasolla. Nämä yrityskaupat ovat kuitenkin jatkuvasti kasvattaneet kyseisten yhtiöiden jo valmiiksi hyvin merkittävää määräävää markkina-asemaa. Näihin yrityskauppoihin liittyy erityisesti huoli siitä, että suurten teknologiayhtiöiden tarkoitus lukuisilla transaktioilla on ollut tukahduttaa potentiaalinen kilpailu ja suojella monopoliasemaansa markkinoilla. Digitaalisten markkinoiden kasvu on tuottanut kuluttajille paljon hyötyjä, mutta jatkuva viranomaisvalvonnan ulkopuolelle jäävä markkina-aseman vahvistaminen on saattanut johtaa tilanteeseen, jossa markkinoiden monpolisaatio aiheuttaa myös merkittäviä haittoja kuluttajille. Kyseiset haitat johtuvat erityisesti siitä, että kilpailun vähyys digitaalisilla markkinoilla saattaa johtaa innovaatioiden vähenemiseen koko alalla. Edellä kuvattu ongelma linkittyy olennaisesti talousteoreettiseen keskusteluun koskien yrityskauppojen ja markkinarakenteen vaikutusta yritysten innovaatiokannustimiin. Taloustieteellisissä piireissä on käyty debattia 1940-luvulta asti siitä, onko markkinoiden keskittymisellä innovaatiokannustimia heikentävä vai kasvattava vaikutus. Tutkielmassa käydään läpi tämä keskustelu, sillä EU:n kilpailupolitiikka ja säännöt perustuvat vahvasti talousteoriaan ja yrityskauppojen arviointi on hyvin taloustieteellistä. EU:n yrityskauppavalvonnan arviointikehikkoon kuuluu innovaatiovaikutusten arviointi ja tämän arvioinnin kannalta on merkityksellistä, mikä on vallitseva ymmärrys innovaatiovaikutuksista. Käytännössä talousteoriassa ei ole onnistuttu kehittämään yhtä, yleisesti hyväksyttyä johtopäätöstä yrityskauppojen ja innovaatioiden suhteesta toisiinsa ja tästä johtuen aihe on edelleen kiistelty, mutta samalla digitaalisten markkinoiden jatkuva keskittyminen on ajankohtainen ongelma johon tulisi vastata. EU:n komissio on jo yrityskauppavalvonnassa ottanut kantaa yrityskauppojen innovaatiovaikutuksiin ja kehittänyt niin sanotun innovaatiohaittateorian vuoden 2017 päätöksessään asiassa M.7932 Dow/Dupont. Innovaatioiden arviointikehikko käydään tutkielmassa läpi ja samoin komission tähänastinen päätöskäytäntö, jotta voidaan ymmärtää, miten nykyiset säännökset soveltuvat innovaatiovaikutusten arviointiin digitaalisen sektorin yrityskaupoissa. Tutkielman tarkoitus on arvioida EU:n nykyisten yrityskauppavalvontasäädösten soveltuvuutta suurten teknologiayhtiöiden lukuisiin yritysostoihin, joiden tarkoitusperän epäillään olevan potentiaalisen kilpailun ja kilpailevien innovaatioiden tukahduttuminen (englanniksi käytetään termiä ’killer acquisition’). Huolena on, että suurten teknologiayhtiöiden jatkuvat yritysostot ja kasvava markkinavoima johtavat innovaation laskuun ja tätä kautta kuluttajien hyvinvoinnin vähenemiseen, kuten Kenneth Arrow esitti taloustieteellisessä tutkimuksessa jo 1960-kuvulla. Käsittelen tutkielmassa EU:n kilpailupolitiikan suhdetta komission ja EU tuomioistuinten päätöskäytäntöön ja pyrin vastaamaan kysymykseen siitä, onko kilpailupolitiikan muutokselle ja sääntöjen päivittämiselle olemassa riittävät perusteet. Tutkielman tärkein johtopäätös on, että nykyiset EU:n yrityskauppavalvontasäännökset eivät kykene vastaamaan edellä mainittuihin haasteisiin ja että näiden haasteiden tunnistaminen voi olla vaikeaa. Tuorein taloustieteellinen tutkimus osoittaa, että alan asiantuntijat ovat laajalti huolissaan siitä, että kuluttajat ovat jo kokeneet merkittävää haittaa innovaatioiden vähenemisestä digitaalisella sektorilla ja yrityskauppavalvonta on monen mielestä ollut liian vähäistä. Mielestäni haitalliseen markkinoiden keskittymiseen on helpompaa puuttua ennakoivasti, kuin vasta jälkikäteen, koska menetettyä kilpailua ei voida enää myöhemmin palauttaa ja tästä johtuen kannatan yirtyskauppavalvonnan laajempaa uudistamista. Annan lopussa myös ehdotuksia siitä, miten sääntöjä voitaisiin päivittää vaarantamatta yritysten oikeusvarmuutta.
  • Ovaskainen, Emmi (2020)
    Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 102 (a) artiklassa säädetään kohtuuttoman hinnoittelun kiellosta, jonka mukaan määräävässä asemassa olevat yritykset eivät saa veloittaa hyödykkeistään kohtuuttomia hintoja. Vaikkei kohtuuttoman hinnoittelun lainvastaisuudesta olekaan Euroopan unionin (EU) kilpailusääntöjen valossa epäselvyyttä, liittyy SEUT 102 (a) artiklan soveltamiseen perustavanlaatuisia teorian ja käytännön ongelmia. Tämän vuoksi sitä on sovellettu käytännössä suhteellisen harvoin, ja se on jäänyt verrattain kehittymättömäksi määräävän aseman väärinkäytön tyyppitapaukseksi. Vastoin vakiintunutta käytäntöä kohtuuttoman hinnoittelun kieltoa on viime aikoina sovellettu enenevässä määrin lääkealalla. Lääkkeiden korkeat hinnat ovat yhteiskunnallinen ongelma, johon puututaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevin keinoin kuten hintasääntelyllä. Joissain tilanteissa tämä ei riitä, ja SEUT 102 (a) artikla on nähty keinona paikata tätä epäkohtaa. Lääkemarkkinoiden erityispiirteiden vuoksi kiellon soveltamiseen liittyy kuitenkin suuri virheriski, jonka toteutumisesta kärsivät viime kädessä kuluttajat. Tutkielman tarkoituksena onkin selvittää, onko lääkkeiden korkeisiin hintoihin tarkoituksenmukaista puuttua kohtuuttoman hinnoittelun kiellolla, ja miten kieltoa lääkemarkkinoilla tulisi käytännössä soveltaa. Tutkielman johtopäätöksenä esitetään, ettei SEUT 102 (a) artiklan soveltamista lääkealalla tarvitse kategorisesti torjua, vaan sen tarpeellisuus ja oikeutus riippuu yksittäistapauksen olosuhteista. Lääkemarkkinoiden erityispiirteistä johtuen asiaan on silti suhtauduttava suurella varovaisuudella etenkin silloin, jos puuttumisella saatetaan heikentää yritysten investointi- ja innovointikannustimia. Unionin tuomioistuimen oikeuskäytännössä on kehitetty erilaisia kohtuuttoman hinnoittelun arviointimenetelmiä, jotka tarjoavat suhteellisen hyvän lähtökohdan myös lääkealalla käytettäväksi. Kilpailuviranomaisilla on kuitenkin liikkumavaraa sen osalta, mihin menetelmiin ja näyttöön ne yksittäistapauksessa tukeutuvat.
  • Palmgren, Tobias (2023)
    Underdimensionerade företagskoncentrationer överstiger inte de omsättningsbaserade tröskelvärdena för koncentrationskontroll och är därmed inte anmälningspliktiga till vare sig kommissionen eller behöriga nationella konkurrensmyndigheter. S.k. killer acquisitions har under senaste år identifierats som en form av koncentration där innovativa bolag, huvudsakligen inom läkemedelsbranschen och på digitala marknader, förvärvas av sina etablerade motsvarigheter i syfte att eliminera framtida potentiella konkurrenter eller disruptiva innovationsprojekt. Behöriga myndigheter har under senaste år sökt åtgärda ett upplevt behörighetsunderskott där killer acquisitions undgått koncentrationskontroll helt och hållet. Europeiska unionens koncentrationskontroll baserar sig på obligatorisk ex ante bedömning av koncentrationer som överstiger de omsättningsbaserade tröskelvärden som definierats i koncentrationsförordningen. Lösningen som kommissionen anammat för att åtgärda behörighetsunderskottet är en utökad tillämpning av hänskjutandeförfarandet i artikel 22 EUMR. Tribunalens avgörande i Illumina/Grail bekräftade kommissionens nya praxis att godta hänskjutande av koncentrationer som varken den hänskjutande medlemsstaten eller kommissionen haft ursprunglig behörighet att bedöma. EU-domstolens avgörande i Towercast fastslog att en direkt tillämpning av artikel 102 FEUF är möjlig ex post om villkoren fastslagna i Continental Can-avgörandet är uppfyllda. Strukturella effekter av en genomförd koncentration kan därmed utgöra missbruk av dominerande ställning också efter ikraftträdandet av en förordningsbaserad regim för koncentrationskontroll. Avhandlingen behandlar konsekvenserna av dessa avgöranden mot bakgrunden av koncentrationskontrollens historiska utveckling och ledande konkurrensekonomiska studier. Slutsatserna är att kommissionens nya praxis ligger fullt inom ramarna för kommissionens skönsmässiga bedömning. Likväl är det i avsaknad av tillämplig reglering inget som utesluter den direkta effekten av artikel 102 FEUF beträffande vissa koncentrationer. Avhandlingen konstaterar tvärtom att utvecklingen de facto utgör en återgång till praxis som härstammar från tiden före ikraftträdandet av den första koncentrationsförordningen år 1990. Samtidigt innebär denna praxis en försämring av förutsebarheten och en urvattning av principen om prövning vid en enda instans, eventuellt på bekostnad av marknadsaktörers rättssäkerhet. Där ett behörighetsunderskott i unionslagstiftningen konstateras bör utgångspunkten vara revidering så att koncentrationer bedöms ex ante enligt tydligt definierade behörighetskriterier. Om revidering inte anses ändamålsenligt på unionsnivå bör det lämnas till medlemsstaterna att fastställa villkoren för kontroll av denna typ av koncentrationer.
  • Koivukangas, Miisa (2024)
    Euroopan unionin kilpailusääntöjen tavoitteena on lisätä kuluttajien hyvinvointia sekä luoda sellaiset jäsenvaltioiden yhteismarkkinat, joilla kilpailu toimii tehokkaasti. Nämä tavoitteet pyritään toteuttamaan poistamalla ja ehkäisemällä sellaisia esteitä, jotka vaikuttavat markkinoiden yhdentymiseen kielteisesti. Kuluttajien etua edistetään kilpailuoikeuden keinoin suojelemalla kuluttajia kollektiivina sekä tehostamalla kilpailua ja kilpailuprosessia yhteismarkkinoilla. Tällaisen tehokkaan kilpailun seurauksena yritysten innovaatiot lisääntyvät ja kuluttajien saataville tulee laadukkaampia ja halvempia vaihtoehtoja tuotteille ja palveluille. Tutkielma keskittyy Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 101 artiklan 3 kohdan tehokkuuspuolustukseen sisältyvään nk. kuluttajahyötykriteeriin, jossa on kysymys kuluttajille jäävästä kohtuullisesta hyödystä, joka kilpailunrajoituksesta on seurattava. Tutkielmassa pyritään tulkitsemaan SEUT 101 artiklan 3 kohdan sisältöä lainopin keinoin, etenkin oikeuskäytäntöä sekä Euroopan komission päätöksiä ja soft law -lähteitä käyttäen. Toisinaan tutkielmassa tukeudutaan myös tausta-aineistona taloustieteen oppeihin. Tämän lisäksi tutkielmassa perehdytään EU:n kilpailupolitiikan tavoitteenasetteluun tutustumalla eri koulukuntien lähestymistapoihin ja näkemyksiin siitä, miten kilpailu markkinoilla toimii ja mitä tavoitteita kilpailuoikeudellisen sääntelyn tulisi turvata ja edistää. Tavallisesti kuluttajien hyvinvoinnin tai edun edistämisen on nähty toteutuvan sekä edullisempien että laadukkaampien tuotteiden ja palveluiden muodossa. Myös yritysten innovaatioiden ja kuluttajien valinnanvapauden lisääntymisen on katsottu toteuttavan kuluttajien etua. Tutkielma käsittelee laajasti sitä, mitä voidaan pitää kuluttajan edun mukaisena ja tulisiko SEUT 101(3) mukaista kuluttajahyötykriteeriä ja kuluttajan edun käsitettä tulkita joko suppeasti vai laajemmin sisällyttäen tulkintaan mahdollisesti muitakin kuin laatu- tai hintatekijöitä, kuten yleisen edun piiriin kuuluvia etuja.
  • Heimala, Ulla (2021)
    Tutkielma käsittelee lääkkeiden rinnakkaiskauppaa Euroopan unionin sisämarkkinoilla oikeusvarmuuden periaatteen näkökulmasta. Lääkkeiden rinnakkaiskauppa perustuu oikeuksien sammumisen periaatteeseen, joka mahdollistaa yksinoikeudella suojattujen tuotteiden vapaan liikkuvuuden unionissa. Taloudellinen kannustin rinnakkaiskaupalle juontuu jäsenvaltioiden välillä vallitsevista hintaeroista, joita rinnakkaistuontiin erikoistuneet yritykset hyödyntävät. Ilmiö tulee erottaa geneeristen lääkkeiden eli rinnakkaisvalmisteiden kaupasta, sillä lääkkeiden rinnakkaiskauppa koskee nimenomaan alkuperäisvalmisteita. Alkuperäisvalmistetta suojaavan patentin ollessa voimassa on alkuperäisvalmisteiden rinnakkaiskauppa ainoa kilpailun muoto sisämarkkinoilla. Työn tutkimuskysymyksenä on oikeusvarmuuden periaatteen toteutuminen lääkkeiden rinnakkaiskaupassa. Oikeusvarmuuden periaate on jaettavissa muodolliseen ja aineelliseen oikeusvarmuuteen. Muodollisessa oikeusvarmuudessa on kyse erityisesti ennakoitavuudessa, kun taas aineellisella oikeusvarmuudella viitataan hyväksyttävyyteen. Tutkielma hyödyntää erityisesti Juha Raition oikeusvarmuuden periaatteen määritelmää. Lisäksi tutkielma tarkastelee muuttuvan oikeusvarmuuden käsitettä erityisesti Patricia Popelierin näkökulmasta. Muuttuva oikeusvarmuuden käsite nojaa oikeutettujen odotusten suojaan ja oikeuden saavutettavuuteen alati muuttuvassa, dynaamisessa ympäristössä. Tutkielmassa oikeusvarmuuden periaate ymmärretään nimenomaan ennakoitavuuden kautta. Tutkielma keskittyy tämän vuoksi rinnakkaiskauppaa koskevan oikeuskäytännön kehityksen arvioimiseen 1970-luvulta nykypäivään asti. Käsiteltävät oikeustapaukset koostuvat erityisesti immateriaalioikeudellisesta lääkkeiden uudelleen pakkaamisen sallittavuutta koskevasta oikeuskäytännöstä sekä rinnakkaisviennin esteitä koskevasta kilpailuoikeuden alaan kuuluvasta oikeuskäytännöstä. Tutkielman metodi on lainoppi. Tutkielman johtopäätös on, että oikeusvarmuuden periaatteen muodollinen puoli toteutuu uudelleen pakkaamista koskevassa oikeuskäytännössä, mutta kilpailuoikeudessa asia ei ole täysin näin. Lisäksi erityisenä kysymyksenä tutkimus nostaa esiin lääkealan erityispiirteet. Tutkimuksessa pohditaan myös muuttuva oikeusvarmuuden käsitteen soveltuvuutta rinnakkaiskauppaan.
  • Jutila, Vellamo (2022)
    In December 2020, the Brexit negotiations resulted in the EU-UK Trade and Cooperation Agreement, an exceptional association agreement which reaches in its scope beyond traditional free trade agreements. The comprehensive association agreement was concluded between the UK and the EU only, albeit the agreement covers areas in which the competences are shared between the EU and its Member States. The thesis assesses the approval process of the agreement and the unprecedented exercise of the EU competences under the EU-UK Trade and Cooperation Agreement. The research question of the thesis is whether there are any reasons to question the legitimacy of the EU external action of concluding the EU-UK Trade and Cooperation Agreement in current form and way. The aim of the thesis is to understand the justification of the exceptional external action and the considerations preceding the decision-making at the EU level, and to outline practical ramifications of opting for pure EU agreement instead of mixed agreement. The thesis concludes that the absence of legal scrutiny before the CJEU and the lack of adequate involvement of the national parliaments result in legal and political uncertainty. The thesis argues that the exceptional circumstances of Brexit fail to justify the haste procedure and the solutions adopted in the EUUK Trade and Cooperation Agreement. This is because the exercise of the EU competences under the agreement has restraining consequences on the Member States and limits their possibility to influence the decision-making at the EU level. The extensive reliance on diplomatic channels in solving disputes removes certain policy areas from the jurisdiction of any court and may subject fundamental rights or rule of law concerns to political deliberations. The thesis stresses the need for greater transparency and stronger constitutional approval for the EU external actions.
  • Horváth, Balázs Boldizsár (2021)
    This thesis is about the liability of hosting services and how it was reformed by the Digital Services Act (DSA). In our lives hosting services are everywhere and their liability for information that is being stored or disseminated using their platforms is important. The DSA adopted the liability system for intermediary services that was present in the E-Commerce Directive with slight changes. These changes can have significant consequences regarding the liability of hosting services, especially for those that neglect to pay heed to the reform that has taken place. To answer the research question, the thesis introduces the liability of hosting services under the E-Commerce Directive and explores the legal fragmentation that was the result of the different interpretations of Member States, then takes a closer look at the liability system of the DSA for hosting services. In the assessment of the provisions of the DSA, the individual sections are constantly contrasted with the corresponding sections of the E-Commerce Directive. When it is available, the preceding case-law of the Court of Justice of the European Union and preparatory documents form EU institutions are also introduced in an effort to retrace the steps of legal development that resulted in what the final form of the DSA. Special attention is given to the potential liability systems that were discussed during consultation and were ultimately discarded. The main areas of the thesis are the following: categorization of intermediary services and more closely hosting services, the liability exemption for hosting services and the important definitions connected to it (e.g., ‘active role’ or acting ‘expeditiously’), monitoring obligation, automatic tools for detection of illegal content, own investigations of hosting services, notices and liability, indexing systems and vicarious liability. Some of these existed in the E-Commerce Directive, others are new additions. If appropriate, problems of interpretation are also discussed as the research found some contentious issues with the new act, especially with the new additions. The thesis concludes with a review of the most problematic parts of the reform and a brief evaluation based on the findings. The research found that in many ways the reform that tried to create a clearer and fairer system for online intermediaries brought even more questions that are up for further interpretation. There are potential clashes with sectoral EU legislation and many of the clarifications that were codified in the DSA had already been settled by the case-law of the Court of Justice of the European Union while the novelties are left without the support of their own case-law.