Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Aalto, Tuomas (2019)
    Tutkielmassa selvitetään, millä oikeudellisin perustein työehtosopimusmääräykset voivat jäädä yleissitovuuden ulkopuolelle. Aiempi näkökulma työoikeudessa aiheeseen on ollut se, että yleissitovuuden ulkopuolelle jäisivät työehtosopimuksen toteuttamista koskevat työehtosopimusmääräykset. Kyse on alun perin työehtosopimusoikeudessa kehitetystä käsitteestä systematisoida työehtosopimusmääräyksiä. Tutkimustehtävä toteutetaan lainopin menetelmin systematisoimalla ja tulkitse-malla työehtosopimusoikeuden yleisiä oppeja, oikeuskäytäntöä, työsopimuslakia ja voimassa olevien yleissitovien työeh-tosopimusten määräyksiä. Tutkimustulosten perusteella yleissitovuuden ulkopuolelle jääviä työehtosopimusmääräyksiä ei voida selittää vain työehtosopimuksen toteuttamista koskevien määräysten käsitteestä käsin. Ensinnäkin työehtosopimuksen toteuttamista koskevien määräysten käsite ei ole yksiselitteinen. Käsitteen alaisille työehtosopimusmääräyksille voidaan antaa vain tiettyjä sisällöllisiä kriteerejä, ja käsite myös voidaan ymmärtää kaksitahoiseksi siten, että sen alaan luettavat, mutta työntekijän etuutta palvelevat työehtosopimusmääräykset voivat tulla yleissitovana noudatettavaksi. Toiseksi yleissitovuuden ulkopuolelle jääviä työehtosopimusmääräyksiä voidaan arvioida myös normaalisitovaan järjestelmään kuuluvasta normikompetenssista ja työsopimuslain sovellettavaksi tulemisesta käsin. Mahdollista voi olla myös se, että työehtosopimusmääräys voi jäädä yleissitovuuden ulkopuolelle sen perusteella, minkä oikeusseuraamuksen työehtosopimusosapuolet ovat sopineet työehtosopimusmääräyksen rikkomiselle.
  • Vanhanen, Meri (2019)
    Ylellisyyttä ei voida tarkasti määritellä. Siitä huolimatta se on osa tietynlaisten tuotteiden luonnetta. Kuluttajat arvostavat ylellistä tuotekuvaa, minkä vuoksi tuotteiden valmistajilla ja toimittajilla on intressi suojata sitä. Ylellisen tuotekuvan suojaamisella pyritään säilyttämään se investointien ketju, jolla tuotekuva on saatu aikaiseksi. Valikoivassa jakelussa toimittaja valitsee laadullisin perustein ne jälleenmyyjät, joiden kanssa se ryhtyy liikesuhteisiin. Vain valtuutetuilla jälleenmyyjillä on oikeus myydä valikoivan jakelujärjestelmän piirissä olevia tuotteita. Valikoivaa jakelua on perinteisesti käytetty muun muassa ylellisyyskosmetiikan jakelutapana. Valikoivan jakelun avulla toimittajat voivat kontrolloida tuotteiden myyntiympäristöä. Ylellisen tuotekuvan suojaaminen valikoivan jakelun avulla on pitkään katsottu sallituksi Euroopan unionissa, vaikka sillä on kilpailua rajoittavia vaikutuksia. Toistaiseksi on kuitenkin päädytty siihen, että kuluttajalle on valikoivan jakelun avulla tapahtuvasta tuotekuvan suojaamisesta enemmän etua kuin haittaa. Nopeasti kehittyvän verkkokaupan ja valikoivan jakelun välinen suhde on nostanut esiin uusia oikeudellisia ongelmia. Unionin tuomioistuin linjasi Coty Germany -ratkaisussa (C-230/16), että toimittajalla on oikeus asettaa valikoivan jakelujärjestelmän jakelusopimukseen ehto, jolla kielletään jälleenmyyjää myymästä tuotteita kolmansien markkina-alustoilla. Kolmansien markkina-alustoilla tarkoitetaan Amazonin ja eBayn kaltaisia markkinapaikkoja, joilla useat eri jälleenmyyjät myyvät tuotteitaan. Toimittajat vastustavat niiden käyttöä sillä perusteella, että tuotteiden ylellisen tuotekuva voi vaarantua kontrolloimattomassa myyntiympäristössä. Jälleenmyyjien mielestä kielto rajoittaa tarpeettomasti kilpailua. Coty Germany -ratkaisussa tuomioistuin asetti toimittajien vaatimuksen tuotekuvan suojaamisesta verkkokaupan edistämisen edelle. Tuomio oli linjassa aikaisempien vuosikymmenten oikeuskäytännön kanssa. Sen sijaan edellisessä verkkokauppaa ja valikoivaa jakelua koskeneessa tapauksessa (C-439/09 Pierre Fabre) tuomioistuimen tulkinta oli päinvastainen. Kyseisen tuomion mukaan ylellisen tuotekuvan suojaaminen ei ole peruste kilpailun rajoittamiselle. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, voidaanko sellaista jakelusopimuksen ehtoa, jolla rajoitetaan jälleenmyyjiä myymästä tuotteita kolmansien markkina-alustoilla ja jonka perusteena on tuotteen ylellisen tuotekuvan suojaaminen, pitää eurooppaoikeuden suhteellisuusperiaatteen mukaisena ja kilpailuoikeudellisesti kestävänä. Pääkysymyksen selvittämistä tukivat kaksi lisäkysymystä, jotka liittyivät oikeuskäytännön kehitykseen ja oikeuskirjallisuudessa hahmotellun suhteellisuustestin toteutumiseen. Suhteellisuusperiaatteen toteutumista peilattiin erityisesti Euroopan unionin kilpailuoikeuden ja digitaalisten sisämarkkinoiden tavoitteisiin. Kilpailuoikeuden perimmäisenä tavoitteena on kuluttajien hyvinvoinnin lisääminen. Digitaalisten sisämarkkinoiden tavoitteisiin liittyy vahvasti verkkokaupan esteiden poistaminen ja Euroopan unionin verkkokaupan edistäminen yleisellä tasolla. Tutkielman perusteella kolmansien markkina-alustoja koskeva yleinen ja ehdoton kielto valikoivassa jakelussa ei ole eurooppaoikeuden suhteellisuusperiaatteen mukainen keino suojata ylellistä tuotekuvaa. Suhteellisuusperiaatteen mukaan käytettyjen keinojen tulee olla oikeasuhtaisia, asianmukaisia ja tarpeellisia. Coty Germany -asiassa olisi ollut käytettävissä kolmansien alustojen täyskieltoa lievempiä keinoja ylellisen tuotekuvan suojaamiseksi. Merkittävimpänä keinona tutkielmassa esitetään markkina-alustoille asetettavat laatuvaatimukset. Kolmansien alustojen kiellolle annettu hyväksyntä ei ole suhteellisuusperiaatteen mukainen toimi myöskään unionin kilpailuoikeudellisten tavoitteiden tai sisämarkkinatavoitteiden kannalta. Coty Germany -tulkinta ei läpäise kaikkia suhteellisuustestin elementtejä eikä myöskään yleisellä tasolla arvioiden ollut oikeasuhtainen ratkaisu. Suhteellisuusperiaatteen sijaan tuomioistuin painotti oikeusvarmuuden periaatetta palatessaan Pierre Fabre -tuomiota edeltäneeseen tulkintalinjaan. Kaupankäynnin edellytykset ovat verkkokaupan yleistymisen myötä kuitenkin muuttuneet. Tämä olisi tullut ottaa huomioon harkittaessa, missä määrin valikoivilla jakelujärjestelmillä voidaan oikeutetusti rajoittaa kilpailua.
  • Metso, Taina (2019)
    Yksityisten tahojen oikeus vaatia vahingonkorvausta kilpailunrikkomisesta aiheutuneesta vahingosta vahvistettiin jo 70-luvulla. Siitä huolimatta kilpailuoikeudellisten vahingonkorvauskanteiden tila Euroopassa oli vielä vuonna 2004 täysin kehittymätön. Kilpailuoikeudellisen vahingonkorvauksen alan harmonisoimiseksi komissio antoi pitkällisen valmistelun jälkeen 25.12.2014 voimaan tulleen kilpailuvahinkodirektiivin (2014/104/EU), joka implementoitiin Suomessa laiksi kilpailuoikeudellisista vahingonkorvauksista (1077/2016). Kilpailuoikeudellisen vahingonkorvauksen perinteisiä kysymyksiä on, miten jakeluketjussa eteenpäin siirrettyyn ylihintaan tulisi suhtautua. Ylihinnan siirtämistä voidaan yleensä arvioida kahdessa tilanteessa: rikkomiseen syyllistynyt voi vedota ylihinnan siirtämiseen puolustuksenaan (”kilpi”, passing-on-puolustus) tai välillinen ostaja voi vaatia rikkomiseen syyllistyneeltä vahingonkorvausta väitetystä ylihinnan siirtämisestä (”miekka”). Passing-on-puolustus tarkoittaa sitä, että vastaaja vetoaa puolustuksenaan siihen, että kantaja ei ole oikeutettu saamaan korvausta, sillä vahinko on siirretty eteenpäin ja korvaus tarkoittaisi ansiotonta voittoa. Ylihinnan siirtämisen käyttö miekkana tarkoittaa sitä, että kantaja voi edukseen vedota siihen, että ylihinta on siirretty hänelle ja hän on tästä johtuen kärsinyt vahinkoa, vaikka ei ole suoranaisessa sopimussuhteessa vastaajaan. Keskustelu passing-on-puolustuksen sallittavuudesta ja välillisen ostajan asemasta on lähtöisin Yhdysvalloista ja sittemmin sitä on jatkettu myös Euroopassa. Vaikka kilpailuvahinkodirektiivi sallii ylihinnan siirtämiseen vetoamisen sekä kantajalle että vastaajalle, erityisesti passing-on-puolustuksen käyttöä koskeva sääntely on jätetty monitulkintaiseksi. Tutkimus on käytännöllisesti suuntautunut lainopillinen tutkimus, jonka kohteena on ylihinnan siirtämiseen ja erityisesti passing-on-puolustukseen liittyvät oikeudelliset kysymykset. Se keskittyy tarkastelemaan passing-on-puolustuksen käyttöä ennen kaikkea suomalaisen oikeusperinteen ja yksityisoikeudellisen täytäntöönpanon tavoitteiden näkökulmista. Tutkimuksessa keskeiseen asemaan nouseekin oikeusperiaatteiden, tavoitteiden ja reaalisten argumenttien hyödyntäminen. Tutkimuksessa on hyödynnetty myös oikeusvertailevaa materiaalia erityisesti argumentaation rikastuttamiseksi, vaikka tutkimuksen tavoitteet eivät olekaan varsinaisesti oikeusvertailevia. Tutkimus pyrkii tarjoamaan argumentteja erityisesti rikastumiskieltoa, moninkertaista vastuuta ja vastuun puuttumista silmällä pitäen. Yksi tutkielman keskeisiä tarkastelun kohteita on myös tehokkuusperiaatteen ja ennalta ehkäisevän vaikutuksen (pelotevaikutus) sekä eurooppalaisen oikeusperinteen ja rikastumiskiellon välinen jännite. Osana näitä kysymyksiä tutkimus tarkastelee kilpailuoikeudellisen vahingonkorvausoikeuden taustaa ja kehittymistä Suomessa sekä Euroopassa ja käsittelee kilpailuoikeudellisen vahingonkorvausoikeuden taustalla vaikuttavia tavoitteita. Tutkimus pyrkii myös avaamaan kartellien aiheuttamaa ylihintaa käsitteenä ja vastaamaan siihen, mitä ylihinnan siirtämisellä oikeastaan tarkoitetaan. Lisäksi tutkimuksessa käsitellään lyhyesti ylihinnan siirtämisen talousteoriaa sekä ylihinnan ja sen siirtämisestä aiheutuvien vahinkojen määrän arviointia tuomioistuimissa erilaisten taloustieteellisten menetelmien avulla. Tutkimuksen loppuosassa pyritään antamaan erilaisia ehdotuksia sille, miten tuomioistuin voisi vaihtelevissa tilanteissa arvioida passing-on-puolustuksen käyttöä. Tutkimuksen loppuosassa voidaankin havaita de sententia ferenda -tutkimustavalle tyypillisiä kannanottoja, jotka eivät varsinaisesti pyri oikeustilan muuttamiseen vaan joiden merkitys vahvistuu tai väistyy tulevassa soveltamistilanteessa. Näissä kannanotoissa on hyödynnetty viimeaikaista eurooppalaista oikeuskäytäntöä, vaikka niihin on sovellettu aiempaa lainsäädäntöä. Koska passing-on-puolustuksen käyttö jää direktiivin ja kansallisen lainsäädännön näkökulmista avoimeksi eikä kilpailuvahinkodirektiiviä olla vielä sovellettu unionin tuomioistuimessa tai jäsenvaltioiden kansallisissa tuomioistuimissa, tutkimus pyrkii osaltaan avaamaan keskustelua aiheesta erityisesti suomalaisesta näkökulmasta.
  • Tikkala, Leea (2014)
    Tutkielmassa hahmotetaan ylimääräisen tiedon käyttämisen kontekstuaalisuutta. Kontekstuaalisuuteen pureudutaan konstruoimalla pakkokeinolaissa sekä poliisilaissa säädetyn ylimääräisen tiedon käyttämisen relevanttia toimintaympäristöä, keskittyen ennen muuta pakkokeinolain mukaiseen sääntelyyn. Toimintaympäristötekijöistä korostuneessa asemassa ovat todistusoikeudelliset kysymykset sekä perus- ja ihmisoikeudet. Samalla syvennytään myös näiden tekijöiden taustalla vallitseviin arvoihin ja näihin liittyviin diskursseihin. Tutkielmassa käydään läpi aiheeseen liittyvää teoriaa aluksi ylimääräisen tiedon käsitteellisistä ja sisällöllisistä lähtökohdista. Erityisesti käydään läpi ylimääräiseen tietoon liittyvä pakkokeinolain mukainen preventiivinen sekä poliisilain mukainen representiivinen elementti sekä rajapintapohdinta. Tutkielmassa käydään kootusti myös läpi ylimääräisen tiedon käyttämiseen liittyvien salaisten pakkokeinojen lähtökohtia. Tämän jälkeen tutkielmassa paneudutaan todistusoikeudellisiin kysymyksiin, joissa painottuvat erityisesti vapaa todistusteoria sekä tähän liittyvät todistamiskiellot ja hyödyntämiskieltoproblematiikka. Suomalaisen sääntelyn ja käytännön ohella tutkielmassa on sivuttu myös ruotsalaisen lainsäädännön vastaavia ratkaisuja. Lisäksi tutkielmassa kiinnitetään huomiota perus- ja ihmisoikeuksiin liittyvään sääntelyyn. Tässä osassa painottuvat ennen muuta perusoikeudet sekä euroopan ihmisoikeussopimuksen tulkinnat ja käytännöt. Erityisesti tarkastellaan oikeutta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin ja tähän liittyviä periaatteita sekä oikeuskäytäntöä. Tutkielman alussa läpikäyty kokonaisuus toimii myöhemmin teoreettisena viitekehyksenä ylimääräisen tiedon käyttämisen oikeudellista kehitystä kuvaavassa tutkielman osassa. Tutkielman loppuosassa ylimääräisen tiedon käyttämisen kontekstuaalisuuteen syvennytään ylimääräisen tiedon käyttämisen oikeudellisen kehityksen tarkastelussa. Tässä osassa toimintaympäristötekijöitä arvioidaan osana oikeudellista kehitystä ja pohditaan yleisesti, millaisia ongelmia oikeudelliseen kehitykseen on liittynyt erityisesti toimintaympäristötekijöiden valossa. Oikeudellisen kehityksen tarkastelussa tuodaan esiin myös ylimääräisen tiedon käyttämiseen liittyviä toimintaympäristötekijöiden erityiskysymyksiä, joihin liittyvät ennen muuta hyödynnettävyys- sekä menettelylliset kysymykset. Oikeudellisen kehityksen ohessa käydään läpi ylimääräisen tiedon käyttämiseen ja sen toimintaympäristötekijöihin liittyvää oikeuskäytäntöä, joka koostuu erityisesti hovioikeuksien, korkeimman oikeuden sekä euroopan ihmisoikeustuomioistuimen käytännöstä. Tutkielman lopuksi luodaan lyhyt katsaus myös ruotsalaiseen malliin ylimääräisen tiedon käyttämisen valossa.
  • Majewski, Lotta (2021)
    Ylimmät laillisuusvalvojat, valtioneuvoston oikeuskansleri ja oikeusasiamies, valvovat lähtökohtaisesti kaikkea viranomaistoimintaa ja julkisen vallan käyttöä. Tämän lisäksi ylimmät laillisuusvalvojat voivat valvoa yksityistä toimintaa, jos se täyttää perustuslain 108 § ja 109 §:n mukaisen julkisen tehtävän tai perustuslain 124 §:n nojalla siirrettävän julkisen hallintotehtävän edellytykset. Julkisen tehtävän ja julkisen hallintotehtävän määritelmät ovat pitkälti perustuslakivaliokunnan ja oikeuskirjallisuudessa esitetyn laintulkinnan varassa. Ylimmät laillisuusvalvojat valvovat viranomaistoimintaa kanteluiden, omien aloitteiden sekä tarkastusten muodossa. Kantelut muodostavat suurimman osan viranomaisvalvonnasta. Kanteluiden määrä on kasvanut tasaisesti, jonka vuoksi muusta valvonnasta on jouduttu säästämään resursseja kanteluiden tutkimiseen. Kantelut myös ohjaavat valvontaa. Monet omat aloitteet ja tarkastukset on aloitettu kanteluiden pohjalta. Ylimmät laillisuusvalvojat ovat antaneet merkittäviä ratkaisuja koskien hallintodigitalisaatiota. Ratkaisuissa on otettu kantaa viranomaisen päätöksenteossaan käyttämien sähköisten järjestelmien käytön lainmukaisuudesta, yhdenvertaisuudesta sekä järjestelmien toiminnallisuuksien lainmukaisuudesta. Viranomaisreaktio on kuitenkin ollut vaihtelevaa. Jos ylimmän laillisuusvalvojan ratkaisussaan esittämät kehitysehdotukset liittyvät jo käytössä olevan sähköisen järjestelmän korjaamiseen, korjaustarve on saatettu torjua vetoamalla kustannustehokkuuteen. Suositusluontoiset ratkaisut joutuvat vastakkain viranomaisen kustannussäästöintressien kanssa. Laillisuusvalvonnan perus- ja ihmisoikeuksia ja hyvää hallintoa painottava näkökulma törmää sähköistä hallintoa valvottaessa kustannustehokkuuteen ja säästötavoitteisiin. Säästöpolitiikka ja oikeusturvavaatimukset asettavat viranomaiselle vastakkaisia vaatimuksia. Sähköisen hallinnon hankitojen kustannukset ovat merkittävä rahallinen panostus viranomaiselta, ja projekteihin sitoudutaan pitkiksi ajoiksi. Ristiriitaa ehdotetaan lieventävän kohdistamalla valvonta tahoon, jolla on parhaat valmiudet tehdä muutoksia ja hyvän hallinnon mukaisia ohjelmistoja, eli ohjelmistokehittäjään. Valvontavallan ylettämistä yksityisiin ohjelmistokehittäjiin tarkastellaan hankintamenettelyn, julkisen tehtävän ja julkisen hallintotehtävän kautta. Valvonnan kohteena olevan julkisen vallan havaitaan häivettyvän julkisen ja yksityisen sektorin toiminnan lähentyessä toisiaan. Valvottava hallinto ei myöskään pelkisty julkisen vallan käytöksi, vaan sisältää myös puhtaan hallinnollisia valvontakohteita. Tämä luo haasteita valvonnan kohdistamiselle oikeaan paikkaan. Sähköisen hallinnon laillisuusvalvonnalle asettamat haasteet heijastelevat laajempaa yksityisen ja julkisen toiminnan sekoittumisen trendiä.
  • Salmela, Krista (2020)
    Suomessa henkivakuutusoikeuden ja perintöoikeuden välillä on vain vähäinen lainsäädännällinen yhteys. Henkivakuutusoikeuden merkitys perintöoikeuden kannalta kiteytyy PK 7:4:ään, jonka mukaan perittävän tekemät henkivakuutusmaksut voidaan ottaa huomioon rintaperillisen perintöosaa ja lakiosaa laskettaessa, jos henkivakuutusmaksut eivät ole olleet kohtuullisessa suhteessa perittävän oloihin ja varoihin. Kyse on siten henkivakuutusoikeuden ja lakiosasuojan välisestä yhteydestä, ja erityisesti ylisuurten henkivakuutusmaksujen vaikutuksesta lakiosasuojaan. PK 7:4 on hyvin tulkinnanvarainen, eikä sen soveltamisesta ole juurikaan oikeuskäytäntöä. Myös oikeuskirjallisuudessa on pitkälti tyydytty sivuuttamaan PK 7:4:n mukaiset tilanteet vetoamalla tilanteiden harvalukuisuuteen ja pykälän tarpeettomuuteen. Virallislähteistä ei ole löydettävissä PK 7:4:ää koskevia tulkintaohjeita. Vallitseva oikeustila on epävarmuuden vuoksi ongelmallinen rintaperillisen lakiosasuojan kannalta. Koska rintaperilliselle on päätetty antaa vahva lakiosasuoja, tulee myös PK 7:4:n soveltamista selkeyttää. Tässä tutkielmassa tarkastellaan syvällisesti PK 7:4:n tunnusmerkistöä. Merkittävin tunnusmerkistötekijä on henkivakuutusmaksujen kohtuuttomuus suhteessa perittävällä olleisiin oloihin ja varoihin. PK 7:4:n mukaisessa kohtuuttomuusarvioinnissa avoimeksi jää ensinnäkin se, minkä ajankohdan mukaan henkivakuutusmaksujen kohtuuttomuutta on arvioitava. Arvioinnin lähtökohdaksi on mahdollista ottaa esimerkiksi perittävällä olleet olot ja varat henkivakuutusmaksun suoritushetkellä, olot ja varat kokonaisvaltaisemmin, tai jäämistön suuruus perittävän kuolinhetkellä. Toiseksi PK 7:4:n nojalla on epäselvää, minkä suuruinen suoritus katsotaan kohtuuttomaksi. Onko henkivakuutusmaksuille edes mahdollista asettaa mitään tiettyä rajaa, jonka ylittäessään henkivakuutusmaksut katsotaan suoraan kohtuuttomiksi? Kohtuuttomuusarvioinnin jälkeen on vielä selvitettävä, millä tavoin henkivakuutusmaksut otetaan huomioon jäämistön laskennallisena lisäyksenä. Ensinnäkin on mahdollista, että kaikki henkivakuutusmaksut lisätään jäämistöön. Toiseksi on mahdollista, että vain yksittäinen ja ylisuureksi katsottu henkivakuutusmaksu lisätään jäämistöön. Kolmanneksi on mahdollista, että yhdestä ylisuuresta henkivakuutusmaksusta tehdään ns. ”kohtuullisuusvähennys”, ja vain kohtuuttomaksi katsottu osa lisätään jäämistöön. Tässä tutkielmassa etsitään vastauksia edellä esitettyihin kysymyksiin tarkastelemalla PK 7:4:n säätämisen syitä ja pykälän tarkoitusta. Lisäksi tutkielmassa arvioidaan PK 7:4:n suhdetta PK 7:3.3:een ja perittävän tekemään testamenttiin sekä lakiteknisen erottelun syitä ja tarpeellisuutta. Käsittelyn kohteeksi nousee se, olisiko PK 7:4:n mukaiset tilanteet mahdollista ratkaista esimerkiksi PK 7:3.3:n avulla. Loukatulla rintaperillisellä on lakiosaoikeuden loukkauksesta huolimatta lähes aina oikeus saada lakiosansa täysimääräisenä. Tutkielman loppupuolella käsitellään näitä mahdollisuuksia, jolloin tarkastelun kohteena ovat lakiosan vaatiminen ja lakiosan täydennyskanne PK 7:4:n mukaisessa tilanteessa.
  • Paju, Marja (2020)
    Tutkielman aiheena on ylivelkaisen kuolinpesän selvittäminen ja aiheen tarkastelu rajautuu pääasiassa pesänselvittäjän hallintoon. Perintökaaren velkavastuusäännöksiä koskevassa uudistuksessa vuonna 2004 luovuttiin pesän osakkaiden henkilökohtaisesta velkavastuusta. Ennen uudistusta pesän osakkaiden oli luovutettava ylivelkainen kuolinpesä pesänselvittäjän hallintoon tai konkurssimenettelyyn välttyäkseen henkilökohtaiselta velkavastuulta. Vuoden 2004 velkavastuu-uudistuksessa velkojien oikeutta hakea kuolinpesän luovuttamista pesänselvittäjän hallintoon vahvistettiin. Osana uudistusta myös pesänselvittäjän toimivaltaa laajennettiin antamalla selvittäjälle oikeus tehdä päätös kuolinpesän varojen jakamisesta velkojille, mikäli selvittäjä ei ole päässyt velkojien kanssa sopimukseen varojen jakamisesta. Tutkimuksen metodi on lainopillinen ja lähdeaineisto koostuu lainsäädännön lisäksi pääasiassa lainvalmisteluaineistosta ja kotimaisesta oikeuskirjallisuudesta. Tutkielmassa tarkastellaan erityisesti pesänselvittäjän hallintoa koskevia PK 19 luvun säännöksiä sekä vainajan ja pesän velkoja koskevaa PK 21 lukua. Tarkastelussa huomioidaan myös selvittäjän tehtäviä säätelevien perintökaaren säännösten tausta. Tutkimusteeman kannalta on ollut myös välttämätöntä tarkastella pesän osakkaiden velkavastuuta ja vastuusäännöksissä tapahtuneita muutoksia. Päätutkimuskysymyksenä selvitetään, miten tarkoituksenmukainen selvitysmuoto selvittäjän hallinto on ylivelkaisen kuolinpesän selvityksessä. Tarkastelussa on huomioitu ylivelkaisen kuolinpesän selvittämisen kannalta tärkeimmät selvittäjän oikeudet ja velvollisuudet, joihin kuuluu muun muassa julkisen haasteen hakeminen, sopiminen velkojen maksamisesta ja jako-osuuspäätöksen tekeminen. Tutkimuskysymykseen vastaaminen on edellyttänyt ensinnäkin velkoja-aloitteisen pesänselvittäjähakemuksen hyväksymisen edellytysten selvittämistä. Tuon tutkielmassa esille niitä seikkoja, jotka on huomioitava arvioitaessa selvittäjän hakemista ylivelkaiseen pesään sekä pesän osakkaiden että velkojien näkökulma huomioiden. Velkojien asemaan vaikuttaa merkittävästi mihin velkatyyppiin velkojan saatava kuuluu. Aina pesänselvitysvelkojen, vainajan velkojen sekä muiden pesän velkojen välinen erottelu ei ole selväpiirteistä ja siitä voi aiheutua tulkintaongelmia. Lisäksi olen tutkielmassa selvittänyt, mitkä ovat kuolinpesän konkurssihakemuksen hyväksymisen edellytykset ja milloin ylivelkainen kuolinpesä on perusteltua asettaa konkurssiin. Näin ollen tutkimuksessa tarkastellaan myös konkurssilain säännöksiä. Kuolinpesän konkurssiin asettamisen edellytyksiä rajoitettiin olennaisesti velkavastuu-uudistuksen yhteydessä. Konkurssiin asettaminen edellyttää ylivelkaisuuden lisäksi erityistä perustetta, jonka vuoksi konkurssi on tarkoituksenmukainen menettely pesän selvittämiseksi. Tutkielmassa myös tarkastellaan, mikä on pesänselvittäjän hallinnon ja kuolinpesän konkurssin välinen suhde. Tutkielman johtopäätös on, että pesänselvittäjän nykyinen laajempi toimivalta mahdollistaa ylivelkaisen kuolinpesän tehokkaan selvittämisen pesänselvittäjän hallinnossa. Muun muassa selvittäjän jako-osuuspäätöstä koskevat säännökset antavat selvittäjälle laajat oikeudet tehdä ylivelkaisen pesän selvityksessä sellaisia ratkaisuja, joita pesän osakkaiden yhteishallinnossa ei ole mahdollista toteuttaa.
  • Partanen, Saija (2023)
    Uudet innovaatiot ja niiden kehittämiseen kannustavat patentit ovat keskeisessä asemassa ympäristöllisesti kestävämmän yhteiskunnan muovaamisessa. Patentinhaltijan yksinoikeuden suojan kannalta kieltotuomiolla eli patentinloukkaajalle määrättävällä pysyvällä kiellolla jatkaa tai toistaa patenttia loukkaavaa tekoa on sekä periaatteellisesti että käytännöllisesti tärkeä merkitys. Toisinaan kieltotuomiosta saattaa kuitenkin koitua huomattavaakin haittaa paitsi loukkaajalle, myös kolmansille osapuolille ja yhteiskunnallisille intresseille, kuten ympäristölliselle kestävyydelle. Viime aikoina muun muassa Yhdysvaltojen ja Saksan patenttioikeudessa on annettu enemmän sijaa yleisille ja kolmansien osapuolien intresseille perusteena jättää kieltotuomio määräämättä. Kun myös TRIPS-sopimus ja EU-oikeus jättävät harkintavaltaa kieltotuomion määräämisessä ja ympäristöllisten haasteiden paine yhteiskunnalle ja oikeudelle kasvaa alati, herää kysymys, voitaisiinko patentinloukkausasiassa jättää kieltotuomio määräämättä ympäristölliseen kestävyyteen perustuen. Tutkimuksen tarkoituksena on lainopin keinoin selvittää, voidaanko Suomen patenttilain 57 §:n 1 momentin säännöstä kieltotuomion määräämisestä tulkita siten, että patentinhaltijan vaatimuksesta huolimatta kieltotuomio voidaan jättää määräämättä ympäristöllistä kestävyyttä edustavien näkökohtien perusteella. Toisekseen tutkimuksen tarkoituksena on esittää de lege ferenda -suosituksia siitä, tulisiko nykyistä patenttioikeudellista kieltotuomiosääntelyä muuttaa ympäristöllisen kestävyyden kannalta ja olisiko tämä syytä toteuttaa kieltotuomion määräämättä jättämisellä vai laajalla pakkolisensoinnilla. Tutkimuksen keskeisinä johtopäätöksinä esitetään, että nykyisessä oikeustilassa kieltotuomion määrääminen patentinloukkausasiassa on yhä pääsääntö, mutta ympäristöllistä kestävyyttä edustavat näkökohdat voivat yleiseen etuun kuuluvina intresseinä ennen kaikkea suhteellisuusperiaatteen nojalla olla perusteena jättää kieltotuomio poikkeuksellisesti määräämättä. Muun muassa patentinhaltijan perusoikeussuojasta johtuen ympäristöllinen kestävyys ei kuitenkaan voi olla ainoa peruste jättää kieltotuomio määräämättä. Ottaen huomioon patentin kannustinvaikutuksen säilyttämisen ja ympäristöllisen kestävyyden edistämisen, tulevassa laissa olisi syytä sisällyttää ympäristöllistä kestävyyttä edustavat näkökohdat sekä kieltotuomion määräämisen että määräämättä jättämisen perusteeksi ja mahdollistaa kieltotuomioiden ajallinen mukauttaminen sen sijaan, että ympäristön kannalta myönteiseen teknologiaan olisi esimerkiksi laajasti mahdollista saada pakkolupa.
  • Muukkonen, Sanna (2021)
    Yksi Suomen laajimmista ympäristörikostapauksista tuli päätökseen vuonna 2019, kun korkein oikeus totesi Talvivaara Sotkamo Oy:n toimineen vastoin yhtiön ympäristöluvan ehtoja. Taustalla oli monimutkainen ja laajamittainen tapahtumakokonaisuus, ja tapauksessa selvitettiin aineellisesta ympäristölainsäädännöstä pohjautuvien, toiminnanharjoittajalle suunnattujen velvollisuuksien mahdollisuutta toimia rikosvastuun perustana, kuin myös ympäristölupaehdon käsitteen tulkintaa. Ympäristön turmelemisrikoksen sanamuodon mukaisesti tunnusmerkistön täyttyminen edellyttää ympäristöön haitallisen aineen päästämistä ilman laissa edellytettyä lupaa tai lupaehdon vastaisesti. Kaivoshankkeen suunnitteluvaiheessa arviot tiettyjen aineiden päästöistä oli arvioitu toteutunutta huomattavasti pienemmiksi, eikä tämän vuoksi kyseisiä aineita koskevia enimmäisraja-arvoja oltu ympäristölupaan otettu. KKO olikin tapauksessa uudenlaisen oikeuskysymyksen äärellä: voidaanko toiminnan katsoa tapahtuneen lupaehtojen vastaisesti, kun nimenomaisia määräyksiä enimmäisraja-arvoista ei ollut lupaan sisällytetty? Tutkielmassa keskitytään ympäristöluvan osuuteen ympäristön turmelemisrikoksessa huomioiden lupasääntelyä koskeva aineellisoikeudellinen lainsäädäntö, mutta myös rikosoikeuden asettamat vaatimukset käsitteiden tulkinnalle, jotka ovat monilta osin tulkintaa rajoittavia. Tarkastelun kohteena on lupaehdon käsitteen näyttäytyminen aineellisessa ympäristöoikeudessa sekä rikosoikeudessa. Tutkielmassa pohditaan sitä, miten ympäristöoikeuden asettamat velvollisuudet näyttäytyvät ympäristöluvassa ja miten lupaehdon käsitettä voidaan tulkita laillisuusperiaatteen asettamien rajoitusten valossa, kuitenkin huomioiden tulkinnassa ympäristöluvan tavoitteet, kuten ympäristönsuojelulliset näkökohdat.
  • Rontu, Jenny (2013)
    Eduskunta on uuden vesilain käsittelyn yhteydessä edellyttänyt hallitusta selvittämään pohjavesialueiden kartoitukseen luokitukseen ja käyttöön sekä suojelusuunnitelmiin liittyvät lainsäädännölliset ja menettelylliset kehittämistarpeet. Tutkimuksessa pureudutaan pohjavesiluokitusten käyttöön liittyviin käytäntöihin hallinto- ja oikeuskäytännössä. Työ pohjautuu edellä esitettyyn eduskunnan vaatimukseen. Pohjavesiluokituksia ei ole mainittu lainsäädännössä eikä luokiteltujen pohjavesialueiden asemaa ole lainsäädännöllisesti vahvistettu. Tästä saattaa aiheutua tulkintaongelmia pohjavesialueita koskevan suojelusääntelyn soveltamistilanteissa. Tutkimuksessa pyritään selvittämään liittyykö pohjavesiluokituksiin viittaaminen esimerkiksi ympäristölupien epäämiseen tai lupapäätösten muuttamiseen muutoksenhakuvaiheessa koskien pohjavesialueilla sijaitsevia toimintoja. Työssä on tarkoitus tunnistaa mahdollisia pohjavesisääntelyyn liittyviä tulkintaongelmia ja muodostaa käsitys pohjavesiääntelyn soveltamiskäytännöistä systemaattisen hallinto- ja oikeuskäytännön havainnoinnin avulla. Työssä tarkastellaan valtion ympäristölupaviranomaisten sekä muutoksenhakutuomioistuinten ympäristölupapäätöksiä koskien pohjavesialueilla sijaitsevia toimintoja. Lupapäätökset on kerätty vuosilta 2005–2011. Päälähtökohdiltaan työ on lainopillinen. Tutkimuksessa hyödynnetään myös määrällisiä menetelmiä ja työtä voidaan luonnehtia empiiriseksi ympäristöoikeustutkimukseksi. Lupa-analyysin perusteella voidaan sanoa, että lupaviranomaisten ja muutoksenhakutuomioistuinten viittaustavat pohjavesiluokituksiin ovat kirjavat. Kaikkiin pohjavesiluokkiin, eli I, II ja III luokkaan, viitattiin, vaikkakin I luokkaan viitattiin selvästi useimmin sekä valtion viranomaisissa että muutoksenhakutuomioistuimissa. Pohjavesiluokkiin viittaaminen ei näyttänyt olevan yhteydessä sen enempää luvan epäämiseen kuin ympäristöluvan kannalta kielteiseen päätökseen muutoksenhakuasteella. Olennaista päätösten lopputuloksen kannalta oli ympäristönsuojelulain 8 §:n mukainen pohjaveden pilaamiskielto sekä muu pohjavedensuojelusääntely eikä pohjavesiluokituksille annettu painoarvoa muutoin kuin tausta-aineistona. Tarkastelun tuloksena voidaan melko luotettavasti sanoa, että toiminnan sijoittuminen luokitellulle pohjavesialueelle ei ole automaattisesti ympäristöluvan saamisen este, vaan toiminnan soveltuvuutta alueelle tarkasteltiin toiminnan aiheuttaman pohjavesiriskin ja sijoittumispaikan soveltuvuuden kannalta.
  • Sarmela, Marja (2008)
    Ympäristönsuojeluoikeudellisessa sääntelyssä on sekä kansainvälisesti että kansallisesti viime vuosikymmeninä tavoiteltu lupajärjestelmien yhdentämistä. OECD:ssä esitettiin jäsenmaille suositus pilaantumiskontrollin lainsäädännölliseksi yhtenäistämiseksi vuonna 1991. Samaan aikaan EU:ssa alettiin valmistella ohjausvälinettä yhdennettyyn pilaantumisen ehkäisemisen ja vähentämisen sääntelyyn, IPPC- eli YPEV-direktiiviä (96/61/EY). Suomessa direktiivi saatettiin voimaan ympäristönsuojelulainsäädännön uudistuksen yhteydessä ympäristönsuojelulailla (86/2000, YSL). Sittemmin maailmanyhteisön keskiöön yltänyttä, YK:n ilmastopuitesopimukseen ja edelleen Kioton pöytäkirjaan pohjaavaa kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä säännellään EU:ssa erillisellä päästökauppadirektiivillä (2003/87/EY). Direktiivi on Suomessa implementoitu päästökauppalailla (683/2004, PKL). Mainitut direktiivit sisältävät kumpikin lupajärjestelmän: YPEV-direktiivi ympäristölupajärjestelmän ja päästökauppadirektiivi kasvihuonekaasujen päästölupajärjestelmän. Näiden synergistä koordinointia tai sovittamista toisiinsa painotetaan toistuvasti päästökauppadirektiivin valmisteluasiakirjoissa. Päästökauppadirektiivin 8 artiklassa säädetään lupajärjestelmien koordinoinnin ja samalla tämän työn kysymyksenasettelun kannalta keskeisesti direktiiveihin pohjaavien lupien keskinäisestä sovittamisesta. Ympäristölupasäännöstö ja kasvihuonekaasujen päästölupasäännöstö (päästöoikeussäännöstö) ilmentävät kuitenkin kahta perustaltaan erilaista päästökontrollin ohjausvälinettä. Ympäristölupajärjestelmä on osa perinteistä hallinnollista sääntelyjärjestelmää, jossa yksittäisillä laitoskohtaisilla lupapäätöksillä ja niihin sisältyvillä lupamääräyksillä ohjataan toimintojen ympäristöllisiä vaikutuksia. Päästöoikeussäännöstö puolestaan rakentuu uudemman, markkinapohjaisiin mekanismeihin pohjaavan sääntelyn varaan. Päästöoikeuslupa nähdään valvonnallisena ja informatiivisena hallinnollis-teknisenä lupana, joka ei itsessään sisällä päästörajoituksia, vaan edulliset ympäristövaikutukset välittyvät päästökauppajärjestelmässä säännellyn päästöoikeuksien kokonaismäärän kautta. Ympäristölupa ja kasvihuonekaasujen päästölupa ovat siten oikeudelliselta luonteeltaan varsin eriäviä. Tässä työssä on selvitetty oikeudellisen integroinnin näkökulmasta, miten mainittujen kahden lupajärjestelmän yhdentäminen ilmenee tai miten sen mahdollisesti tulisi ilmetä yhtäältä säädössystematiikassa ja toisaalta hallintotyön organisoinnissa. Eräänlaisena hypoteettisena lähtökohtana työssä on ollut integroinnin edullisuus, joka taas heijastuu integroidun päästösääntelyn ympäristön ja sen elementtien kokonaisuuden painotuksessa. Tutkimuskysymystä on käsitelty lainopillisesti ja oikeusvertailevasti, lisäksi on haastateltu ympäristö- ja päästökauppaviranomaisen edustajaa sekä toiminnanharjoittajatahon edustajaa. Kummankin lupajärjestelmän kansainvälistä, yhteisöoikeudellista ja kansallista säädöspohjaa on tarkasteltu. YSL:n ja PKL:n keskeisiä käsitteitä on analysoitu säädösten soveltamisalojen leikkauskohtien selvittämiseksi. Oikeusvertailevassa osuudessa on tutkittu Ruotsin, Saksan ja Alankomaiden ympäristölupa- ja päästökauppalainsäädäntöä. Vertailtavat maat on valittu siten, että käytetyt implementointiratkaisut edustavat tutkimuskysymyksen kannalta erilaisia vaihtoehtoja. Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että lupajärjestelmien menettelyllinen integrointi on mahdollista. Käsiteanalyysissä ei tullut esille seikkoja, jotka estäisivät säännöstöjen yhdentämistä merkittävien soveltamisalaeroavaisuuksien takia, joskin katvealueitakin esiintyy. Tarkastelluista käsitteistä esimerkiksi toiminnanharjoittajan käsite oli likipitäen identtinen kummassakin normistossa, päästön käsite puolestaan määrittää molempia säännöstöjä, mutta sisällöllisesti kuitenkin eroavasti. Toimialakohtaisia eroavaisuuksia sitä vastoin tuli esiin; näihin on tosin vireillä muutoksia sekä yhteisössä että Suomessa. YPEV-säännöstössä niin keskeinen pilaantumisen käsite puuttuu päästökauppanormistosta. Asiantuntijahaastatteluista kävi ilmi, että kaikki tahot pitivät nykyisiä lupajärjestelmiä toimivina; tilanne voi muuttua jos päästökauppajärjestelmä tulevaisuudessa kattaa muita kasvihuonekaasuja. Vertailevan aineiston perusteella havaittiin, että Saksassa lupajärjestelmät on yhdennetty, kun taas Ruotsin eriytetty päästökauppalainsäädäntö vastaa jokseenkin kotimaista. Alankomaiden ratkaisu poikkeaa edellisistä siinä, että kasvihuonekaasujen päästökauppajärjestelmä on yhdistetty jo ennestään säänneltyyn typen oksidien kauppaan. Hollannissa näyttäisi lisäksi olevan valmisteilla mittava lupajärjestelmien uudistaminen, yhdentävään suuntaan. Lupajärjestelmät ovat siis menettelyllisesti yhdennettävissä, mutta aineelliseen integrointiin sen sijaan tarvittaisiin kokonaan uusi lupainstrumentti.
  • Nylund, Erika (2020)
    Tutkielmassa käsitellään voimassa olevan ympäristöluvan muuttamista valvontaviranomaisen aloitteesta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää millä perusteilla valvontaviranomainen voi puuttua voimassaolevan ympäristöluvan sisältöön ympäristönsuojelulain (”YSL”) 89 §:n mukaisesti ja tutkimuskysymykseni avulla pyrin hahmottamaan myös sitä, mikä rooli muuttamissäännöksellä on ympäristölupajärjestelmässä, erityisesti YSL 71 §:n tarkistamismenettelyn kumoamisen jälkeisessä tilanteessa. Tarkistamismenettelyn kumoaminen tapahtui vuonna 2015 ja lakimuutoksen yhteydessä valvontaviranomaisaloitteisten lupien muuttamisasioiden merkityksen arvioitiin kasvavan. Ympäristöluvalla asetetaan toiminnanharjoittajalle sallitun toiminnan rajat ja vaatimukset, joita toiminnassa tulee noudattaa. Ympäristöluvalla on hallintopäätöksenä tietty pysyvyys ja toiminnanharjoittajan luottamusta suojataan – toiminnanharjoittaja voi perustellusti odottaa, että toiminta saa jatkua luvan mukaisena. Ympäristöluvan muuttamista koskeva säännös ja muuttamisperusteiden soveltaminen muodostavat ympäristöluvan suhteellisen pysyvyyden rajat. Tutkielman alussa hahmotetaan muuttamissäännöksen kontekstia ja tämän jälkeen kerrotaan säännöksen soveltamisessa keskeisistä asioita, kuten ympäristöoikeuden joustavien normien tulkinnasta, jälkivalvonnasta ja ympäristölupamenettelystä lupaharkinnan osalta. Tämän jälkeen tarkastellaan säännöksessä eriteltyjen muuttamisperusteiden sisältöä ja soveltamista lainopillisesti. Tutkielmassa käytetään muuttamissäännökseen liittyvien soveltamistodellisuuden ongelmien hahmottamiseksi päätösempiriaa, jossa tarkastellaan lupaviranomaisen päätöksiä, jotka on tehty valvontaviranomaisen vireille paneman luvan muuttamisaloitteen perusteella. Päätösempirian osuudessa dokumentoidaan ja jäsennellään muuttamisaloitteita koskevia tietoja, sekä tyypitellään ja teemoitetaan muuttamisaloitteisiin liittyviä perusteluita. Päätösempirian perusteella on tehty havaintoja esimerkiksi siitä, että muuttamisaloitetta käytetään valvontaviranomaisessa varsin vähän. Tutkimuksen perusteella muuttamissäännös on luonteeltaan poikkeussäännös ja muuttamisperusteiden soveltamisedellytykset ovat varsin korkealla. Muuttamissäännöksen rooli on tutkielman perusteella ymmärrettävä merkittäväksi jälkivalvonnan instrumentiksi, jolla on pyritty hallitsemaan toiminnasta aiheutuvia kielteisiä vaikutuksia jo ennen niiden aiheutumista. Säännöksen soveltamiseen liittyvät vaikeudet yhdistettynä muuttamissäännöksen roolissa tutkimuksessa havaittuihin epäselvyyksiin aiheuttavat kuitenkin ongelmia säännöksen käyttämiselle valvontaviranomaisessa. Havainnot pohjautuvat muuttamissäännöksen lainopilliseen tarkasteluun, päätösempiriaan ja Ympäristöministeriön tarkistamismenettelyn poistamisen vaikutuksista laaditun raportin tietoihin. Muuttamissäännös on tällä hetkellä voimassa olevana eri roolissa, kuin alkuperäisen säätämisensä aikana tarkistamismenettelyn kumoamisen vuoksi. Tutkielman perusteella muuttamissäännökseen kohdistuu muutospainetta, tai vähintään tarvetta ohjeistaa säännöksen soveltamista ja muuttamisperusteiden tulkintaa valvontaviranomaiselle tarkemmin. Viimeaikaisen oikeuskäytännön perusteella luvan muuttamisen joustamattomuus voi vaikuttaa myös lupaharkintavaiheessa ja vaikeuttaa luvan saamista toiminnalle, minkä perusteella muuttamissäännöksellä on mahdollisesti ennakoimattomia vaikutuksia ympäristölupajärjestelmään. Tutkielman lopussa tehdään ehdotus lainsäätäjälle muuttamissäännöksen muokkaamiseen liittyen.
  • Immonen, Hanna-Mari (2021)
    Euroopan vihreän kehityksen ohjelmalla pyritään luomaan yrityksille kannustimia ympäristön kannalta parempien valintojen tekemiseen. Tästä huolimatta joissain tilanteissa riski siitä, että yritysten ympäristöpyrkimykset olisivat EU:n kilpailusääntöjen vastaisia voi nousta kynnyskysymykseksi näiden kannustimien kannalta. Ympäristönäkökohtien ja kilpailuoikeuden yhteensovittaminen onkin haasteellinen tehtävä. Kokonaisuutena ympäristönäkökohtien ja kilpailuoikeuden välinen suhde on monimuotoinen ja aihetta voidaan lähestyä useista eri tulokulmista. Tutkielma lähestyy aihetta EU:n kilpailuoikeuden sisältä käsin. Tutkielmassa pyritään selvittämään, kuinka jo voimassa olevilla EU:n kilpailusääntelyn tarjoamilla työkaluilla ympäristönäkökohtia voidaan ottaa huomioon kilpailunrajoitusten tulkinnassa. Aihe on tutkielman otsikon mukaisesti rajattu ympäristönäkökohtiin kilpailunrajoituksia oikeuttavina tekijöinä ja tarkastelu suoritetaan SEUT 101 ja 102 artiklojen viitekehyksessä. Tutkielmassa osoitetaan, että ympäristönäkökohdat on mahdollista paikantaa osaksi oikeuttamisperusteiden arviointia sekä taloudellisina että ei-taloudellisina tekijöinä. Tarkastelu on rajattu ympäristönäkökohtiin aiheen ajankohtaisuuden vuoksi. Tietyt tutkielmassa esitetyt arviointikriteerit voivat soveltua myös ympäristönäkökohtia laajemman käsitteen, vastuullisuuden huomioon ottamiseen kilpailuanalyysissä. Ympäristönäkökohdille ei ole olemassa yksiselitteistä määritelmää, kun niitä tutkitaan kilpailuoikeudellisessa kontekstissa. Tutkielmassa ympäristönäkökohdilla viitataan SEUT 191 artiklassa säädettyihin tavoitteisiin eli esimerkiksi ympäristönsuojeluun, ihmisten terveyden suojeluun ja ilmastonmuutoksen torjumiseen. Tutkielman teoreettinen viitekehys nojautuu perussopimusten koherenttiin tulkintaan, jossa kilpailuoikeutta ei sovelleta tyhjiössä. Tutkielman havaintojen valossa kyse ei ole pelkästään teoreettisista pohdinnoista. Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännöstä ja komission aiemmasta päätöskäytännöstä on ammennettavissa lopputulema, jonka mukaisesti ympäristönäkökohdilla voi olla merkitystä sekä SEUT 101 että 102 artiklan kilpailuanalyyseissä. Komission poikkeuslupajärjestelmän aikainen päätöskäytäntö osoittaa, että ympäristönäkökohtia voidaan ottaa varsin monimuotoisesti huomioon osana SEUT 101(3) artiklan tehokkuuspuolustusta. Tutkielman keskeisenä johtopäätöksenä on, että ympäristönäkökohdat voivat olla osa toimivaa tehokkuuspuolustusta. On kuitenkin epätodennäköistä, että ne sellaisenaan tasapainottaisivat riittävässä määrin kilpailunrajoitusten haitallisia vaikutuksia. SEUT 102 artiklan kontekstissa tutkielmassa esitetään teoreettiset perusteet ympäristöpuolustukselle, joka voi niin ikään nojautua joko tehokkuusarviointiin tai vaihtoehtoisesti perustua objektiiviselle välttämättömyydelle. Kyse on kuitenkin nimenomaisesti ympäristöpuolustuksen potentiaalista SEUT 102 artiklan oikeuttamisperusteena, sillä ympäristönäkökohdilla ei toistaiseksi ole ollut oikeuskäytännössä painoarvoa määräävän markkina-aseman oikeuttamista koskevassa analyysissä.
  • Lakkonen, Noora (2016)
    Kansainvälinen investointioikeus on viimeisen kymmenen vuoden aikana saanut yhä enemmän huomiota paitsi oikeus-kirjallisuudessa myös julkisessa keskustelussa. Oikeudenalan merkitys on kasvanut sitä mukaa kun valtioiden välillä solmittujen investoin-tisuojasopimusten sekä sijoittajien ja valtioiden välisten investointiriitojen määrä on kasvanut. Investointien kohtelua koskevien periaatteiden ja muiden määräysten lisäksi investointisopimukset sisältävät myös sijoittajan ja kohdevaltion välistä riidanratkaisua koskevia määräyksiä. Useimmat investointisopimukset takaavat sijoitta-jalle oikeuden viedä investointisopimuksesta johtuvat riitaisuudet suoraan kansainväliseen välimiesmenettelyyn, jota kutsutaan vakiintuneesti ISDS-menettelyksi (eng. investor-state dispute settlement). Investointioikeuden ja ympäristöoikeuden keskinäinen vuorovaikutus oli pitkään vähäistä, mutta sääntelyn määrän kas-vu molemmilla oikeudenaloilla on johtanut siihen, että nämä kansainvälisen oikeuden osa-alueet kohtaavat yhä useam-min. Vaikka oikeudenalojen tavoitteet eivät ole automaattisesti ristiriidassa keskenään, on ympäristöliitännäisten inves-tointiriitojen määrä kuitenkin kasvanut viime vuosina. Tämä osoittaa omalta osaltaan, ettei kilpailevien velvoitteiden yhteensovittaminen ole aina yksinkertaista. Tutkielman lähtöasetelmana on tilanne, jossa sijoittaja katsoo kohdevaltion toteuttaman lakimuutoksen tai muun ympä-ristön suojelemiseksi toteutetun toimenpiteen rikkovan investointisopimuksen määräyksiä ja vie asian ISDS-menettelyyn. Koska sijoittajalla on tällaisessa tilanteessa harvoin syytä kiinnittää huomiota toimenpiteen ympäristönsuo-jelutarkoitukseen, on ympäristönsuojelunäkökohtien tultava osaksi ISDS-menettelyä muuta kautta. Tutkielman tavoitteena onkin selvittää, mitä väyliä pitkin ympäristönsuojelunäkökohdat voivat tulla osaksi ISDS-menettelyä. Aihetta lähestytään kohdevaltion, kolmansien osapuolten ja välimiesoikeuden itsensä näkökulmasta. Lisäksi tavoitteena on myös tunnistaa erilaisia ongelmakohtia, jotka mahdollisesti estävät tai rajoittavat ympäristönsuojelunäkökohtien integroimista osaksi ISDS-menettelyä. Tutkielman pääpaino on prosessuaalisissa kysymyksissä, mutta työssä perehdytään myös investointi-sopimusten aineelliseen puoleen sekä välimiesoikeuden toimivaltaa, sovellettavaa lakia ja valtiosopimusten tulkintaa koskeviin kysymyksiin. Työssä käy ilmi, että mahdollisuudet sisällyttää ympäristönsuojelunäkökohtia osaksi ISDS-menettelyä ovat tällä hetkellä rajoitetut. Syyn tähän esitetään löytyvän investointisopimuksista itsestään, jotka harvoin sisältävät viittauksia ympäris-tönsuojeluun tai kohdevaltion muihin ei-investointiliitännäisiin velvoitteisiin. Investointisopimusjärjestelmä kuitenkin muuttuu tällä hetkellä nopealla vauhdilla ja niin kutsutut toisen sukupolven investointisuojasopimukset sisältävät yhä useammin viittauksia esimerkiksi ympäristönsuojeluun. Myös ISDS-menettely vaikuttaa eriytyvän yhä selvemmin kaupal-lisen välimiesmenettelyn lähtökohdista esimerkiksi menettelyn luottamuksellisuuden ja kolmansien osapuolten osallis-tumisoikeuden osalta.
  • Pitkänen, Iris (2020)
    Oikeus on ollut yksi Euroopan unionin tärkeimpiä keinoja vastata ympäristönsuojelun haasteisiin. EU:n ympäristölainsäädäntö kattaakin lähes kaikki ympäristönsuojelun osa-alueet ja sen asettamat ympäristöstandardit ovat maailman tiukimpien joukossa. EU on julistanut olevansa ja pyrkivänsä jatkossakin olemaan etulinjassa etenkin ilmastonmuutoksen torjunnassa. Tutkielmassa tarkastellaan ympäristönsuojelun valtiosääntöoikeudellista eli konstitutionaalista asemaa Euroopan unionin oikeudessa. Näkökulmana on erityisesti Euroopan unionin perusoikeuskirjan 37 artikla, joka edellyttää, että ympäristönsuojelun korkea taso ja ympäristön laadun parantaminen sisällytetään unionin politiikkoihin ja varmistettaan kestävän kehityksen periaatteen mukaisesti. Perusoikeuskirjan 37 artiklan sisältö on varsin monitahoinen kokonaisuus, joka määrittyy pitkälti perussopimusten ympäristöartiklojen (SEUT 11, SEUT 191 ja SEU 3(3) artiklat) kautta. Artikla luo unionin toimielimille suuntaviivoja siinä, milloin niillä on toimivalta ryhtyä ympäristönsuojelutoimenpiteisiin, kuinka tehokasta ja laadukasta ympäristönsuojelun tulee olla, milloin ja millaisen tiedon valossa toimenpiteisiin voidaan tai täytyy ryhtyä sekä missä ja kenen kustannuksella ympäristöhaitat on estettävä ja korvattava. Edelleen se ohjaa toimielimiä katsomaan luonnonvarojen käytössä pitkälle tulevaisuuteen ja sovittamaan ympäristönsuojelun vaatimuksia yhteen muun unionin politiikan kanssa. Artiklan tulkintaan vaikuttavat Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännön kautta Euroopan ihmisoikeussopimuksessa tunnustetut ihmisoikeudet ihmisten hengen, terveyden ja kotirauhan suojaamiseksi. Kaikessa perusoikeuskirjan 37 artiklan mukaisessa tulkinnassa tulee lisäksi huomioida yhdenmukaisuus jäsenvaltioiden yhteisen valtiosääntöperinteen kanssa. Unionin tavoitteiden mukaisesti tulkinnassa on syytä painottaa ympäristönsuojelulle suuremman painoarvon antavia valtiosääntöperinteitä. Perusoikeuskirjan selityksissä POK 37 artikla on luokiteltu periaatteeksi erotuksena perusoikeuskirjan oikeuksiin. Tämä tarkoittaa sitä, että artikla osoittaa ensisijaisesti julkiselle vallalle tehtävän saavuttaa ja ylläpitää ympäristönsuojelun korkeaa tasoa. Pääsääntöisesti artikla edellyttää täytäntöönpanotoimia ollakseen tehokas. Lisäksi siihen voidaan vedota tuomioistuimissa lähinnä unionin säädösten tai unionioikeutta implementoivan jäsenvaltioiden lainsäädännön tulkinnan apuvälineenä tai näiden laillisuuden arvioimiseksi. Periaateluontoisena säännöksenä POK 37 artiklan toimintalogiikka perustuu säännöille ominaisen soveltamisala-arvioinnin sijasta sen luonteeseen optimointikäskynä, jota on toteutettava niin pitkälle kuin mahdollista ja punniten vasten muita periaatesäännöksiä. Läpäisyperiaatteen nojalla POK 37 artiklan vaatimukset tulee soveltuvin osin ottaa huomioon kaiken unionin sekundaarilainsäädännön tulkinnassa. Sen sijaan Euroopan unionin tuomioistuin voi todeta säädöksiä pätemättömiksi POK 37 artiklan nojalla vain, jos käsillä on unionin toimielimen ilmeinen arviointivirhe. POK 37 artiklan mukainen tulkinta on siten ensisijainen keino poistaa ristiriitaisuudet unionin sekundaarilainsäädännön ja kyseisen artiklan väliltä. Tutkielmassa tarkastellaan myös mahdollisuutta johtaa POK 37 artiklasta subjektiivisia oikeuksia, joiden toteuttamista yksilöt voisivat vaatia tuomioistuimissa – tutkielman rajauksen mukaisesti erityisesti EUT:ssa. Koska subjektiivisten oikeuksien muodostuminen edellyttää unionille asetettuja tarkasti määriteltyjä velvoitteita, on POK 37 artiklan merkitys tällaisten oikeuksien muodostumisessa toistaiseksi jäänyt melko rajalliseksi johtuen artiklan sisällöllisestä yleisluontoisuudesta. Subjektiivisten oikeuksien muodostuminen ei kuitenkaan tutkielmassa esitettyjen havaintojen perusteella ole täysin poissuljettua, etenkään jos on kyse artiklan ydinaluetta koskevista unionin velvoitteista. Kun POK 37 artikla perustuu perussopimusten ympäristöoikeudellisiin periaatteisiin, on huomattava, että varovaisuusperiaatteen nojalla on voitu johtaa unionille yksityiskohtaisestikin määriteltyjä velvoitteita. Myös jäsenvaltioiden valtiosääntökehityksessä ilmenevä suuntaus kohti ympäristönsuojelun vahvempaa perusoikeussuojaa sekä EIT:n ympäristönsuojelua ja siihen liittyviä valtioiden positiivisia toimintavelvoitteita koskeva oikeuskäytäntö tukevat mahdollisuutta subjektiivisten oikeuksien muodostumiseen. Toisaalta subjektiivisten oikeuksien muodostumista rajoittaa se unionin oikeudessa vallitseva periaate, että jos kyseinen lainsäädännön ala on unionin tasoisin säädöksin harmonisoitu, subjektiivisia oikeuksia voidaan johtaa ainoastaan suoraan tästä sekundaarioikeudesta. Tutkielmassa tehdyn empiirisen tarkastelun pohjalta huomataan, että POK 37 artiklan tosiasiallinen merkitys unionin oikeuden soveltamisessa on jäänyt melko vähäiseksi. EUT ei ole pääosin viitannut artiklaan yksinään vaan se on liittynyt SEUT 191 artiklan ja SEU 3(3) kanssa samaan ympäristönsuojelun korkeaa tasoa painottavaan konstitutionaaliseen normikehikkoon. Myöskään komissio tai muut unionin toimielimet eivät ole antaneet artiklalle kovin suurta merkitystä norminannossaan. EUT:n tuoreen ratkaisukäytännön perusteella voidaan kuitenkin tehdä varovaisia päätelmiä artiklan itsenäisen merkityksen kasvusta. POK 37 artiklan nimeämistä perusoikeuskirjan selityksissä periaatteeksi ei tulisikaan enää painottaa yksinomaisena artiklan oikeudellista luonnetta määräävänä tekijänä. Tutkielman lopussa esitetään havaittavissa olevia kehityskulkuja, joiden perusteella perusoikeuskirjan 37 artiklan merkitys unionin oikeudessa on tulevaisuudessa todennäköisesti kasvussa.
  • Lemetyinen, Aaro (2023)
    Tutkielman aihe on ympäristöperusoikeuden (PL 20 §) ja omaisuudensuojan (PL 15 §) välinen kehitys perusoikeusuudistuksen jälkeen. Lisäksi tutkielmassa selvitetään kansainvälisesti ja eurooppalaisesti tapahtunutta oikeus ympäristöön -ajatuksen oikeudellistumista ja perustuslaillistumista. Tutkielma on oikeushistoriallinen, ja sen tutkimuskysymys on: ”Miten, ja miksi, ympäristöperusoikeuden ja omaisuudensuojan välinen painoarvo on muuttunut ympäristöperusoikeuden voimassaolon aikana?” Tutkielman metodi on oikeushistoriallinen, ja tutkielman analyysivaihe rajautuu ajallisesti perusoikeusuudistuksen jälkeiseen aikaan eli vuodesta 1995 eteenpäin. Tätä edeltävältä ajalta kuvataan kansainvälinen ja eurooppalainen oikeus ympäristöön -ajatuksen kehitys, omaisuudensuojan ja ympäristöarvojen välinen asetelma sekä perusoikeusuudistuksen ja siihen liittyvän valmistelutyön ilmentävät muutokset omaisuudensuojan ja ympäristöarvojen välisessä oikeudellisessa aatemaailmassa. Lähdeaineistona toimivat perustuslakivaliokunnan lausunnot ja korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisut. Tutkielmassa hahmotetaan kaksi eri kehityslinjaa, joista ensimmäinen on perustuslakivaliokunnan lausuntokäytännön ilmentävä pidättyvämpi ja ennen perusoikeusuudistusta vallalla olleeseen omaisuudensuojaa korostavaan käytäntöön kiinnittyvä linja. Toinen linjoista on korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisukäytännön ilmentävä linja, joka puolestaan näyttäytyy ympäristöarvoja korostavana ja omaan ratkaisukäytäntöönsä vähemmän lukkiutuneena. Kehityslinjoista molemmat alkavat korostaa ympäristöperusoikeutta viimeistään 2010-luvulle tultaessa. Ympäristöperusoikeus ja omaisuudensuoja ovat tutkimuskohteina olleet suosittuja, mutta oikeushistoriallista tutkielmaa, jossa perustuslakivaliokunnan lausuntoja ja korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisuja verrataan keskenään ei ole aiemmin tehty. Tutkielmalle on täten tilausta, ja se tuo ympäristöperusoikeuden ja omaisuudensuojan väliseen diskurs-siin uuden elementin, etenkin, kun tutkielman johtopäätöksinä hahmotetaan kaksi selkeästi toisistaan erottuvaa, mutta vuosien varrella toisiaan lähentyvää omaisuudensuojan ja ympäristöperusoikeuden välisen kehityksen linjaa.
  • Huovinen, Ville (2020)
    Ympäristörikoksiin syyllistytään usein sinänsä laillisen elinkeinotoiminnan yhteydessä, jolloin ne tuottavat taloudellista hyötyä. Tyypillisiä elinkeinotoiminnan ympäristörikoksia ovat esimerkiksi erilaiset lupaylitykset ja laittomat päästöt. Rikoksen tekeminen ei kuitenkaan saa olla kannattavaa, joten rikoksen tuottama taloudellinen hyöty on tuomittava valtiolle menetetyksi. Konfiskaatio vähentää rikoksella saavutettavaa nettohyötyä hilliten siten rikollisuutta. Hyötykonfiskaatio voi myös estää toiminnanharjoittajaa saamasta epäreilua kilpailuetua kilpailijoihinsa nähden. Menettämisseuraamus saattaa olla ympäristörikoksen seuraamuksista merkittävin, sillä ympäristörikoksista tuomittavat rangaistukset ovat usein varsin lieviä. Tässä tutkielmassa on pyritty selvittämään, miten elinkeinotoiminnan ympäristörikoksen tuottama ja menetettäväksi tuomittava hyöty määritellään ja miten se olisi perusteltua määritellä. Tutkielman pääasiallinen menetelmä on lainoppi. Argumentaation tukena on käytetty myös ympäristöriksiin liittyvää hovioikeuskäytäntöä. Tutkielmassa ymmärretään rikosoikeus ympäristövastuun viimesijaisena toteuttajana. Kysymys on myös siitä, miten konfiskaatioon tulisi suhtautua kestävän kehityksen ja perustuslaissa (731/1999) säädetyn ympäristövastuun näkökulmasta. Tutkimuksen viitekehyksen muodostaa ensinnäkin hyötykonfiskaatiota koskeva rikoslainsäädäntö taustaperiaatteineen. Menettämisseuraamus on turvaamistoimenpide, jonka tavoitteena on tehdä rikos kannattamattomaksi. Konfiskaatiosta ei kuitenkaan tulisi muodostua rangaistuksen luonteinen, sillä rikosoikeudellinen moite kohdistetaan tekijään rangaistuksen välityksellä. Konfiskaationsääntelyn taustalla vaikuttavat rikastumiskielto- ja rankaisukieltoperiaate tekevät siitä osin ristiriitaisen rikoksen seurauksen. Ympäristörikoksia koskeva sääntely on toteutettu osittaisella blankotekniikalla ja saa tarkemman sisältönsä ympäristöoikeuden sektorilainsäädännöstä sekä ympäristöllisten lupien järjestelmästä. Rikosvastuun toteutumisen kannalta kyse ei silti ole pelkästään toiminnalla olevan luvan määräysten tarkastelusta. Ympäristön turmelemisen tunnusmerkistön täyttyminen edellyttää myös tahallisesti tai törkeän huolimattomasti aiheutettua päästöä, jonka lisäksi toiminnan on tullut olla omiaan aiheuttamaan ympäristön pilaantumista tai muuta vastaavaa ympäristön haitallista muutosta. Lisäksi ympäristöoikeuden eri sektorilakien sisältämät yleiset periaatteet, velvollisuudet ja yleiskiellot on otettava huomioon. Rikosoikeuden ympäristöpoliittinen merkitys tulee parhaiten esille sen aiheuttaman pelotevaikutuksen välityksellä. Ympäristörikoksen tuottaman taloudellisen hyödyn määrittelemiseksi on ensin selvitettävä, mitä tarkoitetaan rikoksen tuottamalla taloudellisella hyödyllä. Rikoshyödyn määrittämisen ydinkysymys on, millaisia vähennyksiä menetettäväksi tulevasta hyödystä suoritetaan. Elinkeinotoiminnan ympäristörikosten tuottama hyöty on oikeuskäytännössä määritelty nettoperiaatteen mukaisesti siten, että lopullisesta määrästä voidaan vähentää sinänsä laillisesta toiminnasta aiheutuneet kulut. Tämä ei ole omiaan takaamaan menettämisseuraamuksen rikoksia ehkäisevää ja ympäristövastuuta toteuttavaa vaikutusta. Ympäristörikoksen johdosta ei voi menettää enempää kuin sillä on ansainnut, joten rikos tekemällä ei välttämättä oteta taloudellisesti suurta riskiä. Rikoshyödyn määrä voidaan kuitenkin myös arvioida esimerkiksi toiminnanharjoittajan liikevaihtoon ja –voittoon perustuen. Menettämisseuraamuksen todellinen luonne rikoksen seuraamuksena paljastuu lopulta, kun takavarikoitavasta hyötymäärästä on vähennetty vielä ympäristörikoksen pilaaman ympäristön ennallistamisesta aiheutuneet kulut. Ennallistamiskulujen ja konfiskaation suhteesta ei ole laintasoista säännöstä, mutta oikeuskäytännössä kulut on vähennetty lopullisesta takavarikoitavasta hyödystä menettämisseuraamuksen kohtuullistamista koskevan säännöksen välityksellä. Konfiskaatiosääntelyn tarkoitus ja ympäristöpoliittiset argumentit puhuvat osittain kulujen vähentämiskelpoisuuden puolesta. Toisaalta ennallistamiskulujen vähentäminen on ympäristörikokseen syyllistyneelle varsin edullinen tapa määrittää konfiskaation lopullinen ulottuvuus, jolloin sen tehokkuus ympäristövastuun toteuttajana kärsii. Joka tapauksessa lainsäätäjän tulisi ottaa asiaan selkeä kanta.
  • Roine, Johanna (2019)
    Ongelmaksi ympäristörikosten tapahduttua aiheutuu usein vastuun kohdentumista koskevat kysymykset. Kuka tai ketkä vastaavat, kun teollisuuslaitos pilaa läheisen vesistön? Millaisia toimintavelvoitteita vastuuasemassa olevilla tahoilla on? Kuka on tehnyt rikoksen ja kenelle rikosoikeudellinen vastuu tapahtuneesta kuuluu? Vastuun kohdentumisesta yhteisön toiminnassa on kyse sellaisesta tilanteesta, jossa rikoksen tunnusmerkistön toteutumiseen on mitä todennäköisimmin ollut osallisena useampia eri henkilöitä. Tässä tutkielmassa selvitetään rikosvastuun kohdentumista osakeyhtiössä. Tutkimuksen keskeinen kohde on tarkastella tarkemmin sitä 1) miten rikosoikeudellinen vastuu ympäristörikoksista syntyy ja kohdentuu sekä 2) kenellä on rikosoikeudellinen vastuu yrityksen toiminnassa tapahtuneesta ympäristörikoksesta. Näin tutkimukseni tematiikka liittyy ympäristövastuuseen, ja sen yhteen ilmenemismuotoon, rikosvastuuseen, joka perustuu Suomessa pitkälti rikoslain (RL, 39/1889) 48 luvun säännöksiin. Tutkielmassa ympäristörikoskäsitettä on rajattu niin, että sillä tarkoitetaan RL 48 luvussa kriminalisoituja tekoja. Kuitenkin erityisen keskeiseksi tämän tutkimuksen näkökulmasta nousee RL 48:7, jossa nimenomaisesti säädetään tästä ympäristörikoksia koskevasta vastuun kohden-tumisesta. Ottaen huomioon rikosvastuun kohdentamisen merkityksen rikosoikeudessa perinteisesti tärkeinä pidettyihin pyrkimyksiin ennustettavuudesta ja oikeusvarmuudesta, on aihetta tutkittu vähän. Tutkielman alussa selvitetään mitä tarkoitetaan ympäristörikosoikeudella, ja sijoitetaan rikosoikeuden asema ympäristönsuojelussa omaan paikkaansa. Ympäristörikosvastuun edellytyksiä käsiteltäessä esitetään RL 3 luvun yleisiin oppeihin kuuluvia tekijöitä, jotka perustavat rikosvastuun käsillä olon. Rikosoikeudellisen vastuun kohdentumisessa käydään läpi RL 48:7:n eri kohdentamiskriteerejä niin oikeuskirjallisuuden kuin oikeuskäytännön valossa. Erityisesti henkilön asema on noussut tuomioiden perusteluissa kaikista merkittävämmiksi tekijäksi vastuuta kohdennettaessa. Tutkielman viimeisessä pääjaksossa käsitellään ympäristörikollisuutta tilastollisin menetelmin, ja tarkastellaan sitä, miten ympäristörikosvastuu osakeyhtiössä on toteutunut. Tutkimustulosten valossa tyypillisin ympäristörikoksesta syytetty ja tuomittu kuuluu yhtiön ylimpään johtoon. Tutkielman lähdemateriaalina on hyödynnetty oikeuskirjallisuutta, viranomaisaineistoa ja oikeuskäytäntöä. Oikeuskäytännön osalta tutkimusaineistonani on ollut käytössä kaikki Suomen rikoslain 48 luvun ympäristörikostuomiot vuosilta 2013-2017.
  • Knuutila, Jaakko (2013)
    Elinkeinoelämän ja vaihdannan kannalta oikeusjärjestelmän johdonmukaisuudella ja ennakoitavuudella on huomattava merkitys. Ympäristövahinkoja koskevan korvausvastuun arvioiminen ja sen huomioiminen esimerkiksi sopimusneuvotteluissa hankaloituu, jos vastuuperusteiden tulkinta ei ole johdonmukaista ja ennakoitavaa. Korvausvastuuta koskevan oikeustilan epätäsmällisyys saattaa aiheuttaa myös kustannuspaineita elinkeinoelämälle, koska yritykset pyrkivät luonnollisesti varautumaan vastuutilanteiden varalta muun muassa erilaisin vapaaehtoisin vakuutusjärjestelyin. Tutkielmassa käsitellään ympäristövahinkoja koskevan vahingonkorvausoikeudellisen korvausvastuun kohdentumista erityisesti ympäristövahinkolain, mutta myös muun korvausoikeudellisen sääntelyn soveltamisalaan kuuluvien ympäristövahinkojen osalta. Ympäristövahinko saattaa ensinnäkin aiheutua tilanteessa, jossa työn teettäjän ja suorittajan välillä on ainoastaan toimeksianto- tai urakkasopimus. Nykyisin urakkaketjut voivat olla myös varsin monitasoisia, mikä saattaa osaltaan hankaloittaa korvausvastuullisen tahon määrittämistä. Ympäristövahinkolain tai lain esitöiden perusteella ei voida suoraan päätellä, milloin esimerkiksi työn teettäjää ja milloin taas itsenäistä suorittajaa voitaisiin pitää ympäristövahinkolaissa tarkoitettuna korvausvelvollisena toiminnanharjoittajana. Tällaisessa tilanteessa keskeinen kysymys on, miten ympäristövahinkoa koskeva korvausvastuu vahingon sattuessa kohdentuu. Työssä keskitytään nimenomaisesti toiminnanharjoittajan vastuun ulottuvuuden määrittelyyn oikeuskäytännön valossa. Tutkimuksen pääpaino on luonnollisesti ympäristövahinkolain soveltamisalaan kuuluvissa vahingoissa, mutta rajaus ei ole käytännön syistä ehdoton. Tutkielmassa kiinnitetään huomiota myös riskienhallinnan ja erityisesti vapaaehtoisten vastuuvakuutusten merkitykseen ympäristövahinkojen korvaamisessa. Kysymyksessä on siten korvausvastuun koherenssia ympäristövahingoissa etsivä oikeusdogmaattinen tutkimus, jossa otetaan huomioon ympäristövahinkojen korvausvastuun kohdentamista koskeva sääntely ja ratkaisukäytäntö kokonaisuudessaan. Tutkimusaiheen tarkastelu on kytketty käytännön elämään keskittymällä erityisesti toimialoihin, joilla ympäristövahinkoja tutkitusti aiheutuu. Ympäristöonnettomuuksien lukumääristä, mahdollisista ympäristövahinkotilanteista ja maksetuista korvauksista on saatu hyödyllistä taustatietoa muun muassa ympäristöministeriön teettämistä ympäristövahinkoselvityksistä sekä eri viranomaisten ylläpitämistä onnettomuusrekistereistä. Tutkielman kannalta keskeisessä asemassa ovat luonnollisesti ympäristövahinkojen korvaamista koskevat tuomioistuinten ratkaisut sekä vakuutuslautakunnan ratkaisusuositukset. Tutkielmassa on huomioitu myös ympäristövahinkojen korvausvastuun kohdentumisen kannalta merkittävä ruotsalainen lainvalmisteluaineisto, oikeuskirjallisuus sekä oikeuskäytäntö. Tutkielmassa on tunnistettu ja systematisoitu lainsäädännöstä sekä oikeuskäytännöstä erityisesti sellaisia vastuuperusteita ja seikkoja, joiden perusteella korvausvastuun kohdentumista ympäristövahingoissa voidaan arvioida. Tutkielmassa on esitetty arviointikriteerit, jotka ympäristövahinkoja koskevan korvausvastuun kohdentamisen arvioinnissa on lainsäädännön, ratkaisukäytännön ja oikeuskirjallisuuden nojalla syytä ottaa huomioon.
  • Tuomisto, Anna (2018)
    Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen ryhmäkannelain soveltamisalan laajentamismahdollisuuksia ympäristövahinkojen korvaamisasioihin. Ryhmäkanne järjestelmän laajentaminen on ajankohtainen aihe Talvivaaran kaivosonnettomuuden aiheuttamien ympäristövahinkojen korvaussotkujen vuoksi. Tutkimus esittää perusteluja sille, miksi lakimuutos olisi tarpeen. Näkökulma on pääosin prosessioikeudellinen. Tutkimus pyrkii esittämään ratkaisuehdotuksia ympäristövahinkojen ryhmäkanteeseen liittyviin haasteisiin. Erityisesti tutkimuksessa on keskitytty ryhmäkannetyyppien, ryhmän jäsenyyden sekä monimutkaisen ja kalliin ryhmäkanneoikeudenkäynnin problematiikkoihin. Vastauksia kysymyksiin on haettu myös Ruotsin oikeusjärjestelmästä erityisesti oikeuskäytäntöön tutustuen. Tutkimus hyödyntää lainopin keinoja, mutta on ennen kaikkea oikeuspoliittinen de lege ferenda-kannanotto nykyisen ympäristövahinkojen korvausjärjestelmän tilaan. Empiiristä aineistoa on hankittu muutaman henkilöhaastattelun verran. Ympäristövahinkojen ryhmäkanteen käyttöönotto olisi suositeltava muutos. Ehdoton edellytys toimivalle järjestelmälle on kolmen ryhmäkannetyypin järjestelmä.