Browsing by Title
Now showing items 29399-29418 of 32770
-
(2022)Tutkielman aiheena on työpaikkakiusaaminen ja sen yhteys uniongelmien esiintyvyyteen alle 40-vuotiailla kunta-alan työntekijöillä. Työpaikkakiusaamisella tarkoitetaan työyhteisön jäseneen kohdistettua eristämistä, työn mitätöintiä, uhkaamista, selän takana puhumista tai muuta painostusta. Kiusaaminen liittyy tilanteisiin, missä kiusaamisen uhri on epätasa-arvoisessa asemassa kiusaajaan nähden. Kiusaajalla on yliote kiusattavaan ja alistaa häntä. Kiusaamisen kohteen on vaikeaa puolustaa itseään. Kiusaaminen on myös systemaattista ja jatkuvaa. Suomessa sen esiintyminen vaihtelee 5–10 % välillä. Kiusatuilla työntekijöillä on enemmän sairauspoissaoloja ja tällä on yhteys toimintaan ja tuottavuuteen työpaikalla. Työpaikkakiusaaminen on yhteydessä uniongelmiin yli 40-vuotiailla työntekijöillä, mutta vähemmän tiedetään, miten kiusaaminen vaikuttaa tätä nuorempien työntekijöiden uneen. Tämän tutkielman on tarkoitus tältä osin täydentää jo olemassa olevaa tutkimustietoa. Aineistona on vuoden 2017 Helsinki Health Study- poikkileikkausaineisto alle 40-vuotiaista Helsingin kaupungin työntekijöistä (N=5898, vastausprosentti 51,5 %). Lopullinen tutkimusaineisto sisältää 4766 havaintoyksikköä, kun puutteelliset vastaukset on poistettu. Kyselylomakkeella kerättiin tietoa muun muassa tutkittavien terveydestä, toimintakyvystä ja työoloista. Tutkielman tutkimuskysymys on seuraavanlainen:” Onko työpaikkakiusaamisella yhteyttä uniongelmiin alle 40-vuotiailla kunta-alan työntekijöillä?” Koko aineistossa 4 % raportoi kokevansa työpaikkakiusaamista tällä hetkellä. Työpaikkakiusaamisen kohteena oleminen aiemmin tässä tai toisessa työpaikassa oli tätä yleisempää, 9 % havaitsi kiusaamista jatkuvasti ja 49 % oli havainnut kiusaamista joskus. Lisäksi moni ei osannut sanoa oliko havainnut kiusaamista ja vielä useampi ei osannut sanoa oliko itse ollut työpaikkakiusaamisen kohteena. Koko aineistosta 31 % raportoi uniongelmia. Selitettävänä muuttujana on uniongelmat ja selittävinä muuttujina logistisissa regressioanalyyseissä ovat työpaikkakiusaamisen kohteena oleminen ja työpaikkakiusaamisen havaitseminen. Taustamuuttujina analyyseissa ovat ikä, sukupuoli, koulutus, työolosuhteet (ruumiilliset ja henkiset), lihavuus, pitkäaikaissairaudet sekä lapsuudessa koettu kiusaaminen. Koko aineistossa kiusaamisen kohteena oleminen tällä hetkellä oli yhteydessä myöhemmin ilmeneviin uniongelmiin, kun huomioitiin lisäksi koulutustason ja työolojen yhteys (OR 2,55, 95 % 1,92–3,39). Jatkuvasti työpaikkakiusaamista havainneet kärsivät uniongelmista, kun lihavuuden ja pitkäaikaissairauksien yhteys huomioitiin (OR 2,23, 95 % 1,79–2,79). Tutkielman tulokset osoittivat, että sekä työpaikkakiusaamisen kohteena olemisella että havaitsemisella on vahva yhteys uniongelmien esiintymiseen, kuten yli 40-vuotiaillakin aiemman tutkimuksen mukaan ja on tärkeää jatkaa tutkimusta työpaikkakiusaamisen ilmiön ymmärtämisen lisäämiseksi ja sen aiheuttamien haittojen korjaamiseksi.
-
(2024)The aim of the study: Every organization learns through either motivated employees or a strategically learning-oriented vision. If organizational learning depends on motivated employees, employees and teams might learn things and skills that are contrary to organizational goals. That is why it is important for organizations to lead and manage workplace learning strategically and foster a positive organizational learning culture. Methods: The data of this research consisted of eight individual interviews. All the data were collected from one organization, and all the participants worked in a same team. The participants were asked to review a situational description of workplace learning that had been important to them some way. The data were collected using Critical Incident method and analyzed using an abductive strategy. Results and conclusions: The results suggested that workplace learning mostly occurs while working. Most of the participants had learned by doing themselves or through interactions with others. Additionally, the results suggested that the workplace is both promoted and disturbed by various factors. The factors can be divided into six categories: personal factors, leadership, teamwork, situational factors, work organization and feedback. In the category of work organization, most of the disruptive factors influencing workplace learning appeared, with the most common one being lack of time. However, an organization might have positive organizational learning culture despite disturbed factors that influence workplace learning. Positive organizational learning culture depends on employees’ personal experiences. Organization can influence these personal experiences by strategically leading workplace learning and organizational learning culture toward positive learning attitudes.
-
(2017)Craft workshops and workshop events have become more common in our society. Functionality, Do It Yourself mentality is being made use of in many ways. The goal of this study was to examine different kinds of open workshops and to look at workshops from different angles. There were three points of views observed: Participants, instructors/organisers and customers. The objective was also to study what makes a good workshop and what goes in to planning one and to see how creative learning shows in workshops and how it can be supported. The study's research method was research interview. Collection of data was done in two different methods and analysed by Grounded theory. In the first phase of the study data was collected with an internet questionnaire. The questionnaire had common questions and questions where one can give their own view. The questionary was open to the public for one month from which 59 answers where gathered. In the second phase of the study data was collected with half structured theme interviews. People for the interviews were gathered through the questionnaire and through direct contact. The interviews were held four times and 6 people were interviewed in total. Different views were attempted to include in the theme interviews also. Interviewed were, one participant, one producer, one museum lecturer, two culture producers and a director of an art house. The internet questionnaires answers were analysed statistically and the open questions and interviews by content analysis. Different angles of the data where compared through Grounded theory. The saturation point between both data sets was looked at. The study concludes, that workshops are functional and their interaction is ongoing in real time. Workshops are being held from many different points of views and they can have different goals at their base. A good workshop is possible when goals are known and thought out with care. Development of creativity is possible in workshops and can be woken up when the facility, materials, atmosphere and of course instructions are supporting creativity. Craft workshops can work also as a means of learning and give its participants sensations of success and social interactions. These can advance the wellbeing of a participant in many ways
-
(2017)In a tightening economic situation it has become more difficult to find work or study place. This can create a threat that leads to the danger that young people are getting socially excluded from education and working life. Social exclusion has brought up a great concern in Finland. Youth guarantee is been used to prevent social exclusion and to improve adolescents' possibilities to have a degree after the basic education and be employed. One of the tools to prevent social exclusion is Youth guarantee which raises workshop activities that aim to support adolescents' life management skills, strengthening their involvement and preventing social exclusion. In the previous workshop studies it has been brought up that it would be important to study workshop activities in qualitative measures to get the voices of the people being in the risk of social exclusion to be heard. This study examines the way the young people that work in workshop in Tampere under the Youths start- project talk and how they give meanings to being part of the society, participation and how are they relating to the work shop activity. This study analyzed two group interview materials that are collected in Youth start workshops. There were eight young people that participated to this study. The material was analyzed using discursive analysis methods. The discursive analysis is built to the assumption of being context related, assumption of meanings being built using the language, assumption that several lateral discursios exist and to the assumption that use of the language has causes and it socially constructs the reality. In this research four repertoires were analyzed from the participants' discourses. These were being part of the society, participation, social exclusion and workshop repertoires. The tightening competition situation from the work and studying places showed up as a factor that in the adolescents' discourses caused insecurity and repetitive disappointment that had negative influence to their self-esteem and these factors can lead to even faster social exclusion. The Workshop appeared as a safe place, kind of like a second home where it was easy to come. Working in a workshop brought meaningful things to do and building blocks to build self-esteem and recover courage. Outside of the workshop social inclusion of the people going there it was considered to be shameful and even stigmatizing. Because of this factor it is important that the image of the workshop can be improved. In the light of this study it is important to improve the participation and feeling social inclusion of the surrounding world. The adolescents need to have real power and responsibility to decide and influence the matters that concern them in the workshop activities.
-
(2014)Tutkielmassa tarkastellaan tuloverolain 33b§ 3 momentin mukaisen työpanososinkosäännöksen soveltamista perus- ja ihmisoikeuksien rajoitus edellytysten näkökulmasta sekä analysoidaan työpanososinkosäännökseen liittyvää lainsäädäntöprosessia, sen taustaa sekä säännöksen sanamuotoa ja sen tulkintamahdollisuuksia. Vero-oikeuden soveltamisessa vastakkaisilla puolilla ovat verovelvollisen omaisuuden suoja ja valtion verotusoikeus. Yksityisen omaisuuden suoja on määritelty perustuslain 15§:ssä ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen 1 lisäpöytäkirjan 1 artiklassa. Valtion ja kuntien verotusoikeus on puolestaan kirjattu perustuslain 81§ 1 momenttiin ja 121§ 3 momenttiin. Säännösten mukaan valtiolla ja kunnilla on oikeus kerätä veroja kansalaisilta, edellyttäen että verovelvollisuudesta ja veron määrän perusteista on säädetty lailla. Perus- ja ihmisoikeuksien rajoittamisen keskeisimpiä edellytyksiä verotuksen kannalta ovat lailla säätämisen vaatimus, täsmällisyys ja tarkkarajaisuusvaatimus sekä hyväksyttävyys- ja suhteellisuusvaatimus. Tutkielmassa tarkastellaan kolmea ensimmäistä, kahden jälkimmäisen kuuluessa painotukseltaan enemmän poliittiseen näkökulmaan. Tuloverolain 33b§ 3 momentin mukaan työpanoksen perusteella jaettavasta osingosta verotetaan sitä luonnollista henkilöä joka on tehnyt työsuorituksen, riippumatta siitä mille taholle osinko maksetaan. Osinkotulo verotetaan kokonaan ansiotulona ja yhtiöllä on vastaavasti vähennysoikeus palkkakuluista. Milloin osinko maksetaan muulle luonnolliselle henkilölle kuin työpanoksen suorittajalle, kohdistetaan osingon saajaan lisäksi lahjaverotus. Lakimuutoksen tarkoituksena oli hillitä verosuunnittelua asiantuntijayhteisöissä, joissa työpanokseen perustuvia tuloja katsottiin ohjattavan kevyemmin verotetuksi osinkotuloksi suoraan tai holdingyhtiöiden kautta. Lakimuutos tehtiin kovan poliittisen paineen alaisena korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisun 2008:6 jälkeen, jossa KHO hyväksyi osingon jakamisen osakkaiden kesken toimintatuloksen suhteessa. Samaan aikaan aihe sai runsaasti huomiota mediassa ja siitä käytiin vilkasta keskustelua julkisuudessa. Lain poikkeussäännösluonteisuuden vuoksi asiantuntijat arvioivat sen olevan väliaikainen ratkaisu rakenteelliseen ongelmaan. Verolainsäädännön kokonaisuudistuksen viipyessä momentti on kuitenkin ollut voimassa jo lähes kolme vuotta. Lain sanamuoto on monilta osin tulkinnanvarainen ja epäselvä. Lakitekstin, lain esitöiden sekä verohallinnon ja asiantuntijoiden kantojen välillä on eroavaisuuksia koskien lain tulkintaa. Hyvän verojärjestelmän periaatteiden ja legaliteettiperiaatteen näkökulmasta voidaankin kysyä, onko momentin soveltaminen lainmukaista.
-
(2014)Tutkielmassa tarkastellaan työperäistä ihmiskauppaa erityisesti syyteharkinnan kannalta. Työperäisen ihmiskaupan käsittelyn eri viranomaisissa on todettu olevan haasteellista, ja ihmiskaupan uhreja ei ole helppo tunnistaa muun muassa siksi, että viranomaisilla saattaa olla epäselvä kuva siitä, mitä työperäinen ihmiskauppa oikein on. Työperäisen ihmiskaupan on viime vuosina havaittu olevan vakava ongelma myös Suomessa, ja siihen onkin kohdistettu kasvavasti huomiota ja tutkimusta. Tutkimus on kuitenkin kohdistettu usein niihin käytännöllisiin, oikeudellisiin ja näytöllisiin ongelmiin, joita ihmiskauppaan rikoksena liittyy erityisesti esitutkinnassa ja tuomioistuimessa. Syyttäjän näkökulmaan on kiinnitetty tutkimuksissa suhteellisen vähän huomiota. Syyttäjällä ja tämän toimittamalla syyteharkinnalla on kuitenkin erittäin merkittävä rooli rikosprosessin etenemisen kannalta; hänen syyteharkintaratkaisustaan on kiinni, nostetaanko asiassa syyte ja täten jatketaan asian käsittelyä tuomioistuimessa, vai päätetäänkö asian käsittely syyteharkintavaiheeseen. Täten työperäisen ihmiskaupan tutkimukseen myös erityisesti syyttäjä-lähtöisesti on olemassa perusteltu tarve. Tutkielmassa työperäistä ihmiskauppaa syyteharkinnan kannalta on tarkasteltu sekä oikeuskysymysten että näyttökysymysten valossa. Tutkielman ensimmäisessä varsinaisessa käsittelyluvussa eli luvussa kaksi perehdytään syyteharkinnan teoreettiseen taustaan - rangaistavuuden edellytysten eli oikeuskysymysten ja näyttökysymysten eli todistusharkinnan ja näytön riittävyyden arvioimiseen. Kolmannesta luvusta alkaen siirrytään käsittelemään syyteharkinnan vaiheita eritellymmin erityisesti työperäisen ihmiskaupan tapauksissa. Ensin käsitellään sitä, millaisia oikeudellisia ongelmakohtia työperäiseen ihmiskauppaan liittyy. Toiseksi käsitellään ihmiskaupparikosten ominaispiirteistä johtuvia haasteita todistusharkinnan kannalta. Lopuksi käsitellään vielä näytön riittävyyteen liittyviä kysymyksiä erityisesti ihmiskauppa-kontekstissa. Tutkimuksessa käytetään metodina perinteisen laintulkinnan lisäksi myös empiiristä tutkimusta, jota harjoitetaan analysoimalla haastehakemuksia ja esitutkintapöytäkirjoja. Näiden avulla pyritään tuomaan konkretiaa tutkielman teoreettisiin kysymyksiin. Empiirinen aineisto käsitellään tutkielman viimeisessä varsinaisessa käsittelyluvussa. Tutkimuksen tuloksena nousi esiin monia seikkoja, jotka aiheuttavat sekä oikeus- että näyttökysymysten osalta haasteita erityisesti syyteharkinnassa. Oikeudellisia ongelmia aiheutuu ensinnäkin ihmiskauppasäännöksen tulkinnanvaraisista käsitteistä; erityisesti pakkotyön käsitteestä. Myös soveltamisongelmia kohdataan runsaasti; monissa tilanteissa näyttäisi olevan vaikeaa subsumoida tosielämän tapahtumat ihmiskaupan tunnusmerkistön alaisuuteen. Kenties huomattavimmat ongelmat liittyivät näytön arviointiin; työperäiselle ihmiskaupalle on ominaista uhrien traumatisoituminen, pelko ja häpeä, jotka vaikuttavat siihen, millaisen kertomuksen he esitutkinnassa antavat. Todistajanpsykologian mukaan esimerkiksi traumatisoituminen saattaa vaikuttaa merkittävästi henkilön muistikykyyn. Pelko taas saattaa johtaa valehteluun. Tällöin syyttäjän voi olla erityisen vaikea arvioida kertomuksia ja erityisesti niiden luotettavuutta. Ongelmatonta ei ole sekään, että syyttäjä joutuu suorittamaan todistusharkinnan henkilötodisteiden osalta kirjallisten kuulumiskertomusten pohjalta.
-
(2008)Tutkimuksessa selvitetään 1980–1990 luvulla Hongkongista työn perässä muuttaneiden työllistymiskokemuksia Suomessa. Aineistona on käytetty yhdeksän palkkatyötä tekevän hongkongilaisen haastattelua. Tutkimuksen keskeisenä teemana on työllistyminen ja työn merkitys maahanmuuttajien kokemina. Vastoin yleistä mielikuvaa yhtenäisestä yhteisöstä kiinalaiset muodostavat hyvinkin heterogeenisen joukon Suomessa. Tänä päivänä mannerkiinalaiset opiskelijat ja työntekijät muodostavat suuren osan Suomen kiinalaisista. Hongkongista suuntautuva maahanmuutto on vähentynyt verrattuna 1990 –lukuun, jolloin hongkongilaisten omistamien kiinalaisten ravintoloiden määrän voimakas kasvu oli houkutellut monia ravintolatyöntekijöitä Hongkongista Suomeen. Masseyn ja Leungin tulkinnat työn perässä muuttavien asettumisesta uuteen maahan ovat keskeisiä teorioita tutkimuksessa. Asettumisen eri vaiheiden kautta voidaan selvittää maahanmuuttajien työllistymistä pitkällä aikavälillä sekä niitä elementtejä, jotka tekevät maahanmuutosta pysyvän. Työmarkkinoiden ja yksilön omien resurssien hyödyntäminen työelämässä on pohdittu työmarkkinoiden lohkoutumisen, etnisen talouden sekä resurssiteorioiden kautta. Tutkimuksessa keskeisinä ovat myös aiemmat tulkinnat suomalaisen työelämän murroksesta ja yksilötason työhön kohdistuvista odotuksista ja vaatimuksista. Tutkimuksessa on selvitetty työperäisen maahanmuuton eri vaiheita yksilötasolla työllistymisen ja sopeutumisen kautta. Tutkimuksessa tuodaan esiin etnisen talouden työmarkkinoiden merkitys työllistymisen onnistumisen kannalta maahanmuuton alkuvaiheissa. Tarkoituksena on lisäksi löytää uusia näkökulmia lähestyä maahanmuuttajien työllistymistä muutoin kuin ongelmalähtöisesti. Kiinalaisissa ravintoloissa oli mahdollista työskennellä omalla äidinkielellään, lähtömaata muistuttavasta työkulttuurissa sekä ylläpitää sosiaalisia yhteyksiään muihin kiinalaisen yhteisön jäseniin, mikä antoi viitteitä kiinalaisten ravintolatyöntekijöiden jonkin tasoisesta separaatiosta muusta valtaväestöstä. Tutkimuksessa tuli ilmi, kuinka työn merkitys muuttui siirryttäessä kiinalaisten ravintoloiden työmarkkinoilta yleisille työmarkkinoille. Haastateltavien käyttämä termi 'suomalainen työ' kuvastaakin heidän tulkintaansa suomalaisesta työelämästä. Suomalaisessa työssä työskenteleminen merkitsi työehtojen ja työympäristön muuttumisen lisäksi kokonaisvaltaista muutosta elämäntyylissä ja arjessa. Työperäistä maahanmuuttoa tulisi ymmärtää laajemmassa merkityksessä kokonaisvaltaisesti eikä pelkästään työn perässä virallisesti muuttaneiden kautta. Työn perässä muuttaneiden ja heidän perheenjäsentensä kotiutumisen ja työllistymisen onnistuminen (tai epäonnistuminen) näkyy niin yksilö kuin yhteiskunnallisella tasolla.
-
Työperäisen ihmiskaupan ja sen lähirikosten välinen rajanveto : pakkotyön käsite oikeuskäytännössä (2021)Tutkielman tarkoituksena on selvittää ihmiskaupan ja sen lähirikosten: törkeän kiskonnan ja kiskonnantapaisen työsyrjinnän välistä rajanvetoa. Ulkomaisen työvoiman osuus Suomessa on kasvanut ja samaa tahtia on myös lisääntynyt riski työvoiman hyväksikäytöstä. Työvoiman hyväksikäytön vakavin muoto on työperäinen ihmiskauppa, joka on kriminalisoitu rikoslain 25 luvun 3 §:ssä. Jo vuonna 2010 muun muassa kansallinen ihmiskaupparaportoija on nostanut esille, että työperäisen ihmiskaupan tunnistaminen on haastavaa niin viranomaisissa kuin tuomioistuimissa. Tunnistamista hankaloittaa erityisesti se, että työvoiman hyväksikäyttötilanteisiin soveltuu myös alemman soveltamiskynnyksen tunnusmerkistöjä. Kyse on niin sanotuista työperäisen ihmiskaupan lähirikoksista ja niiden tunnusmerkistöt ovat osittain päällekkäisiä ihmiskauppatunnusmerkistöjen kanssa. Tuomioistuinten ratkaisukäytännön perusteella erityisesti tällaisia työperäistä ihmiskauppaa lähestyviä rikoksia ovat törkeä kiskonta ja kiskonnantapainen työsyrjintä. Tunnusmerkistöjen rajanvedon ongelmat liittyvät nimenomaan tilanteisiin, jossa työvoiman hyväksikäyttö asettuu vakavuudeltaan jonnekin ihmiskaupan ja näiden tunnusmerkistöjen väliin. Rajanvedolla on kuitenkin erityistä merkitystä mahdolliselle ihmiskaupan uhrille muun muassa Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän tarjoaman avun vuoksi. Kun huomioidaan käytännön työvoiman hyväksikäyttötilanteet ja tunnusmerkistöjen päällekkäisyys, näyttää niiden välinen rajanveto tiivistyvän edellytettyyn toiminnan tarkoitukseen. Ihmiskauppatunnusmerkistö edellyttää tältä osin, että henkilö saatetaan pakkotyöhön, kun esimerkiksi työperäisessä ihmiskaupassa henkilö tulee asettaa huomattavan epäedulliseen asemaan. Rajanveto onkin tämän vuoksi ongelmallista, sillä pakkotyön käsite on avoin, eikä sitä ole määritelty Suomen lainsäädännössä. Tunnusmerkistöjen välistä rajanvetoa ja pakkotyön käsitettä on pyritty selventämään ihmiskauppatunnusmerkistön vuoden 2015 muutoksen yhteydessä. Tällöin pakkotyön käsitettä ei päädytty määrittelemään lainsäädäntöteitse, mutta hallituksen esitykseen (HE 103/2014 vp) sisällytettiin käsitettä koskevat tulkintaohjeet ja laajat viittaukset Kansainvälisen työjärjestö ILO:n pakkotyön määritelmään ja ohjeistuksiin. Pakkotyö jätettiin täsmentymään tarkemmin oikeuskäytännössä. Käsite on siten edelleen avoin ja se määritellään ikään kuin esimerkkien kautta. Oikeuskäytännön tulkinta onkin olennaista, jotta työperäistä ihmiskauppaa pystytään tunnistamaan tuomioistuimissa ja muissa viranomaisissa yhtenäisesti rikosprosessin kaikissa vaiheissa. Tutkielmassa ihmiskaupan ja sen lähirikosten välistä rajaa pyritään selventämään tutkimalla, mitkä seikat käytännössä täyttävät pakkotyön määritelmän. Kyseessä on perinteinen lainopillinen tutkimus, jossa oikeuskirjallisuuden ja virallislähteiden lisäksi keskitytään työperäistä ihmiskauppaa ja pakkotyön käsitettä koskevan oikeuskäytännön tulkintaan ja jäsentelyyn. Tutkimusaineistoksi on kerätty kaikki Suomen käräjä- ja hovioikeuksissa annetut työperäistä ihmiskauppaa koskevat tuomiot aikaväliltä 1.1.2015-1.1.2021. Näitä tuomioistuinten ratkaisuja analysoimalla on tarkoitus systemaattisen tulkinnan keinoin selvittää pakkotyön käsitteen sisältöä ja siten myös ihmiskaupan soveltamisen alarajaa. Tutkielman perusteella näyttää siltä, että hallituksen esitykseen otetut viittaukset ja tulkintaohjeet ovat selkeyttäneet pakkotyön arviointia tuomioistumissa. Ihmiskauppatunnusmerkistön muutoksen jälkeen annetuissa tuomioissa on viitattu kattavasti kyseisiin tulkintaohjeisiin ja sovellettu niitä onnistuneesti. Hallituksen esitykseen otettujen selkeiden viittausten johdosta ILO:n pakkotyön osoittimien ja ohjeistusten käyttö tulkinta-apuna on perustellumpaa myös laillisuusperiaatteen näkökulmasta. Koska työperäistä ihmiskauppaa on käsitelty tuomioistuimissa verrattain vähän viranomaisten tietoon tulleisiin tapauksiin nähden, ei tulkintaongelmaa voida vielä katsoa selätetyksi. Pakkotyön käsitteen voidaan kuitenkin olettaa selkeytyvän ja vakiintuvan sitä mukaa, kun sitä koskevaa ratkaisukäytäntöä kertyy. Pakkotyön arvioinnissa on viimekädessä kyse työntekijän näkökulmasta tehtävästä kokonaisarviosta, jonka lopputuloksen kannalta ratkaisevaa on se, onko työntekijällä ollut tosiasiallisia mahdollisuuksia lopettaa työntekoa ja lähteä työsuhteesta.
-
(2022)Both touch and classroom management in school are topics that have been discussed in public debate in recent years. This thesis participates these discussions by examining teacher’s touch when disruptive behavior occurs in the classroom. The study focused on hand-on-shoulder touches where a teacher uses the touch to request pedagogically relevant behavior from a pupil. The aim of the study was to examine how the teacher’s hand-on-shoulder touch sequences were constructed and how the teacher used these touches in classroom management. By examining these topics, the aim was to gain a better understanding of the phenomena of touch and classroom management in school. The study examined video recordings from lessons in the preparatory class of a primary school. The video recordings were from the larger longitudinal material of the Long Second -project. The data for this study consisted of a total of five lessons and was analyzed multimodally through conversational analysis. The study was conducted as a part of Touch in school -project. The study showed that the data’s hand-on-shoulder touch sequences are prototypically constructed from three steps: 1. the pupil behaves disruptively 2. the teacher responds to the disruptive behavior with a hand-on-shoulder touch, and 3. the pupil responds to the teacher's request for pedagogically relevant behavior by orientating oneself towards a given task. This disposition is called the basic sequence in the study. Examining the multidimensional examples in the data, the basic sequence was supplemented so that in step 2, the teacher could also attach a verbal request to the hand-on-shoulder request, and in step 3, the pupil did not always respond to the request, prolonging the disruption sequence. From a teacher’s perspective, the hand-on-shoulder touch proved to be a common, and particularly effective, practice during the verbal teaching sequences, as it allowed deactivation of the disruption without interrupting the speech. Instead, touch between the two verbal teaching sequences and touch interrupting the speech were less common in the data. Overall, the hand-on-shoulder touch worked well as a request for pedagogically relevant behavior, as the teacher was able to use it to restore pedagogically relevant focus in most of the examples.
-
(2017)Aim. The purpose of this study was to examine teachers' conceptions on classroom management, their experiences and ways in getting involved in classroom management problems, preventing these problems from occurring and what they consider as reasons behind these problems. Classroom management problems are still current phenomena that disturbs learning and teaching. That is why studying this topic is socially current and meaningful. The theoretical framework introduces the "functional school" – model, which closely relates to classroom management issues and concepts such as interaction skills and tries to explain reasons behind classroom management problems. The study concentrates on teachers' concepts and procedures based on their own experiences in getting involved and prevent classroom management problems from occurring. The aim is to add understanding of the examined phenomenon, identify and develop ways to get involved in classroom management problems. Methods. The study was conducted as a qualitative research and the manner of approach was fenomenographic. The fenomenographic approach used is appropriate, because this study focuses on ordinary day thinking by teachers on conceptions and experiences regarding the topic at hand. Ten classroom teachers from elementary schools around the metropolitan area of Helsinki participated in this study. The material was collected with a questionnaire that included open questions. The questions were derived from scientific literature and previous studies on classroom management problems. Results. The findings from this study suggest that teachers define classroom management in a similar manner. All the teachers taking part in the study had experienced classroom management problems in their classes and a majority have had situations where intervening to violent behavior was necessary. The teachers had various ways to prevent and get involved in classroom management problems. According to the teachers, the reasons for classroom management problems come mainly from the home situations of students, which highlights the importance of school and home collaboration in the prevention of classroom management problems.
-
(2021)Objectives. The aim of the study was to examine early-career craft teachers’ conceptions about classroom discipline and how they prevent and solve classroom discipline issues. The study also examined craft teachers’ attributes related to self-efficacy, especially from classroom discipline’s point of view. Angle throughout the study was craft teachers’ novice state. Theoretical background is combined of two main areas. First, concept of classroom discipline, causes behind classroom discipline and classroom discipline issues as well as means to intervene challenging classroom situations are examined. Second main theory was Albert Bandura’s (1977) theory of self-efficacy and related factors, which in this study was connected to examine teachers’s experiences of solving classroom discipline issues. Methods. Data was collected during April and May of 2021 using online inquiry. The inquiry consisted of standardized open questions. The inquiry form was distributed deliberately in internet and social media to locations where the targeted novice craft teachers were reached. Twelve respondents, who had less than five years of teaching experience, took part in the study. Methodological approach to this study was qualitative phenomenography. Collected data was analyzed with phenomenographic analysis and content analysis. Results and conclusions. According to the respondents, classroom discipline is a state where teaching is not distracted. Classroom discipline was said to enable concentration and fluent work. Positive and safe atmosphere was also mentioned as an attribute of classroom discipline. In managing classroom discipline, craft teachers favor preventive methods over corrective methods. Encouraging students to follow rules was the most common preventive method to manage classroom discipline. The most common unverbal corrective method was waiting the class to be silent before beginning teaching, whereas the most common verbal corrective method was reminding existence of rules, using positive phrases in teaching and one-to-one conversations with students. The most used punishments for discipline disruption was taking the student to separate space from others and contacting parents. Craft teachers felt that their survival and self-efficacy experiences related to classroom discipline management were mostly influenced by modeling (for example practices of more experienced colleagues) and social support.
-
(2024)New open learning environments have become more common in Finnish school con-struction over the past decade. Open learning environments are thought to offer opportunities for increasing students' self-directedness, group-based and active learning, and co-teaching. However, the effects of open spaces on learning and classroom management have not been thoroughly researched yet. Media reports have been critical of the noise in open schools, raising concerns about the burden on teachers and students. In this study, I examine the practices of classroom management in elementary education within an open learning environment. This includes how teachers prevent disturbances in the classroom, the types of disturbances that occur during the lessons, and the corrective practices the teachers use to address disturbances in an open learning space. I also explore the teachers' perspectives on the benefits and challenges of open spaces from the standpoint of classroom management. The research material consists of ethnographic observation data focused on two first grade elementary school classes and their two teachers, who partially work as co-teachers. In addition to the observation data, the study includes interviews with the teachers of these classes. The data was collected in November-December 2023 over three school days and analyzed through content analysis. The study found that in classroom management, the emphasis was on preventive practices against disturbances, including routines and structures, positive feedback and motivation, variation in teaching and learning methods, and the teacher's presence. Different methods supported each other and were integrated into the teachers' work. Classroom disturbances were minimal, with the most typical being speaking without permission or making extra movement or noise. The teachers consistently addressed disturbances with various corrective practices, such as a gentle touch and eye contact, and by mentioning the pupil's name, and having a private conversation with them. Teachers thought that open learning environments provided opportunities for versatile teaching methods, functionality, and physical activity, but if the use of space is not practiced with the pupils, the stimuli caused by the space can pose challenges to classroom management. It is important to keep different types of learners in mind while developing future learning environments. In elementary education, it is also crucial that the pupils have their own safe place or seat in the school.
-
(2016)Purpose of this research was to find out participant's apprehensions and experiments of the Open University course Work peace to class held during summer 2012. Also the experience of signification and effectivity to their daily working life was studied. With this research was also collected information of the participant's experience of the work peace and increase of the work peace or its change with increase of use for different interaction methods after participating to this course. Earlier researches have shown that people, who have participated to this interaction course, have improved their interaction and emotion skills to create better learning environment to their classes (Talvio 2014). To this research there where 13 people with different back round, who participated to the Work peace to class course. In this group were included teachers, students, assistants and instructors. Qualitative research material was collected from volunteer participants with e-form which included open questions. Volunteers were asked to reflect their own experiences to these questions nine months after participating Work peace course. Collected research material was analyzed by using the qualitative content analyzes. Gathered results shown that people who participate to Work peace to class course mainly told benefit from this course and have afterword focused more on their selves and other interaction impactors on different interaction situations. Participant referred on their answers to Gordon's (2006) interaction models especially on I-message and active listening. Answers shown that on the course introduced interaction methods required training and commitment to work in real life. Results also pointed out that taking these methods on action were experienced challenging. Alternatively on some answers was pointed out that participants felt their working environment and work well-being as well as self-esteem increased by quantity and quality ways after participating to the course.
-
(2015)The goal of this study is to find out how class teachers define an ideal working environment in a classroom, how they maintain this ideal working environment and how they react when it's disturbed. An ideal working environment is something every class teacher has to deal with in their job and it plays a great role in it. There's no absolute definition to what an ideal working environment actually is and every teacher creates the definition themselves. In this study knowledge about class teachers' definitions of the term was assembled in a configuration where the interviewed class teachers were experts of their own teacher being and their educational philosophy. The aim was to gather answers from class teachers without making any generalizations depending on the answers. Eight class teachers were interviewed for this study on the area of Uusimaa. Six of them have graduated within the last five years and two of them over 20 years ago. The interviewed teachers were chosen randomly for the interviews. In this study it occurred that the definitions for an ideal working environment that the teachers defined bore a resemblance to one another, even though the theme isn't discussed in the teacher education at the university. It seems that the atmosphere in the classroom plays an important role in the formation of the ideal working environment and so does the teacher's attitude. The teachers have various ways to prevent issues that can disturb the ideal working environment they have built in their classroom, to maintain it and to react to the disturbances. The teachers have taken many of the measures into their repertoire after having heard or read about them elsewhere.
-
(2019)For many teachers, classroom management is one of the biggest challenges at school. The importance of classroom management in learning is considered essential, so it is important for the teacher to plan their teaching to support it. The purpose of this Master's thesis was to find out how classroom teachers can work to prevent and deal with discipline problems. The goal of this thesis was to increase my own professional skills and understanding of the subject, because it is so important in everyday school life. The approach of this research was a qualitative case study. The participants were four classroom teachers working in a primary school. I used both semi-structured theme interviewing and observing as data collection methods. I observed the lessons of each teacher for one school day. During the same day, I also interviewed the teacher I observed. I recorded the interviews so I could transcribe the material for analysis. In the analysis of the material, I used a theory-based content analysis. The classroom teachers prevented discipline problems using a variety of methods, which were divided into five different categories: structure, anticipation, quality of teaching, positive atmosphere, and safe authority. Teachers consider the prevention of discipline problems extremely valuable. When dealing with discipline problems, teachers' ways of working were divided into four different categories: non-verbal means, verbal means, sanctions and support from the work community. Teachers prefer using non-verbal means, but they also use verbal means and various sanctions when necessary. In addition, support from the work community seems to be relevant. The results of this thesis give teachers ideas and theoretical knowledge about preventing and dealing with discipline problems at school.
-
(2010)Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani työriitojen sovittelujärjestelmän kehitystä ja uudistamista 1950–60-luvun vaihteessa. Tutkin, miksi sovittelujärjestelmä haluttiin uudistaa, miten uudistaminen tapahtui ja miten siihen suhtauduttiin. Suhtautumisen selvittämisessä keskityn puolueisiin ja työmarkkinakeskusjärjestöihin, koska ne olivat muutosprosessissa tärkeimpiä toimijoita. Tarkastelen lyhyesti myös pohjoismaisen työmarkkinamallin omaksumista Suomessa, ja tutkin, oliko sovittelujärjestelmän uudistaminen osa tätä työmarkkinapolitiikan murrosta. Pohjoismaisella mallilla viittaan yhteiskuntaan, jossa yhteistyö sekä työmarkkinaosapuolten kesken että niiden ja valtiovallan välillä on laajaa. Oleellinen osa pohjoismaista mallia on työrauhajärjestelmä, joka nimensä mukaisesti pyrkii takaamaan rauhan työmarkkinoilla ja siten myös yhteiskunnassa. Työriitojen sovittelu on osa työrauhajärjestelmää. Tärkeimpiä lähdeaineistoja tutkimuksessani ovat eduskuntatyöhön liittyvät mietinnöt ja pöytäkirjat, Suomen Ammattijärjestön (SAJ) ja Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön (SAK) arkistomateriaalit, valtakunnansovittelijan toimiston arkiston asiakirjat sekä useat sanomalehdet. Tutkimuskirjallisuudesta haluan nostaa esiin Aarne Mattilan kirjoittaman Työriitojen sovittelun historian, Markku Mansnerin laatimat Suomen työnantajain keskusliiton (STK) historiikit sekä Tapio Bergholmin kirjoittamat SAK:n historiikit. Sodanjälkeiset vuodet olivat Suomen työmarkkinajärjestelmän muotoutumisen ja työmarkkinasuhteiden kehityksen kannalta merkittäviä. Työmarkkinakeskusjärjestöjen välisten suhteiden paraneminen, ammattiyhdistysliikkeen voimistuminen ja yleisen poliittisen tilanteen muuttuminen muuttivat työmarkkinoiden toimintaperiaatteita. Muun muassa työmarkkinoiden levottomuus ja koko maan kattavien työehtosopimusten yleistyminen loivat tarvetta työriitojen sovittelujärjestelmän uudistamiselle. Uudistusta valmistelemaan asetettu komitea, joka koostui työmarkkinajärjestöjen edustajista, otti ehdotuksessaan mallia muiden Pohjoismaiden järjestelmistä ja jätti lähes yksimielisen mietinnön. Eduskunnassa vaa’ankieliasemassa olleet sosiaalidemokraatit saivat valiokuntakäsittelyssä muokattua komiteamietintöön perustuneen lakiesityksen haluamaansa muotoon, mutta puolue kääntyi vastustamaan lakia juuri ennen hyväksymiskäsittelyä lakiin ilmeisen myöhään heränneen SAJ:n painostuksen takia. Karkeasti jaoteltuna työnantajapuoli ja oikeisto kannattivat lakiesitystä, kun taas ay-liike ja vasemmisto vastustivat. Lakiuudistus meni läpi vasta, kun porvaripuolueet saivat enemmistön eduskunnassa. Vasemmiston käymä keskinäinen taistelu vallasta ja kannattajista näkyi sovittelulain käsittelyn yhteydessä niin eduskuntapuheenvuoroissa kuin lehtien palstoilla. Laki työriitojen sovittelusta tuli voimaan vuonna 1962. Sen toteuttamista uudistuksista tärkein oli sovittelujärjestelmän keskittäminen: sovittelutoiminnan johtaminen annettiin valtakunnansovittelijan tehtäväksi. Aiemmin työriitojen sovittelu oli kuulunut lähinnä sivutoimisille piirisovittelijoille. Uudistus myös lisäsi työriitojen sääntelyä. Työriitojen sovittelulain uudistus liittyi selvästi pohjoismaisen työmarkkinamallin omaksumiseen Suomessa, vaikka asiasta ei uudistuksen yhteydessä puhuttukaan. Työnantajat ja työntekijät loivat välilleen neuvottelusuhteet, jotka 1960-luvun alussa vakiintuivat konsensukseen ja luottamukseen perustuviksi, ja valtio alkoi puuttua enenevässä määrin työmarkkinoiden toimintaan turvatakseen yhteiskuntarauhan säilymisen.
-
(2016)Tutkimuksen tarkoitus ja menetelmät: Tutkimuksessa verrattiin itse-etsaavan sidosaineen aikaansaamaa sidoslujuutta dentiinin ja yhdistelmämuovin välillä, kun dentiini etsattiin tai ei etsattu erikseen fosforihapolla ennen itse-etsaavan sidosaineen käyttöä. 28 näytehammasta jaettiin kahteen ryhmään, joista puolet sidostettiin pelkällä itse-etsaavalla sidosaineella ja puolet sen lisäksi fosforihapolla. Sidoksen lujuus mitattiin tähän tarkoitetulla laitteella kolme vuorokautta näytteiden valmistuksen jälkeen. Lisäksi valmistettiin yhdeksän kontrollihammasta, jotka sidostettiin kolmevaiheisella erikseen etsattavalla sidosaineella. Kirjallisuuskatsauksessa käsitellään yleisemmin sidostukseen mahdollisesti vaikuttavia työskentelyvirheitä. Tulokset: Dentiinin erillisellä fosforihappoetsauksella valmistetuilla näytteillä oli suurempi sidoslujuus kuin pelkästään itse-etsaavalla sidosaineella valmistetuilla. Johtopäätökset: Välittömästi sidostuksen jälkeen mitatut sidoslujuudet eivät välttämättä korreloi pitkän aikavälin lujuuksien kanssa. Dentiinissä endogeenisesti sijaitsevat kollagenaasit alkavat heikentää sidosta vasta useiden kuukausien kuluessa.
-
(2024)Säännöstyskeino-opin mukaan eri normilähteet (säännöstyskeinot) määrittävät työsuhteen ehtoja omana itsenään säilyttäen omat oikeusvaikutuksensa. Työsopimus on yksi säännöstyskeino muiden joukossa. Säännöstyskeino-opissa työsuhteen ehtojen muuttamistilanteissa työsuhteen ehdon muuttamisen arviointi palautuu lähtökohtaisesti siihen säännöstyskeinoon, johon ehto perustuu. Tämän kanssa ristiriidassa on työsuhteen ehtojen muuttamisoppi, jonka mukaan työsuhteen olennaista ehtoa voi muuttaa vain irtisanomisperusteella irtisanomisaikaa noudattaen. Työsuhteen ehdoille annetaan siis työsopimuksen ehdon oikeusvaikutuksia ja työsuhteen ehdon muuttaminen samaistetaan työsopimuksen irtisanomiseen. Tutkielmassa selvitetään säännöstyskeino-opin ja työsuhteen ehtojen muuttamisopin sisältöä. Tutkimuksen kohteena on myös, mitä ongelmia työsuhteen ehtojen muuttamisopin työsopimuskeskeisyydestä ja sopimusoikeudellisesta argumentaatiotavasta aiheutuu työoikeuden yleisten oppien selitysvoimalle. Edelleen tutkielmassa pohditaan, mistä lähtökohdista käsin työsuhteen ehtojen yksipuolisia muuttamistilanteita koskevaa järjestelmää olisi tarkoituksenmukaista tarkistaa. Työoikeuden yleisten oppien alueelle sijoittuvia tutkimuskysymyksiä ratkotaan teoreettisen lainopin metodein. Kritiikki johdetaan yleisten oppien konsistenssia ja koherenssia koskevista vaatimuksista, sopimusoikeuden yleisten oppien toimintatilojen havainnoinnista työoikeudessa sekä työoikeuden yleisten oppien selityskyvyn puutteista suhteessa vallitsevaan normiympäristöön. Keskeisiin havaintoihin kuuluu se, ettei ongelmitta voida väittää työsuhteen olennaisen ehdon muuttamisen olevan työsopimuksen irtisanomista. Edelleen olennaisena havaintona voidaan pitää työoikeuden käsitejärjestelmän johdonmukaisuutta koskevia puutteita. Työoikeudessa työsuhteen ja työsopimuksen käsitteitä käytetään ristiriitaisesti ja asiayhteyssidonnaisesti. Edelleen keskeisiin havaintoihin kuului vakiintuneen käytännön epäselvä luonne työoikeudellisena ilmiönä. Työoikeudessa olisi tarpeen selkiyttää vakiintuneen käytännön ja sopimuksen veroisen käytännön jäsentelyä. Oikeuskäytännössä ja kirjallisuudessa on taipumusta muuntaa työnantajan yksipuolisen ryhmää koskevan tahdonilmaisun perusteella syntyneitä työsuhteen ehtoja työsopimuksen veroisiksi käytännöiksi, vaikka perusteita olisi hienojakoisempaan kohdesopimusten jaotteluun. Työoikeuden yleisien oppien uudistustyössä olisi tarpeen huomioida paremmin ryhmiä koskevien tahdonilmaisujen jäsentely. Uudistajan vaikeuskerrointa kasvattaa tarve huomioida sekä oikeudenalan johtavat periaatteet että työoikeuden dynaamisuus ja sääntelyn monitahoisuus. Säännöstyskeino-opillisempi lähestymistapa muuttamisopin tarkoittamiin kysymyksiin saattaisi olla perusteltua, joskin asia edellyttää runsaasti jatkotutkimusta.
-
(2016)Työikäisistä suomalaisista reilu neljännes huolehtii työn ohella toisesta henkilöstä johtuen tämän korkeasta iästä, sairaudesta tai vammasta. Väestön ikääntymisen myötä määrän voidaan olettaa kasvavan tulevaisuudessa. Omaishoivaajat ovat tärkeässä roolissa yhteiskunnassa huolehtiessaan läheisestään, mikä vähentää julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden taloudellisia kustannuksia. Tutkimusten mukaan hoivaaminen lisää stressiä. Stressi puolestaan vaikuttaa haitallisesti terveyteen. Ihmisillä on erilaisia keinoja, joiden avulla he pyrkivät selviytymään stressaavassa elämäntilanteessa. Selviytymiskeinot voidaan jakaa ongelmakeskeiseen selviytymiseen, emootiokeskeiseen selviytymiseen ja merkityksellisyyskeskeiseen selviytymiseen. Tässä tutkimuksessa on selvitetty, minkälaisia kokemuksia omaishoivaajilla on liittyen työn ja hoivan yhdistämiseen sekä erilaisia selviytymiskeinoja, joita he käyttävät vaativassa elämäntilanteessaan. Tutkimuksessa selvitettiin myös omaishoivaajien näkökulmaa siihen, miten heidän tilannettaan voitaisiin parantaa työelämässä. Tutkimuksen aineistona on viisi fokusryhmähaastattelua ja yksi yksilöhaastattelu. Haastateltavia oli yhteensä 17, joista kolme oli miehiä. Haastateltavien ikä vaihteli 31 vuodesta 68 ikävuoteen. Aineiston analyysi on tehty tulkinnallisella fenomenologisella analyysimenetelmällä (IPA). Analyysissä tutkija tekee tulkintoja tutkittavien omiin kokemuksiin liittyvistä tulkinnoista. Haastatteluissa esiin nousseet teemat olivat: hoiva, stressi ja selviytyminen (1), omainen tulee ensin (2), työn ja hoivan yhteensovittamiseksi tarvitaan erityisjärjestelyjä (3), teknologia ei korvaa ihmistä (4), sekä luopuminen (5). Tulosten perusteella omaishoivaajat kokevat stressiä elämäntilanteessaan ja heillä on monenlaisia selviytymiskeinoja. Omaishoivaajien arvomaailmassa omainen menee työn edelle. Omaishoivaajat näkevät työn sekä stressiä aiheuttavana, että selviytymiskeinona. Omaishoivaajien suhteutuminen teknologiaan on varauksellista. Pelkona on, että teknologian avulla halutaan korvata ihmiskontaktia. Luopuminen on osa hoivaa. Omaishoivaajat joutuvat luopumaan itselle tärkeistä asioista vapaa-ajan vähentyessä sekä tottumaan ajatukseen, että joutuvat jonain päivänä luopumaan sairaasta läheisestään. Työelämässä tarvitaan lisää keinoja, joilla helpotetaan hoivan ja työn yhdistämistä.
-
(2016)Tutkielmassa tarkastellaan läheisavun ja hyvinvoinnin eri ulottuvuuksilla ilmenevän huono-osaisuuden yhteyksiä työssäkäyvien suomalaisten joukossa. Tutkimuksen avulla pyritään selvittämään, ovatko läheisiään päivittäin tai pari kertaa viikossa auttavat alttiimpia huono-osaisuudelle kuin muut työssäkäyvät. Huono-osaisuutta tarkastellaan erikseen seitsemällä hyvinvoinnin ulottuvuudella. Nämä osa-alueet ovat toimeentulo, terveys, tarmokkuus, yksinäisyys, vapaa-ajan toimintamahdollisuudet, koetut kielteiset tuntemukset sekä elämänlaatu. Tutkielmassa tarkastellaan myös huono-osaisuuden kasautumista päivittäin, pari kertaa viikossa ja harvoin tai ei koskaan auttavavien ryhmissä. Tutkimuksen aineistona on Suomalaisten hyvinvointi ja palvelut 2009 -kyselytutkimuksen aineistosta erotettu osa-aineisto, joka muodostuu työssäkäyvistä vastaajista (n=2164). Sovellettava tutkimusote on kvantitatiivinen. Läheisauttajien todennäköisyyttä sijoittua huono-osaisiin tarkasteltiin logistisen regressioanalyysin avulla. Lisäksi tutkittaessa naisten ja miesten sekä eri ikäluokkien todennäköisyyttä valikoitua läheisauttajaksi hyödynnettiin multinominaalista logistista regressioanalyysia. Huono-osaisuuden kasautumista selvitettiin ristiintaulukoimalla ja korrelaatioiden avulla. Saatujen tutkimustulosten perusteella päivittäin läheistään auttavat ovat muita työssäkäyviä alttiimpia huono-osaisuudelle terveydentilan, tarmokkuuden, elämänlaadun, vapaa-ajan toimintamahdollisuuksien sekä kielteisten tunteiden ulottuvuuksilla. Läheistään päivittäin auttavilla riski sijoittua huono-osaisten joukkoon tarmokkuuden, elämänlaadun ja kielteisten tunteiden ulottuvuuksilla oli noin kaksi ja puoli kertainen verrattuna niihin, jotka auttoivat läheistään harvoin tai eivät auttaneet ollenkaan. Terveyden ulottuvuudella huono-osaisuuden riski oli lähes nelinkertainen harvoin auttavien riskiin verrattuna. Läheisen päivittäisellä auttamisella ei havaittu yhteyttä huono-osaisuuden riskiin yksinäisyyden tai toimeentulon ulottuvuudella. Pari kertaa viikossa auttavien havaittiin eroavan harvoin auttavista huono-osaisuuden riskin suhteen ainoastaan toimeentulon ulottuvuudella. Huono-osaisuus myös kasautui päivittäin läheistään auttavien kohdalla. Päivittäin auttavat kokevat muita useammin huono-osaisuutta usealla hyvinvoinnin ulottuvuudella samanaikaisesti.
Now showing items 29399-29418 of 32770