Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Pitkänen, Jukka (2020)
    Tässä tutkielmassa perehdytään alati viime vuosina suosiota projektinhallintamenetelmänä kasvattaneisiin ketteriin ohjelmistokehitysmenetelmiin (eng. Agile software development). Tutkielman on tarkoitus palvella ennen kaikkea ammatinharjoittajia heidän punnitessaan mahdollista siirtymistä ketteriin kehitysmenetelmiin ja tarjota jo valinnan tehneille lisänäkökulmia keskusteluun. Tutkimusmenetelmänä on käytetty kirjallisuuskatsausta. Tutkielman tulokset kertovat, että vastaus ei ole yksiselitteinen, vaan ammatinharjoittajien on otettava monta tekijää huomioon valinnassaan hyödyntää tai olla hyödyntämättä ketteriä ohjelmistokehitysmenetelmiä, ja useimmiten lopullinen käytännössä toimiva malli on yhdistelmä perinteisimmistä ja ketteristä ohjelmistokehitysmenetelmistä. ACM Computing Classification System (CCS): Software and its engineering → Agile software development
  • Hietanen, Päivi (2020)
    Ketteryyden Julistus (Agile Manifesto) vuonna 2001 herätti monet organisaatiot uudistamaan ohjelmistotuotantoaan ja ketteriä menetelmiä käytetään nykyisin laajalti ohjelmistotuotannossa. Ketterän lähestymistavan käsitteistö on sangen moninaista, ja ketterän ohjelmistotuotannon lähtökohdat ja motiivit ovat organisaatioilla erilaiset. Tämä tutkielma tarkastelee ketterän lähestymistavan käsitteistöä, hyödyntämistä ohjelmistotuotannossa ja sen parantamisessa. Tutkielma on retrospektiivinen analyysi tapaustutkimuksesta. Tapaustutkimuksen kohteena oli ohjelmistotuotantoyritys, jolla oli vuonna 2005 tavoitteena parantaa projektinhallinnan ja ohjelmistotuotannon prosessien laatua. Lähtökohta oli prosessikeskeinen, prosessien kypsyystasot oli arvioitu ja yrityksellä oli käytössään laatujärjestelmä. Tapausyrityksen eräässä yksikössä oli kiinnostusta selvittää ketterän lähestymistavan hyödyntämismahdollisuuksia ohjelmistotuotannossaan ja sen parantamisessa. Tapaustutkimuksessa selvitettiin, voisiko yksikkö hyödyntää ketteriä periaatteita ohjelmistoprojektiensa parantamisessa. Empiirisessä tutkimuksessa selvitettiin, mitkä ketteryyden julistuksesta yritykselle muotoillut periaatteet voisivat soveltua tapausyrityksen yksikön ohjelmistotuotannossa esiintyvien haasteiden ratkaisemiseksi ja tukisivat myös yksikön asetettujen ohjelmistotuotannon parantamisen tavoitteita. Empiiriset havainnot osoittivat, että tapausyrityksen yksikkö pystyi hyödyntämään joitakin ketteriä käytäntöjä tarpeisiinsa. Samalla nousi esiin, että ohjelmistotuotannossa esiintyvät haasteet olivat kytkennässä osittain organisaation muihin prosesseihin. Parantamistoimien vaikuttavuus olisi saattanut olla vahvempi, jos toimet olisivat olleet mahdollisia muissakin prosessialueissa tai yksiköissä. ACM Computing Classification System (CCS) Software and its engineering → Software creation and management → Software development process management → Software development methods → Agile software development Software and its engineering → Software creation and management → Designing software ->Software design engineering
  • Ukkonen, Jukka (2016)
    Ketterä ohjelmistokehitys on inkrementaalista ja iteratiivista eli ohjelmistoa toteutetaan pienissä sykleissä eli iteraatioissa, jolloin aina iteraation lopussa asiakkaalle toimitetaan toimiva versio ohjelmistosta. Ketterät ohjelmistokehitysmenetelmät ovat nousseet suureen suosioon ohjelmistokehityksessä. Ketterä kehitys eroaa perinteisestä vesiputousmallin mukaisesta ohjelmistokehityksestä ja tästä syystä ketterässä kehityksessä tarvitaan myös erilaisia mittareita, kuin perinteisessä vesiputousmallissa. Ketterässä ohjelmistokehityksessä tarvitaan erilaisia mittareita perinteisten mittareiden lisäksi, jotta niiden avulla saadaan tuettua ja vahvistettua ketterän ohjelmistokehityksen periaatteita. Yksi suurimmista eroista ketterän kehityksen ja perinteisen kehityksen mittaamisessa on, että perinteisissä menetelmissä edistymisen seurantaa verrataan aiemmin määriteltyyn suunnitelmaan, mikä on ristiriidassa ketterien menetelmien muutosten tukemisen periaatteen kanssa. Yksiä yleisimpiä ketterän ohjelmistokehityksen mittareita ovat edistymiskäyrät ja velositeetti. Edistymiskäyrien avulla esitetään kehitystyön edistymistä aikaan suhteutettuna ja velositeetti puolestaan kuvaa iteraation aikana valmiiksi saadun työn määrää. Esimerkiksi kehitystiimin velositeettiä käytetään ketterissä menetelmissä auttamaan oikean työmäärän valitsemiseen seuraavaan iteraatioon ja iteraation tarkempaan suunnitteluun. Perinteisissä menetelmissä suunnittelun yhteydessä asetettaisiin kehitystiimille tuottavuuden tavoite ja seurattaisiin kehitystiimin suorituskykyä asetettuun tavoitteeseen nähden. Tutkielman tavoitteena on tutkia ketterän ohjelmistokehityksen mittareita. Tarkemmin tutkielman tavoitteena on selvittää mittareiden tarpeellisuutta, kohteita ja käyttöä seuraavien tutkimuskysymysten avulla: miksi ketterissä ohjelmistokehitysmenetelmissä mitataan, mitä ketterissä ohjelmistokehitysmenetelmissä mitataan, miten mittareita käytetään ketterissä ohjelmistokehitysmenetelmissä ja mitä mittareita ketterissä ohjelmistokehitysmenetelmissä käytetään? Näiden tutkimuskysymysten vastausten perusteella voidaan todeta, että ketterissä ohjelmistokehitysmenetelmissä mitataan tuotteita, prosesseja ja resursseja. Näitä mittauksen kohteita mitataan yleisimmin iteraation ja projektin rajaamiseksi, laadun tason ymmärtämiseksi ja kehitysprosessin ongelmien korjaamiseksi. Mittauksessa käytetään useimmin seuraavia mittareita: edistymiskäyrät, velositeetti, kumulatiivinen vuokaavio, asiakastyytyväisyys, vikatiheys, vikojen lukumäärä, ansaittu liiketoiminta-arvo, työmääräarviointi, koodirivien määrä, testien lukumäärä, testauskattavuus, meneillään oleva työ, kaikkien tuotteen kehitysjonon tehtävien tarinapisteiden summa ja läpäistyjen testien määrä suhteessa kaikkiin testeihin.
  • Baumgartner, Axel (2021)
    Keväällä 2020 koronavirusepidemia pakotti suuren osan väestöstä työskentelemään etänä. ICT-alalla etätyöskentely ei ole epätavallista ja siitä on tehty paljon tutkimusta, etenkin globaalisti hajautettujen ohjelmistokehitysryhmien näkökulmasta. Koronavirusepidemian aiheuttaman etätyöpakotteen ominaispiirteenä on nopea ja yllättävä siirtyminen lähityöskentelystä etätyöskentelyyn, jota tutkitaan tässä tutkielmassa tarkemmin. Tutkielmassa keskitytään ketteriä ohjelmistokehitysmenetelmiä hyödyntäviin kehitysryhmiin. Taustana käytetään tutkimusmateriaalia ketterästä ohjelmistokehityksestä ja verrataan sitä tapaustutkimuksen tuloksiin. Tapaustutkimuksessa selvitetään kohderyhmän etätyöskentelyyn siirtymisen aikana syntyneitä ilmiöitä. Tavoitteena on tunnistaa taustatiedosta poikkeavat ilmiöt ja määritellä niistä jatkotutkimusaiheita. Tapaustutkimuksen tuloksesta selviää käytössä olevien työkalujen soveltuminen niin lähi- kuin etätyöskentelyyn. Siirtyminen sujui ilman suurempia ongelmia ja työskentely on jatkunut tauotta. Ongelmat keskittyvät kommunikaatioon ja sen vähenemiseen. Ketterien menetelmien rutiininen merkitys ja määrittely korostuu myös etätyöskentelyssä. Mahdollisiksi jatkotutkimusaiheiksi erottuu virtuaalisen valkotaulun ja jatkuvan puheyhteyden hyödyntäminen.
  • Karttaavi, Tommi (2016)
    Tässä työssä tarkastellaan ketterien menetelmien käyttöä julkisen hallinnon ohjelmistohankkeissa ja niiden käyttöön liittyviä haasteita. Tyypillinen piirre ketterillä menetelmillä tehtäville projekteille on, että vaatimuksia ei määritellä tarkasti etukäteen ja ne muuttuvat koko projektin ajan. Tämä eroaa jyrkästi ohjelmistotuotannossa vesiputousmallista, jossa projektin kohden määritellään tarkasti, jonka jälkeen tehdään toimittajan kanssa yleensä kiinteähintainen sopimus määritellyn tuotteen toteutuksesta. Julkisen sektorin ohjelmistohankkeita tehdään edelleen useimmiten vesiputousmaisella mallilla, vaikka ketterän ohjelmistokehityksen menetelmät ovat kuitenkin alkaneet viime vuosina yleistyä myös julkisen hallinnon ohjelmistoprojekteissa. Julkisin varoin tehtäviä hankintoja säädellään lailla julkisista hankinnoista, eli niin sanotulla Hankintalailla, joka edellyttää, että tarjoajia pitää kohdella tasapuolisesti, vertailukriteerien pitää olla läpinäkyviä ja tarjousten pitää olla vertailukelpoisia keskenään. Myös hankkeen budjetoinnissa on ketterässä hankinnassa omat haasteensa. Tällä kaikella on omat vaikutuksensa siihen, miten julkinen ketterä hankinta kannattaa kilpailuttaa. Tässä työssä tarkastellaan näitä kysymyksiä kirjallisuusselvityksen ja tapauskuvausten avulla.
  • Hänninen, Anssi (2018)
    Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on tutkia ketterien ohjelmistokehitysmenetelmien ilmenemistä tilapäiseen käyttöön liittyvässä kaupunkisuunnittelussa. Tutkielman teoreettisena taustana käytetään tilapäisen käytön ja ketterien ohjelmistokehitysmenetelmien tutkimuksen ja teorian lisäksi inkrementalismia. Teoriana käytetään myös kaupunkisuunnittelun uusia suuntauksia, kuten taktista urbanismia ja tee-se-itseurbanismia. Ketterät ohjelmistokehitysmenetelmät syntyivät vastareaktiona perinteiselle menetelmälle, jota kutsutaan vesiputousmalliksi. Ketterät ohjelmistokehitysmenetelmät ovat iteratiivisia ja inkrementaalisia prosesseja, joilla pyritään nopeaan kehitykseen epävakaassa ja muuttuvassa ympäristössä. Tilapäinen käyttö puolestaan on määräaikaista ja toissijaista toimintaa, jossa aluetta käytetään muuhun tarkoitukseen kuin mihin se on alun perin suunniteltu. Tilapäinen käyttö on usein kansalaisten toimesta tapahtuvaa epävirallista toimintaa, jolla pyritään ratkomaan kaupunkiympäristössä koettuja ongelmia. Tilapäinen käyttö on nykyään otettu myös osaksi viranomaisten tekemää kaupunkisuunnittelua. Ketteriä menetelmiä ja tilapäistä käyttöä yhdistää syntyminen kritiikkinä alojensa vakiintuneisiin suunnittelumenetelmiin. Tutkielma toteutetaan kvalitatiivisena vertailututkimuksena. Tutkielmassa selvitetään ketterien ohjelmistokehitysmenetelmien erityispiirteet tutkimalla niistä kirjoitettua aineistoa. Tämän jälkeen erityispiirteitä verrataan tilapäisestä käytöstä julkaistuun aineistoon. Tutkielmani tuloksissa ketterien ohjelmistokehitysmenetelmien erityispiirteiksi nousivat mukautumiskyky muutoksiin, kommunikaatio asiakkaan ja kehittäjien välillä, itseohjautuvan tiimin käyttö, inkrementaalinen prosessi sekä iteratiivinen kehitys. Jokainen ketterien menetelmien erityistekijöistä toistui yli puolessa tilapäiseen käyttöön liittyvästä kaupunkisuunnittelusta kirjoitetussa aineistossa. Mukautumiskyky muutoksiin ilmenee tilapäisen käytön yhteydessä esimerkiksi valmiutena muuttaa suunnitelmaa milloin vaan tai olemassa olevien sääntöjen uudelleen tulkintaa. Avoin kommunikaatio lisää tilapäiseen käyttöön liittyvää vuorovaikutusta julkishallinnon ja kansalaisten välillä sekä mahdollistaa viranomaisten toimimisen taktisesti. Tutkijoiden mukaan tilapäinen käyttö on itseohjautuvaa toimintaa, minkä vuoksi viranomaisten tulisi keskittyä tilapäisen käytön mahdollistamiseen eikä puuttua sen sisältöön. Inkrementaalinen ajattelu ilmenee olemassa olevan kaupunkirakenteen hyödyntämisessä tilapäisen käytön suunnittelun pohjana. Taktisessa urbanismissa iteraatioiden käytöllä mahdollistetaan muutosten teko suunnitelmaan ennen seuraavaa tilapäisen käytön kokeilukierrosta. Vaikka tutkielman tulosten mukaan ketteriä ohjelmistokehitysmenetelmiä ei ole hyödynnetty suoraan tilapäiseen käyttöön liittyvässä kaupunkisuunnittelussa, ketterille menetelmille ominaiset erityistekijät ovat olleet jo nyt läsnä tilapäiseen käyttöön liittyvässä kaupunkisuunnittelussa. Tämän vuoksi tutkielman johtopäätöksenä on se, että ketterän ohjelmistokehitysmenetelmän johdonmukainen hyödyntäminen voisi olla mahdollista myös tilapäiseen liittyvän kaupunkisuunnittelun yhteydessä.
  • Heiskanen, Tapio (2013)
    Ohjelmistoala on yksi innovatiivisimmista teollisuuden aloista. Innovaatiolla tässä tutkielmassa tarkoitetaan uusien tuotteiden, palveluiden, tuotantotavan tai -menetelmän esittelemistä. Innovaation ei siis välttämättä tarvitse olla luova, vaan tehostettu tapa tehdä jotain luovaa. Innovatiivisuudella tarkoitetaan kykyä kääntää luovuus todelliseksi tuotteeksi, palveluksi tai käytännöksi. Ohjelmistotuotteita valmistavan yrityksen työntekijät kohtaavat asiakkaitaan eri tilanteissa. Kukin työntekijä on kosketuksissa joko asiakkaiden, käyttäjien tai potentiaalisten asiakkaiden kanssa, jolloin asiakkailta saadaan palautetta koko ohjelmistotuotteen elinkaaren aikana. Asiakas- ja käyttäjäinnovaatioiden merkitys ohjelmistotuotteiden valmistamisessa on korostunut entisestään, ja näin ollen innovaatiot ovat otettava huomioon itse ohjelmistotuotteen lisäksi myös sen kehitysprosessissa. Tutkielmassa tutustutaan olemassa oleviin innovaatiomenetelmiin, jotka soveltuvat ohjelmistoalalle. Tutkielmassa perehdytään yleisten olemassa olevien ohjelmistoprosessien tarkasteluun innovaatiomenetelmiä hyödyntävän startup-yrityksen, AdPearl Oy:n, vaatimusten näkökulmasta. Nykyisten menetelmien lisäksi AdPearl Oy:lle esitellään uusi Lean Startup -menetelmään pohjautuva, yrityksen tarpeisiin räätälöity, innovaatiomenetelmiä hyödyntävä ohjelmistokehitysprosessi.
  • Hyrsky, Lydia (2018)
    Tutkielman kirjallisessa osiossa perehdytään kevyiden hiilivetyjen kaasukromatografisen analyysin osa-alueisiin, joita ovat näytteenkäsittely- ja näytteensyöttömenetelmät, kolonnit, detektorit sekä kalibrointi. Kirjallisuuskatsauksen perusteella yleisimmin käytettyjä kolonneja ovat huokoisen seinämän avoputkikolonnit. Detektoreista eniten käytetty on liekki-ionisaatiodetektori. Näytteenkäsittelyssä korostetaan analyyttien haihtumista estävien menetelmien käytön tärkeyttä. Yleisimmin näyte syötetään kaasukromatografiin nestemäisen näytteen kaasufaasista. Kalibroinnissa puolestaan suositaan kaasukalibroinnin käyttöä. Tärkeitä sovellusalueita kevyille hiilivedyille ovat esimerkiksi vesistöjen saastumisen seuranta, ilmanlaadun tarkkailu sekä muuntajien vikadiagnostiikka. Pro gradu –työn kokeellisessa osassa kehitettiin kvantitatiivinen kaasukromatografinen vertailumenetelmä Vaisala Oyj:n OPT100-mittalaitteelle muuntaöljyyn liuenneiden kevyiden hiilivetyjen analysointia varten. Vertailumenetelmän tärkeimpiä kehityskohteita olivat näytteenkäsittely ja –syöttö, sillä haihtuvilla analyyteilla ne ovat todennäköisimpiä syitä analyysituloksien vaihteluihin. Tässä työssä kehitetty näytteenvalmistusmenetelmä saavutti tavoitteeksi asetetun alle 2 % (k=2) hajonnan. Näytteenvalmistuksen ja –syötön kehittämisen lisäksi kokeellisessa työssä tehtiin menetelmän validointi. Menetelmän validointi sisälsi epävarmuusanalyysin lisäksi toteamis- ja määritysrajan, spesifisyyden ja selektiivisyyden sekä lineaarisuuden ja mittausalueen määrittämisen.
  • Ljungqvist, Joel (2023)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan kielentämistä matemaattisen ajattelun työvälineenä sekä pureudutaan yleisiin virhekäsityksiin todennäköisyyslaskennassa. Lisäksi käsitellään miniteorioita näiden virhekäsitysten selittäjinä. Lopuksi on laadittu ja luokiteltu yksi tehtävä jokaista virhekäsitystä kohden. Näiden tehtävien tarkoitus on paljastaa virhekäsitys, ja antaa mahdollisuus korjata se. Kielentäminen on tärkeä osa jokaisen ammattilaisen ja erityisesti asiantuntijan ammattia. Mikäli ammattilainen ei pysty selittämään tietoaan siten että muutkin ymmärtävät sen, ei hänen laajasta osaamisestaan ole juuri hyötyä. Onkin harmi, että kielentämistä opetetaan matematiikassa oikeastaan vasta lukiotasolla. Onkin siksi tärkeää, että varsinkin lukioon laaditaan kielentämisen tehtäviä. Näin säästyy opettajien työtä ja oppijat saavat mahdollisuuden rehellisesti tutustua kielentämiseen työkaluna. Tutkielma perustuu kielentämisen, virhekäsitysten ja oppimisen luokittelun teoriaan. Kielentämisessä on kyse matemaattisen ajattelun sanoittamisesta ja oman ajattelun jäsentämisestä. Kielentämisen suhteen tutkielma nojaa Jorma Joutsenlahden työhön aiheen saralla. Virhekäsitysten selittämiseksi on tässä työssä valittu miniteoriat, joiden osalta nojataan Guy Claxtonin työhön. Oppimisen luokittelua käydään läpi alkaen Bloomin taksonomiasta ja päätyen Wilsonin taksonomian kautta Jorma Joutsenlahden laatimaan kolmiportaiseen taksonomiaan. Tämä on oleellista, sillä laaditut tehtävät on tämän jälkeen luokiteltu juuri Joutsenlahden taksonomian mukaisesti, jotta niiden käyttö olisi mahdollisimman helppoa. Virhekäsitysten korjaamiseksi laaditut tehtävät sisältävät perustelut, miksi ne voisivat toimia kyseisen virhekäsityksen korjaamiseksi. Tehtäviä on laadittu yksi jokaista virhekäsitystä kohden. Näitä virhekäsityksiä on kahdeksan kappaletta. Tutkielman perimmäinen tarkoitus onkin esittää tieteellisesti perusteltuja työkaluja virhekäsitysten korjaamiseen, tässä erityisesti kielentämisen keinoin.
  • Kari, Annina (2013)
    Tutkimus käsittelee kielentämistä derivaatan opetuksen työtapana ja tavoitteena on selvittää miten kielentämisen avulla voisi tukea derivaatan opetusta ja opiskelua. Kielentäminen tarkoittaa oman ajatteluprosessin kuvaamista sanoin, symbolein ja kuvin. Siinä voidaan käyttää hyväksi matematiikan luonnollista kieltä, symbolikieltä tai kuviokieltä. Varsinainen kielentäminen jaetaan suulliseen ja kirjalliseen kielentämiseen. Sen avulla voi jäsentää ja syventää ajattelua, sekä reflektoida oppimaansa. Tutkimuksen tutkimuskysymykset ovat: (1) Miten kielentämistä voisi hyödyntää derivaatan opetuksessa?, (2) Minkälaista kirjallista kielentämistä opiskelijat käyttävät derivaatan yhteydessä? ja (3) Miten opiskelijat kokevat kielentämisen käyttämisen?. Tarkemmin derivaatan kielentämiskohteiksi valikoituivat teoriakatsauksen perusteella aiheet raja-arvo, derivaatan määritelmä, derivaatan sovellukset ja rationaaliyhtälöt. Ensimmäistä tutkimuskysymystä pohdittiin luomalla valittuihin neljään kielentämisaiheeseen soveltuvia tehtäviä. Niiden tavoitteena on kielentämisen avulla tukea derivaatan oppimista ja opetusta. Paketin toimivuutta kokeiltiin Helsingin yliopiston harjoittelukoululla pitkän matematiikan derivaatta-kurssilla. Kielentämistehtävät syvensivät teoriaa, mutta niissä ei ole erikseen teoriapakettia. Käytetyt menetelmät ja kielentämistehtävät löytyvät liitteistä. Toista tutkimuskysymystä varten oli tehty tutkituista aihealueista tehtäviä, jotka opiskelijat tekivät kotona. Saaduista vastauksista tehtiin aineistoperäistä sisällönanalyysiä ja tutkittaviksi kielenosiksi valikoituivat opiskelijoiden käyttämät kielentämismallit, matemaattisen sisältö, kielen monipuolisuus ja kielen perusteellisuus. Lopuksi tutkittiin vielä näiden välisiä yhteyksiä SPSS-ohjelman avulla. Opiskelijoiden käsityksiä kielentämisestä taas analysoitiin avoimien kysymysten ja valmiin lomakkeen avulla. Avokysymyksien osalta vastaukset teemoiteltiin kirjallisen ja suullisen kielentämisen hyötyihin ja heikkouksiin. Tehtäviin saadut vastaukset olivat kielentämisen tutkimisen kannalta monipuolisia. Eri kielentämistehtävien välillä ei ollut havaittavissa kielellisiä yhteyksiä, siis opiskelijoiden käyttämä kieli ei ollut systemaattista aiheen vaihtuessa. Tuloksista oli havaittavissa poikien hieman suurempi itsevarmuus omasta osaamisestaan. Opiskelijoiden käsitys omasta osaamisestaan korreloi jokaisessa tehtävässä positiivisesti tutkijan käsityksen kanssa, tosin tehtäväkohtaiset erot olivat selkeitä. Kaikki vastaajat olivat vähintään jokseenkin samaa mieltä siitä, että kuvan piirtäminen auttaa tehtävän ratkaisussa. Lisäksi puolet vastaajista koki, että tehtävän ratkaisun selittäminen omin sanoin paljastaa nopeasti onko ratkaisija ymmärtänyt tehtävän ratkaisuprosessin. Kirjallisen kielentämisen suurimpana hyötynä pidettiin tilanteen hahmottamista ja omaa toimintaa ratkaisussa, sekä koko prosessin selkenemistä. Heikkoudeksi koettiin kirjallisen kielentämisen hitaus. Myös suullisen kielentämisen hyötynä pidettiin sen selkeyttävää vaikutusta ja heikkoutena taas sitä, ettei kielentämisestä ole kovin paljoa hyötyä. Tutkimustulosten valossa havaittiin, että lukiolaiset osaavat jo kielentää halutessaan hyvinkin perusteellisesti, ja monella on jo oma tyyli ratkaista matemaattisia tehtäviä. Kielentämisen käyttäminen ja hyödyllisyys jakavat mielipiteitä, mutta itse aion hyödyntää sitä myös tulevaisuudessa.
  • Vendelin, Iiro (2023)
    Tutkielmassa paneudutaan kielentämiseen ja erilaisiin kielentämistehtävätyyppeihin lukion pitkässä matematiikassa. Pohjana itse laadittuihin tehtäviin ovat aikaisemmat tutkielmat ja artikkelit aiheeseen liittyen, sekä viimeisimmät pitkän matematiikan sähköiset ylioppilaskoe tehtävät. Tutkielman aikana laaditaan aiempiin tehtävätyyppeihin nojaten geometrian tehtäviä lukiomatematiikkaan. Tutkielman kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan, mitä on matemaattinen ajattelu ja tieto ja miten kielentämällä voidaan tuoda esiin oppilaiden omaa matemaattista osaamista. Lisäksi tarkastellaan, millä eri menetelmillä voidaan hyödyntää kielentämistä osana opetusta. Lopuksi tarkastellaan, miten kielentäminen on esillä uudessa vuonna 2021 käyttöön otetussa LOPS:ssa. Kielentämistehtävätyyppejä tuodaan esiin aikaisempien tutkielmien pohjalta. Näiden tehtävätyyppien pohjalta laadin itse sopivia tehtäviä pitkän matematiikan geometrian moduuliin. Tehtävissä esiintyy eri tehtävätyyppien piirteitä, jolloin ne eivät täysin tule luokitelluksi vain yhdeksi tehtävätyypiksi. Tehtävät laaditaan niin, että ne soveltuvat niin ylioppilaskokeeseen kuin moduulin aikana pidettäväksi kokeeksi. Tehtävien arvioinnissa ja analyysissä hyödynnetään Joutsenlahden pelkistetympää arvostelua Wilsonin taksonomiasta. Tutkielman aikana laaditut tehtävät luokitellaan kyseisellä menetelmällä. Joutsenlahden asteikko koostuu kolmesta tasosta, jossa Wilsonin taksonomiat on risteytetty toistensa kanssa. Luokittelussa huomioidaan jokaisen taksonomian tason piirteet, joiden mukaan tehtävä tulee jaotelluksi. Lisäksi tehtävien luokittelussa huomioidaan sähköisen ylioppilaskokeen järjestely, jossa tehtäviä on kolmessa eri osassa. Tehtävä tulee jaotelluksi sen mukaan, mikä on korkein ajattelun taso, jota oppilaalta vaaditaan ongelman ratkaisemiseksi. Lisäksi tehtävässä huomioidaan se, onko se soveltuva A vai B osaan pitkän matematiikan koetta.
  • Hauhio, Iikka (2022)
    Kielimallit ovat tilastollisia malleja, jotka ennustavat kuinka todennäköinen annettu jono sanoja on. Kielimallin tuottamasta jakaumasta on mahdollista arpoa sanoja, lauseita ja kokonaisia tekstejä. Viime aikoina kielimalleja on onnistuneesti käytetty taiteen, kuten tarinoiden, runojen ja musiikkikappaleiden generointiin. Tutkijat ovat kutsuneet kielimallien tuottamia tekstejä erinomaisiksi, mutta samalla niiden luovuutta on myös kyseenalaistettu. Tutkielmassa esittelen riittävän kriteeristön kielimallien luovuuden arviointiin. Kriteereiksi määrittelen teosten arvokkuus ja uutuus sekä kielimallin ennustamattomuus. Tutkin kriteerit täyttävän kielimallin luovia tekoja FACE-mallin avulla. Poissuljen sen mahdollisuuden, että kaikki luovat teot olisivat mallin kouluttajan tai lähdeaineston tai koulutusalgoritmin tekijöiden tekemiä. Lopputulokseni on, että kriteerit täyttävä kielimalli tekee useita luovia tekoja. Kriteerien toteutumisen mittaaminen voi olla käytännössä haastavaa, sillä kriteerien tarkka määrittely on tehtävä tapauskohtaisesti, eikä niiden mittaamiseen ole yhtä selkeää tapaa.
  • Vuori, Linnea (2023)
    This thesis studies language awareness in the teaching of geographic terminology. In Finland the number of people with foreign background is increasing, and language-aware teaching offers possibilities to better engage students who are learning the school language in the teaching. Geography is an important school subject when it comes to understanding cultural multiplicity, and it supports students in the building of their identities and in their integration to the society. Hence, it is important that the students with foreign background grasp the subjects studied in the geography class. In the thesis the following research questions are answered: 1. What kind of challenges does the teaching of geographic terminology pose from the viewpoint of language awareness? 2. What type of methods in the teaching of geographic terminology are language-aware? 3. What kind of activities support language-aware geography teaching? The thesis adds to the research about language awareness and participative research. Language awareness covers acknowledging and appreciating language and languages as well as taking advantage of them and taking them into consideration. The research material has been produced in a participative research process together with a group of eighth-graders. In participative research the researched become co-researchers and participate in the planning of the research and in the production of research material. The co-researchers talked about language awareness in small groups, and then shared their notes and ideas with the researcher. The research questions are answered together with literature and the empirical research material. Geography is heavily infused with scientific terminology, and a strongly place-based subject. Because of this, the understanding of the language used and the students’ personal experiences that can be connected to theory, are of essence in a geography class. As a visual subject that studies the entire world and different cultures, geography offers excellent opportunities for language awareness. Taking advantage of different languages and using methods that either don’t rely solely on language or focus on language specifically support language awareness. Attention should also be drawn to how the teacher uses language to provide accessible teaching to as many as possible. The research results can be used to guide teaching to become more language-aware, not only the teaching of geography but other subjects too. This way F2-students can better be taken into consideration both through the language(s) and the activities used in class. The thesis also brings forward students’ ideas about language awareness and holds their voices higher to be heard.
  • Kumlander, Noora (2021)
    Yleisenä pakkausmateriaalina käytetty muovi on tunnettu muun muassa keveydestä, helposta muovattavuudesta ja kulutuksen kestosta. Muovin käyttö jatkaa kasvuaan ja sillä on korvattu monia muita materiaaleja, kuten betonia, lasia, metallia ja puuta. Muovituotteiden valmistukseen käytetään runsaasti fossiilisia raaka-aineita, mikä aiheuttavat lukuisia ympäristöongelmia. Muovin ekologisia haittoja on pyritty helpottamaan muovin kierrätyksen avulla. Kierrätysmuovimateriaalien on kuitenkin havaittu aiheuttavan hajuhaittoja, jotka ovat neitseellisiin pakkausmateriaaleihin verrattuna merkittävämmät. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää kaasukromatografia-massaspektrometriaan (GC-MS) perustuva mittausmenetelmä kierrätysmateriaalien hajuhaittojen tunnistamiseksi sekä tutkia hajua aiheuttavia yhdisteitä aistinvaraisesti olfaktometrilla. Tutkimuksessa hyödynnettiin headspace-tekniikkaa, joka mahdollisti kierrätysmuovimateriaalien mittaamisen ilman erillistä esikäsittelyä. Pakkausmateriaalien sisältämät yhdisteet tunnistettiin kvalitatiivisesti massaspektrometrilla ja aistinvaraisesti olfaktometrilla. Tutkittavina yhdisteinä käytettiin kahden suomalaisen yrityksen valmistamia PEHD-kierrätysmuovipulloja. Kierrätysmuovipullojen lisäksi kvalitatiivinen ja olfaktometrinen tutkimus suoritettiin neitseellisille PEHD-pulloille. Kokeellisen osuuden ensimmäinen vaihe suoritettiin headspace-kaasukromatografi-massaspektrometri -laitteistolla. Menetelmän optimoinnissa tarkasteltiin näytteiden tasapainotusajan (10, 20, 30 ja 40 minuuttia) ja lämpötilan (50, 70 ja 90 °C) vaikutusta kokonaisionikromatogrammiin muodostuneiden piikkien pinta-aloihin. 30 minuutin tasapainotusajan todettiin olevan riittävä tasapainon saavuttamiseen näytteen ja kaasufaasin välillä, mikä mahdollisti toistettavien tulosten saavuttamisen. Korkeampi lämpötila aiheutti odotetusti pinta-alaltaan suuremmat piikit. Lämpötilan muutoksen vaikutus piikkien pinta-aloihin oli kuitenkin yhdistekohtainen. Sekä kierrätysmuovipullojen että neitseellisten pullojen todettiin sisältävän muun muassa aldehydejä, alkoholeja sekä alifaattisia ja syklisiä hiilivetyjä. Sen sijaan ainoastaan eettereitä, estereitä, ketoneja ja terpeeneiksi luokiteltuja D-limoneenia ja eukalyptolia havaittiin kierrätysmuovipulloissa. Toisessa vaiheessa laitteistoon liitettiin olfaktometri, jonka avulla kierrätysmuovipulloista irtoavia yhdisteitä tutkittiin aistinvaraisesti. Yhdisteistä eukalyptoli todettiin samanaikaisesti massaspektrometrilla ja aistinvaraisesti olfaktometrilla. Kierrätysmuovipulloista tunnistettiin myös muita jopa hyvin vahvoja hajuja, joita ei kuitenkaan pystytty detektoimaan massaspektrometrilla tai vaihtoehtoisesti kvalitatiivinen tunnistus oli hyvin epävarmaa. Tulevaisuudessa olisi tärkeää tunnistaa kierrätysmuovipulloissa esiintyvät hajujenaiheuttajat sekä saada tarkempaa tietoa niiden alkuperästä. Hajuja aiheuttavien yhdisteiden poistaminen takaisi laadukkaampien lopputuotteiden valmistamisen ja kierrätysmuovimateriaalien laajemman hyödyntämisen.
  • Jokisalo, Misa Matias (2018)
    Tämä tutkielma käsittelee kierto- ja peilauskuvausten matemaattista taustaa. Tavoitteena on antaa lukijalle perustavanlaatuinen ymmärrys näiden kuvausten ominaisuuksista, sekä työkalut laskea vektorien kiertoja ja peilauksia. Työssä rajoitutaan tutkimaan äärellisulotteisia euklidisia avaruuksia R^n, eivätkä pohjatietovaatimukset täten ulotu lineaarialgebran perusteita pidemmälle. Ensimmäinen luku esittelee työn tarkoituksen ja rakenteen. Samalla luodaan katsaus siihen vaikeuteen, jonka ihminen kohtaa siirtyessään kolmea ulottuvuutta korkeampiin avaruuksiin. Toinen luku luo tutkielman perustan määrittelemällä vektoriavaruudet, niiden aliavaruudet ja kannat. Keskeiseksi käsitteeksi muodostuva projektiokuvaus määritellään aliavaruuksien suoran summan avulla. Lopuksi lasketaan esimerkki projektiokuvauksesta etsimällä annetulle R^2:n aliavaruudelle kohtisuora komplementti. Kolmannessa luvussa tarkastellaan vektorien välistä kulmaa, pituutta ja erityisesti isometrioita; etäisyydet säilyttäviä kuvauksia. Luvussa osoitetaan origon kiinnittävän isometrian säilyttävän pistetulon, jonka merkitys korostuu seuraavassa luvussa. Työn neljäs luku syventyy lineaarikuvauksiin. Kahden esimerkin avulla nähdään, miten lineaarikuvauksen matriisi muodustuu lähtöavaruuden kantavektorien kuvista. Keskeiseksi käsitteeksi nouseva ortogonaalinen kuvaus määritellään lineaarikuvauksena, jonka kuvausmatriisin A transpoosi A^T on sen inverssi A^T = A^(-1). Luvussa osoitetaan sekä ortogonaalisen kuvauksen olevan origon kiinnittävä isometria että origon kiinnittävän isometrian olevan ortogonaalinen kuvaus. Lopuksi johdetaan projektiokuvaukselle matriisiesitys, joka yksinkertaistaa projektioiden käytännön laskemista merkittävästi. Viidennessä luvussa määritellään kierto- ja peilauskuvaukset avaruudessa R^n. Perusteellinen esimerkki kiertokuvauksesta R^4:ssä yhdistää edellisten lukujen tuloksia. Työ huipentuu isometrian käsitteeseen perustuvaan yhtenevyyden määritelmään ja näyttöön siitä, että sekä kierto- että peilauskuvaukset säilyttävät yhtenevyyden.
  • Hautala, Suvi-Maria (2017)
    Kiihtyvyys on keskeinen suure fysiikan opiskelussa, mutta oppilailla on siihen liittyviä monia ennakkokäsityksiä. Ennakkokäsityksiä ei voi korjata ulkoapäin annetulla tiedolla, vaan oppilaiden on ensin ymmärrettävä, että heidän käsityksensä ovat virheellisiä. Ennakkokäsitykset onkin huomioitava opetusta suunniteltaessa. Tämän työn yhtenä tavoitteena on esitellä kokeita, joissa kiihtyvyyttä havainnollistetaan kiihtyvyysanturilla ja joita voi mahdollisesti käyttää kiihtyvyyteen liittyvien ennakkokäsitysten korjaamiseen. Kokeiden todellista vaikutusta ei tässä työssä testata. Kaikissa töissä käytetään kiihtyvyyden mittaamiseen Vernierin valmistamaa WDSS-anturia, jolla voi mitata voimaa, korkeutta ja kiihtyvyyttä kolmeen suuntaan. Kokeet tehdään myös ultraääni- tai voima-anturilla, jonka jälkeen pohditaan, toiko kiihtyvyysanturi näihin kokeisiin jotain uutta aiemmin käytettyihin antureihin verrattuna. Kokeissa, joissa ennakkokäsityksen perusteella ei ole kiihtyvyyttä, kiihtyvyysanturi mahdollistaa kiihtyvyyden mittaamisen ja tuo niihin kokeisiin siten konkretiaa. Normaalikiihtyvyys on esimerkiksi aiemmin mitattu voiman kautta, mutta kiihtyvyysanturilla sitä pystytään mittaamaan suoraan. Kokeita tehtäessä havaitaan myös, ettei kiihtyvyysanturilla voi tehdä kokeita, joissa anturin kallistuskulma suhteessa pystysuoraan muuttuu. Käytetyn kiihtyvyysanturin toimintaperiaate on sellainen, ettei se tee eroa kiihtyvyyden ja gravitaation kiihtyvyyden suuntaisen komponentin välille.
  • Anttonen, Sari (2014)
    The main purpose of this thesis is to find out pupils' attitudes towards geography as a school subject, what they think about teaching and learning geography. The purpose is also to find out the factors that make geography an interesting or uninteresting subject. Pupils' attitudes are important to consider when developing the subject itself. Pupils' ideas are also valuable tools for teachers to develop their own teaching. According to the earlier studies pupils' attitudes towards geography are quite neutral. Although attitudes are positive in general, geography is not perceived as a particularly interesting subject. Girls' attitudes towards geography have been a little more positive than those of boys. Girls also considered geography as a more important subject than boys did. The aim of this thesis is to gather more information about pupils' attitudes towards geography and to compare the results between girls and boys and between pupils on different grades. The information was collected via an internet based survey. The study population consisted of 131 respondents and there were respondents from every secondary school grade. The data was analyzed by using the SPSS 22 and Microsoft Excel -statistical programs. The results were studied including all respondents, girls and boys separately, and pupils on different grades separately. The results were compared to already existing results and there was also an aim to find out some new information about the subject of the study. According to this study pupils' attitudes towards geography were positive and geography was perceived as an interesting and important subject. The boys' attitudes were even more positive than those of the girls, although the attitudes in general were quite positive. The main difference between the sexes was that girls considered geography more difficult as a school subject but both sexes considered geography quite an onerous subject. Seventh grade pupils' attitudes were a little more positive than those of eighth or ninth grade pupils'. The main factor that explains the attractiveness of geography was a teacher who was enthusiastic about the subject and teaching. The pupils who thought geography as an uninteresting subject considered geography more clearly difficult and onerous than pupils in general. It is encouraging to notice that pupils' attitudes were so positive towards geography.
  • Iivanainen, Tatu (2015)
    Tässä tutkielmassa on perehdytty kirjallisuuskatsauksen avulla kiinteässä tilassa olevan selluloosan muokkaukseen kiinteitä, nestemäisiä ja kaasumaisia reagensseja käyttäen sekä erilaisiin selluloosan aktivointitapoihin mekaanisesta käsittelystä säteilytykseen. Tutkielman kokeellisessa osassa on selluloosan asylointireaktiota on parametrisoitu ionisissa nesteissä ja liuotinsysteemeissä. Selluloosa on uusiutuva raaka-aine – sitä voi olla jopa 90 prosenttia puun massasta – jonka käyttökohteet ovat jo nyt monipuolisia, mutta josta toivotaan öljypohjaisten tuotteiden osittaista korvaajaa lähitulevaisuudessa. Koska selluloosa on voimakkaasti vetysitoutunut luonnonpolymeeri, sen rakenne aiheuttaa useita haasteita muokkaukselle. Esimerkiksi sen liuottaminen onnistuu vain harvoihin liuottimiin. Selluloosasta voidaan kuitenkin tehdä käyttökelpoisia tuotteita myös ilman liuotusta. Kaasumaisilla ja nestemäisillä reagensseilla voidaan muokata kiinteän selluloosan pintaa ja jopa pintaa syvemmältä. Näin voidaan saavuttaa käyttötarkoitukseen sopiva tuote liuostilassa tehtyjä johdannaisia helpommin. Esimerkiksi paperin pintaa voidaan muokata hydrofobiseksi. Kiinteillä reagensseilla selluloosaa saadaan muokattua, kun sitä jauhetaan yhdessä reagenssien kanssa. Liuoksessa selluloosasta on tehty paljon tutkimusta ja julkaistu useita erilaisia johdannaisia eri liuottimissa. Eri reaktioparametrien vaikutusta tuotteisiin ei kuitenkaan ole julkaista laajemmalti, joten jokaisen uuden tuotteen kohdalla parametrisointi täytyy tehdä erikseen. Tässä tutkimuksessa tuotettiin heksanoyyliselluloosaa mikrokiteisestä selluloosasta liuotinsysteemissä (DMAc/LiCl) ja kahdessa ionisessa nesteessä ([amim]Cl ja [mmim]Me2PO4). Heksanoyyliselluloosan synteesiä muuteltiin liuottimen, reaktiossa käytetyn emäksen, reaktioajan ja selluloosan konsentraation suhteen. Tuotteet karakterisoitiin IR- ja NMR-spektroskopialla ja kokoeksluusiokromatografialla. Tutkimuksessa havaittiin käytetyn liuotinsysteemin olevan ionisia nesteitä parempi paitsi siksi, että sillä saatiin aikaiseksi substituoituneempia tuotteita, myös siksi, että se lyhensi selluloosan ketjua vähemmän kuin ioniset nesteet.
  • Tuononen, Pekko (2022)
    Amidien ja esterien tehokas valmistaminen neutraaleissa olosuhteissa vaatii kytkentäreagenssien tai aktivaattoriyhdisteiden käyttämistä. Niistä jää tuotteisiin kuitenkin epäpuhtauksia, joiden poistaminen vaatii usein työlään kromatografisen puhdistusvaiheen. Tutkielmassa tarkastellaan kiintokantajareagenssien käyttöä karboksyylihappojen dehydrokondensaatioreaktioissa. Kantajareagenssit toimivat kytkentä- ja/tai aktivaattorireagensseina ja tehostavat reaktioita liuosfaasisynteesiin nähden monin tavoin. Mikäli tuote tai intermediaatti pysyy sidottuna kiintokantajaan, voidaan muut yhdisteet erottaa kantajasta suodattamalla, jolloin tuotteen kromatografinen puhdistus ei useinkaan ole tarpeellinen. Kantajareagensseja on myös liitetty osaksi automatisoitua synteesiä, ja menetelmät voivat tarjota ekologisen mahdollisuuden kierrättää kantaja uudelleen käytettäväksi. Tutkimusosuudessa kehitettiin täysin uudenlainen fosforyloiva kiintokantajareagenssi nukleosidivetyfosfonaattien valmistamiseen. Liuosfaasisynteesillä valmistettujen vetyfosfonaattien eristämisessä käytetään vesiuuttoa, mikä heikentää vesiliukoisten substraattien saantoja. Kehitetty menetelmä mahdollistaa vesiuuton sekä kromatografisen puhdistusvaiheen välttämisen. Taloudellinen ja suoraviivainen menetelmä voi nukleosidien lisäksi olla myös sovellettavissa muidenkin substraattien fosforylointiin. Tutkimustuloksissa kuvataan menetelmän kehityskaari, reaktioiden optimointi sekä menetelmän käyttäminen 5’-O-DMTr-tymidiini-3’-vetyfosfonaatin valmistamiseksi.
  • Mom, Bernd (2023)
    The parameterization of deep convection is simulated poorly over the Central and East Pacific. This could lead to issues in predicting the annual total precipitation in the tropics, such as the existence of a double intertropical convergence zone over the equatorial Pacific. Resolving tropical deep convection instead of parameterization leads to the presence of more linear systems. Observations over Atlantic indicate that shear-perpendicular lines (squall lines) propagate faster than shear- parallel lines, mainly due to their connection with the low-level vertical wind shear (VWS). The study examines the different movement speeds of mesoscale convective systems (MCSs) over the East- and West Pacific to determine whether this could explain the reason why climate models have problems with predicting deep convection. A higher proportion of fast moving MCSs (squall lines) could contribute to the prediction problems in the tropics. The MCS motion is determined by the sum of the mean wind and propagation speed. In squall lines, the MCS motion is mainly influenced by the propagation, which is associated with the low-level VWS. Therefore, the effect of the low-level VWS on the fast- and slow moving MCSs is also investigated. The Global High-Resolution Mesoscale Convective System Database is used, which provides infor- mation about the time, location and movement of MCSs. Additionally, ERA5 wind data is used to obtain the mean wind and VWS. Two specific areas over the northern equatorial Pacific are chosen to compare the different types of MCSs. These areas are over the East Pacific (120°W - 140°W and 5°N - 12°N) and West Pacific (140°E - 160°E and 0°N - 7°N). The movement speed is used to categorize the MCSs into three groups: slow moving MCSs (< 3 m/s), moderate moving MCSs (3 m s−1 − 7 m s−1) and fast moving MCSs (> 7 m/s). The study reveals that the share of the fast moving MCSs is 9.8% over the East Pacific and 13.8% over the West Pacific. This is only a 4 percent point difference between the two areas. Therefore, it is not shown that the fast moving MCSs contribute to the existing issues that models have in predicting the annual total precipitation over the East Pacific. Moreover, approximately 85-90% are categorized as slow- to moderate moving MCSs. Hence, the influence of fast moving MCSs is relatively small when compared to the other types. A difference is seen in the mean wind and VWS over the East Pacific, but do not explain the MCS motion vector. Therefore, the difference between fast- and slow moving MCSs cannot be explained by only the monthly averaged mean wind and low-level VWS over the East Pacific. Over the West Pacific, the mean wind direction and VWS are about the same in direction and speed. Therefore, the difference between fast- and slow moving MCSs is not explained by the low-level VWS over the West Pacific.