Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Wallin, Tiia (2021)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on tutustuttaa lukija arvopaperimarkkinoihin, niiden yleiseen tasapainoon ja tasapainon olemassaoloon yhden periodin markkinamallissa, jossa toimijat käyvät kauppaa arvopapereista vaihtokauppamarkkinoilla. Yleinen tasapainoteoria on lähestymistapa talouden käyttäytymisen kuvaamiseen kokonaisuutena, jossa selvitetään talouden muodostavien toimijoiden kunkin jäsenen optimaalinen käyttäytyminen ja etsitään keskinäisen yhteensopivuuden pistettä. Tasapainoperiaatteen mukaan hinnat sopeutuvat, kunnes toimijoiden valinnat ovat yhteensopivat toistensa kanssa. Tasapaino voidaan määritellä systeemin tilaksi, jossa sillä ei ole syytä muuttua. Tutkielman toisessa kappaleessa esitetään tarpeellisia esitietoja ja apulauseita. Tutkielman lukijan oletetaan tuntevan tavallisimmat matemaattiset merkintätavat. Hänen tulee hallita peruskäsitteet matemaattisesta analyysistä, todennäköisyyslaskennasta, joukko-opista, lineaarialgebrasta ja topologiasta. Näiden lisäksi taloustieteen peruskäsitteiden tuntemus sekä opit auttavat ymmärtämään kokonaisuutta laajemmin. Tutkielman kolmannessa kappaleessa perehdytään lyhyesti arvopaperimarkkinoiden matemaattiseen esitystapaan, kuluttajan utiliteettiteoriaan sekä arbitraasikäsitteeseen. Kappaleessa esitetään myöhemmin tutkielmassa käytettävät talouden tärkeät standardiolettamukset ja todistetaan yhtenä tärkeimpänä tuloksena, milloin yhden periodin arvopaperimarkkinat ovat arbitraasivapaat. Neljännessä kappaleessa paneudutaan tasapainoon ja sen määrittelemiseen. Kappale lähtee liikkeelle tarkasta taloustieteellisestä näkökulmasta. Se perehtyy ehdollisten markkinoiden talouteen, eli toiselta nimeltä Arrow-Debreu-talouteen, sen merkitsemistapaan ja tasapainoon. Tämän jälkeen johdetaan seuraukset arvopaperimarkkinoille. Normalisoidun arbitraasivapaan tasapainon avulla pystytään näyttämään, että täydelliset arvopaperimarkkinat ovat Arrow-Debreu-markkinat. Kappaleen lopussa käydään läpi Pareto-tehokkuutta ja todistetaan, että täydellisillä arvopaperimarkkinoilla, joissa toimijoiden utiliteettifunktiot ovat kasvavia, jokainen kulutustasapaino on Pareto-tehokas. Tämä tarkoittaa sitä, että ei ole olemassa toista allokaatiota, joka parantaisi toisen toimijan utiliteettia huonontamatta jonkin toisen. Viidennessä kappaleessa esitellään tasapainon olemassaoloa ensiksi Arrow-Debreun taloudessa ja käydään esimerkkien avulla läpi, miksi tietyt oletukset ovat välttämättömiä tasapainon olemassaololle täydellisillä markkinoilla. Tämän jälkeen esitetään lause arvopaperimarkkinoiden tasapainolle, jossa markkinat saattavat olla epätäydelliset.
  • Rosvall, Miika (2020)
    Tutkielmassa perehdytään graafiteoriaan ja sen sovelluksiin vapaille ryhmille. Aluksi esitellään tutkielman pääpiirteet ja kaytettäviä merkintöjä. Kappale 3 aloitetaan todistamalla Urysonin lemma ja Tietzen jatkolause. Näiden ja Brouwerin kiintopistelauseen avulla todistetaan Jordanin lause tason käyrille. Kappale 4 alkaa erityyppisten graafien määrittelemisellä. Todistetaan, että täydellinen 5-graafi ja täydellinen kaksijakoinen 3-3-graafi eivät upotu tasoon. Lisäksi osoitetaan muutama apulause, joiden avulla todistetaan Kuratowskin lause tason graafeille. Viidennessä kappaleessa esitellään aluksi tarvittavat määritelmät vapaiden ryhmien käsittelyyn. Lisäksi todistetaan ryhmien vapaa tulo liitännäiseksi. Seuraavaksi määritellään polku, polun uudelleenparametrisointi ja polkujen tulo. Määritellään myös homotopia ja perusryhmä. Esitellään tarvittavat määritelmät ja todistetaan Seifert-van Kampenin lause grupoideille. Esitellään myös tästä seuraava Seifert-van Kampenin lause perusryhmille. Kappaleen lopussa määritellään graafin maksimaalinen puu ja universaali puu. Jokainen puu osoitetaan yhdesti yhtenäiseksi, ja universaalin puun todistetaan olevan graafinsa universaali peite. Esitellään ympyröiden lohkosumma ja todistetaan, että graafin perusryhmälle saadaan vapaiden virittäjien joukko niistä graafin kaarista, jotka eivät kuulu sen maksimaaliseen puuhun. Kappale 6 aloitetaan hyödyllisillä tuloksilla peiteavaruuksista. Määritellään kuvauksen nosto ja osoitetaan tuloksia universaalille peitteelle. Esitellään todistus universaalin peitteen olemassaololle, kun avaruus on polkuyhtenäinen, lokaalisti polkuyhtenäinen ja semilokaalisti yhdesti yhtenäinen. Lopuksi osoitetaan vapaan ryhmän aliryhmän olevan vapaa ja määritetään vapaiden virittäjien joukko tietyntyyppisille vapaiden ryhmien aliryhmille.
  • Matikainen, Aino (2012)
    Tässä tutkielmassa tutkitaan tason kuvioiden symmetrioita ryhmäteorian ja geometrian avulla. Tason kuvion symmetrialla tarkoitetaan sellaista isometriaa, joka kuvaa kyseenomaisen kuvion itselleen. Jokaisen tason kuvion symmetriat muodostavat symmetriaryhmän, jonka avulla symmetrioita kannattaakin tutkia. Tämän tutkielman päätulos kertoo, että ainoat tason äärelliset symmetriaryhmät ovat joko syklisiä ryhmiä tai diedriryhmiä. Tutkielma koostuu pääasiassa niistä algebran ja geometrian määritelmistä ja lauseista, joiden avulla päätulokseen päädytään. Lukijan on hyvä muistaa myös tiettyjä joukko-opin ja lukuteorian käsitteitä, joten tutkielma alkaa niiden kertauksella luvussa 2. Ryhmäteorian peruskäsitteet taas kerrataan luvussa 3. Koska sykliset ryhmät ja diedriryhmät ovat olennainen osa tutkielman päätulosta, ne ovat ansainneet omat lukunsa. Syklisten ryhmien perusperiaatteet käydään läpi luvussa 4 ja diedriryhmiin keskitytään tarkemmin luvussa 6. Dieriryhmien yhteydessä määritellään muun muassa vapaan ryhmän käsite ja todistetaan diedriryhmien karakterisaatio, jota päätuloksen todistamisessa myöhemmin tarvitaan. Karakterisaatio kertoo, että jokainen kahden, kertalukua kaksi olevan, alkion virittämä ryhmä on diedriryhmä. Päätuloksen todistamisessa tarvitaan myös tietoa tason isometrioista, joten luvussa 5 todistetaan, että kaikki tason isometriat ovat kiertoja, siirtoja, peilauksia tai siirtopeilauksia. Tähän tulokseen päästään määrittelemällä suunnansäilyvyyden ja -kääntyvyyden käsitteet sekä todistamalla joukko geometrisiä aputuloksia. Tutkielma rakentuu siis päätuloksen todistuksen valmistelusta, ja jokaisella määritelmällä ja lauseella on oma tarkoituksensa vaikeampien lauseiden ymmärtämisessä ja todistamisessa. Tutkielma perustuu suurelta osin Gallianin teokseen Contemporary Abstract Algebra ja Coxeterin teokseen Introduction to geometry.
  • Kiiskinen, Olli (2016)
    Tutkielmassa käsitellään tason symmetriakuvauksia ja symmetriaryhmiä. Symmetriakuvaus on isometriakuvaus, joka kuvaa tason pistejoukon tai kuvion itselleen. Symmetriakuvaukset muodostavat ryhmän, jonka laskutoimituksena on kuvausten yhdistäminen. Tutkielmassa osoitetaan, että tason symmetriaryhmät voidaan jakaa kolmeen eri luokkaan: Äärellisiin symmetriaryhmiin, Frieze-ryhmiin ja kristallografisiin symmetriaryhmiin. Tutkielman alussa aiheeseen paneudutaan geometrisin menetelmin. Luvussa 2 osoitetaan tunnettu tulos, jonka mukaan jokainen tason isometriakuvaus on joko kierto, siirto, peilaus tai siirtopeilaus. Luvussa esiteltyjä isometriakuvausten tuloksia käytetään myöhemmin symmetriaryhmiin liittyvien lauseiden todistuksissa. Kolmannessa luvussa määritellään muutamia ryhmäteorian peruskäsitteitä. Yksi aliluku on omistettu vapaille ryhmille sekä ryhmien määrittelemiseen ryhmän virittäjien ja virittäjien relaatioiden kautta. Kolmannen luvun päätulos kertoo, että jokainen tason äärellinen symmetriaryhmä on isomorfinen joko syklisen ryhmän tai diedriryhmän kanssa. Luvussa 4 määritellään puolisuora tulo, jonka avulla ryhmä voidaan ilmoittaa kahden sen aliryhmän tulon ja konjugoivan toiminnan avulla. Lisäksi isometriakuvauksille esitetään algebrallisia tulkintoja ja katsotaan, miten ne konjugoivat toisiaan. Lopuksi esitellään symmetriaryhmien keskeinen aliryhmä siirtoryhmä, joka koostuu pelkistä siirroista. Siirtoryhmät määritellään siten, että ne ovat diskreettejä eli niissä ei voi olla mielivaltaisen lyhyitä siirtoja. Diskreettisyydestä seuraa, että jokaisen tason symmetriaryhmän siirtoryhmä on isomorfinen joko triviaalin aliryhmän, kokonaislukujen ryhmän tai kokonaislukujen ryhmän karteesisen tulon itsensä kanssa. Luvussa 5 paneudutaan syvemmin jälkimmäiseen tapaukseen ja luetellaan kaikki 17 erilaista kristallografista symmetriaryhmää. Luvussa on todistettu kristallografinen ehto, joka rajaa kristallografisten symmetriaryhmien kierrot tarkasti. Luettelointi on toteutettu jakamalla ryhmät puolisuoraksi tuloksi ja tutkimalla, miten kierrot ja peilaukset tai siirtopeilaukset konjugoivat ryhmän virittäviä siirtoja. Jokaiselle ryhmälle on annettu myös geometrinen tulkinta.
  • Kokkonen, Tiina (2015)
    Tartuntatauteja esiintyy eliölajien keskuudessa monenlaisia. Taudinaiheuttajissa tapahtuu aina toisinaan mutaatioita, jolloin tautipopulaation ominaisuudet muuttuvat ajan kuluessa. Tätä taudinaiheuttajien evolutiivista muuntelua tarkastellaan tässä tutkielmassa adaptiivisen dynamiikan keinoin. Tutkielmassa käsitellään sitä, miten evolutiivista muuntelua tutkitaan, mitä oletuksia pitää ottaa huomioon sekä millä työkaluilla kyseistä ilmiötä on mahdollista tutkia. Aluksi käydään läpi adaptiivisen dynamiikan perusperiaatteita sekä tässä tutkielmassa käytettyjä oletuksia ja tarvittavaa terminologiaa. Adaptiivinen dynamiikka on luonnonvalintaan pohjautuvaa evoluution tutkimista matemaattisin keinoin. Tärkeitä termejä, jotka tutkielmassa esiintyvät ovat muun muassa lisääntymisluku (R0), invaasiokelpoisuus (sr(m)) sekä evolutiivisesti vakaa piste (ESS). Evolutiivisen muuntelun tarkastelussa oleellinen apuväline on invaasiokuvio (PIP), joka on invaasiokelpoisuuden merkkikaavio. Tutkielmassa tarkastellaan erityisesti populaation evolutiivista käyttäytymistä singulaarisessa strategiassa r . Lisäksi perehdytään erilaisiin tartuntatautimalleihin, niiden oletuksiin, valintaan ja muotoiluun. Tässä tutkielmassa esimerkkien avulla esillä ovat SIS- ja SIR-mallit. Näissä malleissa populaatio jaetaan altiiden (S), sairastuneiden (I) ja poistettujen (R) luokkiin. Lisäksi määritellään tarvittavat parametrit taustakuolleisuudelle, tautiin liittyvälle kuolleisuudelle sekä tarttumis-, toipumis- ja lisääntymisintensiteetille. Lopuksi pohditaan vielä hieman evolutiivisen itsemurhan käsitettä. Tutkielmassa määritellään tietyt oletukset eräälle SIR-mallille, jolloin taudin on mahdollista muuntua siten, että se lopulta tappaa itsensä sukupuuttoon. Lisäksi mietitään kuinka realistisia nämä oletukset ovat eli olisiko tapahtuma mahdollinen oikeassakin elämässä. Tutkielmassa käydään läpi tarvittavaa pohjatietoa ja hyödyllisiä matemaattisia välineitä taudinaiheuttajassa tapahtuvan evolutiivisen muuntelun tutkimiselle. Lisäksi opitaan ymmärtämään oleelliset asiat mallinnuksen taustalla ja mallin valintaan vaikuttavat tekijät. Huomataan myös, että jo pienet muutokset alkuoletuksissa voivat vaikuttaa hyvinkin dramaattisesti lopputulokseen, joten oletuksien valinta ja muotoilu on erittäin tärkeää.
  • Saarnio, Tomi (2016)
    Immigration has become an important topic of discussion in recent years. The thesis presents salient Finnish researchers work on social attitudes towards immigrants and on racism. The thesis focuses particularly to the explanatory models that researchers use to explain Finnish attitudes toward immigration. The thesis proposes that previous Finnish academic studies have overlooked evolutionary psychological perspective as a potential model to explain attitudes towards immigration. The thesis forms and tests a hypothesis that is based on evolutionary psychology. This hypothesis offers a different way of thinking about how people's attitudes are formed and at the same time tries to challenge established notions about attitudes towards immigration and immigrants. The core research material that the thesis uses is Finnish Attitudes to Immigration: Suomen Kuvalehti Survey 2015, which is provided by the Finnish Social Science Data Archive. The survey measured Finnish attitudes towards racism and asked people's attitudes towards the immigration of select nationalities to Finland. The survey uses census based sampling so that the survey represents entire Finnish adult population by age, sex and place of residence. Methods used by the study are multivariate methods, namely factor analysis and structural equation modeling. Finnish attitudes towards immigration form a clear ethnic hierarchy. Majority of Finns, for example, oppose the immigration of Somalis (64%), Iraqis (60%) or Afghans (58%) to Finland. Conversely, Finns are in favor of immigration, for example, the Swedes (86%), Germans (86%) or Estonians (73%) to Finland. Finns on average did not support racist statements. Questionnaires' racist statements were used to form a factor measuring respondents' empathy. Factor structure served as the basis for the causal structural equation model, which looked at the link between empathy and attitudes towards immigration. The results show that there is a link between empathy and respondents' attitudes toward immigration, particularly to immigration originating outside the EU. The higher the respondents' score was on the empathy factor, the more positive attitudes the respondent showed toward immigration from outside the EU. Similarly, high empathy scores also predicted that the respondent did not exceedingly support immigration from other Western countries. Group differences were measured by dividing the respondents into two groups. In the first group were respondents who lived in households with children under 18 years of age (N = 229). In the second group were all other respondents (N = 681). Looking at the group differences it was observed that respondents' scores on the empathy factor did not predict attitudes toward immigration in the same way. Respondents' that lived with children reported more positive views towards immigration from other Western countries when compared with the other group (p-value less than 0.10). The empathy factor explained, on average, 12 % of the variation of the two factors describing attitudes towards immigration (r2 = 0.12). The results give support to the hypothesis proposed on the one hand, but on the other hand cannot confirm it because either the differences between groups were not statistically significant enough or that the effect on the attitudes was so small that it was not interesting.
  • Pelkola, Timo (2019)
    Tutkielmassa käsitellään tietokoneavusteisen arvioinnin hyödyntämistä tavoiteoppimisena (engl. mastery learning) tunnetun opetusmenetelmän yhteydessä. Tutkimuksen kohteena on Aalto-yliopiston Differentiaali- ja integraalilaskennan kursseilla toteutettu pilottihanke, jossa käytettiin STACK-arviointijärjestelmää tavoiteoppimismallin toteutukseen. Pilotoitu malli pohjautui Benjamin Bloomin Learning for Mastery -malliin, mutta Bloomin mallista poiketen tavoitetasoa mitattiin formatiivisten kokeiden lisäksi myös viikoittaisten tehtävien perusteella. Tavoiteoppimisen hengessä kurssiarviointiin kehitettiin myös uudenlainen tehtäväpisteiden laskentatapa, jossa pisteitä kertyi vasta tavoitetason ylittävistä tehtäväpisteistä. Kurssilla tavoiteoppimisen rooli oli erityisesti proseduraalisen osaamisen varmistaminen tietokoneavusteisesti, jonka vastapainoksi kursseille kehitettiin myös paperipohjaisia projektitehtäviä. Tutkimuskysymyksiä on kaksi: 1) soveltuuko STACK tavoiteoppimisen toteuttamiseen ja 2) pystyykö tavoitetason täyttymistä ennustamaan verkkotehtävien tuottaman datan perusteella? Ensimmäistä kysymystä tutkittiin toteutuksen onnistumisen, kuvailevien tilastojen ja kurssipalautekyselyn perusteella. STACK-järjestelmällä pystyi arvioimaan suurimman osan kurssin tavoitteista ja toteuttamaan opetusmenetelmän vaatimat formatiiviset kokeet. Kuvailevista tilastoista pystyi myös päättelemään, että tavoitetasoon yltävien määrä kasvoi ensimmäisten yrityskertojen jälkeen (45% → 94%). Kurssipalautekyselyn perusteella formatiivisia kokeita myös pidettiin hyödyllisenä ja pisteytysmalli kannusti enemmän kuin lannisti tehtävien tekoon. Toista kysymystä varten sovellettiin ennustavaa mallintamista logistisella regressiolla. Näin saadun ennustemallin luokittelutarkkuus parani verrattuna siihen, että kaikkien oletetaan olevan ensiksi tavoitetason alapuolella (0.56 → 0.64). Tämä ei kuitenkaan riitä formatiivisten kokeiden korvaamiseen suoraan ennustemallilla. Ennustemallin tarkkuutta voidaan kuitenkin luultavasti parantaa.
  • Niemistö, Katja (2017)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on tutustua täydellisiin lukuihin ja niiden ominaisuuksiin. Täydellisiin lukuihin liittyy matematiikan avoimia ongelmia, kuten parittomien täydellisten lukujen olemassaolo tai parillisten täydellisten lukujen lukumäärä. Tutkielmassa ensin määritellään sigmafunktio luvun positiivisten tekijöiden summaksi. Lisäksi osoitetaan sigmafunktion multiplikatiivisuus, jonka avulla saadaan kaava sigmafunktion arvon laskemiseksi, kun tunnetaan luvun alkutekijähajotelma. Tämän jälkeen osoitetaan sigmafunktion arvon suuruuteen liittyviä tuloksia. Kolmannessa luvussa täydelliset luvut määritellään sigmafunktion avulla. Luku on täydellinen, jos sen sigmafunktion arvo on yhtä suuri kuin kaksi kertaa luku itse eli toisin sanoen luku on täydellinen, jos sen positiivisten tekijöiden summa on kaksi kertaa luku itse. Tämän voi myös muotoilla toisella tavalla: luku on täydellinen, jos se on itseään pienempien positiivisten tekijöidensä summa. Esimerkiksi luku kuusi on täydellinen, sillä 6=1+2+3, jossa luvut 1, 2 ja 3 ovat luvun kuusi itseään pienemmät positiiviset tekijät. Kolmannessa luvussa osoitetaan myös esimerkiksi, että täydellisten lukujen tekijöiden käänteislukujen summa on kaksi. Neljännessä luvussa käsitellään erikseen parillisia täydellisiä lukuja. Luvussa osoitetaan Eukleides-Euler-teoreema, jonka mukaan luku on täydellinen, jos ja vain jos se on muotoa 2^(p-1) (2^p-1), jossa 2^p-1 on alkuluku. Tämän jälkeen osoitetaan parillisten täydellisten lukujen ominaisuuksia liittyen niiden esittämiseen summana, kuten että jokainen parillinen täydellinen luku voidaan esittää summana 1+2+..+(2^p-1). Lisäksi osoitetaan parillisten täydellisten lukujen kongruenssiominaisuuksia, kuten että jokainen parillinen täydellinen luku loppuu numeroon 6 tai 8. Tutkielman viidennessä luvussa käsitellään erikseen parittomia täydellisiä lukuja. Ensin osoitetaan, että jokaisen parittoman täydellisen luvun alkutekijähajotelmassa on täsmälleen yksi alkutekijä, jonka eksponentti on pariton. Luvussa osoitetaan, että sekä alkutekijä, jonka eksponentti on pariton, että kyseinen eksponentti ovat kongruentteja luvun yksi kanssa modulo neljä. Tämän jälkeen osoitetaan Touchardin teoreema, jonka mukaan jokainen pariton täydellinen luku on joko kongruentti luvun yksi kanssa modulo 12 tai kongruentti luvun yhdeksän kanssa modulo 36. Touchardin teoreemaa myös hieman tarkennetaan. Touchardin teoreeman avulla osoitetaan, että jokainen täydellinen luku, joka on jonkin kokonaisluvun kuutio, on pariton ja jaollinen kolmella. Tutkielman viimeisessä luvussa määritellään runsausfunktio ja luvun runsaus. Näin täydelliset luvut ovat vain yksi esimerkki runsaudesta: täydelliset luvut ovat lukuja, joiden runsaus on kaksi. Luvussa osoitetaan useita runsausfunktion ominaisuuksia, kuten runsausfunktion multiplikatiivisuus. Näiden ominaisuuksien avulla osoitetaan esimerkiksi, että luku 3^2 7^2 11^2 13^2 m ei ole täydellinen millään kokonaisluvulla m.
  • Taivainen, Joonas (2016)
    In this Master's thesis we study global and local Tb theorems for square functions with L^2 testing conditions. Our setting is very general and involves the very latest research methods in the field. We work in metric spaces equipped with a non-homogeneous measure and the square function operator domain being the L^2-space. The square functions are a certain type of singular integral operators involving so called Littlewood-Paley integral kernels of form ..., where ... Here for every t > 0 the kernel ... , is assumed to satisfy the so called size- and Hölder-estimates. These estimates characterise the growth properties of the kernel. The main theorems we prove, global version of T1 and local version of Tb, characterise the L^2 boundedness of the square functions on certain testing conditions. In the T1 theorem we test the boundedness of the operator with constant function 1 over all cubes. The Tb testing conditions involve a family of testing functions. The proofs of these theorems require dyadic cubes and -grids which are constructed on chapter 2 and the involved dyadic methods, which are presented within the proofs. The main tools in this Master's thesis are: the basic L^p-space methods e.g. maximal functions, dyadic grids in metric spaces, randomisation of metric dyadic cubes, standard and adapted martingale transforms, Carleson estimates, dyadic summation arguments and probabilistic arguments related to dyadic cubes (including the bad/good cubes).
  • Vikberg, Thomas (Helsingin yliopistoHelsingfors universitetUniversity of Helsinki, 2012)
    This master s thesis explores the use of the Extreme Apprenticeship method in teaching the course Logic I to undergraduates. The Extreme Apprenticeship method derives from modern interpretations of apprenticeship-based teaching where teaching is conducted in a student centered fashion. Passive activities, such as listening to lectures, are reduced while the active work of students is increased in the form of weekly exercises. At the same time the students receive support from an instructor who adjusts the weekly tasks according to students progress. The study was done by monitoring a group of students (N = 18) and by comparing their performance to students took the course in a traditional lecture course setting (N = 171). The instructor gather information in particular about what kind of exercises were needed and how the instruction should be performed. The results show that students in the experimental group benefi ted from the teaching method. The experiences gathered during the study can be used to scale up the teaching method to deliver courses with several hundred students.
  • Kousa, Jami (2020)
    Teaching DevOps is challenging as it is inherently cross-functional between development and operations. This thesis presents an examination of a course and its development iterations in an attempt to find an approach that may be used in DevOps education in a higher education context. The course focuses on learning a tool in the DevOps toolchain, containerization with Docker, in a massively open online course (MOOC). By investigating a course during its design process and its attendees, challenges that students and course instructors faced are discussed. The primary source of information from students is a survey that students answered before and after participating in the course. The challenges of teaching DevOps practices vary from the teaching methods to types of exercises and level of industry imitation or abstraction. In comparison, students had fewer challenges than expected with the course contents. The survey results offered insight into the student experience concerning DevOps, unveiling a demand for both further development of the course as well as for new courses that link development and operations.
  • Antola, Matti (Helsingin yliopistoHelsingfors universitetUniversity of Helsinki, 2008)
    In technicolor theories the scalar sector of the Standard Model is replaced by a strongly interacting sector. Although the Standard Model has been exceptionally successful, the scalar sector causes theoretical problems that make these theories seem an attractive alternative. I begin my thesis by considering QCD, which is the known example of strong interactions. The theory exhibits two phenomena: confinement and chiral symmetry breaking. I find the low-energy dynamics to be similar to that of the sigma models. Then I analyze the problems of the Standard Model Higgs sector, mainly the unnaturalness and triviality. Motivated by the example of QCD, I introduce the minimal technicolor model to resolve these problems. I demonstrate the minimal model to be free of anomalies and then deduce the main elements of its low-energy particle spectrum. I find the particle spectrum contains massless or very light technipions, and also technibaryons and techni-vector mesons with a high mass of over 1 TeV. Standard Model fermions remain strictly massless at this stage. Thus I introduce the technicolor companion theory of flavor, called extended technicolor. I show that the Standard Model fermions and technihadrons receive masses, but that they remain too light. I also discuss flavor-changing neutral currents and precision electroweak measurements. I then show that walking technicolor models partly solve these problems. In these models, contrary to QCD, the coupling evolves slowly over a large energy scale. This behavior adds to the masses so that even the light technihadrons are too heavy to be detected at current particle accelerators. Also all observed masses of the Standard Model particles can be generated, except for the bottom and top quarks. Thus it is shown in this thesis that, excluding the masses of third generation quarks, theories based on walking technicolor can in principle produce the observed particle spectrum.
  • Aalto, Tomi (2013)
    Optimization is usually seen as searching and finding the best possible solution or policy for a given problem. Reaching cost effective ways to operate is a key factor to any sector of economy – whether it is private or public sector. The role of economic competitiveness is crucial nowadays. Due to the cost structure of a transportation company, using the best possible routes to distribute goods or such from point A to point B is very important in order to survive in this the competition. Every saved mile will save certain amount of different costs. No matter whether those costs are fixed or varied. The aim is to provide the best service at the least cost. Vehicle routing problem with waste management is based on an old problem such as Travelling salesman problem (TSP) and vehicle routing problem (VRP). There are some special attributes considering optimization of waste collection routes. For example a huge amount of geographically scattered costumer points, fixed capacities of waste hauler vehicles, emptying of vehicles, changing volumes of waste and time windows associated with some costumers. In this research the focus was on optimization of five different waste collection routes using ArcGIS and comparing the results with empirically collected GPS data. The main research questions are following: Is it possible to gain economic and environmental benefits with computerized software route optimization compared to knowledge based routing (now in use)? What are and how great are the possible benefits? What are the factors (real-life) that need to be considered with the route optimization? In order to solve vehicle routing problem, several different algorithms have been developed. An algorithm is an effective method expressed as a finite list of well-defined instructions for calculating a function. Waste collection problems are one of the most difficult operational problems to solve. This is because of the number of possible solutions. Going through all the solutions would take huge amount of computing time. That is why reaching a solution with exact algorithms is usually out of question. Thus heuristics methods are more appropriate. VRP heuristics can be divided into three categories: construction-, improvement- and meta-heuristics. Optimization for the five collection routes were performed with ArcGIS tools. Especially with its network analyst –toolset. ArcGIS network analyst (NA) uses tabu search metaheuristics to find the optimal solution in a network set (Digiroad network). GPS data was collected from the five driven routes and they were compared to ArcGIS NA optimized routes. An excel table was gathered from the results and also the actual transport costs were included for the comparison. ArcGIS NA optimized routes were on average eight percent shorter than the empirical routes. Special importance was on the capacity of the collection vehicle. The greater the capacity the less emptying stops needs to be done. Also scheduling and compactness of collection points have major impact on driven miles and number of emptying of waste bins. Some elements of the real world dynamics attributes are difficult to take into accounts with GIS optimization.
  • Kaukolinna, Matias (2019)
    Tarkoituksena on tutustua tehostettuun kisällioppimisen opetusmenetelmään ja tarkastella lukion sovellukseen varten luodun tehtäväpaketin toimivuutta tehostetun kisällioppimisen tukena. Yliopiston matematiikan opetuksessa tehostettua kisällioppimista on käytetty vuodesta 2011 lähtien ja lukiossa sitä ollaan sovellettu jo vuodesta 2012 lähtien. Tavoitteena on ollut luoda mahdollisimman hyvä ja toimiva tehtäväpaketti tehostetun kisällioppimisen lukio sovelluksen tueksi, sekä samalla ottaa selvää minkälaisia tehtäviä tehostettu kisällioppiminen oikeastaan tarvitsee ja mikä tarkoitus tehtävillä oikeastaan on opetuksessa. Tehtävät ovat tärkein tapa oppia tehostetussa kisällioppimisessa. Tehtävien avulla opitaan kurssin tavoitteet ja sisällöt, sekä kehitetään opiskelijan matemaattista tietoa ja matemaattista osaamista. Tehtäväpaketin soveltuvuutta tehostettuun kisällioppimiseen tutkitaan muokatun Bloomin taksonomian avulla, ​Lukion opetussuunnitelman perusteiden 2015 M​AA7-kurssin tavoitteiden ja keskeisten sisältöjen mukaan. Samalla käydään läpi, miten tehtäväpaketti soveltuu tehostettuun kisällioppimiseen matemaattisen tiedon, matemaattisen osaamisen, sekä oppimisen ja opettamisen näkökulmista. Tarkoituksena on pohtia, kuinka hyvin tehtäväpaketin tehtävät soveltuvat tehostetun kisällioppimisen periaatteisiin ja kuinka tehtäväpakettia voidaan käyttää tehostetun kisällioppimisen tukena.
  • Syrjö, Anne (2015)
    Ainereaali kirjoitettiin ensimmäistä kertaa keväällä 2006, jolloin avautui mahdollisuus tutkia yksittäisten reaaliaineiden osaamista. Kokeessa muutos näkyi tehtävävalintojen rajuna kaventumista. Tutkielmassa tarkastellaan ylioppilaskokelaiden fysiikan ainereaaleissa keväinä 2009 ja 2010 tehtyjä tehtävävalintoja, menestymistä sekä käytetyn oppikirjasarjan vaikutusta etsimällä vastauksia kysymyksiin: 1) Millaisia ovat olleet fysiikan ainereaalitehtävät keväinä 2009 ja 2010? 2) Millaisia tehtävävalintoja eri kirjoittajaryhmät (muuttujina sukupuoli ja käytössä ollut oppikirjasarja) ovat tehneet ja miten kokeissa menestyneet? Onko ryhmien välillä havaittavissa tilastollisia eroja? Tutkimuksen viitekehyksenä toimii opetuksen perusmalli lukiossa. Lukion opetussuunnitelman perusteet (LOPS) asettaa tavoitteet koko lukiokoulutukselle. Oppimiseen vaikuttaa mm. kokelaan lähtötaso, kognitiiviset tiedot ja taidot sekä käytössä ollut oppimateriaali. Malli huipentuu arviointiin: lukion osalta ylioppilaskokeen arvosteluun, joka tässä tutkielmassa on keskiössä. Fysiikan ainereaalitehtäviä analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen kvantitatiivinen tutkimusaineisto fysiikan ainereaalikokeen arvostelu kerättiin Ylioppilastutkintolautakunnan tulosluetteloista. Aineisto täydentyi oppikirjatiedoilla, jotka saatiin 58 lukioilta sähköpostikyselyn avulla. Tutkimuksen otos sisälsi n. 15 % kevään fysiikan kirjoittajista: 675 (560 miestä, 115 naista) keväältä 2009 ja 710 (538 miestä, 172 naista) keväältä 2010. Aineistoa analysoitiin SPSS:llä käyttäen ristiintaulukointia sekä ei-parametrisiä testejä. Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että enemmistö reaalitehtävistä oli korkeimpia kognitiivisia taitoja vaativia tuottamistehtäviä. Naisten ja miesten arvosanojen tilastollinen ero vaihteli. Sukupuolten väliset tehtävävalinnat poikkesivat vain vähän toisistaan. Käytetyllä oppikirjasarjalla oli merkitystä kokeessa menestymiseen. Parhaiten pärjäsivät Physican ja Fotonin lukijat, tilastollisesti heikoiten Fysiikkaa lukeneet. Miehillä eri oppikirjaa käyttäneiden ainereaaliarvosanat vaihtelivat tilastollisesti merkittävästi, mutta naisten kohdalla eroa ei ollut. Eri kirjasarjaa käyttäneiden tehtävävalinnat vaihtelivat hiukan. Saatujen tulosten valossa aihetta oppimateriaalien ja niiden käytön lisätutkimukseen olisi, jotta tulevaisuudessa voitaisiin taata mahdollisimman tasa-arvoinen lukio kaikille.
  • Kivikko, Noora (2017)
    This study surveys the use of ICT in teaching by Finnish geography teachers and the need for technical support involved in it. Finnish digitalization and innovation policies direct the digitalization of teaching and the country as a whole. Geography teachers have been on the forefront in adopting the new ICT-based methods required by the new curriculum. Digitalization of schools is a part of digitalizing Finland. The aim is to model Finnish education system into a forerunner in full-scale utilization of ICT in education. The development proceeds from policymakers to teaching in upper secondary schools which is moving towards increasing digitalization and digital matriculation examination. The students of upper secondary schools are active and competent users of ICT and their geography teachers also react mostly positively to the use of ICT in teaching. Finland has invested in equipment resources, training and infrastructure fit for schools. Full-scale utilization of new technology has however not succeeded as intended. The lack of physical support is a limiting factor in many schools and teachers try to solve problems independently and with the help of colleagues. This study surveys through questionnaire (n=111) the most important forms technical support for geography teachers of upper secondary school, factors that affect to the use of ICT in teaching and the most important factors that determine whether teachers participate in training or not. The results were analyzed statistically and are demonstrated in graphs. The results reveal that the most important forms of support are colleagues, IT support person of the school and own partner. Teachers also stress the importance of networks and independent information acquisition. The problem was identified as an imbalance between the need and availability of the most important form of support. In everyday problems support is wanted from another person. Training sessions and independent studying raise professional skills, but it is challenging to put the acquired knowledge into use in everyday situations. Teachers wish for adjustments to the duration and content of training sessions. More personal approach would be preferred. Likeness to participate in training sessions highlighted regional differences in technical support. Regardless of the region they live and work in, teachers would attend training sessions more likely should they be held at their own school. This study shows that teachers living in more peripheral areas would be more likely to attend training sessions more, even if they were not held in their respective schools. Regional differences in available training sessions endanger the goal for equality that the upper secondary education has.
  • Laakso, Jannica (2020)
    Tutkimuksessa tutkittiin Suomen kemian opettajien käsityksiä kemian teknologiasta sekä tietokonemittauksen näkyvyyttä opetuksessa. Tavoitteena oli selvittää, tietävätkö kemian opettajat, mitä tarkoitetaan kemian teknologialla ja millaiset opettajat käyttävät tietokonemittausta opetuksessa. Tämän tutkimuksen tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1. Miten Suomen kemian opettajat määrittelevät kemian teknologian? 2. Miten opettajat perustelevat tietokonemittausten käyttämistä? 3. Millaiset kemian opettajat käyttävät tietokonemittausta paljon ja millaiset vähän? Tutkimuksen aineisto hankittiin kyselylomakkeella ja vastausten (n = 193) analysoimisessa yhdistettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmiä. Avoimia vastauksia analysoitiin laadullisesti ohjelman Microsoft Excel avulla. Ensimmäisen tutkimuskysymyksen analysoitaessa vastauksista etsittiin yhteisiä piirteitä ja niistä muodostettiin luokkia temaattisella analyysillä. Toisen tutkimuskysymyksen analysoimisessa vastauksia luokiteltiin TPACK-malliin pohjautuen. Kolmanteen tutkimuskysymyksen kohdalla dataa analysoitiin kvantitatiivisesti ohjelmalla SPSS. Tutkimuksen tuloksista havaittiin, ettei kemian teknologian määrittely ole opettajille yksiselitteistä ja että noin kolmasosa vastaajista ei hyödynnä tietokonemittauksia lainkaan kemian opetuksessa. Syy vähäiseen käyttöön saattaa selittyä sillä, että tietokonemittauslaitteet nähdään vain sähköisinä työkaluina, eikä niissä nähdä selkeää pedagogista tai ainesisällöllistä hyötyä. Tutkimuksessa havaittiin tietokonemittauslaitteiden olevan eniten käytössä lukion opettajilla, korkeammin koulutuetuilla opettajilla sekä aktiivisesti täydennyskoulutukseen osallistuvilla opettajilla. Perusteluina tietokonemittauksen käyttämättä jättämiselle olivat lähinnä laitteiden ja oman osaamisen puute sekä laitteiden kokeminen tarpeettomiksi alemmilla luokilla.
  • Kurvinen, Joosa (2017)
    Tutkielmassa perehdytään tekoälyyn reaaliaikastrategiapeleissä sekä erityisesti tuotantojärjestyksen optimointiin. Tutkielmassa käydään läpi tähän ongelmaan aiemmin sovellettuja ratkaisuja sekä kehitetään uusia, joista pääpainon saa muurahaisoptimointi (Ant Colony Optimization, ACO). Algoritmista tehdyn aiemman tutkimuksen tarkastelun ja algoritmin toteutuksen jälkeen syvennytään sen metaoptimointiin sekä ennen suoritusta että suorituksenaikaisesti. Lopuksi vertaillaan kokeellisesti algoritmin eri versioiden suorituskykyä aiemmassa tutkimuksessa esitettyyn ratkaisuun ja todetaan se selvästi paremmaksi. Tutkielman tavoitteena on toisaalta esittää toistaiseksi paras ratkaisu tuotantojärjestyksen optimointiongelmaan, toisaalta inspiroida jatkotutkimusta sekä tuotantojärjestyksen optimointiin että laajemmin reaaliaikastrategiapelien tekoälyyn liittyen.
  • Susi, Petteri (Helsingin yliopistoHelsingfors universitetUniversity of Helsinki, 2007)
    Information retrieval of concise and consistent text passages is called passage retrieval. Passages can be used in an information retrieval system to improve its user interface and performance. In this thesis passage retrieval is compared to other forms of information retrieval. Implementation of passage retrieval as a feature of an information retrieval system is discussed. Various existing passage retrieval methods, their implementation and their efficiency are compared. I evaluated two different implementations of passage retrieval: direct passage retrieval and combined passage retrieval. In comparison combined passage retrieval turned out to be more efficient.
  • Himanen, Niko (2012)
    Tekstitietokannan hakemisto tarjoaa nopean pääsyn dokumentteihin. Mitä suuremmaksi tekstitietokanta kasvaa, sitä vaikeampi käyttäjän on löytää etsimiään dokumentteja ilman hakemistoa. Tekstitietokantojen hakemistojen tietorakenteena käytetään yleisesti käänteishakemistoa. Käänteishakemistorakenne sopii hyvin avainsanojen tallentamiseen ja etsimiseen. Käänteishakemisto muodostuu sanastosta ja ilmentymälistoista. Sanastoon tallennetaan kaikki dokumenteissa esiintyvät yksikäsitteiset sanat ja ilmentymälistoihin sanan esiintymät dokumenteissa. Ilmentymälistoihin voidaan tallentaa lisäksi tarkempia sanan esiintymistietoja, kuten sanan sijainti ja lukumäärä dokumenteissa. Käänteishakemistoa voidaan pakata eri tavoin. Pakkausmenetelmät jakautuvat sanaston ja ilmentymälistojen pakkauksen menetelmiin. Sanastoa voidaan pakata poistamalla täytesanat. Täytesanat ovat sanoja, jotka esiintyvät dokumenteissa useasti, mutta eivät sisällä tärkeää merkitystä. Ilmentymälistoja pakataan numerosarjojen esittämisen tiivistämismenetelmillä, joita ovat esimerkiksi unaarinen koodaus ja Golomb-koodaus. Hakemisto voi olla staattinen tai dynaaminen. Suurin ero hakemistotyyppien välillä on, että dynaamista hakemistoa voidaan päivittää sen perustamisen jälkeen. Staattinen hakemisto perustetaan aina uudelleen, kun on tarve lisätä tai poistaa dokumentteja. Dynaamisessa hakemistossa dokumenttien lisäyksen ja poiston voi suorittaa hakemiston palvellessa hakukyselyitä. Hakemistoon kohdistettavat hakukyselyt voivat koostua yhdestä tai useammasta sanasta tai sanayhdistelmistä. Hakukyselyn suorittamisen kestoon vaikuttavat monet tekijät kuten hakukyselyn monimutkaisuus. Hakukyselyyn vastaamista voidaan tehostaa tallentamalla valmiita hakukyselyiden vastauksia hakukoneen välimuistiin. Hakukyselyn suoritus voidaan myös katkaista ennen kuin kaikki dokumentit ovat käsitelty käyttäen apuna heuristiikkoja. Tässä Pro gradu -tutkielmassa esitetään omia testejä käänteishakemiston kokoon ja nopeuteen vaikuttavien ominaisuuksien selvittämiseksi. Testien tulokset esitetään tutkielmassa ja niitä verrataan kirjallisuudessa esiintyneisiin tuloksiin. Hakemiston pakkauksella ja hakemistoon tallennettavan sisällön määrällä on testien mukaan vaikutusta hakemiston kokoon ja nopeuteen.