Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Leedo, Liis (2020)
    Merger control in the European Union is governed by the EC Merger Regulation No 139/2004 (the EUMR), which sets out jurisdictional thresholds that the merging companies need to exceed for the transaction to be reportable. The current EUMR relies on thresholds that are based on the annual turnover of the merging parties. These turnover-based thresholds, which were as a political compromise, provide a straightforward way of determining which mergers need to be notified to the Commission. However, developments in the digital economy have facilitated a trend, especially in the technology markets, where companies acquire innovative start-ups, to either take over their valuable assets or restrict competition and their position on the market. These acquired start-ups generally produce minimal turnover but have a large user base and valuable data sets. Thus, these aforementioned mergers do not fall under the Union dimension, due to the currently applicable high turnover-based thresholds. This study assesses if turnover-based thresholds are effective enough to tackle mergers occurring in the digital economy and whether there is a need to introduce additional thresholds to complement the currently applicable thresholds. In addition, the study researches what principles should be followed when introducing new thresholds and what are the possible new alternative thresholds that the Commission could introduce. This is a legal dogmatic study, which also includes come comparative elements. It contains seven chapters, each one addressing and examining certain aspects of the research questions. Chapter 1 introduces the subject matter, objectives and rationales for the carrying out of this study. Chapter 2 gives an overview of the framework of merger control, Chapter 3 discusses whether the existing EU merger control threshold criteria are inadequate of the digital era. Chapter 4 gives an overview of different thresholds used in seven jurisdictions, Chapter 5 compares the possible alternative thresholds with three normative benchmarks and gives recommendations for introducing new threshold criteria in the EU. Chapter 6 concludes and answers the research questions and gives suggestions for further research. The study found that that the currently applicable high turnover-based thresholds set out in the EUMR are not sufficient enough to capture mergers in the digital economy. In addition, considering the needs of the digital economy, especially the fact that the number of transactions taking place in the technology markets is rapidly increasing, the Commission should introduce in addition to the turnover-based thresholds alternative thresholds, especially in technology markets, to predict the potential anti-competitive outcomes of mergers, which are not suitable to be thoroughly assessed solely based on the turnover figures of the parties. Additionally, the study suggests that new alternative threshold criterion, based on transaction value, could be introduced to the EUMR. This threshold would be able fill the gap in the EUMR, so that the Commission could investigate notable transactions in the digital economy which are likely to produce competitive harm but currently lack the turnover to fall within the EU’s jurisdiction.
  • Heikkonen, Alexandra (2019)
    Merioikeusasioiden käsittely on keskitetty Helsingin ja Ahvenanmaan käräjäoikeuksille. Vaikka toimivaltasääntely on jo pitkään ollut samansisältöinen pieniä teknisiä muutoksia lukuun ottamatta, aiheuttaa merioikeuden asiallisen toimivallan määrittäminen edelleen tulkintaongelmia. Merilaki (674/1994) ei sisällä nimenomaista säännöstä merioikeuden asiallisesta toimivallasta. Asiallisen toimivallan määräytymisen perussääntö ilmenee välillisesti merilain 21 luvun 3 §:n 1 momentista, joka on merioikeuden alueellista toimivaltaa ohjaava säännös. Sen mukaan ”tässä laissa tarkoitetut riita-asiat” käsitellään siinä merioikeudessa, jonka tuomiopiirissä vastaajalla on kotipaikka tai jossa hän harjoittaa pysyvästi liikettään taikka jossa alus on. Tutkimuksen pääasiallisena tavoitteena on selvittää, miten merioikeuden asiallista toimivaltaa tulkitaan merilain 21 luvun 3 §:n 1 momentin mukaan, ja siten systematisoida oikeustilaa. Tutkimuksessa ei lähtökohtaisesti perehdytä muihin merilain riita-asioita koskeviin toimivaltasäännöksiin tai muihin toimivaltaa koskeviin viittaussäännöksiin. Toiseksi tutkimuksessa selvitetään jatkokysymyksenä, minkälaisia vaikutuksia toimivallan tulkintaongelmilla ja toimivallan puuttumisella on asianosaisten asemaan ja oikeuksiin. Tutkimusaineistona käytetään kansallisen lainsäädännön, lainvalmisteluaineiston, oikeuskäytännön ja oikeuskirjallisuuden lisäksi pohjoismaista kirjallisuutta, sekä erityisesti ruotsalaista oikeuskäytäntöä. Toisen tutkimuskysymyksen osalta lähdeaineistona käytetään myös jonkin verran Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytäntöä. Tutkimusmenetelmä on lainopillinen, ja ulkomaista lähdeaineistoa hyödynnetään vain katsauksenomaisesti. Tutkimuksessa havaitaan, että toimivallanjaon määrittäminen merioikeuden ja yleisen tuomioistuimen välillä edellyttää usein tapauskohtaista harkintaa, jota kuitenkin ohjaavat tietyt arviointiperusteet. Ensimmäisestä tutkimuskysymyksestä saatujen tulosten perusteella luodaan toimivallan arviointia helpottava jäsennys, jonka keskeisimpiä osatekijöitä ovat kanteen perusteiden lisäksi riita-asian laatu, aluksen käyttötarkoitus ja asiantuntijuuden tarpeen merkitys. Toisen tutkimuskysymyksen osalta päädytään siihen, että de lege lata ongelmaksi muodostuu helposti toimivallanjaon ennakoimattomuus, josta asianosaiset kantavat lopulta vastuun. Oikeus oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin ei siten toteudu aina täysimääräisesti.
  • Fahmy, Sara (2015)
    Miten kansainvälinen oikeus sääntelee meritse tapahtuvaa maahanmuuttoa? Meritse tapahtuva maahanmuutto on historiallisesti tunnettu ilmiö ja se vaikuttaa kaikkialla maailmassa. Euroopassa erityisesti Libyan ja Italian välinen Välimeren alue on massamaisen meritse tapahtuvan maahanmuuton keskittymä. Ilmiö on tunnettu myös Indonesian kautta Australiaan suuntauvan meritse tapahtuvan muuttoliikkeen takia. Ilmiön kansainvälisoikeudellinen tarkastelu on kuitenkin tärkeää, koska meritse tapahtuva maahanmuutto vaatii vuosittain tuhansia kuolonuhreja. Aihe on poliittisella tasolla silti ristiriitainen, koska valtioilla ei ole yhteistä linjaa siitä, miten ilmiön aiheuttamia ongelmia tulisi ratkaista. Australia on päättänyt avoimesti harjoittaa niin kutsuttua ”push back the boats” -käytäntöä, eli venepakolaisten pois työntämistä sen aluevesiltä. Ihmisoikeusjärjestöt ja eri tuomioistuimet ovat vuosien saatossa tiukasti arvostelleet Euroopan ja Australian harjoittamia, venepakolaisiin kohdistettuja toimenpiteitä. Euroopan unionin tämän hetkinen virallinen poliittinen linja on käsitellä Välimeren yli tapahtuvaa maahanmuuttoa humanitaarisena kriisinä. Toisaalta Euroopan unionin jäsenmaat eivät ole perustaneet keskitettyä meripelastusorganisaatiota, vaikka ihmisiä tiedetään jatkuvasti hukkuvan. Poliittisten linjausten mukaisia toimenpiteitä voidaan juridisesti arvioida tarkastelemalla ensin kansainvälisen oikeuden sääntelyä meritse tapahtuvan maahanmuuton tiimoilta. Tutkielmassani pyrin siten selvittämään meritse tapahtuvan maahanmuuton kansainvälisen oikeuden sisällön. Mitä velvollisuuksia ja oikeuksia valtioilla on merellä suhteessa venepakolaisiin? Koska meritse tapahtuvaa maahanmuuttoa ei käsittele mikään yksittäinen oikeudellinen instrumentti, tarkastelu tapahtuu aihetta eniten risteävien kansainvälisen oikeuden alojen kautta. Meritse tapahtuvalla maahanmuutolla on liittymiä erityisesti merioikeuteen, pakolaisoikeuteen, ihmisoikeuksiin ja kansainväliseen rikosoikeuteen. Nämä eri oikeudenalat luovat kokonaiskuvan venepakolaisten oikeudellisesta asemasta kansainvälisessä oikeudessa. Meritse tapahtuvaa maahanmuuttoa voidaan lähestyä myös pelastusoperaatioita koskevan kansainvälisoikeudellisen sääntelyn kautta. Avunantovelvollisuus on ehdoton valtioita velvoittava normi. Kansainvälisessä oikeudessa vallitsee kuitenkin epäselvyys muun muassa maihinnousuoikeuden sisällön ja turvallisen paikan määrittelyn suhteen. Meritse tapahtuvalla maahanmuutolla on vahvasti ekstraterritoriaalinen ulottuvuus. Tästä syystä tutkielman erityisenä fokuksena on valtion harjoittamien maahanmuuton valvontatoimenpiteiden oikeudellinen arviointi, kun toimenpiteitä harjoitetaan valtion rajojen ulkopuolella, kansainvälisillä merialueilla. Tutkielma käsittelee lisäksi tiiviisti kansainvälisen oikeuden non-refoulement -periaatteen soveltamista aiheeseen. Meritse tapahtuvan maahanmuuton kansainvälisen oikeuden sääntelyn analysoinnilla pyrin luomaan kokonaiskuvaa siitä, minkälaiset valtion harjoittamat, maahanmuuttajiin kohdistetut toimenpiteet ovat merellä sallittuja.
  • Miettinen, Viivi (2024)
    Merituulivoimatuotannolle nähdään Suomessa valtavasti potentiaalia, ja sen roolia on korostettu erityisesti Euroopan unionin ilmastotavoitteiden saavuttamisessa sekä valtion omavaraisuuden kasvattamisessa. Suomessa merituulivoimahankkeen sääntelykehys riippuu keskeisesti hankkeen sijaintialueesta eli siitä, sijoittuuko tuulivoimapuisto Suomen aluevesille vai talousvyöhykkeelle. Rahoittajien näkökulmasta kumpikin sääntely-ympäristö näyttäytyy kuitenkin vielä pirstaleisena ja vaikeasti ennakoitavana, mikä on omiaan heikentämään halukkuutta investoida suomalaisiin merituulivoimahankkeisiin. Tutkielmassa tarkastellaan merituulivoimahankkeen vakuusjärjestelyä rahoittajien riskienhallinnan näkökulmasta. Koska kyse on usein miljardiluokan investoinneista, hankkeiden rahoitusjärjestelyt toteutetaan riskienjakosyistä lähes poikkeuksetta projektirahoitusmallilla. Rahoitukselle on siten ominaista, että projektista kertyvä kassavirta mahdollistaa projektille myönnetyn lainan takaisinmaksun. Näin ollen kattava vakuusjärjestely on rahoittajille keskeinen riskienhallintakeino, kun tavoitellaan projektin loppuunsaattamista ja tuulivoimapuiston tuottamaa kassavirtaa. Tutkielmassa pyritään selvittämään, voidaanko merialuetta pantata tehokkaasti ja käyttää siten projektilainan vakuutena. Lisäksi tarkastellaan tälle vaihtoehtoisia vakuuskeinoja sekä arvioidaan, onko panttioikeuden perustaminen merialueeseen ylipäätään tehokkain keino toteuttaa hankkeen vakuusjärjestely. Tämä johdattelee arvioimaan esinevakuuksien roolia riskienhallintakeinona yleisesti sekä pohtimaan tuulivoimahankkeen vakuusjärjestelyä projektirahoituksen tavoitteiden ja lähtökohtien kautta. Tutkielmassa havaitaan, että Suomen aluevesillä merialueen panttaaminen on mahdollista maakaaren (540/1995) mukaisella käyttöoikeuskiinnityksellä, vaikkakin kyseisen vakuuskeinon osalta identifioidaan lain tulkinnanvaraisuus. Talousvyöhykkeen osalta päädytään siihen, ettei merialuetta voida pantata tehokkaasti nykyisen sääntely-ympäristön tunnistamassa menettelyssä. Tutkielmassa arvioidaan vaihtoehtoisina keinoina yrityskiinnitystä ja osakekantapanttia, joista osakekantapantin havaitaan tarjoavan varteenotettava keino rahoittajille projektin kontrollointiin ja tarvittaessa haltuunottoon. Muihin Pohjoismaihin kohdistuva idealähtöinen tarkastelu johdattelee pohtimaan kiinteistörekisterin laajentamista sekä talousvyöhykkeen hyödyntämis- ja rakentamisoikeuksien vakuuskäyttöä, joista jälkimmäinen esitetään lainsäätäjälle potentiaalisena muutosehdotuksena. Tutkielmassa päädytään johtopäätöksenä siihen, että vakuusjärjestelyssä painoarvoa tulisi antaa mahdollisimman kattavan ja kokonaisvaltaisen keinon valinnalle – tämä mahdollistaisi merituulivoimahankkeiden toteuttamisen Suomessa rahoitus- ja vakuusoikeudellisesti kannattavalla tavalla.
  • Savolainen, Tiia (2020)
    Euroopan neuvosto hyväksyi 17. huhtikuuta 2019 neuvoston asetuksen (EU) 2019/796 unionia tai sen jäsenvaltioita uhkaavien kyberhyökkäysten vastaisista rajoittavista toimenpiteistä. Pakotejärjestelmän puitteissa EU voi jatkossa määrätä rajoittavia toimenpiteitä sellaisiin kyberhyökkäyksiin vastaamiseksi. Kyberhyökkäys on teko, mikä sisältää useita erilaisia tunnusmerkkejä. Kyberhyökkäysasetuksen mukaan kyberhyökkäyksiä ovat luvattomat ja laittomat toimet, joihin liittyy pääsy tietojärjestelmiin, tietojärjestelmien häirintä, tietojen vahingoittaminen tai tietojen sieppaaminen. Kyberhyökkäysasetuksen soveltamisala on rajattu unionille tai sen jäsenvaltioille ulkoisen uhkan muodostaviin vaikutukseltaan merkittäviin kyberhyökkäyksiin sekä niiden yrityksiin. Kansallisessa rikosoikeudessa kyberhyökkäykset ovat olleet jo ennen asetuksen antamista moitittavia tekoja. EU:n aikaisemmat kyberrikollisuuteen liittyvät instrumentit ovat vaikuttaneet merkittävästi kansalliseen kyberrikossääntelyyn. Aikaisemman sääntelyn voidaan katsoa vaikuttaneen myös kyberhyökkäysasetukseen. Säädösteknisesti rikoslaki poikkeaa neuvoston asetuksesta merkittävästi, sillä yhden teon sijaan kyberhyökkäys on kriminalisoitu useana eri tekona. Kansallisesti kyberhyökkäysasetusta tulee tulkita EU-oikeuden näkökulmasta ja sen tulkintaoppien mukaisesti. Siitä huolimatta kansalliseen tulkintaan vaikuttaa jo sisäistetty ja rikoslakiin integroitu terminologia ja systematiikka. EU-oikeus ja kansallinen oikeus ovat vuorovaikutuksessa keskenään ja yhteinen terminologia on tarpeen. Kyberhyökkäysasetus on merkittävä ja tarpeellinen väline. Säädösteknisesti se ei ole täysin onnistunut, sillä sen säännökset eivät ole kaikilta osin selkeitä. Kyberhyökkäykset ovat jo osa tätä päivää ja on todennäköistä, että asetusta tullaan pian soveltamaan oikeuskäytännössä
  • Järvinen, Anna (2023)
    Globaalit haasteet, kuten lapsi- ja pakkotyövoima, epätyypillisen työn lisääntyminen, ilmastokriisi ja globalisaatio muuttavat työelämää nopeasti. Avainasemassa tähän muutokseen vastaamisessa on kansainvälisen työoikeuden toimijana tunnettu kansainvälinen työjärjestö ILO, jonka päätavoitteena on vuodesta 1999 alkaen ollut säällisen työn tavoite. Säällisen työn toteuttaminen ei kuitenkaan ole yksinkertaista sen tavoiteluonteen, soveltamisalan laajuuden, kansainvälisen luonteen ja tietynlaisen epämääräisyyden vuoksi. Tavoitteen toteutuminen vaatikin ILO:n oman edistämistoiminnan lisäksi tuekseen rajat ylittävällä tasolla toimivien organisaatioiden välistä yhteistyötä. Tutkimuksessa selvitetään ensin lainopillisen metodin avulla, mitä säällinen työ tarkoittaa ja millä tavoin ILO itse edistää säällistä työtä toiminnassaan. Neljästä pilarista koostuvalla säällisellä työllä havaitaan tarkoitettavan työtä, joka takaa riittävän toimeentulon, kunnioittaa työntekijän oikeuksia ja takaa riittävän sosiaalisen suojelun. Säällinen työ on luonteeltaan laajasti vaikuttava tavoite ja yhden sopimuksen sijaan säällisen työn sisältö näkyy laajalti erityyppisissä ja sovellettavuudeltaan eri tasoisissa sääntelyinstrumenteissa. Säällinen työ saa lisäksi muotoaan myös Agenda 2030 -toimintaohjelman, ILO:n jäsenvaltioiden ja alueellisten toimijoiden kautta. Säällisen työn sisältöä ja merkitystä havainnoitaessa ei siten voida tyytyä tarkastelemaan ainoastaan ILO:n tasolla tehtäviä toimia, vaan huomioon on otettava myös muiden toimijoiden kontribuutio. Virallisen EU-tason asiakirja-aineiston pohjalta taas selvitetään, miten ILO:n kontekstissa muodostunutta säällisen työn tavoitetta edistetään EU:n toimesta. Tutkitun aineiston perusteella EU on päämäärätietoisesti ja aktiivisesti edistänyt säällistä työtä aina vuodesta 2001 lähtien niin sitoutumisellaan kuin sääntelytoimenpiteilläänkin. Konkreettisina välineinä säällisen työn edistämisessä toimivat erityisesti Euroopan sosiaalisten oikeuksien pilari sekä erinäiset yleisluontoiset ja alakohtaiset sääntelytoimenpiteet, joita on toteutettu erityisesti 2020-luvulla. Lopuksi tutkimuksessa tehdään vielä havaintoja (1) ILO:n ja EU:n suhteesta sekä (2) ILO:n asemasta kansainvälisen työoikeuden sääntelykehikossa. Johtopäätöksenä EU:n ja ILO:n välistä suhdetta voidaan pitää esimerkkinä onnistuneesta kansainvälisen ja alueellisen toimijan yhteistyöstä. Mahdollisista ongelmakohdistaan huolimatta molemmat toimijat pyrkivät rakentamaan yhteisymmärrystä ja toteuttamaan ILO:n keskeistä säällisen työn tavoitetta. EU:n edistämistoimenpiteet kuvastavat lisäksi väistämättä ILO:n jokseenkin merkittävää asemaa kansainvälisen työoikeuden sääntelykehikossa, kun ILO:sta riippumaton ja taloudellisesti merkittävä EU edistää tällaista ILO:n keskeistä tavoitetta vapaaehtoisesti. Säällisen työn tavoitteen voidaan lisäksi arvioida vaikuttaneen sekä (1) ILO:n tarkoitusta kirkastaneena seikkana että (2) ILO:n asemaa kansainvälisen työoikeuden sääntelykehikossa korottavana seikkana. Säällisen työn tavoitteen lanseeraaminen onkin kirkastanut ILO:n tarkoitusta ja nostanut sen takaisin kansainvälisen työoikeuden keskiöön.
  • Nisso, Susanna (2019)
    Teknologian kehittymisen ja verkkoyhteiskuntaan siirtymisen seurauksena myös oikeudenkäyntiaineisto on monimuotoistunut uudenlaisten todisteiden myötä. Tuomareiden arvioitavana on yhä useammin erilaisia sähköisiä todisteita, kuten sähköisesti laadittuja asiakirjoja tai sovellusten automaattisesti keräämiä käyttäjä- ja sijaintitietoja. Erilaisia järjestelmiä käyttäessämme jätämme jatkuvasti jälkeemme erilaisia sähköisiä jälkiä, joita voidaan myöhemmin hyödyntää erilaisten tapahtumaketjujen todenmukaisuuden arvioinnissa. Yhden keskeisen sähköisten jälkien ryhmän muodostavat niin kutsutut metatiedot, jotka ovat yksinkertaisesti ilmaistuna tietoa tiedosta. Metatiedot voivat olla luonteeltaan hyvin monenlaisia, esimerkiksi aikaleimoja, sijaintitietoja, kirjauksia eri toiminnoista tai tietoja dokumenttien laatijoista tai muokkaushetkistä, ja usein ne toimivat muuta tietoa kuvailevana tai täydentävänä elementtinä. Vaikka metatietoja voidaan käytännössä kerätä myös manuaalisesti, suuri osa metatiedoista syntyy automaattisesti sähköisten prosessien tuloksena, ja tämän seurauksena myös tutkielma on rajattu koskemaan ainoastaan automaattisesti luotuja metatietoja. Todistusaineiston muuttumisesta huolimatta oikeudenkäymiskaaren (4/1734) 17 luvun mukaiset todistelua koskevat säännökset ovat säilyneet todistusharkintaa sekä todistusaineiston hankintaa koskevilta osin lain uudistamisen jälkeen pääasiallisesti ennallaan. Tutkielman tarkoituksena on tarkastella metatietoja nykyisen todistusoikeudellisen sääntelyn näkökulmasta dispositiviisten riita-asioiden käsittelyssä. Metatietojen asemaa todisteena selvitetään kolmen tutkimuskysymyksen avulla: 1) millä keinoin dispositiivisen riita-asian osapuolet voivat hankkia metatietoja todisteeksi, 2) millainen on metatietojen hypoteettinen todistusarvo sekä 3) millainen rooli metatiedoilla on todistusaineistona dispositiivisissa riita-asioissa. Tutkielma keskittyy voimassaolevan oikeuden sisältöön ja systematiikkaan soveltaen lainopin tutkimusmetodia. Dispositiivisissa riita-asioissa asianosaisilla on määräämisperiaatteen ja käsittelymenetelmän mukainen vastuu prosessin kulusta sekä erityisesti todisteiden hankinnasta. Asianosaisilla ei kuitenkaan ole käytössään esitutkinta-tai pakkokeinolaissa (805–806/2011) turvattuja keinoja hankkia metatietoja koskevaa aineistoa, mikä rajoittaa asianosaisten mahdollisuutta hankkia tietoja. Myös luottamuksellisen viestinnän suoja sekä henkilötietojen suoja rajoittavat asianosaisten omatoimista tietojen hankintaa. Asianosaisten mahdollisuudet hankkia metatietoja ovatkin pitkälti rajoittuneet tietosuoja-asetuksen (EU 2016/679) mukaiseen tiedonsaantioikeuteen sekä oikeudenkäymiskaaren 17:40 mukaiseen asiakirjanesittämis- eli editiovaatimuksen soveltamiseen, mikäli tietoja ei luovuteta vapaaehtoisesti tai hankita laittomin keinoin. Editiovaatimusta voidaankin pitää lähtökohtaisesti ainoana keinona hankkia vastapuolta koskevia metatietoja, ja tätäkin oikeutta voi rajoittaa muun muassa liikesalaisuuksien suoja sekä editiovaatimuksen osalta keskeinen yksilöinnin vaatimus ja tiedon merkittävyyden aste asian ratkaisemisen kannalta. Metatietojen voidaan katsoa lukeutuvan pääasiallisesti kirjallisten todisteiden piiriin ja myös metatietoja arvioidaan vapaan todistusharkinnan mukaisesti. Metatietojen hypoteettista todistusarvoa määritettäessä ei tutkielmassa suoraan sovelleta todistusoikeudessa muotoutuneita todistusharkintametodeja, mutta tutkielmassa on omaksuttu todistusarvometodille ominainen todistusketjuihin pohjautuva ajatusmalli. Metatietojen hypoteettista todistusarvoa määritettäessä painopiste on pääasiallisesti tietojen luotettavuuden arvioinnissa. Vaikka metatietoja arvioidaan muiden todisteiden tavoin vapaata todistusharkintaa soveltaen, on niiden arvioinnissa keskeistä ottaa huomioon tietojen luotettavuuden arviointiin liitettävät aitouden ja eheyden vaatimukset. Tietojen aitouden ja eheyden osalta arvioidaan muun muassa sitä, ovatko tiedot niille alkuperäisesti osoitetusta lähteestä, ovatko tiedot voineet muuttua tietojen käsittelyn tai siirron seurauksena, onko tietoihin kohdistettu suojaustoimenpiteitä ja ovatko tiedot syntyneet virheettömän prosessin seurauksena. Tutkielman valossa voidaan todeta, että nykyiset oikeudenkäymiskaaren säännökset eivät suoraan rajoita metatietojen käyttöä todisteena. Osapuolten todisteiden hankinnan osalta asianosaisten todelliset keinot hankkia todisteita ovat kuitenkin siinä mielessä rajalliset, että ne voivat rajoittaa metatietojen tosiasiallista käyttöä dispositiivisten riita-asioiden todisteena. Lisäksi harkittavaksi voi tulla, tulisiko kolmannen osapuolen hallussa olevien tietojen saantia helpottaa muuttuneessa toimintaympäristössä, jossa valtaosa tiedoista ei ole suoranaisesti osapuolten hallussa vaan sijaitsee muun muassa kolmansien osapuolten tarjoamissa järjestelmissä. Metatietojen voidaan kuitenkin katsoa yltävän hyvinkin luotettavalle todistusaineiston tasolle inhimillisten virheiden minimoituessa, mikäli tietojen aitoutta ja eheyttä suojataan esimerkiksi kontrolloiduin teknisin toimenpitein.
  • Fallenius, Jemina (2023)
    Mielenosoitusoikeus koostuu kahdesta perus- ja ihmisoikeudesta: sananvapaudesta ja kokoontumisvapaudesta. Tutkielman päätutkimuskysymyksenä on selvittää, millä perustein mielenosoitusoikeutta voidaan rajoittaa, ja toimiko poliisi kansalaisliike Elokapinan 6.5.2022 järjestetyssä mielenosoituksessa voimassa olevan oikeuden mukaisesti ottaen huomioon mielenosoitusoikeuden asema perus- ja ihmisoikeutena sekä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ja ylimpien laillisuusvalvojien ratkaisut. Aihetta lähestytään tarkastelemalla mielenosoitusoikeutta ensin yleisemmällä tasolla perehtyen niin kansalliseen kuin ylikansalliseen oikeuskäytäntöön. Tämän jälkeen käsitellään ”case studyna” Elokapinan 6.5.2022 Helsingissä Mannerheimintiellä järjestämää tieblokkimielenosoitusta, ja analysoidaan poliisin toimintaa kyseisessä mielenosoituksessa kriittisesti aiemmin luodun analyysikehikon näkökulmasta. Tutkielmassa käsitellään kansalaisottelemattomuutta mielenosoittamisen keinona, kokoontumispaikkaa ja sen rajoittamista, sekä erityisesi liikenteelle aiheutuvan häiriön arviointia. Kokoontumislain 10.2 §:n mukaan liikenteelle tulee aiheutua kohtuutonta häiriötä, jotta poliisi voi määrätä mielenosoituksen siirtymään toiseen paikkaan. Sitä minkälaista häiriötä voidaan pitää kohtuuttomana ei ole kovin tarkasti määritelty kokoontumislain esitöissä. Tämän vuoksi tutkielmassa tutkitaan, miten poliisi on suhtautunut liikenteelle aiheutuvaan häiriöön aiempien mielenosoitusten ja yleisötapahtumien yhteydessä. Tutkielmassa arvioidaan kriittisesti myös eduskunnan oikeusasiamiehen ja käräjäoikeuksien antamia ratkaisuja aiheeseen liittyen. Elokapinan 6.5.2022 järjestämän mielenosoituksen osalta arvioidaan sekä poliisin toimintaa kyseisessä mielenosoituksessa että sitä, miten Elokapina on täyttänyt mielenosoituksen järjestäjälle kokoontumislaissa asetetut velvoitteet. Poliisin toiminnan osalta keskeiseksi kysymyksesi nousee, onko poliisilla ollut kokoontumislain mukainen toimivalta määrätä mielenosoitus siirtymään ja määrätä mielenosoitus päättymään, kun siirtomääräystä ei ole noudatettu. Tarkastelun lopputulemana on, että poliisilla ei ollut kokoontumislain mukaista toimivaltaa määrätä mielenosoitusta siirtymään eikä siten myöskään päättää mielenosoitusta ilmeisen lainvastaisena. Poliisin tekemä laintulkinta rajoittaa mielenosoitusoikeutta kokoontumislain sanamuodon vastaisesti, vaikka poliisin tulisi julkisen vallan edustajana noudattaa perusoikeusmyönteistä laintulkintaa toiminnassaan. Poliisin toiminnan ei voida myöskään katsoa olevan linjassa ylikansallisten tuomioistuinten ratkaisukäytännön ja kansainvälisiä sopimuksia koskevien suositusten kanssa.
  • Erkkilä, Henna (2021)
    Vuodesta 2006 oikeudenkäymiskaaren 17:37 on velvoittanut tuomioistuimia laatimaan välituomion ennen mielentilatutkimusmääräystä ja ilmoittamaan tuomiossa, miksi tutkimus on tapauksessa perusteltu. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka tuomioistuimet ovat käyttäneet tutkimukseen määräämistä koskevaa harkintavaltaansa ja millaisia perusteluita tuomioistuimet ovat käyttäneet lähettäessään vastaajan tutkimukseen tai evätessään tutkimuspyynnön. Toisena tutkimuskysymyksenä tutkielma tarkastelee, kuinka syytetyn oikeusturva toteutuu mielentilatutkimusta määrättäessä ja mielentilatutkimuksen aikana. Työn lähteinä käytetään lainsäädäntöä, esitöitä, oikeuskirjallisuutta, tilastotietoja, muita viranomaisaineistoja sekä oikeuskäytäntöä. I-osan tutkimuksenasettelun ja tutkimuskysymysten jälkeen tutkielma käy II-osassa läpi mielentilatutkimusten historian, syyntakeisuuden arvioinnin, mielentilatutkimuslausunnon laatimisen, mielentilatutkimuksen toteuttamisen ja sen vaikutukset rikosprosessille ja syytetyn oikeusturvalle. III-osassa tutkielma arvioi syyntakeisuuskysymystä ja mielentilatutkimuksen tarpeen arviointia oikeusprosessin eri vaiheissa esitutkinnasta pääkäsittelyyn ja sen keskeyttämiseen mielentilatutkimuksen ajaksi, vaihtoehtoja mielentilatutkimukselle sekä mielentilatutkimuksen määräämistä koskevaa tilastotietoa ja tutkimuksia. Osa IV käsittelee mielentilatutkimusten määräämistä koskevan oikeustapausaineiston.
  • Koskenniemi, Lauri (2015)
    Tutkielma käsittelee mielenvikaisten asemaa ranskalaisessa ja englantilaisessa rikosprosessissa 1700- ja 1800-lukujen taitteessa. Samalla työ keskittyy psykiatrian historiaan sekä maallikoiden ja asiantuntijoiden rooleihin rikosprosesseissa. Pääasialliset tutkimuskysymykset liittyvät yhtäältä siihen, ketkä määrittelivät rikosoikeudellisesti relevantin hulluuden käsiteltävällä aikavälillä ja toisaalta siihen, miten oikeuspsykiatrinen asiantuntijuus muodostui. Tutkielmassa tarkasteltavat asiakokonaisuudet jakaantuvat kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään valistuksenjälkeistä rikosoikeudellista muutosta ja toisessa puolestaan samalle aikajänteelle sijoittuvaa modernin psykiatrian syntyä. Kolmas kokonaisuus sitoo edeltävät teemat yhteen tarjoamalla teoreettisen viitekehyksen professionalisoitumisesta ja sen rinnalla tapahtuvasta asiantuntija-aseman muotoutumisesta. Ensimmäisessä ja toisessa luvussa kuvatut muutokset rikosprosessissa ja psykiatriassa saavat konkreettisen ilmauksensa kolmannessa luvussa käsitellyissä oikeustapauksissa, joissa mielen asiantuntijat ottivat paikkansa lainopin aikaisemmin yksin hallitsemalla näyttämöllä. Sekä rikosoikeuden muutos että modernin psykiatrian alkutaival liittyvät olennaisesti valistuksenjälkeiseen rationaalisen ihmisluonnon ideaaliin. Rikosoikeuden osalta tutkielmassa keskitytään erityisesti todistusteorian muutokseen Ranskassa ja toisaalta englantilaisen valamiesjärjestelmän erityispiirteisiin. Kidutuksen käytön vähentäminen tutkintamenetelmänä ja rangaistuksena toimii konkreettisena esimerkkinä valistusmiesten vaatimista rikosprosessiuudistuksista. Asiantuntijalausuntojen yleistyminen rikosprosesseissa ilmentää aikakauden kasvavaa kiinnostusta tieteellisen tiedon hyödyntämiseen. Psykiatrian historian kannalta merkittävät muutokset liittyvät somaattisen lääketieteen ja toisaalta sen vastapainoksi kehittyvän mielen lääketieteen suhteeseen. Siirtymä pois hippokraattisista opeista mahdollisti hulluuden diagnosoimisen mielen sairaudeksi avaten ovet uudenlaiselle lääketieteelliselle asiantuntijalle, alienistille. Haastaen valistusajan merkkihenkilöiden, erityisesti John Locken, kuvauksen hulluuden kokonaisvaltaisesta luonteesta, mielen lääkärit Pinel, Esquirol, Prichard ja Conolly loivat pohjaa psykiatrisen tiedon hyväksikäytölle niin sairaaloissa kuin oikeussaleissakin. Osittaisen hulluuden tunnistaminen edellytti sellaista lääketieteellistä osaamista, jota tavallisella maallikolla ei ollut. Yhdistelemällä ajan lääketieteellistä tietoa, tarkkailun ja luokittelun metodeihin perustuvia käytäntöjä sekä toisaalta maallikoiden sympatiaan ja huolenpitoon nojaavia hoitomenetelmiä alienistit oikeuttivat asemansa hullujen hoitajina. Abbottin professionalisoitumisteorian mukaan vakiintumaan pyrkivä ammattikunta, tieteenala tai muu instituutio kaappaa aikaisemmin jollekin toiselle alalle kuuluneen toimialueen omien mekanismiensa alaisuuteen esittämällä toimivaltavaatimuksen. Psykiatrian jalostuminen omaksi tieteenalakseen voidaan kuvata professionalisoitumiskehityksenä, jonka yksi näkyvä piirre oli aikaisemmin lääketieteen ja toisaalta rikosoikeudellisen vastuun piiriin kuuluvien kysymysten artikulointi uudenlaisen tiedon systeemin kielellä. Mielisairaaloiden johtajista ja arvostetuista psykiatreista tuli yleinen näky oikeudenkäynneissä. Esimerkiksi Hadfieldin, McNaughtonin ja Rivièren tapauksissa psykiatrinen asiantuntijatodistelu oli merkittävässä roolissa ratkaisujen kannalta. Käyttämällä hyväkseen olemassa olevia rakenteita kuten rikosprosessia ja lääketiedettä psykiatria legitimoi itsensä yhtäältä uusimpaan tietoon sekä toisaalta vakiintuneisiin instituutioihin ja käytäntöihin perustuvana järjestelmänä, jolle kuului yksinomainen toimivalta mielettömyyden määrittelyyn. Tämä ei olisi ollut mahdollista ilman valistuksen mukanaan tuomaa näkemystä tieteellisen tiedon ensisijaisuudesta maallikoiden tunteisiin ja intuitioon perustuvan tietoon verrattuna. Samalla myös rikosoikeudellinen järjestelmä onnistui säilyttämään merkittävän asemansa yhteiskuntasuhteiden järjestäjänä hyväksymällä valistusihanteiden mukaisen tiedon relevantiksi diskurssiksi oikeudellisen argumentaation rinnalle.
  • Lõhmus, Gerly (2014)
    The object of this thesis is to demonstrate that the concept of location of provision of investment services and performance of investment advice is a fundamental element of the MiFID framework which has not deserved expected attention of the European legislators. The study demonstrates the importance of this notion for both investment firms and for national supervisors. It analysis of the evolution of the concept and addresses problems that are likely to arise in the light of recent legislative developments - the adoption of MiFID II and MiFIR that recognise the application of the principle of solicitation in the context of defining the location of provision of services by third country firms. The thesis analysis the interplay between the notion of location of provision of services and principle of solicitation, it further examines those concepts in the light of other relevant provisions and definitions embedded in the MiFID framework and analysis problems that may occur as a lack of coherence between European legislative instruments in general. The study is supplemented with an example of problems experienced by the national legislators in Estonia when implementing the concept of location of provision of services. The research concludes that Europe is lacking guidance in this matter and considering that the Member States are soon to face the challenge of implementing the revised MiFID suggests that it is the foremost time for providing clarity. The thesis makes suggestions for providing a coherent approach to the understanding of the concept of location of provision of services and application of the solicitation principle.
  • Pousi, Karoliina (2023)
    Tutkielmassa tarkastellaan puolustusvoimista annetun lain 41 §:n mukaisen tehtävään määräämisen oikeudellista luonnetta. Puolustusvoimien virkamiehiltä edellytetään lain tasoisesti valmiutta vaihtaa virkapaikkakuntaa ja -tehtävää Puolustusvoimien kannalta tarkoituksenmukaisen tehtäväkierron toteuttamiseksi. Käytännössä tätä tehtäväkiertoa toteutetaan tehtävään määräämisellä ja sitä koskevalla määräysasiakirjalla, jossa henkilö nimenomaisesti määrätään toiseen Puolustusvoimien tehtävään. Tehtävään määräämisen oikeudellinen luonne on kuitenkin jäänyt avoimeksi ja siten määräämispäätökseen liittyvät oikeudet ja velvollisuudet ovat epäselviä. Tutkielmassa pureudutaan niihin päätöstyyppeihin, joihin tehtäväänmääräykset ovat lähteestä riippuen katsottu kuuluviksi: virkaannimittämispäätöksiksi, sotilaskäskyiksi ja hallintopäätöksiksi. Virkamiesoikeudelliset ja hallinnolliset asiat eroavat sotilaskäskyasioista niin sisältönsä kuin päätöksentekomenettelynsä osalta. Sotilaskäskyihin ei lähtökohtaisesti kuulu esimerkiksi perusteluvelvollisuutta tai valitusmahdollisuutta, jotka puolestaan kuuluvat hallintopäätösten keskeisiin elementteihin. Johtopäätöksenä on, että tietyt tilanteet edellyttävät sotilaskäskyjen varassa toimimista ja silloin myös tehtävään määräämisen pitäminen sotilaskäskynä on perustellumpaa. On kuitenkin olemassa myös tilanteita, joissa yksilön oikeusturvanäkökulmat ja yleiset hyvän hallinnon vaatimukset edellyttävät sotilaallisiksi miellettyjen määräysten pitämistä hallintopäätöksinä. Tehtävään määräämisen oikeudellista luonnetta arvioitaessa olennaista onkin rajanveto rauhan aikana soveltuvien hallintopäätösten ja sodan aikana välttämättömien sotilaskäskyjen välillä.
  • Zilliacus, Henrik (2016)
    Urheilun oikeusturvalautakunta yksityisenä lautakuntana on yksi vaihtoehtoisen riidanratkaisun muodoista. Lautakunta perustettiin 1990-luvun alkupuolella. Perustaminen liittyi siihen, että Suomi hyväksyi Euroopan neuvoston dopingin vastaisen yleissopimuksen. Vielä 2000-luvun alkupuolella lautakunta ratkaisi keskimäärin alle kymmenen tapausta vuodessa. 2010-luvulla valitusten määrä on noussut noin kolminkertaiseksi ja vuonna 2015 lautakunta käsitteli ennätykselliset 46 tapausta. Lautakunnassa käsiteltyjen asioiden määrän lisääntyminen osoittaa, että lautakunnan merkitys urheiluriitojen ratkaisussa on kasvanut. Toimivaltakysymyksistä on tullut keskeinen ongelman aihe lautakunnan ratkaisuissa. Toimivaltaan liittyvät ongelmat voivat selittyä sillä, että urheiluun liittyvien riitojen määrän kasvuun ei osattu varautua, kun lautakunta perustettiin 1990-luvulla. Jos toimivaltaan liittyviä ongelmia ei ratkaista lähitulevaisuudessa, lautakunta voi menettää uskottavuutensa ja osapuolet voivat ryhtyä hakemaan oikeutta muilla keinoin. Toisaalta lautakunnan toimivallan muodostuminen liian laajaksi voi johtaa siihen, että tapausten määrä kasvaa entisestään ja lautakunnan toiminta vaarantuu jutturuuhkan ja käsittelyaikojen venymisen vuoksi. Riitojen lisääntyminen kuormittaa myös seuroja ja lajiliittoja. Ensimmäinen tutkimuskysymys käsittelee lautakunnan asiallista toimivaltaa. Tutkin sitä, millaiseksi lautakunnan toimivalta on sen ratkaisukäytännössä muodostunut ja arvioin kriittisesti vastaako käytäntö lautakunnan sääntöjä. Toinen tutkimuskysymykseni käsittelee lautakunnan asiallisen toimivallan tarkoituksenmukaisuutta. Tarkastelen kysymystä ensiksi urheilijoiden oikeusturvan tarpeen näkökulmasta ja toiseksi riitojen hallinnan näkökulmasta. Lautakunnan toimivalta on tällä hetkellä jonkin verran epäselvä. Toimivalta ei selviä pelkistä säännöistä vaan käymällä läpi useita eri tapauksia ja lautakunnan ratkaisut toimivaltakysymyksissä eivät aina vastaa lautakunnan sääntöjä. Tämän hetken merkittävin epäselvyys liittyy siihen, voiko lautakunta tutkia päätösten lainvastaisuutta vai ainoastaan sääntöjen vastaisuutta. Lautakunnan toimivalta on myös laajentunut viime vuosina lautakunnan harjoittaman dynaamisen tulkinnan kautta. Mielestäni lautakunnan tulevaisuuden kannalta yksi tärkeimmistä asioista on se, että lautakunnan toimivalta saadaan selkeäksi ja ennustettavaksi. Tämä edellyttäisi ainakin lautakunnan sääntöjen päivittämistä vastaamaan nykyistä tulkintakäytäntöä. Urheilijoiden oikeusturvan näkökulmasta lautakunnan olemassaololla on ollut positiivisia vaikutuksia. Oikeusturvan tarve on kuitenkin urheilijoille merkityksellisempi niissä asioissa, joissa intressi liittyy suoraan urheilemiseen. Näin on erityisesti kurinpitoa ja kilpailutoimintaa koskevissa päätöksissä. Urheilujärjestöjen näkökulmasta lautakunnan olemassaolo on hyvä asia, jos sen avulla vältetään turhaa riitelyä ja saadaan aikaan nopeita ja asiantuntevia päätöksiä. Urheilun oikeusturvalautakunnan olemassaololla voidaan kuitenkin nähdä myös vastakkaista vaikutusta. Se on madaltanut kynnystä valittaa seurojen ja liittojen päätöksistä, mikä on lisännyt riitojen määrää. Lautakunnan toimivaltaa voidaan tulevaisuudessa kehittää joko laajaan, suppeaan tai joustavaan suuntaan. Lähtökohtaisesti riitojen hallinta puoltaa suppeampaa toimivaltaa ja urheilijoiden oikeusturva laajempaa toimivaltaa. Ehkä parhaiten hajanaiseen urheilukenttään näyttäisi sopivan joustava toimivalta. Siinä seurat ja liitot voisivat säännöissään määrätä, missä asioissa on valitusoikeus lautakuntaan. Lisäksi urheilusopimuksissa voisi olla ehto, joka osoittaa sopimukseen liittyvän riidan lautakunnan käsiteltäväksi. Joustavan toimivallan hyötynä on se, että se palvelee parhaiten erityyppisten lajien tarpeita. Tosin valitusten määrää voisi olla nykyistä vaikeampi ennustaa.
  • Knape, Rina (2014)
    Tämä tutkimus keskittyy kuolemanrangaistukseen länsimaissa. Kuten tiedämme, kyseinen rangaistus ei ole käytössa Euroopan maissa, mutta Yhdysvalloissa taas on. Tutkimuksen päätarkoitus on tuon eroavaisuuden taustalla olevien syiden selvittäminen. Jotta syitä voisi vertailla, täytyy ensin ymmärtää se tapahtumien kulku, joka on suurimmassa osassa länsimaita johtanut kuolemanrangaistuksen poistumiseen käytöstä ja lainsäädännöstä. Tutkimuksen alussa käsitellään Euroopan ja Yhdysvaltojen historiaa kuolemanrangaistuksen häviämisen aikakaudella, lähtien molempien osalta liikkeelle 1500-luvun paikkeilta. Historiallisten tapahtumien häviämisen selvittämisen jälkeen tutkimus keskittyy Yhdysvaltoihin. Lähtökohtaisena oletuksenani on, että Yhdysvallat on kulttuuriltaan hyvin samankaltainen valtio kuin muut länsimaat. Miksi kuitenkin muissa länsimaissa erittäin raakana ja ihmisoikeuksien vastaisena pidetyn rangaistuksen käyttäminen jatkuu Yhdysvalloissa? Tutkimuksen edetessä Yhdysvaltojen ja muiden länsimaiden väliltä löytyy joitain eroavaisuuksia. Yhdysvalloissa on esimerkiksi muokattu kuolemanrangaistuksen toteutustapaa siistimmäksi kuin muissa maissa, teloituksista hytyvä taho on muutettu valtiosta rikoksen uhrin perheenjäseniksi ja syrjintä etnisen taustan perusteella on esimerkiksi orjuuden seurauksena ollut runsasta. Mikään näistä tekijöistä ei kuitenkaan yksin riitä selittämään rangaistusjärjestelmien eroja. Eräs tekijä osoittautuikin kaikkein tärkeimmäksi: Yhdysvalloissa on heikompi valtio kuin muissa länsimaissa ja etenkin keskusvalta on heikkoa. Kansalaisilla ja heidän suosiostaan riippuvilla paikallistason päättäjillä on Yhdysvalloissa muihin länsimaihin verrattuna erittäin paljon vaikutusvaltaa, etenkin rikosoikeuden saralla. Näin ollen valtio ei ole voinut viedä läpi koko maata koskevaa päätöstä kuolemanrangaistuksen poistamiseksi. Kun esimerkiksi Yhdysvaltojen korkein oikeus totesi ratkaisussa Furman vs. Georgia kuolemanrangaistuksen olevan perustuslain vastainen, seurasi siitä kansalaisten äänekäs vastustus. Kuolemanrangaistus nousi Furman vs. Georgia -ratkaisun jälkeen osavaltioiden suvereniteetin symboliksi.
  • Kuutamo, Sini (2023)
    Over the past 10 years, France has been combatting terrorism though several military interventions in Africa, and especially in the Sahel region. However, over the past years, the French presence has gotten increasingly unpopular and sovereignty claims by the African states grow stronger, which has led to the interventions being shut down one by one, beginning from the intervention in Mali. This thesis gets acquainted with the central political rhetoric and legal justifications offered by France for its military intervention in Mali between 2013-2022. Furthermore, the identified justifications are compared against the global counterterrorism rhetoric and the surrounding legal debates concerning interventionism. The thesis finds that the French counterterrorism rhetoric combined political and legal justifications together in such a way that correlates with the global counterterrorism rhetoric. The findings enhance our understanding on how unilateral military interventions can utilise the global counterterrorism rhetoric in a manner that challenges especially international law on the use of force.
  • Rosendahl, Julia (2018)
    Miljön utsätts konstant för förstörelse både från statligt håll och som resultat av multinationella företags verksamheter, speciellt i fattigare länder. Miljöfrågor går ofta hand i hand med humanitära problem och därför har det redan i många år yrkats på att Internationella brottmålsdomstolen, ICC, skulle börja undersöka och åtala gärningar i relation med miljöförstörelse. I september 2016 utkom ett policydokument upplagt av Åklagarens kansli vid Internationella brottmålsdomstolen, ICC. I detta policydokument framfördes hur Åklagaren i fortsättningen kommer att prioritera och välja de fall, som tas upp till undersökning och eventuellt åtal i ICC. Policydokumentet fastställde att Åklagarens kansli kommer att bl.a. prioritera undersökningen av brott som görs genom, eller som resulterat i, miljöförstörelse, olagligt utnyttjande av naturtillgångar eller olagligt berövande av land. Avhandlingen behandlar brott mot mänskligheten under Romstadgan för Internationella brottmålsdomstolen, då det görs genom användningen av miljöförstörelse eller olagligt berövande av land. Detta görs genom att noggrant undersöka de kriterier som utgör brott mot mänskligheten under Romstadgan för Internationella brottmålsdomstolen samt undersöka olika situationer, där miljöförstörelse använts som ett reskap vid grymma människorättskränkningar. Situationerna som undersöks är olagligt berövande av land (s.k. markrofferi) i Kambodja, användandet av miljöförstöring som ett redskap mot civilbefolkning i Iraks våtmarker samt multinationella oljeföretag som förstört regnskogar i Ecuadors. Avhandlingen behandlar även juridiska personers ansvar vid brott mot mänskligheten under Romstadgan, i syfte att utreda hur t.ex. multinationella företag kunde hållas ansvariga för grymma miljöförstörelser som påverkar lokala samhällen. I den första delen av avhandlingen behandlas Internationella domstolen, dess historik och jurisdiktion. Jurisdiktionen är ändå det som mest begränsar ICC:s chanser att undersöka människorättskränkande situationer. Härefter granskas brottet brott mot mänskligheten utifrån vilka kriterier som måste uppfyllas för att en gärning kan anses utgöra brott mot mänskligheten. Sedan undersöks hur och under vilka omständigheter miljöförstörelse och olagligt berövande av land kan åtalas i ICC. Till sist diskuteras juridiska personers medverkan i brott mot mänskligheten, speciellt då det begås med hjälp av miljöförstörelse. Här granskas alltså ifall juridiska personer eller deras företagsledare på ett effektivt sätt kan hållas ansvariga för sådana brott. Syftet med avhandlingen är att undersöka ifall ICC kan användas som ett effektivt organ till att avsluta straffrihet i fråga om internationell miljöförstörelse, under hurudana omständigheter det är möjligt att väcka åtal om miljöförstörelse i ICC och om Policydokumenten egentligen gör någon verklig förändring i internationell straffrätt. I slutet av undersökningen uppkommer det dock luckor i den internationella straffrätten i fråga om juridiska personers ansvar vid grova människorättskränkningar och därför diskuteras även hur denna straffrihet för juridiska personer kunde avhjälpas. ICC:s förmåga att fungera som ett effektivt forum för åtal av internationell miljöförstörelse ifrågasätts också, speciellt på grund av dess snäva jurisdiktion, begränsade resurser samt komplementäritet.
  • Sulka, Sini (2017)
    Aviovarallisuusjärjestelmämme rakentuu puolisoiden omaisuuden erillisyyden periaatteelle. Avioliiton aikana puolisot omistavat oman omaisuutensa ja voivat disponoida omaisuudestaan tietyin rajoituksin. Puolisoilla on kuitenkin avioliittolain 35 §:n perusteella avio-oikeus toistensa omaisuuteen. Avio-oikeus konkretisoituu vasta osituksessa. Avioeron sattuessa puolisoiden välillä toimitetaan ositus, jossa vertaillaan puolisoiden omaisuuksien suuruutta velkojen vähentämisen jälkeen. Vähemmän avio-oikeuden alaista omaisuutta omistavalla puolisolla on oikeus saada toiselta puolisolta tasinkoa sen verran, että molempien puolisoiden avio-oikeuden alaisen omaisuuden määrä on yhtä suuri. Toisin sanoen osituksessa omaisuus siis jaetaan tasan. Tutkimukseni ytimen muodostaa tämä avioliittolain 35 §:n mukainen puolisoiden laaja avio-oikeus toistensa omaisuuteen ja sen soveltuvuus nyky-yhteiskunnan arvokäsityksiin. Aviovarallisuusjärjestelmämme on kokenut verrattain vähän muutoksia avioliittolain voimaantulon jälkeen, vaikka lain säätämisen aikaan 1920-luvulla vallitsi hyvin erilaiset yhteiskunnalliset olot kuin tänä päivänä. Tuolloin avioerot olivat harvinaisia ja naisten työssäkäynti ei ollut vielä yleistä. Osituksessa puolittamisperiaatteen tarkoituksena oli suojata heikommassa taloudellisessa asemassa olevaa puolisoa eli yleensä naista. Työni toisessa kappaleessa perehdynkin lyhyesti avioliittolakimme syntyyn ja tarkastelen yhteiskunnan muutoksia. Tutkielman kolmannessa pääluvussa tarkastelen lähemmin avio-oikeutta ja avioero-ositusta. Tässä yhteydessä tutkimuksessa on oikeusvertailevaa otetta, sillä tarkastelen myös Ruotsin, Norjan, Saksan ja Englannin aviovarallisuusjärjestelmiä lyhyesti erityisesti siltä osin, kuin näiden maiden aviovarallisuusjärjestelmät poikkeavat kotimaisesta järjestelmästämme. Vaihtoehtoisten aviovarallisuusjärjestelmien tutkiminen on työni kannalta erityisen tärkeää, jotta pystytään pohtia, millaiseen suuntaan Suomen aviovarallisuusjärjestelmää olisi mahdollista tai syytä lähteä kehittämään esimerkiksi juuri aivo-oikeuden laajuuden osalta. Osituksessa omaisuuden puolittaminen on pääsääntö, mutta siihen on olemassa myös poikkeuksia. Tarkastelen työssäni avioehtosopimusta, omaisuuteen liitettyä vapaaomaisuusmääräystä ja osituksen sovittelua, koska nämä ovat merkityksellisimpiä tutkimukseni kannalta. Avioehtosopimukset ovat lisääntyneet paljon viime vuosikymmenten aikana, samoin kuin omaisuuteen liitetyt vapaaomaisuusmääräykset, joiden mukaan lahjan- tai testamentinsaajan aviopuolisolla ei ole avio-oikeutta tiettyyn omaisuuteen. Tämä antaa aiheen pohtia, onko järjestelmämme pääsääntö – laaja avio-oikeus – enää paras ratkaisu. On huomattava, että osituksen lopputulosta voidaan kuitenkin kohtuullistaa eli puolittamisperiaatteesta voidaan poiketa osituksen sovittelun avulla. Osituksen sovittelulla ei voida kuitenkaan vaikuttaa omaisuuteen liitettyyn vapaaomaisuusmääräykseen, joten sovittelukaan ei ole aina tehokas keino turvaamaan osituksen oikeudenmukaisuutta. Viidennessä pääluvussa tarkastelenkin oikeudenmukaista ositusta ja laajemmin hyvän aviovarallisuusjärjestelmän kriteerejä. Avioerot ovat nykyisin huomattavan yleisiä. Tämä on yksi tärkeimmistä seikoista, miksi laajaa puolittamista ei voida enää nykyaikana pitää tarkoituksenmukaisena. Oikeudenmukaisempaa saattaisi olla avio-oikeuden rajaaminen avioliiton aikana hankittuun omaisuuteen, jolloin puolitettavaksi tulisi se omaisuus, johon puolisot ovat yhdessä panostaneet. Tässä yhteydessä tarkastelen myös eläkkeiden ositusta ja sitä, miten eläkkeiden huomioon ottaminen osituksessa olisi toteutettavissa Suomessa. Lopuksi kokoan tutkimukseni päätelmät yhteen viimeisessä pääluvussa.
  • Uusitalo, Anniina (2024)
    Vaikka lääkkeiden lisäsuojatodistuksia koskeva sääntely on EU-oikeutta, on lisäsuojatodistukset tähän mennessä myönnetty kansallisesti, mikä on aiheuttanut jäsenvaltiokohtaisia eroja sääntelyn ja etenkin lisäsuojatodistusten myöntämisedellytysten tulkinnassa. Vaikka joitakin tulkintaongelmia liittyen lisäsuojatodistusasetuksen 3 artiklan myöntämisedellytyksiin on jo onnistuttu ratkaisemaan, useita kysymyksiä erityisesti koskien artiklan c alakohtaa on yhä avoinna. Kyseisen myöntämisedellytyksen mukaan todistus annetaan, jos hakemuspäivänä jäsenvaltiossa, jossa hakemus jätetään, tuotteelle ei ole vielä annettu todistusta. Tätä myöntämisedellytystä koskevien tulkintaongelmien tarkastelu on kuitenkin jäänyt oikeuskirjallisuudessa vähemmälle huomiolle. Aihe on etenkin viime aikoina muuttunut erityisen ajankohtaiseksi usean uuden ennakkoratkaisupyynnön ja Euroopan komission sääntelyuudistuksia koskevien ehdotusten myötä. Tämän lainopillisen tutkielman päätutkimuskysymyksenä pyritään arvioimaan erityisesti alkuperäislääkkeiden kehittäjien näkökulmasta, vastaako 3(c) artiklan tulkinta lisäsuojatodistusasetuksen tarkoitusta, sekä miten kyseistä artiklaa tulisi tulkita ja lisäsuojatodistussääntelyä mahdollisesti muuttaa siten, että tulkinta paremmin vastaisi asetuksen tarkoitusta ja tavoitteita. Tutkimuskysymystä tullaan pohjustamaan etenkin käymällä läpi lisäsuojatodistusjärjestelmän syntyä ja tarkoitusta. Luvussa 3 tullaan arvioimaan, mitä ongelmia ja epäjohdonmukaisuuksia 3(c) artiklaa koskevaan EUT:n ratkaisukäytäntöön liittyy esimerkiksi koskien lisäsuojatodistussääntelyn ja patenttioikeuden välistä suhdetta sekä vaatimusta tulkita jokaista myöntämisedellytystä itsenäisesti. Luvussa 4 käsitellään lisäsuojatodistussääntelyyn liittyviä viimeaikaisia ennakkoratkaisupyyntöjä sekä Euroopan komission kaavailemia sääntelyuudistuksia ja esitetään de lege ferenda -näkökulmasta tulevaisuuden muutosehdotuksia näihin liittyen. Johtopäätöksissä on tunnistettu erilaisia vaihtoehtoisia tapoja tulkita lisäsuojatodistusasetuksen 3(c) artiklaa sekä esitetty puolesta ja vastaan argumentteja koskien sitä, mikä tulkinnoista parhaiten vastaisi asetuksen tarkoitusta ja tavoitteita. Ratkaisevaksi sen kannalta, mitä ehdotetuista vaihtoehdoista sovelletaan, muodostuu, pyritäänkö tulkinnassa painottamaan innovaatiotoiminnan tukemista vai ollaanko EU:ssa valmiita innovaation kustannuksella varmistamaan rinnakkaislääkkeiden mahdollisimman aikainen pääsy markkinoille. Lisäksi todetaan, että mikäli tulkinnassa ajaudutaan kauas artiklan sanamuodosta, tulisi tulevissa ennakkoratkaisuissa omaksuttujen tulkintojen johdosta tehdä tarvittavat muutokset lisäsuojatodistusasetukseen joko muuttamalla 3 artiklan sanamuotoa tai vähintäänkin lisäämällä johdanto-osaan tulkinnassa avustavia perustelukappaleita. Joka tapauksessa 3(c) artiklan tulkinnalle tulisi asettaa selkeät, objektiiviset ja helposti sovellettavissa olevat kriteerit.
  • Sorjonen, Elina (2022)
    Maailmantalouteen vaikuttaa tällä hetkellä kaksi keskeistä muutosta edellyttävää tekijää: globalisaatio ja teknologinen kehitys. Digitalisaatio voidaan nähdä uhkana perinteiselle verotuksen päätehtävälle eli yhteiskuntien toiminnan rahoittamiselle. Keskeinen ongelma nykyisessä kansainvälisessä verotuksessa on se, että yritykset toimivat kansainvälisesti ja pääomia liikkuu valtioiden välillä, mutta verotusta koskeva sääntely on edelleen pitkälti kansallista. OECD:n piirissä kansainvälisen veroyhteistyön painopiste on 2010-luvun puolivälissä siirtynyt kaksinkertaisen verotuksen estämisestä kansainvälisten verosuunnittelumahdollisuuksien rajoittamiseen. Tavoitteen taustalla vaikuttaa kaikkien valtioiden huolenaiheena oleva veropohjien rapautuminen. Globalisaatio ja digitalisaatio ovat johtaneet siihen, että yritysten on yhä helpompaa sijoittautua valitsemaansa valtioon. Verokilpailu aiheutuu siitä, kun jokin valtio alkaa houkutella tuotannollista pääomaa maahan laskemalla yritysten veroastetta. Toiset valtiot puolestaan reagoivat tähän samalla tavalla omassa veropolitiikassaan. Valtioiden erilaisia verojärjestelmiä puolestaan käytetään hyväksi aggressiivisen verosuunnittelun keinoin ja tällöin verotuloja menetetään siellä, missä ne ilman tällaista suunnittelua saataisiin. Aggressiivinen verosuunnittelu on erityisen haitallista, sillä se vääristää kilpailua ja vaikuttaa haitallisesti yleiseen veronmaksuhalukkuuteen ja veromoraaliin. Monikansallisten yritysten voittojen verotus on viime vuosina noussut esille niin poliitikkojen, kansainvälisten järjestöjen kuin mediankin toimesta. Tarve kansainvälisen verotuksen uudistamiselle on ollut ajankohtaista jo pitkään, mutta varsinaiset konkreettiset toimet ovat jääneet laimeiksi. Konkreettisimpana toimena kansainvälisen verotuksen uudistamiselle voidaan pitää OECD:n BEPS-hanketta. BEPS-hanke on OECD:n ja G20-maiden yhteinen hanke, jonka tarkoituksena on estää kansainvälinen verojen välttely. BEPS-hankkeen ensimmäinen toimenpide koskee digitaalisen talouden verokysymyksiä. BEPS-hankkeeseen osallistuvat valtiot esittivät vuonna 2019, että digiverotusta koskevaa uudistusta jatketaan kahden pilarin mallin mukaisesti. Pilari I koskee liityntäkysymyksen ratkaisemista sekä voiton jakamista koskevia periaatteita ja pilari II puolestaan yritysten voittoihin sovellettavaa minimiverotusta. Pilari II koostuu neljästä toisiinsa kytkeytyvästä säännöstä. Käytännössä pilari II:sta koskeva sääntely tulee tarkoittamaan uuden verotusoikeuden syntymistä rajat ylittävissä tilanteissa, joissa verotaso toisessa valtiossa alittaa tosiasiallisen minimiverotason. Valtioiden ei suoraan tarvitse lainsäädännössään soveltaa sovittua minimiveroastetta valtiossaan asuviin yrityksiin. Tässä tutkielmassa tarkastelen OECD:n digiverohankkeen toista pilaria eli minimiveroastetta. Tutkielman tavoitteena on tehdä havaintoja ehdotetun minimiveroasteen sisällöstä ja nykyisestä kansainvälisen yritysverotuksen sääntelystä sekä tämän perusteella tehdä päätelmiä siitä, kuinka kansainvälinen yritysverotus tulee minimiveroasteen toteutuessa muuttumaan. Tutkielmassa on lisäksi tarkoitus arvioida minimiveroasteen vaikutuksia lähemmin tarkasteltuna erityisesti Suomeen. Hankkeen valmistelu on viivästynyt jo moneen otteeseen osaksi COVID-19-pandemian vuoksi. Suunnitelma on hyväksytty G20-maiden johtajien huippukokouksessa lokakuussa 2021. Nyt hankeen valmistelu on tarkoituksena saada valmiiksi vuoden 2022 aikana ja uuden lainsäädännön soveltamisen on tarkoitus alkaa vuoden 2023 alusta.
  • Eriksson, Alexander (2022)
    Syftet med denna avhandling är att granska det finländska ministeransvarighetssystemet utgående från grundlagsutskottet, Haavisto-fallet och den moderna rättsstaten. Granskningen inleder med ett utstakande av det gällande systemet och bakgrunden till det, för att därefter ta fasta på de kritiska punkterna i systemet för att ställa statsrådsmedlemmar inför straffrättsligt ansvar, av vilka riksdagsledamöternas roll i åtalsprövningen samt den exceptionellt höga åtalströskeln är de viktigaste. Arbetet och granskningen utgår till stor del från det omstridda Haavistofallet 2020, som ledde till att en hel del kritik riktades mot det gällande ministeransvarighetssystemet. Utgående från denna kritik presenteras reformförslag. Det finländska ministeransvarighetssystemet tillhör Europas mest avvikande, eftersom lekmannajurister i form av riksdagsledamöter utför en straffprocessrättslig bedömning av ministerns gärningar samtidigt som en förhöjd åtalströskel tillämpas. I avhandlingen presenteras argument för huruvida det nuvarande systemet, som bygger på ett hundra år gammalt tankesätt, idag kan anses fungerande eller ens nödvändigt. Arbetet antar slutsatsen att det gällande ministeransvarighetssystemet till stor del måste anses bristfälligt eftersom det problematiserar den straffrättsliga processen genom att bland annat riskera politisering och avvikande från straffprocessrättsliga principer. Därtill riskerar statsrådsmedlemmarna att ges en för hög nivå av immunitet för sina handlingar. Detta sammantaget med den röriga processen är en skamfläck för en rättsstat av Finlands kaliber. På grund av detta konstaterande presenteras reformförslag som går ut på att å ena sidan sänka åtalströskeln för ministrar och å andra sidan avlägsna riksdagens och grundlagsutskottets roll åtminstone från åtalsprövningen. Även om avhandlingen således berör straffprocessrättsliga ämnen sker granskningen ändock främst ur en statsförfattningsrättslig synvinkel bland annat genom att betona grundlagsutskottets roll i ministeransvarighetsärenden samt det moderna rättsstatstänkandet.