Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Simpanen, Anna-Sofia (2024)
    Vaikka kansainvälisesti pakottavien säännösten käsite on hyvin tunnettu kansainvälisen yksityisoikeuden kontekstissa ja säännösten soveltaminen on tuttua sekä kansallisissa että kansainvälisissä tuomioistuimissa, ei kansainvälisesti pakottavien säännösten soveltamisesta kansainvälisessä välimiesmenettelyssä vaikuta olevan täyttä yksimielisyyttä välimiesten ja oikeustieteilijöiden keskuudessa. Taustalla vaikuttaa se, että kansainvälisesti pakottavat säännökset edustavat usein julkista tai valtiollista etua, ja näin ollen säännösten soveltamisen luonteeltaan yksityisessä välimiesmenettelyssä voidaan nähdä asettavan yksityiset ja julkiset edun vastakkain ja rajoittavan välimiesmenettelyssä korostettavaa osapuolten tahdonautonomiaa. Kun osapuolet valitsevat tuomioistuinmenettelyn sijaan ratkaista riitansa välimiesmenettelyssä, he odottavat riitansa tulevan ratkaistuksi neutraalin toimijan toimesta ja sopimuksensa mukaisesti. Kansainvälisessä välimiesmenettelyssä välimiesoikeuden toimivallan voidaan osaltaan nähdä perustuvan osapuolten tekemään välityssopimukseen. Osapuolten oikeus valita sopimukseensa sovellettava laki, ja välimiesten velvollisuus kunnioittaa osapuolten tekemää valintaa, on kirjattu kansainvälistä välimiesmenettelyä säänteleviin instrumentteihin. Siinä missä kansallisia tuomioistuimia velvoittaa heidän oman foruminsa sääntely, ja heidän harkintaansa ohjaavat kansainvälisen yksityisoikeuden instrumentit, välimiesoikeudella ei ole forumia sen perinteisessä merkityksessä, eivätkä välimieslait ja välityssäännöt ota kantaa kansainvälisesti pakottavien säännösten soveltamiseen. Tutkielmassa pyritään vastaamaan ennen kaikkea kysymyksiin, millä tavoin kansainvälisesti pakottavat säännökset voivat rajoittaa osapuolten tahdonautonomiaa kansainvälisessä kaupallisessa välimiesmenettelyssä ja minkälaisia näkökulmia liittyy kansainvälisesti pakottavien säännösten soveltamiseen vastoin osapuolten tekemää lainvalintaa kansainvälisessä kaupallisessa välimiesmenettelyssä. Tutkielmassa tarkastellaan oikeuskirjallisuudessa sekä välimiesoikeuskäytännössä esitettyjä näkökantoja kansainvälisesti pakottavien säännösten soveltamisesta ja osapuolten tahdonautonomian ulottuvuudesta kansainvälisessä kaupallisessa välimiesmenettelyssä.
  • Redsven, Mona (2012)
    Tutkielman tavoitteena on käsitellä osingonjaon ja pääomanpalautuksen rajanvetoa osakeyhtiöiden verotuksessa. Sääntely aiheesta on hyvin hajanaista, ja oikeudellisia ilmiöitä kohdellaan osittain eri tavalla riippuen siitä, minkä oikeudenalan näkökulmasta asiaa katsotaan. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä on eri oikeudenalojen, erityisesti yhtiöoikeuden ja vero-oikeuden välisten tavoitteiden ristiriitaisuus ja sen ilmentymät lainsäädännössä. Tavoitteiden välinen ristiriitaisuus luo eri oikeudenalojen välille jännitteitä, minkä seurauksena sääntelylle asetetut tavoitteet jäävät osittain toteutumatta. Tutkielman alussa käsitellään osakeyhtiön pääomarakennetta ja rahoitusta sekä erityisesti pääomapanosten kohtelua yhtiön verotuksessa. Tämän jälkeen tarkastellaan osakeyhtiön varojenjakosäännöksiä ja varojenjaon verotusta yhtiön sekä osakkeenomistajan näkökulmasta. Seuraavaan lukuun on koottu SVOP-rahaston jakoon liittyviä osingonjaon ja pääomanpalautuksen rajanvetoa koskevia tilanteita, joissa verokohtelu ei tällä hetkellä ole selvästi säännelty. Rajanveto-ongelmia on käsitelty myös liittyen peitellyn osingon säännöksiin. Verolainsäädäntö on ollut aukollista osakeyhtiölain säätämisestä asti, ja lainsäädännön uudistamiseksi on ehditty tehdä jo useita hankkeita. Tutkielman lopussa käsitellään sitä, miten aukollista lainsäädäntöä on pyritty kehittämään ja miten nämä muutosehdotukset ovat vastanneet verolainsäädännön ongelmakohtiin. Tässä yhteydessä on käsitelty lainsäädännön aukollisuutta myös vero-oikeudellisen laillisuusperiaatteen ja oikeusturvan kannalta. Osakeyhtiölakiuudistuksessa lähdettiin siitä, että lain vaikutukset verotukseen ratkaistaan muussa lainsäädännössä. Verojärjestelmää ei ole kuitenkaan saatu sopeutettua osakeyhtiöiden muuttuneisiin toimintaolosuhteisiin. Tutkielman johtopäätöksissä esitetään näkemyksiä verolainsäädännön uudistustarpeesta.
  • Palo, Tuija (2015)
    Tutkielman kohteena on Kiinan yhtiölakiin ja Suomen osakeyhtiölakiin sisältyvien osingonjakosäännösten vertailu. Tutkimusasetelmana on osingonjako emo-tytäryhtiösuhteessa, jossa rajat ylittävä osinko maksetaan kiinalaisesta tytäryhtiöstä suomalaiselle emoyhtiölle. Tutkielma keskittyy Kiinan yhtiölain säännöksiin, joita peilataan vastaaviin Suomen osakeyhtiölain säännöksiin. Tutkimuskysymyksiä ovat: 1) mihin yhtiöosakkeenomistajan osinko-oikeus perustuu, 2) miten osingonjakokelpoiset varat määräytyvät, 3) miten jaettavan osingon suuruus määräytyy osakkeenomistajakohtaisesti, 4) miten osingonjaosta päätetään ja 5) miten jaettavaa osinkoa verotetaan. Viime mainittu tutkimuskysymys perustuu yhtiöoikeuden säännösten sijaan vero-oikeuden säännöksiin ja verosopimukseen Kiinan ja Suomen välillä. Tutkielman kohteena on kokonaan ulkomaalaisomisteinen yhtiö, joka vastaa suomalaista yhtiömuodoltaan yksityistä osakeyhtiötä. Tämä yhtiö on omistuksen perusteella Wholly-Foreing Owned Enterprise (WFOE), joka lähtökohtaisesti on Kiinan yhtiölain mukaan Limited Liability Company eli osakkeenomistajan vastuu yhtiössä rajoittuu sijoittamaansa pääomaosuuteen. Yhtiötä koskeva yhtiöoikeudellinen sääntely koostuu lähinnä WFOE-laista ja sen soveltamissäädöksestä sekä yleisesti sovellettavasta yhtiölaista. Kiinan yhtiölaki (PCR Company Law, lyhenne Kiinan yhtiölaista) on vertailun vastinparina osakeyhtiölaille. Tutkielman alkuosa sisältää yhtiöoikeuden vertailua yleisellä tasolla ja taustoittaa Kiinan sääntelyä ja sen jälkeen siirrytään edellä mainittujen tutkimuskysymysten käsittelyyn.
  • Kauppila, Teresa (2013)
    Osakeyhtiölaki tarjoaa osakeyhtiöiden käyttöön pääsääntöisesti yhden koon ratkaisun, jossa samoja säännöksiä sovelletaan kaikkiin osakeyhtiöihin niiden koosta riippumatta. Tästä syystä on tarkoituksenmukaista, että osakeyhtiöoikeuden yleisiin periaatteisiin kuuluu tahdonvaltaisuuden periaate. Osakeyhtiölain 1 luvun 9 §:n mukaan osakkeenomistajat voivat määrätä yhtiön toiminnasta yhtiöjärjestyksessä. Yhtiöjärjestyksessä ei kuitenkaan ole tarkoituksenmukaista tai edes mahdollista määrätä kaikista osakkeenomistajien haluamista asioista. Osakassopimus tarjoaa osakkeenomistajille yhtiöjärjestystä joustavamman ja monipuolisemman välineen heidän keskinäisten suhteidensa sääntelemiseen. Osakassopimuksia ei säännellä osakeyhtiölaissa, vaan niitä koskevat yleiset sopimusoikeudelliset periaatteet. Yhtiöoikeudellista lainsäädäntöä ei kuitenkaan voida jättää huomiotta, koska sopimuksella on tarkoitus järjestää luonteeltaan yhtiöoikeudellisia suhteita. Osingonjaosta sovittaessa oma vaikutuksensa on myös verotuksella. Sopimusoikeuden, yhtiöoikeuden ja vero-oikeuden erilaisten lähtökohtien ja tavoitteiden yhteensovittaminen ei onnistu täysin kitkattomasti. Pro gradu -tutkielmassani perehdyn sekä siihen, minkälaisia reunaehtoja sopimus-, yhtiö- ja vero-oikeus asettavat osingonjaosta sopimiselle osakassopimuksessa että siihen, miten osingonjaosta sopiminen vaikuttaa yhtiöoikeudellisten päämies-agenttisuhteiden osapuoliin. Sopimusoikeudellisesta näkökulmasta osakassopimus on sopimus siinä missä mikä tahansa muukin. Niihin sovelletaan sellaisia yleisiä sopimusoikeudellisia periaatteita kuin sopimusten sitovuus ja sisältövapaus. Yhtiöoikeudellinen sääntely vaikuttaa kuitenkin näiden periaatteiden soveltamiseen, eikä esimerkiksi sopimusten sitovuuden periaatetta ole mahdollista noudattaa täysimääräisenä. Tämä käy ilmi muun muassa osakassopimuksen osapuolina olevien hallituksen jäsenten kohdalla, jotka eivät osakassopimuksen yhtiöoikeudellisen sitovuuden puutteen johdosta ole toimessaan sidottuja osakassopimuksen määräyksiin. Hallituksen jäsentä ei siis ole mahdollista vetää sopimusoikeudelliseen vastuuseen, mikäli hän rikkoo toimessaan osakassopimusta. Sopimusoikeudellista sisältövapauden periaatetta rajoittaa erityisesti osakeyhtiölain pakottava sääntely. Varojenjakoa koskeva osakeyhtiölain sääntely on täysin pakottavaa suhteessa velkojiensuojaan, mikä tarkoittaa sitä, että edes yksimieliset osakkeenomistajat eivät voi poiketa siitä pätevästi. Näin ollen osakassopimuksen määräyksistä huolimatta osakeyhtiön varojenjaon on aina tapahduttava osake-yhtiölain sääntelyn mukaisesti. Vero-oikeudellisella sääntelyllä on suuri merkitys siinä, miten osingonjaosta on tarkoituksenmukaista sopia. Esimerkkinä voidaan käyttää yksimielisten osakkeenomistajien osakeyhtiölain 13 luvun 6 §:n 4 momentin nojalla suorittamaa osakeyhtiölaista tai yhtiöjärjestyksestä poikkeavaa varojenjakoa, jota ei verotuksessa katsota osingonjaoksi, vaan osinkotulon käyttämiseksi. Verotuksellisesti neutraaleja tapoja sopia osingonjaosta ovat sellaiset, joissa osingon määrä riippuu osakkeenomistuksesta ja joissa noudatetaan osakkeenomistajien omistussuhteita. Edelleen verotuksellisesti neutraalisti on mahdollista sopia osingonjaon yleisistä periaatteista kuten siitä, että yhtiö jakaa kaikki osingonjakokelpoiset varansa tai että osinkoa ei jaeta lainkaan. Osingonjaosta sopiminen vaikuttaa myös yhtiöoikeudellisten päämies-agenttisuhteiden osapuolten riskipositioihin. Merkittävimmät vaikutukset ilmenevät suhteessa määräävien osakkeenomistajien ja vähemmistöosakkeenomistajien välillä. Osingosta sopiminen on vähemmistön riskiposition kannalta lähtökohtaisesti positiivinen asia. Jos sopimuksessa ovat mukana kaikki yhtiön osakkeenomistajat, ei määräävillä osakkeenomistajilla ole mahdollisuutta ryhtyä vähemmistön näännyttämiseen tähtääviin toimenpiteisiin ilman sanktion uhkaa. Tästä huolimatta määräävillä osakkeenomistajilla on toki mahdollisuus tilinpäätöksen laadinnassa noudatettavien periaatteiden avulla pyrkiä vaikuttamaan yhtiön näyttämään voittoon. Tähänkin vaihtoehtoon on luonnollisesti mahdollista varautua sopimalla näistä periaatteista osakassopimuksessa. Jos taas sopimuksessa on mukana vain osa yhtiön osakkeenomistajista, ei vähemmistön asema heikkene, koska enemmistöllä on joka tapauksessa päätösvalta osakeyhtiössä.
  • Popov, Jan (2014)
    Yritykselle kerran valittu rakenne ei välttämättä ole toimiva koko yrityksen elinkaaren ajan. Rakenteen muuttamiselle voi olla monia syitä kuten esimerkiksi kilpailukyvyn parantaminen, synergiaetujen tavoitteleminen, toimintojen eriyttäminen sekä yrityskauppaan tai sukupolvenvaihdokseen valmistautuminen. Elinkeinotulon verottamisesta annetun lain tunnistamien yritysjärjestelyiden avulla yrityksen toiminnan ja omistuksen rakennetta voidaan muokata veroneutraalisti ilman välittömiä tuloveroseuraamuksia. Vuoden 2007 alussa osittaisjakautumisesta tuli veroneutraali yritysjärjestelymuoto. Taustalla oli muutosdirektiivin 2005/19/EY implementointi, jolla muutettiin yritysjärjestelydirektiiviä 90/434/ETY. Osittaisjakautuminen on joustava keino yrityksen rakenteen muutokseen. Osittaisjakautumisessa osakeyhtiö ei purkaudu, vaan se siirtää selvitysmenettelyttä yhden tai useamman liiketoimintakokonaisuutensa sellaisenaan yhdelle tai useammalle osakeyhtiölle ja jättää vähintään yhden liiketoimintakokonaisuuden siirtävään yhtiöön. EVL 52c §:n mukaiselle osittaisjakautumiselle on asetettu EVL:ssa tiukat kriteerit. Oikeuskäytännössä ongelmalliseksi on muodostunut erityisesti liiketoiminnan käsite sekä jakautumisvastikkeeseen liittyvät tulkintakysymykset. Tutkielmassa käydään läpi EVL 52c §:ssä asetettuja edellytyksiä ja tulkintalinjoja tuodaan esiin KHO:n ja KVL:n ratkaisuihin nojaten. Jakautumistilanteissa nousee esiin myös mahdollisuus veron kiertämiseen. Mikäli järjestelylle ei ole liiketaloudellisia perusteita, sinänsä EVL 52c §:n vaatimukset täyttävän osittaisjakautumisen veroedut voidaan jättää myöntämättä tai ne voidaan evätä. Lisäksi ongelmallisia ovat sarjatoimet, joissa jakautuminen on osa laajempaa toimenpiteiden kokonaisuutta. Tutkielmassa käydään läpi laajasti oikeuskäytäntöä sekä selvitetään sallitun verosuunnittelun ja veron kiertämisen häilyvää rajaa.
  • Niskanen, Ilmari (2015)
    Ositusta voidaan sovitella AL 103b §:n nojalla, jos ositus muutoin johtaisi kohtuuttomaan lopputulokseen taikka siihen, että toinen puoliso saisi perusteettomasti taloudellista etua. Säännöksessä on säädetty kriteerit, joiden perusteella sovittelun edellytyksiä arvioidaan. Sovittelusäännös soveltuu ositukseen avioliiton päätyttyä avioeroon tai purkauduttua jommankumman puolison kuoleman seurauksena. Laissa ei siis tehdä eroa ositusperusteiden välillä, vaan sovitteluun voidaan vedota siitä riippumatta. Sovittelusäännöksen toisen momentissa säädetään sovittelukeinoista. Kyseisen momentin kolmannen kohdan mukaan omaisuus, johon toisella puolisolla ei avioehtosopimuksen nojalla ole avio-oikeutta, on omaisuuden osituksessa kokonaan tai osaksi oleva omaisuutta, johon toisella puolisolla on avio-oikeus. AL 103b §:n nojalla voidaan täten sovitella ositusta siten, että avioehtosopimuksen nojalla avio-oikeudesta vapaa oleva omaisuus määrätään avio-oikeuden alaiseksi. Edellytykset sovitella ositusta puuttumalla puolisoiden tekemään avioehtosopimukseen ovat sellaiset, että kovin helposti tämä ei kuitenkaan ole mahdollista. Verrattuna muihin AL 103b.2 §:n sovittelukeinoihin, avioehtosopimuksen sovitteleminen vaatii vahvoja perusteita. AL 103b §:n säätämiseen johtaneessa hallituksen esityksessä ja oikeuskirjallisuudessa on katsottu, että avioehtosopimuksen sovittelu on poikkeuksellisin sovittelukeino ja merkitsee voimakkainta puuttumista puolisoiden varallisuussuhteisiin. Näin ollen kynnys sovitella avioehtoa on pidettävä korkeana, minkä takia sovittelun mahdollisuus myös rajautuu harvoihin tilanteisiin. KKO on tähän mennessä antanut yhden ennakkopäätöksen koskien osituksen sovittelua avioehtosopimusta sovittelemalla. Kyseisessä tapauksessa avioehtosopimusta ei soviteltu. Sovittelun puolesta puhuvien perusteiden painoarvo jäi sen verran heikoksi sovittelua vastaan puhuviin perusteisiin verrattuna, että avioehtosopimuksen sovittelukynnys ei ylittynyt. Ratkaisun perusteella avioehtosopimuksen sovittelun voi katsoa olevan periaatteessa mahdollista vain silloin, kun puoliso jäisi muuten vaille taloudellista perusturvaa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan osituksen sovittelun edellytyksiä. Toisin sanoen tarkastellaan AL 103b §:n mukaisia harkintakriteerejä, jotka koskevat kaikkia säännöksen toisessa momentissa säädettyjä sovittelukeinoja. Tutkielman syvällisempi tarkastelu kohdistuu avioehtosopimuksen sovittelun edellytyksiin. Pohditaan, millaisia seikkoja avioehtosopimuksen sovitteluharkinnassa voidaan ottaa huomioon. Lisäksi käsitellään avioehdon sovittelun edellytyksiä ja tarkastellaan, miksi sovittelun edellytykset ovat korkeampia kuin muiden sovittelukeinojen ollessa kyseessä. Tutkielmassa luodaan katsaus aihetta koskevaan oikeuskäytäntöön, jonka perusteella tehdään arvioita avioehtosopimuksen sovittelukynnyksen tasosta. Tarkastellaan, onko sovittelukynnys nykyisellään liian korkealla. Toisin sanoen, jääkö lain tarkoitus toteutumatta. Samalla arvioidaan, miten avioehdon sovittelua koskeva KKO 2000:27 ohjaa sovittelukynnyksen tason muodostumisessa. Lopuksi myös luodaan katsaus jäämistöosituksen sovitteluun ja millaisia erityispiirteitä siihen mahdollisesti liittyy. Tarkemmin ilmaistuna pohditaan, onko sovittelun edellytyksiä arvioitava jollain tavalla toisin, kun ositusperusteena on puolison kuolema. Jäämistöosituksen sovittelun edellytyksiä tarkastellaan sekä lesken että perillisten näkökulmasta, kun jompikumpi puolisoista on kuollut. Lisäksi tarkastellaan, millaisin edellytyksin sovittelu on mahdollista molempien puolisoiden kuoltua. Tutkielmassa tarkastellaan myös Ruotsin ÄktB:n osituksen sovittelua koskevia säännöksiä. Tämä osio ei kuitenkaan ole laaja, vaan tarkoituksena on esitellä, mikä on kyseisten säännösten pääasiallinen sisältö ja mitä eroja ja yhteneväisyyksiä AL:n ja ÄktB:n välillä tältä osin on.
  • Viertola, Rauni (2017)
    Tutkimus käsittelee osituksen toimittamatta jättämistä oikeudellisena ilmiönä ja ositusvaateen lakkaamisen edellytyksiä. Ensinnäkin tutkimuksessa jäsennetään osituksen toimittamatta jättämisestä ja osituksen viivästymistä aiheutuvia oikeudellisia seurauksia. Toiseksi systematisoidaan osituksen toimittamattomuuden ja ositusvaateen lakkaamisen välistä rajanvetoa. Systematisointi toteutetaan tarkastelemalla, millaisia kriteereitä ositusvaateen lakkaamiselle voidaan vallitsevan oikeuden perusteella jäsentää ja millaiseksi lakkaamista koskeva näyttötaakka muodostuu. Tarkastelussa erotetaan toisistaan toimitettuun ositukseen ja ositusvaateesta luopumiseen perustuva ositusvaateen lakkaaminen. Toimitetun osituksen osalta tutkittavana ovat tilanteet, joissa on arvioitava esimerkiksi muotovirheen rasittaman osituksen, osittaisen osituksen ja ennenaikaisen toimituksen luonnetta lopullisena ositusvaateen lakkauttavana toimituksena. Kolmanneksi tutkimuksessa arvioidaan nykyisen sääntelyn toimivuutta de lege ferenda. Avioliiton päätyttyä puolisolla tai tämän perillisellä on AL 85 §:n mukaisesti oikeus vaatia omaisuuden ositusta, jossa toteutetaan puolisoiden avio-oikeus ja puretaan puolisoiden välinen aviovarallisuussuhde. Avio-oikeuteen perustuva puolisoiden omaisuuksien kohtalonyhteys jatkuu siten avioliiton päättymisen jälkeenkin, sillä avio-oikeuden alainen omaisuus säilyttää tämän luonteensa aina lopulliseen ositukseen asti. Lainsäädäntöön ei sisälly osituspakkoa, joka varmistaisi, että aviovarallisuussuhde tulee lopetetuksi. Ositus voi tämän vuoksi jäädä pysyvästikin toimittamatta. Tutkimuksessa pyritään tuomaan kattavasti esiin osituksen toimittamattomuuteen liittyviä ongelmia, joiden välttämiseksi ositus olisi aina suotavaa toimittaa. Täydellisen osituksen toimittamattomuuden ohella osituksen viivästyminen aiheuttaa haasteita. Puolisoiden aviovarallisuussuhteiden selvittäminen ja purkaminen vasta vuosien tai vuosikymmenten kuluttua ositusperusteen syntymisestä voi osoittautua hyvin vaikeaksi ja aiheuttaa paljon kustannuksia. Viivästyneeseen ositukseen sisältyy myös riski siitä, ettei toimituksella saavuteta samaa ositussääntöjen osoittamaa aineellisesti oikeaa lopputulosta, johon olisi päädytty toimittamalla ositus läheisessä yhteydessä avioliiton päättymisen kanssa. Ongelmia aiheutuu lisäksi siitä, ettei vallitsevan sääntelyn perusteella ositusvaatimuksen esittämiselle ole selvää ajallista takarajaa. Vakiintuneen käsityksen mukaan ositusvaade ei vanhene. Osituksen toimittamatta jättäminen on puolisoille riskialtis tapa lähteä avioliitosta, koska kumpi tahansa puolisoista voi lähtökohtaisesti vaatia pätevästi ositusta vielä pitkänkin ajan kuluttua avioliiton päättymisestä. Suomalais-ruotsalaisessa oikeuskirjallisuudessa on pidetty mahdollisena, että puolison voidaan tietyn edellytyksin katsoa luopuneen ositusvaateestaan pitkään kestäneen passiivisuuden perustella. Tutkimuksessa todetaan, että tällaiseen luopumiseen perustuvan ositusvaateen lakkaamisen edellytykset ovat kuitenkin jääneet epäselviksi ja täsmentymättömiksi. Ositusvaateen lakkaamisen ja siihen liittyvien näyttötaakkasääntöjen arviointi on nykytilassa hyvin vaikeaa. Käytännössä rajanveto toimittamattoman osituksen ja ositusvaateen lakkaamisen välillä voi siksi olla varsin ennakoimatonta. Tutkimuksessa tehtyjen havaintojen perusteella tilannetta olisi tarpeen selventää nimenomaisella sääntelyllä, minkä vuoksi tutkimuksessa esitetään myös de lege ferenda -ehdotuksia vallitsevan oikeustilan kehittämiseksi.
  • Raitomäki, Natalia (2013)
    Avio-oikeusjärjestelmämme perusperiaatteena on puolittamisperiaate, jonka nojalla osituksen osapuoli saa puolet avio-oikeuden alaisen omaisuuden säästöstä. Osituspuolet saattavat kuitenkin vaikuttaakseen osituksen lopputulokseen ryhtyä sitä vääristäviin oikeustoimiin. Tällöin osituspuolet tarvitsevat tehokkaita suojakeinoja toistensa tekemiä määräämistoimia vastaan. Käsittelen tutkielmassani niitä ositustilanteita, joissa avioliitto on päättynyt toisen puolison kuolemaan. Ositusperusteen syntyhetkenä on tällöin toisen puolison kuolema. Rajaan tutkimukseni koskemaan lesken ja perillisten vastakkaisia intressejä osituosapuolina. Pohdin tällöin, mitä suojakeinoja on sekä leskellä että perillistaholla suojautua toistensa tekemiltä osituksen lopputulosta vahingoittavilta oikeustoimilta. Pyrin rajaamaan tutkimustani vain niihin ositusosapuolten toimiin, jotka on tehty ositusperusteen syntyhetken eli toisen puolison kuoleman jälkeen. Tavoitteenani on selvittää, miten avioliittolain vallinnanrajoitussäännöstö suojaa perillistahoa lesken omaa omaisuuttaan vähentäviltä määräämistoimilta. Leski voi oikeustoimillaan vaikuttaa osituksen lopputulokseen niin, että kuolinpesä joutuu lesken oikeustoimien seurauksena tasingonsuoritusvelvolliseksi. Tarkastelen myös kysymyksiä siitä, suojaavatko perintökaaren 18 luvun kuolinpesän yhteishallintosäännökset ja 19 luvun pesänselvittäjää koskevat säännökset ennalta leskeä tai perillisiä siltä, ettei toinen osituspuoli pääsisi määräämään ensiksi kuolleen puolison omaisuudesta ja aiheuttaisi tällä tavalla omaisuuden hukkaamista. Alussa käyn läpi osituksen piiriin kuuluvan omaisuuden selvittämiseen liittyvää problematiikkaa. Esille nousevat kysymykset perunkirjoituksesta sekä omaisuuden ilmoitusvelvollisuudesta ja luetteloinnista. Tarkastelen omaisuuden ilmoitusvelvollisuuteen liittyviä ongelmia ja omaisuuden salaamisesta johtuvia seuraamuksia. Vaikeita kysymyksiä liittyy myös siihen, onko toisella ositustaholla tai pesänjakajalla tiedonsaantioikeus lesken varallisuudesta. Vallinnanrajoituksia ja näitä täydentäviä turvaamistoimia koskevat säännökset sekä perintökaaren lukujen säännökset ovat ns. ennaltaehkäiseviä suojakeinoja. Käsittelen myös sellaisia tilanteita, joissa omaisuutta on ehditty jo hukata lesken tai perillistahon toimesta. Leski on voinut luovuttaa omaisuuttaan alinhintaan tai lahjoittaa sitä. Tällöin tarkasteltaviksi tulevat ositustahojen suojakeinot omaisuuden hukkaamstapauksissa. Tutkielmani lähdeaineisto koostuu suurimmaksi osaksi alaan liittyvästä kirjallisuudesta, kuten Aulis Aarnion, Urpo Kankaan, Tapani Lohen ja Ahti Saarenpään teoksista.
  • Salmi, Terhi (2017)
    Yrityskaupan yhteydessä suoritetaan lähes poikkeuksetta yrityskaupan kohteen ennakkotarkastus eli due diligence -tarkastus, jonka tarkoituksena on toteuttaa ostajalle kuuluva selonottovelvollisuus. Kun ostaja antaa ulkopuoliselle neuvonantajalle toimeksiannon suorittaa due diligence -tarkastus puolestaan, siirtyy neuvonantajalle vastuu siitä, että kaupan kohteessa oleva virhe tulee havaituksi due diligence -tarkastuksen perustana olleesta materiaalista. Mikäli neuvonantaja ei esimerkiksi ole arvioinut kohdeyhtiön arvoa oikein tai se ei ole tarkastuksessa havainnut jotain olennaista kohdeyhtiön arvoon vaikuttavaa seikkaa, voi ostajalle aiheutua vahinkoa liian korkean kauppahinnan muodossa. Ostaja voi tällöin kohdistaa vahingonkorvausvaateensa neuvonantajaansa kohtaan, sillä myyjä ei lähtökohtaisesti ole vastuussa sellaisesta virheestä, joka olisi tullut tarkastuksessa havaita. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millä edellytyksin due diligence -toimeksiannon suorittanut neuvonantaja voi joutua vahingonkorvausvastuuseen toimeksiantajaansa kohtaan. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan, voiko neuvonantaja joutua vastuuseen due diligence -toimeksiannosta muuta kuin sopimuskumppaniansa kohtaan. Neuvonantajan vastuu toimeksiantajaansa kohtaan määräytyy ensisijaisesti toimeksiantosopimuksen määräysten perusteella. Sääntelyn niukkuuden sekä due diligence -tarkastuksia koskevan oikeuskäytännön puuttumisen vuoksi joudutaan vastuukysymyksissä usein turvautumaan yleisiin sopimusoikeudellisiin periaatteisiin. Tutkielmassa tarkastellaan sopimusperusteisen vastuun edellytyksiä sekä sitä, milloin ne täyttyvät neuvonantajan suorittaman virheellisen due diligence toimeksiannon kohdalla. Erityisesti huomiota kiinnitetään tuottamusarviointiin, sillä vastuuperusteena neuvonantopalveluissa on ekskulpaatiovastuu, jolloin neuvonantaja voi välttyä vastuulta ainoastaan, mikäli se kykenee näyttämään toimineensa kaikin puolin huolellisesti toimeksiantoa suorittaessaan. Tutkielmassa tarkastellaan due diligence -toimeksiantoa aineettomien asiantuntijapalveluiden ryhmään kuuluvana toimeksiantotyyppinä. Aineettomien asiantuntijapalveluihin on perinteisesti liitetty asiantuntijavastuu, jonka mukaisesti neuvonantajan toimintaa arvioidaan korostuneen ankarasti johtuen siitä, että toimeksiantajan tulee voida luottaa asiantuntijana esiintyvän neuvonantajan ammattitaitoon. Korostunut huolellisuusvelvollisuus toteutuu käytännössä siten, että neuvonantajan tuottamuksellisuutta arvioidaan vertaamalla neuvonantajan toimintaa vastaavan neuvonantajan toimintaan samanlaisessa tilanteessa. Tutkielmassa on tuotu myös esille ammattikohtaisten tapaohjeiden vaikutus tuottamusarviointiin ja yleisestikin vastuun määräytymiseen. Erityisesti tarkasteltavana ovat hyvä asianajajatapa sekä hyvä tilintarkastustapa. Tapaohjeiden vastainen toiminta ei itsessään merkitse huolimattomuutta, mutta se on vahva indisio tuottamuksesta. Olennaista neuvonantajan vastuuta arvioitaessa on tarkastella neuvonantajan toimintaa toimeksiantoa suorittaessaan. Neuvonantaja voi välttää vahingonkorvausvastuun, mikäli se pystyy näyttämään toimineensa kaikin puolin huolellisesti toimeksiantoa suorittaessaan, sillä neuvonantajalla ei lähtökohtaisesti ole tulosvastuuta suorittamastaan due diligence -tarkastuksesta. Koska säännöksiä tarkastuksen suorittamisesta ei ole, on sen arvioiminen, onko neuvonantaja suorittanut tarkastuksen huolellisesti, tehtävä tapauskohtaisesti. Tutkielmassa on tuotu esille seikkoja, joita neuvonantajan tulee huomioida toimiakseen huolellisesti ja välttääkseen siten vahingonkorvausvastuun. Neuvonantajan tuleekin kiinnittää huomiota erityisesti käyttämiinsä työmenetelmiin, ammattitaitoon, tarkastuksen rajaamiseen ja sen kohdentamiseen sekä toimeksiantajalle antamiinsa tietoihin. Neuvonantajan tulee sen lisäksi, että se pyrkii antamaan oikeita tietoja toimeksiantajalleen, myös kiinnittää huomiota siihen, että se esittää tiedot toimeksiantajalle ymmärrettävällä tavalla ja siten, että toimeksiantaja ymmärtää tiedon merkityksen. Jos due diligence tarkastuksessa ei ole esimerkiksi havaittu jotakin materiaalista ilmi tulevaa olennaista seikkaa, voi neuvonantaja välttyä vahingonkorvausvastuulta, mikäli se on suorittanut tarkastuksen käyttäen yleisesti käytettyjä ja hyväksyttäviä työmenetelmiä ja on toiminut kuten muut huolelliset neuvonantajat olisivat vastaavassa tilanteessa toimineet. Neuvonantajalla voi kuitenkin olla yksityiskohtaisissa kysymyksissä tulosvastuu myös antamiensa tietojen oikeellisuudesta, jolloin jonkin selvän havainnon huomaamatta jääminen voi merkitä sellaisenaan neuvonantajan vastuuta. Neuvonantaja voi poikkeuksellisesti joutua vastuuseen myös sivullista kohtaan suorittamastaan due diligence -toimeksiannosta tiettyjen edellytysten täyttyessä. Lopuksi tutkielmassa tarkastellaan neuvonantajan mahdollisuuksia rajoittaa vastuutaan ennakolta erilaisin vastuunrajoituksin. Due diligence -toimeksiannon kaltaisessa suuria intressejä ja merkittäviä riskejä sisältävässä liike-elämän toimeksiannossa vastuunrajoitusten käyttö on katsottava pääsääntöisesti sallituksi. Myös vastuuta sivullista kohtaan on mahdollista rajoittaa varsin tehokkaasti vastuunrajoitusehdoilla sekä erityisesti due diligence -raporttiin sisällytettävillä varaumilla ja muilla sanamuodoilla. Huomiota vastuunrajoitusten kohdalla on kuitenkin kiinnitettävä erityisesti vastuunrajoitusehtojen tulemiseen osaksi sopimusta sekä siihen, ettei vastuunrajoitus ole kohtuuton. Myös alakohtaisista tapaohjeista johtuu eräitä rajoitteita vastuunrajoitusten käyttämiselle.
  • Ahtiainen, Maija (2013)
    Tutkielman aiheena on ostajan oikeus purkaa irtaimen kaupan sopimus kansainvälisen kauppalain (CISG) perusteella. Tarkoituksena on selvittää, millä edellytyksillä ostajalla on CISGin mukaan oikeus purkaa irtaimen kauppaa koskeva kansainvälisluontoinen sopimus tavarassa olevan virheen perusteella. Tarkastelun kohteena on näin lähtökohtaisesti CISG 49(1) artikla. Tavanomaisten kertaluontoisten transaktioiden purkamisen ohella tutkielmassa käsitellään myös osatoimitussopimusten ja jatkuvien tavaran toimitussopimusten purkamista. Tutkielmassa tarkastellaan erikseen osatoimitussopimuksen ja jatkuvan tavaran toimitussopimuksen purkamiseen liittyviä seikkoja, jotka koskevat lähinnä purkamisen ulottuvuutta. CISG sisältää erityiset säännökset osatoimitussopimusten purkamisesta, mutta jatkuvien toimitussopimuksien osalta CISGissä ei ole erityisiä määräyksiä. Tutkielmassa esitetään, että myös jatkuvaan tavaran toimitussopimussuhteeseen voidaan soveltaa CISGiä ja sen määräyksiä sopimuksen purkamisesta. Lisäksi tutkielmassa tuodaan esiin, että sekä osatoimitussopimuksiin että jatkuviin toimitussopimuksiin liittyy niiden kertasopimusta pidemmän keston vuoksi erityispiirteitä, jotka on otettava huomioon arvioitaessa ostajan mahdollisuutta purkaa sopimus tavaran virheen perusteella. Arvioitaessa ostajan oikeutta purkaa sopimus tavaran virheen perusteella keskeisenä tekijänä on selvittää, onko myyjä syyllistynyt olennaiseen sopimusrikkomukseen. Sopimusrikkomuksen olennaisuus on asetettu ostajan purkuoikeuden edellytykseksi, sillä sopimuksen toteutumisen varmistaville oikeussuojakeinoille on haluttu antaa CISGissä etusija. Tutkielmassa esitetään, että olennaisen sopimusrikkomuksen määritelmä on hyvin monitulkintainen, mikä aiheuttaa ongelmia purkuoikeuden olemassaoloa arvioitaessa. Tarkastelun kohteeksi otetaankin CISG 25 artiklan olennaisuuden määritelmä, jonka sisältöä pyritään täsmentämään sen kahden osatekijän, merkittävän haitan ja ennakoitavuuden vaatimuksen avulla. Tutkielmassa esitetään, että sopimusrikkomuksen olennaisuutta arvioitaessa on otettava huomioon kaikki asiaan vaikuttavat olosuhteet ja kysymys on aina lopulta yksittäistapauksellisesta harkinnasta. Kuitenkin arvioitaessa sitä, muodostaako tavaran virhe olennaisen sopimusrikkomuksen, oikeuskäytännössä on otettu järjestelmällisesti huomioon tiettyjä tekijöitä. Näitä tekijöitä hyödyntämällä ostajan on mahdollista hallita ja pyrkiä minimoimaan olennaisuuden määritelmän avoimuudesta syntyvää tulkintariskiä. Vaikka virheen olennaisuusarvioinnissa on kysymys tapauskohtaisesta harkinnasta, on oikeudenkäytön ennakoitavuuden ja yleissopimuksen yhtenäisen tulkinnan turvaamiseksi syytä pyrkiä muodostamaan harkinnan tueksi tyypillisten tapausten pohjalta arviointikriteerejä, joiden avulla purkuoikeuden olemassaoloa yksittäisissä tilanteissa on mahdollista hahmottaa. Tältä osin tutkielmassa pyritään ensinnäkin selvittämään, miten osapuolten välisen sopimuksen ehdot vaikuttavat ostajan purkuoikeuteen. Tutkielmassa esitetään, että osapuolet voivat suoraan sopia purkuoikeuden olemassaolosta tai osapuolet voivat merkityksellisellä tavalla ohjata virheen olennaisuusarviointia. Lisäksi tutkielmassa selvitetään, mikä merkitys osapuolten käytännöillä on sopimusehtojen pysyvyyteen ja sitä kautta purkuarviointiin silloin, kun kysymys on osatoimitussopimuksesta tai jatkuvasta toimitussopimuksesta. Toiseksi tutkielmassa tarkastellaan virheen vakavuutta osana ostajan purkuoikeuden edellytyksenä olevaa sopimusrikkomuksen olennaisuutta. Tutkielmassa käsitellään sitä, mitä virheen vakavuudella tarkoitetaan ja millä seikoilla on tyypillisesti vaikutusta virheen vakavuuteen ja vakavuuden tasoon. Kolmanneksi tutkielmassa selvitetään, miten tavaran käyttökelpoisuus ja alkuperäinen käyttötarkoitus vaikuttavat virheen olennaisuuden arviointiin. Oikeuskäytännössä on nimittäin usein kiinnitetty huomiota siihen, onko ostajan mahdollista virheestä huolimatta edelleen hyötyä tavarasta. Lisäksi tavaran virheen seurauksena ostajalle aiheutuvan haitan merkittävyyttä määriteltäessä on perusteltua ottaa huomioon, mihin tarkoitukseen ostaja on tavaran alun perin hankkinut. Vielä lopuksi tutkielmassa pyritään selvittämään, mikä on myyjän korjausoikeutta koskevien CISGin määräys-ten suhde ja mahdolliset vaikutukset ostajan oikeuteen purkaa sopimus.
  • Länsman, Lotta (2021)
    Reklamaatiovelvollisuus on sopimusoikeudellinen passiivisuusseuraamus, jonka tavoitteena on toisen sopimusosapuolen viivytyksetön tiedottaminen sopimusrikkomuksesta sekä virhe- ja muiden häiriötilanteiden joutuisa selvittäminen. Reklamaatio on usein edellytys sille, että ostaja voi myöhemmässä vaiheessa tehokkaasti vedota virheisiin ja esittää vaatimuksia niiden perusteella. Kiinteistön kaupassa, joka on yleensä taloudellisesti hyvin merkittävä oikeustoimi, reklamaatiovelvollisuuden laiminlyönti voi johtaa ostajan kannalta huomattaviin rahallisiin menetyksiin. Tämän takia on osin ongelmallista, että maakaaren (540/1995) 2 luvun 25 §:n reklamaatiovelvollisuutta koskeva säännös on kirjoitettu varsin tulkinnanvaraiseen muotoon ja se sallii soveltajalleen paljon harkintavaltaa. Ostajan voi siten olla vaikea säännöksen perusteella selvittää, millaista toimintaa häneltä edellytetään vaadeoikeutensa säilyttämiseksi. Tutkielmassa selvitetään lainopin metodein kiinteistön ostajan reklamaatiovelvollisuuden sisältöä ja oikeudellista merkitystä. Tutkielma on rajattu koskemaan reklamaatiota kiinteistön laatuvirheestä. Tavoitteena on systemaattisesti kartoittaa ne toimet, joihin ostajan on ryhdyttävä reklamaatiovelvollisuutensa täyttämiseksi. Edelleen tarkoituksena on selvittää, onko maakaaren reklamaatiosäännöksen tulkitsemiseksi olemassa jotain yleisempiä suuntaviivoja vai onko tulkinta aina korostuneen tapauskohtaista. Kiinteistön ostajan on ilmoitettava myyjälle virheestä ja siihen perustuvista vaatimuksistaan kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta tai siitä, kun se olisi pitänyt havaita. Ostajan on kuitenkin viimeistään viiden vuoden kuluessa kiinteistön hallinnan luovutuksesta ilmoitettava laatuvirheestä – tämän jälkeen virheeseen on mahdollista vedota vain poikkeustapauksissa. Tutkielmassa selvitetään ensinnäkin sitä, miten reklamaatioajan alkamishetki määritetään ja kuinka kohtuulliseksi katsottava reklamaatioaika määräytyy. Toisekseen tarkastellaan sitä, millainen ostajan reklamaation täytyy sisällöltään olla – erityisesti, kuinka yksilöidysti ostajan tulee ilmoittaa vaatimuksensa. Lisäksi tutkielmassa selvitään reklamaation oikeusvaikutuksia ja sitä, mitä reklamaatiovelvollisuuden laiminlyönnistä seuraa. Tutkielmassa havaitaan, että maakaaren reklamaatiosäännöksen tulkinta on sidottu hyvin pitkälti tapauskohtaisiin olosuhteisiin. Joitain yleisempiä arviointiperusteita on kuitenkin myös tunnistettavissa. Tällaisia ovat erityisesti reklamaatiosääntelyn taustalla vaikuttavien tavoitteiden ja periaatteiden toteutuminen. Tutkielman perusteella ostajan on toimittava varsin aktiivisesti ja kiinteistön myyjän edut huomioon ottaen säilyttääkseen vaadeoikeutensa kiinteistön virheestä.
  • Pietola, Matias (2013)
    The thesis has three objectives: clarifying the welfare effects of buyer power, analysis of the possible joint dominance of pulpwood buyers and examining the abuse of buyer power. The concept of buyer power encompasses monopsony power and countervailing buyer power. Buyer power can be countervailing and welfare improving when there exists market power on the seller side. However, the abuse of monopsony power leads to pricing below the competitive level, which reduces welfare and usually harms consumers. Buyer power can occur in oligopsony where the market conditions are suitable for collusion. The risk of collusion is remarkable in the Finnish pulpwood markets, as evidenced by the buyer cartel in years 1997-2004. Collusion can also be tacit. Developments in the EU case law show that tacit collusion can be regarded as an abuse of collective dominance. This requires that the Airtours criteria are satisfied. Based on previous buyer cartel and market structure the pulpwood purchasers have a considerable incentive to tacitly collude. Altering the relation between domestic purchases and import can be used as a punishment mechanism if deviation takes place. Competition and the market power of the forest owners are limited and entry barriers are high. Notably these factors indicate that the pulpwood buyers may hold a position of collective dominance. The abuse of collective buyer power requires coordination, which is being facilitated by the market transparency and wood interchange between the buyers. During the cartel the firms shared detailed information regarding the cost structures of the plants. This private information may still be relevant despite the intervention of the competition authority. Finally, the collusion is being econometrically tested using a linear regression model. The observed time period is from January 2002 to October 2012. According to the results the detection of the cartel has had no statistical significance to pulpwood price relation (domestic price divided by import price). This supports the view that collusion still prevails. In addition the import of pine pulpwood has had a negative impact on the price relation implying that imports are used strategically to lower domestic prices.
  • Hirvenkari, Ella (2022)
    Pörssiyhtiöiden sulautumisia säännellään kuten yksityistenkin yhtiöiden sulautumisia osakeyhtiölain 16 luvussa ja ne ovat osakeyhtiöoikeudellisia prosesseja. Pörssiyhtiön sulautuminen on kuitenkin usein vaihtoehtoinen tapa toteuttaa yrityskauppa, jossa vastikkeena maksetaan hankkivan yhtiö osakkeita. Näitä julkisia ostotarjouksia säännellään arvopaperimarkkinalaissa ja ostotarjousdirektiivissä hyvin tarkasti, samoin kuin arvopaperimarkkinalakiin perustuvassa ostotarjouskoodissa, joka on markkinatoimijoiden tuottamaa itsesääntelyä. Sulautumisissa vastaavaa sääntelyä ei kuitenkaan ole ollut ja ne ovat siten jääneet arvopaperimarkkinaoikeudellisen sääntelyn ulkopuolelle. Lokakuun alusta 2022 on kuitenkin tullut voimaan uusi ostotarjouskoodi, jonka soveltamisala on ulotettu koskemaan myös sulautumisia. Tutkielmassa perehdytään siihen, miten ostotarjouskoodia tulisi sulautumisten näkökulmasta tulkita, miten arvopaperimarkkinaoikeudellisen itsesääntelyn ulottaminen koskemaan osakeyhtiöoikeudellista ja osakeyhtiölain sääntelemää prosessia istuu suomalaiseen sääntely-ympäristöön ja sitä, onko sääntely onnistunutta. Tutkielma keskittyy erityisesti sulautumiseen osakkeenomistajien näkökulmasta. Tutkielma on lainopillinen ja siinä pyritään systematisoimaan ja tulkitsemaan voimaan tullutta itsesääntelyä perinteisen lainopin keinoin perehtymällä sääntelyn sanamuodon mukaiseen tulkintaan sekä vertaamalla sääntelyä aiemmin suomalaisissa sulautumisissa sovellettuihin käytäntöihin. Pääasiassa suuri osa ostotarjouskoodin suosituksista koskee edelleen julkisia ostotarjouksia, ja suositukset on myös tähän muotoon kirjoitettu. Niinpä soveltaminen sulautumisiin on mietittävä kunkin suosituksen osalta erikseen ja tulkittava, miltä osin suositusta on mielekästä soveltaa sulautumisiin. Sulautumisia on lisäksi säännelty melko yksityiskohtaisesti osakeyhtiölain 16 luvussa, ja lain tulkinnasta on runsaasti oikeuskirjallisuutta. Ostotarjouskoodin soveltaminen sulautumisiin ei siis tuo käytännön soveltamistoimintaan merkittäviä muutoksia. Koodin soveltamisen seurauksena kuitenkin soveltamisiin tulee sovellettavaksi arvopaperimarkkinalakiin sisältyvä tasapuolisen kohtelun velvoite. Lisäksi ostotarjouskoodissa säädetään sulautumisvastikkeesta, vastaanottavan yhtiön aiemmista hankinnoista sekä eräistä julkistusvaatimuksista, jotka eivät aiemmin ole koskeneet sulautumisia. Vaikka ostotarjouskoodin sovellettavaksi tuleminen ei merkittävästi muuta vallitsevaa oikeustilaa, se kuitenkin selkeyttää sulautumiseen osallistuvien yhtiöiden hallituksen velvollisuuksia, tuo osakkeenomistajille lisäturvaa ja turvaa arvopaperimarkkinoiden tehokasta toimintaa. Lisäksi toisiinsa rinnastuvien yritysjärjestelyiden ja -kauppojen sääntely samalla tavalla on varsinkin kansainvälistyvässä toimintaympäristössä tehokasta ja sääntelyn toteuttaminen itsesääntelynä joustavaa ja markkinatoimijoiden hyväksymää.
  • Blåfield, Eero (2012)
    Tässä työssä tarkastellaan osuustoimintainstituution, osuuskunta-yritysmuodon ja osuuskuntaverotuksen historiaa, nykytilaa ja tulevaisuutta. Mielenkiinto kohdistuu osuuskuntien verokohtelun erityispiirteisiin. Miksi osuuskuntia verotetaan kuten niitä tällä hetkellä verotetaan, miten verokohtelu sopii suomalaiseen verojärjestelmään ja miten osuuskuntia verotetaan kansainvälisesti. Tutkielmassa käydään läpi osuustoiminnan historiaa, jotta voidaan selvit-tää miten osuuskuntien periaatteet ja yhteiskunnallinen asema ovat vaikuttaneet verokohtelun kehitykseen. Tut-kielmassa esitetään myös vaihtoehtoisia malleja osuuskuntien verokohtelulle tulevaisuudessa. Osuuskuntien synnyn taustalla on vaikuttanut maatalous- ja muiden pienyrittäjien sekä pienituloisten kuluttajien halu päästä riippumattomaksi tuotteitaan voitolla myyvistä yrityksistä. Osuuskuntien arvot ja periaatteet pohjautu-vat näihin syntyolosuhteisiin. Arvoilla on perusteltu myös osuuskunnan erityistä verokohtelua. Kuitenkin osuus-kuntien nykyinen, ja monilta osin varsin edullinen, verokohtelu on peräisin elinkeinoverolain syntymisen jälkeisel-tä ajalta. Vaikka osuuskunnat ovat ajautuneet kauemmaksi alkuperäisistä periaatteistaan, on osuuskuntien verokoh-telu muuttunut yhä edullisemmaksi. Tutkimuksen pääkohteina ovat ylijäämänpalautuksen ja osuuspääoman koron verokohtelu. Osuuskunta voi osake-yhtiöstä poiketen jakaa voittoaan monella tavoin. Ylijäämänpalautuksella tarkoitetaan yleensä voitonjakoa osuus-kunnan jäsenille siinä suhteessa, kun he ovat käyttäneet osuuskunnan palveluita. Tämän voitonjaon muoto on osuuskunnalle tietyin edellytyksin vähennyskelpoista sen omassa verotuksessaan. Osuuskunnan pääomalle jaetta-vaa korkoa verotetaan sen saajan verotuksessa eri tavalla kuin osakeyhtiön pääomalleen maksamaa voittoa. Koska osuuskuntien verotuksen tutkimus on jäänyt lähes täysin Lauri Mannion teoksen Osuuskunnat ja verotus varaan, käydään tutkielmassa vuoropuhelua kyseisen teoksen kanssa. Päätelmät osuuskuntien verokohtelun ongel-makohdista ja niiden ratkaisuista poikkeavat Mannion omista. Koska osuuskuntien tosiasiallinen yritystoiminta on nykyisin varsin lähellä osakeyhtiömuotoista toimintaa, tulisi näiden yritysmuotojen verotuksenkin olla lähempänä toisiaan. Verojärjestelmään sopimattomasta ylijäämänpalautusten täydestä vähennyskelpoisuudesta tulisi luopua.
  • Simola, Leevi (2015)
    Osuuskunnat ovat olleet suuressa merkityksessä Suomen taloudellisessa kehityksessä ja osuuskunnilla on edelleen suuri merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa. Osuuskuntien samoin kuin osakeyhtiöiden taloudelliseen toimintakykyyn vaikuttaa keskeisiltä osin se, kuinka näistä yhteisöistä ulosjaettuja voittoja/ylijäämiä verotetaan. Osuuskunnat ja osakeyhtiöt ovat verotuksessa molemmat yhteisöjä ja niihin kohdistuu yhteisöverotus. Kun yhteisöistä jaetaan ylijäämää/voittoa, saaja maksaa vielä erikseen veroa ulosjaetusta voitosta. Kysymyksessä on siten yhteisöstä ulosjaetun ylijäämän/voiton kahdenkertaisen verotuksen ongelma. Kataisen hallituksen hallitusohjelman eräänä tavoitteena oli siirtää verotuksen painopistettä yhteisöjen verotuksesta voitonsaajien verotukseen. Vuoden 2014 alussa yhteisöveroaste alenikin 20 %:iin ja samalla tehtiin korjaukset osinkoverotukseen, minkä myötä osinkoverotus muodostuu rakenteellisesti aina kahdenkertaiseksi. Osuuskuntien ylijäämien verotuksen muutoksia ei tässä yhteydessä vielä hyväksytty, vaan eduskunta edellytti hallitusta valmistelemaan uudet osuuskuntien ylijäämän verotusta koskevat säännökset siten, että niitä voidaan soveltaa ensi kertaa vuoden 2015 verotuksessa. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kriittisesti tätä osuuskuntien uudistuvaa ylijäämän verotusta. Tutkimus ei kuitenkaan rajoitu pelkkään osuuskuntien verotukseen, vaan tutkimuksessa tarkastellaan myös osinkoverotusta. Näin ollen tutkimuksesta muodostuu vertaileva tutkimus osuuskuntien ja osakeyhtiöiden verotuksen välillä. Osuuskuntia on perustettu alun perin vastapainoksi pääomaperusteisille osakeyhtiöille. Osuuskunnan toiminnan tarkoitus sekä periaatteet eroavat osakeyhtiön periaatteista ja tarkoituksesta. Osuuskuntien ideana on osuuskunnan jäsenten talouden tukeminen ja palveluetujen tuottaminen jäsenille, kun taas osakeyhtiön lähtökohtaisena tarkoituksena on voiton tuottaminen osakkeenomistajille. Osuuskunnat tuottavat jäsenille etua tyypillisimmin omakustannushinnoittelun, ylijäämänpalautuksen tai osuuskoron muodossa. Osuuskunnan ylijäämänjakoa näistä ovat osuuskorko ja ylijäämänpalautus, joiden verottamisesta säädetään verolaeissa niitä koskevissa säännöksissä. Ylijäämänpalautuksella tarkoitetaan osuuskunnan ylijäämänjakoa, joka toteutetaan sen mukaan, kuinka paljon jäsen on käyttänyt hyväkseen osuuskunnan palveluita. Taloudelliselta luonteeltaan ylijäämänpalautuksen voidaan katsoa muistuttavan hinnanoikaisua, mutta oikeudellisesti se on osuuskunnan ylijäämänjakoa. Osuuskuntien ylijäämänjako on kuitenkin melko joustavaa osakeyhtiöiden voitonjakoon verraten, sillä osakeyhtiöt voivat jakaa voittoa ainoastaan osinkoina toisin kuin osuuskunnat, jotka jakavat ylijäämää sääntöihin kirjatun perusteen mukaisesti. Osuuskuntien ja osakeyhtiöiden erilaisista tarkoituksista sekä voitonjakotavoista johtuen myös näiden yhteisöjen jakamien voittojen verotukseen on sovellettu erilaisia säännöksiä. Osuuskuntien verotuksessa keskeisen poikkeuksen on tehnyt ylijäämänpalautuksen vähennysoikeus osuuskuntien verotuksessa. Tällöin ylijäämänpalautuksena jaettuun ylijäämään on kohdistunut vain yhdenkertainen verotus, minkä on katsottu joissakin tapauksissa muodostavan neutraalisuuspoikkeaman osuuskuntien ja osakeyhtiöiden välisessä verotuksen tarkastelussa. Osuuskorkoja on periaatteellisella tasolla verotettu samoin kuin osinkoja. Tutkimuksessa keskeisessä asemassa on osuuskuntien ja osakeyhtiöiden välisen verotuksen vertailu yritysmuoto- ja rahoitusmuotoneutraliteetin valossa. Tarkoituksena on selvittää, onko osuuskuntien ja osakeyhtiöiden erilaisten voitonjakojen verotuksen vuoksi muodostunut neutraliteettipoikkeama ja mikä merkitys näillä erilaisilla verotussäännöksillä on yhteisöjen toiminnan kannalta. Tätä tarkastelua tehdään ennen osuuskuntien verouudistusta koskevien verosäännösten valossa, minkä jälkeen tutkitaan millaisia muutoksia uudistuvat verosäännökset aiheuttavat osuuskuntien ylijäämän verotukseen. Tutkimuksen viimeisessä luvussa on myös oikeusvertaileva osio, joka selventää, kuinka osuuskuntia verotetaan neljässä muussa eurooppalaisessa valtiossa. Tutkimus osoittaa, että muutokset osuuskuntien ylijäämän verotuksessa kiristävät joiltain osin osuuskuntien verotusta. Osuuskuntien voidaan myös nähdä asettuvan tietyin osin verotuksellisessa tarkastelussa osakeyhtiöitä huonompaan asemaan. Merkityksellistä on huomata, että nykyinen osinkoverotus ei toimi hyvänä pohjana osuuskuntien ylijäämän verotuksen uudistamiselle. Verouudistus monimutkaistaa osaltaan verojärjestelmää, minkä lisäksi uudistukselle asetettujen tavoitteiden saavuttaminen on kyseenalaista.
  • Kukorelli, Floora (2021)
    Tutkielman tarkoituksena on systematisoida rekisterinpitäjän ja yhteisrekisterinpitäjän käsitteitä ja tutkia tekemisvastuiden allokointimekanismeja yhteisrekisterinpitäjäsuhteessa. Rekisterinpitä-jä on yleisen tietosuoja-asetuksen (”TSA”) mukaan pääasiallisessa vastuussa henkilötietojen käsittelystä määritellessään käsittelyn tarkoitukset ja keinot. Joskus kaksi tai useampi rekiste-rinpitäjä ovat yhdessä vastuussa samasta käsittelytoimesta, jolloin kyse on yhteisrekisterinpitä-jäsuhteesta. Tutkielman aihe on ajankohtainen ja yhteiskunnallisesti merkittävä, koska se käsittelee perus-tavanlaatuista kysymystä siitä, kuka on vastuussa tietosuojalainsäädännön noudattamisesta ja kuinka nämä vastuut tulisi osapuolten välillä allokoida. Tutkielmassa hyödynnetään lainopillista metodia, jota täydennetään eurooppaoikeudellisella teleologisella laintulkinnalla. Teleologisen laintulkinnan kautta tutkimuskysymyksiä tarkastellaan yhteisrekisterinpitäjien käsitteille asetettu-jen sääntelyn tavoitteiden näkökulmasta: tällaisiksi tavoitteiksi on tutkielmassa tunnistettu rekis-teröidyn tehokas, jatkuva ja kattava suoja sekä sääntelyn oikeusvarmuus. Rekisterinpitäjän ja yhteisrekisterinpitäjän käsitteitä tarkastellaan viimeaikaisen oikeuskäytän-nön, viranomaisohjeistuksien ja oikeuskirjallisuuden näkökulmasta. Tutkielmassa on käsitteitä systematisoimalla osoitettu käsitteiden tulkinnan olevan laajaa ja yhteisrekisterinpitäjäsuhteen syntyvän tosiasiassa helpommin kuin aseman yksittäisenä rekisterinpitäjänä. Jälkimmäinen näkemys ei ole täysin yksiselitteinen, koska Euroopan unionin tuomioistuimen (”EUT”) oikeus-käytännössä on nimenomaisesti todettu, että yhteisrekisterinpitäjä tulee kyetä määrittelemään rekisterinpitäjäksi ennen kuin häntä voidaan pitää yhteisrekisterinpitäjänä. Rekisterinpitäjän käsitteen laajan tulkinnan taustalla on tutkielmassa tunnistettu pyrkimys suurien verkkoyhtiöi-den suitsimiseen pienempien toimijoiden avulla (ns. small fish-strategia). Käsitteiden systematisoinnin lisäksi tutkielmassa tarkastellaan yhteisrekisterinpitäjien välisten tekemisvastuiden (kuten rekisteröidyn informointi tai hänen oikeuksiensa toteuttaminen) allo-kointia. Yhteisrekisterinpitäjien välinen vastuu on yhteisrekisterinpitäjäsuhteita sääntelevän TSA 26 artiklan mukaisesti aina yhteisvastuuta (no wrong door -periaate) suhteessa rekisteröi-tyihin, mutta rekisterinpitäjien välillä vastuu ei aina jakaudu tasaisesti, vaan voi sen sijaan olla eriasteista ja erivaiheista. Vastuiden allokoinnin mekanismeja pyritään systematisoimaan EUT:n oikeuskäytännön ja viranomaisohjeistuksen kautta, samalla peilaten niitä sääntelylle asetettui-hin tavoitteisiin, rekisterinpitäjien yhteisvastuun periaatteeseen ja reaaliargumentteihin, kuten rekisterinpitäjien tosiasiallisiin mahdollisuuksiin toteuttaa rekisteröityjen oikeuksia käytännössä. Tutkielmassa on havaittu, että tietosuojaroolien sääntelylle asetetuista tavoitteista etenkin re-kisteröidyn tehokas suoja ja oikeusvarmuus eivät toteudu täydellisesti. Keskeisiksi haasteiksi on tunnistettu vastuiden etääntyminen käytännön oikeustodellisuudesta eli eräänlaisen fiktion ylläpitäminen rekisterinpitäjän kyvyistä. Johtopäätösten osalta tutkielmassa on tunnistettu tarve uusille viranomaisohjeistukselle ja EUT:n oikeuskäytännölle. Lisäksi joihinkin vastuiden allo-koinnin käytännön haasteisiin voitaisiin saada helpotusta valmistelussa olevasta, tehokasta kilpailua korostavasta EU:n digimarkkina-asetuksesta.
  • Åstrand, Sebastian (2017)
    Avhandlingen behandlar 60 a § i den finska upphovsrättslagen, vilken är en bestämmelse som möjliggör att upphovsmannen eller dennes representant kan ansöka om att marknadsdomstolen ska ålägga en internettjänsteleverantör att lämna över kontaktuppgifterna till en abonnemangshavare vars teleanslutning använts för att olovligt dela upphovsmannens verk på internet. I avhandlingen benämns detta förfarande för informationsföreläggande, vilket bottnar i att en liknande bestämmelse återfinns i den svenska upphovsrättslagen med den rubriceringen. Syftet med avhandlingen är att skapa en kunskapsöversikt om informationsföreläggandet i Finland samt att jämföra vissa aspekter av informationsföreläggandet mellan Finland och Sverige. Avhandlingen försöker besvara bland annat följande frågor: - vad är informationsföreläggandet; hur har det införts och använts i Finland respektive i Sverige; skiljer sig införandet och användningen mellan Finland och Sverige; vilken kritik kan riktas mot informationsföreläggandet och hur kunde man möjligen förbättra det? För närvarande finns det förhållandevis litet forskning på området och temat är aktuellt eftersom användningen av informationsföreläggandet har ökat under de senaste åren i Finland. Den ökande användningen märks bl.a. genom att en stor mängd internetanvändare har mottagit brev från upphovsmän eller deras representanter eftersom de misstänkts att ha olovligt delat upphovsmännens verk på internet (primärt via Bittorrent). Breven har vanligen innehållit ett erbjudande om att göra upp i godo genom att betala en viss ersättning och i andra hand, om användaren inte är villig att betala, ett hot om rättsliga åtgärder. Breven har orsakat mycket diskussion bland allmänheten. Informationsföreläggandet utgör i sammanhanget en länk i kedjan eftersom det är via informationsförelägganden som brevens avsändare erhållit kontaktuppgifter till misstänkta intrångsgörare. I avhandlingen används primärt den rättsdogmatiska metoden för att söka svar på forskningsfrågorna, men också de rättskomparativa och rättshistoriska metoderna kommer till användning. Framställningen är huvudsakligen kvalitativ, förutom då det gäller undersökningen av hur informationsföreläggandet har använts i Finland och Sverige, för då är framställningen kvantitativ. Utgångspunkten i avhandlingen är det finska informationsföreläggandet, men genom att göra en utblick till Sverige och jämföra relevanta delar av det finska informationsföreläggandet med det svenska är det möjligt att inhämta värdefulla synpunkter och samtidigt också öka kunskapen på området. Man bör dock notera att det svenska informationsföreläggande har en bredare tillämpning än det finska, varför avhandlingen undersöker de aspekter som sammanfaller. Undersökningen av införandet visar att informationsföreläggandet har införts på ett liknande sätt i Sverige som i Finland, även om det finns vissa skillnader. Exempelvis är internetoperatörerna i Sverige tvungna att informera de kunder vars kontaktuppgifter de lämnat över till upphovsmannen, medan operatörerna i Finland inte är det. När det gäller handläggningen av ansökningar om informationsföreläggande har man i båda länderna på senare tid överfört den uppgiften till specialdomstolar. Däremot skiljer sig kriterierna för beviljande av informationsföreläggande mellan länderna. Genomgången av rättspraxis från Finland visar att marknadsdomstolen hittills behandlat över 480 ansökningar om informationsföreläggande och vilka i sin tur berört över 180 000 IP-adresser under de senaste 4,5 åren. Av ansökningarna har marknadsdomstolen bifallit över 95 %. I Sverige har de allmänna domstolarna och specialdomstolarna under de senaste 7,5 åren handlagt knappa 40 ärenden totalt och dessa har gällt strax under 50 000 IP-adresser. Bifallsprocenten i Sverige har legat på strax över 70 %. Trenden i båda länderna är att mängden ärenden gällande informationsförelägganden ökat under de senaste åren och även bifallsprocenten har legat på en mycket hög nivå. Avhandlingen avslutas med några förslag på åtgärder.
  • Kuoppamäki, Riikka (2016)
    The proliferation of preferential trade agreements has been significant since the establishment of the WTO. These agreements and regional integration schemes provide for rights and obligations that are often identical to those agreed upon in the WTO. Preferential trade agreements also provide for their own dispute settlement mechanism. Due to the parallelism of rights and obligations, trade disputes between members can often be settled under both the WTO dispute settlement mechanism as well as under the dispute settlement mechanism established by the preferential trade agreement. This overlap of jurisdictions may cause parallel or subsequent litigation concerning the same dispute. Members have attempted to solve this issue by including jurisdiction clauses in preferential trade agreements, which prohibit parties to the preferential agreement from initiating the WTO dispute settlement under certain conditions. This thesis examines whether the jurisdiction of a preferential trade agreement can override the jurisdiction of the WTO, and whether the WTO tribunals have the powers to decline to exercise jurisdiction on the basis of the jurisdiction of a preferential trade agreement. I will examine what effects such jurisdiction clauses included in preferential trade agreements could be considered to have on the jurisdiction of the WTO, and other possible ways to solve jurisdictional conflicts. This thesis argues that it is indeed possible for WTO panels to decline to exercise jurisdiction based on the jurisdiction of a tribunal established under a preferential trade agreement. To make this point, alternative solutions to overcome the conflicts are examined. The topic is divided into three main sections. These overlaps are first examined as a normative issue, concentrating on jurisdictional clauses and their potential effects. In this section the overall hierarchy of the two systems and the question of applicable law in the WTO dispute settlement system are studied. The question in this section is, can a PTA jurisdiction clause modify WTO member’s rights and obligations arising from the covered agreements. The second part concentrates on the procedural aspects of the overlaps. Here the focus is on rules of general international law established to govern the procedural issues in international adjudication. The question here is whether a parallel proceeding can by itself prevent WTO litigation. The third part focuses on the powers of the WTO tribunals and their abilities to decline to exercise jurisdiction. In this part the relevant WTO case law regarding this issue is also studied more carefully. The last part of this paper gives a brief outlook of the issue from a policy perspective while also addressing the challenges the situation causes to the whole system.
  • Soini, Sara (2017)
    Denna avhandling behandlar överlåtbarheten av avtal inom ramen för de bolagsrättsliga omstruktureringsformerna fusion och delning. Med begreppet överlåtbarhet avses å ena sidan möjligheterna att överlåta avtalsenliga överenskommelser och å andra sidan aktiva eller passiva begränsningar av överlåtbarheten. Det övergripande syftet är att ge en omfattande överblick av och diskutera det gällande rättsläget (de lege lata) avseende överlåtbarheten av avtal vid fusion och delning, särskilt i förhållandet till olika begränsningar och överlåtelseförbud. I avhandlingen presenteras även aktuella utvecklingslinjer inom lagstiftning och rättspraxis gällande avtalsövergång som sker på grund av bolagsrättsliga omstruktureringar. För detta ändamål tas den nya upphandlingslagen (1397/2016) upp, eftersom den innehåller ny, särskild reglering avseende överlåtelsen av upphandlingskontrakt i samband med företags omstruktureringar. Det s.k. Electrolux-målet (NJA 2016 s. 288) innehåller ställningstaganden till flera frågeställningar gällande avtalsövergång, bolagsrättsliga omstruktureringar, universalsuccession och överlåtelseförbud. Syftet är att analysera det nya materialet och dess potentiella inverkan på avtalsöverlåtbarheten i samband med företagsomstruktureringar i större grad. Forskningsämnet inbegriper både de obligationsrättsliga frågeställningar som hör ihop med överlåtelsen av avtal genom singularsuccession, och avtalsövergång som sker i form av universalsuccession. Som stark huvudregel innebär den bolagsrättsliga universalsuccessionsverkan att avtal övergår till det övertagande bolaget utan vidare åtgärder, justeringar eller krav på samtycke. Avhandlingen ämnar dock att kritiskt utvärdera den rådande utgångspunkten att avtalsövergången i såväl fusioner som delningar sker som universalsuccession, och ämnar att utveckla granskningssättet gällande avtalsövergångsfrågorna som aktualiseras vid fusion och delning. Det finns behov att i större grad beakta de verkliga följder och reella problem som avtalsövergången i fusion och delning kan medföra. Särskilt delningar har särdrag som gör det problematiskt att karakterisera avtalsövergången som universalsuccession. Avhandlingen påvisar att det gällande rättsverkningarna i många hänseenden finns flera likheter mellan fusioner och totala delningar än vad det finns mellan partiella och totala delningar. Även skillnaden mellan delning till ett nybildat bolag och delning till ett redan befintligt bolag kan indirekt komma att påverka avtalsövergången. Det att ens avtalspart genomgår en fusion eller delning innebär onekligen en förändring av avtalsförhållandet, och i avhandlingen undersöks huruvida ett bolags fusion eller delning kan betraktas som en sådan ändring av förhållandena som kunde fungera som uppsägnings- eller jämkningsgrund. Dessa avtalsrättsliga rättsverkningar kan således påverka överlåtbarheten av avtal. Inträdet av dessa rättsverkningar utgör dock undantagsfall, och omständigheterna i varje avtalsförhållande måste bedömas in casu. Utgående från denna avhandling bedöms såväl uppsägnings- som jämkningströskeln vara hög. Med aktiva begränsningar av överlåtbarheten av avtal avses här olika avtalsklausuler som reglerar partsbyten. Det förekommer i praktiken både överlåtelseklausuler och change of control -klausuler i vilka det uttryckligen hänvisas till lagstadgade fusioner och/eller delningar. I avhandlingen analyseras olika överlåtelseförbuds verkan i förhållande till bolagsrättsliga omstruktureringar. Slutsatsen är att en allmän, generellt utformad överlåtelseförbudsklausul inte påverkar övergången av avtal i lagstadgade fusioner och delningar. Däremot lutar avtalspraxisen mot att ju mera detaljerat utformad en överlåtelseförbudsklausul är, desto mera sannolikt är det att avtalsövergången även i fusioner och delningar kan hindras med hjälp av avtalsvillkor. Detta gäller särskilt överlåtelseklausuler som uttryckligen nämner lagstadgade successioner eller explicit fusioner/delningar. Även Electrolux-målet understryker hur avgörande avtalsformuleringen kan vara för tolkningen av avtalade överlåtelseförbuds verkan i förhållande till den bolagsrättsliga universalsuccessionen.
  • Talvela, Jenni (2020)
    Vuonna 2006 kokonaisuudessaan uudistettu osakeyhtiölaki on ollut voimassa jo lähes viisitoista vuotta. Osakeyhtiölain yhden keskeisimmistä piirteistä on nähty olevan sen merkitys yhtiön velkojien suojana. Perinteisesti velkojiensuoja on rakentunut vahvasti yhtiön pääoman pysyvyyden ympärille, mutta viime vuosina opin on nähty hiljalleen väistyvän yhtiöiden maksukykyisyyteen perustuvan velkojiensuojan tieltä. Tämä velkojiensuojaan liittyvä muutos on antanut aihetta tarkastella uudestaan etenkin osakeyhtiölain varojenjakoon liittyvä säännöksiä ja niiden mahdollisia muutostarpeita. OYL 13 luvun 10 §:ään sisältyvä, ja EU:n pääomadirektiiviin perustuva, yhtiön omien osakkeiden hankinnan rahoituskielto on sisältynyt osakeyhtiölakiin jo vuodesta 1981 alkaen. Kiellon ydinsisältönä on, ettei yhtiö saa rahoittaa ulkopuolisen tekemiä yhtiön omien osakkeiden hankintoja. Kielto on Suomessa ollut jo vuosia hyvin kategorinen, ja se on ulottunut yksityisiin- sekä julkisiin osakeyhtiöihin. Vaikka kieltoa on kansallisesti pyritty vuosien saatossa uudistamaan ja selventämään useampaan otteeseen, on se edelleen hyvin vaikeaselkoinen ja sisältää useita tulkinnanvaraisia ilmaisuja. Rahoituskiellon osalta on muun muassa epäselvää mitä sen rikkomisesta seuraa, onko kiellon vastaisesti annettu pantti tai vakuus sitova sekä miten 13:10.2:iin sisältyvää poikkeusta tulisi tulkita esimerkiksi käsitteen ”työntekijä” osalta. Suomessa ei myöskään ole hyödynnetty pääomadirektiivin muutosdirektiiviin sisältynyttä poikkeusmahdollisuutta rahoituskiellon suhteen. Osakeyhtiölaki sallii lähtökohtaisesti yhtiön osakkeenomistajien melko vapaastikin päättää yhtiön varojen jakamisesta haluamallaan tavalla, kunhan jaossa noudatetaan osakeyhtiölain pakottavia säännöksiä. Yhtiön on jopa katsottu voivan lahjoittaa jaettavissa olevaa varallisuuttaan hyväntekeväisyyteen tai tehdä päätöksiä toimista, joille ei ole välttämättä yhtiön kannalta liiketaloudellista perustetta. Tämän vuoksi on jokseenkin ristiriitaista, että omien osakkeiden hankinnan rahoittaminen on niin ehdottomasti kiellettyä. Rahoituskiellon on katsottu myös estävän juridisesti ja etenkin taloudellisesti järkeviä ja hyödyllisiä järjestelyitä. Näiden seikkojen vuoksi rahoituskiellon tarvetta on kyseenalaistettu niin Suomessa kuin muissakin EU:n jäsenmaissa. Tutkimukseni tarkoituksena on pyrkiä vastaamaan siihen, onko ehdoton rahoituskielto modernissa yhtiöoikeudessa enää tarpeen vai onko se mahdollisesti jäänne yhtiöoikeudellisesta perinteestä, jota tulisi uudistaa vastaamaan paremmin modernin yhtiöoikeuden piirteitä. Tutkimuksessa on tarkoitus arvioida myös de lege ferenda miten säännös olisi syytä muotoilla, jotta se istuisi paremmin muuttuneeseen toimintaympäristöön. Etenkin yksityisten osakeyhtiöiden osalta on katsottu, että sääntely voisi hyvin rakentua yhtiöoikeudellisten yleisten periaatteiden varaan. Lähipiirilainoja koskeva sääntely päätettiin purkaa vuonna 2006 osakeyhtiölain kokonaisuudistuksen yhteydessä ja tuolloin päätettiin, että niitä koskeva doktriini rakentuu nimenomaan yhtiöoikeudellisten periaatteiden varaan. Koska VOYL:ssa rahoituskielto ja lähipiirilainoja koskeva sääntely sisältyivät samaan 12:7 §:ään on perusteltu, että rahoituskieltoa koskeva sääntely voitaisiin vastaavalla tavalla purkaa ja jättää rakentumaan yleisten periaatteiden varaan. Yleisesti ottaen, on hieman erikoista, että Suomessa on edelleen voimassa ehdottoman tiukka kieltosäännös, vaikka EU on tarjonnut keventämismahdollisuuden jo lähes 15 vuotta sitten. Yhtenä syynä rahoituskiellon olemassaololle voidaan nähdä kiellon polkuriippuvuuden vaikutus. Koska Suomi on kuitenkin EU:n jäsenmaa ja sitä sitoo yhtiöoikeusdirektiivi, jonka 64 artiklassa nykyään säädetään pääomadirektiiviä vastaavasta rahoituskiellosta, ei rahoituskieltosääntelyn absoluuttinen liberalisointi ole kansallisesti mahdollista. Direktiivi kuitenkin velvoittaa vain julkisia osakeyhtiöitä. Siksi vaikuttaisi järkevimmältä purkaa sääntely yksityisten osakeyhtiöiden osalta ja keventää sääntelyä julkisten osakeyhtiöiden osalta direktiivin sallimissa rajoissa. Edelleen kun huomioidaan se, että myös EU-tasolla on ollut keskustelua jopa direktiiviin sisältyvän rahoituskiellon poistamisesta, voidaan tutkielman johtopäätöksenä todeta, että rahoituskielto tosiaan on jäänne vanhasta yhtiöoikeudellisesta perinteestä ja sen uudistaminen on viimeistään nyt tarpeen myös Suomessa kansallisella tasolla.