Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Utbildning av matematiklärare"

Sort by: Order: Results:

  • Kujala, Ingaliina (2018)
    Tutkimuksessa selvitettiin peruskouluikäisten motivaatiota matematiikassa ja erityisesti tietokoneiden vaikutusta oppilaiden motivaatioon. Tutkimuksella oli kolme tavoitetta. Ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää, mitä lisäarvoa tieto- ja viestintätekniikan käyttäminen tuo opetukseen ja opiskeluun. Toiseksi pyrittiin selvittämään, millä tavalla oppilaat kuvailevat motivoitumistaan matematiikan opiskeluun ja kolmanneksi millaiset matemaattiset harjoitteet ovat oppilaiden mielestä motivoivia. Tutkimus oli tapaustutkimus, jossa käytettiin tutkimusmenetelminä kyselyä, havainnointia, haastattelua ja videointia. Tutkimus toteutettiin yhdessä yläkoulussa tammikuussa 2013. Empiirisen osuuden ensimmäisessä vaiheessa otantana oli 78 oppilasta 7.–9. luokilta ja toisessa vaiheessa yhden 7. luokan 23 oppilasta. Ensimmäiseen vaiheeseen liittyi pelkkä kysely. Toisessa vaiheessa oppilaat tekivät tietokoneella GeoGebra-tehtäviä ja oppikirjan demotehtäviä. Opettajan kannalta tietotekniikka voi mahdollistaa sekä yksittäisen oppilaan että koko luokan suoritusten seuraamisen. Opettaja pystyy oppilaiden suoritustietojen perusteella tekemään johtopäätöksiä, missä asioissa koko luokka tarvitsee harjoitusta ja mitkä asiat ovat yksittäisille oppilaille vaikeita. Jotta opettajalle tarkoitetut seurantatyökalut olisivat hyödyllisiä, niiden täytyisi olla mahdollisimman helppokäyttöisiä ja keskittyä opettajalle hyödyllisiin tietoihin. Tulosten mukaan suurin osa 7. luokan oppilaista suhtautui myönteisesti tietokoneiden käyttämiseen matematiikan tunneilla, ja he halusivat käyttää tietokonetta joko jokaisella oppitunnilla tai muutaman kerran jakson aikana. Vähän yli neljäsosa oppilaista koki tietokoneiden käyttämisen vaikeana, mutta hekin suhtautuivat kuitenkin myönteisesti tietokoneiden käyttämiseen. Tietokoneiden käyttämistä olisi voinut helpottaa erillinen hiiri ja parempi perehtyminen GeoGebra-ohjelman käyttöön. Osa oppilaista kertoi, että tietokoneiden käyttö vaikutti positiivisesti oppimiseen, koska heidän täytyi keskittyä enemmän ja tietokoneet mahdollistivat opeteltavien asioiden monipuolisen käsittelyn. Tietokoneiden käyttö oli oppilaiden mielestä hauskaa ja toi vaihtelua oppitunneille. Tunneilla, jolloin tietokoneet olivat käytössä, vallitsi innostunut ilmapiiri ja osa oppilaista kertoi työrauhan olevan hyvä. Jos oppilas piti tietokoneiden käyttämistä hauskana, sillä oli suora yhteys siihen, että hän halusi myös käyttää tietokonetta. Tulosten mukaan oppilaat pitävät matematiikkaa hyödyllisenä ja tärkeänä, mutta tylsänä oppiaineena. Suurin osa oppilaista liitti itseensä myönteisiä kuvauksia, kun he pohtivat, millaisia ovat matematiikan opiskelijoina. Seitsemällä 7.-luokkalaisella voitiin havaita jonkinlaista henkilökohtaista kiinnostusta matematiikkaan, ja yhdeksän oppilaan voidaan sanoa kokeneen jonkinlaista tilannekohtaista kiinnostusta matematiikassa. Oppilaat pitivät sekä demo- että GeoGebra-tehtäviä hyödyllisinä, mutta demotehtäviä pidettiin pääosin helpompina ja kiinnostavampina kuin GeoGebra-tehtäviä. Jos oppilas koki tehtävät sekä helpoiksi että mielenkiintoisiksi, hän halusi tehdä niitä enemmän. Yleensä ottaen oppilaat kertoivat pitävänsä matematiikan tehtävistä, joissa saa käyttää luovuutta, mutta myös tehtävistä, joissa kerrotaan vaiheittain, kuinka edetään. Tietokoneella oppilaat haluaisivat tehdä tehtäviä, joissa saa käyttää luovuutta, mutta muutoin tehtävät saavat olla sekä helppoja että vaikeita. Tutkimuksessa käytettiin kasvonilmeiden tulkitsemiseen soveltuvaa FaceReader-ohjelmaa. Ohjelman soveltaminen luokkahuonetilanteessa osoittautui kuitenkin haasteelliseksi. Jotta ohjelmasta saataisiin luotettavaa tietoa, tutkimusolosuhteiden optimointiin täytyy kiinnittää erityistä huomiota.
  • Piipponen, Tiia (2014)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on antaa lukijalle pohjatiedot bayesilaisesta tilastollisesta päättelystä. Tutkielmassa esitellään kaksi usein bayesilaisessa päättelyssä käytettävää todennäköisyysjakaumaa: diskreetti multinomijakauma ja jatkuva Dirichlet-jakauma. Tutkielmassa tutustutaan jakaumien soveltamisen kannalta keskeisimpiin ominaisuuksiin. Lisäksi jakaumien yhteisjakauma Dirichlet-multinomijakauma esitellään. Tilastollisen päättelyn tarkoituksena on tehdä havainnon perusteella johtopäätöksiä mittaamattomista suureista. Bayesilainen päättely sallii arvioitavaan suureeseen kohdistuvien ennakkotietojen huomioonottamisen päättelyprosessissa. Priorijakauma sisältää ennakkokäsitykset arvioitavasta suureesta. Uskottavuusfunktio on puolestaan havainnon todennäköisyysjakauma. Ennakkotieto ja havainnosta saatava tieto voidaan yhdistää Bayesin kaavalla ja näin priorijakauma päivitetään posteriorijakaumaksi. Johtopäätökset tehdään posteriorijakaumasta. Bayesilainen päättely vaatii paljon numeerista integrointia ja sen suosio on kasvanut tietoteknisen kehityksen myötä. Sitä sovelletaan nykyään monilla eri tieteenaloilla. Tutkielmassa käsitellään sitä, kuinka multinomijakaumasta poimitun havainnon perusteella voidaan estimoida multinomijakauman parametreja bayesilaisin menetelmin. Tästä annetaan esimerkki. Dirichlet-multinomijakaumaa voidaan soveltaa esimerkiksi bayesilaisessa mallivertailussa ja myös tästä annetaan käytännön esimerkki. Tutkielman sisällön ymmärtämiseksi vaaditaan, että lukijalla on pohjatiedot todennäköisyyslaskennan peruskäsitteistä. Lisäksi joukko-opilliset operaatiot ja tärkeimmät kuvauksiin, differentiaali- ja intergaalilaskentaan liittyvät asiat oletetaan tunnetuiksi. Tutkielmassa tehdään vertailua bayesilaisen ja frekventistisen tilastollisen päättelyn välillä ja oletetaan, että lukija tuntee frekventistisen tilastollisen päättelyn perusmenetelmät.
  • Venho, Heidi (2018)
    Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli kehittää toiminnallisen matematiikan opetusmateriaali sellaiseen aiheeseen, johon ei vielä ole kunnollista materiaalia. Helsingin yliopistolla toimivan LUMA-keskuksen tiedekasvatuskeskuksen tiedeluokka Summamutikan koordinaattorin Jenni Räsäsen avustuksella aihealueeksi valikoitui murtolukujen ja desimaalilukujen välinen yhteys. Tutkielmani päätavoite on esitellä kehittämäni opetusmenetelmää aihealueeseen. Perustelen myös kehittämäni opetusmenetelmän toimivuutta tekemäni tutkimuksen perusteella kahdelle Keravan Kurkelan koulun 7.luokan oppilaiden, sekä kolmen koulun opettajan palautteiden pohjalta. Ennen tätä käyn kuitenkin läpi kappaleessa kaksi opetussuunnitelman vaatimukset murtolukujen, desimaalilukujen, sekä murtolukujen ja desimaalilukujen välisen yhteyteen. Lisäksi valitsin alakoulun 3.luokasta yläkoulun 7.luokkaan saakka yksittäisiä oppikirjoja, joiden tapaa opettaa aihetta avaan hieman enemmän. Tässä kappaleessa esittelen myös aiemmin kehitettyjä toiminnallisia menetelmiä murtolukujen ja desimaalilukujen väliseen yhteyteen. Kerron myös Milla Ristiluoman kehittämästä vastaavantyylisestä menetelmästä murtolukujen opetukseen. Kolmannessa kappaleessa perustelen toiminnallisen matematiikan hyödyllisyyttä matematiikan opetuksessa erilaisten oppimiskäsitysten ja oppimismenetelmien nojalla. Esittelen myös Unkarilaista Varga-Nemenyi menetelmää, joka pohjautuu hyvin pitkälle toiminallisen matematiikan menetelmiin. Tämän lisäksi olen koostanut kappaleeseen osion, jossa pohditaan murtolukujen ja desimaalilukujen oppimisvaikeuksia siitäkin huolimatta, että murtoluvut ovat olleet vuosisatoja tarvittu väline. Neljännessä kappaleessa esittelen tarkemmin kehittämäni opetusmenetelmän ja osoitan menetelmän toimivuutta konkreettisten esimerkkien avulla. Viidennessä kappaleessa käyn puolestaan läpi opetusmenetelmäni ympärille tekemäni oppituntisuunnitelman, sen testaamisen koululla sekä saamaani palautetta opetusmenetelmästäni. Re ektoin viidennessä kappaleessa myös omia tuntemuksiani saamaani palautteeseen verraten, sekä itse oppitunnin sujumista. Tämän lisäksi käyn läpi kehitysideoita opetusmenetelmästäni. Liitteinä löytyy käyttämäni oppituntisuunnitelma, palauttelomakkeet oppilaille ja opettajalle, sekä ohjeet opetusmenetelmäni ohjelmointiversioon.
  • Ristiluoma, Milla (2018)
    Tutkimuksen tavoitteena on luoda toiminnallista materiaalia murtolukujen opetukseen ja testata sitä aidoissa opetustilanteissa alakoulussa. Materiaali on luotu käyttäen peltipizzamallia. Peltipizzamallilla havainnollistetaan suorakulmaisen alustan ja tussin avulla murtolukujen yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskua sekä suuruusvertailua ja ekvivalenssiluokkia. Murtoluvut on yksi haasteellisimmista matematiikan aiheista alakoulussa. Murtolukujen opetuksessa tulisi kiinnittää huomiota käsitteenmuodostuksen prosessiin. Ymmärrykseen tähtäävään murtolukujen opetukseen kannattaa ottaa avuksi toiminta- ja havainnointimateriaaleja. Niillä oppilas saa itse kokeilla ja keksiä murtolukujen laskusäännöt. On tärkeää, että laskiessaan murtoluvuilla oppilas ymmärtää, miksi murtolukujen laskusäännöt toimivat ja osaa esittää laskutoimitukset myös havainnointimateriaaleilla ja sanallistaa laskutoimituksen.Toimintamateriaalia murtolukujen opetukseen on paljon saatavilla. Tutkimuksessa käytettävän peltipizzamallin etu on siinä, että se on helppo ja halpa malli valmistaa sekä sillä voidaan mallintaa kaikki aitojen murtolukujen yhteen-, vähennys-, kerto-, sekä jakolaskut. Harva toimintamateriaali pystyy tähän. Peltipizzamallia voi käyttää myös koetilanteessa, koska materiaaliksi riittää kynä ja paperia. Tutkimukseen osallistuvat oppilaat pitivät uudesta murtolukumallista ja kokivat sen pääosin hyödylliseksi. Otoskoko oli pieni, ja oppilaiden osaamistasoa ei mitattu, joten yleistyksiä on vaikea tehdä. Havaintojen ja palautteen perusteella peltipizzamallille olisi käyttöä murtolukujen opetuksessa.
  • Vatanen, Sanni (2015)
    Tämä tutkielma sisältää materiaalia lukion pitkän matematiikan opetukseen. Materiaali on laadittu vuoden 2003 opetussuunnitelman pohjalta pitkän matematiikan kertauskurssin tunnille, jossa aiheena on trigonometriset funktiot ja lukujonot. Materiaalissa on soveltavia, sanallisia tehtäviä, jotka liittyvät musiikkiin. Tunti on suunniteltu pidettäväksi musiikkilukiossa, jossa opiskelijoilla on riittävät musiikilliset tiedot tehtävien tekemiseen. Tehtävät matematiikan sisällöltään liittyvät aritmeettiseen ja geometriseen lukujonoon sekä sini- ja kosinifunktioihin. Musiikin sisällöltään tehtävät liittyvät yläsävelsarjaan, sinifunktioilla kuvattuihin äänifunktioihin sekä eri viritysjärjestelmiin ja niistä aiheituviin musiikillisiin ongelmiin. Oppitunti toteutettiin Sibelius-lukiossa tammikuussa 2015. Tutkielmassa esitellään materiaaliin liittyvät taustat ja teoriat, pohditaan oppitunnin sisältöä, rakennetta ja opiskelijoilta saatua palautetta sekä esitellään kehittämisehdotuksia materiaaleihin. Koska materiaalissa matematiikan tehtävät liittyvät musiikkiin, voidaan materiaalia hyödyntää vuonna 2016 voimaan tulevassa opetussuunnitelmassa, jossa oppiainerajat ylittävää opetusta korostetaan. Opiskelijoilta saadusta palautteesta käy ilmi, että suurin osa oppilaista suosittelisi tunnin tehtäviä pitkän matematiikan sisältöihin ainakin valikoidulle joukolle, jolle musiikinteoria on ennestään tuttua. Tutkielmassa pohditaan myös materiaalin soveltamista eri opetustilanteisiin.
  • Leppäkoski, Reetta (2017)
    Musiikkiharrastuksen vaikutuksista aivoihin on tehty useita tutkimuksia, joista on myös saatu merkittäviä tuloksia. Musiikkiharrastus näyttää kehittävän kognitiivisia taitoja voimakkaasti yleisellä tasolla. Suoraan matemaattisiin taitoihin liittyviä tutkimuksia musiikkiharrastuksen vaikutuksista on vähemmän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia musiikkiharrastuksen, aivotoiminnan ja matemaattisten taitojen yhteyttä suomalaisilla ala- ja yläkouluikäisillä oppilailla. Musiikkia harrastavien ja harrastamattomien lasten ja nuorten aivovasteita mitattiin Sointuasetelmassa. Matemaattisia taitoja mitattiin laskurutiinia testaavalla Math fluency –testillä ja rationaalilukujen ymmärrystä lukukäsitetestillä. Koehenkilöt olivat kolmannen, viidennen, seitsemännen ja yhdeksännen luokan oppilaita. Aineiston analyysi osoitti, että oppilaiden suoriutuminen matemaattisia taitoja mittaavissa testeissä parani iän myötä. Laskurutiini parani erityisesti kolmannelta viidennelle ja seitsemänneltä yhdeksännelle luokalle siirryttäessä. Lukukäsitetestin tulos parani erityisesti viidenneltä seitsemännelle luokalle siirryttäessä. Yleisesti ottaen musiikkia harrastavat oppilaat saivat matemaattisissa testeissä parempia pisteitä kuin musiikkia harrastamattomat. Ero oli merkitsevä viidennen luokan lukukäsitetestin suoriutumisessa. Analyysissä havaittiin myös, että kolmannen luokan oppilaiden aivovasteet korreloivat Math fluency –testin pistemäärien kanssa siten, että oppilaat joiden aivovasteet olivat voimakkaita saivat testissä korkeampia pisteitä. Tutkimus osoittaa, että musiikin harrastamisella voi olla positiivinen vaikutus matematiikan testisuoriutumiseen. Vaikutukset olivat yleisiä, eikä tuloksista voida varmuudella sanoa, johtuvatko ne yleisestä kognitiivisten taitojen kehittymisestä vai erityisesti matemaattisten taitojen kehityksestä.
  • Koivusalo, Anssi (2016)
    Tässä tutkielmassa käyn läpi Nashin tasapainoteorian. Työn karkea rakenne etenee seuraavassa järjestyksessä. Ensimmäinen kappale on johdanto. Toisessa kappaleessa käyn lävitse spernerin lemman, jonka avulla todistan Brouwerin kiintopistelauseen. Brouwerin kiintopistelauseella todistan Kakutanin kiintopistelauseen, jonka avulla todistetaan Nashin lause. Tutkielmassa pyrin esittelemään tarvittavat määritelmät ja todistamaan tulokset, jotka vaaditaan yllä mainittujen lauseiden ymmärtämiseen. Suurin osa keskittyy kuitenkin lukuun 3, jossa aloitetaan tutkielman peliteoreettinen osuus. Tämän kappaleen aluksi käydään pintapuolisesti lävitse mitä peliteoria pitää sisällään. Esittelen yleisesti hyväksytyt Von Neumannin ja morgensternin aksioomat, jotka pohjustavat minkälaisia oletuksia ihmisten päätöksentekokyvyistä ja käyttäytymisestä peliteoriassa voidaan ja pitää tehdä. Tällaisia käyttäytymiseen ja päätöksentekoon liittyviä käsitteitä ovat muunmuassa rationaalisuus ja jatkuvuus. Tuloksena aksioomeista saadaan hyvin määritelty tulosfunktio, jolla pystytään määrittämään eri pelitilanteiden "mielekkyys" yksittäiselle pelaajalle. Tämän jälkeen keskityn esittelemään käsitteitä kuten Tulosfunktioon liittyvä tuloksen maksimoiva funktio. Pyrin esittelemään Nashin Tasapainoa erilaisten esimerkkien kautta ja demonstroimaan, että Nashin tasapainon olemassaolo on yhtäpitävää sen kanssa, että tuloksen maksimoivalla funktiolla on kiintopiste. Kaksi tärkeää konseptia ovat, puhdas strategia ja sekastrategia. Ensimmäinen on pelityyppi, jossa strategiat ovat valittavissa, toisessa strategioihin liittyy painotus, jolle voidaan antaa erilaisia tulkintoja riippuen kontekstista. Nashin lause sanoo, että kaikilla normaalimuotoisilla peleillä on olemassa sekastrategiaprofile, joka on Nashin tasapaino. Tämän todistamiseksi käytämme kakutanin kiintopistelausetta.
  • Muotka, Suvi (2012)
    Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää peruskoululaisten asenteita ja motivaatiota matematiikan opiskelua kohtaan. Tämän lisäksi pohditaan heidän osaamisen tasoaan ja tutkitaan tyypillisiä virheitä, joita he tekevät eri matematiikan osa-alueilla, jotka opetussuunnitelma on määritellyt keskeisiksi asia sisällöiksi 8. ja 9. luokille. Yläkoulussa matematiikan oppimisvaikeudet johtuvat yhä useammin motivaation puutteesta sekä vääränlaisesta asenteesta matematiikan opiskelua kohtaan. Mistä motivaatio-ongelmat matematiikan opiskelua kohtaan johtuvat? Tutkimus koostuu kahdesta osasta: kyselytutkimuksesta, jonka yhteydessä oppilaat täyttivät matematiikan osaamista mittaavan testin sekä haastattelututkimuksesta. Kyselytutkimukseen osallistui 138 ja haastattelututkimukseen kaksi oppilasta. Tutkimuksessa on käytössä monimenetelmällinen lähestymistapa, jossa analysoidaan aineistoa sekä laadullisesti että numeerisesti. Tämän lisäksi tehtiin havaintoja oppilaiden käytöksestä ja kysymyksistä sekä haastattelun että kyselytutkimuksen aikana. Kysely- ja haastattelututkimuksien perusteella voidaan sanoa, että etenkin yläkoulun matematiikka koetaan turhaksi eikä matematiikka kohtaa nuorten arkimaailmaa. Tästä syystä matematiikka ei motivoi nuoria eikä sen opiskelusta olla kiinnostuneita. Matematiikka koetaan myös vaikeaksi ja liikaa energiaa sekä ajattelua vaativaksi oppiaineeksi. Toisaalta monet oppilaat ajattelivat matematiikan olevan tärkeä oppiaine ja he ajattelevat tarvitsevansa sitä tulevaisuudessa. Matematiikan opetusta tulisikin kehittää entistä enemmän reaalimaailmaan pohjautuvaksi ja sitä pitäisi pyrkiä konkretisoimaan, jotta oppilaat kokisivat sen itselleen läheisemmäksi. Suomessa matematiikan osaamisen taso on hyvä. Tästä kertoo mm. loistava PISA-menestys. Kuitenkin oppimisvaikeuksia diagnosoidaan entistä enemmän. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että peruslaskutoimitukset hallitaan hyvin. Vaikeuksia tuottavat etenkin yhtälönratkaisu sekä sanalliset tehtävät. Yhtälönratkaisun oppilaat kokevat myös epämiellyttäväksi sekä vähiten tarpeelliseksi. Sanallisissa tehtävissä oppilailla on vaikeuksia ymmärtää, mitkä luvut ovat laskun kannalta oleellisia. Hankaluuksia tuottaa myös oikean laskutoimituksen valinta. Pienemmät ryhmäkoot opetuksessa antaisivat oppilaille paremmat mahdollisuudet oppia ja kiinnostua matematiikasta. Tällöin oppilailla olisi myös mahdollisuus saada omaa tasoaan vastaavaa opetusta, joka motivoisi oppilaita enemmän.
  • Mäkelä, Maria (2014)
    Tutkielman tavoitteena on kartoittaa normaalijakauman tämänhetkistä asemaa lukion matematiikassa. Normaalijakauma kuuluu osaksi lukion matematiikan tilastot ja todennäköisyys –kurssia sekä lyhyen että pitkän matematiikan puolella. Sen asema lukiomatematiikassa on perusteltu, sillä normaalijakauma on jo vuosikymmeniä ollut käytössä hyödyllisenä matemaattisena apuvälineenä erilaisissa käytännön tutkimuksissa ja ongelmissa. Jatkuvat muutokset ja supistukset opetussuunnitelmissa sekä vireillä olevat uudistukset ylioppilaskokeen suhteen tuovat kuitenkin muutoksia myös opetettavaan sisältöön. Tutkielmaa johdattelee eteenpäin hypoteesi normaalijakauman aseman heikkenemisestä lukiomatematiikassa. Tutkimuskysymystä lähestytään tutkielman edetessä useasta eri näkökulmasta pyrkien näin muodostamaan mahdollisimman monipuolinen ja kattava kuva aiheesta. Tutkielmassa käytetty aineisto koostui valmiista materiaaleista. Tietoa normaalijakauman vaiheista kerättiin opetussuunnitelmista eri vuosikymmeniltä sekä viimeisimpien vuosien ylioppilaskokeista. Ylioppilaskokeissa esiintyneitä normaalijakaumatehtäviä analysoitiin myös Dimensio-lehdessä julkaistujen kommenttien ja ratkaisuesimerkkien valossa. Näiden avulla pyrittiin selvittämään opiskelijoiden tasoa ja kiinnostusta normaalijakaumatehtävien suhteen. Lisäksi tutkielma sisältää oppikirja-analyysin kolmesta eri kirjasarjasta lyhyen ja pitkän matematiikan osalta. Tutkielmassa tulkittiin eri aineistoja selkeästi erikseen, mutta niiden väliltä pyrittiin löytämään myös yhtäläisyyksiä ja ristiriitoja. Normaalijakauma on joutunut jonkin verran väistymään uusien ja modernien matematiikan osa-alueiden tieltä. Muutos on tapahtunut pikkuhiljaa vuosien saatossa. Toisaalta normaalijakaumalla on edelleen vankka asema osana tilasto-oppia ja todennäköisyyslaskentaa, mutta siihen liittyvää teoriasisältöä on supistettu. Varsinkin ylioppilaskokeiden tehtävien perusteella voidaan todeta, että normaalijakaumatehtävät ovat selvästi kaavamaisempia ja vähemmän luovaa ajattelua vaativia kuin aiemmin. Vuonna 2012 ylioppilaskokeisiin tullut laskinuudistus on asettanut tehtävien laatijat uusien haasteiden eteen, kun aiemmat haastavatkin tehtävät ovat käyneet viisastuvan laskimen käyttäjälle perustehtäviksi. Tutkielmassa esitellään tehtäviä normaalijakaumasta, joiden avulla olisi mahdollista mitata opiskelijan aitoa matemaattista ymmärrystä pelkän laskimen käsittelytaidon sijaan.
  • Salmijärvi, Jenna (2017)
    Tämä tutkielma käsittelee ohjaamista ja ohjaajakoulutusta matematiikan yliopisto-opetuksessa. Ohjaamisella tarkoitetaan tutkielmassa sitä, että kokeneemmat opiskelijat ohjaavat toisia opiskelijoita. Aiempien tutkimusten mukaan ohjaamisesta on hyötyä, yliopistolle (Reeves ym., 2016), opiskelijoille (O’Neal ym., 2007) ja ohjaajille (Huang ym., 2013). Suomessa ohjaamista hyödynnetään muun muassa Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa. Suomessa ohjaamista on tutkittu vielä melko niukasti, joten tämä tutkimus antaa tärkeää lisätietoa ohjaamisesta. Tutkimus toteutettiin Helsingin yliopiston matematiikan ja tilastotieteen laitoksella. Tutkimusta varten kerättiin aineistoa sekä kyselylomakkeella (n=24) että henkilökohtaisilla haastatteluilla (n=8). Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena ohjaajat kokevat ohjaamisen ja saamansa ohjaajakoulutuksen. Tutkimustulosten mukaan ohjaajat kokivat hedelmällisenä erityisesti opiskelijoiden auttamisen. Lisäksi ohjaajista oli antoisaa huomata kehittyvänsä ohjaajina lukukauden edetessä. Haastavana ohjaajat kokivat erityisesti opiskelijoiden tason selvittämisen ja riittävien vinkkien antamisen. Tutkimuksen mukaan ohjaajia jännitti ohjauksen alkaessa, mutta lukukauden lopussa jännitys oli hiipunut. Ohjaajien tunteet muuttuivat positiivisemmiksi koulutuksen ja kokemuksen myötä. Tutkielmassa esitellään tarkasti, kuinka ohjaajakoulutus on toteutettu Helsingin yliopiston matematiikan ja tilastotieteen laitoksella. Yksityiskohtaisen selostuksen tarkoituksena on antaa malli, kuinka ohjaajakoulutus voidaan toteuttaa. Tutkimuksen mukaan ohjaajakoulutuksen antoisimpana osuutena ohjaajat kokivat toisten ohjaajien näkemisen ja kokemusten vaihtamisen sekä pedagogiset vinkit, kuten kuinka lähestyä opiskelijaa. Tutkielma antaa lisätietoa ohjaamisesta ja ohjaajakoulutuksesta. Tutkimustulokset tarjoavat ideoita ohjaajakoulutuksen kehittämiseen.
  • Artjoki, Kaarlo Emil Artturi (2017)
    Matematiikan opetuksen kannalta keskeisiä muutoksia tuoreessa opetussuunnitelmassa ovat ohjelmointisisältöjen mukaantulo, sekä eheyttävän opetuksen periaate, joka on eräs kantavista teemoista. Aiemmin eheyttävät kokonaisuudet ovat olleet vapaaehtoisia ja riippuneet opettajan aktiivisuudesta. Ohjelmointia puolestaan on opetettu yläasteella ja lukiossa valinnaisena jonkin verran ja vain pienelle osalle ikäluokasta, vaikka sen opetuskäytön puolesta onkin esitetty kannanottoja. Tässä tutkielmassa selvitetään voisiko ohjelmoinnillisilla tekstipohjaisilla CAD- ohjelmilla olla sijaa perusopetuksessa ohjelmoinnin ja matematiikan opetuksen välineenä, eräänä eheyttävän opetuksen mahdollistavana tekniikkana. Tutkittavaksi on valittu CAD- suunnitteluohjelmat OpenJSCAD.org sekä OpenSCAD. Tutkielmassa esitellään eheyttävän oppimisen teoriaa sekä kouluohjemoinnin taustaa tvt-kontekstissa. Varsinaisessa tutkimusosuudessa perehdytään OpenJSCAD.org ja OpenSCAD ohjelmien ominaisuuksiin ja käytettävyyteen matematiikan ja ohjelmoinnin käsitteistön opetuksessa. Tarkastelu suoritetaan ohjelman OpenJSCAD.org opetuskokeilun arvioinnilla sekä tarkistelemalla ohjelmien käyttökelpoisuuden osatekijöitä, käytettävyyttä ja pedagogista käytettävyyttä heuristisen arvioinnin keinoin. Lopuksi tarkisteillaan ohjelmoinnillisten CAD-suunnittelun paikkaa ja mahdollisuuksia opetuskäytössä. Kriittisestikin tarkasteltuna CAD-suunnittelua hyödyntävä opetus kuitenkin tarjoaa aivan uusia tapoja toimia ja yhdistää sisältöjä. Tutkimuksen tarkoituksena oli alustavasti selvittää, miten tekstipohjaista CAD-suunnittelua, ja siihen tarkoitettuja ohjelmia voisi hyödyntää matematiikan ja ohjelmoinnin opetuksessa. Tutkimuksen perusteella se tarjoaa mahdollisuuksia matematiikan ja ohjelmoinnin käsitteiden opetukseen ja laajemmin opetuksen eheyttämiseen, erityisesti yhdistettynä digitaalisen valmistamisen tekniikoihin, kuten 3D-tulostukseen. Tutkitut ohjelmoinnin käsitteitä ja analyyttistä CAD-suunnittelua hyödyntävät ohjelmoinnilliset CAD-ohjelmat hyötyisivät kuitenkin erikseen opetuskäyttöön suunnitelluista versioista, sillä niiden tämänhetkinen fokus ei ole peruskoulutasoinen opetus, minkä takia niitä ei voi varauksettomasti suositella.
  • Uotila, Karoliina (2016)
    Tutkielmassa tarkastellaan vuoden 2014 peruskoulun opetussuunnitelman perusteissa esitetyn ohjelmoinnin sisällyttäneitä yläasteen matematiikan oppikirjoja. Oppikirja-analyysi selvittää mitä ohjelmointikäsitteitä kirjat teoriassaan käsittelevät, minkälaisia ohjelmointitehtävät ovat, mitä ajattelun taitojen tasoja tehtävien teossa tarvitaan ja minkälaista oppimiskäsitystä kirjojen ohjelmointiosuudet tukevat. Aineistona on käytetty pelkästään kirjojen ohjelmointiosuuksia. Matematiikassa käytetään hyvin samankaltaisia ajattelun taitoja kuin ohjelmoinnissa. Molemmille ongelmien ratkaiseminen on hyvin keskeistä ja tässä prosessissa tarvitaan päättelyä ja analysointia. Voidaankin sanoa, että ohjelmointi on pohjimmiltaan ajattelun opettamista. Algebran ja logiikan ymmärtäminen on kuitenkin ohjelmoinnille keskeistä, sillä ohjelmointikielet muistuttavat enemmän matematiikkaa kuin luonnollista kieltä. Matematiikan opiskeleminen ja ohjelmoinnin harjoittaminen voivat siten edistää sekä matematiikan että ohjelmoinnin oppimista. Kokonaisuuksien hahmottaminen, ratkaisujen tuottaminen, kriittisyys ja luovuus ovat matematiikan lisäksi tärkeitä taitoja myös muissa oppiaineissa, siksi ohjelmointi edistää muiden aineiden oppimista. Tutkimuksessa ohjelmointiosuuksien sisältämien tehtävien analysointi perustuu Bloomin taksonomiaan, minkä avulla tehtävät voidaan luokitella eri tasoille niiden ratkaisemiseksi vaadittujen ajattelun taitojen tason perusteella. Taksonomian tasoja on yhteensä kuusi ja lyhyesti ne ovat muistaminen, ymmärtäminen, soveltaminen, analysoiminen, syntetisoiminen ja arvioiminen. Kutakin tasoa vastaavasta tehtävätyypistä on annettu esimerkki tutkielman teoriaosuudessa. Yhdestä tehtävästä löytyi usein piirteitä useasta eri taksonomian tasosta. Oppikirja-analyysin tutkimustulokset koottiin taulukoihin. Taulukoista havaittiin suurimman osan tehtävistä sijoittuvan taksonomian tasoille muistaminen, ymmärtäminen ja soveltaminen. Kaikista eniten tehtäviä luokiteltiin kuitenkin muistamisen tasolle, mikä selittyy ohjelmointiosuuksissa esittellyllä ohjelmoinnin perusteorialla. Monissa tehtävissä oli keskeistä käyttää tehtävänannon kannalta oikeita komentoja ja ymmärtää kuinka tietokone lukee sille annettuja ohjeita sekä kirjoittaa toimintaohjeet tietokoneelle. Peruskomentojen ja ohjelmoinnillisen ajattelun osaaminen ovat tärkeitä, jotta opiskelija pystyy ratkomaan syvempiä ajattelun taitoja vaativia tehtäviä. Ohjelmoinnissa harrastuneisuutta osoittaville opiskelijoille on joitakin haastavampia tehtäviä, mutta niitä voisi olla enemmän. Tutkimusaineistoissa on merkittäviä eroja niiden käyttämissä opetusmenetelmissä. Eräässä oppikirjassa kaikki ohjelmointitehtävät tehtiin tietokoneen avulla, kun taas toisessa tehtävät ratkaistiin pitkälti matematiikan opetukselle perinteisesti kynän ja paperin avulla. Tutkimuksessa esitellään myös kuinka matematiikka on integroitu ohjelmointitehtäviin. Tutkimusaineistona olleista oppikirjoista löytyi paljon hyvää, mutta myös jonkin verran moitittavaa matematiikan tunnilla tapahtuvan ohjelmoinnin opettamisen kannalta. Tätä on käsitelty tutkielman pohdinta-osuudessa. Tutkimuksessa tehtyjen havaintojen perusteella oppikirjojen todettiin tukevan konstruktiivista oppimiskäsitystä, jossa uutta tietoa rakennetaan aikaisemmin opitun tiedon pohjalta.
  • Sandberg, Patrik (2015)
    Följden (F_n)_n ≥ 0 av fibonaccital defineras av rekursionsformeln F_{n+2} = F_{n+1} + F_n för n>0 och med initialvärdena F_0 = 0, F_1 = 1, medan lucastalen (L_n)_n ≥ 0 defineras av samma rekursionsformel samt initialvärdena L_0 = 2, L_1 = 1. I detta arbete behandlar jag systematiskt de vanligaste identiteterna rörande fibonacci- och lucastalen, som exempelvis Cassinis formel F_{n _1}F_{n+1}-F_n^2=(-1)^n för n ∈N och summaformeln F_{m+n} = F_{m+1}Fn+F_mF_{n- 1} för m, n ∈ N. Jag behandlar också bland annat det gyllene snittet och Binets formel, orsaken varför fibonaccital hittas i vissa rätvinkliga trianglar, fibonaccitalens och lucastalens förhållande till binomialkoefficienter (Pascals triangel), fibonaccitalens och lucastalens delbarhet, Pisano-period och primtalsegenskaper. Vidare resultat berör sambanden mellan dessa talföljder, differensekvationer och Q-matrisen för båda talföljderna. Nästan alla satser som förekommer i detta arbete bevisas. Jag har haft som utgångspunkt att allt som kan definieras för fibonaccitalen definieras även för lucastalen. För dessa gäller också bland annat den mindre bekanta Q_L-matrisen och Lucas-triangeln. Dessutom innehåller arbetet en lista på de hundra första fibonaccitalen och lucastalen faktoriserade.
  • Pakarinen, Piia (2013)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miksi matematiikkaa pidetään poikien aineena sekä pohtia keinoja, joiden avulla tyttöjä voisi rohkaista luottamaan omaan osaamiseensa. Tyttöjen ja poikien matematiikan osaamisessa ei peruskoulussa ole juurikaan eroa, mutta poikien asenteet matematiikkaa kohtaan ovat myönteisemmät kuin tyttöjen. Pojat luottavat enemmän omaan osaamiseensa ja ovat rohkeampia soveltamaan tietojaan. Tutkimuksessa kartoitetaan yhdeksäsluokkalaisten matematiikan opiskeluun liittyviä käsityksiä ja etsitään poikien ja tyttöjen välisiä eroja. Tutkimukseen osallistui 32 hämeenlinnalaisen yläkoulun oppilasta, joista 19 oli poikia ja 13 tyttöjä. Tutkimus toteutettiin matematiikan tunnin aikana toukokuussa 2013. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Kysymyksenasettelulla pyrittiin siihen, että vastaukset olisivat yksiselitteisiä ja että niihin olisi helppo vastata kirjallisesti. Tutkimusaineisto analysoitiin sekä määrällisin että laadullisin menetelmin. Tutkimuksessa suurin osa oppilaista arvioi, että tytöt ja pojat osaavat matematiikkaa yhtä hyvin. Pojat vastasivat pitävänsä matematiikasta huomattavasti useammin kuin tytöt ja tyttöjen oman matematiikan osaamisen vähättely ja vähäisempi luottamus omiin matemaattisiin taitoihin tuli esille useissa vastauksissa. Onnistumisen kokemukset ovat merkityksellisiä matematiikan opiskelussa ja niiden avulla voidaan parantaa motivaatiota sekä saada parempia tuloksia. Onnistumista koetaan esimerkiksi hyvän koenumeron myötä ja silloin, kun osataan neuvoa kaveria jonkin tehtävän ratkaisemisessa tai kaveri auttaa vaikean tehtävän kanssa.
  • Kärkkäinen, Johannes (2016)
    Työn saaminen Eurooppalaisesta koulusta matematiikan opettajana sai tutkijan innostumaan ja tuomaan esille Helsingissä sijaitsevan uuden koulun matematiikan opetusta. Koulu on uusi Suomessa, vaikka on Euroopassa ollut jo pitkään. Mitä tämä koulu tarjoaa matematiikan saralla ja miten se eroaa Helsingin muiden koulun matematiikan opetuksesta. Tutkielmassa käytetään apuna Eurooppalaisen koulun ja Helsingin kunnan koulun opetusmateriaalia sekä opetussuunnitelmaa. Käydään läpi lukuvuosi kerrallaan ja tarkastellaan, miten eroavaisuudet ja samankaltaisuudet näkyvät opetussuunnitelmassa. Tämä tutkielman pyrkii valaisemaan näitä aiheita ja tarjoamaan vilahduksen matematiikanopetussuunnitelman näkökulmasta koulun matematiikan opetuksessa yläkoulun puolella. Tutkija toimii tutkielmassa näkökulman antajana pitkälti mukanaan muutaman opettajan kertomat kokemukset, sillä koulun matematiikan opetuksesta ei ole monella Suomessa kokemusta. Tutkielman tarkoituksena on esitellä myös Eurooppalaisen koulun tarjoama vaihtoehto yksityiskouluna muihin yksityiskouluihin verrattuna kuten myös kunnan koulujen ohella, keskittyen ensisijaisesti matematiikan opetukseen, jota Eurooppalaisella koululla on tarjota. Tutkielmassa nousee esille kulttuuri, joka Eurooppalaisella koululla on tarjota, sekä tavoitteet, joita koulu pitää yllä matematiikan opetuksessa. Tutkielman lopussa käännetään katsetta tulevaan ja mahdollisuuksiin, mitä tulevaisuus voi tuoda tullessaan uuden opetussuunnitelman muodossa. Miten matematiikka voisi näkyä tulevaisuudessa ja mihin se mahdollisesti voi viedä näiden kahden opetussuunnitelman ja koulukulttuurin matematiikan opettajan näkökulmasta.
  • Pekkarinen, Elsa (2017)
    Autonomisen oppimisen malli on eräällä Helsingin yliopiston matematiikan ja tilastotieteen laitoksen maisterivaiheen kurssilla käytetty oppimismenetelmä. Kyseisessä mallissa opiskelijoilla on aktiivinen ja yhteisöllinen rooli koko oppimisprosessin ajan. Kurssin arviointi toteutettiin itsearviointina. Arviointi tapahtui kurssin lopussa arviointikeskustelulla, jossa opiskelija antoi itselleen kurssista arvosanan opettajan tukiessa häntä tarpeen mukaan. Itsearviointi on yliopisto-opinnoissa harvoin käytetty arviointimenetelmä, joka kuitenkin mainitaan useissa lähteissä puhuttaessa arvioinnista. Tässä tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan aiemmin mainitun maisterivaiheen kurssin opiskelijoiden itsearviointitaitoja ja oppimistuloksia, joita autonomisen oppimisen malli tuotti. Arvioinnin vaikutus oppimiseen on selvä ja Itsearviointi ja oman oppimisen tarkastelu ovat jokaiselle opiskelijalle tärkeitä taitoja, joita on mahdollista kehittää. Arvioinnilla on todettu olevan merkittävä vaikutus oppimiseen (Falchikov 2013, Snyder 1971, Wass et al 2001). Myös itsearviointitaidon on huomattu olevan oppimisen kannalta tärkeää, sillä oppiminen on hankalaa ilman oman toiminnan ja ajattelun tarkastelua ja säätelyä (Kohonen ja Leppilampi 1994). Opiskelijoiden itsearvioinneissa havaittiin epätarkkuuksia, kun opiskelijat eivät painottaneet kaikkia kurssin oppimistavoitteita tasapuolisesti. Opiskelijat myös esimerkiksi vertasivat itseään muihin opiskelijoihin, kokivat tottuneensa koepainotukseen tai eivät kokeneet ymmärtäneensä tarpeeksi kurssin asioita. Autonomisen oppimisen mallin huomattiin ohjaavan oppimisprosessiin, jossa korostuu ulkoa opettelun sijaan syvällinen ymmärtäminen. Opiskelijat raportoivat oppineensa asiasisältöjen lisäksi muun muassa kanssakäymistaitoja, säätelemään omaa toimintaansa ja työskentelemään muiden ihmisten kanssa. Itsearviointi ja autonomisen oppimisen malli näyttäisivät tämän tutkielman perusteella ohjaavan opiskelijaa syvälliseen ymmärtämiseen ulkoa opettelun sijaan. Yliopisto-opiskelijoiden tulisi kuitenkin harjoitella itsearviointia, mikäli sitä halutaan käyttää laajemmin arvioinnissa. Black, Harrison ja Lee (2003) ovat todenneet, että vaikeinta itsearviointia kehitettäessä on saada oppilaat arvioimaan omaa työtään tavoitteiden näkökulmasta.
  • Torkkeli, Mari (2015)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida opiskelijoiden ja opettajan kokemuksia tehostetussa kisällioppimisessa lukion pitkän matematiikan kurssilla. Tehostettu kisällioppiminen on oppilaskeskeinen opetusmenetelmä, jossa opiskelijat oppivat matematiikkaa pienryhmissä opettajan toimiessa ohjaajana. Tutkimuskysymykset käsittivät opettajan ja opiskelijoiden toiminnan tarkastelun tehostetussa kisällioppimisessa kokonaisuutena sekä opiskelijoiden kokemukset pienryhmäoppimisessa. Menetelmät. Tutkimukseen osallistui 20 erään suomalaisen lukion pitkän matematiikan Vektorit-kurssin opiskelijaa. Tutkimusaineisto kerättiin huhti-toukokuussa 2014. Opiskelijoiden ja opettajan kokemuksia tehostetusta kisällioppimisesta tutkittiin kyselytutkimuksilla, pienryhmä- ja yksilöhaastatteluilla, välittömällä Post-it -palautteella sekä ei-osallistuvalla havainnoinnilla. Aineisto analysoitiin laadullisella aineiston sisällönanalyysillä ja lisäksi opiskelijoilta kerätyn loppukyselyn aineiston osalta käytettiin aineiston kvantifiointia. Aineiston luotettavuuden parantamiseksi tutkija harjoitteli ei-osallistuvaa havainnointia Helsingin yliopiston matematiikan laskupajassa, jossa tehostettu kisällioppiminen on käytössä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset osoittavat, että opiskelijoiden ja opettajan kokemukset tehostetusta kisällioppimisesta lukion pitkän matematiikan kurssilla ovat myönteiset, ja matematiikan oppiminen on tehokasta. Pienryhmässä oppiminen mahdollistaa vertaistuen, matematiikasta keskustelun, mukavan oppimisilmapiirin ja opettajan tarvittavan tuen. Tehostetulle kisällioppimiselle on ominaista hetkessä mukana -periaate, jonka ansiosta vaikeiden matematiikan tehtävien tekeminen onnistuu. Opettaja pääsee käyttämään asiantuntijuuttaan monipuolisesti tehostetussa kisällioppimisessa. Tutkimuksen opetusmenetelmä antaa opiskelijalle valtaa ja vastuuta, mikä opettajajohtoisen oppimisen jälkeen on muutostilanne opiskelijoille. Tehostettua kisällioppimista voidaan kehittää digitalisoinnin avulla. Vaikuttaa siltä, että tehostettu kisällioppiminen on mainio opetusmenetelmä matematiikan oppimisessa vastatakseen jatko-opintojen ja työelämän tarpeisiin.
  • Lahdenperä, Juulia (2015)
    Tehostetun kisällioppimisen menetelmä on Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksella kehitetty oppimismenetelmä, jonka keskeisiä teemoja ovat tekemällä oppiminen, yhteisöllisyys ja asiantuntijaksi kasvaminen. Kisällioppimisen menetelmää on sovellettu matematiikan yliopisto-opetuksessa vuodesta 2011 lähtien. Tässä tutkimuksessa käsitellään tehostetun kisällioppimisen menetelmän keskeisten osa-alueiden, kurssitehtävien tekemisen ja ohjaukseen osallistumisen vaikuttavuutta opiskelijan matemaattiseen osaamiseen. Matematiikan kielelliset elementit ja niiden hallinta ovat keskeisiä matematiikan osaamisen osa-alueita, ja matemaattisen kirjoittamisen arviointi antaa laajempaa tietoa opiskelijan matemaattisesta osaamisesta ja syvällisestä ymmärtämisestä. Matemaattisen osaamisen arvioinnissa käytettiinkin perinteisen matemaattisen sisällön arvioinnin lisäksi matematiikan kirjoittamisen arviointia. Arvioinnit suoritettiin kurssin Lineaarialgebra ja matriisilaskenta I kurssikokeella, sekä arvioimalla yksi kurssikokeen tehtävistä matemaattisen kirjoittamisen osalta. Kurssitehtävien tekemisen ja matemaattisen osaamisen välinen korrelaatio oli positiivinen sekä matemaattisen sisällön että matematiikan kirjoittamisen arvioinnin osalta. Kurssitehtävien tekemisen ja ohjaukseen osallistumisen välinen suhde ei ollut selkeästi havaittavissa. Ohjaukseen osallistumisen vaikuttavuus ei näkynyt suoraan kurssikokeella arvioidussa osaamisessa. Ohjaukseen aktiivisesti osallistuneet opiskelijat saivat kuitenkin keskimäärin 40 prosenttia enemmän kurssitehtäviä tehdyksi ja hieman parempia pisteitä matematiikan kirjoittamisen arvioinnissa kuin opiskelijat, jotka eivät osallistuneet ohjaukseen. Tutkimus antoi lisätietoa tehostetun kisällioppimisen menetelmästä ja sen vaikuttavuudesta matematiikan yliopisto-opetuksessa. Tutkimustuloksia voidaankin hyödyntää jatkossa kisällikurssien suunnittelussa ja toteutuksessa.
  • Tyrylahti, Jarkko (2017)
    Tutkimuksessa tutkitaan opiskelijoiden tavoiteorientaatioita, pystyvyysuskoa ja opiskeluponnisteluja matematiikan pitkän oppimäärän vektorit -kurssilla kahdessa oppimisympäristössä, jotka perustuvat syksyllä 2016 voimaan tulleeseen Lukion opetussuunnitelman perusteisiin (LOPS 2015). Tutkimus keskittyy niin motivaatiotekijöiden kuin opiskelijoiden mieltymysten mittaamisen osalta tehostetun kisällioppimisen oppimisympäristöön, jossa opetusmenetelmä on opiskelijoilla ensimmäistä kertaa käytössä. Yksilöllisen oppimisen oppimisympäristössä mitattiin vain motivaatiotekijöitä, opetusmenetelmän ollessa opiskelijoille tuttu aiemmilta matematiikan pitkän oppimäärän kursseilta. Tutkimusaineisto kerättiin huhti-toukokuussa 2016. Tutkimuksen otoskoko tehostetun kisällioppimisen osalta oli 51 opiskelijaa ja yksilöllisen oppimisen osalta 41 opiskelijaa. Motivaatiotekijöiden osalta tutkimus suoritettiin Survey-tutkimuksena, jossa oli 88 Likert-asteikollista väittämää välillä 1-5. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin Excel- ja SPSS-ohjelmistoja, missä tutkimuksessa käytetyt keskeisimmät analyysimenetelmät ovat riippumattomien otosten t-testi, Mann-Whitneyn u-testi, klusteerianalyysi (k-keskiarvoklusterointi) sekä Pearsonin korrelaatiokerroin. Motivaatiotekijöiden osalta tutkittavien muuttujien Cronbachin alfa vaihteli välillä 0,682 ja 0,927. Tavoitteena motivaatiotekijöiden osalta oli selvittää millaisia motivaatiotekijöitä opiskelijoilla on, millaisiin ryhmiin opiskelijat jakautuvat näiden perusteella, millaisia yhteyksiä motivaatiotekijöillä on sekä mitkä tekijät selittävät oppimisympäristöjen välistä eroavaisuutta tutkittavien muuttujien osalta. Tehostetun kisällioppimisen oppimisympäristössä mitattiin motivaatiotekijöiden lisäksi opiskelijoiden mieltymyksiä opetusmenetelmästä kurssin alkupuolella (viikko 3, N = 52) sekä loppupuolella (viikko 6, N = 43). Mittaus oli kaksiosainen sisältäen viisi avointa kysymystä, jotka käsittelivät käytössä olevaa opetusmenetelmää ja sen keskeisiä ominaisuuksia. Tavoitteena opiskelijoiden mieltymysten osalta oli selvittää yhtäältä millaisia opiskelijoiden mieltymykset opetusmenetelmästä ovat ja toisaalta kuinka heidän mieltymyksensä muuttuvat kurssin edetessä. Tutkimustulokset osoittavat molempien oppimisympäristöjen opiskelijoiden olevan oppimis- ja suoritusorientoituneita omaamalla korkean pystyvyysuskon sekä kyvyn ponnistella matematiikan opiskelussa. Yleisesti ottaen yksilöllisen oppimisen tyyppiarvot tutkittavien muuttujien osalta ovat hieman korkeammat kuin tehostetussa kisällioppimisessa, mikä johtunee opiskelijoiden epävarmuuteen uutta opetusmenetelmää kohtaan tehostetun kisällioppimisen oppimisympäristössä.
  • Kaikkonen, Reetta (2013)
    Efforts. The research introduces beliefs about different areas of mathematics, because the current research is dealing with the views of mathematics. An effort was made to answer the questions: 1. What beliefs are including to the student's views of mathematics and views of the areas of mathematics? 2. What factors emerges in the student's views of mathematics? 3. What factors emerges repeatedly between students' views of mathematics? The current research has proven that mathematical beliefs guide the learner's mathematical skills and actions. The views of mathematics consist of two parts: about themselves as learners and users of mathematics and about mathematics and its teaching and learning. Both of these are influenced by the experiences of mathematics. The intuitive notion that students don't deal with mathematics in the same way made me evaluate current research and the usefulness of it especially in the high school education. Methods. The study involved 31 Adult High School students of mathematics. The students were commissioned the survey. They had to respond independently during a lesson. The survey includes five parts and explores the topics: mathematics (general), Geometry, Probability, Calculus and Vectors. Each section had arguments comparable for each other's, and students could answer them on a scale of 1–5 (strongly disagree... strongly agree). In addition, sections had the open-ended question in order to clarify student's views of the nature of a topic. The data were analyzed by observing the differences between areas. It was interpreted as difference if there is more than one deviation between the responses (on a scale of 1–5). At First, each student's answers were read by reviewing one by one. Finally, regional answers were compared between students. Results and conclusions. The study emerged beliefs of the different areas of mathematics. Several individual students had one of the areas, where he had positive beliefs about mathematics, in particular, in the view of oneself as a learner and as a user. Students had very different answers according to the nature of mathematics. Some students' beliefs of the different areas of mathematics seem to comply with their views of mathematics. However, there are a few students who had the difference between his view of one area of mathematics and his views of mathematics generally. So, it is remarkable to take into account which area of mathematics we are thinking when we talk about views of mathematics. In the future, it is essential to separate the different areas of mathematics in the researches about mathematical beliefs.